ECLI:CZ:US:1998:1.US.345.96
sp. zn. I. ÚS 345/96
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti navrhovatele J. V. na nečinnost Krajského soudu v Praze ve věci vedené pod sp. zn. 15 Co 611/94 a nečinnost Okresního soudu v Berouně ve věci vedené pod sp. zn. 7 C 271/92, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
I.
Navrhovatel J. V. napadl svojí ústavní stížností nečinnost
Krajského soudu v Praze ve věci žaloby o určení neplatnosti
výpovědi z pracovního poměru a na náhradu ušlé mzdy, vedené pod
sp. zn. 15 Co 611/94, a v téže věci i nečinnost Okresního soudu
v Berouně, v řízení pod sp. zn. 7 C 271/92.
Navrhovatel podal svoji stížnost na základě ustanovení §72
odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, podle
něhož ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická osoba podle čl.
87 odst. 1 písm. d) Ústavy, jestliže tvrdí, že zásahem orgánu
veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda
zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10
Ústavy.
Podle názoru navrhovatele bylo postupem soudů zasaženo do
jeho ústavně zaručeného práva na soudní ochranu podle čl. 38
Listiny základních práv a svobod, neboť bylo porušeno jeho právo
na projednání věci bez zbytečných průtahů. Tím byl porušen i čl.
6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Navrhovateli
se tak prohlubuje vzniklá újma, neboť přišel o své zaměstnání
i plat.
Průtahy v řízení podle tvrzení navrhovatele trvaly v celém
průběhu občanského soudního řízení. Jak navrhovatel uvedl, žalobu
k Okresnímu soudu v Berouně podal dne 8. 12. 1992 a řízení dosud
není skončeno. Dne 13. 12. 1993 soud vynesl rozsudek, který byl
navrhovateli doručen až 2. 3. 1994. Jednání u krajského soudu
probíhalo 15. 12. 1994, další až dne 23. 5. 1995. Rozhodnutí
krajského soudu bylo vyneseno dne 23. 5. 1996. Tímto rozhodnutím
byl rozsudek okresního soudu zrušen a věc byla vrácena soudu I.
stupně k dalšímu řízení. Tato situace vedla navrhovatele k podání
stížnosti na průtahy v řízení k rukám předsedy Krajského soudu
v Praze dne 6. 2. 1995 a ministru spravedlnosti dne 23. 4. 1996,
avšak průtahy v řízení odstraněny nebyly.
Předsedkyně senátu Okresního soudu v Berouně ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti uvedla, že poté, kdy byl rozsudek
tohoto soudu krajským soudem zrušen, bylo nařízeno jednání ve věci
na 24. 10. 1996. Při tomto jednání navrhovatel vznesl námitku
podjatosti předsedkyně senátu a dále všech soudců Okresního soudu
v Berouně a Krajského soudu v Praze. Dne 12. 12. 1996 byl spis
předložen Krajskému soudu v Praze.
Předsedkyně senátu Krajského soudu v Praze ve svém vyjádření
uvedla, že v předmětné věci nedošlo k zaviněným průtahům ze strany
Krajského soudu v Praze. V časovém přehledu úkonů Krajského soudu
v Praze poukázala zejména na to, že jednání před krajským soudem
bylo nařízeno na 26. 1. 1995, avšak nekonalo se z toho důvodu, že
zástupce navrhovatele dne 17. 1. 1995 vznesl námitku podjatosti
vůči předsedkyni senátu. Proto nemohla ve věci dále jednat, musela
spis předložit Vrchnímu soudu v Praze a vyčkat jeho rozhodnutí.
Z tohoto důvodu bylo další jednání nařízeno až na 23. 5. 1995.
Uvedla dále, že v souladu s ustanovením občanského soudního řádu
odvolací soud působil na účastníky řízení ke smírnému vyřízení
věci, přičemž oba účastníci projevili zájem o mimosoudní vyřízení
věci. Proto bylo jednání odročeno dne 22. 6. 1995 na neurčito
a účastníkům byl dán prostor k mimosoudnímu jednání.
V následujícím období navrhovatel (žalobce) ani jeho právní
zástupkyně nepožádali soud o pokračování v řízení z důvodu
neúspěšného mimosoudního jednání a zástupce žalovaného na dotazy
předsedkyně senátu uváděl, že mimosoudní jednání probíhá. Z toho
důvodu nelze ani o této době hovořit jako o průtazích způsobených
zaviněnou nečinností soudu. Poté předsedkyně senátu obdržela od
navrhovatele podání, v němž poukazuje na nečinnost soudu. Nato
bylo ve věci nařízeno jednání a dne 23. 5. 1996 rozhodnuto ve věci
samé. Dne 5. 3. 1997 byl spis Okresního soudu v Berouně předložen
Vrchnímu soudu v Praze k rozhodnutí o námitce podjatosti vůči
soudcům Okresního soudu v Berouně a Krajského soudu v Praze.
I když navrhovatel realizuje vznesenou námitkou podjatosti své
právo, v důsledku této námitky nemůže zatím Okresní soud v Berouně
ani Krajský soud v Praze ve věci jednat vzhledem k tomu, že
o námitce podjatosti musel rozhodovat Vrchní soud v Praze.
Ze spisu Okresního soudu v Berouně a Krajského soudu v Praze
Ústavní soud zjistil, že navrhovatel podal k okresnímu soudu
žalobu na určení neplatnosti výpovědi z pracovního poměru, kterou
mu dal jeho zaměstnavatel - Střední odborné učiliště strojírenské
v K. - dne 25. 9. 1992. Poté probíhalo ve věci řízení, které bylo
ukončeno vynesením rozsudku Okresního soudu v Berouně dne 13. 12.
1993. Proti tomuto rozsudku podal žalovaný zaměstnavatel odvolání,
které bylo doručeno okresnímu soudu dne 17. 3. 1994 s tím, že bude
odůvodněno do 7 dnů. Vzhledem k tomu, že žalovaný své odvolání
neodůvodnil, okresní soud předložil odvolání žalovaného krajskému
soudu bez odůvodnění dne 9. 5. 1994. Dne 31. 5. 1994 krajský soud
vrátil okresnímu soudu spis bez věcného vyřízení z toho důvodu, že
odvolání dle názoru krajského soudu nesplňovalo všechny
náležitosti odvolání dle občanského soudního řádu a zástupce
žalovaného nebyl předepsaným způsobem soudem vyzván k odstranění
vad odvolání. Dne 23. 7. 1994 byly nedostatky odvolání žalovaným
odstraněny. Dne 10. 8. 1994 podal navrhovatel návrh na předběžné
opatření, který byl usnesením ze dne 20. 9. 1994 zamítnut. Jednání
ve věci samé proběhlo před odvolacím soudem dne 15. 12. 1994
a bylo odročeno na 26. 1. 1995. Toto jednání však bylo dne 17. 1.
1995 přípisem všem účastníkům odvoláno (odročeno na neurčito)
z důvodu vznesení námitky podjatosti předsedkyně senátu právním
zástupcem navrhovatele, o čemž je ve spise úřední záznam
předsedkyně senátu. Ve spise není doklad o tom, že námitka
podjatosti byla předložena vrchnímu soudu k rozhodnutí ani se tam
nenalézá rozhodnutí vrchního soudu o námitce podjatosti, pouze je
na č. listu 114 úřední záznam předsedkyně senátu ze dne 18. 4.
1995 o tom, že dotazem na vrchním soudu bylo zjištěno, že
předsedkyně senátu není vyloučena z projednání předmětné věci.
Další jednání Krajského soudu v Praze ve věci samé proběhlo
dne 23. 5. 1995, bylo odročeno na 22. 6. 1995, kdy se obě strany
sporu dohodly, že se pokusí o smírné vyřešení věci a nejpozději do
konce srpna 1995 soudu sdělí, zda došlo k mimosoudní dohodě. Dne
4. 10. 1995 žalovaný na dotaz soudu sdělil, že jednání o smíru
pokračuje a skončí do konce října a dne 4. 12. 1995 podal soudu
zprávu, že k dohodě dosud nedošlo. Dne 12. 4. 1996 sdělil
navrhovatel soudu, že k dohodě o mimosoudním vypořádání nedošlo
a upozornil na zbytečné průtahy v řízení. Dne 23. 5. 1996 došlo
u Krajského soudu v Praze ke druhému jednání ve věci samé, v němž
soud usnesením rozsudek Okresního soudu v Berouně zrušil a věc mu
vrátil k dalšímu řízení. Okresní soud nařídil jednání na 24. 10.
1996. U tohoto jednání však vznesl navrhovatel námitku podjatosti
soudců Okresního soudu v Berouně i Krajského soudu v Praze.
Z tohoto důvodu bylo jednání odročeno na neurčito za účelem
rozhodnutí o námitce podjatosti okresního a krajského soudu.
Okresní soud v Berouně předložil spis k rozhodnutí o námitce
podjatosti Krajskému soudu v Praze dne 12. 12. 1996, Krajský soud
v Praze předložil spis k rozhodnutí o námitce podjatosti Vrchnímu
soudu v Praze dne 5. 3. 1997. Vrchní soud v Praze rozhodl dne 30.
5. 1997 tak, že soudkyně Krajského soudu v Praze nejsou vyloučeny
z projednávání předmětné věci. O námitce podjatosti vůči soudcům
Okresního soudu v Berouně dosud nebylo rozhodnuto, neboť
navrhovatel podal ústavní stížnost a spis byl zaslán Ústavnímu
soudu.
II.
Po zhodnocení všech důkazů, zejména obsahu spisů Okresního
soudu v Berouně a Krajského soudu v Praze, dospěl Ústavní soud
k závěru, že stížnost je důvodná pouze potud, že soudy obou stupňů
nejednaly vždy ve zcela přiměřených časových intervalech.
U Okresního soudu v Berouně došlo ke vzniku určitých průtahů
zejména při odstraňování vad odvolání podaného žalovaným, kdy soud
navíc nepostupoval v souladu s ustanoveními občanského soudního
řádu, a proto musel být vyzván krajským soudem k nápravě tohoto
nedostatku.
Průtahy spatřuje Ústavní soud i při předkládání spisu
k rozhodnutí o námitce podjatosti Vrchnímu soudu v Praze, kdy
prodleva krajského soudu činila téměř tři měsíce. Námitka
podjatosti byla vznesena u jednání dne 24. 10. 1996, spis byl
předložen vrchnímu soudu až 5. 3. 1997. Průtahy vznikly i při
odročení jednání před krajským soudem z důvodu vznesení námitky
podjatosti zástupcem navrhovatele dne 17. 1. 1995. Do dalšího
jednání dne 23. 5. 1995 uplynuly čtyři měsíce, přičemž ve spise
není kromě úředních záznamů předsedkyně senátu, psaných téměř
nečitelně vlastní rukou, žádný doklad o tom, že námitka podjatosti
byla vznesena, kdy a kým, a především že předsedkyně senátu tuto
námitku předložila vrchnímu soudu k rozhodnutí.
Na základě uvedených skutečností má Ústavní soud za to, že
v předmětné věci došlo v řízení před oběma soudy k nežádoucím
průtahům. Při posouzení odůvodněnosti, resp. neodůvodněnosti
těchto průtahů se však nelze jednoznačně přiklonit k názoru
stěžovatele. Jak vyplývá z vyjádření předsedkyně senátu Krajského
soudu v Praze ze 28. 4. 1997, bylo soudní projednávání věci
provázeno mnoha složitostmi, které inicioval sám tehdejší žalobce.
Závěrem je proto nutné k předmětné ústavní stížnosti uvést,
že k průtahům v řízení ve věci samé došlo v podstatné míře
vzhledem k tomu, že navrhovatel uplatnil své právo a vznesl
námitku podjatosti obou soudů, čímž přispěl i on k průtahům
v předmětné věci. Vzhledem k celé řadě různých aktivit
navrhovatele v průběhu soudního řízení nelze nežádoucí průtahy
přičítat převážně obecným soudům. Zde je namístě uvést na příklad
to, že navrhovatel podal odvolání proti rozsudku okresního soudu
17. 3. 1994, avšak závažné nedostatky tohoto odvolání - po
urgencích soudu - odstranil až 23. 7. 1994, tedy až po čtyřech
měsících. Rovněž postupné námitky podjatosti nejprve předsedkyně
Okresního soudu v Berouně a pak všech soudců tohoto soudu i soudců
Krajského soudu v Praze značně prodlužovaly celé řízení. Ani při
pokusu o smírné řízení neuplatnil stěžovatel včas námitku, že
tento pokus ztroskotal. Proto vzhledem ke všem okolnostem Ústavní
soud nemohl než ústavní stížnost zamítnout, neboť průtahy
způsobené soudy samými nebyly natolik závažné, aby je bylo možno
označit přímo za zásah do ústavně zaručených základních práv
a svobod. Podle §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. Ústavní soud
se souhlasem účastníků od ústního jednání upustil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 10. března 1998