infUsLengthVec59, errUsPouceni, infUsBrne, infUsKratkeRadky-207-000,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 25.08.1998, sp. zn. Pl. ÚS 14/98 [ nález / HOLLÄNDER / výz-2 ], paralelní citace: N 89/11 SbNU 287 [ 216/1998 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.14.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Obecně závazná vyhláška obce Vikýřovice o pořádání hudebních produkcí

Právní věta Ustanovení §14 odst. 1 písm. o) a §17 zákona o obcích zakládají pravomoc obce přijímat obecně závazné vyhlášky v místních záležitostech veřejného pořádku. Podle §48 zákona č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, lze těmito obecně závaznými vyhláškami obcí stanovit skutkové podstaty přestupků. Rozsah předmětu takovéto právní regulace obcí je však omezen základními právy a svobodami, plynoucími z ústavních zákonů a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy, jakož i a na ně navazujícími zákony. Podle ustanovení čl. 26 odst. 1 Listiny má každý právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost, přičemž dle čl. 26 odst. 2 Listiny podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností může stanovit pouze zákon. Čl. 12 odst. 1 Listiny zaručuje nedotknutelnost obydlí, přičemž omezení tohoto práva dle čl. 12 odst. 3 Listiny lze založit pouze zákonem. V českém právním řádu nebyl vydán zákon, jenž by umožňoval omezit okruh podnikatelských a pohostinských zařízení, oprávněných provozovat veřejné hudební produkce, a jenž by reguloval rovněž jejich provozní dobu. Nedotknutelnost obydlí v souvislosti s rušením veřejného pořádku (v posuzované věci zejména nočního klidu), resp. sousedských práv, je limitována formou zákona trestním řádem (§83c a §82), zákonem č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů [zejména §47 odst. 1 písm. b)], a občanským zákoníkem (§127). Tím, že ustanovení čl. 26 odst. 2 Listiny deleguje ke stanovení podmínek a omezení podnikatelské činnosti pouze zákonodárce, vylučuje jednak subdelegaci a jednak možnou ingerenci jiných orgánů veřejné moci. Tato skutečnost znemožňuje posuzování ústavnosti napadené vyhlášky principem proporcionality, tj. poměřováním závažnosti ochrany v kolizi stojících základních práv a svobod (v daném případě základních práv plynoucích z čl. 26 a čl. 7 Listiny). Není tedy ani úkolem ani v pravomoci obce v oblasti její samostatné působnosti upravovat rozsah podnikatelských aktivit, v daném případě místo a dobu konání veřejných hudebních produkcí, stejně jako omezovat nedotknutelnost obydlí, byť v souvislosti s ochranou veřejného pořádku, zejména při dodržování nočního klidu. Opačný postup obce, jak je tomu v posuzovaném případě, jehož výsledkem je napadená vyhláška, pak zakládá její rozpor s čl. 26 odst. 2 a čl. 12 odst. 3 Listiny.

ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.14.98
sp. zn. Pl. ÚS 14/98 Nález Plénum Ústavního rozhodlo bez ústního jednání dne 25. srpna 1998 o návrhu přednosty Okresního úřadu v Š. Ing. A. J. na zrušení obecně závazné vyhlášky obce V. č. 9/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, přijaté dne 22. ledna 1996, takto: Obecně závazná vyhláška obce V. č. 9/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, přijatá dne 22. ledna 1996, se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: I. Dne 21. dubna 1998 obdržel Ústavní soud návrh přednosty Okresního úřadu v Š. na zrušení obecně závazné vyhlášky obce V. č. 9/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku. Znění uvedené vyhlášky je následující: "Obecně závazná vyhláška k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku č. 9/96 Obecní rada ve V. na svém zasedání dne 22. 1. 1996 schválila v souladu s §16 odst. 1 a §45 písm. l) zákona ČNR č. 367/1990 Sb. o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, tuto obecně závaznou vyhlášku: Článek 1 Místo konání veřejných hudebních produkcí Veřejné hudební produkce (tj. diskotéky, hudební produkce spojené s tancem, taneční zábavy, posezení při hudbě a pod.) se mohou konat pouze na těchto místech: v pohostinství Pod trámky, v penzionu U Jirsáka, v Bistru Haltmarová, na hřišti TJ SOKOL. Článek 2 Doba konání veřejných hudebních produkcí Veřejné hudební produkce se mohou konat pouze v tomto čase: a) každý den do 22.00 hodin, b) jednou týdně (buď v pátek nebo v sobotu) do 23.00 hodin, c) dvakrát ročně do 03.00 hodin. Článek 3 Ohlašovací povinnost Pořadatel je povinen veřejnou hudební produkci oznámit OÚ V. 5 dnů před konáním akce. V případě konání pravidelných akcí může být podáno jednorázové ohlášení, které bude mít platnost do konce kalendářního roku. Článek 4 Sankce Za porušení této obecně závazné vyhlášky lze uložit pokutu dle zvláštních předpisů. (poznámka pod čarou č. 1) Článek 5 Tato obecně závazná vyhláška nabývá účinnosti dnem 23. ledna 1996. zástupce starosty obce starosta obce (podpis nečitelný) (podpis nečitelný) Vyvěšeno: 23. 1. 1996 Sejmuto: 9. 2. 1996 Tato vyhláška byla schválena obecním zastupitelstvem konaném dne 7. 2. 1996. Přednosta Okresního úřadu v Š. dne 11. března 1998 rozhodl podle §62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o pozastavení výkonu uvedené vyhlášky (č. j. 226/98-Př.). Obecní zastupitelstvo ve V. na svém zasedání dne 6. dubna 1998 projednalo pozastavení výkonu vyhlášky č. 9/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, a rozhodlo tuto vyhlášku nezrušit. Ve svém návrhu, podaném podle §64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, přednosta Okresního úřadu v Š. konstatuje, že napadená vyhláška byla vydána v samostatné působnosti obce ve smyslu §14 odst. 1 písm. o) zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, přičemž namítá její rozpor s čl. 2 odst. 4 Ústavy, čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1 a čl. 26 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listiny), jakož i s ustanoveními §14 odst. 1 písm. i), o) a §17 zákona o obcích. Vycházeje z dosavadní konstantní judikatury Ústavního soudu, uvedený rozpor spatřuje navrhovatel zejména v tom, že napadená vyhláška určuje meze podnikatelské činnosti, které mohou být na základě uvedených ustanovení Ústavy a Listiny základních práv a svobod stanoveny jen zákonem. Upozorňuje dále na skutečnost, že v českém právním řádu nebyl dosud vydán žádný zákon, jenž by obci umožňoval omezit provozní dobu hostinským, resp. provozní dobu zařízení či jiných provozoven, oprávněných provozovat hostinskou činnost, taneční či poslechové zábavy nebo další produkce uváděné v čl. 1 napadené vyhlášky. K zabezpečení veřejného pořádku, v dané věci pak zejména za účelem dodržování nočního klidu, obec v oblasti samostatné působnosti tudíž, dle přesvědčení navrhovatele, nemůže omezovat rozsah podnikatelských aktivit. Kromě uvedených argumentů vyjadřuje navrhovatel přesvědčení, že ani §17 zákona o obcích nemůže zakládat zmocnění pro obec k vydání předmětné vyhlášky. Poukazuje přitom zejména na interpretaci §17 zákona o obcích z pohledu důvodové zprávy, dle které smyslem uvedeného ustanovení je umožnit obcím činit účinná opatření podle místních podmínek proti negativním důsledkům provozování prostituce. V písemném vyjádření ze dne 27. května 1998 starosta obce V. k návrhu přednosty Okresního úřadu v Š. na zrušení obecně závazné vyhlášky obce V. č. 9/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, sděluje stanovisko obecního zastupitelstva, přijaté na zasedání dne 6. dubna 1998, předmětnou vyhlášku nezrušit. Podle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, Ústavní soud může se souhlasem účastníků upustit od ústního jednání, nelze-li od tohoto jednání očekávat další objasnění věci. Vzhledem ke skutečnosti, že citované ustanovení lze vztáhnout na posouzení předmětné věci, Ústavní soud si vyžádal od účastníků řízení vyjádření, zdali souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Svým podáním ze dne 27. května 1998 starosta obce V. a podáním ze dne 25. května 1998 přednosta Okresního úřadu v Š. vyjádřili s návrhem Ústavního soudu svůj souhlas. Podle §56 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se nález Ústavního soudu vyhlašuje vždy veřejně, a to i v případech, kdy se na základě §44 odst. 2 citovaného zákona upustilo od ústního jednání. Ústavní soud stanovil veřejné vyhlášení přijatého nálezu na den 9. září 1998. II. Ústavní soud v řízení o zrušení zákonů a jiných právních předpisů (tedy i v řízení o zrušení právního předpisu obce) posuzuje obsah zákona nebo jiného právního předpisu podle hledisek obsažených v ustanovení §68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, k nimž u obecně závazné vyhlášky obce patří kompetence (zákonné zmocnění), soulad s právními předpisy vyššího stupně právní síly a dodržení právní úpravy normotvorného procesu. V řízení o zrušení právních předpisů je Ústavní soud podle §68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu povinen v první řadě zjistit, zdali byl napadený právní předpis vydán ústavně předepsaným způsobem. Z tohoto důvodu si Ústavní soud vyžádal od Obecního zastupitelstva ve V. zaslání dokumentů, osvědčujících řádné přijetí napadené vyhlášky (tj. zápisu z jednání obecního zastupitelstva, potvrzujícího potřebné kvorum a potřebnou většinu), jakož i její řádné vyhlášení ve smyslu zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené skutečnosti byly potvrzeny zápisem z jednání obecní rady dne 22. ledna 1996, usnesením ze zasedání obecního zastupitelstva, konaného dne 7. února 1996, osvědčujícími zákonem vyžadované kvorum i většinu, jakož i potvrzením o vyvěšení předmětné vyhlášky formou a ve lhůtě vyžadovaných zákonem. Vycházeje z uvedených zjištění, Ústavní soud konstatuje, že napadený právní předpis byl přijat a vydán ústavně předepsaným způsobem. Ústavností obecně závazných vyhlášek obcí, vydaných v rámci jejich samostatné působnosti podle §14 odst. 1 písm. o) a §17 zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, které se v rámci úpravy místních záležitostí veřejného pořádku dotýkají zejména práv, vyplývajících z čl. 26 Listiny, se Ústavní soud zabýval zejména v nálezech sp. zn. Pl. ÚS 31/95, Pl. ÚS 42/96, Pl. ÚS 17/97 a Pl. ÚS 22/97. Závěry obsažené v uvedených nálezech, od nichž nemá Ústavní soud důvodu se odchylovat, se plně vztahují i na posuzovaný případ. Z čl. 4 napadené vyhlášky vyplývá, že za porušení v ní obsažených povinností, týkajících se pořádání veřejných hudebních produkcí, lze uložit pokuty dle zvláštních předpisů, např. dle zákona o přestupcích. Ustanovení §14 odst. 1 písm. o) a §17 zákona o obcích zakládají pravomoc obce přijímat obecně závazné vyhlášky v místních záležitostech veřejného pořádku. Podle §48 zákona č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, lze těmito obecně závaznými vyhláškami obcí stanovit skutkové podstaty přestupků. Rozsah předmětu takovéto právní regulace obcí je však omezen základními právy a svobodami, plynoucími z ústavních zákonů a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy, jakož i a na ně navazujícími zákony. Podle ustanovení čl. 26 odst. 1 Listiny má každý právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost, přičemž dle čl. 26 odst. 2 Listiny podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností může stanovit pouze zákon. Čl. 12 odst. 1 Listiny zaručuje nedotknutelnost obydlí, přičemž omezení tohoto práva dle čl. 12 odst. 3 Listiny lze založit pouze zákonem. V českém právním řádu nebyl vydán zákon, jenž by umožňoval omezit okruh podnikatelských a pohostinských zařízení, oprávněných provozovat veřejné hudební produkce, a jenž by reguloval rovněž jejich provozní dobu. Nedotknutelnost obydlí v souvislosti s rušením veřejného pořádku (v posuzované věci zejména nočního klidu), resp. sousedských práv, je limitována formou zákona trestním řádem (§83c a §82), zákonem č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů [zejména §47 odst. 1 písm. b)], a občanským zákoníkem (§127). Tím, že ustanovení čl. 26 odst. 2 Listiny deleguje ke stanovení podmínek a omezení podnikatelské činnosti pouze zákonodárce, vylučuje jednak subdelegaci a jednak možnou ingerenci jiných orgánů veřejné moci. Tato skutečnost znemožňuje posuzování ústavnosti napadené vyhlášky principem proporcionality, tj. poměřováním závažnosti ochrany v kolizi stojících základních práv a svobod (v daném případě základních práv plynoucích z čl. 26 a čl. 7 Listiny). Není tedy ani úkolem ani v pravomoci obce v oblasti její samostatné působnosti upravovat rozsah podnikatelských aktivit, v daném případě místo a dobu konání veřejných hudebních produkcí, stejně jako omezovat nedotknutelnost obydlí, byť v souvislosti s ochranou veřejného pořádku, zejména při dodržování nočního klidu. Opačný postup obce, jak je tomu v posuzovaném případě, jehož výsledkem je napadená vyhláška, pak zakládá její rozpor s čl. 26 odst. 2 a čl. 12 odst. 3 Listiny. Tím není dotčeno právo obce podle §14 odst. 1 písm. p) zákona o obcích upravit obecně závaznou vyhláškou provozování zařízení, sloužících k uspokojování potřeb občanů, pokud jsou tato ve vlastnictví obce. Nutno dále poznamenat, že rušení veřejného pořádku (zejména rušením nočního klidu) při provozování veřejných hudebních produkcí lze postihovat podle příslušných ustanovení přestupkového zákona a případně i zrušením živnostenského oprávnění (dle §58 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů), a obdobně podle přestupkového zákona lze postihovat i rušení nočního klidu provozováním kupř. posezení při hudbě v obydlích fyzických osob nebo prostorách osob právnických. Tím není dotčena ochrana před imisemi hlukem dle občanského zákoníku. S ohledem na všechny uvedené důvody Ústavní soud obecně závaznou vyhlášku obce V. č. 9/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, zrušil, a to dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů. Uvedeným vyhlášením se nález stává vykonatelným. V Brně 25. srpna 1998 --------- 1) např. zákon č. 200/1990 Sb. o přestupcích, v platném znění

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.14.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 14/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 216/1998 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 89/11 SbNU 287
Populární název Obecně závazná vyhláška obce Vikýřovice o pořádání hudebních produkcí
Datum rozhodnutí 25. 8. 1998
Datum vyhlášení 9. 9. 1998
Datum podání 21. 4. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel PŘEDNOSTA OKRESNÍHO ÚŘADU - Šumperk
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; 9/96; obecně závazná vyhláška obce Vikýřovice k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 10
  • 2/1993 Sb., čl. 12 odst.1, čl. 12 odst.3, čl. 26 odst.1, čl. 26 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 200/1990 Sb., §47, §48
  • 216/1998 Sb.
  • 367/1990 Sb., §14 odst.1 písm.o, §17, §62
  • 40/1964 Sb., §127
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
hospodářská, sociální a kulturní práva/svoboda podnikání a volby povolání a přípravy k němu
Věcný rejstřík hospodářská soutěž
obec/obecně závazná vyhláška
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-14-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32742
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28