ECLI:CZ:US:1998:4.US.87.97
sp. zn. IV. ÚS 87/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě v senátě o ústavní stížnosti K. C. M proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13. 12. 1996, čj. 30 Ca 48/96-22, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v Hradci Králové, okresního pozemkového úřadu, ze dne 18. 1. 1996, čj. RP 1 3877/1529/R-828/96/B/Bu, za účasti Krajského soudu v Hradci Králové, jako účastníka řízení, za souhlasu účastníků řízení bez nařízení ústního jednání, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13. 12. 1996,
sp. zn. 30 Ca 48/96, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti, směřující proti rozsudku
Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13.12.1996, sp. zn. 30 Ca
48/96, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v Hradci
Králové, okresního pozemkového úřadu, ze dne 18. 1. 1996, čj. RP
1 3877/1529/R-828/96/B/Bu, jímž bylo rozhodnuto podle ustanovení
§9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o půdě"), že stěžovatelka není vlastníkem pozemku
dle bývalé PK č. kat. 69 (v KN sloučeném do parc.č. 68/1 a 360/1)
v k.ú. Š. a nenáleží jí za něj náhrada, stěžovatelka orgánům
veřejné moci vytýká, že svým procesním postupem, ale i způsobem
věcného rozhodnutí její věci, porušily článek 90 Ústavy ČR a dále
čl. 3 odst. 3, čl. 11 odst. 1 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), a v důsledku toho jí bylo
znemožněno v rozporu se zákonem domoci se vlastnického práva.
Navrhuje proto, aby Ústavní soud po projednání věci obě napadená
rozhodnutí zrušil.
Z obsahu vyžádaných spisů ve věci dosud rozhodujících orgánů
Ústavní soud zjistil, že stěžovatelka požádala ve smyslu §9 odst.
1 zákona o půdě u Okresního úřadu Hradec Králové, pozemkového
referátu dále jen "pozemkový úřad") o restituci vlastnického práva
ke shora označenému pozemku. Pozemkový úřad své zamítavé
rozhodnutí odůvodnil tím, že k pozbytí majetku původního
vlastníka, od něhož stěžovatelka odvozovala své nároky jako jeho
vnučka, došlo před rozhodným obdobím, tj. před 25. únorem 1948,
a to v důsledku jejich záboru státem již podle zákona č. 215/1919
Sb. z. a n., o zabrání velkého majetku pozemkového, (dále jen
"záborový zákon"), a dále s poukazem na to, že knihovní vložka č.
36 pro k.ú. Š. byla dne 18.3.1949 zrušena. S ohledem na to tedy
pozemkový úřad dospěl k závěru, že nebyla splněna jedna ze
základních zákonných podmínek restituce podle zákona o půdě. Za
této situace se podle odůvodnění rozhodnutí pozemkového úřadu
nemohl realizovat dne 6.5.1949 správní akt bývalého ONV v D.,
č.j. Zn 611/29-2/5-1949 (výměr - rozhodnutí o výkupu podle §1
odst. 3 zákona č. 46/1948 Sb.), v jeho části týkající se okresu
Hradec Králové, katastrálního území Š. knihovní vložky č. 36,
parc. č. 69 o výměře 0,4683 ha, když zmíněným rozhodnutím bývalého
ONV v D. není prokázáno vlastnické právo původního vlastníka.
Proti tomuto rozhodnutí podala stěžovatelka opravný prostředek
ke krajskému soudu, v němž zejména poukazovala na existenci
listin, které předložila pozemkovému úřadu jako podklad pro
rozhodnutí z období po roce 1945, souvisejících s národní správou
a zahrnutím předmětného pozemku pod režim právních předpisů
týkajících se pozemkové reformy v ČR po roce 1945. Konkrétně
poukazuje na rozhodnutí Zemského národního výboru v Praze ze dne
29. dubna 1947, č. III NS-380/96-1946, týkajícího se zrušení
národní správy, v němž je sporná nemovitost uvedena jako
vlastnictví J. C. M. st. Stejně tak poukazuje na to, že sporná
nemovitost je uvedena ve výkazu půdy v soupisu pozemkového majetku
podléhajícího revizi podle zákona č. 142/1947 Sb., o revizi první
pozemkové reformy, v platném znění, a konečně na to, že předmětná
nemovitost byla zahrnuta do přídělové listiny čj. 188239/48- 24
jako konfiskovaný majetek podle dekretu prezidenta republiky č.
12/1945 Sb. Stěžovatelka s ohledem na výše uvedené skutečnosti
v opravném prostředku tvrdila, že v dosavadním řízení nebylo
dostatečně prokázáno, že původní vlastník ztratil vlastnické právo
k pozemku již před rozhodným obdobím. Krajský soud v Hradci
Králové, který o opravném prostředku rozhodoval, dospěl k závěru,
že pozemkový úřad úplně zjistil skutkový stav věci a učinil o ní
i správný právní závěr, a proto rozhodnutí pozemkového úřadu
potvrdil s odůvodněním, že původní vlastník pozbyl svého
vlastnického práva k předmětné parcele mimo rozhodné období. Tento
svůj závěr opřel o ustanovení §16 záborového zákona, podle něhož
knihovní soudy uváděly zabraný majetek v patrnost knihovní
poznámkou na listu vlastnickém. I pokud tato poznámka v knihách
nebyla, nemohl se nikdo dovolávati, že bez své viny nevěděl
o záboru pozemkového majetku vysloveném v §1 záborového zákona.
Krajský soud ve svém rozhodnutí dále poukazuje na to, že zároveň
s poznámkou na listu B, že je statek zabrán, vyznačovala se nad
nadpisem vložky a nebo na listu A pozemkové knihy poznámka "zábor"
či "zabráno". Krajský soud z toho, že v průběhu přezkumného řízení
bylo prokázáno, že parcela č. 69-louka v k.ú. Š. byla zapsána
v knihovní vložce č. 36 pro katastrální obec Š., okres Hradec
Králové, jako knihovní těleso na jejím listu A a na listu B, kam
se zapisovala věcná práva, vztahující se ke knihovním tělesům, je
pak zápis: "Podle usnesení Státního pozemkového úřadu v Praze ze
dne 21. května 1921 č.j. S385 poznamenává se, že nemovitosti zde
zapsané zabrány jsou státem podle zákona ze dne 16. dubna 1919 č.
215 Sb. z. a n., a dále že na listu A knihy je navíc výrazná
poznámka "zabráno", dovodil, že z těchto skutečností zcela
jednoznačně vyplývá, že původní vlastník pozbyl svého vlastnického
práva k předmětné nemovitosti ve zcela jiné době, než je zákonem
o půdě předvídáno, a proto se na uplatněný restituční nárok
o vydání parcely č. 69 v Š. zákon o půdě vůbec nevztahuje. Na této
skutečnosti podle krajského soudu nemohou změnit nic ani námitky
stěžovatelky, zejména pak zmiňovaná rozhodnutí, neboť na základě
nich nemohl jejich adresát ztratit něco, co už dávno neměl.
Ve svém vyjádření k ústavní stížnosti Krajský soud v Hradci
Králové jako účastník řízení uvedl, že ústavní stížnost je
založena na polemice s odůvodněním napadeného rozsudku, v němž
bylo soudem dostatečně vysvětleno, proč bylo shledáno rozhodnutí
pozemkového úřadu zákonným a restituční nárok stěžovatelky
neopodstatněným, neboť předmětná parcela přešla do vlastnictví
státu mimo rozhodné období stanovené zákonem o půdě
a stěžovatelkou zmiňované doklady z let 1947 až 1948 nemohou na
věci nic změnit. Dále krajský soud ve svém vyjádření zdůrazňuje,
že v soudním řízení nedošlo k porušení práva na soudní ochranu ve
smyslu čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, když soud na
základě podaného opravného prostředku přezkoumal zákonnost
nepravomocného rozhodnutí správního orgánu podle části páté hlavy
třetí o.s.ř. v řádném jednání, vedeném za přítomnosti právního
zástupce - advokáta stěžovatelky, přičemž všem účastníkům bylo
umožněno, aby se ke konstatovanému obsahu správního spisu
pozemkového úřadu vyjádřili a vyslovili se i k napadenému
správnímu rozhodnutí. V soudním řízení byla dodržena zásada
rovnosti účastníků ve smyslu čl. 37 odst. 3 Listiny, a pokud
stěžovatelka označuje rozhodnutí za nikoliv "nestranné", zaměňuje
nestrannost soudu s věcnou správností, respektive pro ni
nesprávností rozsudku. Z uvedených důvodů krajský soud navrhuje,
aby byla ústavní stížnost pro nedůvodnost zamítnuta.
Ústavní soud již v řadě svých rozhodnutí zdůraznil, že není
soudem nadřízeným soudům obecným, není vrcholem jejich soustavy,
a proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad
jejich činností, to však jen potud, pokud tyto soudy postupují ve
své činnosti ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny. V tomto směru
se Ústavní soud zabýval výtkami stěžovatelky vznesenými k postupu
orgánů veřejné moci dosud ve věci rozhodujících a zaměřil také
svoji pozornost na otázku posouzení závěrů, k nimž orgány veřejné
moci dospěly při řešení otázky ztráty vlastnického práva původního
vlastníka předmětného pozemku, neboť v daných souvislostech nemohl
pominout své vlastní závěry, které mimo jiné i k této otázce
učinil v plenární věci, vedené pod sp. zn. Pl.ÚS 1/95, publikované
pod č. 32 svazek 3 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu.
Zápis v pozemkové knize "Podle usnesení Státního pozemkového
úřadu v Praze ze dne 21. května 1921 č.j. S385 poznamenává se, že
nemovitosti zde zapsané zabrány jsou státem podle zákona ze dne
16. dubna 1919 č. 215 Sb. z. a n.", ve spojení s poznámkou
"zabráno" na listu A pozemkové knihy, o který orgány veřejné moci
opírají svůj závěr o okamžiku ztráty vlastnického práva původním
vlastníkem, podle právní úpravy, obsažené v předpisech týkajících
se I. pozemkové reformy, představoval první fázi převzetí
vlastnictví k majetku státem. Tato první fáze spočívala ve
vyrozumění vlastníka o tom, které nemovitosti se stát (pozemkový
úřad) rozhodl převzít podle svého pracovního plánu. Pozemkový úřad
oznámení o zamýšleném převzetí podal u knihovního soudu, v jehož
knihách byl dotčený nemovitostní majetek zapsán, soud pak nařídil
poznámkou zamýšlené převzetí ve svých knihách (viz příslušná
ustanovení zákona č. 215/1919 Sb., o zabrání velkého majetku
pozemkového, příslušná ustanovení zákona č. 329/1920 Sb. z. a n.,
o převzetí a náhradě za zabraný majetek, ve znění zákona č.
220/1922 Sb. z. a n.). K právnímu převzetí, tj. k nabytí
vlastnictví k zabranému majetku státem, došlo pak tím, že na návrh
pozemkového úřadu soud provedl vklad vlastnického práva pro stát.
Pokud pozemkový úřad rozhodl o přídělu, směně či zcizení
zabíraných nemovitostí dříve než došlo k jejich převzetí, byl
vklad proveden již přímo na nového vlastníka (viz §26 a §28
zákona č. 329/1920 Sb. z. a n., o převzetí a náhradě za zabraný
majetek, ve znění zákona č. 220/1922 Sb. z. a n.). Vzhledem
k tomu, že v posuzovaném případě, v knihovní vložce č. 36 pro
katastrální obec Štěnkov je na listu B poslední zápis č.d. 596 ze
dne 30. května 1921, korespondující pouze první fázi převzetí
předmětného pozemku státem a orgány veřejné moci se v dosavadních
řízeních nezabývaly otázkou vkladu vlastnického práva na stát
podle výše citovaného ust. §26, resp. na eventuální jiné subjekty
ve smyslu §28 zákona č. 329/1920 Sb. z. a n., je Ústavní soud
toho názoru, že závěr o tom, že předmětná nemovitost přešla na
stát mimo tzv. rozhodné období, není dostatečně podložen. Ústavní
soud připouští, že skutečnosti a dostupné listiny, týkající se
majetkoprávního osudu předmětného pozemku v období po provedení
poznámky záboru, jsou rozporuplné, nicméně tato skutečnost nemění
nic na závěru, že výše uvedený poslední zápis provedený na listu
B v knihovní vložce č. 36 pro obec Š. nepůsobil ztrátu
vlastnického práva původního vlastníka.
Pokud tedy Krajský soud v Hradci Králové nepřiznal stěžovatelce
postavení oprávněné osoby z důvodu, že původní vlastník ztratil
vlastnictví mimo rozhodné období vymezené zákonem o půdě, a opřel
tento závěr výlučně o poznámku záboru tohoto majetku vyznačenou
v příslušné knihovní vložce pozemkové knihy, zatím stěžovatelce
neposkytl dostatečnou ochranu jejích práv, čímž došlo k porušení
čl. 36 odst. 1, nikoli však čl. 11 odst. 1 Listiny,
předpokládající již vlastnictví konstituované. Závěrem je třeba
uvést, že Ústavní soud nikterak nepředjímá, zda ke ztrátě
vlastnického práva původního vlastníka došlo v rámci nebo mimo
rozhodné období, posouzení této otázky, byť eventuálně s výsledkem
nepříznivým pro postavení stěžovatelky jako osoby, která tvrdí, že
je oprávněnou osobou podle zákona o půdě, spadá do výlučné
pravomoci orgánů veřejné moci, které však musí při posuzování
okamžiku ztráty vlastnického práva původního vlastníka vycházet
i z obsahu právních předpisů platných v době tvrzené ztráty
vlastnického práva, tedy právních předpisů týkajících se tzv. I.
pozemkové reformy v celém jejich systému.
Z výše uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnost podle §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, vyhověl a napadený rozsudek podle
ustanovení §82 odst. 3 písm. a) cit. zákona zrušil.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 9. října 1998