ECLI:CZ:US:1998:1.US.466.97
sp. zn. I. ÚS 466/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti stěžovatelky ing. D. F., zastoupené JUDr. J. Č., účastníka řízení - Krajského soudu v Brně, vedlejšího účastníka - Finančního úřadu v Třebíči, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 8. 10. 1997, sp. zn. 30 Ca 343/95, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Exekučním příkazem Finančního úřadu v Třebíči ze dne 26. 4.
1995, č.j. 4693/202/95, bylo konstatováno, že stěžovatelka jako
daňový dlužník nezaplatila ve stanovené lhůtě celkovou částku
270.240 Kč jako nedoplatek důchodové daně (264.942 Kč) a jako
exekuční náklady (5.298 Kč). Za tím účelem, tj. na úhradu
vykázaného nedoplatku, přikázal finanční úřad plátci (SUKNO,
s.r.o.) stěžovatelce provádět srážky z jejích peněžitých příjmů.
(Pozn.: Stěžovatelka byla ručitelkou firmy ZETA, v.o.s.)
Rozhodnutím Finančního úřadu v Třebíči ze dne 17. 7. 1995, č.j.
6903/202/95, byly - po věcné stránce - námitky stěžovatelky proti
uvedenému exekučnímu příkazu zamítnuty. V odůvodnění rozhodnutí
finanční úřad v prvé řadě uvedl, že podle platného zákona jsou
nedoplatky (roz. daňové) povinni zaplatit i ručitelé, kteří se
v případě jejich nezaplacení ocitají v postavení daňového
dlužníka. K námitce stěžovatelky - zpochybňující samotnou
existenci ručitelského vztahu, neboť "ručení za závazky
společnosti vzniklé protiprávním jednáním (zkrácením daně) nelze
vztahovat na takovýmto jednáním vzniklé důsledky" - finanční úřad
uvedl, že případná trestně právní odpovědnost ostatních společníků
nemůže ovlivnit existenci ručitelského závazku, jehož vznik
a obsah jsou dány zákonem. K názoru stěžovatelky, že otázku ručení
je nutno posuzovat dle právní úpravy platné v době trvání členství
ručitele v obchodní společnosti, tj. v tomto případě dle
hospodářského zákoníku, poukázal finanční úřad na ustanovení §764 obchodního zákoníku, z něhož vyplývá, že okamžikem jeho
účinnosti je nutno postupovat dle této nové právní úpravy, kde je
ručení za dluhy v obchodní společnosti upraveno poněkud odchylně
od právní úpravy předchozí. Navíc argumentace stěžovatelky prý ve
svém důsledku směřuje proti výzvě k zaplacení daňového nedoplatku
ručitelem, jež doručením rozhodnutí nadřízeného správce daně
o odvolání ručiteli nabyla právní moci. Dalšímu řízení v této věci
proto brání překážka věci pravomocně rozhodnuté. Stěžovatelka dále
brojila proti tomu, aby byl závazek v plné výši uplatněn proti
každému solidárně zavázanému dlužníkovi samostatně. V tomto směru
finanční úřad odkázal na ustanovení §57 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb., podle něhož daňový nedoplatek jsou povinni uhradit
ručitelé, pokud jsou k tomu vyzváni. Po vyzvání pak lze exekuci
vést proti všem ručitelům do okamžiku, než bude nedoplatek v plné
výši uhrazen. V tomto okamžiku je nutno ještě probíhající exekuci
z úřední povinnosti zrušit.
Krajský soud v Brně v záhlaví uvedeným usnesením zastavil
řízení, v němž se stěžovatelka domáhala zrušení citovaného
exekučního příkazu a rozhodnutí Finančního úřadu v Třebíči ze dne
17. 7. 1995. V odůvodnění svého usnesení krajský soud uvedl, že
nemohl předmětnou žalobu meritorně projednat, neboť byla podána
proti rozhodnutí správního orgánu, které má procesní povahu [§248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu (dále jen
"o.s.ř.")]. Napadený exekuční příkaz prý stěžovatelce stanoví
povinnosti, které nezasahují do její hmotně právní pozice, protože
se nejedná o rozhodnutí o stanovení daňové povinnosti. Exekuční
rozhodnutí neřeší ani neukládá hmotně právní povinnost placení
daně a také povinnost poddlužníka (ručitele) platit přímo
oprávněnému má svůj základ jen v procesním právu a je výrazem
nuceného výkonu práva, kterým se zasahuje do závazkového vztahu
povinného a poddlužníka. Nedochází ke změně věřitele a pokud
dlužník pohledávku oprávněnému nevyplatí, přichází v úvahu řešit
věc podáním poddlužnické žaloby (§315 o.s.ř.). Soud proto
zastavil řízení, neboť žaloba směřovala proti rozhodnutí, jež
nemůže být předmětem soudního přezkumu.
Citované usnesení Krajského soudu v Praze napadla
stěžovatelka ústavní stížností. V ní uvádí, že jím došlo
k porušení jejího základního práva podle čl. 36 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Toto porušení
stěžovatelka spatřuje v samotném faktu odmítnutí soudní ochrany
jejích práv a také v přístupu a v argumentaci soudu v této věci.
Stěžovatelka rovněž namítá, že napadené usnesení bylo vydáno po
dvou letech od podání správní žaloby, tj. v nepřiměřeně dlouhé
lhůtě. Stěžovatelka dále brojí proti názoru krajského soudu, že
výkon rozhodnutí je pouze "procesním rozhodnutím", vyloučeným
z přezkumu soudem podle ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o.s.ř.
Pojem "procesní rozhodnutí" prý totiž není v o.s.ř. vymezen a lze
proto pouze dovodit, že se jedná o taková rozhodnutí, jimiž se
upravuje průběh řízení. Rozhodnutí o výkonu rozhodnutí však hmotně
právní pozici povinného nepochybně zasahuje, neboť donucujícím
způsobem realizuje povinnost povinného a jako takové může
zakládat, měnit a rušit jeho práva a povinnosti. Povinnost
poddlužníka proto nemá základ toliko v procesním právu, jak tvrdí
soud, a tento vztah není ani vztahem závazkovým, nýbrž vztahem
závazek zajišťujícím, akcesorickým. Stěžovatelka proto uvádí, že
krajský soud neposkytl ochranu jejím právům a namísto toho
vyslovil svůj názor o zcela základní otázce v dané věci, tj. zda
je či není v postavení ručitele a dává tím finančnímu úřadu
"instrukci" pro případné další řízení.
Stěžovatelka konečně tvrdí, že její postavení ručitele firmy
ZETA, v.o.s., bylo založeno a řídí se ustanovením §129l a násl.
hospodářského zákoníku. Proto je prý pochybné, zda k danému
závazku této firmy, vzniklému na základě dodatečného vyměření daně
pro zatajení daňového základu, se váže její "vztah ručení". Podle
ustanovení §129m odst. 3 hospodářského zákoníku je navíc ručitel
oprávněn odmítnout splnění dluhu, pokud věřitel způsobil, že
uhrazení dluhu nelze dosáhnout od dlužníka. Dále dovozuje, že
podle §24 odst. 4 vyhlášky č. 16/1962 Sb. (platné v době odchodu
stěžovatelky ze společnosti i v době zjištění a vyměření daňového
nedoplatku) bylo zapotřebí pravomocného rozhodnutí, které by
stanovilo její povinnost daňový nedoplatek uhradit. Takové
rozhodnutí však vydáno nebylo a nebylo v tomto směru ani zahájeno
řízení, v jehož rámci by stěžovatelka mohla uplatnit své námitky.
Protože však stěžovatelka obdržela výzvu až podle ustanovení §57
odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., mohla sice proti ní podat
odvolání, leč to bylo vázáno na taxativně vymezené důvody, které
neobsahují možnost námitky dané citovaným ustanovením §129m odst.
3 hospodářského zákoníku. Postupem podle zákona č. 337/1992 Sb.
prý došlo k protiústavnímu porušení zásady zákazu retroaktivity.
Uplatnění práva stěžovatelky, založeného hmotně právním
ustanovením §129m odst. 3 hospodářského zákoníku, bylo prý
vyloučeno ze soudní ochrany jejích práv, neboť v žádném řízení
tuto námitku nemohla uplatnit a nemohla tedy ani rozhodnutí
o takové námitce nechat přezkoumat nezávislým soudem.
Proto stěžovatelka navrhla, aby bylo napadené usnesení
Krajského soudu v Brně zrušeno a sdělila, že na ústním jednání
před Ústavním soudem netrvá.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Krajský
soud v Brně a vedlejší účastník - Finanční úřad v Třebíči. Krajský
soud v Brně k námitce stěžovatelky, že o žalobě bylo rozhodnuto až
po dvou letech od jejího podání, uvedl, že věc byla vyřízena
v pořadí, v jakém napadla a jak byly průběžně vyřizovány věci
u tohoto soudu. Délka trvání proto nebyla způsobena nečinností
soudu, nýbrž vyšším měsíčním nápadem, než je počet vyřízených
věcí. V dalším krajský soud odkázal na odůvodnění napadeného
usnesení s tím, že otázkou, zda stěžovatelka je skutečně
poddlužníkem, se soud ve výroku rozhodnutí nezabýval a pouze
připustil, že zmíněná formulace byla v odůvodnění usnesení uvedena
"poněkud nešťastně". Krajský soud proto navrhl, aby byla ústavní
stížnost zamítnuta a sdělil, že na ústním jednání před Ústavním
soudem netrvá. Finanční úřad v Třebíči se s námitkami stěžovatelky
rovněž neztotožnil. Při posuzování povahy exekučního příkazu je
prý nutno brát v úvahu systematické zařazení ustanovení §73
"Vymáhání daňových nedoplatků" v zákoně č. 337/1992 Sb. do jeho
šesté části "Placení daní". I z této skutečnosti lze usuzovat, že
exekuční příkaz má pouze procesní povahu, neboť platební
povinnosti jsou ukládány podle části třetí citovaného zákona
a část šestá se vztahuje pouze na úkony směřující k tomu, aby
platební povinnosti (uložené podle části třetí zákona) mohly být
vynuceny, pokud nejsou splněny dobrovolně. Rozhodnutími,
podléhajícími soudnímu přezkumu, jsou meritorní rozhodnutí podle
části třetí zákona č. 337/1992 Sb. Rozhodnutí, vydávaná podle
ustanovení §73 odst. 6 citovaného zákona a rozhodnutí o řádných
opravných prostředcích proti nim, prý proto nelze považovat za
rozhodnutí o právu a povinnosti, byť mají svým dopadem na daňového
dlužníka donucující charakter. K tomuto názoru dospěl vedlejší
účastník i na základě toho, že v řízení o daňové exekuci se
přiměřeně používá občanský soudní řád a je proto třeba
respektovat, že rovněž soudní výkon rozhodnutí nařizují soudy
usnesením ve smyslu §167 o.s.ř. a nikoliv rozsudkem podle §152
odst. 1 o.s.ř.
Vedlejší účastník dodal, že v souzené věci vydal správce daně
dne 10. 8. 1993 výzvu podle ustanovení §57 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb., a to všem společníkům v.o.s. ZETA. Tato výzva je
rozhodnutím v daňovém řízení ve smyslu §32 citovaného zákona
a proti ní je přípustný řádný opravný prostředek, přestože obecně
proti výzvám v daňovém řízení řádný opravný prostředek možný není.
Stěžovatelka sice svého práva se proti výzvě odvolat využila,
nicméně o námitce podle §129m odst. 3 hospodářského zákoníku se
nezmínila. Protože stěžovatelka dobrovolně nesplnila uloženou
platební povinnost, dostala se sama do postavení daňového dlužníka
ve smyslu §57 odst. 1 citovaného zákona. Vedlejší účastník se
proto domnívá, že "nečinnost stěžovatelky v meritorním řízení" by
neměla být sanována v rámci přezkumného řízení soudního.
Vedlejší účastník dále poukázal na to, že zákon č. 337/1992
Sb., který byl použit, nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1993
a v ustanovení §101 výslovně stanovil povinnost správce daně
pokračovat i v započatém řízení podle tohoto zákona. Protože
správce daně vyzval ručitele ZETY, v.o.s., včetně stěžovatelky ke
splnění jejich ručitelských závazků až v roce 1993, byl povinen
podle tohoto zákona postupovat. Vyhláška č. 16/1962 Sb., jíž se
stěžovatelka dovolává, byla totiž citovaným zákonem zrušena.
K námitce, že zákonné ručení mělo být posuzováno podle
hospodářského zákoníku, Finanční úřad v Třebíči (tj. vedlejší
účastník) uvedl, že splatnost důchodové daně za zdaňovací období
roku 1990 nastala až "splatností" platebního výměru č. 107/92,
č.j. FÚ 1173/92-205, ze dne 27. 7. 1992. Teprve tímto dnem tedy
ZETĚ, v.o.s., vznikl vůči správci daně závazek, který splnila jen
zčásti. Povinnost platit daň proto vznikla již ve zdaňovacím
období roku 1990, splatnost daně však nastala až v roce 1992.
V návaznosti na ustanovení §763 obchodního zákoníku proto sice
právní vztah ručení vznikl již podle předchozí právní úpravy
a trvá i za platnosti právní úpravy nové, ale skutečnost, která
založila právní následky (daňový nedoplatek) vznikla až za nové
právní úpravy ručení společníků veřejné obchodní společnosti, tedy
podle §76 obchodního zákoníku. Na tento právní vztah proto nelze
aplikovat ustanovení §129m odst. 3 hospodářského zákoníku.
Závěrem vedlejší účastník namítl, že by bylo zcela v rozporu se
zásadou právní jistoty věřitele, kdyby na základě hmotně právní
námitky - uplatněné až ve stadiu výkonu rozhodnutí - proti
rozhodnutí správce daně o řádném opravném prostředku a jemu
předcházejícímu exekučnímu příkazu, tj. proti rozhodnutím procesní
povahy, došlo k jejich meritornímu přezkoumání a případně
i k zániku vykonatelnosti rozhodnutí ve věci. Finanční úřad proto
navrhl, aby byla ústavní stížnost zamítnuta a sdělil, že souhlasí
s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem.
Ústavní stížnost není důvodná.
Stěžovatelka tvrdí, že napadeným usnesením Krajského soudu
v Brně bylo porušeno její základní právo, zakotvené v čl. 36 odst.
2 Listiny. Podle tohoto článku, který představuje jeden ze
základních principů práva na spravedlivý proces, "kdo tvrdí, že
byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy,
může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového
rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Z pravomoci soudu však nesmí
být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkající se základních práv
a svobod podle Listiny".
Stěžovatelka v první řadě namítá, že napadené usnesení bylo
vydáno až po dvou letech od podání správní žaloby, tj.
v nepřiměřeně dlouhé lhůtě. Rozhodnutí krajského soudu však již
nicméně učiněno bylo, takže nepřicházelo v úvahu, aby Ústavní soud
- ve smyslu ustanovení §82 odst. 3 písm. b) zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů - zakázal
krajskému soudu pokračovat v porušování práva a svobody
stěžovatelky, které mělo spočívat v jeho nečinnosti. Tuto námitku
stěžovatelky proto z hlediska jejího praktického dopadu nelze
reflektovat.
Stěžovatelka dále brojí proti tomu, aby byl "výkon
rozhodnutí" pokládán pouze za "procesní rozhodnutí", vyloučené
z přezkumu v rámci správního soudnictví. K této námitce Ústavní
soud odkazuje na vyjádření Finančního úřadu v Třebíči, z něhož
zejména vyplývá, že ustanovení §73 zákona č. 337/1992 Sb.,
upravující "Vymáhání daňových nedoplatků", je systematicky
zařazeno do šesté části citovaného zákona, označené "Placení
daní". Exekuční příkaz totiž neřeší ani neukládá hmotně právní
povinnost placení daně, nýbrž toliko stěžovatelce stanoví
povinnost platit přímo oprávněnému. Je proto zřejmé, že výkon
rozhodnutí sice může být subjektivně pociťován jako zásah do práv
či povinností fyzické nebo právnické osoby, ve skutečnosti se však
týká toliko procesněprávní pozice stěžovatelky a nikoliv jejích
hmotných práv a povinností.
Námitka stěžovatelky, poukazující na ustanovení §129m odst.
3 hospodářského zákoníku, dle níž "ručitel může odepřít splnění
oprávněné organizaci, pokud tato způsobila, že nelze dosáhnout
uspokojení od povinné organizace", je ve skutečnosti námitkou
hmotně právní a patří do správního řízení nalézacího, nikoliv do
řízení o výkonu rozhodnutí. Ústavní soud v této souvislosti
souhlasí s názorem Finančního úřadu v Třebíči, obsaženým v jeho
vyjádření k ústavní stížnosti, že by bylo v rozporu se zásadou
právní jistoty věřitele, kdyby na základě hmotně právní námitky
proti rozhodnutí správce daně o řádném opravném prostředku a jemu
předcházejícímu exekučnímu příkazu, tj. proti rozhodnutím procesní
povahy - uplatněné až ve stadiu výkonu rozhodnutí - došlo k jejich
meritornímu přezkoumání a případně i k zániku vykonatelnosti
rozhodnutí ve věci.
Pokud jde o tvrzení stěžovatelky, že v dané věci mělo být
postupováno podle vyhlášky č. 16/1962 Sb. a nikoliv podle zákona
č. 337/1992 Sb., Ústavní soud uvádí, že citovaná vyhláška byla
ustanovením §106 bod 3. zákona č. 337/1992 Sb. výslovně zrušena.
Tento zákon platí i pro řízení zahájená před jeho účinností (§101 cit. zákona). Správce daně tedy postupoval správně, když
vyzval ručitele ZETA, v.o.s., (včetně stěžovatelky) ke splnění
jejich ručitelských vztahů již podle zákona č. 337/1992 Sb.
Stěžovatelka se rovněž dopouští omylu, jestliže tvrdí, že
krajský soud vyslovil svůj názor o meritorní otázce daného
případu, tj. o tom, zda stěžovatelka je či není v postavení
ručitele. Jak totiž krajský soud sám připustil, v odůvodnění
napadeného usnesení sice použil "poněkud nešťastnou" formulaci,
její podstatou však není meritorní závěr soudu, který by byl
v dalším řízení závazný, nýbrž pouze obecný právní rozbor vztahu
mezi daňovým dlužníkem, poddlužníkem a oprávněným. I tato námitka
stěžovatelky je proto nedůvodná.
Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným usnesením
Krajského soudu v Brně základní právo stěžovatelky podle čl. 36
odst. 2 Listiny porušeno nebylo. Protože ani Ústavní soud sám
neshledal porušení jiných základních práv nebo svobod
stěžovatelky, ústavní stížnost zcela zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 13. srpna 1998