ECLI:CZ:US:1998:1.US.400.97
sp. zn. I. ÚS 400/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti P. K. proti usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 17. 9. 1997, sp. zn. 2 Tzn 65/97, takto:
Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 17. 9.
1997, sp. zn. 2 Tzn 65/97, se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Rozsudkem Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ze dne 7. 7.
1992, sp. zn. 1 T 150/92, byl stěžovatel uznán vinným trestným
činem vyhýbání se výkonu civilní služby podle ustanovení §272d
odst. 3 trestního zákona, neboť v době od 21. 11. 1991 v Lipnici
nad Sázavou v léčebně dlouhodobě nemocných Okresní nemocnice
Havlíčkův Brod nadále odmítá vykonávat civilní službu, do níž byl
povolán rozhodnutím bývalého Okresního národního výboru
v Havlíčkově Brodě ze dne 2. 10. 1990, č.j. 50/86/90, s nástupem
od 1. 11. 1990, z důvodu svého náboženského přesvědčení, které mu
prý brání podle platné právní úpravy takovou službu vykonávat a po
celou dobu se proto zdržuje mimo místo výkonu služby. Za to byl
odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody v trvání 8 měsíců.
Usnesením Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 10. 9.
1992, sp. zn. 4 To 255/92, bylo odvolání stěžovatele zamítnuto.
Proti tomuto usnesení odvolacího soudu podala ministryně
spravedlnosti stížnost pro porušení zákona ve prospěch
stěžovatele. V ní zejména uvedla, že stěžovatel byl původně
rozsudkem Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ze dne 20. 11. 1991,
sp. zn. 1 T 259/91, ve spojení s rozsudkem Krajského soudu
v Hradci Králové ze dne 16. 1. 1992, sp. zn. 4 To 2/92, uznán
vinným, že dne 15. 8. 1991 bez povolení a souhlasu příslušných
orgánů opustil místo civilní služby v OÚNZ Havlíčkův Brod, kam byl
povolán rozhodnutím bývalého Okresního národního výboru
v Havlíčkově Brodě ze dne 2. 10. 1990, č.j. 50/86/90, s nástupem
od 1. 11. 1990, což bylo právně kvalifikováno jako trestný čin
vyhýbání se výkonu civilní služby podle ustanovení §272d odst.
3 trestního zákona, a byl mu uložen trest odnětí svobody v trvání
6 měsíců s podmíněným odkladem na zkušební dobu jednoho roku. Již
u soudního jednání dne 20. 11. 1991 prý stěžovatel prohlásil, že
jeho rozhodnutí dále nevykonávat civilní službu, jež učinil dne
15. 8. 1991, je trvalé. Jeho jednání proto bylo citovaným
rozsudkem Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ze dne 20. 11. 1991
správně posouzeno jako trestný čin vyhýbání se výkonu civilní
služby podle ust. §272d odst. 3 trestního zákona. Pokračování ve
vyhýbání se výkonu této služby však prý již nelze hodnotit jako
nový trestný čin, neboť stěžovatel pouze setrval na své již dříve
projevené vůli civilní službu nedokončit. Jde tedy o stejné
jednání i o stejný následek a tedy i o totožný a nikoliv nový
skutek. Další odsouzení stěžovatele proto znamená rozpor
s ustanovením §11 odst. 1 písm. g) trestního řádu, což odvolací
soud nezjistil a nenapravil. Proto ministryně spravedlnosti
Nejvyššímu soudu ČR navrhla, aby podle §268 odst. 2 trestního
řádu vyslovil, že citovaným usnesením Krajského soudu v Hradci
Králové byl porušen zákon v §11 odst. 1 písm. g), §2 odst. 6
a §254 odst. 1 trestního řádu ve vztahu k §272d odst. 3
trestního zákona a dále aby napadené rozhodnutí zrušil, a to
včetně citovaného rozsudku Okresního soudu v Havlíčkově Brodě.
Napadeným usnesením Nejvyššího soudu ČR byla stížnost pro
porušení zákona zamítnuta. V odůvodnění svého usnesení Nejvyšší
soud ČR uvedl, že stěžovatel se sice dopouštěl totožného jednání,
avšak toliko svojí povahou a následkem. Stěžovatel skutečně
setrval na své dříve projevené vůli civilní službu nedokončit.
Z pohledu trestněprávní teorie i praxe by se prý proto skutečně
jednalo o totožný skutek, pokud by však nedošlo k odsouzení
stěžovatele rozsudkem Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ze dne
20. 11. 1991, sp. zn. 1 T 259/91. Jeho vyhlášením totiž došlo
k přerušení totožnosti skutku a k jeho ukončení. Právě k vyhlášení
rozsudku soudu prvního stupně váže trestní zákon rozdíl mezi
souběhem a recidivou (§35 odst. 2 trestního zákona). Z toho je
prý nutno dovodit, že "trestný čin, který je trestný" jen při
soustavném páchání (pokračující, trvající nebo hromadný), je nutno
pro potřebu soudního rozhodnutí považovat za ukončený vyhlášením
rozsudku soudu prvního stupně; pokud stejné jednání trvá i po
vyhlášení rozsudku soudem prvního stupně, jde o nový trestný čin.
Proto byla stížnost pro porušení zákona zamítnuta.
Nejvyšší soud ČR dodal, že i za platnosti nové právní úpravy,
která podle §12 odst. 11 trestního řádu váže okamžik, od něhož se
pokračující jednání považuje za nový skutek, na úkon sdělení
obvinění podle §160 trestního řádu, by jednání stěžovatele bylo
nutno posuzovat jako dva samostatné skutky.
Citované usnesení Nejvyššího soudu ČR napadl stěžovatel
ústavní stížností. V ní zejména uvedl, že jeho případ je totožný
s několika případy, které již Ústavní soud rozhodl dříve (sp. zn.
I. ÚS 184/96, IV. ÚS 81/95, IV. ÚS 82/97 a I. ÚS 322/96) a že
proto pouze odkazuje na odůvodnění obsažená v těchto nálezech.
Opakované odsouzení v případě, kdy někdo již byl jednou potrestán
za trvalé odepření "povinné služby", je v rozporu s čl. 40 odst.
5, s čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina") a s čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě o ochraně
lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Proto
stěžovatel navrhl, aby bylo napadené usnesení Nejvyššího soudu ČR
zrušeno.
Stěžovatel netrval na ústním jednání před Ústavním soudem
a podle ustanovení §83 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, žádal, aby jeho náklady na právní zastoupení uhradil stát.
Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonné formální náležitosti a že tedy nic nebrání
projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Nejvyšší
soud ČR, dále Krajský soud v Hradci Králové, Okresní soud
v Havlíčkově Brodě a vedlejší účastník řízení - ministryně
spravedlnosti ČR.
Nejvyšší soud ČR odkázal na odůvodnění napadeného usnesení
a uvedl, že rozhodoval v souladu se zákonem. Poukázal na to, že
v ústavní stížnosti se toliko zdůrazňuje trvalost úmyslu
stěžovatele civilní službu nevykonat. Trestní zákon však striktně
stanoví, kde je hranice, dělící trvající jednání (resp. udržování
protiprávního stavu) na dva skutky (§35 odst. 2 trestního zákona,
§12 odst. 11 trestního řádu). Proto navrhl, aby byla ústavní
stížnost zamítnuta a prohlásil, že na ústním jednání před Ústavním
soudem netrvá.
Krajský soud v Hradci Králové rovněž pouze odkázal na
odůvodnění svého rozsudku, navrhl zamítnutí ústavní stížnosti
a sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Okresní soud v Havlíčkově Brodě Ústavnímu soudu sdělil, že
soudce, který tento případ projednával, již v justici nepůsobí,
a proto soud nepovažuje za vhodné se k ústavní stížnosti vyjádřit.
Okresní soud na ústním jednání před Ústavním soudem netrval.
Ministryně spravedlnosti ČR ve svém vyjádření odkázala na
stanovisko uvedené ve stížnosti pro porušení zákona, a to jak co
do skutkových zjištění, tak i jejich právního hodnocení. Proto
navrhla, aby ústavní stížnosti bylo vyhověno. Na ústním jednání
před Ústavním soudem netrvala.
Ústavní stížnost je důvodná.
Stěžovatel namítá, že napadeným rozsudkem bylo porušeno jeho
základní právo zakotvené v čl. 40 odst. 5 a čl. 4 odst. 4 Listiny
a v čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě.
Podle čl. 40 odst. 5 Listiny "nikdo nemůže být trestně stíhán
za čin, pro který již byl pravomocně odsouzen nebo zproštěn
obžaloby." Na tento ústavně zaručený princip navazuje zejména
ustanovení §11 odst. 1 písm. f) trestního řádu, podle něhož
trestní stíhání nelze zahájit, a bylo-li již zahájeno, nelze v něm
pokračovat a musí být zastaveno, "proti tomu, proti němuž dřívější
stíhání pro týž skutek skončilo pravomocným rozsudkem soudu nebo
bylo pravomocně zastaveno, jestliže rozhodnutí nebylo
v předepsaném řízení zrušeno".
V čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě se uvádí, že "nikdo
nemůže být stíhán nebo potrestán v trestním řízení podléhajícím
pravomoci státu za trestný čin, za který byl již osvobozen nebo
odsouzen konečným rozsudkem podle zákona a trestního řádu tohoto
státu".
V ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny se praví, že "při
používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být
šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být
zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena".
V souzené věci Ústavní soud nemá důvod odchylovat se od své
stávající judikatury, podle níž pokračování ve vyhýbání se výkonu
civilní služby poté, co za to byl stěžovatel pravomocně odsouzen,
nelze pokládat za nový trestný čin. "Zásada ne bis in idem nalezla
své místo též v čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě. či omezení
základního práva podle čl. 40 odst. 5 Listiny, jak to činí §12
odst. 11 trestního řádu. Rozhodující přitom je, že toto ustanovení
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod je v České
republice podle čl. 10 Ústavy bezprostředně závazné a má přednost
před zákonem. Tak musí být i aplikováno" (srov. nález sp. zn. I.
ÚS 184/96, in: Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 7,
C. H. Beck, Praha 1997, str. 216). Dalším odsouzením stěžovatele
byl tedy porušen zákon, zejména ve vztahu k ustanovení citovaného
§11 odst. 1 písm. f) trestního řádu, které vyjadřuje pravidlo, že
nikdo nesmí být stíhán opětovně pro týž skutek. Interpretace
citovaných předpisů trestního zákona a trestního řádu, podle níž
při trvalém odmítnutí výkonu civilní služby by byly tyto osoby
opakovaně trestně stíhány, je nepřijatelná, neboť pak by bylo toto
trvalé odmítnutí ve svých důsledcích vykládáno jako odmítnutí
dočasné či krátkodobé.
Proto Ústavní soud napadené usnesení Nejvyššího soudu ČR ze
dne 17. 9. 1997, sp. zn. 2 Tzn 65/97, zrušil, neboť jím byla
porušena výše uvedená základní práva a svobody stěžovatele.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 4. března 1998