ECLI:CZ:US:1999:1.US.2.97
sp. zn. I. ÚS 2/97
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů E. S., O. Š., V. S. a P. K., všech zastoupených JUDr. S. R., advokátkou proti rozsudku Městského soudu v Praze, č. j. 20 Co 292/96-101, ze dne 30. 9. 1996, za účasti Městského soudu v Praze jako účastníka řízení a vedlejších účastníků Obnovy Praha, státního podniku v likvidaci, zastoupeného JUDr. Z. F., advokátem a Obce hlavní město Praha, zastoupené JUDr. M. N., advokátkou a L. I., s. r. o., zastoupené JUDr. M. M., advokátem a Fondu národního majetku ČR, se sídlem v Praze 2, Rašínovo nábřeží 42, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Svou ústavní stížností se stěžovatelé domáhají zrušení
rozsudku Městského soudu v Praze z 30. 9. 1996, sp. zn. 20 Co
292/96, kterým byl potvrzen ve věci samé rozsudek Obvodního soudu
pro Prahu 8 z 29. 2. 1996, sp. zn. 22 C 107/95. Citovanými
rozhodnutími obecných soudů došlo k zamítnutí žaloby stěžovatelů,
jíž se domáhali na základě zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, vydání nemovitosti,
zapsané pod parcelním číslem 445/2, o výměře 206 metrů
čtverečních, s provozní stavbou na katastrálním území Praha 8
- Karlín.
Obecné soudy vzaly za prokázané, že dle zákona č.
87/1991 Sb. navrhovatel Eugen Stein v zastoupení ostatních
navrhovatelů vyzval v té době povinnou osobu, totiž podnik Obnova
Prahy, dne 27. 9. 1991 k vydání nemovitosti. Protože povinná osoba
výzvě nevyhověla, měla oprávněná osoba podle §5 odst. 4 zákona č.
87/1991 Sb. uplatnit svůj nárok u soudu ve lhůtě 1 roku ode dne
účinnosti tohoto zákona. Navrhovatelé však v této lhůtě u soudu
svůj nárok neuplatnili, takže dle stanoviska Městského soudu
v Praze došlo k prekluzi nároku.
Vydáním zákona č. 116/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se
stěžovatelům otevřela znovu možnost domáhat se vydání nemovitosti,
neboť splňovali podmínku oprávněné osoby dle nového znění §3
odst. 2 a odst. 3 zákona o mimosoudních rehabilitacích. Tato
novela nabyla účinnosti dne 1. 7. 1994. Dle článku II. zákona č.
116/1994 Sb. nároky takto vzniklé mohly oprávněné osoby uplatnit
do šesti měsíců od účinnosti tohoto zákona. Odstavec druhý čl. II.
však vyloučil vydání věci, která byla po 1. 10. 1991 nabyta do
vlastnictví jiné osoby než státu, nebo byl-li schválen ohledně
takové věci privatizační projekt a nebo vydáno rozhodnutí o její
privatizaci.
Své nároky na vydání nemovitosti stěžovatelé u soudu řádně
a ve lhůtě znovu uplatnili. Obecné soudy však shodně zjistily, že
vydání věci brání ustanovení čl. II. zákona č. 116/1994 Sb.,
protože v době před účinností tohoto zákona, a to 25. 2. 1993,
přijalo Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho
privatizaci rozhodnutí, č. j. 421/091/93, o privatizaci předmětné
nemovitosti. Na základě tohoto rozhodnutí byl pak schválen
privatizační projekt č. 5893 rozhodnutím ministra Skalického
z téhož dne. Podle §3 odst. 2 zákona o převodu majetku státu na
jiné osoby č. 92/1991 Sb. (privatizačního zákona) lze privatizovat
i majetek, na který může vzniknout nárok podle zákona
o mimosoudních rehabilitacích, a to v případě, že nároky fyzických
osob podle zvláštních předpisů, nebyly uplatněny ve stanovené
lhůtě nebo byly zamítnuty. Protože tato podmínka byla v době
privatizace předmětné nemovitosti, t. j. v roce 1993, splněna,
nebránilo tehdy nic privatizaci sporného majetku.
Na základě těchto zjištění dospěly oba obecné soudy
k závěru, že vydání nemovitosti jednoznačně brání ustanovení II.
zák. č. 116/1994 Sb., neboť před účinností tohoto zákona došlo jak
k rozhodnutí o privatizaci tak i ke schválení privatizačního
projektu a v důsledku toho oba soudy návrh stěžovatelů zamítly. Na
toto své stanovisko také opětovně ve svém písemném vyjádření
k ústavní stížnosti poukázaly. Ve stejném smyslu se písemně
vyjádřili i všichni vedlejší účastníci.
Za tohoto stavu se obrátili stěžovatelé na Ústavní soud
s ústavní stížností, v níž tvrdí, že rozhodnutím obecných soudů
byla porušena jejich základní práva, zaručená Listinou základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), a Ústavou ČR. Podle názoru
stěžovatelů byla porušena jejich základní práva zakotvená v čl.
1, čl. 3 odst. 1, čl. 4 odst. 3 a 4 a čl. 11 odst. 1 Listiny,
přičemž postupem obecného soudu byl rovněž porušen čl. 90 Ústavy.
Podle navrhovatelů neposkytly obecné soudy zákonem stanoveným
způsobem ochranu právům stěžovatelů, neboť nadměrnou ochranou
privatizovaného majetku přiznaly vlastnickému právu určité
kategorie vlastníků vyšší stupeň ochrany.
Současně s ústavní stížností navrhli navrhovatelé
i zrušení části ustanovení čl. II. odst. 2 zákona č. 116/1994 Sb.,
konkrétně slova "nebo byl-li schválen ohledně takové věci
privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí o její privatizaci".
Protože spolu s ústavní stížností byl podán návrh na zrušení
právního předpisu dle §74 zákona o Ústavním soudu, I. senát
Ústavního soudu řízení přerušil a postoupil návrh na zrušení
uvedené části právního předpisu plénu k rozhodnutí podle čl. 87
odst. 1 písm. a) Ústavy ČR. Plénum Ústavního soudu pod sp. zn. Pl.
ÚS 1/98 rozhodlo tak, že návrh na zrušení právního předpisu
zamítlo. Tento zamítavý výrok nálezu Ústavního soudu byl odůvodněn
zejména tím, že důsledky, které by navržená změna zákona přinesla,
by destabilizovaly právní poměry a vyvolaly stav právní nejistoty
v nově konstituovaných vlastnických vztazích, vzniklých v souladu
se zákonem, tj. v procesu privatizace. Nové škody a křivdy tímto
opatřením vzniklé by převažovaly nad užitkem z tohoto opatření.
Poukázáno bylo i na účel rehabilitací, který spočívá nikoli
v odstranění, nýbrž ve zmírnění křivd. Podle platné právní úpravy
nedochází k absolutnímu zániku restitučního nároku, nýbrž pouze
k nemožnosti v určitých případech věc vydat, a to při zachování
nároku na náhradu finanční. V bližším se odkazuje na odůvodnění
plenárního rozhodnutí.
II.
Podstata ústavní stížnosti spočívá ve tvrzení
navrhovatelů, že k porušení jejich základních práv došlo
v důsledku toho, že obecné soudy aplikovaly ustanovení čl. II.
odst. 2 zákona č. 116/1994 Sb., které vylučuje možnost naturální
restituce tam, kde bylo přijato rozhodnutí o privatizaci nebo byl
schválen privatizační projekt. Tomuto ustanovení vytýkali
stěžovatelé neústavnost.
V tomto směru, jak bylo již uvedeno, učinil Ústavní soud
ve svém nálezu, sp. zn. Pl. ÚS 1/98, závěr v tom smyslu, že návrh
na zrušení části čl. II. odst. 2 zákona č. 116/1994 Sb., a to
konkrétně slov "nebo byl-li schválen ohledně takové věci
privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí o její privatizaci",
zamítl.
Při posuzování vlastní ústavní stížnosti vychází proto
Ústavní soud ze závěrů, k nimž dospělo plénum při posuzování
návrhu na zrušení části právního předpisu.
Obecné soudy správně aplikovaly zákon č. 116/1994 Sb. na
restituční věc navrhovatelů, když dospěly k závěru, že
restituentům nelze nemovitost vydat, protože tomu brání
skutečnost, že před účinností zákona bylo ohledně sporné
nemovitosti jak přijato privatizační rozhodnutí, tak byl
i schválen privatizační projekt. Ústavní soud při tom shledal, že
obecné soudy rozhodovaly o sporné nemovitosti, aniž by vznikla
pochybnost o její identitě, jak namítali stěžovatelé. Doplnění
označení této nemovitosti o další identifikaci na základě katastru
nemovitostí je pouze jejím dalším upřesněním a nemůže proto být
důvodem ke zpochybnění soudních rozsudků. Ústavní soud nadto
zjistil, že dle záznamu Katastrálního úřadu Praha-město dnem 19.
5. 1994, tedy ještě před účinností zákona č. 116/1994 Sb., byl
učiněn u sporné nemovitosti vklad ve prospěch nového vlastníka,
společnosti Land International, že tedy došlo k přechodu
vlastnictví na jinou osobu než stát. Tato podmínka, jež brání
rovněž vydání věci dle čl. II. odst. 2 cit. zákona, však nebyla
stěžovateli napadena, takže Ústavní soud ponechává tuto okolnost
stranou.
Tím, že obecné soudy zamítly žalobu na vydání nemovitosti
navrhovatelům, nedošlo k absolutnímu zániku restitučního nároku
a v důsledku nemožnosti věc vydat, se tento nárok zachoval
v podobě nároku na finanční náhradu. Tato skutečnost svědčí
i o tom, že byl sledován účel rehabilitací, který spočívá ve
zmírnění křivd, ke kterým v minulosti došlo. Z obsahu citovaného
nálezu pléna Ústavního soudu je rovněž nutné poukázat i na to, že
nedošlo k přiznání vyššího stupně ochrany vlastnickému právu
určité kategorie vlastníků, jak se mylně domnívají stěžovatelé.
Naopak, stejný zřetel byl brán jak na zájmy restituentů, tak i na
zájmy nových vlastníků, kteří zcela legálně nabyli svého
vlastnického práva v procesu privatizace.
S poukazem na skutečnosti shora uvedené, je Ústavní soud
názoru, že v případě této ústavní stížnosti nedošlo ze strany
obecných soudů k porušení základních práv stěžovatelů zaručených
čl. 1, čl. 3 odst. 1, čl. 4 odst. 3 a 4, jakož i čl. 11 odst. 1
Listiny základních práv a svobod a čl. 90 Ústavy České republiky.
Ze všech výše uvedených důvodů proto nezbylo Ústavnímu soudu, než
ústavní stížnost zamítnout (§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 12. ledna 1999