ECLI:CZ:US:1998:3.US.84.97
sp. zn. III. ÚS 84/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatele D. N. T. proti usnesení Okresního státního zástupce v Českých Budějovicích, sp. zn. Zt 2644/96, ze dne 9. 1. 1997, a proti usnesení vyšetřovatele Policie ČR, Okresního úřadu vyšetřování v Českých Budějovicích, sp. zn. OVV-760/96, ze dne 23. 12. 1996, o přerušení trestního řízení, takto:
Usnesení vyšetřovatele Policie ČR, Okresního úřadu
vyšetřování v Českých Budějovicích, sp. zn. OVV-760/96, ze dne
23. 12. 1996 a usnesení Okresního státního zástupce v Českých
Budějovicích, sp. zn. Zt 2644/96, ze dne 9. 1. 1997, se
z r u š u j í .
Odůvodnění:
Návrhem podaným Ústavnímu soudu ve lhůtě stanovené v §72
odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb. se stěžovatel domáhá zrušení usnesení
vyšetřovatele Policie ČR, Okresního úřadu vyšetřování v Českých
Budějovicích, sp. zn. OVV-760/96, ze dne 23. 12. 1996 a usnesení
Okresního státního zástupce v Českých Budějovicích, sp. zn. Zt
2644/96, ze dne 9. 1. 1997. Napadenými rozhodnutími se cítí být
dotčen na svých základních právech a svobodách plynoucích z čl.
8 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále "Listina")
a z čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod.
Ze shora označených spisů Okresního úřadu vyšetřování
v Českých Budějovicích i Okresního státního zastupitelství tamtéž
zjistil Ústavní soud, že stěžovatel je trestně stíhán Policií ČR,
a to vyšetřovatelem Okresního úřadu vyšetřování v Českých
Budějovicích, který dne 12. 6. 1996 sdělil stěžovateli podle ust.
§160 odst. 1, 5 tr. řádu, že jej stíhá jako obviněného
z trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí dle §171 odst.
1 písm. b) tr. zák. To proto, že obviněný (stěžovatel) převzal dne
1. 4. 1996 rozhodnutí, sp. zn. PCJ 369/CPP-3-96, o zákazu pobytu
na území republiky, které vydala Služba cizinecké a pohraniční
policie ČR. Zákaz pobytu mu byl uložen do 31. 3. 1997 s povinností
do 15. 4. 1996 opustit republiku. Protože toto rozhodnutí
nerespektoval a nadále se na území ČR neoprávněně zdržoval, byl
v této skutečnosti spatřován shora uvedený trestný čin. Pro tento
trestný čin byl obviněný nadále (i vazebně) trestně stíhán. Dne
12. 6. 1996 bylo Policií ČR, správou Jihočeského kraje, Službou
cizinecké a pohraniční policie České Budějovice, pod č.j. PJC
369/CPP-3-96, vydáno další rozhodnutí, jímž podle ust. §14 odst.
1 písm. f) zák. č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území ČSFR,
mu byl zakázán pobyt na území ČR na 10 roků, tedy do 11. 6. 2006,
s tím, že je povinen opustit území ČR neprodleně, s poučením, že
při neuposlechnutí může být vyhoštěn. Ze spisu Okresního úřadu
vyšetřování České Budějovice plyne, že obviněný za přítomnosti
svého obhájce na policii prostudoval trestní spis a jeho obhájce
navrhl doplnění dokazování v rozsahu, který je zachycen v záznamu
o prostudování spisu dne 26. 7. 1996. Dne 6. 8. 1996 byl obviněný
z území ČR vyhoštěn přes hraniční přechod P. R., jak také plyne
z protokolu o vyhoštění cizince z území ČR, č.j. PPR
3332/RCP-C/228-95. Za této situace vyšetřovatel OÚV České
Budějovice usnesením, sp. zn. OVV 760/96, ze dne 23. 12. 1996
podle §173 odst. 1 písm. d) tr. řádu trestní stíhání proti
obviněnému přerušil. Toto rozhodnutí odůvodnil tím, že obviněný
byl na základě rozhodnutí Policie ČR, Služby cizinecké
a pohraniční policie vyhoštěn dne 6. 8. 1996, tedy je trvale
nepřítomen, ačkoliv jeho přítomnost je nutná k dalšímu trestnímu
řízení a objasnění věci. Uvedl, že rozhodnutí o přerušení tr.
stíhání je plně odůvodněno do doby než pominou důvody k přerušení
tr. stíhání. Proti tomuto usnesení podal obhájce obviněného
stížnost s odůvodněním, že nebylo dle jeho názoru prokázáno, že se
obviněný uvedeného trestného činu dopustil a navrhl, aby trestní
stíhání obviněného bylo podle §172 odst. 1 písm. a) nebo b) tr.
řádu zastaveno. O této stížnosti potom rozhodoval státní zástupce
okresního státního zastupitelství, který usnesením ze dne 9. 1.
1997, sp. zn. Zt 2644/96 podle §148 odst. 1 písm. c) tr. řádu
stížnost jako nedůvodnou zamítl. V odůvodnění tohoto rozhodnutí se
praví, že vyšetřovatel postupoval správně, neboť bez přítomnosti
obviněného nelze tuto trestní věc uzavřít kvůli vyhoštění
obviněného, které bylo provedeno na základě správního rozhodnutí.
Proti shora uvedeným rozhodnutím (vyšetřovatele a státního
zástupce) stran přerušení trestního stíhání obviněného podal
navrhovatel ústavní stížnost. Ve vztahu k uvedeným rozhodnutím
především uvádí, že se necítí být vinen spácháním trestného činu
maření výkonu úředního rozhodnutí podle §171 odst. 1 písm. b) tr.
zák., když svým jednáním nenaplnil ani objektivní ani subjektivní
stránku zmíněného trestného činu, pro který je trestně stíhán.
Proto se také domáhal zastavení trestního stíhání. Poukazuje na
to, že ve chvíli, kdy začal uplatňovat svou obhajobu, vyšetřovatel
ani státní zástupce se s ní nijak nevypořádali a stěžovatele, ač
proti němu probíhalo trestní stíhání, administrativní cestou
vyhostili. Následně potom byla vydána již shora uvedená
rozhodnutí, tedy shora uvedeným usnesením vyšetřovatele police
bylo trestní stíhání stěžovatele přerušeno (s odůvodněním, že byl
vyhoštěn) a následná stížnost obviněného byla usnesením Okresního
státního zástupce v Českých Budějovicích zamítnuta s odůvodněním,
že bez přítomnosti obviněného nelze věc uzavřít kvůli vyhoštění
obviněného. V uvedeném postupu spatřuje stěžovatel porušení čl.
8 odst. 2 Listiny, podle kterého nikdo nesmí být stíhán jinak
nežli z důvodů a způsobem, který stanoví zákon a porušení čl. 6
odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále
"Úmluva"), podle kterého má každý právo na to, aby jeho záležitost
byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána
nezávislým a nestranným soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne
o oprávněnosti jakéhokoliv trestního obvinění proti němu.
Stěžovatel potom uzavírá, že stále tvrdí, že byl bezdůvodně
a nezákonně obviněn a má proto právo, aby o jeho vině nebo nevině
rozhodl soud. Postupem uvedených orgánů činných v trestním řízení
byl však tohoto práva zbaven. Proto žádá, aby usnesení
vyšetřovatele Policie ČR, Okresního úřadu vyšetřování v Českých
Budějovicích, ČVS OVV 760/96, ze dne 23. 12. 1996 a usnesení
Okresního státního zástupce v Českých Budějovicích, sp. zn. Zt
2644/96, ze dne 9. 1. 1997, byla zrušena. K věci se na výzvu
Ústavního soudu vyjádřilo i Okresní státní zastupitelství
v Českých Budějovicích přípisem, který podepsal okresní státní
zástupce. Z jeho vyjádření potom plyne, že dle jeho názoru nedošlo
ze strany státního zástupce k pochybení s tím, že se jednalo
především o správní řízení, do kterého státní zástupce není
oprávněn vstupovat a také vycházel ze skutečnosti, že policie
postupovala v souladu se zák. č. 123/1992 Sb. K usnesení
o přerušení trestního stíhání stěžovatele se potom blíže
nevyjádřil.
Na tomto místě je nutno připomenout ustanovení §173 tr.
řádu, které hovoří o přerušení trestního stíhání vyšetřovatelem.
To ve svém odstavci prvním pod písmenem d) stanoví, že
vyšetřovatel přeruší trestní stíhání tehdy, je-li obviněný vydán
do ciziny nebo vyhoštěn. V souvislosti s trestem vyhoštění podle
trestního zákona (§57) nutno uvést, že takový trest výrazně
zasahuje do svobody pohybu a pobytu, která je chráněna čl. 14
Listiny, jehož odst. 5 stanoví, že cizinec může být vyhoštěn jen
v případech stanovených zákonem. Vyhoštění lze realizovat také
administrativním opatřením, samozřejmě také na základě zákona.
V tomto případě jde o zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na
území ČSFR, (s přihlédnutím k úst. zákonu č. 4/1993 Sb.), jehož
lze použít vůči cizinci, který neoprávněně vstoupí nebo
neoprávněně pobývá na území ČR. Tak se také stalo a navrhovatel
(poté co mu byl - jak uvedeno - dvěma rozhodnutími zakázán pobyt)
byl nakonec z České republiky administrativně (rozhodnutím orgánů
cizinecké police) vyhoštěn. To ovšem již v době, kdy proti němu
bylo vedeno trestní stíhání pro trestný čin maření výkonu úředního
rozhodnutí podle §171 odst. 1 písm. b) tr. zák. Za této situace
(tedy v době, kdy byl vyhoštěn a opustil území republiky) bylo
trestní stíhání vůči němu (jak již uvedeno), podle §173 odst.
l písm. d) tr. řádu přerušeno.
Ústavní soud není oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti
obecných soudů, neboť není vrcholem jejich soustavy a již proto
nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich
činností. To ovšem pouze potud, pokud tyto soudy postupují ve
shodě s obsahem hlavy páté Listiny. Z takového pohledu ovšem
podaná ústavní stížnost jeví se důvodnou. Skutečností totiž
zůstává, že navrhovatel (obviněný) se v rámci vedeného trestního
řízení necítí být vinen trestným činem, pro který je stíhán,
a snaží se osobně se obhájit, ať už v rámci přípravného řízení
(které bylo přerušeno) či v případném řízení před soudem (za
předpokladu, že státní žalobce podá k soudu obžalobu). Tento jeho
postoj byl zjevný již v přípravném řízení, přesto však toto
přípravné řízení nebylo skončeno, ačkoliv tomu zásadně (včetně
postoje obviněného) nic nebránilo. Nutno v této chvíli zdůraznit
i ustanovení §173 odst. 2 tr. řádu, které stanoví, že "před
přerušením trestního stíhání je nutno učinit vše, čeho je třeba
k zabezpečení úspěšného provedení trestního stíhání." Jinými
slovy, před přerušením trestního stíhání je třeba, aby byly
provedeny všechny dostupné a potřebné vyšetřovací úkony, které
zabezpečují úspěšné provedení trestního stíhání. Podle přesvědčení
Ústavního soudu tomu tak v daném případě nebylo, a to zejména
stran osoby obviněného, který byl k dispozici a sám se domáhal
příslušného rozhodnutí ve věci samé. Naopak místo uzavření celého
případu (ať již obviněným navrhovaného postupu podle §172 tr.
řádu) nebo podáním obžaloby, byl obviněný, jak zmíněno,
administrativní cestou vyhoštěn a v daných souvislostech tak
zbaven práva na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně
a v přiměřené lhůtě projednána, a to v konečném důsledku
i nezávislým a nestranným soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne
o oprávněnosti jakéhokoliv trestního obvinění proti němu (čl. 6
odst. 1 Úmluvy). Stejně tak má ovšem (jako obviněný z trestného
činu) ve smyslu čl. 6 odst. 3 Úmluvy minimálně právo obhajovat se
osobně. Za daných okolností lze uzavřít, že stěžovatel byl
necitlivým a ryze formálním postupem zbaven práva na to, aby
v konečném důsledku (pokud nebude zvolen jiný postup uzavírající
jeho trestní stíhání) rozhodl o jeho vině či nevině soud. Ze
skutkových zjištění potom nijakým způsobem nelze dovodit, že by se
navrhovatel trestnímu řízení vyhýbal, ale naopak lze mít za to, že
příslušného (a tedy konečného) rozhodnutí o své vině či nevině se
domáhá. S ohledem na uvedené dospěl Ústavní soud k závěru, že
zejména usnesením Okresního státního zastupitelství v Českých
Budějovicích, sp. zn. Zt 2644/96, ze dne 9. 1. 1997, byl porušen
čl. 6 odst. 1 Úmluvy a v konečném důsledku i čl. 6 odst. 3 písm.
b) až d) Úmluvy a čl. 36 odst. 1 Listiny, souhrnně řečeno právo na
spravedlivý proces. Nezbylo proto než uvedené usnesení zrušit, jak
se podává ve výroku tohoto nálezu.
Zbývá již jen dodat, že v souladu s judikaturou Evropského
soudu pro lidská práva (např. rozsudek ve věci Airey z roku 1979,
A-32) je na místě postup, který znamená, že splnění závazku
vyplývajícího z Úmluvy si někdy může vyžadovat provedení
pozitivních opatření ze strany státu. Povinnost zajistit efektivní
právo na přístup k soudu patří do této kategorie.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat.
V Brně dne 19. února 1998