ECLI:CZ:US:1998:1.US.99.97
sp. zn. I. ÚS 99/97
Nález
Ústavní soud rozhodl ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů V. K. a A. K., proti rozhodnutí Okresního úřadu - pozemkového úřadu v Novém Jičíně ze dne 21. 6. 1996, č. j. PÚ/4705/92-Mš-202E, a rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 26. 11. 1996, sp. zn. 22 Ca 447/96, ve věci vydání nemovitosti podle zák. č. 229/1991 Sb., takto:
Rozhodnutí Okresního úřadu - pozemkového úřadu v Novém Jičíně
ze dne 21. 6. 1996, č. j. PÚ/4705/92-Mš-202E, se ve výroku sub I.
zrušuje. Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 26. 11. 1996,
sp. zn. 22 Ca 447/96, se z r u š u j e .
Odůvodnění:
I.
Svou ústavní stížností navrhovatelé napadají rozsudek
Krajského soudu v Ostravě ze dne 26. 11. 1996, sp. zn. 22 Ca
447/96, ve spojení s rozhodnutím Okresního úřadu - pozemkového
úřadu v Novém Jičíně ze dne 21. 6. 1996, č. j.
PÚ/4705/92-Mš-202E, a to pouze ve výroku I.
Správním rozhodnutím Okresního úřadu - pozemkového úřadu
v Novém Jičíně ze dne 21. 6. 1996 bylo rozhodnuto ve výroku I., že
oprávněné osoby (navrhovatelé) nejsou vlastníky nemovitostí par.
č. 679/1 o výměře 6967 m2 v katastrálním území Š. Oprávněným
osobám nelze vydat pozemky z důvodů ustanovení §11 odst. 1 písm.
c) zák. č. 229/1991 Sb., tedy proto, že byly po přechodu do
vlastnictví státu zastavěny. V rámci soudního přezkumu správního
Krajský soud v Ostravě bez nařízení ústního jednání správní
rozhodnutí potvrdil. Svůj potvrzující výrok opřel o závěr, že
v daném případě nelze pozemky navrhovatelům vydat, neboť tomu
brání skutečnost, že se jedná o pozemky zastavěné ve smyslu
ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona č. 229/1991 Sb., přičemž
nejde o stavbu dočasné povahy. Současně obecný soud poukázal na
vyhlášku č. 85/1976 Sb., která definuje pojem dočasné stavby v §1 odst. 2 písm. b). Dle názoru obecného soudu se v případě dané
věci o žádnou takovou situaci nejedná. Doba trvání stavby nebyla
časově předem omezena a ani rozhodnutí o dodatečném povolení
stavby "zpevněná plocha autocvičiště" neobsahuje žádné časové
omezení.
Navrhovatelé ve své ústavní stížnosti poukazují na porušení
čl. 38 odst. 2 a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"). Konkrétně obecnému soudu vytýkají
projednání věci v jejich nepřítomnosti, čímž jim bylo znemožněno
vyjádřit se ke všem prováděným důkazům, přičemž se podle názorů
stěžovatelů nejedná o jednoduchý případ. Vlastním rozhodnutím pak
obecný soud údajně porušil právo na spravedlivý proces, neboť po
právní stránce věc nesprávně posoudil. V této souvislosti
navrhovatelé poukazují na skutečnost, že uplatnili restituční
nárok podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku, (dále jen "zákon o půdě"),
přičemž stavebním úřadem v Novém Jičíně nebyly dohledány žádné
doklady, tj. stavební povolení a kolaudační rozhodnutí, týkající
se pozemku, parcelní číslo 679/1, v kat. úz. Š. Proto dodatečně
14. 5. 1996 vydal Okresní úřad - referát dopravy a silničního
hospodářství v Novém Jičíně rozhodnutí o povolení stavby "zpevněné
plochy autocvičiště". V rámci tohoto správního řízení nebyl
respektován závěr odborné expertizy z 27. 6. 1995, který
konstatoval, že zpevněná plocha je 5 let po životnosti
a nevyhovuje platné normě. Následně vydávaná správní rozhodnutí
měla, podle názoru stěžovatelů, pouze zhojit stav tak, aby
naplňoval ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě. V té
souvislosti navrhovatelé trvají na svém tvrzení, že ke dni
účinnosti zákona o půdě byla konstatována pouze existence
samotného pozemku, par. č. 679/1, v kat. úz. Š. Stěžovatelé se
proto domáhají zrušení napadeného správního rozhodnutí
i rozhodnutí obecného soudu, vydaného v rámci soudního přezkumu
správního. V písemném vyjádření k ústavní stížnosti setrval obecný
soud na závěrech svého rozhodnutí. K otázce řízení bez jednání
pouze poukázal na nález Ústavního soudu č. 269/1996 Sb. Okresní
úřad - pozemkový úřad Nový Jičín v písemném vyjádření navrhl
zamítnutí ústavní stížnosti. Zdůraznil, že stavba zpevněné plochy
na par. č. 679/1 ke dni účinnosti zákona o půdě existovala
a existenci zpevněné plochy ke dni účinnosti zákona o půdě
nezpochybnili v průběhu restitučního řízení ani sami stěžovatelé.
Zpevněná plocha autocvičiště byla vybudována v roce 1983 v rámci
výstavby čtyřproudové silnice I/48. Nebylo dohledáno ani stavební
povolení ani kolaudační rozhodnutí, tj. doklady, které by
nasvědčovaly tomu, že stavba autocvičiště byla realizována a její
užívání povoleno v souladu se zák. č. 50/1976 Sb. Proto
následovalo dodatečné stavební řízení, v jehož rámci dne 14. 5.
1996 byla stavba dodatečně povolena. Dohledáno bylo pouze
rozhodnutí bývalého severomoravského KNV Ostrava, odbor vodního
a lesního hospodářství a zemědělství, jímž byl udělen předchozí
souhlas s trvalým odnětím zemědělské půdy zemědělským účelům za
účelem výstavby silničního obchvatu I/48 - Nový Jičín. Dále tentýž
orgán udělil souhlas s dočasným vynětím pozemků ze zemědělského
půdního fondu pro zařízení staveniště a manipulační účely po dobu
výstavby (čtyřproudové silnice) dne 13. 2. 1973.
Ústavní soud připojil spis Krajského soudu v Ostravě, sp. zn.
22 Ca 447/96, z něhož zjistil, že žalobou ze dne 2. 8. 1996 se
navrhovatelé domáhali u obecného soudu soudního přezkumu správního
ze stejných důvodů, o které opírají svou ústavní stížnost. Ve věci
bylo rozhodováno obecným soudem dne 26. 11. 1996 bez nařízení
jednání. Obecný soud sám uzavřel právní stránku tak, že chápe
"zpevněnou plochu autocvičistě" jako stavbu trvalou, a proto
bránící vydání pozemku navrhovatelům. Vedlejší účastník, Pozemkový
fond České republiky, se svým dopisem z 13. 1. 1998 svého
postavení vzdal.
II.
Po zhodnocení provedených důkazů dospěl Ústavní soud
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Ústavnímu soudu
nepřísluší, jak již vícekrát ve svých nálezech uvedl, přezkoumávat
celkovou zákonnost rozhodování obecných soudů a nahrazovat
dokazování a hodnocení provedených důkazů. Přísluší mu však
posoudit, zda v předchozím řízení nebyla porušena základní ústavní
práva, mezi nimi i právo na soudní a jinou právní ochranu.
Jak z předchozího řízení před správním orgánem a následně
obecným soudem vyplynulo, navrhovatelé se domáhali restitučního
nároku podle zákona o půdě. V řízení byl restituční důvod podle
ustanovení §6 odst. 1 písm. h) zákona o půdě uznán. Vzhledem
k tomu, že však se jedná o pozemek zastavěný, nebylo možné jej
navrhovatelům vydat ve smyslu ustanovení §11 odst. 1 písm. c)
zákona o půdě. Navrhovatelé sporný pozemek získali přídělovou
listinou od Ministerstva zemědělství - Národního pozemkového
fondu. Dále pak stejnopisem "Zápisu" ze dne 15. 2. 1951
o odevzdání zemědělské usedlosti v Š. JZD v Š. K přechodu
nemovitosti na stát došlo rozhodnutím Lidového soudu v Novém
Jičíně ze dne 13. 12. 1958, jímž bylo vloženo vlastnické právo pro
československý stát na základě prohlášení přídělců, jímž se zřekli
přídělu.
Podstatou řízení před správním orgánem a následně před
obecným soudem bylo posouzení otázky, zda se jedná o zastavěný
pozemek, který podléhá ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona
o půdě či nikoliv. Podle citovaného ustanovení zákona o půdě nelze
vydat pozemky nebo jejich části v případě, že pozemek je po
přechodu nebo převodu do vlastnictví státu nebo jiné právnické
osoby zastavěn, pozemek lze však vydat, nebrání-li stavba
zemědělskému nebo lesnímu využití pozemku, nebo jedná-li se
o stavbu movitou, nebo dočasnou, nebo jednoduchou, nebo drobnou
anebo stavbu umístěnou pod povrchem země. Za zastavěnou část
pozemku se považuje část, na níž stojí stavba, která byla zahájena
před 24. 6. 1991, a část pozemku s takovou stavbou bezprostředně
související a nezbytně nutná k provozu stavby. Zahájením stavby se
rozumí datum skutečného zahájení stavby, zapsané do stavebního
deníku a oznámené stavebnímu úřadu, pokud byla stavba zahájena do
dvou let od vydání stavebního povolení. Vzhledem k tomu, že
v řízení bylo nesporně prokázáno, že původní dokumentace ohledně
povolení stavby a její kolaudace nebyla dohledána, muselo dojít
14. 5. 1996 k vydání dodatečného rozhodnutí o povolení stavby.
Dále bylo v řízení prokázáno, že v roce 1973 došlo k vynětí
zemědělské půdy ze zemědělského užívání zčásti trvale, zčásti
dočasně pro účely výstavby obchvatové komunikace. Následně je
pouze konstatováno, že v roce 1983 již existovalo autocvičiště.
V roce 1986 byla uzavřena hospodářská smlouva, na jejímž základě
odevzdal bývalý MěNV Nový Jičín parcelu Autoškole Svazarmu Nový
Jičín. Dohodou z 29. 10. 1993 bylo zrušeno právo trvalého užívání
sporného pozemku k datu 31. 10. 1993, neboť autoškola ukončila
svou činnost a pozemek se stal nadbytečným. V současné době je
pozemek pronajímán soukromým podnikatelům za účelem výuky řízení
motorových vozidel.
V této věci byly rovněž zpracovány dva znalecké posudky,
jeden dne 31. 7. 1995 - ing. Č. K., druhý 1. 2. 1996 - ing. T. M.
První z uvedených posudků v závěru uvádí, že plocha autocvičiště
byla vybudována jako dočasné provizorium, přičemž ve smyslu
vyhlášky č. 85/1976 Sb. §1 odst. 2 písm. b) se jedná o stavbu
dočasnou, která nebyla jako zařízení staveniště v příslušné době
z pozemku, par. č. 679/1, odstraněna. Druhý z uvedených posudků
dospěl ke zcela opačným závěrům, tj. že se jedná o stavbu trvalou,
která nemá v žádném případě znaky stavby dočasné. Sám obecný soud
v odůvodnění svého rozhodnutí pak uzavírá, že se jedná o stavbu
trvalou a tedy bránící vydání pozemku navrhovatelům. Pokud se týká
závěru posudku znalce, obecný soud dovozuje, že úkol nebyl znalci
zcela správně zadán. Pokud má znalecký posudek přispět k objasnění
skutkového stavu věci, je nezbytné správně znalci úkol vymezit
a na základě závěrů znalce je pak věcí správního orgánu posoudit,
zda jde o stavbu bránící vydání pozemku ve smyslu ustanovení §11
odst. 1 písm. c) zákona o půdě. Ústavní soud zjistil, že obecný
soud nevzal v úvahu existenci dvou znaleckých posudků se zcela
rozdílnými závěry a provedl výsledné právní posouzení, aniž by
zaujal k rozdílným závěrům posudku stanovisko, případně rozpory
odstranil zpracováním revizního znaleckého posudku, v jehož rámci
by sám vymezil znalci úkol přesněji. Za situace, kdy otázka
posouzení trvalosti či dočasnosti stavby na parcele stěžovatelů je
určující pro závěr, zda parcelu lze či nelze vydat, postup
obecného soudu svědčí o odepření práva na spravedlivý proces ve
smyslu ustanovení čl. 36 odst. 1 Listiny.
Současně rozhodování obecného soudu bez nařízení jednání za
situace, kdy podle názoru Ústavního soudu nebylo zcela nepochybné,
že správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu,
nebylo namístě. Je nutno uvést, že v době rozhodování obecného
soudu platil §250f o. s. ř., který dával prostor obecnému soudu
v rámci soudního přezkumu správního rozhodovat bez jednání.
Nálezem Ústavního soudu ČR č. 269/1996 Sb. bylo toto ustanovení
s účinností od 1. 5. 1997 zrušeno. Zákonem č. 202/1997 Sb.
s účinností od 1. 10. 1997 pak byl zakotven §250f o. s. ř.
v novém znění, které dává prostor soudu v případech správního
soudnictví rozhodovat bez nařízení jednání jen tehdy, je-li
napadené rozhodnutí nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost nebo pro
nedostatek důvodů, a dále jen pokud to účastníci shodně navrhnou.
Stávající úprava by v případě této ústavní stížnosti nedávala
prostor obecnému soudu rozhodovat bez nařízení jednání. Nedávala
ho však ani právní úprava platná v době, kdy obecný soud své
rozhodnutí vydal. I tehdy totiž připouštěl §250f o. s. ř.
rozhodnutí soudu bez jednání pouze v jednotlivých případech,
zejména bylo-li nepochybné, že správní orgán vycházel ze správně
zjištěného stavu a šlo-li jen o posouzení právní otázky. Tak tomu
však v daném případě nebylo, neboť dva protichůdné znalecké
posudky směřovaly k odlišným právním závěrům. I v tomto procesním
přístupu obecného soudu lze proto spatřovat porušení čl. 36 odst.
1 Listiny. Z výše uvedeného vyplývá, že Ústavní soud posoudil
předcházející řízení jako celek z hlediska porušení práva na
soudní ochranu a dospěl k závěru, že v předmětné věci bylo jak
správním orgánem tak obecným soudem porušeno právo navrhovatelů na
právní ochranu dle čl. 36 odst. 1 Listiny a tím i čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem proto bylo ústavní
stížnosti vyhověno a napadené rozhodnutí Okresního úřadu
- pozemkového úřadu v Novém Jičíně ze dne 21. 6. 1996, č. j.
PÚ/4705/92-Mš-202E, ve výroku sub I. zrušeno, současně se zrušuje
rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 26. 11. 1996, sp. zn.
22 Ca 447/96.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 3. února 1998