ECLI:CZ:US:1998:4.US.346.96
sp. zn. IV. ÚS 346/96
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti stěžovatelů A.B. a V.B. a ing. V. B., všichni zastoupeni JUDr. V.J., advokátem Advokátní kanceláře v P., proti rozsudkům Okresního soudu v Klatovech, sp. zn. 7 C 81/92, ze dne 24.5.1996, a Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 12 Co 544/96, ze dne 19.9.1996, za účasti Krajského soudu v Plzni, jako účastníka řízení, a Bytového podniku Klatovy, zastoupeného JUDr. F.S., advokátem Advokátní kanceláře v K., jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Rozsudky Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 12 Co 544/96, ze
dne 19.9.1996, a Okresního soudu v Klatovech, sp. zn. 7 C 81/92,
ze dne 24.5.1996, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatelé se svou včas podanou ústavní stížností domáhají,
s odvoláním na porušení čl. 1 a čl. 10 Ústavy ČR, čl. 14 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 26 Mezinárodního
paktu o občanských a politických právech a čl. 1, čl. 3 odst.
1 a 3, čl. 4 odst. 2 a 3, a čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), zrušení rozsudků obecných soudů
shora označených. Spolu s touto ústavní stížností podali
stěžovatelé také návrh na zrušení částí ustanovení §3 odst. 4
písm. c), d), e) zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, v platném znění, vyjádřené slovy "osoby, jejíž věc
přešla do vlastnictví státu v případech uvedených v §6".
S ohledem na tento spojený návrh stěžovatelů bylo řízení
o jejich ústavní stížnosti usnesením Ústavního soudu ze dne
20.11.1997 přerušeno. Usnesením Ústavního soudu ze dne
12.12.1997, sp. zn. Pl. ÚS 44/97, byl pak uvedený spojený návrh
odmítnut, a to (s odkazem na nález pléna Ústavního soudu, sp. zn.
Pl. ÚS 21/96, publikovaný pod č. 63/1997 Sb., v němž Ústavní soud
vyslovil názor, že soud není absolutně vázán doslovným zněním
zákonného ustanovení, nýbrž se od něj smí a musí odchýlit
v případě, kdy to vyžaduje ze závažných důvodů účel zákona,
historie jeho vzniku, systematická souvislost nebo některý
z principů, jež mají svůj základ v ústavně konformním právním řádu
jako významovém celku, a je proto nutno rozlišovat případy, ve
kterých lze soulad ustanovení právního předpisu s ústavním
pořádkem zabezpečit jeho ústavně konformní interpretací, od
případů, kdy tak učinit nelze a je nutno přistoupit k jeho zrušení
s odůvodněním, že v daném případě soulad napadených ustanovení
s ústavními zákony lze zabezpečit, jak bude dále uvedeno,
výkladem.
Z připojeného spisu Okresního soudu v Klatovech, sp. zn.
7 C 81/92, bylo zjištěno, že rozsudkem uvedeného soudu, sp. zn.
7 C 81/92, ze dne 24.5.1996, byl pro nedostatek aktivní legitimace
zamítnut návrh stěžovatelů, opírající se o zákon č. 87/1991 Sb.,
směřující proti Bytovému podniku v Klatovech na uložení povinnosti
uzavřít s nimi dohodu o vydání nemovitostí ve výroku rozsudku
přesně označených. Tyto nemovitosti byly podle tvrzení stěžovatelů
výměrem Ministerstva vnitřního obchodu ze dne 30.4.1951 znárodněny
v rozporu s tehdy platnými předpisy a jejich původní vlastnicí,
jak je patrno ze zjištění, které učinily obecné soudy, byla paní
Ž.K., která zemřela v Osvětimi a byla prohlášena za mrtvou ke dni
23.4.1945. Jedním z jejích dědiců, jak vyplynulo z dědického spisu
Okresního soudu v Klatovech, sp. zn. D 91/47, byl JUDr. F.B.
- manžel první stěžovatelky a otec druhého a třetího stěžovatele.
Shora označený rozsudek soudu I. stupně byl potvrzen
rozsudkem Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 12 Co 544/96, ze dne
19.9.1996. Krajský soud v podstatě shodně se soudem I. stupně, jak
plyne z odůvodnění jeho rozhodnutí, dospěl k závěru, že
stěžovatelé nejsou nositeli hmotněprávního nároku, který v řízení
uplatnili. Ve vztahu k původní vlastnici Ž.K. nejsou totiž žádnou
z osob uvedených v ustanovení §3 zákona č. 87/1991 Sb., neboť
manželka synovce původní vlastnice ani děti synovce původní
vlastnice nejsou dle tohoto zákona osobami oprávněnými.
Z provedených důkazů pak vyplývá, že JUDr. F.B., od něhož
stěžovatelé svoji aktivní legitimaci odvozují, se nestal
vlastníkem nemovitostí, které jsou předmětem sporu. Nemovitosti
vlastnicky náležely Ž.K., která byla prohlášena za mrtvou ke dni
23.4.1945, a JUDr. F.B. jako jeden z dědiců nabyl po ní dědictví
- část vkladů, nikoliv však nemovitosti, neboť restituční řízení
zahájené v roce 1949 nebylo ukončeno. JUDr. F.B. tak proto podle
Krajského soudu v Plzni nebyl ani osobou, která v den přechodu
věci na stát měla na nemovitosti nárok dle dekretu prezidenta
republiky č. 5/1945 Sb. nebo dle zákona č. 128/1946 Sb. I při
respektování novelizovaného ustanovení §3 zákona č. 87/1991 Sb.
by bylo podle krajského soudu možno dovodit, že oprávněnou osobou
by mohl být pouze JUDr. F. B. za předpokladu, že by se účinnosti
restitučního zákona dožil, nikoliv však již osoby další.
V důvodech ústavní stížnosti stěžovatelé uvádějí, že v dané
věci soud II. stupně vyslovil názor, že ze situace, kdy restituční
řízení podle zákona č. 128/1946 Sb., zahájené v roce 1949, nebylo
ukončeno, je třeba dovodit, že JUDr. F.B., od něhož stěžovatelé,
jako žalobci, svůj restituční nárok odvozovali, nebyl osobou,
která by v den přechodu nemovitostí na stát měla na nemovitosti
nárok dle dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb. nebo dle
zákona č. 128/1946 Sb. Takové posouzení mají stěžovatelé za zcela
nedůvodné, které ve svém důsledku vedlo spolu s dalšími právními
názory soudů obou stupňů k vydání rozhodnutí, která způsobila
porušení základních lidských práv a svobod stěžovatelů.
Stěžovatelé jsou toho názoru, že k porušení jejich ústavně
zaručených práv došlo v důsledku toho, že soudy obou stupňů
nesprávně a smyslu novely zákona č. 87/1991 Sb. provedené zákonem
č. 116/1994 Sb. zcela neodpovídajícím způsobem vyložily ustanovení
§3 odst. 4 písm. c) uvedeného zákona. Jsou toho názoru, že
restriktivní gramatický výklad uvedeného ustanovení zde nemůže
s ohledem na záměr zákona obstát. Uvádějí, že zákon č. 116/1994
Sb. rozšířil okruh oprávněných osob tak, že nadále je oprávněnou
osobou též fyzická osoba, pokud je státním občanem České
republiky, která v den přechodu věci na stát na ni měla nárok
podle dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb. nebo podle zákona
č. 128/1946 Sb., pokud k převodu nebo přechodu vlastnického práva,
prohlášeného za neplatné podle těchto zvláštních předpisů, došlo
z důvodu rasové perzekuce a tento nárok nebyl po 25. únoru 1948
uspokojen z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona č.
87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Toto podle stěžovatelů
jasně vyplývá ze znění §3 odst. 2 novelizovaného zákona i z §3
odst. 4 tohoto zákona. Naopak v odst. 4 písm.c) až e) uvedeného
ustanovení došlo dle stěžovatelů gramatickou chybou v zákoně ke
stavu, kdy je dle čistě gramatického výkladu v rozporu s Ústavou
ČR a Listinou evidentně zbavena práv skupina osob, které jsou
jinak ve stejném postavení jako osoby uvedené v písm. a) a b)
tohoto odstavce, a jako osoby druhotně oprávněné po osobách
uvedených v odst. 1 tohoto paragrafu, což zákonodárce jistě
způsobit nechtěl. Stěžovatelé, v řízení před obecnými soudy
v postavení žalobců, měli během řízení za to, že záleží na soudní
praxi, aby odstranila gramatický nedostatek zákona č. 87/1991 Sb.,
resp. jeho novely provedené zákonem č. 116/1994 Sb., a vykládala
příslušná ustanovení v souladu s účelem a smyslem zákona. Jestliže
by ovšem soudy vykládaly uvedená rozporná ustanovení tak, že
oprávněnými osobami po obětech rasové perzekuce mohou
v příslušných případech být jen pozůstalí po vlastnících věcí, tak
jak se tomu právě v tomto případě stalo, nebylo by podle zákona č.
87/1991 Sb., ve znění novely č. 116/1994 Sb., možné skutečně
napravit křivdy na osobách pronásledovaných z rasových důvodů, tak
jak to zákonodárce zamýšlel. Rozhodnutí soudů obou stupňů bylo
založeno právě na onom zmíněném čistě gramatickém výkladu, nikoliv
rovněž na respektování smyslu a účelu zákona č. 87/1991 Sb., ve
znění jeho novely provedené zákonem č. 116/1994 Sb., a proto tak
došlo k porušení ústavně zaručených práv a svobod stěžovatelů.
V další části pak stěžovatelé polemizují s názorem odvolacího
soudu, který se nad rámec rozhodnutí soudu I. stupně zabýval také
otázkou způsobu přechodu předmětných nemovitostí na stát, když na
základě předložených důkazů konstatoval, že není možno spolehlivě
dovodit, zda k odnětí majetku došlo způsobem, který předpokládá
zákon č. 87/1991 Sb.
Krajský soud v Plzni jako účastník řízení ve svém vyjádření
k obsahu ústavní stížnosti, s odkazem na odůvodnění svého
rozhodnutí, odmítá tvrzení stěžovatelů, že tímto rozhodnutím došlo
k porušení ústavně zaručených práv a svobod stěžovatelů, když při
svém rozhodování, jak uvádí, se soud důsledně zabýval všemi
námitkami stěžovatelů a vycházel ze zákona č. 87/1991 Sb.,
v platném znění, a to rovněž při posouzení otázky, zda stěžovatelé
jsou oprávněnými osobami ve smyslu ustanovení §3 citovaného
zákona. Navrhl proto zamítnutí ústavní stížnosti.
Vedlejší účastník ve svém písemném vyjádření pak zastává
názor, že v daném případě není možný rozšiřující výklad znění
zákonných ustanovení do neúnosné míry. Soudy a ani Ústavní soud
nemohou podle jeho názoru založit hmotněprávní nároky někomu, komu
nevyplývají ze zákona, neboť by se tím popřel status moci
zákonodárné. Ve vyjádření se dále uvádí, že restituční zákony
zdůrazňují, že pouze zmírňují škody a křivdy způsobené občanům
protiprávně v uplynulých létech. Nejsou a nikdy nebudou schopny
tedy přinést satisfakci všem postiženým, postihují pouze některé
škody a některé křivdy. Zákony jen stanoví kritéria pro konkrétní
případy realizace restitucí a nejsou schopny zaručovat objektivní
spravedlnost či absolutní rovnost subjektů, které se považují za
postižené minulým politickým režimem. Není tedy protiústavní
taková situace, že někdo nenachází v zákoně oporu pro vymáhání
svého nároku, ačkoliv je přesvědčen, že i na jeho případ měl
zákonodárce pamatovat a nespravedlivě jej v textu zákona opomenul.
Také vedlejší účastník proto navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti.
Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem spisu Okresního
soudu v Klatovech, sp. zn. 7 C 81/92, dospěl k závěru, že ústavní
stížnost je důvodná, neboť výklad aplikovaných ustanovení, který
obecné soudy zaujaly, jak již bylo konstatováno v usnesení, sp.
zn. Pl. ÚS 44/97, odporuje smyslu zákona č. 87/1991 Sb., ve znění
novely provedené zákonem č. 116/1994 Sb.
Podle §3 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., v platném znění, je
oprávněnou osobou též fyzická osoba, která splňuje podmínky
stanovené v odst. 1 (tj. po zrušení podmínky trvalého pobytu
nálezem Ústavního soudu, publikovaného pod č. 164/1994 Sb.,
podmínku státního občanství) a která v den přechodu věci na stát
podle §6 měla na ni nárok podle dekretu prezidenta republiky č.
5/1945 Sb. nebo podle zákona č. 128/1946 Sb., pokud k převodu nebo
přechodu vlastnického práva, prohlášeného za neplatné podle
uvedených předpisů, došlo z důvodů rasové perzekuce a tento nárok
nebyl po 25. 2. 1948 uspokojen z důvodů uvedených v §2 odst.
1 písm. c) zákona.
Novelizací zákona č. 87/1991 Sb., provedenou zákonem č.
116/1994 Sb., tak v ustanovení §3 odst. 2 byla vymezena další
originární kategorie oprávněných osob. Nejde totiž již jen výlučně
o původní vlastníky věci (jak je tomu v odst. 1 uvedeného
ustanovení), nýbrž o osoby, které měly na věc nárok podle dekretu
prezidenta republiky č. 5/1945 Sb. nebo podle zákona č. 128/1946
Sb. a tento nárok nebyl v rozhodném období uspokojen z důvodu
politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná
lidská práva nebo svobody za podmínky, že tyto osoby jsou státními
občany ČR, a podmínky další, že totiž k převodu nebo přechodu
vlastnického práva z původního vlastníka v době nesvobody došlo
z důvodu rasové perzekuce. (Přechod věci na stát je pak stejně
jako podle odst. 1 tak i podle odst. 2 uvedeného ustanovení
vyžadován způsoby uvedenými v §6 zákona č. 87/1991 Sb.)
Co se rozumí nárokem pro účely ustanovení §3 odst. 2
citovaného zákona, upravuje §3 zákona č. 128/1946 Sb. Ustanovení
§4 odst. 1 téhož zákona pak stanoví, komu tento nárok přísluší.
Jde jednak o samotného vlastníka, ale také i o jeho právní
nástupce (tak, jak je vymezoval o.z.o. z roku 1811), tedy i o jeho
dědice. Vymezení původní oprávněné osoby podle ustanovení §3
odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., v platném znění, bylo tak provedeno
širším způsobem než v odst. 1 uvedeného ustanovení, které se
omezuje pouze na původního vlastníka věci. Toto širší vymezení
původní oprávněné osoby je odůvodněno skutečností, že dobu
nesvobody přežila jen malá část vlastníků věcí, k jejichž přechodu
nebo převodu v době nesvobody došlo z důvodu rasové perzekuce. Je
to tedy právě existující nárok podle dekretu prezidenta republiky
č. 5/1945 Sb., případně podle zákona č. 128/1946 Sb., který nebyl
po 25. únoru 1948 uspokojen z důvodů uvedených v ustanovení §2
odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., a časově tak přešel do
rozhodného období, jež je definičním znakem původních osob
oprávněných podle ustanovení §3 odst. 2 citovaného zákona.
V odst. 4 §3 zákona č. 87/1991 Sb., v platném znění, je pak
upravena speciální dědická posloupnost dalších oprávněných osob,
které se jimi ve stanoveném pořadí stávají v případě úmrtí nebo
prohlášení za mrtvou původní oprávněné osoby, jejíž znaky jsou
vymezeny v odst. 1 a 2 tohoto ustanovení, přitom z dikce návětí
odstavce 4 je patrno, že jak v případě úmrtí osoby oprávněné podle
§3 odst. 1, tak i osoby oprávněné podle §3 odst. 2, které jsou
si zde postaveny na roveň, nastupuje speciální posloupnost osob
označených v písm. a) až e) tohoto ustanovení. Bylo by v rozporu
s principem rovnosti, jakkoliv text uvedený pod písm. c), d), e)
obsahuje nejen označení důvodu nástupnictví příbuzenským vztahem,
ale také část vyjádřenou slovy "osoby, jejíž věc přešla do
vlastnictví státu v případech uvedených v §6", (tedy v podstatě
opakování znaku původní oprávněné osoby podle §3 odst. 1), ji
interpretovat jinak než tak, že v sobě zahrnuje nejen osoby, které
věc, jež přešla do vlastnictví státu v případech uvedených v §6,
vlastnily, ale i ty osoby, které na tuto věc měly nárok podle
dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb. nebo zákona č.
128/1946 Sb. Opačný výklad by totiž vytvářel ničím neodůvodněnou,
a proto nepřípustnou, nerovnost mezi skupinou dalších oprávněných
osob, nastupujících po původních oprávněných osobách podle §3
odst. 1 a skupinou dalších oprávněných osob, nastupujících po
původních oprávněných osobách podle §3 odst. 2, když po těchto
posledně jmenovaných by jako další oprávněné osoby přicházeli
v úvahu pouze závětní dědicové uvedení v písm. a) a b)
posuzovaného ustanovení.
Z uvedených důvodů je třeba za ústavně konformní interpretaci
napadených ustanovení považovat výklad, který hmotněprávní nárok
na vydání věci v případě, že původní oprávněná osoba podle §3
odst. 2 se nedožila účinnosti restitučního zákona, přiznává (za
splnění dalších zákonných podmínek) stanovenou posloupností
i jejímu manželovi a příbuzným uvedeným v písm. c), d), e)
posuzovaného ustanovení.
Pokud tedy obecné soudy v dané věci vycházely z jiného
názoru, podle Ústavního soudu odporujícího smyslu zákona č.
87/1991 Sb., ve znění novely provedené zákonem č. 116/1994 Sb.,
neposkytly zatím právům stěžovatelů dostatečnou ochranu, a proto
byla jejich rozhodnutí pro rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny
Ústavním soudem zrušena [§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné.
V Brně dne 12. února 1998