infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-361-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 14.09.1999, sp. zn. II. ÚS 401/97 [ nález / CEPL / výz-3 ], paralelní citace: N 124/15 SbNU 181 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:2.US.401.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Ručení Fondu národního majetku za závazky nabyvatelů privatizovaného majetku

Právní věta V důsledku přijetí novely §15 odst. 3 zákonem č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby se zákonem č. 244/1994 Sb. situace stěžovatelky změnila tak, že již nemohla své nároky uplatnit přímo vůči solidárnímu ručiteli. V takovém případě se nejedná o modifikaci procesního postupu při uplatnění nároku, nýbrž o jeho změnu z hlediska hmotného práva. Nejenže se mění pořadí dlužníků jako subjektů hmotněprávního vztahu, dochází ke změnám v povinných osobách. Výrazně se zpětně zhoršuje situace věřitele, který by tak nemohl nadále uplatňovat svou splatnou pohledávku vůči tomu, kdo ji byl povinen v době jejího uplatnění splatit. Takováto situace není nepravou zpětnou účinností ve smyslu §868 o.z., nýbrž naopak zásahem do nabytých práv vymoci si zapravení splatné pohledávky u toho, kdo je tak povinen učinit a představuje proto pravou zpětnou působnost, která je v rozporu s principy právního státu, jak již Ústavní soud vícekrát konstatoval ve své judikatuře.

ECLI:CZ:US:1999:2.US.401.97
sp. zn. II. ÚS 401/97 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti Š., a.s., zastoupené JUDr. L. V., advokátem, proti rozsudku Vrchního soudu v Praze, č.j. 8 Cmo 533/95-47, ze dne 4. 10. 1996 a proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR, č.j. 1 Odon 48/97-64, ze dne 30. 7. 1997, za účasti Nejvyššího soudu České republiky a Vrchního soudu v Praze jako účastníků řízení a 1) H. K., a.s. v likvidaci zastoupeného JUDr. J. H., advokátkou, a 2) Fondu národního majetku ČR, jako vedlejších účastníků řízení, mimo ústní jednání, takto: Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 7. 1997, č.j. 1 Odon 48/97-64, a rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 4. 10. 1996, č.j. 8 Cmo 533/95-47, se zrušují. Odůvodnění: Stěžovatelka napadla ústavní stížností podanou k poštovní přepravě dne 21. 10. 1997 rozsudek Nejvyššího soudu ČR, č.j. 1 Odon 48/97-64, ze dne 30. 7. 1997, kterým bylo zamítnuto dovolání stěžovatelky proti rozsudku Vrchního soudu v Praze, č.j. 8 Cmo 533/95-47, ze dne 4. 10. 1996, kterým byl změněn rozsudek Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 22. 4. 1996, č.j. 4 Cm 497/93-19. Skutková a právní stránka ústavní stížnosti spočívá v následujících skutečnostech. Stěžovatelka se domáhala žalobou proti vedlejším účastníkům zaplacení částky 1 703 223 Kč s příslušenstvím s tím, že vedlejší účastníci jsou povinni zaplatit vymáhané částky společně a nerozdílně, přičemž plněním jednoho z nich zaniká v rozsahu plnění povinnost druhého. Vymáhaná částka představovala poplatek z prodlení podle §378 hospodářského zákoníku za prodlení se zaplacením dodaného zařízení. Vedlejší účastník 1. byl odběratelem a dlužníkem, vedlejší účastník 2. byl ručitelem žalovaného 1. Krajský obchodní soud v Praze rozsudkem ze dne 22. 4. 1996, č.j. 4 Cm 497/93-19, rozhodl, že vedlejší účastníci jsou povinni zaplatit žalobci společně a nerozdílně částku 1 703 223 Kč a dále částku 79 652 Kč na náhradu nákladů řízení, to vše do tří dnů od právní moci rozsudku s tím, že plněním jednoho z nich zaniká v rozsahu plnění povinnost druhého vedlejšího účastníka. Soud prvního stupně tak vyhověl žalobě v plném rozsahu, když vycházel ze zjištění, že 1. vedlejší účastník nárok co do důvodu i výše uznal a že žalobce vyzval 2. vedlejšího účastníka dopisem ze dne 25. 11. 1993 k zaplacení dluhu jakožto ručitele, když dlužník nezaplatil z důvodu insolvence. Tento soud vzal v úvahu původní znění ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, které zavazovalo Fond národního majetku České republiky jako ručitele, a následné novelizace tohoto ustanovení, provedené zákony č. 210/1993 Sb. s účinností ode dne 13. 8. 1993 a č. 224/1994 Sb. s účinností od 6. 12. 1994. Soud měl za prokázané, že pohledávka stěžovatelky vznikla přede dnem 13. 8. 1993 a byla uplatněna u 2. vedlejšího účastníka jako ručitele před 6. 12. 1994 a na základě toho dospěl k závěru, že ručitelský závazek 2. vedlejšího účastníka vznikl ex lege, nadále trvá a nelze proto na daný případ aplikovat ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 91/1992 Sb., ve znění zákona č. 224/1994 Sb. Ve vztahu k 1. vedlejšímu účastníku soud rozhodl způsobem podle ustanovení §153a o.s.ř. Proti tomuto rozsudku podal 2. vedlejší účastník odvolání, na jehož základě Vrchní soud v Praze rozsudkem ze dne 4. 10. 1996 napadený rozsudek změnil tak, že se mu povinnost zaplatit stěžovateli částku 1.703.223,- Kč a dále částku Kč 79.652,- Kč na náhradu nákladů řízení společně a nerozdílně s 1. vedlejším účastníkem neukládá a v důsledku toho plněním jednoho z vedlejších účastníků nezaniká v rozsahu plnění povinnost druhého vedlejšího účastníka. V ostatním zůstal výrok rozsudku nedotčen. Odvolací soud se neztotožnil s názorem soudu prvního stupně, že jsou splněny podmínky ručení 2. vedlejšího účastníka za závazek 1. vedlejšího účastníka. Ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 224/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se nedotýká existence právního vztahu, který vznikl ze zákona mezi věřiteli nabyvatele privatizovaného majetku a Fondem národního majetku České republiky jako ručitelem, a zachovává i právo, které z tohoto vztahu vzniká, a pouze modifikuje podmínky pro jeho uplatnění. Nejde proto o zpětnou účinnost zákona, která by byla nepřípustná. Ručení Fondu národního majetku ČR je založeno speciálním zákonem, s výraznými odchylkami od obecné úpravy v obchodním zákoníku. Aplikace právní úpravy ručení Fondu národního majetku za závazky nabyvatelů privatizovaného majetku má proto přednost před aplikací obecné úpravy obchodního zákoníku. Nároky věřitelů, pokud vznikly před 13. 8. 1993 a dosud trvají, je nutno podřídit ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění zákona č. 224/1994 Sb., a zkoumat, zda jsou splněny podmínky cit. ustanovení pro splnění ručitelské povinnosti. Odvolací soud dospěl k závěru, že v daném případě vznik ručitelské povinnosti 2. vedlejšího účastníka nebyl prokázán. Proti tomuto rozsudku podala stěžovatelka dovolání ze dne 3. 12. 1996, s poukazem na ustanovení §238 odst. 1 písm. a) a §241 odst. 3 písm. d) o.s.ř. Dovozoval, že právní názor odvolacího soudu je chybný. Ručitelský závazek 2. vedlejšího účastníka vznikl ex lege dne 10. 2. 1992, tj. zapsáním 1. vedlejšího účastníka do obchodního rejstříku. Proto pro určení 2. vedlejšího účastníka platí ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění platném ke dni 10. 2. 1992, což znamená ručení jak časově, tak i věcně neomezené. Cit. zákon upravoval pouze vznik ručení Fondu národního majetku a v souvislosti s tím prolomil obecně platnou zásadu, že k přechodu závazku je třeba souhlas věřitele, a stanovil, že k přechodu závazku se souhlas věřitele nevyžaduje, a současně zakotvil časově a věcně neomezené ručení Fondu národního majetku. Stěžovatelka dále v dovolání argumentovala tím, že vzhledem k tomu, že zákon č. 92/1991 Sb. jinou podrobnější úpravu neobsahoval, je nutno použít na obsah ručení ustanovení §304 an. obch. z. Podle ustanovení §306 odst. 1 obch. z. je věřitel oprávněn se domáhat splnění závazku na ručiteli jen v případě, že dlužník nesplnil svůj splatný závazek v přiměřené době poté, co byl k tomu věřitelem písemně vyzván. Stěžovatel jako věřitel vyzval dlužníka ke splnění závazku pokusem o smír ze dne 11. 10. 1993 a rovněž vyzval ručitele svým dopisem ze dne 25. 11. 1993 ke splnění ručitelského závazku. Z toho vyplývá, že stěžovateli vzniklo právo domáhat se splnění ručitelského závazku na 2. vedlejším účastníku jako ručiteli před účinností zákona č. 224/1994 Sb., a toto právo tedy nemohlo zaniknout ani nemohlo být modifikováno. Nová zákonná úprava tudíž nemohla mít vliv na existenci již nabytých práv, opačné tvrzení by znamenalo připuštění pravé retroaktivity, která je v českém právním řádu nepřípustná. Zásada ochrany nabytých práv byla zakotvena již v článku V. vyhlašovacího patentu k obecnému zákoníku občanskému, kde se uvádělo, že zákony nemají působit nazpět. Tato zásada byla dále vyjádřena v ustanovení §5 obecného zákoníku občanského, podle něhož zákony nepůsobí nazpět, nemají totiž vliv na jednání, která se seběhla dříve, a na práva dříve nabytá. Argumentoval i právním názorem vyjádřeným v nálezu Ústavního soudu ČR publikovaném pod č. 131/1994 Sb., podle něhož k definičním znakům právního státu patří také princip právní jistoty a ochrany důvěry občanů v právo, jejíž součástí je také zákaz retroaktivity právních norem. Principy právního státu, právní jistoty vyžadují každý ústavně možný případ retroaktivity zakotvit expressis verbis v zákoně a vyřešit s tím spojené případy tak, aby nabytá práva byla řádně chráněna". Stěžovatel proto navrhl, aby Nejvyšší soud v souladu s §243 odst. 1 a 2 o.s.ř. zrušil napadený rozsudek odvolacího soudu a věc vrátil odvolacímu soudu k dalšímu řízení. Nejvyšší soud jako soud dovolací konstatoval, že skutková zjištění, učiněná v předcházejícím řízení soudy prvního a druhého stupně, jsou nesporná a ani dovolatel je nezpochybňuje. Podle úplného výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským obchodním soudem v Praze, oddíl B., vložka 1335, byla dne 10. 2. 1992 do obchodního rejstříku zapsána "P. K., a.s.", od 22. 8. 1995 pak byla zapsána změna obchodního jména na "H. K., a.s." ,a poté od 10. 11. 1995 byla zapsána změna H. K., a.s. "v likvidaci". Akciová společnost byla založena jednorázově, jediným zakladatelem byl Fond národního majetku České republiky. Předmětem sporu v dovolacím řízení byla právní otázka, zda 2. vedlejší účastník - Fond národního majetku České republiky - je povinen zaplatit stěžovateli částku 1,703.223,-Kč s příslušenstvím, a to alternativně, popř. i solidárně s 1. vedlejším účastníkem, na základě závazku z titulu ručení. Z toho Nejvyšší soud ČR dovodil, že v posuzovaném případě za předmětný závazek 1. vedlejšího účastníka jako zakladatel ručil Fond národního majetku ze zákona, neboť ručení vzniklo za účinnosti zákona č. 92/1991 Sb., před účinností novel - zákona č. 544/1992 Sb., zákona č. 210/1993 Sb., a zákona 224/1994 Sb. V době vzniku předmětného ručitelského závazku tak ručil 2. vedlejší účastník věcně a časově neomezeně. Pokud jde o právní změny provedené citovanými novelizacemi, dovodil Nejvyšší soud, že pro Fond národního majetku neplatí speciální úpravy ručení za závazky vzniklé po dni 13. 8. 1993, jak vyplývá z novel - zákonem č. 210/1993 Sb. a zákonem č. 224/1994 Sb. Novely provedené zákonem č. 544/1992 Sb. a č. 210/1993 Sb. se však nedotkly existence již vzniklých ručitelských závazků fondu. Jiná je podle Nejvyššího soudu situace v případě novely zákonem č. 224/1994 Sb., který výslovně pamatuje i na závazky vzniklé před dnem 13. 8. 1993. Tato novela však uvedené minulé závazky věcně a časově neomezuje, pouze modifikuje podmínky pro vymáhání nároků (závazků). Proto dovolání zamítl, neboť odvolací soud dospěl k závěru, že žalobce jako věřitel nevyčerpal všechny právní prostředky včetně výkonu rozhodnutí a konkursu ve vztahu k žalovanému 1. jako dlužníkovi, nelze mu vytknout pochybení, poněvadž žalobce splnění podmínek, vyžadovaných v ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění novely - zákona č. 224/1994 Sb., v průběhu řízení neprokázal. Toto rozhodnutí napadla stěžovatelka svou ústavní stížností, ve které tvrdí, že výše popsanými rozsudky Vrchního soudu v Praze a Nejvyššího soudu ČR bylo zasaženo do jejích ústavních práv plynoucích z čl. 1 Ústavy ČR a z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). V případě čl. 1 Ústavy ČR proto, neboť oba soudy vyložily zákon č. 224/1994 Sb. ve smyslu pravé zpětné účinnosti, která je v právním státě nepřípustná. Dále shrnula své argumenty, které uvedla již v dovolání a zdůraznila, že vzhledem k uplatnění zásady ochrany nabytých práv nelze skutečnost, že právní předpis upravující obchodní vztahy neobsahuje přechodná ustanovení vykládat ve smyslu stanovení pravé zpětné účinnosti tohoto právního předpisu. Proto se vznik právních vztahů existujících před nabytím účinnosti nové právní normy a právní nároky, které z těchto vztahů vznikly, řídí zrušenou právní normou. Proto práva, vzniklá před nabytím účinnosti zákona č. 224/1994 Sb., nemohla po nabytí účinnosti tohoto zákona zaniknout nebo být modifikována z toho důvodu, že nebyly splněny podmínky, na které zákon č. 224/1994 Sb. nově vznik obsahově totožných práv vázal. V případě porušení čl. 36 odst. 1 Listiny proto, že rozsudky soudů neodpovídají procesním zásadám a kritériím §157 odst. 2 in fine a odst. 3 o.s.ř., neboť oba soudy se zabývaly pouze popisem předchozích řízení, a nikoli právními argumenty stěžovatelky. Podstatou sporu však byla rozdílnost v právní, nikoli skutkové argumentaci. Nejvyšší soud se přitom spokojil s pouhým konstatováním, že uvedené minulé závazky věcně a časově neomezuje, pouze modifikuje podmínky pro vymáhání nároků (závazků). Zaujal tak zcela opačný právní názor než v rozsudku, sp. zn. 1 0don 20/96, ze dne 16. 10. 1996, kde svoji argumentaci přesvědčivě a podrobně zdůvodnil. Ústavní soud nejdříve přezkoumal formální náležitosti ústavní stížnosti. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatelka byla jako právnická osoba oprávněná k jejímu podání, byla řádně zastoupena a vyčerpala všechny prostředky, které jí zákon k ochraně jejích práv poskytuje v průběhu celého řízení včetně dovolání. Ústavní stížnost proto byla shledána přípustnou. Ústavní soud si vyžádal spisový materiál a vyjádření účastníka a vedlejšího účastníka řízení. Za Nejvyšší soud ČR se vyjádřil předseda senátu JUDr. F. F., který uvedl, že podle názoru Nejvyššího soudu stěžovatelka neprokázala splnění podmínek §15 odst.3 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění novely zákonem č. 224/1994 Sb., a proto bylo dovolání zamítnuto. Smyslem novely mělo být nejen to, že Fond národního majetku již nebude ručit za závazky vzniklé od její účinnosti, nýbrž i to, že se dotkne ručitelských závazků vzniklých před 13. 8. 1993. Nejvyšší soud musel toto ustanovení aplikovat, neboť jde o součást platného právního řádu. Otázkou pravé retroaktivity a ochrany nabytých práv se nezabýval, neboť jde o otázku ústavní, kterou má rozhodnout Ústavní soud. Za Vrchní soud v Praze se vyjádřila předsedkyně jeho senátu JUDr. L. R. Uvedla, že jí není obsah rozsudku Nejvyššího soudu znám. Poukázala však na rozsudek Nejvyššího soudu, čj. I Odon 20/96/Fa-113, ze dne 16. 10. 1996, ze kterého plyne, že závěry Vrchního soudu nebyly správné. 1. vedlejší účastník sdělil, že souhlasí plně s důvody ústavní stížnosti. 2. vedlejší účastník poukázal na praxi soudů, které mu zpravidla v obdobných případech ukládají povinnost uhradit věřiteli nabyvatele privatizovaného majetku požadované finanční plnění s tím, že novela provedená zákonem č. 224/1994 Sb. na projednávaný případ nedopadá. S touto rozhodovací praxí 2. vedlejší účastník nesouhlasí. Podle jeho názoru je třeba na všechny případy sporů ohledně ručitelského závazku FNM vztáhnout úpravu novou. Argumentoval též nálezem Ústavního soudu č. 63/1997 Sb. ve věci retroaktivity §45 odst. 3 věta třetí zákona č. 92/1991 Sb. Uvedl též, že případné vyhovění ústavní stížnosti přinese FNM značnou finanční zátěž. Věc byla Ústavním soudem posouzena z hlediska její opodstatněnosti. Opodstatněností ústavní stížnosti je přitom v řízení před Ústavním soudem rozumět to, že rozhodnutí, které je stížností napadeno, porušilo základní práva a svobody stěžovatelky. Přezkoumáním skutkového stavu, předložených listinných důkazů a posouzením právního stavu došel Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je v tomto směru opodstatněná. Vedly jej k tomu následující důvody. Fond národního majetku jako 2. vedlejší účastník byl jediným zakladatelem 1. vedlejšího účastníka, který byl do obchodního rejstříku zapsán dne 10. 2. 1992 jako P. K., a.s., a jehož označení se dvakrát měnilo. V řízení před obecnými soudy nebylo sporu o tom, že 1. vedlejší účastník nárok co do důvodu i výše uznal a že stěžovatelka vyzvala 2. vedlejšího účastníka dopisem ze dne 25. 11. 1993 k zaplacení dluhu jakožto ručitele, když dlužník nezaplatil z důvodu insolvence. Bylo prokázáno, že splatnost pohledávky stěžovatelky vznikla přede dnem 13. 8. 1993 a byla uplatněna u 2. vedlejšího účastníka jako ručitele před 6. 12. 1994, konkrétně 25. 11. 1993, žaloba byla proti oběma vedlejším účastníkům podána rovněž před 6. 12. 1994, konkrétně 5. 12. 1993. Spor se vedl o to, zda podle tehdy platného stavu ručitelský závazek 2. vedlejšího účastníka vznikl ex lege, a trval bez ohledu na provedené novelizace §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb. nebo zda bylo třeba na daný případ aplikovat ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění zákona č. 224/1994 Sb., podle kterého ručení 2. vedlejšího účastníka nastupuje teprve poté, co byly vyčerpány všechny právní prostředky proti nabyvateli privatizovaného majetku (zde 1. vedlejší účastník), včetně výkonu rozhodnutí a konkursu. Původní právní stav byl takový, že v §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, byl upraven vznik speciálního zákonného ručení, podle něhož - v souvislosti s převodem privatizovaného majetku na nabyvatele - k přechodu závazku se nevyžaduje souhlas věřitele, fond však ručí svým majetkem za splnění závazku nabyvatelem privatizovaného majetku. Toto původní znění §15 odst. 3 bylo do doby řešení sporu celkem třikrát novelizováno. Novela, provedená zákonem č. 544/1992 Sb. s účinností od 8. 12. 1992, upravila ručení v §15 odst. 3 tak, že "fond však ručí až do výše získané hodnoty privatizovaného majetku, a to po dobu jednoho roku od okamžiku přechodu závazku na nabyvatele privatizovaného majetku". Další novela, provedená zákonem č. 210/1993 Sb., s účinností od 13. 8. 1993, vypustila z předmětného ustanovení tu část věty, která upravovala ručení fondu, a ponechala v zákoně pouze ustanovení o přechodu závazků, ke kterému není třeba souhlasu věřitele. Základní význam pro řešení daného případu měla novela, provedená zákonem č. 224/1994 Sb., s účinností od 6. 12. 1994, která stanovila v §15 odst. 3, že "věřitel nabyvatele privatizovaného majetku se může domáhat splnění závazků vzniklých před 13. srpnem 1993, které na nabyvatele přešly v rámci privatizace, na Fondu národního majetku až po vyčerpání všech právních prostředků vůči nabyvateli privatizovaného majetku, včetně výkonu rozhodnutí a konkursu. Za závazky vzniklé po uvedeném dni Fond národního majetku neručí". Postupně tak zákonodárce snižoval rozsah ručení 2. vedlejšího účastníka za závazky nabyvatelů privatizovaného majetku, až je s účinností od 6. 12. 1994 zrušil zcela. V daném případě však bylo sporné to, že dnem 6. 12. 1994 se již nemohla stěžovatelka, tj. věřitel nabyvatele privatizovaného majetku, tj. 1. vedlejšího účastníka, domáhat na 2. vedlejším účastníku splnění závazků vzniklých před 13. srpnem 1993, které na nabyvatele přešly v rámci privatizace, dokud nevyčerpala všechny právní prostředky, včetně výkonu rozhodnutí a konkursu vůči 1. vedlejšímu účastníku. Zpětně se tak změnila právní pozice stěžovatelky. Podle názoru Nejvyššího soudu novela zákonem č. 244/1994 Sb. uvedené minulé závazky věcně a časově neomezuje, pouze modifikuje podmínky pro vymáhání nároků (závazků). S tímto názorem se Ústavní soud nemohl ztotožnit. V daném případě nedošlo k pouhé modifikaci podmínek pro vymáhání závazků, které by spočívalo ve změně předepsaného procesního postupu stěžovatelky. Splatná pohledávka stěžovatelky vznikla přede dnem 13. 8. 1993 a mohla být a byla uplatněna u 2. vedlejšího účastníka jako ručitele před 6. 12. 1994. Podle tehdy platného právního stavu vzniklo stěžovatelce subjektivní právo domáhat zapravení své splatné pohledávky u 2. vedlejšího účastníka, který byl z titulu svého postavení solidárním ručitelem. Jestliže Vrchní soud v Praze a Nejvyšší soud došly shodně k závěru, že v důsledku přijetí novely §15 odst. 3 zákonem č. 244/1994 Sb. se situace stěžovatelky změnila tak, že již nemohla své nároky uplatnit přímo vůči solidárnímu ručiteli, došlo zpětně ke změně její právní situace, kdy se nároky (splatná pohledávka) vzniklé před přejitím nové úpravy posuzují zpětně podle této nové úpravy, která zde v době jejich vzniku nebyla. V takovém případě se nejedná o modifikaci procesního postupu při uplatnění nároku, nýbrž o jeho změnu z hlediska hmotného práva. Nejen že se mění pořadí dlužníků jako subjektů hmotněprávního vztahu, dochází ke změnám v povinných osobách. Výrazně se zpětně zhoršuje situace věřitele, který by tak nemohl nadále uplatňovat svou splatnou pohledávku vůči tomu, kdo ji byl povinen v době jejího uplatnění splatit. Takováto situace není nepravou zpětnou účinností ve smyslu §868 o.z., nýbrž naopak zásahem do nabytých práv vymoci si zapravení splatné pohledávky u toho, kdo je tak povinen učinit a představuje proto pravou zpětnou působnost, která je v rozporu s principy právního státu, jak již Ústavní soud vícekrát konstatoval ve své judikatuře (srov. nálezy Pl. ÚS 16/93, Pl. ÚS 9/95, Pl. ÚS 17/96, uvedené ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, sv. 1, č. 25, sv. 5, č. 16, sv. 7, č. 46). II. senát Ústavního soudu přitom považuje za potřebné uvést, že nedošel k závěru o nutnosti přerušit řízení a podat ve smyslu §78 odst. 2 zákona o Ústavním soudu návrh na zrušení předmětné novelizace §15 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., neboť - jak dokazuje i rozhodovací praxe obecných soudů - jde jen o otázku zachování ústavně konformního výkladu daných právních předpisů. Podle čl. 36 odst. 1 Listiny má každý právo domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu. Tomu přirozeně odpovídá povinnost soudu v případě, že shledá zásah do práv a oprávněných zájmů účastníků řízení, tuto ochranu právům poskytnout. V daném případě byl sice veden spor o výklad zákonného předpisu, nicméně způsob, jakým byl vyložen a jakým bylo rozhodnuto, zasáhl do oblasti ústavně zaručených subjektivních veřejných práv fyzických a právnických osob. Stalo se tak při změně právního názoru Nejvyššího soudu, aniž byly důvody pro tuto změnu vyloženy. Ze všech výše uvedených důvodů rozhodl Ústavní soud tak, jak je ve výroku uvedeno. Dospěl k názoru, že postupem Vrchního soudu v Praze a Nejvyššího soudu ČR bylo porušeno základní právo stěžovatele zakotvené: - v čl. 36 odst. 1 Listiny, zaručujícím každému domáhat se stanoveným způsobem svých práv u nezávislého a nestranného soudu a - v čl. 1 Ústavy ČR, zakotvujícím princip právního státu, jehož neoddělitelnou součástí jsou mimo jiné ochrana nabytých práv, požadavek právní jistoty účastníků právních vztahů a důvěry v platné právo v době vzniku subjektivního práva. Protože v projednávané věci trpí obě rozhodnutí napadená ústavní stížností stejnou vadou, bylo z důvodu procesní ekonomie rozhodnuto o zrušení jak rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 4. 10. 1996, č.j. 8 Cmo 533/95-47, tak rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 7. 1997, č.j. 1 Odon 48/97-64, a podle §82 odst. l, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o Ústavním soudu, bylo návrhu zcela vyhověno. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 14. 9. 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:2.US.401.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 401/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 124/15 SbNU 181
Populární název Ručení Fondu národního majetku za závazky nabyvatelů privatizovaného majetku
Datum rozhodnutí 14. 9. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 23. 10. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Cepl Vojtěch
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 224/1994 Sb.
  • 40/1964 Sb., §868
  • 92/1991 Sb., §15 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík privatizace
retroaktivita/pravá
interpretace
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-401-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29928
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30