ECLI:CZ:US:1999:4.US.13.99
sp. zn. IV. ÚS 13/99
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti JUDr. I. F., proti usnesení vyšetřovatele Úřadu vyšetřování ČR, čj. ČVS: ÚVV-4/35-98, ze dne 28. 9. 1998, a usnesení státního zástupce Okresního státního zastupitelství Praha-západ, čj. 1 Zt 355/98, ze dne 22. 10. 1998, za účasti Policie ČR, Úřadu vyšetřování pro ČR, Praha 7, a Okresního státního zastupitelství Praha - západ, jako účastníků řízení, takto:
Usnesení vyšetřovatele Úřadu vyšetřování ČR, čj. ČVS:
ÚVV-4/35-98, ze dne 28. 9. 1998, a usnesení Okresního státního
zastupitelství Praha-západ, čj. 1 Zt 355/98, ze dne 22. 10. 1998,
se zrušují.
Ve zbývající části se návrh zamítá.
Odůvodnění:
Stěžovatelka se svou včas podanou ústavní stížností domáhá,
s odvoláním na porušení čl. 2 odst. 2, 3 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina") a čl. 2 odst. 3, odst. 4 Ústavy ČR,
zrušení shora označených usnesení.
V podrobném odůvodnění své ústavní stížnosti stěžovatelka
v podstatě uvádí, že pracuje v obchodní společnosti R., a. s., ve
funkci vedoucí právního oddělení. Z pozice této funkce je
stěžovatelka ve smyslu §20 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, oprávněná činit právní úkony za
obchodní společnost a zastupovat ji v právních záležitostech,
včetně vyřizování požadavků orgánů činných v trestním řízení. Dne
28. 8. 1998 byla obchodní společnost R. požádána vyšetřovatelem
Úřadu vyšetřování pro ČR o poskytnutí informací spojených
s identifikací majitelů specifikovaných telefonních stanic a dále
o poskytnutí podrobných výpisů veškerých uskutečněných hovorů od
data aktivace (tj. od data zahájení provozu uvedených mobilních
telefonních stanic) do 7. 6. 1998, jakož i veškerých dalších
informací, vztahujících se k předmětným telefonním číslům, které
jsou společnosti k dispozici. Společnost R. poskytla obratem dne
11. 9. 1998 identifikaci majitelů předmětných telefonních čísel
s tím, že další požadované informace poskytnuty nebudou, a to
z důvodů, které jsou dále v ústavní stížnosti podrobně rozvedeny
- v podstatě s odkazem na předmět telekomunikačního tajemství. Dne
15. 9. 1998 byla opětovně společnost R. vyšetřovatelem vyzvána
k poskytnutí podrobných výpisů hovorů, přičemž vyšetřovatel výzvu
opřel o ustanovení §8 odst. 1 a analogicky o §78 tr. řádu.
Společnost R. požadované informace opětovně neposkytla, důvody
neposkytnutí byly osobně projednány s vyšetřovatelem dne 28. 9.
1998. Poté vyšetřovatel usnesením uložil stěžovatelce ve smyslu
§66 tr. řádu pořádkovou pokutu ve výši 20 000,- Kč. Stěžovatelka
podala vůči tomuto usnesení stížnost, ve které především
poukazovala na to, že pokuta byla uložena jí, jako fyzické osobě,
přičemž dožádána byla společnost R., která je právnickou osobou.
Dále uvedla, že jednala v souladu s oficiálním stanoviskem
společnosti ve smyslu příslušných ustanovení občanského zákoníku,
jakož i vnitřních předpisů. Stížnost stěžovatelky byla usnesením
státního zástupce, čj. 1 Zt 355/98, ze dne 22. 10. 1998,
zamítnuta. Stěžovatelka je však toho názoru, že usnesením
vyšetřovatele Úřadu vyšetřování pro ČR, ČVS: ÚVV-4/35-98, ze dne
28. 9. 1998, a následně i usnesením Okresního státního
zastupitelství Praha-západ, čj. 1 Zt 355/98, ze dne 22. 10. 1998,
byla porušena její práva garantovaná Ústavou ČR a Listinou,
a proto navrhuje, aby obě stížností napadená usnesení byla
Ústavním soudem zrušena a zároveň aby Úřadu vyšetřování ČR bylo
zakázáno požadovat a vynucovat poskytování podrobného výpisu
informací o uskutečněných hovorech, týkajících se data
a počátečního času uskutečnění hovoru, délky trvání hovoru
volaného nebo volajícího čísla a ceny za hovor.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal
vyjádření Policie ČR, Úřadu vyšetřování pro ČR, Praha, v němž se
uvádí, že vyšetřovatel postupoval v souladu s platnými právními
předpisy, poukazováno je zejména na to, že stěžovatelka byla
k vyřízení této věci oprávněna, ze strany vyšetřovatele písemně
vyzvána a požadované údaje podle přesvědčení tohoto orgánu
netvořily předmět telekomunikačního tajemství.
Okresní státní zastupitelství Praha - západ ve svém vyjádření
vyjadřuje nesouhlas s názorem stěžovatelky na obsah
telekomunikačního tajemství a dále v podstatě uvádí, že v zásadě
obdobný výkladový problém provází orgány činné v trestním řízení
již několik let ve vztahu k orgánům a institucím spravujícím
informace, které má na mysli §8 odst. 2 trestního řádu po novele.
Stěžovatelka také nesprávně argumentovala ustanovením §88
trestního řádu, když firma R. žádala doložit souhlas soudce nebo
státní ho zástupce, ačkoliv státní zástupce v §88 tr. řádu žádné
oprávnění rozhodnout o průniku do zaručených práv nemá a podle
tohoto ustanovení nelze také opatřovat nic jiného než odposlech
a záznam telekomunikačního provozu, tedy provádět činnosti, které
před příslušným příkazem nikdo nesmí opatřovat. Ohrazení se firmy
by de facto znamenalo, že tento záznam provádí ilegálně, tj. že má
takové informace k dispozici. V dané věci však vyšetřovatel
nežádal nic jiného než výpis uskutečněných hovorů, tedy
specifikaci účtu telefonních hovorů, což je údaj srovnatelný se
správou např. autoservisu o tom, že celková cena opravy je složena
z nákladů na dílčí specifikované úkony. Ve vyjádření se dále
poukazuje na to, že orgány činné v trestním řízení i v tomto
případě volily nejprve kroky velmi vstřícné, jestliže však jejich
snaha byla marná, nepochybily, když přistoupily ke krokům
razantnějším. Ve vyjádření se dále zdůrazňuje, že telekomunikační
tajemství neexistuje k ochraně telekomunikačních organizací, ale
na ochranu občanských práv korespondujících osob, mj. i před
provozovateli telekomunikačních služeb. Ochrana tajemství
dopravovaných zpráv, ale i zpráv připravených k přepravě či po
přepravě, je zajištěna v ustanovení §239 a §240 trestního
zákona, z nichž je patrno, že přehled uskutečněných hovorů těmto
kritériím vůbec neodpovídá. Nelze rovněž souhlasit s tím, že
vyšetřovatel v rozporu s čl. 2 odst. 3 Listiny nutil stěžovatelku
činit to, co jí zákon neukládá. Takový imperativ je obsažen nejen
v samotné výzvě dle §78 tr. řádu, nýbrž i v ustanovení §8 odst.
1 tr. řádu. Jestliže se stěžovatelka cítila nedostatečně
kompetentní, nic jí nebránilo v rámci podniku přenést tento úkol
na orgán, který ji touto kompetencí pověřil, a které se nebránila
pro případ, bude-li žádost opatřena souhlasem soudce nebo státního
zástupce. K námitce, že stěžovatelka jednala jménem podniku
a neměla by tudíž nést sankci, jako vlastní újmu, se pak ve
vyjádření uvádí, že je nepochybné, že pořádkovou pokutu lze uložit
i právnické osobě, nicméně, jestliže současně platí, že toto
opatření se uplatní vůči tomu, kdo nevyhoví, pak nezbývá
konstatovat, než že vyšetřovatelem byla vyzvána právě stěžovatelka
jako odpovědný vedoucí pracovník firmy. Toto opatření, stejně jako
eventuální regres firmy vůči pracovníkovi, v případě že by pokuta
byla uložena firmě, nijak nevylučuje, že tato otázka bude v rámci
právnické osoby ve škodním řízení vyřešena podle pracovně právních
předpisů.
Dále se Ústavní soud seznámil s obsahem příloh připojených
k ústavní stížnosti stěžovatelkou a s předloženými materiály
Policie ČR, Úřadu vyšetřování pro ČR.
Z obsahu připojených příloh Úřadu vyšetřování pro ČR
Ústavní soud zjistil, že první žádost vyšetřovatele byla dne 28.
8. 1998 adresována společnosti R., a. s., Londýnská 59, právní
oddělení. V žádosti bylo uvedeno, že vyšetřovatel vede trestní
řízení proti skupině pachatelů stíhaných pro trestné činy
zneužívání pravomoci veřejného činitele, ohrožení služebního
tajemství, nedovolené překročení státní hranice a pro účast na
zločinném spolčení. Jelikož pachatelé ke své trestné činnosti
používali výhrad ně mobilních telefonů, požádal vyšetřovatel
o identifikaci majitelů pěti uvedených telefonních stanic (bod
1.), o výpisy všech uskutečněných hovorů od doby připojení stanice
do 7. 6. 1998 (bod 2.) a poskytnutí všech dalších informací, které
k uvedeným telefonním hovorům R. má (bod 3). Žádosti bylo vyhověno
pouze v bodě l. (identifikace majitelů), výpisy hovorů účastníků
(bod 2.) nebyly přiloženy s tím, že k vyřízení takové žádosti je
zapotřebí souhlasu soudce k jejich poskytnutí. S tímto názorem
firmy R. se vyšetřovatel neztotožnil a opětovně vyzval R., a.s.,
výzvou adresovanou k rukám stěžovatelky, s odvolá ním na analogii
§78 tr. řádu, k poskytnutí požadovaných informací s poučením
o možnosti uložení pořádkové pokuty. Ani této výzvě vyhověno
nebylo, a proto byla stěžovatelce usnesením vyšetřovatele Policie
ČR, Úřadu vyšetřování pro ČR, čj. ČVS: ÚVV-4/35-98, ze dne 28. 9.
1998, uložena podle §66 odst. 1 tr. řádu pořádková pokuta ve výši
20 000,- Kč, v podstatě s odůvodněním, že přes výzvu a upozornění
na možnost uložení pořádkové pokuty nesdělila vyšetřovateli jím
požadované informace důležité pro trestní řízení - poskytnutí
výpisů uskutečněných hovorů od aktivace stanice do zadržení
obviněných. Proti usnesení o uložení pořádkové pokuty podala
stěžovatelka v zákonné lhůtě stížnost, které napadeným rozhodnutím
státního zástupce nebylo vyhověno.
Především je třeba zdůraznit, že ústavní stížnost je podána
stěžovatelkou jako fyzickou osobou, a přestože je v ní jako
vedlejší účastník označena akciová společnost R., Ústavní soud
s tímto subjektem nejednal, neboť se ho napadené usnesení výslovně
netýkalo, a on sám o to, aby mu bylo přiznáno postavení vedlejšího
účastníka tohoto řízení, zájem neprojevil (§76 zákona č.
182/1993 Sb.). Z tohoto důvodu se Ústavní soud zaměřil pouze na
tvrzení stěžovatelky o porušení ústavně zaručených práv ve vztahu
k ní a problematikou, kterou stěžovatelka v ústavní stížnosti dále
rozebírá, týkající se rozsahu povinnosti uvedeného subjektu
sdělovat orgánům činným v trestním řízení požadované informace, se
nezabýval.
Po přezkoumání předložených písemností pak Ústavní soud
dospěl k závěru, že ústavní stížnost je opodstatněná. Již z obsahu
jednotlivých výzev, adresovaných akciové společnosti R., je
patrno, že byly požadovány informace, které byly získávány v rámci
předmětu činnosti této obchodní společnosti. Z této skutečnosti
vycházel i vyšetřovatel, když opřel výzvu k poskytnutí výpisů
hovorů o ust. §8 odst. 1 tr. řádu, v níž upozorňuje na povinnost
právnických osob bez zbytečného odkladu vyhovět orgánům činným
v trestním řízení. Stěžovatelka pak byla ve věci orgánem činným
v trestním řízení oslovena - a jinak tomu být ani nemohlo
- nikoliv jako fyzická osoba, nýbrž jako zaměstnankyně
společnosti, pověřená z titulu své funkce k vyřízení této
záležitosti. Ústavní soud však nesdílí názor orgánů činných
v trestním řízení, že za situace, kdy ze strany společnosti R., a.
s., nebyly požadované informace poskytnuty, bylo v souladu se
zákonem uložení pořádkové pokuty ve smyslu §66 tr. řádu
stěžovatelce. Stěžovatelku podle názoru Ústavního soudu nelze
totiž v daném řízení považovat za osobu povinnou, neboť předmětné
informace nebyla oprávněna získávat ani s nimi volně nakládat.
Stěžovatelka také nevyjadřovala své stanovisko k dožádání orgánů
činných v trestním řízení, tedy nejednala sama za sebe, ale
z titulu své funkce jednala za obchodní společnost R., a. s.
Jednání stěžovatelky, které bylo v souladu s oficiálním
stanoviskem jejího zaměstnavatele, bylo ve smyslu ustanovení §20
o.z. jednáním uvedené akciové společnosti, a nikoliv jednáním
stěžovatelky jako fyzické osoby. Proto také pokuta, pokud vůbec
měla být uložena, měla být ukládána uvedené společnosti, jíž také
byla adresována výzva ke sdělení požadované informace.
Pořádková pokuta (§66 tr. řádu) je jedním z prostředků
vynucení splnění určité povinnosti uložené podle trestního řádu.
Uložení pořádkové pokuty je často jediným možným prostředkem pro
zabezpečení důkazů orgány činnými v trestním řízení. Může však být
uložena pouze tomu subjektu, který byl vyzván, a jehož povinnost
vyhovět výzvě orgánů činných v trestním řízení odpovídá jeho
oprávnění disponovat požadovanými údaji. Takovým subjektem je
v daném případě pouze společnost R..
V projednávané věci tak Ústavní soud dospěl k závěru, že
stěžovatelka povinným subjektem ve smyslu aplikovaných ustanovení
trestního řádu nebyla, a tudíž nebylo namístě jí uložit pořádkovou
pokutu za nesplnění povinnosti, kterou jí trestní řád neukládal.
Pokud se tak stalo, došlo ze strany orgánů veřejné moci vydáním
napadených usnesení k porušení čl. 2 odst. 2 a odst. 3 Listiny
a z uvedených důvodů byla proto napadená rozhodnutí Ústavním
soudem zrušena [§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/
1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů].
Vzhledem k tomu, že stěžovatelka, jak shora uvedeno, nebyla
subjektem povinným sdělovat požadované informace, není na druhé
straně ani subjektem oprávněným domáhat se vydání nálezu, jímž by
byl Úřadu vyšetřování ČR uložen obecný zákaz vyžadování
předmětných informací, nehledě k tomu, že vydání nálezu
obsahujícího stěžovatelkou požadovaný zákaz by bylo možno se
domáhat ve smyslu ustanovení §82 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, jenom v případech, kdy ústavní
stížnost nesměřuje proti rozhodnutí orgánu veřejné moci, tak tomu
však v daném případě nebylo.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 9. září 1999