ECLI:CZ:US:1999:2.US.66.98
sp. zn. II. ÚS 66/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti Ing. J. O., zastoupeného JUDr. K. M., za účasti účastníků řízení 1) Městského soudu v Praze, 2) Obvodního soudu pro Prahu 1 a vedl. účastníků 1) ČR-KÚ Praha-východ, Kostelní 42, Praha 7, 2) ČR-ČÚZK, Hybernská 2, Praha 1, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 29. 9. 1997, sp. zn. 20 Co 213/97 a rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 14. 1. 1997, sp. zn. 25 C 83/95, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 29. 9. 1997, sp. zn.
20 Co 213/97, a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 14.
1. 1997, sp. zn. 25 C 83/95, se zrušují.
Odůvodnění:
Ústavní stížností napadeným rozsudkem Obvodního soudu pro
Prahu 1 byla zamítnuta žaloba stěžovatele, kterou se podle zák. č.
87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zejména zák. č.
116/1994 Sb. domáhal uzavření dohody o vydání věci, tj. domu č. p.
1581 se zastavěnou plochou p. č. 2223, dosud zapsaných na LV č.
1364 pro obec hl. m. Praha, kat. území Nové Město.
Městský soud v Praze potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro
Prahu 1 a současně zamítl návrh na připuštění dovolání.
Stěžovatel vytýká oběma pravomocným rozhodnutím, že jimi bylo
porušeno jeho základní ústavní právo na soudní ochranu
a spravedlivý proces, když byl vyloučen z mimosoudní rehabilitace,
přestože pro něho svědčilo právo podle zák. č. 87/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, a hlavně zák. č. 116/1994 Sb. Odvolává
se na jím navržené, ale soudem neprovedené důkazy. Svou aktivní
legitimaci ve sporu uvádí splněním podmínek ustanovení §6 odst.
2 a §2 odst. 1 písm. c) a §3 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů.
Stěžovatel spolu se svou matkou J. O. a bratrem E. O. byli
podílovými spoluvlastníky výše uvedených nemovitostí. Protože byli
Židé, byli nuceni tyto nemovitosti prodat na jaře 1939 pod tlakem
rasové perzekuce za nevýhodných podmínek firmě Walter a. s. Firma
Walter a. s. trhovou smlouvou z 15. října 1940 je zase prodala fa
Realitní akciové společnosti v Praze II. Nemovitosti byly prodány
firmě Walter a. s. za nepřiměřenou úplatu, jak dovozuje dále
stěžovatel, a to trhovou cenu 4.550.000 Kč, ačkoli dle znaleckého
posudku Ing. V. P., vypracovaného v souvislosti s restitučním
řízením podle zák. č. 128/1946 Sb. byla určena hodnota tohoto
majetku částkou 6.220.000 Kč. Na srážku z trhové ceny převzala fa
Walter a. s. pohledávky váznoucí na nemovitosti ve výši
2.068.629,44 Kč a zbytek ve výši 2.481.370,56 Kč byl složen na
vkladních knížkách, které nesměly být vybrány ani vyplaceny bez
svolení Magistrátu hl. m. Prahy. Podle odůvodnění rozsudku soudu
I. stupně takto složený zbytek kupní ceny na vázané účty byl
zabaven a dosud nebyl restituován.
Bratr E. O. uprchl před nacistickou zvůlí do Anglie, kde
působil v BBC. Stěžovateli spolu s matkou se již nepodařilo
uprchnout a tak byli deportováni do koncentračních táborů. Při
deportaci matka stěžovatele zemřela a dne 8. 8. 1946 byla
prohlášena za mrtvou.
Stěžovateli se podařilo z koncentračního tábora uprchnout do
Maďarska. Tam byl vězněn až do konce války nikoli již z rasových
důvodů, ale jako uprchlík. Po válce vystudoval Vysokou školu
ekonomickou a byl zaměstnán jako redaktor v Lidových novinách.
Dne 15. 1. 1946 byla zavedena neodkladná prozatimní národní
správa podle §3 dekretu č. 5/1945 Sb. na firmu Realitní akciová
společnost, neboť na základě revize, prováděné u fy Walter a. s.
Jinonice byly zjištěny rozsáhlé trestné činy, které ovlivnily také
činnost firmy Realitní akciová společnost. Firma Walter byla
vedena rodinou Kumperovou, která podporovala fašismus, za války se
spojila s Němci a terorizovala české zaměstnance.
Znárodnění fy Walter a. s. bylo vyhlášeno v Ú. l. č. 19 ze
dne 24. 1. 1946. Stěžovatel spolu se svým bratrem uplatnili řádně
ve smyslu dekretu č. 5/1945 Sb. a zákona č. 128/1946 Sb. nárok na
prohlášení kupní smlouvy na předmětné nemovitosti za neplatnou,
protože k jejímu uzavření došlo z důvodů rasové perzekuce.
Aniž by bylo toto řízení skončeno, výměrem ONV v Praze I ze
dne 26. 4. 1950 bylo podle dekretu č. 108/1945 Sb. rozhodnuto, že
u Realitní akciové společnosti v Praze byly splněny podmínky pro
konfiskaci majetku, který vlastnila ke dni 30. 10. 1945, tedy
i domu č. p. 1581/II se staveb. p. č. 879/6, zapsané v kn. vl. č.
1525 pozemkové knihy pro k. ú. Praha - Nové Město.
Stěžovatel z výlučně politických důvodů začal mít v Lidových
novinách potíže natolik, že byl 9. 2. 1951 vyloučen z KSČ a dne
25. 2. 1951 propuštěn ze zaměstnání. Proto, jak dále uvádí ve své
stížnosti, vzal dne 29. 3. 1951 návrh uplatněný podle zák. č.
128/1946 Sb. zpět, a to jednak pro naprostou nemožnost dosáhnutí
kladného rozhodnutí, jednak proto, aby se vyhnul další perzekuci,
která by byla logickým důsledkem postoje státu k nevydání
nemovitostí. Od r. 1951 pracoval jako dělník v ČKD, a to po dobu
14 let.
Předmětné nemovitosti byly ze správy Bytového podniku Praha
I převedeny k datu 1. 7. 1994 na Český úřad zeměměřičský
a katastrální. Současným vlastníkem je ČR - Katastrální úřad Praha
- východ. Výzvu a žalobu o uzavření dohody o vydání věci směřoval
stěžovatel proti ČR - Katastrálnímu úřadu Praha - východ a ČR
- Katastrálnímu úřadu Praha 1.
Jako novou skutečnost, která soudům nebyla známá a kterou
předkládá stěžovatel spolu s ústavní stížností, je listinný důkaz
ze svazku StB, který byl v minulosti na stěžovatele veden a který
má potvrdit jeho politickou perzekuci.
Ústavní soud z rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 zjistil,
že v době prodeje domu a staveb. parcely firmě Walter a. s. byla
matka stěžovatele spoluvlastnicí k 1/2 a stěžovatel se svým
bratrem každý k 1/4. Matka stěžovatele byla Rakušanka, německé
národnosti, stěžovatel v r. 1939 se hlásil k národnosti české.
Z rozsudku rovněž vyplývá, že dědické řízení po matce stěžovatele,
která byla prohlášena za mrtvou, dosud neproběhlo.
Soud prvého stupně žalobu stěžovatele zamítl z důvodu, že
nebyla splněna podmínka přechodu předmětných nemovitostí na stát
podle některých z ustanovení §6 zák. č. 87/1991 Sb., neboť
připadly státu jako konfiskovaný majetek akciové společnosti,
jejíž akcie vlastnily státně nespolehlivé osoby.
Odvolací soud, který potvrdil rozsudek soudu I. stupně,
zdůvodnil své rozhodnutí konstatováním, že pokud vzal stěžovatel
svůj návrh na restituci podle dekretu č. 5/1945 Sb. a zák. č.
128/1946 Sb. zpět a zpětvzetí bylo připuštěno, neměl na ni již
původní vlastník nárok ve smyslu §3 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb.,
přičemž současně nebylo prokázáno, že by řízení o nároku dle zák.
č. 128/1946 Sb. bylo zastaveno v důsledku politické perzekuce nebo
postupu porušujícího uznávaná lidská práva a svobody. Stěžovatel
podle názoru odvolacího soudu neprokázal, že by ke zpětvzetí
tehdejšího restitučního nároku došlo v důsledku této perzekuce.
K ústavní stížnosti se soud I. stupně vyjádřil tak, že
v průběhu řízení nikterak nebyla zkrácena práva stěžovatele
zaručená mu Ústavou, a proto na právním zhodnocení věci trvá,
neboť je považuje za správné. Současně uvedl, že stěžovatel podal
soudu návrh na povolení obnovy řízení. O tomto návrhu nebylo dosud
rozhodnuto. Navrhuje zamítnutí stížnosti.
Odvolací soud se ke stížnosti, že soudy neprovedly všechny
stěžovatelem navrhované důkazy uvedl, že nemá možnost posoudit
tuto námitku, neboť nemá k dispozici spis. Ke skutečnosti, že
stěžovateli se po vynesení rozsudku podařilo získat důkaz,
svědčící ve prospěch uplatněného restitučního nároku uvedl, že
nemůže být předmětem ústavní stížnosti, ale důvodem pro podání
návrhu na obnovu řízení podle §228 o. s. ř. Proto rovněž navrhuje
zamítnutí ústavní stížnosti.
Druhý vedlejší účastník Český úřad zeměměřičský a katastrální
ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že se plně shoduje
s právními názory obou soudů. Dále uvedl, že podle jeho názoru
není v restitučním sporu pasivně legitimován, neboť ke dni 1. 4.
1992 předmětné nemovitosti nedržel a v držení je nemá ani
v současné době.
Dále upozorňuje, že mu byla doručena výzva Obvodního soudu
pro Prahu 1, aby se vyjádřil k návrhu stěžovatele na obnovu
řízení. Protože neshledal důvodnost podmínek pro obnovu řízení,
navrhl soudu jeho zamítnutí. Navrhl rovněž zamítnutí ústavní
stížnosti jako nedůvodné.
Z nově zaslaného důkazního prostředku Ústavní soud zjistil,
že byl na stěžovatele v r. 1965 založen signální svazek StB, a to
proto, že byl podezřelý z provádění nepřátelské činnosti proti
ČSSR ve prospěch cizí rozvědky. Z dokladů, které jsou neúplné dále
vyplývá, že stěžovatel zatajil, že jeho bratr byl v Anglii, měl
britskou státní příslušnost a byl tam politicky činný. Dále
nesprávně uvedl, že jeho otec byl bankovním úředníkem, ačkoli byl
ředitelem Union banky v Praze. Ve spise je dále uvedeno, že
prováděl frakční činnost v redakci Lidových novin a že má celkově
záporný postoj k lidově demokratickému zřízení.
Ústavní soud si rovněž vyžádal spis Obvodního soudu pro Prahu
1, sp. zn. 25 C 83/95.
Po prostudování všech zaslaných dokumentů Ústavní soud dospěl
k závěru, že v projednávané věci došlo ze strany soudů k porušení
ústavnosti, a to čl. 90 Ústavy, neboť stěžovateli nebyla
poskytnuta zákonem stanoveným způsobem ochrana jeho práv a čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod, zaručující právo na
spravedlivý proces.
Nelze však přisvědčit námitce stěžovatele, že soudy
nevyhověly provedení svědeckých výpovědí, které by měly pro
posouzení otázky splnění podmínky podle §3 odst. 2 zák. č.
87/1991 Sb., v platném znění, zásadní a nezastupitelný význam, m.
j. Dr. F. K. a G. L., kteří o postoji stěžovatele poskytli soudu
místopřísežná prohlášení. Podle protokolu ze dne 11. 10. 1996
zástupce navrhovatele dal soudu pouze k úvaze, zda provede výslech
osob, které předložily čestné prohlášení. Na jejich předvolání
netrval.
Na výslechu těchto svědků netrval stěžovatel ani v odvolání
proti rozsudku soudu I. stupně, kdy požadoval pouze jako důkaz
přečtení jejich místopřísežných prohlášení.
Zcela jiná je však otázka přístupu soudů k výkladu ustanovení
restitučního zák. č. 87/1991 Sb. Sám tento zákon v §1 odst. 1
proklamuje, že se snaží zmírnit některé majetkové křivdy, spáchané
v rozporu se zásadami demokratické společnosti, respektující práva
občanů, vyhlášená v mezinárodních úmluvách a na ně navazujících
mezinárodních paktech o občanských, politických, hospodářských,
sociálních a kulturních právech. Zákon sám nemůže podchytit
jmenovitě veškerá jednání, která vedla k tomuto porušování,
a proto vytýčil základní morální výkladový princip, který spočívá
a vychází ze základních lidských a občanských práv. Sám Parlament
pro svou další činnost vydal zák. č. 198/1993 Sb., kterým vymezil
negativní stránku protiprávnosti komunistického režimu a v tomto
směru poukázal m. j. i na programové ničení hodnot evropské
civilizace a na destrukci tradičních principů vlastnického práva.
Ústavní soud je toho názoru, že v případě, pokud by
totalitním režimem nedošlo k této destrukci vlastnického práva,
musel by být návrh, podaný stěžovatelem na zrušení prozatímní
národní správy jeho majetku, vyřízen kladně. U občana, který byl
vyloučen ze strany a který byl propuštěn z práce pro třídní původ,
pro rodinné vztahy v kapitalistické cizině a v neposlední řadě
i v důsledku nekonformní socialistické činnosti, by další
uplatňování majetkového práva na nemovitosti poměrně vysoké
hodnoty zcela určitě vedlo k nejjednoduššímu tehdy používanému
prostředku státu - t. j. k odstranění nositele tohoto práva, a to
bez jakéhokoli zdůvodnění. Zákon č. 128/1946 Sb. byl ostatně
změněn a doplněn zákonem č. 79/1948 Sb., kdy se podstatně
modifikovalo nárokové právo žadatelů - restituentů i se stanovením
nových termínů pro jeho uplatnění.
Za takto konstatovaných skutečností nelze stěžovateli
přičítat k tíži jeho zpětvzetí návrhu podle zák. č. 128/1946 Sb.
Nepřiznat stěžovateli naplnění ustanovení §2 odst. 1 písm. c)
zák. č. 87/1991 Sb., t. j., že v jeho případě se tak stalo
v důsledku politické perzekuce, by znamenalo nové porušení
občanských zásad, uznávaných demokratickým světem.
Při této příležitosti považuje Ústavní soud za svou povinnost
vyjádřit se i k námitce vedlejšího účastníka, že stěžovatel nemůže
být aktivně legitimován, neboť byl osobou německé národnosti. Je
pravdou, že v r. 1930 přihlásila matka stěžovatele sebe i své dva
syny k národnosti německé. Sama byla Rakušanka. Stěžovatel se v r.
1939 přihlásil k národnosti české. Bez ohledu na tyto skutečnosti,
dekrety, pokud vychází z určení národnosti německé, mají na mysli
především veškeré výhody, kterými byl takový příslušník zvýhodněn
na úkor lidí jiných národností. Jak bylo již Ústavním soudem
judikováno, sám pojem Žid vyřazoval příslušníka tohoto etnika
nejen z dobrodiní jakýchkoli výhod, nýbrž naopak jej zbavoval
jakýchkoli lidských práv s konečným vyústěním v holocaustu. Pokud
se týká další námitky vedlejších účastníků, že stát konfiskoval
předmětné nemovitosti až Realitní společnosti a. s. a nikoli firmě
Walter a. s., která je původně odkoupila, byť by to nebylo pro
posuzovanou věc rozhodující, je nutno podotknout, že firmu Walter
vlastnili z převážné většiny (51%) majitelé Ing. A. a Dr. V. K.,
kteří tento nemovitý majetek převedli na firmu, která byla
v jejich 100 % vlastnictví.
I když odvolací soud se odvolává na stejný právní názor,
který vyslovil i Vrchní soud v Praze ve svém rozsudku ze dne 29.
11. 1994, sp. zn. 3 Cdo 352/93, publikovaném v Právních rozhledech
č. 4 roč. 1955 str. 153 t. j., že k obnovení nároku na vlastnictví
podle §1 odst.1 ve spojení s §4 odst. 1 zák. č. 128/1946 Sb.
bylo zapotřebí podání tohoto návrhu a kladné rozhodnutí
příslušného státního orgánu, nelze mu přiznat v posuzovaném
případě platnost. Žádost podle zák. č. 128/1946 Sb. byla podána
řádně a včas a její vyřízení bylo zmařeno životně existenčním
tlakem na osobu stěžovatele natolik, že ji vzal zpět. V řádně
fungujícím demokratickém a právním státě by tak nikdy neučinil.
Proto žaloba stěžovatele na uzavření dohody o vydání věci
vycházela ze správného předpokladu, totiž, že k přechodu
nemovitostí na stát došlo až v důsledku jejich konfiskace v r.
1950, kdy ještě vůbec nebyl vyřízen původní restituční nárok
stěžovatele podle dekretu č. 5/1945 Sb. a zákona č. 128/1946 Sb.
Proto je oprávněnou osobou podle zák. č. 87/1991 Sb. Nutno mu
přiznat, že pro něj svědčí podmínka ustanovení §3 odst. 2 cit.
zákona, protože jeho nárok na prohlášení přechodu vlastnického
práva k předmětným nemovitostem za neplatný byl znemožňován po
dobu více jak 4 let státním orgánem a po 25. únoru 1948 byl plně
vyloučen, a to z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona.
Pokud nebyl nárok podle dekretu č. 5/1945 Sb. a zák. č. 128/1946
Sb. uplatněn v tříleté prekluzivní době, bývá tím připuštěna
právní teorií konvalidace neplatného jednání v době nesvobody.
A contrario možno operovat s tím, že pokud státní orgán vůbec po
r. 1948 o takové podané žádosti nerozhodl, ač rozhodnout měl, je
možno pohlížet na tuto záměrnou nečinnost jako na splnění
uplatnění povinnosti ve prospěch žadatele. Stát byl nečinný ještě
dva roky po r. 1948.
Stěžovatel splňuje rovněž ustanovení §6 odst. 2 zák. č.
87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neboť byl předmětných
nemovitostí zbaven v důsledku politické perzekuce a také
v důsledku postupu, porušujícího obecně uznávaná lidská práva
a svobody.
Otázka vztahu kupní ceny na převod nemovitostí a jejich
skutečnou hodnotu je irelevantní vzhledem ke zjištění soudu I.
stupně, že prodejcům tato kupní cena vyplacena nebyla.
Proto Ústavní soud rozhodl o zrušení obou uvedených rozsudků
(§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb.).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 2. února 1999