ECLI:CZ:US:1998:4.US.222.97
sp. zn. IV. ÚS 222/97
Nález
Ústavní soud rozhodl ve věci ústavní stížnosti Z. S. proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 16. 4. 1997, č. j. 30 Ca 263/95-19, za účasti Krajského soudu v Brně, zastoupeného předsedou senátu JUDr., jako účastníka řízení, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 16. 4. 1997, č. j. 30
Ca 263/95-19, se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Ústavnímu soudu byla dne 24. 6. 1997 doručena včas podaná
ústavní stížnost, která směřuje proti výše uvedenému rozhodnutí,
kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu S., pozemkového
úřadu, ze dne 20. 4. 1995, č. j. PÚ/581/92/K/Č, podle něhož se
stěžovatelce nevrací vlastnictví k požadovaným nemovitostem,
specifikovaným ve výroku rozhodnutí. Oba orgány státu po
přezkumném řízení dospěly shodně k závěru, že nebyl naplněn
restituční titul uvedený v ustanovení §6 odst. 1 písm. k) zákona
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého
se vydají oprávněným osobám nemovitosti, které přešly na stát
v důsledku kupní smlouvy uzavřené v tísni za nápadně nevýhodných
podmínek. Krajský soud v Brně v odůvodnění svého rozhodnutí ke
zjišťování restitučního titulu uvedl, že pozemkový úřad prokázání
tísně nijak nehodnotil a rovněž tak ani nelze zjistit, zda se
tísní vůbec zabýval. K tomu pak dodává, že toto pochybení by mohlo
mít vliv na zákonnost správního rozhodnutí pouze v případě, že by
kupní smlouvy byly uzavřeny za nápadně nevýhodných podmínek. Tato
druhá podmínka však v předmětné věci nebyla zjištěna.
Podstatou ústavní stížnosti je námitka stěžovatelky, že
v řízení, které proběhlo před Krajským soudem v Brně, jí nebylo
umožněno řádným způsobem uplatnit svá práva a objasnit vše, v čem
spatřuje nesprávnost napadeného rozhodnutí správního orgánu, neboť
bylo rozhodnuto o opravném prostředku bez nařízení jednání. Proto
je toho názoru, že nebyl respektován čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Stěžovatelka
se domnívá, že správní senát jako první, ale také jediný soudní
tribunál, u kterého je realizováno právo na soudní ochranu, by měl
respektovat názor účastníků na nutnost jejich slyšení. Ztotožňuje
se s názorem, že neveřejné projednání věci a absence jakéhokoli
opravného prostředku proti rozhodnutí, které bylo v takovém řízení
vydáno, zbavuje účastníka možnosti dožadovat se respektování zásad
spravedlivého procesu. V této souvislosti pak uvádí, že krajskému
soudu musel být v době rozhodování, tj. 16. 4. 1997, znám nález
Ústavního soudu č. 269/1996 Sb., kterým se s platností od 1. 5.
1997 zrušilo ustanovení §250f občanského soudního řádu (dále jen
"o.s.ř."). Stěžovatelka má též za to, že fakt, že soudy ve
správním soudnictví přezkoumávají pouze zákonnost rozhodnutí
a jsou vázány skutkovým stavem zjištěným správním orgánem, ještě
neopravňuje soud odhlédnout od skutkových otázek, neboť by měl
v souladu s ustanovením §250j odst. 2 o.s.ř. posoudit, zda
zjištění skutkového stavu je dostačující a zda není v rozporu
s obsahem spisu a se skutečností. Na základě toho pak stěžovatelka
dovozuje, že krajský soud nesprávně posoudil naplnění restitučního
titulu podle §6 odst. 1 písm. k) zákona č. 229/1991 Sb., v čemž
spatřuje rovněž porušení čl. 38 Listiny. Stěžovatelka se proto
domáhá zrušení napadeného rozhodnutí. Ústavní soud si v souladu
s postupem stanoveným v zákoně č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
vyžádal vyjádření Krajského soudu v Brně, Okresního úřadu S.,
pozemkového úřadu, Českého zahrádkářského svazu S., základní
organizace Sídliště, Města S., Okresního úřadu S., finančního
referátu, Jihočeských energetických závodů Č. B., Osevy,
semenářského podniku, T. a Pozemkového fondu České republiky,
územní pracoviště S. Předseda senátu Krajského soudu v Brně ve
svém vyjádření uvedl, že v době rozhodování dosud platilo
ustanovení §250f o.s.ř. a byl si i vědom toho, že od 1. 5. 1997
bude zrušeno, nicméně vycházel ze skutečnosti, že správní orgán
dostatečně zjistil skutkový stav věci a že se tedy jedná pouze
o právní posouzení případu. K námitce stěžovatelky, že případ
nebyl věcně správně posouzen, předseda senátu poukázal na právní
názor vyjádřený v odůvodnění rozsudku. Závěrem pak navrhl, aby
ústavní stížnost byla zamítnuta.
Vedlejší účastník Okresní úřad S., pozemkový úřad, ve svém
vyjádření v podstatě konstatoval skutečnosti obsažené v odůvodnění
napadeného rozhodnutí a pokud jde o námitku stěžovatelky, že soud
vydal své rozhodnutí v neveřejném zasedání bez účasti stran,
nechává toto na posouzení Ústavního soudu. Vedlejší účastník je
přesvědčen, jak konstatuje závěrem svého vyjádření, že restituční
nárok stěžovatelky řešil v souladu s platnými právními předpisy.
Další z vedlejších účastníků, Okresní úřad S., finanční
referát, ve svém vyjádření uvedl, že sdělil pozemkovému úřadu, že
pozemek vedený jako část 1371 staveniště - ostatní plocha
- v k.ú. S. nelze vydat s ohledem na ustanovení §11 odst. 1 písm.
c) zákona č. 229/1991 Sb. Pozemkový fond ČR, územní pracoviště S.,
ve svém vyjádření vyslovil souhlas se stanoviskem Krajského soudu
v Brně. Město S. se ve stanovené lhůtě k ústavní stížnosti
nevyjádřilo. Ostatní vedlejší účastníci v tomto řízení se svého
postavení vzdali.
Ústavní soud si dále vyžádal jako podklad pro své rozhodnutí
spisy správního orgánu a krajského soudu, s jejichž obsahy se
seznámil.
Jak účastníci řízení, tak vedlejší účastníci ve smyslu
ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. vyslovili souhlas
s tím, aby bylo o ústavní stížnosti rozhodnuto bez ústního
jednání.
Ústavní soud, jak již vyslovil v řadě svých nálezů, není
soudem nadřízeným soudům obecným, není vrcholem jejich soustavy,
a již proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad
jejich činností, pokud ovšem tyto soudy ve své činnosti postupují
ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny. Proto se Ústavní soud
především zaměřil na posouzení toho, zda byla naplněna jedna ze
základních zásad spravedlivého procesu, a to právo stěžovatelky na
veřejné projednání věci v její přítomnosti, jak je garantováno
v čl. 38 odst. 2 Listiny. Po posouzení ústavní stížnosti a řízení,
které jejímu podání předcházelo, dospěl Ústavní soud k závěru, že
ústavní stížnost je opodstatněná. Ústavní soud se k aplikaci
ustanovení §250f o.s.ř. vyjádřil, jak ostatně poukázala
stěžovatelka, již v nálezu, který byl publikován pod č. 269/1996
Sb., kterým bylo s účinností od 1.5.1997 uvedené ustanovení
zrušeno pro neústavnost, a to z toho důvodu, že neveřejné
projednání věci a absence jakéhokoli opravného prostředku proti
rozhodnutí, které bylo v takovém řízení vydáno, zbavuje účastníka
možnosti dožadovat se respektování zásad spravedlivého procesu.
Přetrvávající skutečnost, že správní soudnictví v České republice
je nadále koncipováno po procesní stránce jako řízení
jednoinstanční, nemůže opravňovat obecné soudy k tomu, aby v rámci
přezkumného řízení posuzovaly věc pouze na základě spisu, bez
veřejného vyslechnutí strany. Takový postup by ve své podstatě
představoval odepření práva na soudní ochranu ve smyslu čl. 36
odst. 1 Listiny.
V posuzované věci bylo třeba zabývat se splněním restitučních
podmínek, jejichž posouzení závisí na hodnocení řady důkazů.
Projednání restitučního důvodu podle §6 odst. 1 písm. k) zákona
č. 229/1991 Sb. předpokládá splnění dvou předpokladů - tísně
a nápadně nevýhodných podmínek - které svým charakterem jsou
z hlediska důkazního řízení natolik složité, že je neodmyslitelné,
aby nebylo straně umožněno předstoupit před nezávislý a nestranný
soud ve veřejném ústním jednání, navíc za situace, kdy důkazní
břemeno spočívá na stěžovatelce. Na základě uvedených skutečností
Ústavní soud konstatuje porušení čl. 90, čl. 96 odst. 2 Ústavy
České republiky a čl. 38 odst. 2 Listiny. Proto Ústavní soud
ústavní stížnosti vyhověl a rozhodl o zrušení napadeného rozsudku
Krajského soudu v Brně. Závěrem Ústavní soud konstatuje, že
nepovažoval za nutné zabývat se námitkami vztahujícími se
k posouzení restitučního titulu, neboť není jeho úkolem spekulovat
o tom, jaký by byl výsledek řízení, pokud by byla respektována
práva zaručující spravedlivý proces.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
Podle čl. 89 odst. 2 Ústavy České republiky je
vykonatelné rozhodnutí Ústavního soudu závazné pro
všechny orgány i osoby.
V Brně 24. února 1998