ECLI:CZ:US:1999:2.US.9.97
sp. zn. II. ÚS 9/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti MUDr. M. Š., . proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 4. 10. 1996, č. j. 18 Co 358/96-27, ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 26. 3. 1996, č. j. 15 C 49/95-13, za účasti Městského soudu v Praze jako účastníka řízení a České republiky - Ministerstva financí ČR, jako vedlejšího účastníka řízení, mimo ústní jednání, takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění:
Dne 9. 1. 1997 se stěžovatel obrátil na Ústavní soud
s ústavní stížností proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
4. 10. 1996, č. j. 18 Co 358/96-27, kterým byl potvrzen rozsudek
Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 26. 3. 1996,
č. j. 15 C 49/95-13. Tímto rozsudkem byla zamítnuta žaloba
stěžovatele, kterou se domáhal na vedlejším účastníku náhrady
škody ve výši 5.556.392 Kč, způsobené nesprávným úředním postupem
státního orgánu.
Skutková a právní stránka případu spočívala v tom, že
stěžovatel se domáhal podle zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění
následků některých majetkových křivd, vydání id. 1/5 blíže
specifikovaných nemovitostí, které přešly na stát výměrem
Finančního odboru ONV v Praze 1 ze dne 8. 5. 1965, podle vládního
nařízení č. 15/1959 Sb., o opatřeních týkajících se některých věcí
užívaných organizacemi socialistického sektoru. Jako devizový
cizozemec byl povinen předložit potvrzení Správy pro věci
majetkové a devizové, že uvedené nemovitosti nebyly vypořádány
mezistátními dohodami, konkrétně Dohodou uzavřenou mezi vládou
ČSSR a vládou Kanady o vypořádání finančních otázek ze dne 18. 4.
1973. Stěžovatel nikdy vypořádán nebyl, jak potvrdila později
i kanadská strana. Správa pro věci majetkové a devizové vydala
přesně opačné sdělení ze dne 18. 7. 1991, č.
14/5770-rest./91-DP/. Proto Státní notářství pro Prahu 1 svým
rozhodnutím ze dne 5. 9. 1991, č. j. 1 RE 267/91-13, zamítlo návrh
na registraci dohody o vydání předmětných nemovitostí.
V listopadu 1994 se stěžovatel dověděl, že sdělení Správy pro věci
majetkové a devizové vycházelo z nesprávného výkladu uvedené
mezivládní dohody, když tento výklad byl později změněn tak, že
z něj plyne, že se na stěžovatele dohoda nevztahuje, a proto
nemohl být na jejím základě vypořádán. Tím vznikla stěžovateli
škoda, za kterou podle zákona č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za
škodu způsobenou rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
úředním postupem, odpovídá stát. V řízení o náhradu škody však
nebyl stěžovatel úspěšný. Podle jeho názoru tím bylo rozsudkem
Městského soudu v Praze porušeno jeho právo vlastnit majetek podle
čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina") a právo na náhradu škody způsobené nezákonným
rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem soudu, jiného
státního orgánu nebo orgánu veřejné správy podle čl. 36 odst. 3
Listiny.
Nesouhlasí proto s názorem Městského soudu v Praze, že věc
nelze posoudit podle zákona č. 58/1969 Sb. V případě potvrzení
Správy pro věci majetkové a devizové nešlo jen o její nezávazný
názor na právní problematiku, jak dovodil soud, nýbrž šlo
o povinnost Správy toto potvrzení oprávněné osobě vydat, čímž tedy
plnila své úkoly podle §18 odst. 1 zákona č. 58/1969 Sb. Jde tak
o jiné porušení postupu vyplývající z povahy a funkce plněného
úkolu, jak definoval Městský soud v Praze nesprávný úřední postup.
Podle stěžovatele je přesnější definice v ustálené judikatuře
(R 35/1977), podle které je nesprávným úředním postupem každé
nezákonné jednání úředních osob, které není nezákonným
rozhodnutím. Ať se ale postaví na kterékoli vymezení, podstatné
podle něj je, že funkcí plněného úkolu bylo vydat potvrzení o tom,
zda oprávněná osoba byla vypořádána mezistátními dohodami, přičemž
bylo povinností Správy pro věci majetkové a devizové postupovat
tak, aby vydané potvrzení bylo v souladu alespoň s obsahem uvedené
mezivládní dohody, když už ne s objektivní skutečností. Navrhl
proto zrušení obou soudních rozhodnutí.
Ústavní soud si vyžádal stanoviska účastníků a vedlejších
účastníků řízení. Za Městský soud v Praze se k návrhu vyjádřila
předsedkyně senátu JUDr. E. K., která návrh označila za
neopodstatněný a navrhla jeho zamítnutí nebo odmítnutí, přičemž
v podrobnostech odkázala na právní závěry v rozsudku Městského
soudu v Praze. Vedlejší účastník uvedl, že z jeho strany nedošlo
k nesprávnému úřednímu postupu, neboť vydal interní předpis, který
obsahoval toliko názor na právní problematiku v rámci stanovených
právních norem. Státní notářství tím vázáno nebylo a proti jeho
rozhodnutí bylo možno podat odvolání, což stěžovatel neučinil.
Navrhl proto zamítnutí návrhu.
Ústavní stížnost byla podána včas a stěžovatel byl řádně
zastoupen ve smyslu ustanovení §30 odst. 1 a §31 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Na
tomto základě Ústavní soud přezkoumal opodstatněnost ústavní
stížnosti a dospěl k závěru, že ústavní stížnost je
neopodstatněná.
Ústavní soud konstatuje, že věc, která je předmětem ústavní
stížnosti, byla projednána v řádně vedeném soudním řízení, ve
kterém nebylo shledáno porušení ústavních zásad. Meritum věci
z hlediska příslušnosti Ústavního soudu jako soudního orgánu
ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy ČR) spočívá v argumentaci
stěžovatele, který se dovolává ochrany svého vlastnického práva
podle čl. 11 odst. 1 Listiny a práva na náhradu škody podle čl.
36 odst. 3 Listiny.
Pokud jde o uplatňování vlastnického práva, mohl se Ústavní
soud pouze omezit na stanovisko ze své konstantní judikatury,
podle které je třeba, aby se jednalo o vlastnické právo již
zpravidla konstituované, nikoli pouze o tvrzený nárok na ně.
Z hlediska restitučních předpisů, kam patří i zákon č. 403/1990
Sb., jde proto pouze o založení nároku těch, kteří prokáží, že
jsou oprávněnou osobou, aby jim bylo vlastnické právo obnoveno ex
nunc pro případ, že splňují zákonem stanovené podmínky. V daném
případě bylo jednou z podmínek podle §6 odst. 4 zákona č.
403/1990 Sb., ve znění platném v době rozhodování Státního
notářství pro Prahu 1, že oprávněná osoba, je-li jí devizový
cizozemec, přiloží k výzvě potvrzení Správy pro věci majetkové
a devizové, že nemovitost nebyla vypořádána mezistátními dohodami.
Toto potvrzení neodpovídalo skutečnosti, neboť bylo založeno na
jiném výkladu citované dohody, než jaké uplatňovala kanadská
strana. Ve věci však stěžovatel nemohl vystupovat jako vlastník,
nýbrž jen jako oprávněná osoba podle zákona č. 403/1990 Sb.
Pokud jde o náhradu škody podle čl. 36 odst. 3 Listiny, je
třeba uvést následující. Podle tohoto ustanovení má každý právo na
náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného
státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním
postupem. Podle čl. 36 odst. 4 Listiny podmínky a podrobnosti
upravuje zákon, kterým byl v době rozhodování obecných soudů zákon
č. 58/1969 Sb.
Ústavní soud v této souvislosti nepovažoval za nutné provádět
přehodnocování důkazů, které provedly obecné soudy. Na jejich
základě mohl konstatovat, že z hlediska příslušnosti Ústavního
soudu jako orgánu ochrany ústavnosti bylo třeba posoudit správnost
závěrů Městského soudu v Praze, který konstatoval, že na danou věc
se zákon č. 58/1969 Sb. nevztahoval, neboť v daném případě nešlo
o nesprávný úřední postup, nýbrž o vyjádření názoru státního
orgánu. S tímto názorem se Ústavní soud sice v celém rozsahu
nemohl ztotožnit, musel se však ztotožnit se závěry Městského
soudu v Praze, který potvrdil zamítnutí žaloby.
Není pochyb o tom, že oba státy, které uzavřely výše uvedenou
Dohodu o vypořádání finančních otázek, tuto Dohodu vyložily každý
odlišným způsobem, a vždy v neprospěch stěžovatele, neboť její
ustanovení umožňovala dvojí výklad. Podle čl. II této Dohody bylo
podmínkou pro uplatnění nároku to, že daná osoba byla kanadským
občanem ke dni vstupu této Dohody v platnost a současně ke dni
vstupu v platnost opatření vypočtených v čl. I Dohody (znárodnění,
vyvlastnění, převzetí do správy nebo jiná podobná zákonná nebo
administrativní opatření) nebo ke dni, kdy byla příslušná opatření
proti jejímu majetku, právům nebo zájmům uplatněna. Kanadská
strana vyšla z toho, že prvním opatřením proti majetku stěžovatele
bylo jeho vzetí do národní správy v roce 1952, takže na
stěžovatele, který se stal kanadským občanem v roce 1956 se podle
jejího názoru dohoda nevztahovala. Československá strana vyšla
z toho, že rozhodujícím zásahem byl výměr Finančního odboru ONV
v Praze 1 ze dne 8. 5. 1965, vydaný podle vládního nařízení č.
15/1959 Sb. V té době již byl stěžovatel kanadským občanem,
a tudíž měl nárok na vypořádání z částky, kterou pro tento účel
dala kanadské straně československá strana. Tento výklad
Federálního ministerstva financí byl později změněn Ministerstvem
financí ČR.
Ústavní soud proto nemohl souhlasit s názorem Městského soudu
v Praze v tom směru, že věc nelze posoudit podle zákona č.
58/1969 Sb. V případě potvrzení Správy pro věci majetkové
a devizové nešlo jen o otázku, zda její potvrzení podle §6 odst.
4 zákona č. 403/1990 Sb. obsahuje její nezávazný názor na právní
problematiku, jak dovodil soud. Šlo současně o povinnost Správy
toto potvrzení (ať pozitivní nebo negativní) oprávněné osobě
vydat, čímž tedy plnila své úkoly ve smyslu §18 odst. 1 zákona č.
58/1969 Sb. Její postup by však bylo možno napadnout jedině za
podmínky, kdyby svou povinnost nesplnila a potvrzení nevydala,
čímž by znemožnila stěžovateli domáhat se jeho tvrzeného nároku na
restituci.
Ve skutečnosti ale Správa pro věci majetkové a devizové
postupovala z hlediska vymezení úředního postupu "správně", když
svou povinnost splnila a potvrzení stěžovateli vydala, přičemž
respektovala i metodické pokyny Federálního ministerstva financí.
Takováto listina je v rámci civilního soudního procesu ve smyslu
§134 o.s.ř. veřejnou listinou, která potvrzuje, že ji vydal orgán
československého (českého) státu (pravost listiny), a není-li
dokázán opak, i pravdivost toho, co je v ní osvědčeno nebo jako
v daném případě potvrzeno (pravdivost listiny). Pravost
i pravdivost listiny může být jiným státním orgánem (zde Státním
notářstvím pro Prahu 1) přezkoumána, a to nepochybně i k námitce
účastníka řízení před tímto orgánem. To, že se stěžovatel nebránil
vůči pravdivosti potvrzení, ač věděl, že vypořádán nebyl, je věc
jeho a jeho právního zmocněnce. Vztah mezi ním a jeho zmocněncem
je však věcí soukromého práva, která je vyloučena z kognice
Ústavního soudu. Pouze v tomto směru platí stanovisko Městského
soudu v Praze, že se na věc nevztahuje zákon č. 58/1969 Sb.
To, že později Ministerstvo financí ČR zaujalo jiný názor,
nemůže mít na posouzení věci vliv. Za prvé již z toho důvodu, že
změna právního názoru v judikatuře (na rozdíl od zrušení právního
předpisu nebo rozhodnutí anebo změny ve zjištění skutkových
okolností) nemůže být obecně důvodem pro zrušení rozhodnutí, které
bylo jeho základem. Výklad by bylo možno napadnout pouze
v případě, že by měl formu závazného rozhodnutí orgánu veřejné
moci, které by bylo ukončením samostatného řízení ve věci, které
by zase bylo předpokladem dalšího postupu řízení. Tak tomu ale
v předmětné věci není.
Výklad může být příčinou škody ve smyslu zákona č. 58/1969
Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu státu
nebo jeho nesprávným úředním postupem, jen jako součást
autoritativního výroku orgánu veřejné moci, nikoli jako jím
vyslovený názor v podobě jím vydané listiny. Je přitom věcí
každého orgánu veřejné moci, aby předpis, který má aplikovat,
posoudil a vyložil sám (autoritativní výklad), stejně jako další
podklady, jejichž předložení je podmínkou vydání rozhodnutí. Jeho
výsledek, pokud slouží jako podklad pro konečné rozhodnutí, pak
může být napaden jen prostřednictvím napadení tohoto konečného
rozhodnutí, což se v daném případě nestalo. Metodické pokyny jsou
nejvýše formou výkladu po služební linii, který nemohl vázat
Státní notářství jako orgán, který nepodléhá Federálnímu
ministerstvu financí, natož Správě pro věci majetkové a devizové.
Proto nutno stát na stanovisku, že v daném případě bylo
potvrzení Správy pro věci majetkové a devizové ze dne 18. 7.
1991, č. 14/5770-rest./91-DP/ pouhým podkladem pro rozhodnutí
Státního notářství pro Prahu 1 ze dne 5. 9. 1991, č. j. 1 RE
267/91-13, kterým zamítlo návrh na registraci dohody o vydání
předmětných nemovitostí. Toto potvrzení je pouze součástí podmínek
pro to, aby mohlo Státní notářství rozhodnout, není samostatným
rozhodnutím, které by bylo možno napadnout a přezkoumat. Stejně
tak nejsou právními prostředky napadnutelné metodické pokyny
Federálního ministerstva financí, které obsahují určitý výklad
předmětné Dohody, ani metodické pokyny Ministerstva financí ČR, ve
kterých je vyjádřen jiný názor. Napadnout lze pouze konečné
rozhodnutí, které bylo případně i na jejich podkladě vydáno.
V daném případě tímto rozhodnutím bylo, jak správně konstatovaly
obecné soudy, rozhodnutí Státního notářství pro Prahu 1 dne 5. 9.
1991, č. j. 1 RE 267/91-13, kterým zamítlo návrh na registraci
dohody o vydání předmětných nemovitostí.
Proto se zákon č. 58/1969 Sb. na daný případ vztahoval, ale
pro nesplnění podmínek pro uplatnění nároku na náhradu škody
(vyčerpání opravných prostředků podle §3 zákona č. 58/1969 Sb.)
by nebylo možno náhradu škody přiznat. Zdrojem vzniku hypotetické
škody však mohlo být pouze předmětné rozhodnutí Státního notářství
pro Prahu 1 ze dne 5. 9. 1991, č. j. 1 RE 267/91-13. To, že
stěžovatel se proti němu nebránil, není možné dohnat
překvalifikací problému na nesprávný úřední postup, kde použití
opravných prostředků ve smyslu §3 zákona č. 58/1969 Sb.
nepřichází do úvahy.
Součástí pojmu právního státu ve smyslu čl. 1 Ústavy ČR je
nepochybně jeho odpovědnost za škodu způsobenou protiprávním
konáním. Právní stát přitom musí dát šanci dotčené osobě bránit se
proti takovému konání. Právní řád ČSFR v roce 1991 takové
prostředky stěžovateli poskytoval. Pokud se však dotčená osoba
nebrání, ač jí jsou pro to vytvořeny v právu podmínky, není
porušením právněstátního principu, když nebude náhrada škody
poskytnuta.
Soudy proto nepochybily, když z tohoto důvodu žalobě
nevyhověly. Pokud jde o výklad předmětné Dohody kanadskou stranou,
nemůže být předmětem hodnocení ze strany orgánů ČR. Stejně tak
nepovažoval Ústavní soud za potřebné zkoumat to, zda v dané věci
byl skutečně z hlediska §6 odst. 4 zákona č. 403/1990 Sb., ve
znění platném k 5. 9. 1991, rozhodující samotný výklad předmětné
Dohody, nebo zda rozhodující nebylo osvědčení skutečnosti, zda na
základě této Dohody byl stěžovatel (bez ohledu na její výklad)
vypořádán či nikoli (skutková okolnost). Stejně tak nebylo třeba
posuzovat otázku promlčení nároku podle §22 odst. 1 zákona č.
58/1969 Sb., neboť s ohledem na nevyčerpání opravných prostředků
by jej nebylo možno uznat, i kdyby škoda skutečně vznikla.
Vzhledem k výše uvedenému proto Ústavní soud ústavní stížnost
podle §82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, zcela zamítl.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí není odvolání přípustné.
V Brně dne 29. září 1999