ECLI:CZ:US:1999:2.US.375.98
sp. zn. II. ÚS 375/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti 1) Ing. K. P., 2) Ing. S. P., 3) J. P., 4) J. P., 5) M. P., 6) Ing. A. P., zastoupených JUDr. J. Š., za účasti účastníka řízení Nejvyššího soudu ČR, a vedl. účastníka Sklárny K., a. s. zastoupené JUDr. A. M., proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 24. 6. 1998, č. j. 2 Cdon 1190/96-220, a proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 3. 4. 1996, č. j. 17 Co 556/95-189, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Ve své ústavní stížnosti, kterou Ústavní soud obdržel dne
26. 8. 1998, napadají stěžovatelé rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze
dne 24. 6. 1998, č. j. 2 Cdon 1190/96-220, ve spojení s rozsudkem
Krajského soudu v Praze ze dne 3. 4. 1996, č. j. 17 Co 556/95-189.
Podle názoru stěžovatelů zasáhly oba rozsudky nepřípustným
způsobem do ústavně zaručených základních práv a svobod, zejména
údajně došlo k porušení čl. 4 odst. 1, 2, čl. 11 odst. 1, odst.
4 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož
i čl. 95 Ústavy.
Stěžovatelé ve svém podání uvádí, že napadený rozsudek
Nejvyššího soudu ČR rozhodl tak, že jednak odmítl dovolání
stěžovatelů, pokud toto směřovalo do výroku rozsudku Krajského
soudu v Praze ze dne 3. 4. 1996, č. j. 17 Co 556/95-189, jimž byl
potvrzen rozsudek Okresního soudu v Benešově u Prahy ze dne 12.
5. 1994, č. j. 4 C 224/92-114, ve výroku jimž byla zamítnuta
žaloba na uzavření dohody o vydání v něm označených nemovitostí.
Stěžovatelé, ohledně výroků obsažených již v rozsudku soudu prvého
stupně, dovozují, že tento soud rozhodoval dvěma samostatnými
výroky, z nichž jeden (o zastavení řízení na základě zpětvzetí
části návrhu), je založen na procesních předpisech a druhý
(o žalobě na uzavření dohody o vydání věci) je rozhodnutím ve věci
samé a týká se práva hmotného.
Podstatou ústavní stížnosti je nesouhlas navrhovatelů
s právním výkladem příslušných ustanovení dekretu prezidenta
republiky č. 100/1945 Sb. (dále jen "dekret"), zejména
s ustanovením §2 provedeným Nejvyšším soudem ČR a zdůrazňují, že
právní názor dovolacího soudu je chybný, pokud nevzal v úvahu
veškeré listinné důkazy, založené ve spise a dostatečně neposoudil
skutečnost, že sklárna R. A. P., která od r. 1941 neexistovala,
měla být znárodněna v r. 1945 dekretem přesto, že od r. 1941 byla
založena nová firma pod názvem "S. R. A. P. v. o. s.", na níž byla
převedena majetková podstata dosavadní firmy podle zápisu
v pozemkové knize až dne 10. 10. 1946, tj. po účinnosti vyhlášky
č. 374/1946 Ú. l. Z výše uvedeného tedy vyplývá, podle názoru
stěžovatelů, že jestliže jejich majetek byl ještě v r. 1946 zapsán
v pozemkových knihách, nemohl podléhat znárodnění. S tvrzením
stěžovatelů, že ke znárodnění sklárny došlo až v rozhodném období
ve smyslu zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
souvisí podle jejich názoru i výměr Ministerstva průmyslu ze dne
4. 6. 1950, kterým byla sklárna, podle názoru navrhovatelů,
znárodněna až na základě zák. č. 114/1948 Sb.
Stěžovatelé rovněž zdůrazňují, že zmiňovaný dekret se na
podnik jejich právních předchůdců nemohl vztahovat i z toho
důvodu, že sklárna byla od r. 1941 mimo provoz a sklářské pece
byly znovu instalovány až v r. 1946, což znamená, že podmínky pro
znárodnění sklárny nastaly až po dni účinnosti dekretu, tj. v roce
1946.
V další části ústavní stížnosti navrhovatelé rovněž napadají
výrok dovolacího soudu, kterým tento soud odmítl odvolání
navrhovatelů proti rozhodnutí o zastavení řízení s odůvodněním, že
se sice nejedná o rozhodnutí ve věci samé, ale obecné soudy nižší
instance se dopustily pochybení v tom směru, že o zastavení řízení
rozhodovaly rozsudkem a nikoli usnesením. Jestliže dovolací soud
v tomto směru podané dovolání odmítl s poukazem na skutečnost, že
"byť se toto usnesení formálně stalo součástí rozsudku, nejde
o usnesení ve věci samé", jde o odůvodnění zcela vadné a tato
skutečnost měla být dostatečným důvodem ke zrušení dovoláním
napadeného rozsudku.
Závěrem stěžovatelé navrhují zrušení jak rozsudku Nejvyššího
soudu ČR, tak i soudu krajského.
Z napadeného rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 24. 4.
1998, č. j. 2 Cdon 1190/96-220, se podává, že tento soud rozhodl
o dovolání stěžovatelů proti rozsudku Krajského soudu v Praze tak,
že pod bodem I. výroku dovolání, směřující proti výroku odvolacího
soudu, kterým byl potvrzen rozsudek soudu prvého stupně,
o zastavení řízení, o žalobě na uzavření dohody o vydání věci,
v něm blíže specifikovaných, se odmítá. Pod bodem II. bylo
dovolání stěžovatelů, směřující proti výroku odvolacího soudu,
jimž byl potvrzen rozsudek soudu prvého stupně ve výroku, kterým
byla zamítnuta žaloba na uzavření dohody o vydání v ní označených
nemovitostí, zamítnuto.
V odůvodnění rozsudku se Nejvyšší soud ČR zabýval nejprve
přípustností dovolání proti všem výrokům rozsudku odvolacího soudu
a konstatoval, že i když stěžovatelé tvrdí, že uplatňují dovolací
důvody podle §241 odst. 3 písm. c), písm. d) o. s. ř., ve znění
pozdějších předpisů, ve skutečnosti uplatnili pouze dovolací důvod
podle §241 odst. 3 písm. d) o. s. ř. Dovolací soud dále uvedl, že
dovolání stěžovatelů proti výroku (usnesení) obsaženému v rozsudku
odvolacího soudu o zastavení řízení není přípustné, neboť takovýto
postup neumožňuje žádné ustanovení o. s. ř. a v této části
dovolání odmítl. Nejvyšší soud ČR se zabýval námitkami
stěžovatelů, uplatněnými proti všem zásadním právním problémům
v projednávané věci a konstatoval, že i když odvolací soud
připustil dovolání pouze proti jedné právní otázce, z charakteru
podání a skutkových souvislostí je nezbytné se zabývat
problematikou posuzovanou nižšími soudy vcelku. K tomu pak
zdůraznil, že z provedeného skutkového zjištění nižších soudů je
nepochybné, že sporné nemovitosti vlastnily ke dni 27. 10. 1945
fyzické osoby - sourozenci P. Ze znění §7 odst. 1 písm. b), c)
dekretu jasně vyplývá, že znárodnění zestátněním se týkalo rovněž
majetku fyzických osob, neboť pojem "podnik" se ani ve smyslu
tehdy platného všeobecného zákoníku obchodního, jakož i obecného
zákoníku občanského z r. 1811, neztotožňoval pouze s právnickou
osobou.
Pokud tedy stěžovatelé namítají, že znárodněný majetek
v rozhodné době nesplňoval podmínky pro znárodnění podle §1 odst.
1 bod 1-27 dekretu, pak v této souvislosti dovolací soud poukázal
na dokazování, provedené před odvolacím soudem, ze kterého
vyplývá, že celkový pánvový obsah znárodňované sklárny přesahoval
tisíc litrů, a to k rozhodnému datu 27. 10. 1945, takže nebylo
právně relevantní, zda za této situace byl podnik, jinak splňující
podmínky pro znárodnění, v provozu či nikoli.
Při posouzení právní otázky, kdy došlo ke znárodnění
předmětných nemovitostí se Nejvyšší soud ČR ztotožnil se závěrem
odvolacího soudu v tom, že ke znárodnění firmy zestátněním došlo
dnem vyhlášení dekretu (27.10.1945) a nikoli až výměrem
ministerstva průmyslu ze dne 4. 6. 1950. V tomto smyslu pak
nezbylo než konstatovat, že k témuž datu došlo podle §4 odst. 1
dekretu k přechodu vlastnictví ke znárodněnému podniku na čs.
stát. Vyhlášení znárodnění pak mělo pouze význam deklaratorní
s tím, že uveřejněním vyhlášky ministra průmyslu v Úředním listu
nastaly účinky doručení, které současně vylučovaly možnost, že jde
o podnik, který ve smyslu §1 odst. 3 písm. a), b), c) dekretu
znárodnění nepodléhá. Výměr vydávaný podle §4 odst. 7 dekretu ve
znění čl. II. zák. č. 114/1948 Sb., pak již jen přesně
specifikoval rozsah znárodnění majetku a uváděl, zda v daném
případě došlo k postupu podle §4 odst. 6 dekretu ve znění zák. č.
114/1948 Sb. či nikoli.
Závěrem Nejvyšší soud ČR zdůraznil, že podniky pro výrobu
skla a sklárny z celkovým pánvovým obsahem přes 1.000 litrů, mohly
být znárodněny jednak ke dni účinnosti dekretu a jednak dnem
určeným ministrem průmyslu, to pouze tehdy, jestliže podmínky pro
znárodnění, uvedené v citovaném ustanovení dekretu, ve znění zák.
č. 114/1948 Sb. byly splněny po 27. 10. 1945. Tato situace se však
nevztahovala na projednávanou právní věc, neboť z dokazování
provedeného před soudy prvého a druhého stupně vyplynulo, že
podmínky pro znárodnění firmy byly splněny již k 27. 10. 1945.
Ústavní soud nejprve zkoumal, zda podaná ústavní stížnost
v plném rozsahu splňuje podmínky pro zahájení řízení před Ústavním
soudem a zjistil, že v případě ústavní stížností napadeného výroku
pod bodem I. rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 24. 6. 1998,
č. j. 2 Cdon 1190/96-220, je nutno tuto část ústavní stížnosti
odmítnout podle ustanovení §43 odst. 1 písm. b) zák. č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, jako opožděnou. Ve smyslu
ustálené judikatury Ústavního soudu lze podat ústavní stížnost jen
za podmínek uvedených v ustanovení §34 ve vztahu k ustanovení §72 odst. 1 písm. a), odst. 2 a 4 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. V daném případě bylo podáno dovolání i proti
výroku, proti němuž není dovolání přípustné. Vzhledem k této
situaci by mohli stěžovatelé napadnout takovéto procesní
rozhodnutí o zastavení řízení pouze v zákonné 60 denní lhůtě od
doručení rozhodnutí, proti němuž již není přípustný opravný
prostředek. Jestliže však stěžovatelé podaným návrhem napadli
tento výrok až po odmítavém rozhodnutí dovolacího soudu, je tato
část ústavní stížnosti již opožděná a Ústavnímu soudu nezbylo, než
ji z tohoto důvodu odmítnout.
K podané ústavní stížnosti se ve smyslu §42 odst. 4 zák. č.
182/1993 Sb. vyjádřil účastník řízení. Tento uvedl, že v podaném
dovolání byl uplatněn dovolací důvod podle §241 odst. 3 písm. d)
o. s. ř., v jehož rámci nemohla být přezkoumána správnost
skutkových zjištění (tedy ani zjištění týkajícího se pánvového
obsahu sklárny), z nichž dovolací soud, jakož i soud odvolací, při
právním posouzení věci vycházel. Nejvyšší soud ČR mohl v dovolacím
řízení pouze přezkoumat správnost právního posouzení věci ve dvou
právních otázkách, vymezených na straně 4 napadeného rozhodnutí.
V tomto směru také na odůvodnění napadeného rozhodnutí odkazuje.
Pokud se týká námitky, že požadované nemovitosti nemohly být
znárodněny ke dni účinnosti dekretu, neboť vlastnické právo
podniku S. R. A. P. vzniklo až dne 10. 10. 1946, dovolací soud
odkazuje na ustanovení §4 odst. 2, odst. 3 dekretu, jakož i na
ustanovení §4 odst. 2 písm. a), odst. 3 a odst. 4 písm. b)
dekretu č. 100/1945 Sb., ve znění oddílu č. 14 čl. II zák. č.
114/1948 Sb.
K námitce stěžovatelů, odvolávajících se na znárodnění
sklárny až zák. č. 114/1948 Sb. (viz výměr ministra průmyslu ze
dne 4. 6. 1950), účastník řízení poznamenává, že výměrem ke
znárodnění nedošlo, neboť tento správní akt nebyl aktem ve smyslu
§2 dekretu č. 100/1945 Sb., ve znění oddílu č. 12 zák. č.
114/1948 Sb., neboť šlo pouze o výměr, uvádějící rozsah
znárodnění, vydaný podle §4 odst. 7 dekretu č. 100/1945 Sb., ve
znění čl. II odd. č. 14 zák. č. 114/1948 Sb. Citovaný dekret ve
znění vyhlášeném 27. 10. 1945, ustanovení týkající se rozhodnutí
ministra průmyslu o rozsahu znárodnění neobsahoval, protože se
toto ustanovení stalo součástí dekretu až jeho novelou, provedenou
čl. II zák. č. 114/1948 Sb. Nad rámec odůvodnění účastník řízení
uvedl, že dobová praxe citace zák. č. 114/1948 Sb., resp. jeho čl.
II, byla taková, že se ve výměrech o rozsahu znárodnění vedle
dekretu citoval i tento zákon.
V další části podání stěžovatelé napadají rozhodnutí obecných
soudů, jimž bylo rozhodováno ve věci samé. Z pohledu aspektů zák.
č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neshledal Ústavní
soud formálních či věcných překážek pro její projednání. Podle
ustanovení §42 odst. 4 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, byla zaslána ústavní stížnost k vyjádření účastníku
řízení, jakož i vedlejšímu účastníku a současně si Ústavní soud
vyžádal zapůjčení spisu Okresního soudu v Benešově, sp. zn. 4
C 224/92, z něhož zjistil, že stěžovatelé podali k tomuto soudu
žalobu na vydání nemovitostí v žalobním návrhu blíže označených ve
smyslu zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Podle
výpisů z pozemkové knihy byli zčásti právní předchůdci stěžovatelů
A. P., Ing. K. P., Ing. J. P. a S. P. vlastníky všech předmětných
nemovitostí. Na č. l. 11 spisu se nachází usnesení Okresního soudu
v Benešově u Prahy ze dne 21. 10. 1946, jímž byl povolen vklad
vlastnického práva předmětných nemovitostí podle společenské
smlouvy, jíž byla založena firma "S. R. A. P.". Na č. l. 26 je
založen výměr ministerstva průmyslu ze dne 4. 6. 1950, č. j.
78677/50-V-IV-2, o rozsahu znárodnění S. R. A. P. s odvoláním na
§4 odst. 7 dekretu č. 100/1945 Sb., ve znění čl. II zák. č.
114/1948 Sb., o rozsahu znárodnění, jehož znárodnění zestátněním
bylo podle vyhlášky ministra průmyslu ze dne 7. 3. 1946, č.
887/1946 Ú. l., začleněno do Skláren a brusíren Bohemia a podle
vyhl. č. 235/1950 Ú. l. II. přičleněno do Skláren K. Znárodnění se
tak týkalo všech nemovitostí náležejících S. R. A. P. k rozhodnému
datu 27. 10. 1945.
Vedlejší účastník nesouhlasí s názorem stěžovatelů, že
Nejvyšší soud ČR porušil již citované čl. Listiny ve spojení s čl.
95 Ústavy, pokud nerespektoval v té době již publikovaný nález ÚS
sp. zn. II. ÚS 192/96, neboť tento nález vycházel z restitučního
nároku uplatněného ve smyslu §2 odst. 3 věta druhá zák. č.
87/1991 Sb. a §47 zák. č. 92/1991 Sb.
V dané právní věci však restituční nárok podle shora
citovaných ustanovení zák. č. 87/1991 Sb. a zák. č. 92/1991 Sb.
stěžovateli nebyl nikdy uplatňován a nemohl být tedy ani předmětem
dovolacího řízení.
Vedl. účastník je toho názoru, že stěžovatelé před
projednáním stížnosti nevyčerpali všechny procesní prostředky ve
smyslu §75 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, pokud tento restituční důvod neuplatnili formou výzvy
k vydání majetku, resp. formou žaloby. Z tohoto důvodu by měla být
stížnost ÚS odmítnuta jako nepřípustná.
V opačném případě by prý odmítl neúnosný precedens, kdy
v důsledku zavádějícího, neúplného či nesprávného vylíčení
skutkového děje byla eliminována předchozí přezkumná, ale zejména
nalézací činnost obecných soudů.
K námitkám obsaženým v ústavní stížnosti dále vedl. účastník
zejména poukazuje na znění §4 odst. 2 písm. a), odst. 3 dekretu
prezidenta republiky č. 100/1945 Sb. Není rovněž sporu o tom,
uvádí vedl. účastník, že předmětný majetek byl určen k provozu
znárodněného podniku, neboť tato skutečnost vyplývá i ze
společenské smlouvy, uzavřené bratry P. dne 10. 2. 1941, kdy za
předmět podnikání společnosti bylo zakladateli určeno "pokračování
v provozu sklárny a výroba skla a skleněného zboží" a do jmění
společnosti byly zařazeny právě předmětné nemovitosti.
Současně vedl. účastník zdůraznil, že majetek nárokovaný
stěžovateli nabyl na základě řádně schváleného privatizačního
projektu a rozhodnutím Ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci podle §10 odst. 1 zák. č. 92/1991 Sb. a namítá
nedostatek pasivní legitimace ve sporu, když jej nelze ztotožňovat
s povinnou osobou vůči níž byl restituční nárok uplatněn
a zažalován (tam byly Sklárny K.) a nemá tudíž ani povinnost jej
vydat, neboť není právním nástupcem zrušeného státního podniku.
Vedl. účastník dále doplnil, že logicky i ze znění zák. č.
87/1991 Sb. ostatně nevyplývá, že by oprávněná osoba měla nárok na
kumulaci dvou restitučních nároků, tj. nároku na vydání a nároku
na vypořádání, když stěžovatelé využili obou způsobů, neboť v jiné
soudní věci se domáhají vypořádání na základě zák. č. 92/1991 Sb.
Z výše uvedených důvodů a zejména s odkazem na skutečnost, že
k odnětí majetku nedošlo v rozhodném období, navrhuje vedl.
účastník odmítnutí, resp. zamítnutí ústavní stížnosti.
Okresní soud konstatoval, že výzva k vydání předmětných
nemovitostí došla vedl. účastníku dne 24. 6. 1992 a odkazovala na
zák. č. 229/1991 Sb. Podle výpovědi stěžovatelů před soudem I.
stupně byl pánvový obsah množstvím skloviny, kterou bylo možno
tavit a určovala se jím celková kapacita sklárny bez ohledu na
skutečný provoz. Stěžovatelé uvedli, že pánvový obsah sklárny
činil asi 4. 200 litrů, přičemž denní obsah byl asi 2. 100 litrů
skloviny. V prvém stupni rozhodoval o návrhu stěžovatelů Okresní
soud v Benešově, který rozsudkem ze dne 12. 5. 1994, sp. zn. 4
C 224/92, návrh stěžovatelů na určení povinnosti vedl. účastníka
uzavřít se stěžovateli dohodu o vydání nemovitostí ve smyslu
žalobního návrhu zamítl.
Řízení o návrhu stěžovatelů na uzavření dohody o vydání
nemovitostí blíže označených pod bodem V. žalobního návrhu bylo
zastaveno.
V odůvodnění rozsudku prvostupňový soud konstatoval, že
stěžovatelé jsou právními nástupci původních spoluvlastníků (resp.
Ing. S. P. je původní spoluvlastník). Stěžovatelé zaslali vedl.
účastníku výzvu na vydání věci, která byla odmítnuta s tím, že
předmětné nemovitosti byly znárodněny již v r. 1945, t. j. mimo
rozhodné období, stanovené v zák. č. 87/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. V průběhu řízení před tímto soudem omezili
stěžovatelé žalobní návrh, resp. jej vzali částečně zpět s tím, že
požádali o uzavření dohody o vydání pouze těch nemovitostí, které
byly blíže označeny pod bodem II. výroku citovaného rozsudku,
neboť ostatní nemovitosti podle jejich písemného podání ze dne 5.
5. 1994 nespadají pod režim zák. č. 87/1991 Sb., ale jsou pozemky
zemědělskými ve smyslu zák. č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Řízení ohledně těchto pozemků zahájené u příslušného
pozemkového úřadu do doby vydání rozsudku soudu prvého stupně
nebylo skončeno. Z provedeného dokazování pak okresní soud odkázal
zejména na zjištění provedená z předložených výpisů jednotlivých
vložek pozemkové knihy, na kterých byly vyznačeny vlastnické
vztahy k těmto nemovitostem, jak před provedeným znárodněním, tak
i po r. 1948. Okresní soud provedl dokazování i jednotlivými
vyhláškami ministerstva průmyslu a závěrem konstatoval, že
S. R. A. P. byla znárodněna zestátněním v r. 1945, znárodněním
nabyl stát vlastnictví podniku, včetně veškerých nemovitostí,
budov, zařízení i práv, sloužících k provozu znárodněného podniku.
Stěžovatelé jsou podle závěru tohoto soudu oprávněnými osobami ve
smyslu §3 zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ale
vzhledem k tomu, že na projednávaný případ se nevztahuje zák. č.
87/1991 Sb., neboť ke znárodnění došlo mimo rozhodné období, byl
návrh stěžovatelů zamítnut. K námitce stěžovatelů, že dekret byl
na znárodněný podnik uplatněn neprávem, pak soud konstatoval, že
v. o. s. založená v r. 1941 společenskou smlouvou byla i podle
tehdy platného Všeobecného zákoníku hospodářského považována za
sdružení fyzických osob, které mají práva nabývat a pozbývat
majetku ve vztahu k jimi založené společnosti. Citovaný dekret
však nerozlišoval mezi znárodněním majetku právnické či fyzické
osoby, stejně jako nebylo rozhodné, zda k datu účinnosti dekretu
byla S. R. A. P. v provozu či nikoli.
Pro posouzení okamžiku, kdy podnik S. R. A. P. přešel do
vlastnictví státu, neměl rozhodující význam výměr ministerstva
průmyslu ze dne 4. 6. 1950, neboť ten stanovil již jen rozsah
znárodněného majetku. K přechodu předmětných nemovitostí došlo
tedy mimo rozhodné období zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Proti tomuto rozsudku podali stěžovatelé odvolání. Krajský
soud v Praze, jako soud odvolací, napadený rozsudek soudu prvého
stupně v plném rozsahu potvrdil.
Současně se zcela ztotožnil s názorem, že k přechodu
nemovitostí na stát došlo ex lege ke dni 27. 10. 1945. Pokud se
týkalo vyhlášení znárodnění podniku v Úředním listu a vydání
výměru ministra průmyslu o rozsahu znárodnění, pak odvolací soud
konstatoval, že tento akt měl pouze význam deklaratorní, stejně
jako výměr ze dne 4. 6. 1950. Tvrzení stěžovatelů, že ke
znárodnění firmy došlo až podle zák. č. 114/1948 Sb., neodpovídá
výsledkům dokazování, neboť tato sklárna byla fakticky převzata
a provozována n. p. Sklárny a brusírny Bohemia již od r. 1946.
K námitkám stěžovatelů odvolací soud zdůraznil, že
rozhodující pro znárodnění byla pouze skutečnost, zda majetek
a práva v době účinnosti dekretu sloužily provozu znárodněného
podniku bez ohledu na to, zda se v okamžiku znárodnění jednalo
o majetek právnické či fyzické osoby a nebylo ani rozhodné, jestli
v době znárodnění byla či nebyla v provozu, pokud jinak splňovala
podmínku pánvového obsahu pecí přes 1.000 litrů.
Ústavní soud stížnost jako nedůvodnou zamítl, neboť neshledal
že by napadeným rozsudkem Nejvyššího soudu ČR došlo k porušení
shora již citovaných základních práv a svobod, a to jak v průběhu
řízení, tak i samotným výrokem dovolacího soudu. Nejvyšší soud ČR
se ve svém rozhodnutí zabýval nejprve přípustností dovolání proti
rozsudku odvolacího soudu a poté i rozhodnutím tohoto soudu ve
věci samé. Stěžovatelé především namítali, že Nejvyšší soud ČR
sice provedl právní rozbor účinnosti dekretu, avšak nerespektoval
v tomto směru již publikovaná rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR
a nezkoumal veškeré důkazy, kterými stěžovatelé argumentovali
v podaném dovolání. K této námitce lze uvést, že Ústavní soud
souhlasí s právním výkladem Nejvyššího soudu ČR, provedeným k již
citovanému dekretu č. 100/1945 Sb., neboť jeho právní názor
vychází výhradně z dikce citovaného dekretu, aniž by mu byl
podsouván jiný význam, než tento dekret v době jeho vyhlášení
skutečně měl. Ústavní soud se v řadě publikovaných judikátů zaujal
rozdílná stanoviska k hodnocení problematiky restitucí, provedené
obecnými soudy, rozdílnost výkladu je však vždy nutno vztáhnout ke
skutkově totožným právním věcem.
Již z provedeného dokazování před soudem prvého stupně
(z výpovědi stěžovatele K. P. a ing. A. P. na č. l. 93 spisu)
vyplynulo, že sklárna byla jejími vlastníky připravována
k zahájení provozu po skončení války. V objektu firmy se proto
nacházely dvě pece, jejichž pánvový obsah byl okolo 2. 100 litrů,
což vysoce překračovalo podmínku uvedenou v ustanovení §1 odst.
1 č. 12 dekretu a bylo zcela nerozhodné, zda za této situace byla
sklárna k datu 27. 10. 1945 v provozu či nikoli. Stěžovateli
neustále akcentovaná otázka, zda ke znárodnění majetku dle dekretu
mohlo dojít i v případě fyzických osob, byla zcela dostatečným
způsobem objasněna v rozhodnutích obecných soudů, takže Ústavní
soud v tomto smyslu odkazuje jak na ustálenou judikaturu obecných
soudů, tak i soudu Ústavního, které se při posuzování charakteru
veřejné obchodní společnosti, jako sdružení fyzických osob
shodují, což ostatně vyplývá i z čl. 85 - 149 zák. č. 1/1863 ř.
z., který upravoval právní poměry v. o. s.
K intabulační povinnosti, jíž se stěžovatelé dovolávají jako
podmínky nabytí vlastnictví k nemovitostech, Ústavní soud
poznamenává, že povinnost knihovního zápisu se vyžadovala pouze
při konkrétních případech, a to při nabývání vlastnictví
nemovitostí převodem, s ohledem na ustanovení §424 ve vztahu
k §431 o. z. o. z roku 1811. Je třeba důsledně rozlišovat mezi
přechodem vlastnictví k nemovitostem, ke kterému docházelo v daném
případě znárodněním podle dekretu (ex lege), tj. autoritativním
výrokem příslušných úřadů od převodu smluvního (Pl. ÚS 1/95).
Datum vydání autoritativního výroku pak znamená rovněž dobu
přechodu vlastnictví. V této otázce je tedy jasná skutečnost, že
k přechodu vlastnictví znárodněného majetku došlo již nabytím
účinnosti dekretu č. 100/1945 Sb., tj. ke dni 27. 10. 1945.
Na této významné skutečnosti nic nemění ani to, že k zápisu
nemovitého majetku v. o. s. S. R. A. P., dle uzavřené společenské
smlouvy z r. 1941 do pozemkových knih, došlo až v r. 1946 (návrh
na zápis byl doručen dle výpisu z pozemkové knihy dne 10. 10.
1946). Stěžovatelé zejména vytýkají obecným soudům skutečnost, že
důsledně nezkoumaly rozsah znárodnění a nezabývaly se ani otázkou,
v jakém skutečném množství majetkové podstaty měla být firma
znárodněna a zda veškeré nemovité a movité věci do znárodnění
zahrnuté byly ve vlastnictví znárodněného podniku. K tomu je třeba
uvést, že obecné soudy v řízení podle zák. č. 87/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, nemohou provádět revizi znárodňovacího
procesu, a to jak s ohledem na časový odstup, tak i na zřejmý
nedostatek zvláště písemných listinných důkazů. Při posuzování
nároků na vydání věci ve smyslu restitučního zákona bylo náležitě
zkoumáno, zda nedošlo ke zneužití dekretu jako aktu politické
perzekuce a stěžovatelům se tak dostalo plné ochrany jejich práv
účastníka soudního řízení. Ústavní soud nezjistil, a to jak ze
spisu prvostupňového soudu, tak i z rozhodnutí Nejvyššího soudu
ČR, žádné porušení tvrzených základních práv a svobod ve smyslu
ústavní stížnosti. Z tohoto důvodu podanou stížnost zamítl ( §82
odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 18. srpna 1999