infUsVec255, infUsLengthVec49, errUsPouceni, infUsBrne, infUsKratkeRadky-264-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.03.1998, sp. zn. Pl. ÚS 41/97 [ nález / JANŮ / výz-2 ], paralelní citace: N 37/10 SbNU 239 [ 88/1998 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.41.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Rozhodování pozemkového úřadu o náhradě při zřizování věcného břemene

Právní věta Přestože §9 odst. 5 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nestanoví, že pozemkový úřad má při zřizování věcného břemene rozhodovat také o náhradě za omezení vlastnického práva, může se dotčený vlastník domáhat práva na poskytnutí náhrady přímo s odvoláním na čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, aniž by bylo nezbytně nutné, z hlediska ústavní jistoty, toto právo konstituovat ještě předpisem nižší právní síly.

ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.41.97
sp. zn. Pl. ÚS 41/97 Nález Plénum Ústavního soudu dne 11. března 1998 rozhodlo ve věci návrhu Krajského soudu v Ústí nad Labem na zrušení ust. §9 odst. 5 zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, podaného podle §64 odst. 4 zák. č. 182/1993 Sb., takto: Návrh se zamítá. Odůvodnění: Dne 18.11. 1997 obdržel Ústavní soud návrh Krajského soudu v Ústí n. Labem na zrušení ustanovení §9 odst. 5 zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě"). Návrh vychází z opravného prostředku oprávněných osob proti rozhodnutí Okresního úřadu - pozemkového úřadu v Chomutově, vedeného u navrhovatele pod sp. zn. 15 Ca 459/97. Oprávněné osoby podaly opravný prostředek do části rozhodnutí pozemkového úřadu, kterou bylo dle ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě zřízeno na vydávaných pozemcích věcné břemeno. Námitka spočívá v tom, že došlo ke zřízení věcného břemene bez stanovení náhrady a oprávněným osobám tak vznikne značná újma. Oprávněné osoby považují rozhodnutí pozemkového úřadu v této části za nezákonné. Protože krajský soud v řízení o opravném prostředku dospěl k závěru, že ustanovení, o které by měly pozemkové úřady při zřizování věcných břemen opírat svá rozhodnutí, je v rozporu s čl.11 odst.4 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") rozhodl o přerušení řízení podle §109 odst.1 písm. b), §250l odst.2 a §246c občanského soudního řádu a současně rozhodl podle čl.95 odst.2 Ústavy o předložení věci Ústavnímu soudu s návrhem podle ustanovení §64 odst.4 zák.č. 182/1993 Sb. na zrušení ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě. V podaném návrhu krajský soud uvádí, že v zákoně o půdě absenci ustanovení o pravomoci pozemkových úřadů stanovit náhradu za zřízené věcné břemeno, nelze vykládat tak, že by pozemkový úřad nebyl oprávněn rozhodnout o zřízení věcného břemene vůbec, neboť jeho pravomoc k tomu je výslovně stanovena v ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě. Zřízení věcného břemene znamená zásah do vlastnického práva, takže podle názoru navrhovatele lze dovodit z ustanovení §128 odst.2 občanského zákoníku, že za takto vzniklé omezení náleží vlastníkovi náhrada. Proto se zabýval otázkou, zda již ze samotného ustanovení §128 odst.2 občanského zákoníku nelze dovodit pravomoc pozemkových úřadů rozhodnout také o náhradě za zřízení věcného břemene. Dospěl však k názoru, že dle současné úpravy věcného břemene v ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě nejsou pozemkové úřady oprávněny rozhodovat v případě pozitivního výroku o zřízení věcného břemene i o náhradě za takové zatížení pozemku. Pro podporu tohoto názoru odkazuje na ustanovení §108 odst.2 písm. d) a §111 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, z nichž lze nejen dovodit, že tato ustanovení umožňují, aby správním rozhodnutím byly vytvořeny podmínky pro nezbytný přístup k pozemkům a stavbě omezením vlastnického práva rozhodnutím stavebního úřadu o zřízení věcného břemene, ale též zakotvují pravomoc správního orgánu k rozhodování o stanovení náhrady za jeho zřízení. V opačném případě, připustil-li by se názor, že pravomoc pozemkových úřadů rozhodovat o náhradě při uplatnění §9 odst. 5 zákona o půdě se může opírat o znění §128 odst.2 občanského zákoníku, ztratilo by citované ustanovení stavebního zákona své opodstatnění. Navrhovatel tuto úvahu uzavírá zjištěním, že pro potřeby náhrad za věcná břemena nelze použít ustanovení §128 odst.2 občanského zákoníku, ale že je vždy nutné stanovit správním orgánům speciální úpravou v zákoně i pravomoc k rozhodování o náhradě za takto omezené vlastnické právo. Nepovažuje proto současnou právní úpravu §9 odst. 5 zákona o půdě, postrádající úpravu náhrady, za stav ústavně konformní, neboť odporuje čl. 11 odst. 4 Listiny. Navrhuje proto zrušení celého §9 odst. 5 zákona o půdě, když s ohledem na stylistickou úpravu tohoto odstavce nelze zrušit pouze tu část, která se týká zřízení věcného břemene. S návrhem byly Ústavnímu soudu postoupeny spisy Krajského soudu v Ústí n. Labem, a to sp. zn. 15 Ca 459/97 a sp. zn. 15 Ca 761/95. Na výzvu Ústavního soudu zaslala své vyjádření Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, a to přípisem ze dne 18. prosince 1997, č.j. 6061/97 Sp. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR se ve svém vyjádření odvolává na všeobecnou část důvodové zprávy, ve které je uvedeno, že zákon o půdě obnovil právo vlastníků půdy nakládat s ní v souladu se základními právy vyplývajícími z tehdy platné Ústavy a občanského zákoníku. K samotnému návrhu Krajského soudu v Ústí n. Labem uvádí, že i když není v §9 odst. 5 zákona o půdě povinnost pozemkového úřadu rozhodnout o náhradě výslovně stanovena, je třeba přihlédnout k čl. 11 odst.4 Listiny jako součásti ústavního pořádku České republiky a tomu přizpůsobit rozhodování pozemkového úřadu v konkrétním případě. Domnívá se, že ústavně konformní řešení nespočívá ve zrušení ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě, nýbrž v odklonu od nepřiměřeně restriktivní interpretace, které se při vydání rozhodnutí o zřízení věcného břemene dopustil příslušný okresní úřad, když současně nerozhodl o náhradě za jeho zřízení. V případě, že by ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě bylo zrušeno, vypadl by z tohoto zákona institut věcného břemene a pozemkový úřad by při vydání nemovitosti nemohl přihlížet k ochraně životního prostředí nebo k důležitým zájmům jiných vlastníků. K analogii se stavebním zákonem Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření uvádí, že je spíše nutno hledat ve stavebním řádu podobnosti zřízení věcného břemene podle §66 odst. 2 stavebního zákona. Toto ustanovení rovněž neupravuje a výslovně neuvádí stanovení náhrady za zřízení věcného břemene ani nestanoví povinnost příslušného úřadu o náhradě rozhodnout. Za tohoto stavu věci, uzavírá se ve vyjádření Poslanecké sněmovny, nelze než vyjádřit stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou a naším právním řádem. Je potom na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil ústavnost napadeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí. Zákon o půdě byl schválen potřebnou většinou poslanců Federálního shromáždění dne 21. května 1991, byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a byl řádně vyhlášen. Ústavní soud si rovněž vyžádal stanovisko k návrhu od Ministerstva zemědělství - Ústředního pozemkového úřadu. Ve svém vyjádření ze dne 9.12. 1997, č.j. 2549/97-3152, Ústřední pozemkový úřad po zvážení všech okolností týkajících se problematiky zřizování věcných břemen správním orgánem a rovněž s přihlédnutím k dosavadním zkušenostem považuje návrh krajského soudu na zrušení §9 odst. 5 zákona o půdě za důvodný. Nutno přisvědčit, že stanovením věcného břemene dochází k omezení vlastnického práva oprávněných osob a v některých případech k dosti značnému. Toto omezení by v souladu s občanským zákoníkem mělo být kompenzováno odpovídající náhradou. Samo ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě, jak je dále uvedeno ve vyjádření Ústředního pozemkového úřadu, způsobuje v praxi problémy, a to zejména interpretací tam použitých pojmů. Není např. jasné, jakými kritérii vážit "nezbytnost" zřízení věcného břemene a jak významově uchopit použité slovo "může". Největší komplikace pak pocházejí z případů, kdy příslušný krajský soud na základě opravného prostředku zruší výrok pozemkového úřadu o zřízení věcného břemene a vrátí tuto část rozhodnutí pozemkovému úřadu k novému projednání. Přitom výrok, kterým se pozemky vydávají do vlastnictví oprávněných osob ponechá v platnosti. Ústřední pozemkový úřad je toho názoru, že věcné břemeno je možno zřídit pouze v řízení podle §9 odst. 2 nebo odst. 4 zákona o půdě v souvislosti s vydáváním dotčených pozemků do vlastnictví oprávněných osob. Nové a samostatné rozhodnutí o zřízení věcného břemene je považováno za odporující zákonu o půdě. Možnost zřízení věcného břemene se totiž vztahuje pouze k převáděnému pozemku a nikoli k pozemku již převedenému do vlastnictví oprávněných osob. Pokud by byl uplatněn opačný názor a věcné břemeno by bylo zřizováno i dodatečně, uvádí se ve vyjádření, došlo by k administrativnímu zásahu do vlastnických práv, který nemá oporu v příslušném zákoně a je v rozporu s Listinou. Ze všech výše uvedených důvodů se Ústřední pozemkový úřad přiklání k názoru krajského soudu na zrušení ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě. Návrh krajského soudu na zrušení ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě se opírá o ustanovení §64 odst. 4 zák.č. 182/1993 Sb. a čl. 95 odst. 2 Ústavy, neboť navrhovatel současně dokládá, že toto ustanovení, podle kterého by měl při řešení věci jednat, je v rozporu s čl.11 odst. 4 Listiny. Protože návrh byl řádně podán, je současně dána kompetence Ústavního soudu k jeho projednání. Napadené ustanovení je jedním z těch, které ve smyslu §151n a ustanovení následujících (zejména §151o odst. 1 občanského zákoníku konkretizují možnosti zřizování věcných břemen (§9 odst. 5 zákona o půdě "Pokud je toho nezbytně třeba, může pozemkový úřad zřídit nebo zrušit na převáděné nemovitosti věcné břemeno, případně uložit jiná opatření k ochraně životního prostředí nebo důležitých zájmů jiných vlastníků."). Jde o stanovení orgánu příslušného rozhodnout o zřízení, ev. zrušení věcného břemene. V souvislosti s rozhodováním o restitučních nárocích je pozemkový úřad oprávněn zřídit nebo i zrušit k nemovitosti, která je předmětem restituce, věcné břemeno. Zákon v této souvislosti poskytuje pozemkovému úřadu značně široké diskreční oprávnění, když se poukazuje - pokud jde o vymezení podmínek zřízení či zrušení věcného břemene - na konstatování, že pozemkový úřad je může zřídit nebo zrušit, jestliže je toho nezbytně třeba. Přitom podle stanoviska občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu nic nebrání tomu, aby pozemkový úřad rozhodl v jednom rozhodnutí o schválení dohody o vydání nemovitosti i o zřízení (nebo zrušení) věcného břemene na touto dohodou vydávané nemovitosti (R 16/1996). Toto stanovisko nevylučuje ani zřízení věcného břemene samostatným rozhodnutím pozemkového úřadu, tedy v podstatě dodatečně. Protože zákon o půdě současně nesvěřuje výslovně pozemkovému úřadu působnost rozhodovat o náhradě za omezení vlastnického práva věcným břemenem, vznikají pochyby o ústavnosti této úpravy. Je nesporné, že dosavadní rozhodovací praxe Ústavního soudu chápe, v souvislosti s restitucemi, ochranu vlastnictví podle čl. 11 Listiny především jako ochranu vlastnického práva již konstituovaného a existujícího. Pouhý spor o vlastnictví, ve kterém má být existence takového vlastnictví teprve zjištěna nebo dokonce konstituována, ústavně chráněn není a ani být nemůže. Jde-li o případ, kdy pozemkový úřad rozhoduje v jediném rozhodnutí o schválení dohody nebo rozhoduje o vlastnictví oprávněné osoby a současně také o zřízení (nebo zrušení) věcného břemene na restituované nemovitosti, vzniká vlastnické právo oprávněné osoby až rozhodnutím pozemkového úřadu, a jeho vznik spadá v jeden okamžik se vznikem věcného břemene. V tomto případě evidentně nemůže jít o tvrzené porušení čl. 11 Listiny, protože v době rozhodování o omezení vlastnického práva toto vlastnické právo oprávněné osobě ještě nesvědčí. Porušit právo na ochranu neexistujícího práva (byť neexistujícího jenom prozatím) je pojmově vyloučeno. Kromě toho je nesporné, že náprava některých majetkových křivd podle restitučních předpisů s sebou nese - s ohledem na délku tzv. rozhodného období a množství změn v majetkově právních vztazích - určitá zatížení a problémy, jež mnohdy brání vydání věci, jindy dovolují obnovení vlastnického práva pouze v omezeném rozsahu. Tak je tomu i v případě zřizování věcných břemen pozemkovým úřadem při rozhodování o vlastnictví nebo v souvislosti s rozhodováním o schválení dohody o vydání věci. Dalším problémem může být rozhodování o zřízení nebo zrušení věcného břemene samostatně, bez souvislosti s rozhodováním o vlastnictví k věci či o schválení dohody o jejím vydání, velmi často také tehdy, jestliže k vydání nemovitosti došlo a řízení o konstituování věcného břemene nebylo pravomocně ukončeno. V takovém případě pozemkový úřad rozhoduje za situace, kdy se oprávněná osoba již stala vlastníkem věci a svým rozhodnutím nepochybně omezuje její již konstituované vlastnické právo. Obdobné situace jsou v právním řádu ČR regulovány na více místech, tudíž samotné zakotvení možnosti pozemkového úřadu zřídit věcné břemeno v zákoně o půdě není protiústavní. Situace, kdy zákon o půdě současně nestanoví, že pozemkový úřad má rozhodovat o náhradě za omezení vlastnického práva věcným břemenem, je řešitelná s využitím čl. 11 odst. 4 Listiny. Podle tohoto článku lze omezit vlastnické právo pouze za náhradu. Přitom platí zásada, že jednotlivá ustanovení Listiny jsou bezprostředně platným právem a práv v nich obsažených se lze domáhat přímo s odkazem na její znění. Výjimkou jsou pouze základní práva, která Listina vyjmenovává v čl. 41 odst. 1 pomocí odkazů na konkrétní články Listiny. U těchto výjimek je stanoveno, že příslušných práv se lze domáhat pouze v mezích zákonů, které toto ustanovení provádějí. To "a contrario" znamená, že všech ostatních práv se lze domáhat přímo a zákon nemůže překročit meze, které jsou stanoveny v Listině. Protože právo na náhradu za omezení vlastnického práva není uvedeno mezi výjimkami, může se dotčený vlastník dovolávat práva na poskytnutí náhrady přímo s odvoláním na čl. 11 odst. 4 Listiny, aniž by bylo nezbytně nutno z hlediska ústavní jistoty toto právo konstituovat ještě předpisem nižší právní síly. Porovnávání rozdílných předpokladů pro zřízení věcného břemene pozemkovým úřadem podle zákona o půdě na straně jedné a stavebním úřadem podle zák. č. 50/1976 Sb. na straně druhé, jehož se navrhovatelé dovolávají, není případné a konkrétní. Obě právní úpravy byly přijímány ve zcela jiných historických obdobích: Stavební zákon nabyl účinnosti v r. 1976, tj. v době, kdy v českém (československém) právním řádu chyběla na ústavní úrovni zakotvená zásada náhrady za omezení vlastnického práva, byla obsažena jen v občanském zákoníku. Navíc, v tomto období nebylo ani možné smluvní zřizování věcných břemen. Zákon o půdě byl schválen již za účinnosti Listiny, která z ústavního pohledu formuluje fundamentální pravidla nejen pro ochranu základních lidských práv, ale in concreto také pro aplikaci předpisů nižší právní síly. Praktické zkušenosti potvrzují, že pozemkové úřady naopak málo využívají možnosti zřídit věcné břemeno, což následně vede ke sporům mezi vlastníky nemovitostí, přičemž tyto spory jsou těžko soudně řešitelné vzhledem k zákonné omezenosti podmínek, za kterých má soud možnost věcné břemeno zřídit (soud může zřídit věcné břemeno jen za podmínek §135c odst. 3 a 142 odst. 3 občanského zákoníku). Zřízení věcného břemene v návaznosti na rozhodování pozemkového úřadu o vlastnictví pozemku je nanejvýš efektivní a umožňuje vzít v úvahu všechny okolnosti zjištěné v řízení (v jiném řízení by bylo nezbytné tyto okolnosti teprve znovu zjišťovat). V tom, že zákon o půdě sám nezaložil kompetenci pozemkových úřadů rozhodovat o náhradě za omezení vlastnického práva věcným břemenem lze sice spatřovat určitý, nicméně řešitelný, problém, který nezasahuje do ústavní roviny. Z uvedených důvodů dospěl Ústavní soud k závěru, že napadené ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě není v rozporu s Listinou základních práv a svobod, a proto návrh zamítl. Poučení o opravném prostředku: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně , dne 11.3. 1998

Odlišné stanovisko soudce JUDr. Pavla Holländera, podané podle §14 zákona č. 182/1993 Sb. k nálezu Ústavního soudu ve věci návrhu Krajského soudu v Ústí nad Labem na zrušení ustanovení §9 odst. 5 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů. Odlišné stanovisko se zakládá na následujících důvodech: I. V průběhu 19. a 20. století se lidská a občanská práva a svobody staly integrální součástí ústav demokratických států světa. Trvalo však ještě dlouhé období, než se prosadila myšlenka o jejich přímé právní závaznosti. J. Pražák na konci 19. století konstatuje, že tato ustanovení se v ústavních listinách objevila nesprávnou teoretickou konstrukcí. (J. Pražák, Rakouské právo ústavní, 2. vyd., III. Praha 1900, s. 48) Ještě v roce 1937 F. Weyr v evropském "sporu", týkajícím se bezprostřední závaznosti jednotlivých ustanovení ústavy mezi německou a francouzskou teorií ústavního práva, zastává názor, podle kterého "z hlediska juristického ... dlužno rozhodně dáti přednost teoriím německým", považujícím "příslušná ustanovení ústavní o občanských právech a svobodách a jich zárukách namnoze toliko za pouhé akademické zásady, za 'monology zákonodárcovy', jež nemají v praxi významu norem závazných pro soudy a úřady správní" (F. Weyr, Československé ústavní právo, Praha 1937, s. 248). Weyrův výklad chápání ústavně zakotvených práv a svobod koresponduje nejen s názory tehdejší německé ústavní vědy, nýbrž také s pozitivněprávní úpravou v ústavě Výmarské republiky, "ve které mnohá základní práva byla zařazena jako pouhé programové věty, jejichž porušení se proto soudně nemohlo postihnout. Právě to poslední je pro praktickou účinnost základních práv rozhodující." (H. D. Jarass/B. Pieroth, Grundgesetz für die BRD. Kommentar, 2. Aufl., München 1992, S. 33) Vývojem po druhé světové válce se důsledně prosadila francouzská (a nepochybně americká) koncepce bezprostřední závaznosti ústavní úpravy základních práv a svobod pro soudy a správní orgány. Aby odstranil jakoukoli pochybnost v tomto směru, čl. 1 odst. 3 Základního zákona SRN zakotvil: "Následující základní práva zavazují zákonodárství, výkonnou moc a soudnictví jako bezprostředně platné právo." Analogickou úpravu přijal i český ústavodárce v čl. 4 a 10 Ústavy, jakož i v čl. 36 Listiny základních práv a svobod. II. Řada ústavních norem obsahuje kumulativně nebo alternativně stanovená základní práva a svobody (resp. jim korespondující povinnosti). Pokud se takto koncipovaná ústavní norma stává předmětem podrobnější úpravy obyčejným zákonem (příkladem je vztah čl. 8 odst. 4 Listiny a trestního řádu), otevírá se otázka, zda v situaci, jestliže zákonodárce upraví pouze část kumulativně nebo alternativně koncipovaného základního práva nebo svobody, nutno takovouto úpravu bez dalšího považovat za ústavně konformní. Posuzování ústavnosti zákonné normy, která stanoví bližší podmínky uplatnění pouze části kumulativně, resp. alternativně, koncipované ústavní normy, není otázkou bezprostřední závaznosti ústavy, nýbrž otázkou určitosti a srozumitelnosti zákonné normy, jež je jedním z komponentů vyloučení libovůle při uplatňování veřejné moci, a tím i komponentů právního státu. Pokud zákonodárce obyčejným zákonem stanoví bližší podmínky pro uplatnění kumulativně, resp. alternativně, koncipovaného základního práva nebo svobody, je z pohledu požadavku určitosti a srozumitelnosti právní úpravy povinen postupovat tak, aby nevznikla pochybnost, zda zákonem nedošlo k omezení základního práva, resp. svobody. Ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě považuji ve vztahu k čl. 11 odst. 4 Listiny za příklad postupu, kdy zákonodárce uvedenou povinnost nedodržel. V Brně dne 11. března 1998
Odlišné stanovisko soudce Antonína Procházky Neztotožňuji se s tvrzením, že rozhodovací praxe Ústavního soudu poskytuje ochranu vlastnictví podle čl. 11 Listiny jenom tehdy, je-li vlastnictví konstituované a existující. Nebudu zde rozebírat otázku vlastnictví v důsledku zrušených rozsudků a vedlejších trestů (propadnutí majetku) podle zákona č. 119/1990 Sb. o soudní rehabilitaci. Také podle zákona o půdě č. 229/1991 Sb. zcela jistě není konstitucí vlastnictví teprve jeho vydání. Vydání zemědělského vlastnictví předchází správní akt, kterým je určitá osoba prohlašována za vlastníka určitého majetku. K vlastnickému určení dochází ještě před vydáním vlastnictví. Chráněn je i právní nárok na vlastnictví, neboť bez uznání tohoto principu by vůbec k restitucím nemohlo dojít. Pod tímto zorným úhlem se domnívám, že je nutno přistupovat i k řešení otázky zřizování věcného břemene. Jakékoli zřízení věcného břemene je velkým zásahem do vlastnictví, neboť spočívá v omezení vlastníka nemovitosti ve prospěch vlastníka nemovitosti jiné. Věcně oprávněný subjekt má absolutně chráněné právní postavení, které může uhájit proti každému žalobou obdobnou jako při ochraně vlastnictví podle §126 odst.1 o.z. Proto i vznik věcných břemen podle §151o o.z. je obdobný jako u vzniku vlastnictví. Nejvíce je preferován vznik věcných břemen smlouvou, neboť smlouva jako konsensuální akt v sobě uzavírá vůli obou kontrahentů - vlastníků nemovitostí. Tomu odpovídá i znění §19 odst.2 zákona o půdě. Teprve v případě, že se vlastníci nedohodnou, rozhoduje pozemkový úřad za podmínek stanovených zákonem. Tímto zákonem není zákon č. 229/1991 Sb. a třeba jej hledat podle účelu např. v zákoně o lesích, v katastrálním zákoně, v silničním zákoně, v zákoně o myslivosti, rybářství, telekomunikacích, vodách aj. Ve vztahu na projednávané ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě příslušným orgánem, jehož rozhodnutím může dojít ke vzniku věcného břemene, je především soud nebo správní orgán. V obou případech pouze za předpokladu, že je toto jejich oprávnění založeno výslovně zákonem. Ve vztahu na výše uvedený obsah a návaznost práva věcného břemene, je ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě ve své dikci kontradiktorní. Výraz "pokud je toho nezbytně třeba" je vágní a ponechává na vůli rozhodujícího pozemkového úřadu jeho použití. Zákonem stanovená "možnost" (a nikoli nutnost) zřídit věcné břemeno potom požadovanou nezbytnost navíc snižuje. Přistoupí-li pozemkový úřad ke zřízení věcného břemene, musí nechat pořídit v rámci správního řízení geometrický plán, vložit jej po nabytí právní moci rozhodnutí do katastru nemovitostí a zajistit tak nejen jeho účinnost, ale i transparentnost. Tyto všechny úkony, které jsou nezbytné pro zřízení věcného břemene, včetně přesného určení obsahu a přesného určení účastníků, nejsou rovněž zajišťovány podle zákona o půdě, nýbrž podle jiných zákonných předpisů. Nelze proto také souhlasit s námitkou, že zrušením celého ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě by při vydávání nemovitosti nemohl pozemkový úřad přihlížet k ochraně životního prostředí nebo k důležitým zájmům jiných vlastníků. Ochranu těchto zájmů zajišťuje řada jiných zákonů, jako např. pro ochranu životního prostředí, péče o čistotu ovzduší, péče o půdu, péče o přírodu a krajinu, péče o zdravé prostředí ve městech a jiných sídlech, včetně mezinárodně právních aspektů péče o životní prostředí. Nelze souhlasit také s tvrzením, že ze strany pozemkových úřadů se jedná o nepřiměřeně restriktivní interpretaci ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě a že je nutno přihlížet k čl.11 odst.4 Listiny jako součásti ústavního pořádku České republiky a tomu přizpůsobovat rozhodování v konkrétním případě. Podpůrně potom, že je nutno přihlížet i k ustanovení §128 odst. 2 o.z. Článek 11 odst.4 Listiny a §128 odst.2 o.z. obsahují pro jejich uplatnění jako conditio sine qua non nutnost "veřejného zájmu". Ustanovení §151n a násl.o věcných břemenech tuto podmínku výslovně neuvádí, a proto je třeba dovodit, zda je nezbytná i pro zřízení tohoto právního institutu v případě rozhodnutí příslušného správního orgánu. Paragraf 128 o.z. ve svém druhém odstavci umožňuje kromě vyvlastnění i omezení vlastnického práva, a to u obou institutů za stejných podmínek. Musí být dán veřejný zájem a poskytnuta náhrada. Bližší úprava je obsažena v předpisech o vyvlastnění, kdy m.j. se může jednat o vytvoření podmínek nezbytných pro řádné užívání pozemku nebo stavby. Při vytyčování pojmu "veřejný zájem" zákon může upravit činnost správních orgánů určením přesných skutkových podstat, ale neobejde se bez pružných pojmů, protože by nezvládl rozmanitost životních poměrů. Veřejný zájem tedy představuje ochranu všech norem o jednáních, opomenutích a stavech, jejichž zachování podle obecného názoru patří k nezbytným předpokladům lidského soužití. Jeho určení je závislé na čase, místě a okolnostech (viz nález Ústavního soudu sp. zn. Pl.ÚS 9/94, kdy byl veřejný zájem kvalifikován ve vztahu na udělování českého státního občanství). Nutno však přitom mít neustále na paměti, že nejde o volné uvážení správního orgánu, ale o řešení otázky právní. Zákon o půdě ve své preambuli jako jeden z hlavních cílů zákona uvádí obnovení původních vlastnických vztahů k zemědělské a lesní půdě. Je však pochopitelné, že zemědělské poměry zvláště v uspořádání pozemků, jejich kultivaci, v rozmístění a výstavbě zemědělských zařízení za dobu totality doznal značných změn a že je proto mnohdy nutné vztah sousedních nebo i jiných pozemků nově upravit. Tak jako celý zákon o půdě, tak i jeho ustanovení §9 odst.5 je tedy dáno nezbytností veřejného zájmu. Za takto konstatované souvztažnosti k čl.11 odst.4 Listiny je podle mého názoru ustanovení §9 odst.5 zákona o půdě protiústavní. Je vadná i jeho dikce, která připouští zřízení věcného břemene popř. i jiných opatření k ochraně životního prostředí, nebo důležitých zájmů jiných vlastníků pouze ve stadiu převáděné nemovitosti, které, jak je správně uvedeno ve vyjádření Ústředního pozemkového úřadu, znehodnocuje a vylučuje přezkumnou činnost soudů. (v případě odvolání se do zřízení věcného břemene nebo i jiných opatření je vydání pozemku již v právní moci a Pozemkovému úřadu nové použití §9 odst.5 zákona o půdě, podle zákona o půdě nepřísluší). Jako protiústavní mělo být zrušeno.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.41.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 41/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 88/1998 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 37/10 SbNU 239
Populární název Rozhodování pozemkového úřadu o náhradě při zřizování věcného břemene
Datum rozhodnutí 11. 3. 1998
Datum vyhlášení  
Datum podání 18. 11. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SOUD - KS Ústí nad Labem
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Janů Ivana
Napadený akt zákon; 229/1991; o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku; §9/5
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §9 odst.5, §9 odst.2, §9 odst.4
  • 40/1964 Sb., §128 odst.2
  • 88/1998 Sb.
Odlišné stanovisko Holländer Pavel
Procházka Antonín
Předmět řízení zrušení právního předpisu (soud)
Věcný rejstřík vlastnické právo/omezení
pravomoc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-41-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30872
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29