ECLI:CZ:US:1999:2.US.543.98
sp. zn. II. ÚS 543/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti 1) L.B., 2) J. B., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Praze a vedl. účastníků 1) Okresního úřadu Praha-východ, pozemkového úřadu a 2) Obce P., proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 3.11.1998, č. j. 44 Ca 334/97-22, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 3. 11. 1998, č. j.
44 Ca 334/97-22, a rozhodnutí Okresního úřadu Praha-východ,
pozemkového úřadu ze dne 26.11. 1997, č. j. PÚ-R2372-4 se zrušují.
Odůvodnění:
Návrhem ústavní stížnosti, která došla Ústavnímu soudu dne
29. 12. 1998, se domáhají stěžovatelé zrušení v enunciátu
uvedeného rozsudku Krajského soudu v Praze, kterým bylo potvrzeno
rozhodnutí Okresního úřadu Praha-východ, pozemkového úřadu ze dne
26. 11. 1997, č. j. PÚ-R2372-4, o tom, že stěžovatelé nejsou
vlastníky nemovitosti dle pozemkové knihy st. p. č. 46/1
s objektem hostince č. p. 19 v kat. území P. Nárok stěžovatelů byl
u pozemkového úřadu uplatněn podle ustanovení §6 odst. 1 písm. l)
zákona č. 229/1991 Sb. Stížnost zaměřují na onu část odůvodnění
rozsudku, ve kterém přezkumný soud považuje rozhodnutí pozemkového
úřadu za správné, protože budovu nelze vrátit, neboť v době, kdy
ji vlastnil stát, došlo u ní k zásadní přestavbě a vznikla tak
překážka jejího vydání podle ustanovení §11 odst. 4 zákona č.
229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (dále je zákon
o půdě).
Vytýkají přezkumnému soudu, že se nevypořádal s jejich
námitkou, že přestavba hostince byla prováděna v minulosti
v rozporu s tehdy platnými předpisy a že byla prováděna někým, kdo
nebyl jakkoli oprávněn se stavbou nakládat. Nemovitost byla v té
době jako součást zemědělské usedlosti ve správě Státního statku
K. a vedlejší účastník - obec P - neměla na ni žádné právo.
Stěžovatelé se odvolávají na rozhodnutí ministra zemědělství
ČR ze dne 23. 8. 1996, podle kterého se na budovu č. p. 19 a st.
p. č. 46/1 v kat. území P. zákon o půdě vztahuje, a proto tvrzení
krajského soudu o tom, že nelze nalézt žádnou souvislost
s předmětem zemědělské výroby, je nesprávné.
Nesouhlasí se závěry přezkumného soudu a jeho kvalifikaci
přestavby podle ustanovení §11 zákona o půdě, neboť přístavba
hostince byla provedena bez stavebního povolení, realizována
nevlastnickým subjektem a dodnes nebyla řádně kolaudována. Nelze
ji proto subsumovat, podle názoru stěžovatelů, pod ustanovení §11 odst. 4 zákona o půdě, neboť touto přístavbou budova neztratila
svůj původní stavebně technický charakter a i nadále souvisí
s předmětem zemědělské výroby.
V závěru svého návrhu stěžovatelé přiznávají vnos MNV P.,
jako právního předchůdce obce P., do pojednávané nemovitosti
a jsou ochotni vrátit obci náhradu ve výši 162.162,-Kč. Odvolávají
se na znění zákona č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti
komunistického režimu, neboť majetek, o jehož vrácení usilují, byl
hned po únoru 1948, tedy v rozhodném období, státem zabaven
a bezdůvodně po celou dobu využíván.
Svůj návrh zdůvodňují tím, že napadeným rozsudkem bylo
porušeno jejich ústavně zaručené právo, aniž by však blíže
specifikovali které.
Protože podaný návrh splňoval podmínky ustanovení §72 zákona
č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, t. j. byl podán
řádně a včas, Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu
v Praze, sp. zn. 44 Ca 334/97 a spis Okresního úřadu
Praha-východ, pozemkového úřadu, sp. zn. PÚ-R2372. Spolu
s vyžádáním spisů požádal Ústavní soud Krajský soud v Praze o jeho
vyjádření k podané ústavní stížnosti.
Předsedkyně senátu JUDr. O. S. navrhla zamítnutí ústavní
stížnosti, neboť nesouhlasí s tvrzením, že postupem Krajského
soudu v Praze bylo porušeno ústavní právo stěžovatelů vlastnit
majetek. Toto právo, jak dále uvádí, ani být porušeno nemohlo,
protože stěžovatelé nejsou vlastníky nemovitostí, které byly
předmětem řízení u přezkumného soudu.
Stížností napadený rozsudek se soustředil na základní otázku,
proč nemovitosti nemohly být restituentům vydány, i když spolu
s pozemkovým úřadem přiznávají stěžovatelům statut oprávněných
osob.
Jak pozemkový úřad, tak i přezkumný soud dospěly k názoru, že
nemovitosti nelze vydat proto, že je zde překážka jejich vydání
podle ustanovení §11 odst.4 zákona o půdě.
Z posudku soudního znalce Ing. J. K. vyplynulo, že objem
původních konstrukčních částí stavby činí 315,44 m3 a objem nově
pořízených konstrukčních částí činí 517,83 m3 Z celkového objemu
prvků dlouhodobé životnosti činí podíl původních částí 37,856 %,
podíl nově pořízených částí 62,144 %. Podíl nových konstrukcí
v současném stavu činí u základů 67,46 %, u nosného svislého zdiva
61,42 %, u stropů a podlah 60,68 %, u schodiště 46,82 % a u krovu
61,14 %. Ze závěru znaleckého posudku pak vyplývá, že původní
zastavěná plocha stavby č. p. 19 byla 160 m2 a po rekonstrukci
a přístavbě budovy činila již 544 m2.
Kritéria zásadní přestavby jsou tu zcela jistě splněna,
i když zákon č. 50/1976 Sb. - stavební zákon, ve znění pozdějších
předpisů, pojem "přestavby" nezná. Podle ustanovení §139b) odst.
3 stavebního zákona pod pojem změny dokončených staveb zařazuje a)
nástavby, b) přístavby, c) stavební úpravy, při nichž se zachovává
jak vnější půdorys, tak i výškové ohraničení stavby. Nelze proto
souhlasit s názorem krajského soudu, že pojem přestavba je širší
než přístavba a že v sobě zahrnuje i přístavbu. Naopak, tyto
jednotlivé typy změn staveb nutno hodnotit samostatně, a to nejen
co do rozsahu změn základních stavebních prvků, ale
i individuálním vyhodnocováním každého případu co do jeho
funkčnosti, např. u přístavby možnosti jejího oddělení od původní
stavby natolik, aby mohl být zajištěn samostatný provoz oddělených
částí nezávisle na sobě.
V pojednávaném případě došlo ke ztrátě původního stavebně
technického charakteru stavby provedenou přístavbou, jak dovodily
oba rozhodující orgány.
K naplnění obsahu ustanovení §11 odst. 4 zákona o půdě, jak
shodně uvádějí stěžovatelé i krajský soud, je však třeba splnění
další podmínky, že nemovitost nesouvisí již s předmětem zemědělské
výroby. Pokud se stěžovatelé dovolávají citovaného rozhodnutí
ministra zemědělství ČR, potom nutno konstatovat, že toto
rozhodnutí hodnotí stav nemovitosti v době jejího přechodu na
stát, kdy právě tento stav je rozhodující pro jeho subsumaci pod
režim zákona č. 229/1991 Sb.
Znění §11 odst. 4 zákona o půdě má však na mysli současný
stav,vzniklý ztrátou původního stavebního charakteru stavby a její
další funkčnosti s předmětem zemědělské výroby. Původní
zemědělskou usedlost, jejíž součástí byl i předmětný hostinec,
původní majitelka prodala a ponechala si pouze tento hostinec.
Dlouhá léta již neměl souvislost s předmětem zemědělské výroby
a tím více ji nemá v současnosti.
Nutno proto dát za pravdu jak krajskému soudu, tak
i pozemkovému úřadu, že byly plně splněny podmínky §11 odst. 4
zákona o půdě.
Stěžovatelé však vylučují možnost uplatnění překážky zásadní
přestavby této nemovitosti, neboť nebyla provedena v souladu se
stavebním zákonem, t. j. byla provedena bez stavebního povolení,
bez kolaudace a k tomu neoprávněnou osobou. Je nutno si uvědomit,
že se jednalo o akci "Z", t. j. s plným vědomím a podporou
správních orgánů. V každém případě se však jednalo o stavbu,
kterou bylo možno sankcionovat podle ustanovení §106 stavebního
zákona jako neoprávněnou stavbu, resp. bylo možno uvedené
nedostatky konvalidovat.
Tyto stěžovateli namítané nedostatky nemají však vliv
v projednávaném případě na změnu stavby jako takové, neboť pro
účely jejího vydání se hodnotí její skutečný stav.
Ústavní soud však dospěl k závěru, že je nutno poskytnout
stěžovatelům ústavní ochranu (čl. 90 Ústavy a čl. 36 odst. 1 a 2
Listiny základních práv a svobod).
Výrok napadeného rozhodnutí pozemkového úřadu stanoví
(s odvoláním na §9 zákona o půdě, aniž by blíže specifikoval
odstavce tohoto paragrafu), že stěžovatelé nejsou vlastníky blíže
určených nemovitostí.
Pokud nejsou vlastníky, jsou tedy vyloučena jejich práva,
vztahující se a odvozená z vlastnictví. Přitom oba rozhodující
orgány souhlasně potvrdily, že stěžovatelé jsou oprávněnými
osobami podle zákona o půdě a rovněž nevyvrátily žádné pochyby
o osobě povinné.
Přesto, že jsou splněna všechna požadovaná kritéria,
nemovitosti jim nelze vydat, neboť tomu brání překážka podle §11
odst. 4 cit. zákona. Ovšem sama tato skutečnost zakládá právo
stěžovatelů na náhradu podle ustanovení §14 odst. 1 zákona
o půdě.
Pro uplatnění této náhrady jsou stanoveny termíny, jejichž
nedodržení má za následek ztrátu tohoto práva (§16 odst. 3 zákona
o půdě).
Protože rozhodnutí pozemkového úřadu nabylo právní moci dne
7. 12. 1998, kdy skončilo i přezkumné řízení u krajského soudu,
stěžovatelé ztratili potřebnou lhůtu na náhradu jenom proto, že se
svého restitučního práva na vydání nemovitostí domáhali
u Ústavního soudu formou ústavní stížnosti. Přijetím náhrady by se
této ochrany vzdávali.
Nárok na náhradu za nevydané nemovitosti je řádným
restitučním nárokem. Je proto nutné, aby v případě negativního
rozhodnutí pozemkového úřadu ve vztahu k restituentům bylo ve
výroku stanoveno, že se nemovitosti nevydávají a z jakých důvodů
se nevydávají. Pouhé určení, že restituent není vlastníkem
požadovaných nemovitostí znamená, m. j. určení o zániku
vlastnického práva, což však §6 zákona o půdě neupravuje (viz
rozsudek Nejvyššího soudu z 27. 10. 1998, sp. zn. 28 Cdo 49/98
- Soudní rozhledy č. 3, ročník 1999, str.88).
V případě kladného rozhodnutí je možno stávající dikci
ponechat, t. j. že restituent je vlastníkem požadovaných
nemovitostí, protože takovéto rozhodnutí se stává vkladovou
listinou pro zápis do katastru nemovitostí, u negativního
rozhodnutí zůstávají v platnosti zápisy původní.
Ústavní soud proto rozsudek krajského soudu zrušil podle §82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., neboť byly porušeny
čl. 90 Ústavy a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv
a svobod. Z důvodu procesní ekonomie zrušil Ústavní soud
i rozhodnutí pozemkového úřadu.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 20. října 1999