ECLI:CZ:US:1998:4.US.314.97
sp. zn. IV. ÚS 314/97
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 6. března 1998 v senátě o ústavní stížnosti R. Ch., zastoupeného JUDr. J.T., advokátem, proti usnesení Okresního soudu Praha - východ ze dne 9.4.1997 sp. zn. 2 T 79/90 a usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 12.8.1997 sp. zn. 10 To 328/97 a proti opatření Okresního soudu Praha - východ ze dne 3.10.1997 sp. zn. 2 T 79/90, za účasti Krajského soudu v Praze, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá
s odvoláním na čl. 8 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") a čl. 5 odst. l písm. a) Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") zrušení dvou
shora označených rozhodnutí a jednoho opatření obecných soudů,
kterými rozhodly o jeho žádosti o odklad výkonu trestu a nařídily
výkon trestu. Rozsudkem Okresního soudu Praha - východ sp. zn.
2 T 79/90 ze dne 21. 3. 1991 ve spojení s rozsudkem Krajského
soudu v Praze sp. zn. 6 To 135/91 ze dne 27. 6. 1991, byl
stěžovatel uznán vinným trestným činem ublížení na zdraví podle
§224 odst. l, 2 trestního zákona a odsouzen k trestu odnětí
svobody v trvání 15 měsíců nepodmíněně s výkonem trestu ve druhé
nápravně výchovné skupině a zároveň mu byl uložen trest zákazu
činnosti, spočívající v zákazu řízení všech motorových vozidel na
4 roky. Na základě nařízení výkonu trestu předsedou senátu
Okresního soudu Praha - východ ze dne 22. 8. 1991 byla stěžovateli
dne 27.8.1991 doručena výzva k nástupu trestu do 9. 9. 1991. Dne
10. 9. 1991 požádal stěžovatel Okresní soud Praha-východ o odklad
výkonu trestu odůvodněný jeho zdravotním stavem, zejména
psychickými potížemi. K posouzení této žádosti přibral soud dva
znalce z oboru psychiatrie, podle jejichž znaleckého posudku byl
stěžovatel schopen nástupu výkonu trestu. Na základě tohoto
posudku doručeného soudu dne 27. 11. 1991 mohl soud nepochybně již
tehdy rozhodnout, přičemž doporučení znalců, aby s nástupem výkonu
trestu bylo posečkáno až do vyřízení stěžovatelovy žádosti
o milost, nemělo podle stěžovatele právní význam. Soud však
neučinil žádné opatření, které by směřovalo k nařízení výkonu
trestu. V říjnu 1992 a květnu 1993 sdělila věznice Praha -Pankrác
soudu, že stěžovatel výkon trestu nenastoupil a vrátila nařízení
výkonu trestu soudu. Přestože měl předseda senátu k dispozici
podklady o možnosti odsouzeného nastoupit výkon trestu a mohl sám
o žádosti rozhodnout, nařizoval opakovaně veřejná zasedání,
kterých se stěžovatel a jeho obhájce nemohli z objektivních důvodů
zúčastnit, dopředu se omlouvali a jednání byla odročována.
K doplnění zdravotní dokumentace přibral soud 26.4.1996 nové
znalce, neboť jeden ze dvou původně ustanovených znalců už byl
z věkových důvodů vyškrtnut ze seznamu znalců. Nový znalecký
posudek se stejným závěrem, tj. že je stěžovatel schopen nástupu
výkonu trestu, byl soudci předložen až 13.3.1996. Ani poté však
předseda senátu nerozhodl způsobem, který upravuje §322 odst.
l trestního řádu a opět nařídil veřejné zasedání na 6.5.1996,
které bylo z důvodu pracovní neschopnosti stěžovatele odročeno na
neurčito. Teprve po předložení dalšího znaleckého posudku dne 7.
4. 1997 rozhodl okresní soud ve veřejném zasedání usnesením sp.
zn. 2 T 79/90 ze dne 9. 4. 1997 tak, že odklad výkonu trestu
nepovolil. Stěžovatelovu stížnost proti tomuto usnesení Krajský
soud v Praze usnesením ze dne 12. 8. 1997 sp. zn. 10 To 328/97
zamítl.
Podle stěžovatelova názoru došlo v jeho případě k promlčení
výkonu trestu, neboť podle §68 odst. l trestního zákona nelze
uložený trest vykonat po uplynutí promlčecí doby, jež je v jeho
případě 5 letá. Podle odst. 3 písm. a) téhož paragrafu se
promlčení výkonu trestu přerušuje tehdy, učinil-li soud opatření
směřující k výkonu trestu, o jehož promlčení jde. Přerušením
promlčení pak počíná nová promlčecí doba (§68 odst. 4 trestního
zákona). Opatřeními směřujícími k výkonu trestu přitom stěžovatel
rozumí zejména nařízení výkonu trestu, příkaz k dodání odsouzeného
do výkonu trestu a nepochybně též rozhodnutí předsedy senátu
o žádosti o odklad výkonu trestu. Připouští, že takovým opatřením
může být i úkon, jímž si předseda senátu opatřuje podklady pro
rozhodnutí o žádosti o odklad výkonu trestu. Současně však
stěžovatel tvrdí, že za opatření směřující k výkonu trestu lze
považovat pouze ta opatření, která byla učiněna v souladu se
zákonem. Jestliže však soud činil tato opatření v rozporu
s ustanovením §232 trestního řádu, který stanoví, že ve veřejném
zasedání rozhoduje soud tam, kde to zákon výslovně stanoví, pak
tato opatření nelze považovat za taková opatření, která by
v souladu se zákonem směřovala k nařízení výkonu trestu, o jehož
promlčení jde. Podle této zásady, i kdybychom za opatření
směřující k výkonu trestu považovali i doručení znaleckého
posudku, na jehož základě měl soud úplné podklady pro rozhodnutí
o žádosti o odklad výkonu trestu, který byl soudu doručen dne 20.
11. 1991, začala nová promlčecí doba plynout dne 21. 11. 1991.
Další opatření soudu však již dle stěžovatele odporovala
ustanovení §232 trestního řádu a ani o odkladu výkonu trestu soud
nemohl rozhodnout ve veřejném zasedání, neboť pro toto rozhodnutí
zákon tuto formu jednání nestanoví a nedává ani soudu možnost
volné úvahy, zda v případech, kdy to uzná za vhodné, může
rozhodovat ve veřejném nebo neveřejném zasedání. K promlčení
výkonu uloženého trestu došlo podle stěžovatele dne 21. 11. 1996
a jestliže tedy Okresní soud Praha - východ rozhodoval dne 9. 4.
1997 o stěžovatelově žádosti o odklad výkonu trestu, měl především
zkoumat, zda o takové žádosti vůbec může rozhodnout, když výkon
trestu již nebylo možno nařídit. Krajský soud v Praze pak porušil
ustanovení §147 trestního řádu, jímž je stanoven v řízení
o stížnosti revizní princip, tedy krajský soud nebyl vázán důvody
stížnosti, které uvedl stěžovatel a měl posoudit otázku, zda došlo
k promlčení výkonu trestu. Oba obecné soudy tak podle stěžovatele
svými rozhodnutími porušily ustanovení čl. 8 odst. 2 Listiny a čl.
5 odst. l písm. a) Úmluvy. Z tohoto důvodu stěžovatel navrhl, aby
Ústavní soud svým nálezem stížností napadená rozhodnutí zrušil
a současně Okresnímu soudu Praha - východ zakázal nařizovat výkon
promlčeného trestu odnětí svobody. Dále navrhl, aby Ústavní soud
vydal předběžné opatření podle §80 zákona o Ústavním soudu, jímž
by Okresnímu soudu Praha -východ zakázal nařizovat výkon trestu
a vydávat výzvu k nástupu výkonu tohoto trestu až do rozhodnutí
o ústavní stížnosti. Podáním ze dne 14. 10. 1997 pak stěžovatel
doplnil a rozšířil svoji ústavní stížnost vzhledem k tomu, že dne
3. 10. 1997 bylo vydáno Okresním soudem Praha - východ nařízení
výkonu trestu a stěžovatel byl vyzván k nástupu trestu do
30.10.1997. Stěžovatel proto v doplnění ústavní stížnosti dále
navrhl, aby ústavní soud zakázal Okresnímu soudu Praha - východ
činit opatření směřující k výkonu trestu odnětí svobody a aby
vydal předběžné opatření, jímž by podle ustanovení §80 zákona č.
182/1993 Sb. zakázal Okresnímu soudu Praha - východ, aby činil
opatření směřující k výkonu trestu odnětí svobody až do rozhodnutí
o ústavní stížnosti.
K posouzení ústavní stížnosti Ústavní soud vyžádal vyjádření
Krajského soudu v Praze a spis Okresního soudu Praha - východ
2 T 79/90. S ohledem na to, že Ústavní soud shledal, že jsou dány
podmínky stanovené v ustanovení §80 odst. l zákona č. 182/1993
Sb., nařídil dne 17. 10. 1997 předběžné opatření, kterým Okresnímu
soudu Praha - východ zakázal činit opatření směřující k výkonu
trestu odnětí svobody uloženého stěžovateli rozsudkem Okresního
soudu Praha - východ sp. zn. 2 T 79/90 ze dne 21. 3. 1991 ve
spojení s rozsudkem Krajského soudu v Praze sp. zn. 6 To 135/91 ze
dne 27. 6. 1991.
Ve svém vyjádření k ústavní stížnosti Krajský soud v Praze
konstatuje, že soud I. stupně nesprávně opakovaně jednal ve
veřejném zasedání, ačkoliv podle §322 trestního řádu o odkladu
výkonu trestu odnětí svobody rozhoduje předseda senátu a veřejné
zasedání není předepsáno. Třebaže jde skutečně o postup, který je
v rozporu se zákonem, praxe soudů však jednoznačně respektuje
zásadu, že jsou-li obviněnému poskytnuty větší procesní garance
než zákon předepisuje, nejde o takovou vadu řízení, která by úkon
znehodnocovala a byla proto důvodem ke zrušení rozhodnutí v řízení
o stížnosti nebo v odvolacím řízení. Stejně tak je posuzována
situace i v tomto případě nadbytečného a zákonem nepředepsaného
jednání a rozhodování ve veřejném zasedání namísto rozhodnutí
předsedy senátu bez jednání. Za opatření k výkonu trestu (§68
odst. 3 trestního zákona) je pak nutno považovat i procesní úkony
směřující ke zjištění, zda je odsouzený schopen trest nastoupit,
či zda je nezbytný odklad jeho výkonu, tak jak činil i soud I.
stupně v reakci na výhrady stěžovatele. Vzhledem ke svým
argumentům Krajský soud v Praze zdůrazňuje, že při rozhodování
o stížnosti dostál své přezkumné povinnosti. Připouští, že soud I.
stupně postupoval liknavě, nesoustředěně a nedůsledně, řízení před
ním však nelze označit za neústavní, a proto navrhuje zamítnutí
ústavní stížnosti.
Ústavní stížnost není důvodná. Ze spisu Okresního soudu Praha
- východ Ústavní soud zjistil, že stěžovatel byl rozsudkem
Okresního soudu Praha - východ sp. zn. 2 T 79/90 ze dne 21. 3.
1991 ve spojení s rozsudkem Krajského soudu v Praze sp. zn. 6 To
135/91 ze dne 27. 6. 1991 odsouzen za trestný čin ublížení na
zdraví podle §224 odst. l, 2 trestního zákona k trestu odnětí
svobody v trvání 15 měsíců nepodmíněně, pro výkon tohoto trestu
byl zařazen do druhé nápravně výchovné skupiny a zároveň mu byl
uložen trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení všech
motorových vozidel na 4 roky. Rozsudek nabyl právní moci dne 27.
6. 1991. K nástupu výkonu trestu odnětí svobody, k němuž byl
stěžovatel vyzván do 9. 9. 1991, nedošlo, neboť stěžovatel dne
10. 9. 1991 požádal o odklad výkonu trestu ze zdravotních důvodů.
Okresní soud Praha - východ ve veřejném zasedání dne 19. 9. 1991
v nepřítomnosti stěžovatele i jeho obhájce, jimž nebylo předvolání
doručeno, rozhodl usnesením o ustanovení dvou znalců z oboru
psychiatrie, kteří svůj znalecký posudek doručili soudu dne 27.
11. 1991. Podle znaleckého posudku byl stěžovatel schopen
nastoupit výkon nepodmíněného trestu odnětí svobody, současně
znalci doporučili, aby rozhodnutí o nástupu výkonu trestu bylo
učiněno až po vyřízení stěžovatelovy žádosti o milost. Žádosti
o milost nebylo vyhověno a po vrácení soudního spisu Ministerstvem
spravedlnosti bylo Okresním soudem Praha - východ několikrát
nařízeno veřejné zasedání (28.4.1993, 30.3.1994, 26.9.1994), které
bylo odročeno převážně pro omluvenou nepřítomnost stěžovatele nebo
jeho obhájce. Při veřejném zasedání dne 14. 11. 1994 odročil na
návrh státního zástupce na doplnění dokazování soud jednání za
účelem doplnění znaleckého posudku o aktuální posouzení
stěžovatelova zdravotního stavu. Vzhledem ke skutečnosti, že jeden
z ustanovených znalců již nebyl veden v seznamu znalců, rozhodl
předseda senátu usnesením ze dne 26.4.1995 o přibrání nového
znalce. Po obdržení znaleckého posudku dne 13. 3. 1996 nařídil
okresní soud na 6.5. 1996 veřejné zasedání, které bylo odročeno
pro pracovní neschopnost stěžovatele. Po dalším upřesnění
znaleckého posudku doručeném okresnímu soudu dne 7. 4. 1997
rozhodl Okresní soud Praha - východ ve veřejném zasedání konaném
dne 9.4.1997 usnesením tak, že odklad výkonu trestu odnětí svobody
stěžovateli nepovoluje. Stížnost proti tomuto usnesení soudu I.
stupně Krajský soud v Praze zamítl usnesením ze dne 12. 8. 1997
sp. zn. 10 To 328/97.
Stěžovatel spatřuje porušení svých ústavně zaručených
základních práv v tom, že stížností napadenými rozhodnutími
a opatřením obecných soudů bylo porušeno jeho základní právo
obsažené v čl. 8 odst. 2 Listiny, podle něhož nikdo nesmí být
zbaven osobní svobody jinak než z důvodu a způsobem, který stanoví
zákon a v čl. 5 odst. l písm. a) Úmluvy, který stanoví, že nikdo
nesmí být zbaven svobody kromě případů, že se tak stane v souladu
s řízením stanoveným zákonem a ledaže jde o zákonné uvěznění po
odsouzení příslušným soudem. Meritum ústavní stížnosti představuje
stěžovatelovo tvrzení, že v jeho věci došlo k promlčení výkonu
trestu, který nelze podle ustanovení §68 odst. l písm. d)
trestního zákona vykonat po uplynutí promlčecí doby 5 let, přičemž
opatření směřující podle §68 odst. 3 písm. a) trestního zákona
k výkonu trestu, která soud učinil, nebyla podle názoru
stěžovatele v souladu se zákonem (odporovala ustanovení §232
trestního řádu) nebo byla nadbytečná v důsledku průtahů, které
způsobil soud sám. S tímto stěžovatelovým názorem se však Ústavní
soud nemohl ztotožnit. Ústavní soud má za to, že za opatření soudu
směřující k výkonu trestu, o jehož promlčení jde [§68 odst. 3
písm. a) trestního zákona], je třeba považovat vedle nařízení
výkonu trestu a rozhodnutí o žádosti o odklad výkonu trestu
nepochybně i opatření nezbytná pro takové rozhodnutí, tedy zejména
rozhodnutí o ustanovení znalce nebo nařízení soudního jednání.
Soud tato opatření opakovaně činil, a to usneseními předsedy
senátu o ustanovení znalců z 19. 9. 1991 a 26. 4. 1995
a opakovaným nařizováním veřejného jednání. Samotné zvolení takové
formy jednání soudu, která zákonem není předepsána, ale přitom
poskytuje procesním stranám větší záruky pro uplatnění a ochranu
jejich práv, tedy když v posuzovaném případě rozhodoval místo
předsedy senátu v neveřejném zasedání soud ve veřejném zasedání,
nepředstavuje podle názoru Ústavního soudu takovou vadu řízení,
která by vylučovala, aby takto učiněné opatření svými účinky
znamenalo přerušení promlčení výkonu trestu podle ustanovení §68
odst. 3 písm. a) trestního zákona. Soud I. stupně ostatně v době
od právní moci odsuzujícího rozsudku, tj. ode dne 27. 6. 1991,
učinil v souladu s ustanovením §105 trestního řádu 2 opatření
spočívající v rozhodnutí o přibrání znalců (19.9.1991
a 26.4.1995), kterým nelze uvedený nedostatek vytýkat, přičemž
soudu náleží posoudit, zda je zjištěn skutkový stav věci
v rozsahu, který je nezbytný pro jeho rozhodnutí, anebo je třeba
dokazování doplnit. Samu skutečnost, že soud postupoval procesně
neekonomicky a nesoustředěně, nelze interpretovat tak, že přibrání
nového znalce bylo nadbytečné, neboť soud již mohl ve věci dříve
rozhodnout. Uvedenými opatřeními soudu směřujícími k výkonu
trestu, o jehož promlčení jde, tedy došlo k přerušení promlčení
výkonu trestu, čímž počala běžet nová promlčecí doba. Těmito
opatřeními soudu byla přinejmenším usnesení předsedy senátu
o přibrání znalců ze dne 19. 9. 1991 a 26.4.1995. Stěžovatel
vytýká napadeným rozhodnutím a opatření to, že obecné soud
nezkoumaly především otázku, zda výkon trestu, o jehož odkladu
rozhodovaly a jehož výkon nařídily, již není promlčen. Vzhledem
k tvrzenému promlčení výkonu trestu tak podle stěžovatele
napadenými rozhodnutími a opatřením obecných soudů došlo ke
zbavení svobody stěžovatele způsobem, který není v souladu se
zákonem. S tímto názorem stěžovatele se Ústavní soud neztotožnil
vzhledem k tomu, že neshledal promlčení výkonu trestu. Pokud jde
o námitku, že soud I. stupně rozhodl dne 9.4.1997 o nepovolení
odkladu výkonu trestu odnětí svobody ve veřejném zasedání, je
Ústavní soud toho názoru, že z ustanovení §232 trestního řádu
nelze a contrario jednoznačně dovodit, že rozhodování soudu ve
veřejném zasedání je nepřípustné tam, kde to zákon výslovně
nestanoví. V posuzovaném případě představovalo veřejné zasedání
formu jednání, která poskytla stěžovateli nepochybně větší záruku
uplatnění jeho práv, zejména tím, že jeho věc byla projednána
veřejně, v jeho přítomnosti a měl možnost se vyjádřit ke všem
prováděným důkazům. Z tohoto důvodu nespatřuje Ústavní soud
v tomto procesním pochybení soudu porušení ústavněprávních
principů obsažených zejména v hlavě páté Listiny. Vzhledem k tomu,
že Ústavní soud nezjistil tvrzené porušení ústavně zaručených
základních práv stěžovatele, ústavní stížnost byla podle §82
odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. zcela zamítnuta.
Vyhlášením tohoto nálezu pozbývá platnosti předběžné opatření
Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 314/97 ze dne 17. října 1997, jímž
bylo Okresnímu soudu Praha-východ zakázáno činit opatření
směřující k výkonu trestu odnětí svobody uloženého stěžovateli
rozsudkem Okresního soudu -Praha-východ ze dne 21.3.1991 sp. zn.
2 T 79/90 ve spojení s rozsudkem Krajského soudu v Praze ze dne
27.6. 1991 sp. zn. 6 To 135/91 (§80 odst. 3 zákona č. 182/1993
Sb.).
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 6. března 1998