ECLI:CZ:US:1999:1.US.138.98
sp. zn. I. ÚS 138/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele MUDr. D. Ž, proti rozsudkům Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 28. 12. 1994, sp. zn. 9 C 249/92, Městského soudu v Praze ze dne 26. 9. 1995, sp. zn. 16 Co 212/95, a Nejvyššího soudu ČR ze dne 29. 4. 1997, čj. 2 Cdon 14/96 - 115, takto:
Ústavní stížnosti se vyhovuje a rozsudky Obvodního soudu pro
Prahu 1 ze dne 28. 12. 1994, sp. zn. 9 C 249/92, Městského soudu
v Praze ze dne 26. 9. 1995, sp. zn. 16 Co 212/95, a Nejvyššího
soudu ČR ze dne 29. 4. 1997, čj. 2 Cdon 14/96 - 115, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatel požádal Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR o vyplacení finanční náhrady podle zákona č.
403/1990 Sb., neboť jeho otec vlastnil nemovitost ve Slezské
Ostravě, která mu byla v roce 1959 odňata podle vládního nařízení
č. 15/1959 Sb. Na základě své žádosti obdržel od žalovaného
vyplacenou náhradu, avšak ta podle jeho názoru neodpovídala
skutečné hodnotě nemovitosti. Nechal si proto vypracovat znalecký
posudek, který skutečně stanovil cenu vyšší, a proto požádal soud,
aby mu byl doplacen rozdíl.
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR namítlo nedostatek pravomoci soudu, navrhlo zastavení řízení
a uvedlo, že podle zákona č. 403/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, poskytuje Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR peněžní náhradu v případech stanovených
zákonem. Výši peněžní náhrady stanoví ministerstvo způsobem
upraveným v §14 a §19a odst. 1 tohoto zákona. S ohledem na
ustanovení §7 odst. 1 o. s. ř. pak není dána pravomoc soudu
rozhodovat o výši této náhrady, neboť z citovaných ustanovení
zákona č. 403/1990 Sb. jednoznačně plyne, že rozhodování
o poskytování peněžní náhrady za nemovitost nepatří do pravomocí
soudu, ale jiného orgánu, a to Ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR.
Na základě zjištěných skutečností dospěl Obvodní soud pro
Prahu 1 k závěru, že Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR nepostupovalo správně při stanovení výše
ceny nemovitosti, za niž mělo poskytnout náhradu. Vyšel plně
z nového znaleckého posudku, který si soud zadal a který byl plně
v souladu s cenovým předpisem (vyhl. č. 78/1964 Sb.) i metodickým
pokynem ministerstva a stanovil po provedeném propočtu výši
náhrady svým rozsudkem ze dne 28. 12. 1994, sp. zn. 9 C 249/92, ve
výši Kčs 466 491,- s přísl.
Proti uvedenému rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 se
odvolaly obě strany.
Městský soud v Praze pak rozhodl rozsudkem ze dne 26. 9.
1995 pod čj. 16 Co 212/95 - 101 a dospěl k závěru, že odvolání
stěžovatele není důvodné, zatímco odvolání Ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR shledal důvodným, i když
z jiných důvodů, než které byly uplatněny (ministerstvo
připouštělo pravomoc soudu jen tehdy, pokud by nesplnilo svou
povinnost vyplatit náhradu vůbec nebo nedodrželo postup stanovený
pro výpočet náhrady, nikoliv však v případě, kdy při ocenění
dospělo k jinému ocenění stavby než znalec).
Městský soud v Praze se ztotožnil se závěrem soudu prvního
stupně, že k řešení sporu o finanční náhradu podle §14 odst. 1
zákona č. 403/1990 Sb., ve znění novel, je dána pravomoc soudu,
neboť jde o věc vyplývající z občanskoprávních vztahů, která není
z pravomoci soudu výslovným zákonným ustanovením vyloučena.
Poněkud nevhodně formulované ustanovení §19a odst. 3 a 4
citovaného zákona nelze za takové vynětí věci z pravomoci soudu
považovat. Ostatně i žalovaný připouští, že vyloučení soudní
ochrany osob uplatňujících nárok na vyplacení náhrady nelze
akceptovat, na druhé straně však vytváří uměle jakési dvě skupiny
případů, z nichž pro jednu by pravomoc soudu byla dána a pro
druhou nikoliv. Takové rozlišování však nemá žádnou oporu
v právních předpisech.
Městský soud v Praze však na rozdíl od soudu prvního stupně
dospěl k závěru, že nárok tak, jak byl žalobou uplatněn, nemůže
obstát. Soud prvního stupně se předčasně zabýval otázkou výše
finanční náhrady, aniž by předtím zkoumal, zda žaloba je správně
zaměřena, tj. zda je uplatněna proti subjektu, který je nositelem
povinnosti korespondující žalobcově uplatněnému nároku.
Z konstrukce zákona č. 403/1990 Sb. se podává, že účelem zákona je
zmírnění následků některých majetkových křivd způsobených
v minulosti fyzickým i soukromým právnickým osobám státem. Stát je
pak také povinen podle citovaného zákona poskytnout za stavbu,
kterou nelze vydat, finanční náhradu. Pokud ustanovení §14 odst.
1 citovaného zákona hovoří o tom, že náhradu poskytne příslušné
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci, jde
pouze o označení ústředního orgánu státní správy, který za stát
v těchto vztazích vystupuje (k tomuto závěru vede i s ohledem na
požadavek vnitřní integrity právního řádu provedené srovnání
s přiléhavější formulací korespondujícího ustanovení §13 odst.
3 zákona č. 87/1991 Sb., pokud hovoří o podání žádosti
u příslušného ústředního orgánu státní správy republiky
a navazujících ustanovení zákona č. 231/1991 Sb. upravujících
působnost orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích).
Stát (tj. Česká republika) a ministerstvo jsou samostatné, od sebe
odlišné subjekty právních vztahů. Ministerstvo má přitom dvojí
povahu. Jednak je ústředním orgánem státní správy, který
v rozsahu své působnosti jedná za stát, není však nositelem práv
a povinností, jejichž nositelem je stát. Jednak je rozpočtovou
organizací, tj. právnickou osobou, která vstupuje do právních
vztahů a je nositelem práv a povinností z těchto vztahů (např.
pracovněprávních nebo i občanskoprávních, avšak jen takových,
v nichž vystupuje jako jakákoli jiná rozpočtová organizace). Stát
jako právní subjekt způsobilý být účastníkem občanskoprávních
vztahů ve smyslu §21 občanského zákoníku nelze ztotožňovat
s jeho rozpočtovými organizacemi, které mají vlastní subjektivitu
a vystupují v právních vztazích vlastním jménem. Jinými slovy
nároky, z nichž je povinen stát, je nutno uplatňovat proti státu
a nároky, z nichž je povinen ústřední orgán státní správy jakožto
rozpočtová organizace, je nutno uplatňovat proti tomuto orgánu.
Je-li povinnost státu vymáhána na ministerstvu, či povinnost
ministerstva vymáhána na státu, není žalovaný subjekt pasivně
legitimován a žaloba musí být zamítnuta.
Závěrem však odvolací soud připustil dovolání proti
potvrzujícímu výroku svého rozsudku ve věci samé.
Toto dovolání bylo také stěžovatelem podáno a Nejvyšší soud
svým rozsudkem ze dne 29. 4. 1997 dovolání zamítl. Zabýval se
prakticky výhradně otázkou, kdo má být či nemá být stranou
žalovanou, jak tuto věc již vnesl do řízení svým stanoviskem
městský soud a dospěl k závěru, který sice vedl k meritornímu
zamítnutí dovolání, ale současně v závěru se postavil na
stanovisko, že soud nemohl poučit za použití §5 o. s. ř.
stěžovatele o tom, kdo by měl být správně žalovaným.
Ústavní soud si vyžádal stanoviska dotčených obecných soudů
k předložené ústavní stížnosti. Nejvyšší soud ČR svým přípisem ze
dne 27. 11. 1998 odkázal na odůvodnění svého rozsudku, uvedeného
v záhlaví tohoto nálezu. Obvodní soud pro Prahu 1 k ústavní
stížnosti nevznesl konkrétní připomínky. Městský soud v Praze ve
svém přípise ze dne 2. 12. 1998 uvedl, že rozdílné rozhodnutí
odvolacího soudu je odůvodněno názorem, že ve věcech restitučních
náhrad podle §14 zákona č. 403/1990 Sb. je pasivně v soudním
řízení legitimován stát, a nikoliv ministerstvo jako ústřední
orgán státní správy. K řešení takové otázky připustil odvolací
soud proti svému rozsudku dovolání. Pokud jde o poučovací
povinnost, potvrzuje, že je mu známa četná judikatura Ústavního
soudu, ale pokud jde o tento konkrétní případ, uvádí, že nelze
problematičnost jejího důvodu nepojmenovat.
Městský soud dále ještě upozornil na to, že názor soudu na
otázku věcné legitimace jako zdroj poučení žalobce se stává
ošidným činitelem v případě, kdy soudy vyšších stupňů zastávají na
takovou otázku odlišný, zvláště pak nejednotný, názor. V této
souvislosti nelze nezmínit např. rozpor mezi odůvodněním nálezu
sp. zn. I. ÚS 197/96, ze dne 6. 11. 1996, uveřejněným ve Sbírce
nálezů a usnesení Ústavního soudu pod č. 118, svazek 6, podle nějž
ve věcech finančních náhrad "pasivní legitimace je přiznána pouze
státu, a nikoliv Ministerstvu financí ČR jako samotné právnické
osobě. Ministerstvo financí je toliko oprávněno poskytovat
finanční náhrady s tím, že se vždy jedná o nároky vůči státu,
a nikoliv vůči ministerstvu" a odůvodněním nálezu sp. zn. IV. ÚS
309/97, ze dne 31. 8. 1998, podle nějž, je-li v restitučním zákoně
jako orgán příslušný poskytnout náhradu označeno Ministerstvo
financí ČR, není důvod pro závěr, že se jedná o povinnost státu
a že v soudním řízení toto ministerstvo může jednat již jen jako
státní orgán jednající jménem České republiky. Poučení soudu
o tom, kdo má být z hlediska pasivní legitimace žalován,
poskytnuté žalobci, se tak může stát příčinou nedůvodnosti
žalobního návrhu v tom kterém stupni řízení.
Ústavní soud po posouzení všech předložených podkladů dospěl
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud v uvedeném odlišném názoru na věcnou legitimaci
neshledal podstatu věci. Ta spočívá v tom, že v diskusi o právním
postavení státu nebo ministerstva dochází k tomu, že nastává
znemožnění přístupu pro některou stranu k soudnímu řízení, protože
soudy, pokud s věcnou legitimací nesouhlasí, dospějí k zastavení
řízení nebo zamítnutí návrhu pro nedostatek aktivní či pasivní
legitimace. Podstatou věci však je, že i kdyby soud poučil
účastníka nesprávně, čehož se městský soud obává, protože si není
jist právním názorem vyššího soudu, a účastník se poučením řídil,
nemohl by být - za této situace - již z dalšího procesu vyřazen
jen z důvodu odlišného názoru na věcnou legitimaci účastníka.
Ústavní soud musel nejprve konstatovat, že vlastním obsahem
spisu je v zásadě uplatnění restitučního nároku žádostí o finanční
náhradu podle zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd. Tento nárok byl uplatněn dne 20. 12.
1990, po projednání dne 6. 1. 1992 bylo stěžovateli sděleno
Ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR,
že náhradu obdrží. Protože stěžovatel pokládal výši náhrady za
nedostačující, podal na uvedené ministerstvo žalobu o doplacení
náhrady podle zákona č. 403/1990 Sb. a Obvodní soud pro Prahu 1 mu
přisoudil rozsudkem ze dne 28. 12. 1994 částku jak uvedeno výše.
Městský soud v Praze na základě odvolání obou stran ve svém
rozsudku ze dne 26. 9. 1995 dospěl k závěru, že odvolání
stěžovatele není důvodné. Odvolání uvedeného ministerstva naproti
tomu vyhověl, i když, jak sám uvádí, z jiných důvodů, než byly
uplatněny, a žalobu v daném rozsahu zamítl. Jinými důvody bylo,
jak již uvedeno, že žalovaný subjekt není pasivně legitimován.
Rozbor této otázky, jak ji pojal městský soud, je uveden již výše.
I on však konstatoval, že doslovné znění zákona č. 403/1990 Sb.
(§14 odst. 1) stanovící, že peněžní náhradu poskytne Ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR), připouští
i odlišný výklad otázky pasivní legitimace a že tato právní
otázka, mající zásadní význam pro celou skupinu obdobných případů,
nebyla dosud vyřešena. Připustil proto dovolání proti výroku svého
rozsudku.
Nejvyšší soud ČR svým rozsudkem ze dne 29. 4. 1997 dovolání
stěžovatele zamítl, protože právní argumentaci odvolacího soudu
pokládal za správnou a úplnou. Pokud stěžovatel setrval ve svém
podání na názoru, že v daném případě je odpovědným subjektem
ministerstvo, a nikoliv stát, pak setrval podle mínění Nejvyššího
soudu ČR na nesprávném názoru. V závěru svého odůvodnění
poznamenal, že nešlo o chybné označení žalovaného, a proto soudy
nemohly postupovat podle §43 odst. 2 o. s. ř., za použití §5 o.
s. ř. a žalobce poučit o tom, kdo by měl být správně žalován.
Ústavní soud na základě uvedených zjištění tedy musel
konstatovat, že v tomto restitučním sporu k řádnému meritornímu
projednání prakticky dosud vůbec nedošlo, s výjimkou rozhodnutí
soudu první instance v roce 1994. Zcela stranou zůstala jakákoliv
úvaha o tom, že restituční zákony jsou leges speciales, kterými
stát přistoupil aspoň ke zmírnění následků některých majetkových
a jiných křivd, k nimž došlo v období let 1948 až 1989 a že při
jejich aplikaci, v to počítaje i příslušné právní předpisy
procesní, je třeba vycházet ze smyslu a účelu restitucí, jak byly
stanoveny zákonem.
Stěžovatel se proto s uplatněním svého nároku nedostal tak
daleko, že by mu skutečně bylo umožněno, aby své materiální nároky
uplatňoval a hájil před dalšími soudními instancemi.
Ústavní soud po rekapitulaci celého průběhu řízení dospěl
k závěru, že ústavní stížnost byla podána včas a že není zjevně
neopodstatněná.
Ústavní soud nemohl přehlédnout skutečnost, že soud I. stupně
chápal žalované ministerstvo jako povinnou stranu a ani žalovaný
nikdy nedostatek pasivní legitimace nenamítal, i když byl
k plnění odsouzen. Ani soud druhého stupně, který otázku pasivní
legitimace Ministerstva pro správu národního majetku a jeho
privatizaci ČR učinil základem svého rozhodnutí, nebyl ve svém
právním názoru zcela jednoznačný, když v závěru svého odůvodnění
konstatuje, že tato právní otázka nebyla dosud řešena
v judikatuře vyšších soudů. Nejvyšší soud ČR zaujal v dovolacím
řízení v této právní otázce stanovisko sice meritorně zásadní, ale
odmítl uznat názor stěžovatele, že obecné soudy mají ex lege
povinnost poskytnout účastníkům řízení poučení podle §5 o. s. ř.
ohledně možnosti navrhnout záměnu označení žalovaného z důvodu
pochybnosti ohledně jeho pasivní legitimace a že tím došlo
k porušení jeho ústavně zaručených práv.
Ústavní soud s uvedeným postupem obecných soudů nemohl
vyslovit souhlas. Z uvedeného průběhu vyplývá, že v projednávané
věci šlo o nedostatek, který se týkal samotného návrhu na zahájení
řízení, a který byl odstranitelný, když obecné soudy mohly údajně
z dosavadní soudní praxe usuzovat na stabilní budoucí názor
Nejvyššího soudu ČR. Jednalo se pouze o označení účastníka řízení,
neboť nebyly pochyby o jeho postavení jako osoby povinné podle
restitučního zákona. V této souzené věci se nemohlo jednat
o záměnu účastníka řízení, jak bylo namítáno.
Jak vyplývá z §103 o. s. ř., je soud povinen přihlížet
z úřední povinnosti ke splnění podmínek řízení nejen na začátku
řízení, ale zpravidla i po dobu celého dalšího jeho průběhu.
Ústavní soud se již v nejednom případě vyslovil, že obecné soudy
mají povinnost poskytnout účastníkům řízení poučení o jejich
procesních právech a povinnostech podle §5 o. s. ř. Řízení tedy
nelze zastavit ani jiným postupem "vyšachovat" účastníka z jeho
přístupu k soudu, aniž by soud splnil tuto poučovací povinnost.
V projednávané věci bylo proto třeba postupovat v souladu
s ustanovením §43 odst. 1 o. s. ř. upravujícím speciální
poučovací povinnost, která vymezuje i obsah možného poučení
účastníka řízení soudem o žalobním návrhu. V této souvislosti je
třeba připomenout, pro porovnání, i povinnost stanovenou v §41
odst. 2 o. s. ř., kterou se soudům ukládá, aby každý úkon
posuzovaly podle jeho obsahu, a to i když je úkon nesprávně
označen.
Ústavní soud se otázkou poučovací povinnosti soudu zabýval
již v řadě svých rozhodnutí. Dospěl k závěru, že hranice poučovací
povinnosti obecných soudů jsou ústavně dány čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod a dále zásadou rovnosti účastníků řízení,
a to bez ohledu na to, o jaké řízení jde, či jaká věc má být
projednávána. Poučovací povinnost ve smyslu ustanovení §5
občanského soudního řádu má být přiměřená situaci a je třeba vzít
v úvahu všechny okolnosti případu, což např. nemusí znamenat, aby
navrhovatel byl ve všech případech doslova informován o tom, jak
má být odpůrce přesně označen.
V daném případě Ústavní soud zjistil, že se v otázce
ústavních aspektů poučovací povinnosti soudu jedná prakticky
o shodnou právní otázku, jakou projednával a rozhodl tento senát
Ústavního soudu již dříve (nález sp. zn. I. ÚS 197/96). Senát
Ústavního soudu neshledal důvody k zaujetí odlišného právního
názoru a postupu.
Obdobně jako v uvedeném případě Ústavní soud dospěl na
základě posouzení podkladů k názoru, že již soud prvního stupně
měl vědět (iura novit curia), že pasivní legitimace je v daném
případě přiznána pouze státu, a nikoliv ústřednímu správnímu
úřadu, a na tento nedostatek v označení žalovaného stěžovatele
upozornit, aby mohlo být chybné označení včas odstraněno. Se
zřetelem na povahu věci nelze formalisticky argumentovat tím, že
pojmy pasivní legitimace a označení žalovaného neznamenají totéž.
Na uvedených závěrech nic nemění ani to, že stěžovatel v dovolání
setrval na nesprávném názoru, že v daném případě je odpovědným
subjektem ministerstvo a nikoliv stát. Ústavní soud dále
v podrobnostech odkazuje na svou další judikaturu ohledně
poučovací povinnosti soudů.
Tím, že soudy nepostupovaly v souladu s výše citovanými
ustanoveními občanského soudního řádu, jakož i rozhodnutími
Ústavního soudu v analogických právních případech restitučních
sporů, byl porušen nejen čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod, který upravuje právo každého domáhat se stanoveným
postupem svého práva, ale i čl. 90 Ústavy ČR, který ukládá soudům,
aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Již
v rozhodnutí Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 210/95 tento soud
konstatoval, že nelze dát průchod pozitivistickému přístupu
obecných soudů ve věcech nalézání práva tam, kde by šel na
podstatu práva na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod, a to v tom smyslu, že by je eliminoval.
V řadě předchozích rozhodnutí již Ústavní soud několikrát
zdůraznil, že restituční zákony mají své postavení speciálních
zákonů a že je třeba pečlivě brát ohled na jejich aplikaci. Již
Ústavní soud ČSFR ve svém nálezu sp. zn. I. ÚS 597/92 dovodil, že
restitučními zákony se demokratická společnost snaží alespoň
částečně zmírnit následky minulých majetkových a jiných křivd
spočívajících v porušování obecně uznávaných lidských práv
a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou tedy povinny
postupovat v řízení podle restitučního zákona v souladu se
zákonnými zájmy osob, jejichž újma na lidských právech a svobodách
má být alespoň částečně kompenzována. Do restitučního procesu
vstoupily tisíce občanů; tito občané pro časovou omezenost
k uplatnění nároků postupovali mnohdy zcela laicky. Ústavní soud
nesdílí názor, že jejich neznalost či pochybení by mělo být
využíváno proti cílům restitucí. Tak ostatně judikoval i tento
Ústavní soud v řadě svých nálezů.
Z uvedených důvodů bylo proto nutno ústavní stížnosti vyhovět
a napadená rozhodnutí zrušit.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 7. července 1999