ECLI:CZ:US:1999:2.US.178.98
sp. zn. II. ÚS 178/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti E. P t. č. ve výkonu trestu odnětí svobody ve Věznici Bělušice, zastoupeného JUDr. Zdeňkem Odehnalem, advokátem Advokátní kanceláře Brno, Havlíčkova 13, proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 19. 2. 1998, čj. 5 To 52/98-216, za účasti Krajského soudu v Ústí nad Labem, jako účastníka řízení, a Krajského státního zastupitelství v Ústí nad Labem, jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
I. Rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 19. 2. 1998,
čj. 5 To 52/98-216, se ve výroku o uložení trestu vyhoštění
stěžovateli zrušují.
II.Návrh stěžovatele na zrušení ustanovení §139 odst. 1 písm. a)
zák. č. 141/1961 Sb. se odmítá.
Odůvodnění:
Stěžovatel se svým návrhem domáhal jednak zrušení §139 odst.
1 písm. a) tr. řádu, dle kterého rozhodnutí, proti němuž není
odvolání přípustné, nabývá právní moci vyhlášením, a tam, kde není
třeba vyhlášení, okamžikem, kdy bylo učiněno s odůvodněním, že
vzhledem k úpravě, obsažené v zák. č. 182/1993 Sb., resp. 60 denní
lhůtě pro podání ústavní stížnosti a praxi soudů, které
nerespektují 5 denní lhůtu pro písemné vyhotovení rozhodnutí,
upravenou v §129 tr. řádu, mnohdy lhůta pro podání ústavní
stížnosti uplyne, aniž by obžalovanému bylo známo rozhodnutí,
proti němuž se hodlá bránit v rovině porušení základních lidských
práv. Dále se domáhal s odvoláním na porušení čl. 9, 16, 27 a 1
Úmluvy o právech dítěte a čl. 8 Evropské Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod zrušení shora uvedeného rozsudku
Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 19. 2. 1998, čj. 5 To
52/98-216, kterým byl odsouzen pro trestný čin loupeže dle §234
odst. 1 tr. zákona a trestný čin krádeže dle §247 odst. 1 písm.
a), b) a uložen mu souhrnný trest odnětí svobody v trvání 4 roků,
pro jehož výkon byl zařazen do věznice s ostrahou, a dále trest
vyhoštění na dobu neurčitou, přestože namítal nepřiměřenost trestu
vyhoštění vzhledem k tomu, že má v České republice družku i dítě,
a část jeho rodiny, neboť bratr a strýc žije také v České
republice. Dále poukázal na svůj vztah k družce i k dítěti,
vedenou korespondenci, dokládající vzájemnost a vřelost vztahů.
Poté poukázal již na své odvolání proti prvostupňovému rozhodnutí,
v němž napadá nepřiměřenost trestu vyhoštění z republiky z důvodu
znemožnění styku i péče o nezletilou, a následně dovodil
nepřiměřenost trestu jednak s ohledem na jeho osobní život,
protože už nikdy nebude moci z jakkoliv závažných důvodů vstoupit
na území České republiky, a rovněž i s ohledem na vývoj svojí
dvouleté dcery včetně skutečnosti, že jeho pokus překročit české
hranice by znamenal páchání trestného činu. Z hlediska skutkového
pak uvedl, že se svou družkou žije ve společné domácnosti od r.
1992, mají dceru, obě jsou občanky ČR, přičemž sama družka se
v dopisech vyjadřuje tak, že si neumí představit, že by dítě
vychovával někdo jiný než jeho otec. Konečně uvedl, že požádal
i o udělení milosti prezidenta. Zcela na závěr zpochybnil právní
úpravu, obsaženou v trestním zákonu a trestním řádu, pokud
neupravuje požadavek, aby soudy posuzovaly závažnost vlivu trestu
vyhoštění na rodinný a soukromý život.
Krajský soud ve svém vyjádření jako účastník řízení odkázal
na odůvodnění svého rozhodnutí s tím, že nemá, co by k němu dodal.
Krajské státní zastupitelství ve svém vyjádření jako vedlejší
účastník řízení odmítl návrh stěžovatele na zrušení §139 odst.
1 písm. a) tr. řádu a dále stran důvodnosti uložení trestu
vyhoštění odkázal na argumentaci krajského soudu, se kterou se
ztotožnil.
Okresní státní zastupitelství se dle §28 odst. 2 zák. č.
182/1993 Sb. vzdalo svého práva být vedlejším účastníkem.
Vzhledem ke stěžovatelem tvrzenému porušení základních práv
a svobod, jak předpokládá §72 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost
stěžovatele spolu s připojeným spisem Okresního soudu v Ústí nad
Labem, sp. zn. 3 T 180/97, a dospěl k závěru, že ústavní stížnost
je neopodstatněná z pohledu Úmluvy o právech dítěte, neboť
subjektem, navíc zvláštní ochrany dané tělesnou a duševní
nezralostí, jsou děti, a nikoliv jejich rodiče, tedy stěžovatel.
Naopak má však za to, že z pohledu čl. 8 Evropské úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod, zaručujícího právo na
respektování rodinného a soukromého života, je ústavní stížnost
opodstatněná.
Dle §57 odst. 1 tr. zák. soud může uložit pachateli, který
není občanem České republiky nebo není osobou, které bylo přiznáno
postavení uprchlíka, trest vyhoštění z území republiky, a to jako
trest samostatný nebo i vedle jiného trestu, vyžaduje-li to
bezpečnost lidí nebo majetku, a nebo jiný obecný zájem.
Dle §57 odst. 2 tr. zák. s přihlédnutím ke stupni
společenské nebezpečnosti trestného činu, možnostem nápravy
a poměrům pachatele a ke stupni ohrožení bezpečnosti lidí, majetku
nebo jiného obecného zájmu může soud uložit trest vyhoštění ve
výměře od 1 roku do 10 let a nebo na dobu neurčitou.
Dle §57 odst. 3 tr. zák. soud trest vyhoštění neuloží,
jestliže
a) se nepodařilo zjistit státní příslušnost pachatele,
b) pachateli byl poskytnut azyl,
c) pachatel má na území České republiky povolen dlouhodobý pobyt,
má zde pracovní a sociální zázemí a uložení trestu vyhoštění by
bylo v rozporu se zájmem na spojování rodin, nebo
d) hrozí nebezpečí, že pachatel bude ve státě, do kterého by měl
být vyhoštěn, pronásledován pro svoji rasu, národnost,
příslušnost k určité sociální skupině, politické nebo
náboženské smýšlení, nebo jestliže by vyhoštění vystavilo
pachatele mučení či nelidskému nebo ponižujícímu zacházení
a nebo trestu.
Dle čl. 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod (dále jen "Úmluva")
1. každý má právo na respektování svého soukromého
a rodinného života, obydlí a korespondence,
2. státní orgán nemůže do výkonu tohoto práva zasahovat kromě
případů, kdy je to v souladu se zákonem a nezbytné
v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti,
veřejné bezpečnosti, hospodářského blahobytu země,
předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo
morálky nebo ochrany práv a svobod jiných.
Z připojeného spisu Okresního soudu v Ústí nad Labem, sp. zn.
3 T 180/97, Ústavní soud zjistil, že obecné soudy uložení trestu
vyhoštění na dobu neurčitou dle §57 odst. 3 tr. zákona odůvodnili
splněním formálních předpokladů §57, totiž že stěžovatel není
občan ČR, není osobou, které bylo přiznáno postavení uprchlíka,
nebyl mu poskytnut azyl, nemá a nikdy neměl povolen dlouhodobý
nebo trvalý pobyt. Dále své rozhodnutí odůvodnil zvýšeným stupněm
společenské nebezpečnosti, daným nejen tím, že stěžovateli byl
ukládán souhrnný trest za dva trestné činy (krádeže dle §247
odst. 1 písm. a), písm. b) a loupeže dle §234 odst. 1 tr. zákona)
a pokus dalšího trestného činu (neoprávněné užívání cizí věci dle
§249 odst. 1 tr. zákona), ale i tím, že jeden z nich, a to
trestný čin loupeže dle §234 odst. 1 tr. zákona, je trestným
činem zvlášť závažným, a navíc byl spáchán za použití hrubého
násilí s následkem zranění a pracovní neschopnosti poškozeného
a ve spolupachatelství. Stran stěžovatelem tvrzeného zájmu na
spojování rodin se v odůvodnění z pohledu §57 odst. 1 písm. c)
tr. zák. v podstatě uvádí, že stěžovatel je sice zapsán jako otec
nezletilé L. P., ale na její výživu
ničím nepřispívá, přitom z výkonu trestu o ni zájem písemně
projevil, ale naopak u matky nezletilé M. P. se nikdy nezdržoval,
tato ho navštívila ve věznici až v r. 1997 celkem 6x, přitom na
Slovensku v místě svého trvalého bydliště u rodičů se trvale
nezdržuje teprve od r. 1995. Dále se v odůvodnění uvádí, že
stěžovatel je otec i nezletilé L. Ch., na kterou
rovněž ničím nepřispívá a tato je svěřena prarodičům, a poté se
dovozuje, že proklamovaný družský poměr s matkou nezletilé L.,
který má trvat od r. 1993, neodpovídá skutečnosti, ale je účelovým
tvrzením s cílem dosáhnout pobytu v ČR, ačkoliv zde nemá ani
pracovní, ani sociální zázemí. Závěrem se konstatuje, že vzhledem
k tomu, že od r. 1992 do 20. 4. 1995, kdy byl vzat do vazby,
spáchal stěžovatel celkem čtyři trestné činy, jejichž závažnost se
zvyšovala a vzhledem k charakteru jeho osoby, sklonu k páchání
trestné činnosti, vyhýbání se práci, není důvodu k uložení
vyhoštění na jinou dobu než na dobu neurčitou.
Právo na respektování soukromého, rodinného života, zakotvené
v čl. 8 Úmluvy, podléhá omezení z pohledu odstavce 2. Smyslem této
úpravy je zajistit rovnováhu mezi zájmy jednotlivce a zájmy
společnosti. Ústavní soud proto zkoumal, zda vyhoštění stěžovatele
splňuje podmínky odst. 2, tj. zda k uložení trestu vyhoštění došlo
v souladu se zákonem, bylo nezbytné v demokratické společnosti
k dosažení některého z oprávněných cílů a konečně, zda je
i přiměřené sledovanému přípustnému cíli (srov. judikaturu
Evropského soudu pro lidská práva Berrehab z r. 1988 A-138,
Beldjoudi z r. 1992 A-234-A, Moustaquin z r. 1991 A-193), a dospěl
k závěru, že jakkoliv je předcházení zločinnosti vyhoštěním
oprávněným, tedy přípustným cílem nezbytným v každé demokratické
společnosti, nelze konstatovat naplnění požadavku přiměřenosti
tam, kde došlo k uložení maximálního trestu, tj. trestu vyhoštění
na dobu neurčitou, bez časového omezení, jinými slovy navždy, a to
aniž by byla zkoumána, tak jak ukládá §57 tr. zákona, možnost
nápravy pachatele. Ústavní soud má totiž za to, že maximální trest
vyhoštění, tj. navždy, se pojmově spíše váže k takovému pachateli,
kde náprava možná není. Vzhledem k tomu, že se ústavní stížností
napadené rozhodnutí a rovněž tak řízení mu předcházející, možností
nápravy stěžovatele nijak nezabývalo, jde konečně i o rozhodnutí
vydané v rozporu se zákonem, konkrétně §57 tr. zákona. Za této
situace Ústavnímu soudu nezbylo než je z důvodu porušení čl. 8
odst. 2 Úmluvy dle §82 odst. 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. ve
výroku o trestu vyhoštění zrušit.
Pro úplnost Ústavní soud stran práva na rodinný život
odkazuje na judikaturu Evropského soudu pro lidská práva, v níž se
uvádí, že otázka existence nebo neexistence rodinného života je
v podstatě otázka fakticity závisející na skutečné, praktické
existenci úzkých osobních vztahů (The question of the existence or
non existence of family life is essentially a question of fact
depending upon the real existence in practice of close personal
ties) (Marckx v. Belgium 1979 A 31), s tím, že stát má závazek
nebránit otcům od zakládání vztahů k jejich dětem, jestliže o to
usilují (The State has an obligation not to prevent fathers from
establishing a relationship with their children if they seek to do
so) (Keegan v. Ireland 1994 A-290 para 50).
Návrh na zrušení §139 odst. 1 písm. a) tr. řádu byl odmítnut
jednak vzhledem k tomu, že nesplňuje podmínku, upravenou v §74
zák. č. 182/1993 Sb., totiž že právě jeho uplatněním nastala
skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, neboť předmětem
ústavní stížnosti byla námitka nepřiměřenosti trestu vyhoštění,
v důsledku čehož jde o návrh, podaný osobou zjevně neoprávněnou,
a dále proto, že z pohledu úpravy, obsažené v §72 odst. 2 zák. č.
182/1993 Sb., ve znění zák. č. 77/1998 Sb., dle níž 60 denní lhůta
běží teprve ode dne doručení rozhodnutí, je námitka
protiústavnosti napadeného ustanovení §139 odst. 1 písm. a) tr.
řádu, založená na počátku běhu 60 denní lhůty již dnem vyhlášení
rozhodnutí či dnem jeho přijetí zcela lichá, a to s tím důsledkem,
že jde rovněž o návrh zjevně neopodstatněný §43 odst. 2 písm. a)
zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 21. 4. 1999