ECLI:CZ:US:1999:2.US.210.98
sp. zn. II. ÚS 210/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti J. J., zastoupené JUDr. J. V., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Plzni, a vedl. účastníka Okresního úřadu, okresního pozemkového úřadu v Domažlicích, proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 13. 1. 1998, sp. zn. 30 Ca 163/96 a rozhodnutí Okresního úřadu, pozemkového úřadu v Domažlicích ze dne 5. 2. 1996, sp. zn. POZ/166/96, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 13. 1. 1998, sp. zn.
30 Ca 163/96 a rozhodnutí Okresního úřadu, pozemkového úřadu
v Domažlicích ze dne 5. 2. 1996, sp. zn. POZ/166/96, se zrušují.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností se stěžovatelka domáhá zrušení
rozhodnutí Okresního úřadu, pozemkového úřadu v Domažlicích ze dne
5. 2. 1996, sp. zn. POZ/166/96, kterým bylo rozhodnuto, že není
vlastníkem pozemků uvedených v tomto rozhodnutí a rozsudku
Krajského soudu v Plzni ze dne 13. 1. 1998, sp. zn. 30 Ca 163/96,
kterým bylo rozhodnutí pozemkového úřadu potvrzeno.
V odůvodnění svého rozhodnutí okresní pozemkový úřad dovodil,
že stěžovatelka by byla sice oprávněnou osobou, ale nesplňuje
požadavky restitučního titulu podle ustanovení §6 odst. 1 písm.
h) zák. č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (dále jen
zákona o půdě), když předmětné nemovitosti přešly na čsl. stát na
základě notářského zápisu pořízeného dne 3. září 1956, sp. zn.
N 142/56, N 241/56 státního notářství v Domažlicích formou
darování a stěžovatelce se pro toto darování nepodařilo prokázat
existenci tísně.
Přezkumnému soudu vytýká, že neuznal restituční titul ani
podle ustanovení §6 odst. 1 písm. h) a ani podle ustanovení písm.
r) citovaného paragrafu zákona o půdě.
Namítá, že v řízení nebylo provedeno úplné dokazování
a rovněž tak i zjišťování skutkového stavu bylo nedostačující. Je
přesvědčena o tom, že v řádném řízení a zvláště neprovedenými
důkazy by muselo být prokázáno, že je tu dán restituční titul
podle ustanovení §6 odst. 1 písm. h) nebo r) zákona o půdě.
Uvádí, že převod předmětné nemovitosti na stát, který
uskutečnil její zesnulý otec zmíněným notářským ujednáním, bylo
uzavřeno v tísni, když již předtím byl politicky perzekvován a kdy
mu hrozilo další zatčení. Převod musel uskutečnit na úhradu
daňových nedoplatků ve výši 401.333,88 Kčs, spočívajících v blíže
nespecifikovaných nedoplatcích na dani osobní, dávce z majetku,
dávce z majetkových přírůstků a mimořádných dávek, které podle
stěžovatelky byly neprůkazné a vykonstruované. Přitom sám její
otec měl za čsl. státem pohledávku ve výši 618.390,- Kčs z titulu
náhrady za převzatý živý a mrtvý inventář statku P., který byl
převzat podle zák. č. 46/1948 Sb.
Naproti tomu, jak uvádí dále stěžovatelka, byly značně
podhodnoceny pozemky, které Ing. K. předal státu. Pro své tvrzení
o tom, že rodina ing. J. K. byla politicky perzekvována, doložila
stěžovatelka potvrzenými opisy dopisů Ústředního archívu v Praze,
které obsahovaly žádost o stíhání kádrově nespolehlivého ing. K.,
bývalého velkostatkáře a majitele továrny v Domažlicích, zarytého
reakcionáře a škůdce lidově demokratické republiky.
Soud tím, že nepřipustil navrhované důkazy výslechem
stěžovatelky a J. L. a důkaz archivními materiály, porušil podle
stěžovatelky čl. 90 Ústavy a čl. 11 a čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod.
K dožádání Ústavního soudu se k návrhu ústavní stížnosti
vyjádřil Okresní úřad, pozemkový úřad v Domažlicích. Jednak
poukázal na to, že stěžovatelce byly v rámci restituce navráceny
nemovitosti podle "Rozhodnutí o výkupu pozemků podle §1 odst. 2
zák. č. 46/1948 Sb." - výměrem ONV v Domažlicích ze dne 9. 11.
1950 zn. 613/2-9/IX-1950-IX (č. d. 1093/50-Domažlice, č. d.
22/51-Kdyně.
Pokud se však jedná o nemovitosti v kat. území O. a N., které
přešly na čsl. stát notářským ujednáním, nebyl naplněn žádný
restituční titul, uvedený v §6 odst. 1 zákona o půdě, a proto
stěžovatelku neuznal jako vlastníka požadovaných nemovitostí.
Pokud se týkalo zákonných dávek, které byly ujednáním vyrovnány,
je pozemkový úřad toho názoru, že se jedná o dávky stanovené
zákonem č. 134/1946 Sb. a zákonem č. 185/1947 Sb.
Je rovněž toho názoru, že nelze brát do souvislosti náhradu
za živý a mrtvý inventář a dluhy na daních a dávkách, které měl
ing. J. K. vůči čsl. státu. Konečně k námitce, že nebylo řádně
vyšetřeno, za jakých okolností přešly předmětné nemovitosti na
stát, pozemkový úřad dodává, že vyzval stěžovatelku, aby tyto
skutečnosti osvědčila. Ta však na tuto výzvu nereagovala.
Dokumenty z Ústředního archívu nebyly pozemkovému úřadu
předloženy. Navrhuje proto, aby podané ústavní stížnosti nebylo
vyhověno.
Krajský soud v Plzni ve svém vyjádření k ústavní stížnosti se
nejprve zabývá námitkou stěžovatelky, která soudu vytýká, že
nepřipuštěním důkazů porušil ustanovení §120 odst. 1 o. s. ř.
Tuto námitku odmítá s tím, že navrhované důkazy byly řádně
provedeny, včetně protokolace správním orgánem.
Současně krajský soud upozorňuje na to, že v řízení
o opravném prostředku, vedeném podle části páté, hlavy třetí o. s.
ř. nepostupuje podle ustanovení §120 odst. 1 o. s. ř., neboť toto
řízení je ovládáno principem kasačním a soud přezkoumává pouze
zákonnost rozhodnutí správního orgánu, vycházeje přitom ze
skutkového stavu, jak byl zjištěn v době vydání přezkoumávaného
rozhodnutí. Soudu proto nepřísluší provádět nové důkazy a tyto
důkazy hodnotit, neboť tím by nahrazoval činnost správního orgánu
a protiprávně by zasahoval ze sféry soudní do sféry moci výkonné.
Protože neshledal stěžovatelkou namítané porušení ústavních
předpisů, navrhuje krajský soud zamítnutí ústavní stížnosti.
Ústavní soud si rovněž vyžádal spis Krajského soudu v Plzni
sp. zn. 30 Ca 163/96, který obsahoval i spis Okresního úřadu,
pozemkového úřadu v Domažlicích. Vyhodnocením kompletního
materiálu dospěl Ústavní soud k závěru, že podaná ústavní stížnost
je oprávněná.
Nejprve bylo nutno se zabývat právní kvalifikací notářského
zápisu ze dne 3. září 1956, č. j. N 142/56 a NZ 241/56,
obsahujícího ujednání mezi čsl. státem a ing. J. K. Ing. J. K.
tímto ujednáním postupuje a předává čsl. státu v ujednání blíže
označené nemovitosti, které podle znaleckého odhadu, včetně
pískového lomu představují hodnotu 366. 109,- Kčs.
Podle výkazu nedoplatků finančního odboru rady ONV
v Domažlicích činila pohledávka státu na daních za Ing. Královcem
částku 401.333,88 Kčs, kterou měl čsl. stát na jeho nemovitém
majetku knihovně zajištěn. K dluhům přistoupil i nezaplacený
soudní poplatek ve výši 8.026,40 Kčs.
Krajský soud v odůvodnění svého rozsudku dospěl k závěru, že
předmětné ujednání splňuje formální znaky závazku, který typově se
vyznačuje jako smlouva abstraktní, platná bez ohledu na konkrétní
hospodářský základ jednání. Dovozuje dále, že v té době se na ing.
K. vztahoval zák. č. 134/1946 Sb., kdy podle jeho znění §68 odst.
1 bodu 5 byla možná úhrada jinými majetkovými hodnotami, pokud
státní správa měla zájem na jejich získání místo zaplacení.
Předmětné ujednání bylo provedeno v září r. 1956. V té době
již soudem citovaný zákon byl zrušen zákonem č. 78/1952 Sb., který
nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1953. Tento zákon již podobné úhrady
nepřipouští a jako jediný způsob úhrady daně připouští zaplacení.
Nelze souhlasit ani s právním názorem soudu, že se jedná
o smlouvu abstraktní, která je platná bez ohledu na hospodářský
základ jednání. Daně, dávky a poplatky byly a jsou veřejnoprávního
charakteru a nelze je kompenzovat s jinými závazky. Aby tedy došlo
k úhradě dlužných pohledávek státu, musel dlužník nejprve formou
darování nemovitostí získat finanční hodnotu, kterou potom mohl
uhradit svůj dluh. V daném případě byla jeho dispozice
s předmětným majetkem navíc omezena knihovním zajištěním ve
prospěch věřitele.
Nelze již prověřit námitku stěžovatelky o tom, že daně
a poplatky byly zmanipulovány. Lze však ověřit správnost výše
hodnoty předaných nemovitostí. Předmětné nemovitosti tvořily lesní
hospodářský celek v P. Byla to část, která Ing. K. zůstala po tzv.
nové pozemkové reformě, provedené zák. č. 46/1948 Sb. Notářské
ujednání se odvolává na znalecký odhad. Ocenění tohoto lesního
hospodářského celku bylo provedeno dne 10. ledna 1956 p. Boh. T.,
lesním radou v. v. Ten ve svém ocenění veškerou lesní půdu
o výměře 39,51 ha ocenil částkou 27.657,- Kčs, což představuje 7
haléřů za 1 m2 lesní půdy! Již sama tato částka svědčí o celkové
hodnotě "znaleckého posudku". Posudek - ocenění pískového lomu
v P. prováděl vedoucí odboru Okresního národního výboru
v Domažlicích.
Ing. K., aby mohl uhradit dluh státu, musel mu darovat pozemky,
které si stát sám ohodnotil. Je zcela evidentní, že nemohl dostát
svým závazkům vůči čsl. státu, když mu to sám v té době totalitní
stát znemožnil tím, že mu odňal veškeré výrobní prostředky, které
měly tyto platby zajišťovat a ze kterých vlastně ony daně
a poplatky pocházely. Přitom dluh, který vůči němu stát měl
z titulu povinnosti úhrady mrtvého a živého inventáře ve výši
618.390,- Kčs od r. 1949, mu nebyl zaplacen vůbec.
Nutno přisvědčit stěžovatelce, že k nucené transakci dle
"ujednání" došlo v tísni a za hrubé politické perzekuce Ing. K.,
který byl tím likvidován jako třídní nepřítel - kulak a fabrikant.
Pro nemožnost plnění stanovených povinností byl v r. 1951 soudem
odsouzen a odpykal si trest odnětí svobody.
Tíseň i politickou perzekuci dokládá dopis adresovaný
sekretariátem ÚV KSČ skupině MLP ze dne 9. 8. 1951, č. j.
S 1703/51 Kt, označený jako "důvěrný". V tomto dopise, který
obsahuje udání předsedy ZO KSČ podniku S. se m.j. praví : "Bývalý
velkostatkář a majitel továrny na stavby v Domažlicích (rozuměj
ing. K.), který tajně udržoval černý sklad nejhodnotnějších
výrobků a přadenové vlny prvotřídní jakosti v ceně více než
1.000.000,- Kčs až do znárodnění továrny, t. j. do března 1948, je
zarytý reakcionář, velice mazaný, který až do konce r. 1950
neopomenul žádné příležitosti lidově demokratické republice škodit
a sebe obohacoval. Za část pletich byl na konci minulého roku (t.
j. v r. 1950) odsouzen Okresním soudem v Domažlicích na 1 rok
vězení a k pokutě 10.000,- Kčs. Proti tomuto rozsudku se odvolal
pomocí korupce a jeho vlivných přátel mu byl Krajským soudem
v Plzni trest na svobodě snížen na 3 měsíce, což si odseděl.
V této věci zprávu vyžaduje sekretariát ÚV KSČ".
Druhý dopis téže značky a z téhož dne byl adresován skupině
A MLP. Jeho obsahem bylo prošetření udání pro potřeby sekretariátu
ÚV KSČ.
Tato politická perzekuce i tíseň musela být rozhodujícím
orgánům zřejmá i bez výše citovaných písemných dokladů, neboť se
jednalo o bezostyšnou a ničím nezastíranou likvidaci třídního
nepřítele.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem došlo ze strany
Okresního úřadu, pozemkového úřadu v Domažlicích a u Krajského
soudu v Plzni k porušení čl. 90 Ústavy a čl. 36 odst. 1, 2 Listiny
základních práv a svobod, neboť stěžovatelce nebyla zákonným
způsobem poskytnuta ochrana jejím právům a ani právo na
spravedlivý proces.
Lze souhlasit s vyjádřením předsedy krajského soudu, že
přezkumné řízení soudem je ovládáno kasačním principem a že soudu
nepřísluší provádět nové důkazy a tyto důkazy vlastní činnosti
hodnotit. Při porušení zákonnosti, které podle Ústavního soudu
bylo v projednávané věci evidentní, je však jeho povinností
přezkoumávané rozhodnutí správního orgánu zrušit, což se nestalo.
Ústavní soud proto podle ustanovení §82 odst. 1, odst. 3
písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
ústavní stížnosti zcela vyhověl a rozhodnutí Okresního úřadu,
okresního pozemkového úřadu a rozsudek Krajského soudu v Plzni,
jak jsou uvedeny v enunciátu nálezu, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 18. srpna 1999