infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-137-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.05.1999, sp. zn. II. ÚS 307/97 [ nález / BROŽOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 75/14 SbNU 129 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:2.US.307.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K posuzování podmínky státního občanství České republiky podle restitučních předpisů

Právní věta Stran interpretace "kdy země vede válku", obsažené v čl. I Úmluvy o naturalizaci mezi Československem a Spojenými státy, publikované pod č. 169/1929 Sb. za účelem zjištění, zda je splněna podmínka státního občanství dle restitučních předpisů, Ústavní soud vychází z již v roce 1933 vypracované definice agrese Společnosti národů, která byla převzata do londýnské Úmluvy o agresi (CONVENITION DE DEFINITION DE L'AGRESSION), uzavřené dne 4. 7. 1933 Československem, dle které není třeba válku vyhlašovat (čl. II bod 2) a dle které je třeba za útočníka považovat ten stát, který první poskytne podporu ozbrojeným tlupám, jež se utvoří na jeho území a jež vpadnou na území druhého státu (čl. II bod 5). V souladu s nótou londýnské vlády ze dne 22. 2. 1944, navazující na prohlášení prezidenta republiky ze dne 16. 12. 1941 dle §64 odst. 1 bod 3 tehdejší Ústavy, a v souladu s citovaným čl. II bod 5 má Ústavní soud za to, že dnem, kdy nastal stav války, a to s Německem, je den 17. 9. 1938, neboť tento den na pokyn Hitlera došlo k utvoření "Sudetoněmeckého svobodného sboru" (Freikorps) z uprchnuvších vůdců Henleinovy strany a několik málo hodin poté už tito vpadli na československé území ozbrojeni německými zbraněmi. Posledním dnem tohoto období bylo datum 7. 5. 1957, kdy Československo ukončilo válečný stav s Japonskem.

ECLI:CZ:US:1999:2.US.307.97
sp. zn. II. ÚS 307/97 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti M. S. proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 4. 1997, čj. 18 Co 52/97-37, ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 4 ze dne 20. 3. 1996, čj. 16 C 182/95-12, za účasti Městského soudu v Praze, zastoupeného předsedou senátu 18 Co, a Obvodního soudu pro Prahu 4, zastoupeného předsedou senátu 16 C, jako účastníků řízení, a dále 1) Hlavního města Prahy, 2) Městské části Praha 4, 3) J. H., jako vedlejších účastníků řízení, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 18. 4. 1997, čj. 18 Co 52/97-37, a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4 ze dne 20. 3. 1996, čj. 16 C 182/95-12,se zrušují. Odůvodnění: Stěžovatel se svou ústavní stížností s odvoláním na porušení čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a zejména čl. 36 odst. 3 Mezinárodní úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") domáhal zrušení shora uvedeného rozhodnutí Městského soudu v Praze, kterým byl zamítnut restituční nárok stěžovatele, opírající se o zák. č. 87/1991 Sb., v podstatě s odůvodněním, že neprokázal podmínku státního občanství ČR vzhledem k úmluvě mezi ČSR a USA, publikované pod č. 169/1929 Sb., a to přesto, že o propuštění ze svazku Českého občanství nepožádal, a dále přesto, že citovaná úmluva je neplatná. Navíc pro případ, že by citovaná úmluva byla brána jako platná, vyslovil stěžovatel přesvědčení, že podmínka státního občanství je v rozporu s Ústavou ČR a Listinou. Městský soud v Praze jako účastník řízení ve svém vyjádření konstatoval, že žalobce nesplňuje podmínky oprávněné osoby k uspokojení jeho restitučního nároku, neboť stěžovatel neprokázal, že je státním občanem České republiky a proto na závěru svého rozhodnutí trvá. Obvodní soud pro Prahu 4, jako účastník řízení, ve svém vyjádření uvedl, že nemá-li stěžovatel občanství ČR, nelze jej považovat za oprávněnou osobu s tím, že k úspěšnosti stěžovatele s jeho nárokem by musela být vypuštěna podmínka státního občanství. Hlavní město Praha ve svém vyjádření vedlejšího účastníka řízení nejprve napadl formální nedůslednost stěžovatele ohledně účastníků řízení a petitu rozhodnutí a poté zdůraznil, že z hlediska postavení Ústavního soudu a jeho pravomocí mu nepřísluší atrahovat na sebe právo přezkumného dohledu nad činností obecných soudů. Dále uvedl, že nemá pochybnosti o platnosti úmluvy o naturalizaci, a závěrem namítl, že napadeným rozhodnutím nemohlo dojít k porušení čl. 11 odst. 1 Listiny, neboť uvedeným článkem je chráněno vlastnictví již existující a nikoliv tvrzený nárok na ně. Městská část Praha 4 ve svém vyjádření vedlejšího účastníka uvedla, že rozsudek městského soudu shledává zcela v souladu s platnými zákony a Ústavou či Listinou. J. H., jako vedlejší účastnice, ve svém vyjádření především zdůraznila, že podmínka státního občanství v restitučních předpisech neodporuje Ústavě ani Listině základních práv a svobod, a dále uvedla, že v dané věci nebyl porušen ani čl. 36 Listiny, neboť napadené rozsudky byly vydány v souladu s platným právním řádem. Obvodní bytový podnik v Praze 4, s. p., v likvidaci, se svého práva být vedlejším účastníkem ve smyslu ustanovení §28 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb. vzdal. Vzhledem ke stěžovatelem tvrzenému porušení základních práv a svobod, tak jak předpokládá ustanovení §72 odst. 1 zák. č. 182/1991 Sb., přezkoumal Ústavní soud ústavní stížnost spolu s připojeným spisem Obvodního soudu pro Prahu 4, sp. zn. 16 C 182/95, a dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Z připojeného spisu Obvodního soudu pro Prahu 4 Ústavní soud zjistil, že dle rozhodnutí obecných soudů byl stěžovatelův restituční nárok zamítnut v podstatě proto, že stěžovatel nesplňuje podmínku státní občanství dle §3 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb. vzhledem k Úmluvě o naturalizaci mezi Československem a Spojenými státy, publikované pod č. 169/1929 Sb., a navíc proto, že ani k výzvě odvolacího soudu nepředložil doklad o svém státním občanství ČR. Ústavní soud konstatoval již v celé řadě svých rozhodnutí, že při posuzování restitučních nároků je třeba vzít na vědomí, že každý restituční předpis vyžaduje zvláštní přístup k jeho aplikaci i osobám oprávněným, tak, aby byl splněn smysl a účel tohoto zákona, tj. aby byly zmírněny následky některých majetkových a jiných křivd, vzniklých v období od 28. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Podle §3 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb. je oprávněnou osobou fyzická osoba, jejíž věc přešla do vlastnictví státu v případech, uvedených v §6 zákona, pokud je státním občanem České republiky. Podle čl. I Úmluvy o naturalizaci mezi Československem a Spojenými státy, publikované pod č. 169/1929 Sb. a inkorporované do právního řádu Československé republiky zák. č. 60/1930 Sb.(poznamenává se, že platnost Úmluvy byla ukončena ke dni 20. 8. 1997, srov. sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 229/1997 Sb.), "O příslušnících Spojených států, kteří byli a nebo budou naturalizováni na území československém, bude se míti ve Spojených státech za to, že ztratili svou dřívější příslušnost a stali se příslušníky Československa. Navzájem o příslušnících Československa, kteří byli a nebo budou naturalizováni na území Spojených států, bude se míti v Československu za to, že ztratili svou dřívější příslušnost a stali se příslušníky Spojených států. Předcházející ustanovení tohoto článku nebudou platiti pro příslušníka jedné z obou zemí, který dosáhne naturalizace v druhé zemi v době, kdy jeho země vede válku". Protože z připojeného spisu nelze zjistit, zda a kdy vlastně byl stěžovatel naturalizován a přitom z poslední věty čl. I citované úmluvy plyne, že československý občan nepozbýval své dosavadní občanství, pokud byl v USA naturalizován v době, kdy jeho země vede válku, a navíc obsah spisu nijak nepotvrzuje, že by byl skutečně stěžovatel vyzván k předložení osvědčení o státním občanství ČR, jak se uvádí v odůvodnění rozhodnutí krajského soudu, a tím mu umožněno požádat o přerušení řízení za účelem vyžádání správního rozhodnutí, včetně soudního přezkumu dle části páté §244 až 250k o.s.ř., nezbývá než uzavřít, že v dané věci nebyla obecnými soudy poskytnuta dostatečná ochrana právům stěžovatele, v důsledku čehož došlo k porušení práva na spravedlivý proces dle čl. 36 odst. 1 Listiny. Z důvodu shora uvedeného Ústavní soud dle ustanovení §82 odst. 1, odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb. zrušil ústavní stížností napadené rozhodnutí spolu s rozhodnutím soudu prvého stupně, a to jak z důvodu procesní ekonomie, tak z důvodu ústavně chráněného práva na projednání věci bez zbytečných průtahů, zakotveného v čl. 38 odst. 2 Listiny. Stran interpretace "kdy země vede válku" Ústavní soud vychází z již v roce 1933 vypracované definice agrese Společností národů, která byla převzata do londýnské Úmluvy o agresi (Convenition de definition de l agression), uzavřené dne 4. 7. 1933 Československem, dle které není třeba válku vyhlašovat (čl. II bod 2) a dle které je třeba za útočníka považovat ten stát, který první poskytne podporu ozbrojeným tlupám, jež se utvoří na jeho území a jež vpadnou na území druhého státu (čl. II bod 5). V souladu s notou londýnské vlády ze dne 22. 2. 1944, navazující na prohlášení prezidenta republiky ze dne 16. 12. 1941, dle §64 odst. 1 bod 3 tehdejší Ústavy a v souladu s citovaným čl. II bod 5 má Ústavní soud za to, že dnem, kdy nastal stav války, a to s Německem, je den 17. 9. 1938, neboť tento den na pokyn Hitlera došlo k utvoření "Sudetoněmeckého svobodného sboru" (Freikorps) z uprchnuvších vůdců Henlainovy strany a několik málo hodin poté už tito vpadali na československé území ozbrojeni německými zbraněmi. Posledním dnem tohoto období bylo datum 7. 5. 1957, kdy Československo ukončilo válečný stav s Japonskem. Dále Ústavní soud pro úplnost uvádí, že podmínkou státního občanství dle §3 zák. č. 87/1991 Sb. se zabýval již ve svém nálezu ve věci Pl. ÚS 33/96, a dospěl k závěru o její ústavnosti. Konečně zcela na závěr Ústavní soud dodává stran neplatnosti Úmluvy, publikované pod č. 169/1929 Sb., počínaje dnem 20. 8. 1997, že vzhledem k zákazu tzv. pravé zpětné působnosti, a přípustnosti tzv. nepravé zpětné působnosti, dle níž vznik i zánik právního vztahu se řídí dosavadním právem a jen obsah novým právem, je tato skutečnost v případě zkoumání existence či neexistence Českého státního občanství, tedy jeho vzniku a zániku právně irelevantní. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 18. 5. 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:2.US.307.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 307/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 75/14 SbNU 129
Populární název K posuzování podmínky státního občanství České republiky podle restitučních předpisů
Datum rozhodnutí 18. 5. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 8. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 169/1929 Sb./Sb.m.s.,
  • 194/1935 Sb./Sb.m.s.,
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 38 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 87/1991 Sb., §3 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík osoba/oprávněná
občanství/absence
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-307-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29845
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30