ECLI:CZ:US:1998:2.US.296.96
sp. zn. II. ÚS 296/96
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti V. V. proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4.9. 1996, č.j. 10 Ca 224/96-36 takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4.9.
1996 č.j. 10 Ca 224/96-36 se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Stěžovatel v řádně a včas podané ústavní stížnosti uvádí, že
v souladu s ustanovením §9 odst.1 zák.č. 229/1991 Sb. ( dále jen
"zákon o půdě") uplatnil u Okresního úřadu - pozemkového úřadu
v Českém Krumlově nárok na vydání stavební nemovitosti - domu,
umístěného na p.č. 83 - stavební plocha, včetně této stavební
parcely o výměře 332 m2 a pozemku p.č. 404/35 - louka o výměře 2
902 m2 dle pozemkového katastru (dle katastru nemovitostí st.
parcela č. 44 p.p. č. 45 - zahrada) v k.ú. Č. v P., obec Č. v P..
K jeho výzvě rozhodl OÚ - Pozemkový úřad v Českém Krumlově
rozhodnutím ze dne 17.10. 1994, č.j. PÚ 20371/94 tak, že je
stěžovatel vlastníkem výše uvedených nemovitostí. Toto rozhodnutí
bylo napadeno B. O., a.s., JIP - Českobudějovické papírny, České
Budějovice. Jak dále stěžovatel uvádí, přestože nebyl tento
navrhovatel podle jeho názoru ve věci ani aktivně ani pasivně
legitimován, rozhodl Krajský soud v Českých Budějovicích dne
22.2. 1995 pod č.j. 10 Ca 499/94-19 tak, že napadené rozhodnutí
zrušil a uložil odpůrci doplnit řízení doplněním znaleckého
posudku o správnosti stanovené výše kupní ceny a rovněž tak nově
se vypořádat s námitkami o stavu tísně.
Na základě nově provedeného řízení, kdy OÚ - pozemkový úřad
byl nucen m.j. se řídit i právním názorem krajského soudu, vydal
dne 11.4. 1996 pod č.j. PÚ 29233/96 nové rozhodnutí, kterým
rozhodl, že stěžovatel není vlastníkem předmětných nemovitostí,
neboť se neprokázalo, že by k jejich převodu došlo v tísni a za
nápadně nevýhodných podmínek.
Na základě opravného prostředku stěžovatele Krajský soud
v Českých Budějovicích rozsudkem ze dne 4.9. 1996, č.j. 10 Ca
224/96-36, toto nové rozhodnutí OÚ - Pozemkového úřadu v Českém
Krumlově potvrdil.
V tomto rozsudku spatřuje stěžovatel porušení Ústavy a čl.11
Listiny základních práv a svobod ( dále jen "Listina") v omezování
svého práva vlastnit majetek.
Na výzvu Ústavního soudu se k ústavní stížnosti vyjádřil
Krajský soud v Českých Budějovicích, který upozornil na to, že
předmětem řízení nebyl předchozí rozsudek téhož soudu, proto mu
také nepříslušelo hodnotit, zda navrhovatel B. O., a.s. v Českých
Budějovicích měl postavení účastníka správního řízení.
K námitce stěžovatele, že k zásahu do jeho základního práva
došlo tím, že vyvlastnění nebylo provedeno ve veřejném zájmu, na
základě zákona a za přiměřenou náhradu, krajský soud uvádí, že
nešlo o převod vlastnictví vyvlastněním, nýbrž kupní smlouvou,
a proto se ve svém řízení zabýval přezkoumáním, zda rozhodnutí
správního úřadu bylo vydáno v souladu s §6 odst.1 písm.k) zákona
o půdě. K stěžovatelem tvrzenému porušení čl. 11 Listiny krajský
soud uvádí, že je chráněno vlastnické právo již konstituované
a nikoli nárok na ně. Navrhuje proto zamítnutí ústavní stížnosti.
Okresní úřad - Pozemkový úřad v Českém Krumlově, jako
vedlejší účastník, se v úvodu svého vyjádření také zabýval
námitkou stěžovatele o legitimaci povinné osoby a dovozuje její
oprávněnost. Rovněž nesouhlasí s tvrzením, že jeho rozhodnutím
bylo zasaženo vlastnické právo stěžovatele, když ještě nebylo
právně platně konstituováno. Důraz klade na skutečnost, že
stěžovatel neunesl důkazní břemeno ve smyslu tvrzeného
restitučního titulu podle ustanovení §6 odst.1 písm.k) zákona
o půdě, a to jak z hlediska uváděné tísně, tak i nápadně
nevýhodných podmínek. Podle jeho názoru, nad rámec projednávané
věci poznamenává, že vzhledem k tomu, že se jedná o privatizovaný
majetek, je nutné takový požadavek posuzovat ve smyslu ustanovení
§10 odst.3 zákona č.92/1991 Sb. Navrhuje proto Ústavnímu soudu
zamítnutí ústavní stížnosti.
Pozemkový fond ČR - územní pracoviště Český Krumlov se ve
svém vyjádření odvolal na vyjádření pozemkového úřadu, se kterým
se ztotožnil.
K vyjádření krajského soudu i pozemkového úřadu se vyjádřil
stěžovatel a k otázce správného označení účastníka poukázal na
povinnost soudu zkoumat podmínky řízení ve smyslu §42, §79 a §103 o.s.ř. Dále uvádí, že byl donucen předmětné nemovitosti
prodat, neboť mu bylo vyhrožováno vyvlastněním a soud se měl
zabývat otázkou, zda předmětný majetek přešel na stát na základě
kupní smlouvy uzavřené v tísni a za nápadně nevýhodných podmínek
a bez právního důvodu, neboť při jejím uzavírání byl uveden
v omyl.
Toto své tvrzení opírá stěžovatel o znění kap.I. předmětné
kupní smlouvy, neboť nemovitosti měly být prodány pro stavbu
vodního díla Lipno a kap.III., kde je uvedena nutnost demolice
prodaného objektu.
Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu v Českých
Budějovicích, sp. zn. 10 Ca 224/96 a ze stížností napadeného
rozsudku zjistil, že se soud nejprve zabýval účastí v přezkumném
řízení. Vyslovil názor, že účastníky v přezkumném řízení před
krajským soudem jsou ti účastníci řízení, které jako takové
označil Pozemkový úřad v Českém Krumlově v napadeném rozhodnutí.
Protože v posuzované věci přešla předmětná nemovitost na
právního předchůdce povinné osoby kupní smlouvou, je třeba se
zabývat tím, zda jsou dány podmínky pro vydání nemovitosti podle
§6 odst.1 písm.k) zákona o půdě. Proto v prvé řadě se zabývá
pojmem "tíseň", která při uzavírání právního úkonu znamená omezení
ve svobodě rozhodování prodávajícího, které však musí být vyvoláno
objektivně existujícími okolnostmi způsobilými takový stav
vyvolat. Odvolává se i na judikaturu Ústavního soudu, podle které,
jak krajský soud uvádí, je nutno pojem tísně vykládat výlučně ve
smyslu politického nátlaku z období let 1948 - 1989, neboť jiný
výklad by představoval nerovnost právních následků ve vztahu
k jiným, rovněž v tísni uzavřeným úkonům a tím by se dostal do
rozporu s ústavním principem rovnosti.
Subjektivní okolnosti, uváděné stěžovatelem, nelze
kvalifikovat jako tíseň ve smyslu citované právní normy, neboť
omezení žadatele ve výběru kupce mělo právní základ ve
skutečnosti, že se nemovitost nacházela v zátopovém pásmu vodního
díla a její užívání představovalo pro navrhovatele i jeho rodinu
rizika.
Při posuzování nápadně nevýhodných podmínek krajský soud
uvedl, že posouzení jejich existence je závislé na charakteru
převáděného majetku. Jednalo se o přídělový majetek, jehož převod
byl uskutečněn v době do 5 let od jeho nabytí stěžovatelem. Pro
takový převod platí ustanovení §54 odst.1 a 2 zák.č. 90/1947 Sb.,
podle kterého byl stěžovatel omezen v případě vložení vlastnického
práva do veřejné knihy i výší kupní ceny. Ta se rovná ceně
přídělové, která činila 2 200 Kčs, a ta měla být také stěžovateli
vyplacena, neboť se jednalo o převod nemovitosti do 5 let.
Vyplaceno mu však bylo 8 424,20 Kčs, takže ani nápadně nevýhodné
podmínky nebylo možno prokázat. Proto krajský soud neshledal, že
by závěry pozemkového úřadu nebyly učiněny v souladu se zákonem.
V rámci přezkumného řízení zjistil krajský soud další
podstatnou skutečnost v souvislosti s posouzením a zjišťováním
hmotněprávní legitimace B. O., a.s., a to v důsledku provedené
privatizace. Odkazuje i na stanovisko Nejvyššího soudu ČR
z 19.12. 1995 Cpjn 36/95, publikované ve Sbírce soudních
rozhodnutí a stanovisek č. 16/1996, podle kterého má pro určení,
kdo je povinnou osobou, význam právě proces privatizace.
K privatizaci dochází okamžikem převodu na Fond národního majetku.
Trvá-li původní podnět k rozhodnému datu, pak je povinnou osobou
tento státní podnik. Dále má význam, zda závazek existoval v době
vzniku právního nástupce původní povinné osoby. Na právního
nástupce závazky přecházejí tehdy, jestliže existovaly za doby
existence zaniklé právnické osoby. Protože privatizace neznamená
univerzální sukcesi, právní nástupce představuje dílčího
sukcesora. Zanikne-li povinná osoba na základě privatizačního
projektu, pozemky a další nemovitý majetek nelze již vydat
a v úvahu přichází jen náhrada. Proto nelze pozemkovou parcelu č.
403/35 vydat.
Soud však vycházel z rozhodnutí správního orgánu o schválení
privatizace ve smyslu §135 odst.2 o.s.ř. a nepřísluší mu ji
v této věci přezkoumávat, protože je jako specielní právní norma
z kognice soudu vyloučena. Proto krajský soud potvrdil rozhodnutí
pozemkového úřadu jako věcně správné.
V tomto rozhodnutí, jak uvedeno již výše, spatřuje stěžovatel
porušení ústavního práva ze strany soudu, neboť nebyla zákonem
stanoveným způsobem poskytnuta ochrana jeho právu, v daném případě
na restituci majetku, což odporuje ustanovení čl. 90 Ústavy.
Namítá rovněž porušení čl. 11 Listiny.
Při řádně a včas podané ústavní stížnosti je potom povinností
Ústavního soudu zkoumat, zda došlo k tvrzenému porušení
ústavnosti.
Protože oba rozhodující orgány položily hlavní důraz na
neprokázání tísně za nápadně nevýhodných podmínek při uzavírání
kupní smlouvy, jak to vyžaduje ustanovení §6 odst.1 písm.k)
zákona o půdě, zaměřil se Ústavní soud především na zkoumání této
právní otázky.
V prvé řadě považuje Ústavní soud za svou povinnost upozornit
na zavádějící interpretaci jeho nálezu krajským soudem, který
uvádí, že pojem tísně nutno vykládat "výlučně" ve smyslu
politického nátlaku z období let 1948 - 1989. Tato "výlučnost"
totalitního období není v žádném z nálezů Ústavního soudu dána,
ale je nutno k ní přihlížet jako k reflexi specifické povahy
restitučních předpisů v návaznosti na účel zákona. Jakkoli je tedy
nepochybné, že v uvedeném období byl uzavřen nespočet smluv zcela
se vymykajících z rámce restitučních zákonů, přesto nutno vždy
zkoumat, zda k uzavření kupní smlouvy došlo za okolností obvyklých
v každém demokratickém a právním státě, a to právě pod zorným
úhlem politického nátlaku období totality.
Kupní smlouva byla uzavřena mezi stěžovatelem a čs. státem
- zastoupeným Ředitelstvím vodohospodářského rozvoje v Praze dne
13. srpna 1963. Ve schvalovací části smlouvy je výslovně uvedeno,
že odbor výstavby v Českém Krumlově potvrzuje, že v případě
neuzavření této smlouvy dohodou by došlo k vyvlastnění uvedené
nemovitosti, a proto výkupní cena není vyšší než by činila náhrada
při vyvlastnění. Cena nemovitosti byla stanovena rozhodnutím
odboru výstavby zn. 864/Výst./144/Kš/63 dne 20.6. 1963.
Ze spisu a svědeckých výpovědí je zřejmé, že se stěžovatel
zcizení předmětných nemovitostí bránil hlavně s poukazem na
nepříznivé rodinné poměry, kdy žil domácnosti s otcem s otevřenou
tuberkulózou a měl malé děti. Hygienické předpisy vyžadovaly
oddělené bydlení. Domek mu byl přidělen podle přídělové listiny
dne 25. ledna 1959. Předtím byl delší dobu neobydlen a vyžádal si
značné stavební úpravy. Již v r. 1961 se za ním dostavili zástupci
právního předchůdce B. O., a.s., České Budějovice, aby jim domek
prodal. Stěžovatel odprodej odmítl. Poté přišel nátlak ze strany
bývalého MNV, který stěžovateli nabízel při uskutečnění prodeje
odpovídající náhradní byt, který mu však nemohl zaručit v případě,
kdyby bylo nutné nemovitost vyvlastnit.
Protože tento tlak byl cílený a opakovaný, z obav, že by mu
nebyl přidělen odpovídající byt, rozhodl se stěžovatel kupní
smlouvu podepsat. Jeho manželka se bránila prodeji až do konce
a svému postoji dala výraz tím, že ač byla opakovaně vyzvána
k podpisu smlouvy, smlouvu nepodepsala.
Předmětný majetek byl získán formou úplatného přídělu na
jméno stěžovatele, jak to potvrzuje přídělová listina z r. 1959
a příslušné zápisy v Pozemkové knize. V té době byl v platnosti
zákon č. 265/1949 Sb., o právu rodinném, který v §22 odst.2
uvádí, že získané majetky obou manželů jsou majetkem jím společným
( zákonné spoluvlastnictví majetkové), pro jehož hospodaření,
přesahující rámec obvyklé správy, bylo zapotřebí podle §23 cit.
zákona i souhlasu manžela druhého. To se v daném případě nestalo
a došlo tak k právní vadě při vzniku kupní smlouvy. Ta však byla
časem konvalidována.
Kupní smlouvou, jak na to poukazuje stěžovatel, byly
kupujícímu prodány předmětné nemovitosti pro stavbu vodního díla
Lipno a vykoupená stavba měla být bezprostředně demolována. Ještě
téhož dne, tj. 13.8. 1963, (podpis býv. MNV v Č. v P. je ze dne
4.9. 1963) vykupující organizace převedla obytné a hospodářské
stavení č. 54 se stavební parcelou dohodou o převodu národního
majetku na čs. stát - MNV v Č. v P., a to jako přebytečný národní
majetek, jehož převod se řídí ustanovením §14 vyhl. č. 205/58
Ú.l., jak je výslovně uvedeno v dohodě. Konečně podle kupní
smlouvy ze dne 16. září 1963 mezi čs. státem - MNV v Č. v P.
a závodním výborem ROH při Jihočeských papírnách n.p. České
Budějovice, byl odprodán odborové organizaci k rekreačním účelům.
Dohodou o převodu správy národního majetku ze dne 3.4. 1964 byly
nemovitosti převedeny na Jihočeské papírny V. u Českého Krumlova.
Z uvedeného sledu jmen vlastníků, resp. správců národního
majetku, nepochybně vyplývá úmysl všech zúčastněných, s výjimkou
stěžovatele, na získání nemovitosti pro rekreační účely, kterým
slouží dodnes. Tvrzené vodohospodářské účely zde sloužily pouze
jako záminka pro jejich získání. (Nejprve intervenovaly Papírny,
potom MNV, smlouva ve prospěch vodohospodářů byla okamžitě
převedena na MNV, který ji v zápětí předal odborové organizaci).
Hrozba nepřidělení odpovídajícího bytu ze strany býv. MNV,
zvláště s přihlédnutím k neutěšené zdravotní situaci rodiny
a rodičů stěžovatele a s přihlédnutím k období totality, zcela
jistě představuje všechny znaky tísně, neboť za podmínek
demokratického státu by stěžovatel tyto nemovitosti nikdy
neprodal.
Prodej v tísni musí také vykazovat nápadně nevýhodné
podmínky. Soud při posuzování této otázky převzal jako správný
názor pozemkového úřadu, podle něhož placena měla být pouze cena
přídělová, tj. částka 2 200 Kčs, neboť stěžovatel byl zatížen
břemenem podle §24 odst.1 a 2 zákona č. 90/1947 Sb. ( soud vadně
uvedl §54). S tímto názorem nelze rovněž souhlasit. Citované
ustanovení §24 zák.č. 90/1947 Sb. toto břemeno uložilo pouze pro
případy, kdy uvažovaný a nutný převod je vázán na předchozí
rozhodnutí fondu za účelem zajištění veřejného zájmu. Pouze pro
tento případ platí ustanovení o přídělové ceně.
Žádné předchozí rozhodnutí v projednávané věci fondem učiněno
nebylo a jak uvedeno výše, nebyla dána ani potřeba veřejného zájmu
(přebytečný majetek). Na tento případ proto ustanovení §24
zák.č. 90/1947 Sb. nedopadá.
Proto je třeba zkoumat, zda kupní cena ve výši 8 424,20 Kčs
je v tomto vztahu přiměřená. Zde je nutno se odvolat na posudek
soudního znalce, jak jej uvádí sám pozemkový úřad ve svém
rozhodnutí. Nejprve znalec prokázal, že stavba neztratila svůj
stavebně technický charakter v důsledku prováděných prací, takže
není nutno se zabývat otázkou, zda stavba souvisí se zemědělskou
výrobou. Posléze soudní znalec i po přehodnocení svého posudku
dochází k závěru, že rozdíl v kupní ceně činí 21,67 % v neprospěch
oprávněné osoby. Je tedy dána i podmínka nápadně nevýhodných
podmínek.
Není bez zajímavosti úvaha krajského soudu o tom, že výše
zmíněné převody plně pomíjejí p.p. č. 404/35 - louka o výměře 2
902 m2 (dle pozemkového katastru). Podle znění přídělové listiny
a neuvedení žádného právního převodového aktu, by její vlastnictví
mělo svědčit stále stěžovateli. Zápisy v evidenci nemovitostí jsou
pouze deklaratorního charakteru, mohly by však prokázat, zda
k převodu došlo nebo ne. Řešení této otázky je však mimo rámec
činnosti Ústavního soudu, tak jako zkoumání podmínek podle §10
zák.č. 92/1991 Sb., na který poukazuje pozemkový úřad.
Protože bylo prokázáno, že stížností napadeným rozsudkem
Krajského soudu v Českých Budějovicích došlo ve vztahu ke
stěžovateli k porušení jeho ústavních práv, tj. čl. 90 věty prvé
Ústavy a čl.11 odst.1 věty prvé Listiny v odmítnutí jeho práva na
vlastnění majetku, Ústavní soud podle ustanovení §82 odst.1
zák.č. 182/1993 Sb. ústavní stížnosti zcela vyhověl a citovaný
rozsudek krajského soudu zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 11.2. 1998