infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-130-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 03.08.1999, sp. zn. IV. ÚS 204/99 [ nález / ČERMÁK / výz-3 ], paralelní citace: N 106/15 SbNU 63 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:4.US.204.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K vydání věci, ohledně níž byl schválen privatizační projekt a později byla změněna forma privatizace

Právní věta Podle čl. II bod 2 zákona č. 116/1994 Sb. věc nelze vydat, byla-li po 1. 10. 1991 nabyta do vlastnictví jiné osoby než státu nebo byl-li schválen ohledně takové věci privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí o její privatizaci. Jak však stěžovatel uváděl již v řízení před obecnými soudy, autory privatizačního projektu jsou přímí potomci, a to děti, arizátorů, kteří předmětný majetek (v části tehdy existující) získali v době nacistické okupace v době, kdy právní předchůdci stěžovatele zahynuli v nacistickém vyhlazovacím táboře. Ze strany stěžovatele jde o námitku závažné povahy, kterou proto nelze bez dalšího pominout, a to nejen proto, že privatizační projekt byl údajně schválen právě ve vztahu k uvedeným osobám, ale také z toho důvodu, že ke změně formy privatizace došlo dne 11. 9. 1996, tedy již po uplatnění nároku stěžovatele.

ECLI:CZ:US:1999:4.US.204.99
sp. zn. IV. ÚS 204/99 Nález Ústavní soud rozhodl dne 3. srpna 1999 v senátě ve věci ústavní stížnosti A. T, bytem Australia, proti rozsudkům Okresního soudu Plzeň - město ze dne 8. 10. 1997, čj. 14 C 102/96-67, a Krajského soudu v Plzni ze dne 14. 1. 1999, čj. 13 Co 364/98-90, za účasti 1) Okresního soudu Plzeň - město, 2) Krajského soudu v Plzni, jako účastníků řízení, a vedlejšího účastníka státního podniku Epro za souhlasu účastníků bez ústního jednání, takto: Rozsudky Okresního soudu Plzeň - město ze dne 8. 10. 1997, čj. 14 C 102/96-67, a Krajského soudu v Plzni ze dne 14. 1. 1999, čj. 13 Co 364/98-90, se zrušují. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedeným rozhodnutím obecných soudů stěžovatel mimo jiné uvádí, že z ustanovení §31 odst. 4 občanského zákoníku neplyne, že plná moc musí nutně předcházet právnímu úkonu, který musí být učiněn v písemné formě. Výzva k vydání předmětných nemovitostí byla skutečně učiněna až po schválení privatizačního projektu dne 30. 11. 1994, jak však stěžovatel upozornil již v průběhu řízení, autoři privatizačního projektu jsou přímými potomky arizátorů, kteří se tohoto majetku zmocnili se souhlasem a pomocí nacistických úřadů. Podle stěžovatele jde o čítankový princip střetu dvou principů, v němž prioritě schválení privatizačního projektu nelze v žádném případě přisvědčit. Z těchto, jako i dalších, důvodů, domáhá se proto stěžovatel zrušení napadených rozsudků pro jejich rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a rovněž čl. 4 odst. 1 Listiny. Okresní soud Plzeň - město a Krajský soud v Plzni ve svých vyjádřeních ze dne 7. 6. 1999 poukázaly na obsah písemného odůvodnění rozsudku krajského soudu. Vedlejší účastník EPRO, s. p., Plzeň ve svém vyjádření ze dne 24. 6. 1999 podrobně rozvedl, z jakých důvodů je odůvodněn závěr o nedostatku řádné výzvy oprávněné osoby k vydání věci ve smyslu zákona č. 87/1991 Sb. Návrh stěžovatele musel být ostatně zamítnut i s poukazem na ustanovení čl. II bod 2 zákona č. 116/1994 Sb., když k předmětným nemovitostem byl schválen privatizační projekt. Podle názoru vedlejšího účastníka restituční předpisy nemohly napravit a také nenapravují veškeré křivdy. Z obsahu spisu 14 C 102/96 Okresního soudu Plzeň - město Ústavní soud zjistil, že stěžovatel podal dne 30. 10. 1995 návrh na určení povinnosti uzavřít dohodu o vydání věcí, blíže specifikovaných v podání ze dne 16. 5. 1997, a to s odkazem na zákon č. 116/1994 Sb., novelizující zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Okresní soud Plzeň - město napadeným rozsudkem návrh zamítl, a to v prvé řadě z toho důvodu, že stěžovatel není oprávněnou osobou. K odvolání stěžovatele rozhodl Krajský soud v Plzni rovněž napadeným rozsudkem tak, že rozsudek soudu prvého stupně ve věci samé potvrdil. V důvodech svého rozhodnutí uvedl krajský soud, že u stěžovatele jsou sice splněny předpoklady, aby mohl vystupovat jako oprávněná osoba k vydání nemovitostí, nicméně pro to, aby mohl mít úspěch, nejsou splněny další zákonné podmínky. Stěžovatel totiž sice označil povinného, jeho výzva však postrádá přesné označení nemovitostí, neboť neobsahuje veškeré nemovitosti tvořící majetkovou podstatu znárodněného podniku jeho právních předchůdců. Výzva byla navíc učiněna prostřednictvím advokáta JUDr. Milana Hulíka bez přiložení plné moci, aniž by v pozdějším řízení bylo prokázáno, že tato plná moc existovala již v době podání výzvy. Navíc konečně brání vydání nemovitosti fakt schváleného privatizačního projektu ze dne 30. 11. 1994 předcházejícího učiněné výzvě. Jak konstatoval již Nejvyšší soud ČR ve svém rozsudku ve věci sp. zn. Odon 28/95, je v případě zastoupení na základě plné moci podle ustanovení §31 občanského zákoníku třeba rozlišovat právní vztahy mezi zmocnitelem a zmocněncem, vzniklé na základě dohody o plné moci (§23 občanského zákoníku), a právní vztahy mezi zmocnitelem a osobami třetími, které vznikají v důsledku právních úkonů zmocněnce, učiněných jménem zmocnitele na základě plné moci. Tak jako zákon podle tohoto názoru nevyžaduje, aby sepsání textu plné moci předcházelo podpisu, tak podle názoru Ústavního soudu nevyžaduje na straně druhé ani to, aby podpis plné moci následoval po sepsání tohoto textu v nějak přesně určené lhůtě, není-li pochyb o tom, že zastoupení na základě dohody o plné moci skutečně vzniklo. Obdobný názor je vysloven i v nálezu Ústavního soudu ve věci sp. zn. IV. ÚS 43/94, v němž se klade důraz na to, že zastoupení vzniká již na základě dohody o plné moci (§23 občanského zákoníku), pro kterou zákonem není vyžadována písemná forma. Samotná plná moc, která je na rozdíl od dohody o plné moci pouze jednostranným úkonem zmocnitele, již jen navenek osvědčuje, že k uzavření dohody o plné moci došlo. Tak je tomu evidentně i v projednávané věci, kdy k setkání stěžovatele a jeho zástupce a rovněž k uzavření dohody o plné moci došlo v prosinci 1994 v Austrálii, neboť jinak by bylo zcela nevysvětlitelné to, že stěžovatelova písemná výzva ze dne 22. 12. 1994 byla vedlejšímu účastníku dne 30. 12. 1994 vůbec doručena. Požadavku písemné formy výzvy na vydání věci ve smyslu ustanovení §5 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, bylo tedy vyhověno (§31 odst. 4 občanského zákoníku) a z hlediska výše uvedeného je irelevantní, v který den stěžovatel plnou moc ze dne 15. 12. 1994 podepsal. Pokud pak jde o závěry krajského soudu, vztahující se k přesnému označení nemovitosti, odkazuje v tomto směru Ústavní soud na svůj nález ve věci sp. zn. IV. ÚS 508/98, v němž konstatoval, že i při výkladu pojmu výzva ve smyslu ustanovení §5 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. třeba postupovat v souladu s účelem tohoto restitučního zákona, obdobně jako kupř. i při výkladu pojmu tíseň apod. Vyzvala-li tedy oprávněná osoba povinnou osobu, jak se v tomto nálezu dále uvádí, k vydání věci v situaci, kdy tato "věc" představuje funkční a nezaměnitelnou jednotku, potom takovou výzvou obsahově, tedy pokud jde o rozsah uplatněného nároku, projevila vůli k vydání všech těchto, již konstatovanou funkční jednotku, tvořících nemovitostí. V daném případě jde vesměs o nemovitosti nacházející se v k. ú. Lobzy, a mohlo by tedy postrádat jakoukoli logiku, účel a smysl, aby stěžovatel svou výzvou projevil vůli k vydání pouze části tohoto majetku. Vzhledem k uvedenému zůstává tak jádrem projednávané věci otázka, zda vydání nemovitosti brání schválení privatizačního projektu ze dne 30. 11. 1994. Podle čl. II bod 2 zákona č. 116/1994 Sb. věc totiž nelze vydat, byla-li po 1. 10. 1991 nabyta do vlastnictví jiné osoby než státu nebo byl-li schválen ohledně takové věci privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí o její privatizaci. V tomto směru se totiž obecné soudy vůbec nevypořádaly s tím, co vyšlo najevo již v řízení před soudem prvého stupně a co potvrdil ve své svědecké výpovědi ředitel vedlejšího účastníka ing. L. R., že původně na tento majetek uplatnili restituční nárok Č. a Š. a v roce 1992 byl s ohledem na to zpracován privatizační projekt s tím, že se jednalo o formu privatizace vrácením nemovitostí uvedeným osobám s dokoupením. Privatizační projekt byl schválen vládním usnesením č. 679 ze dne 30. 11. 1994, protože však oba restituenti od vydání majetku ustoupili, došlo výnosem ministra financí ze dne 11. 9. 1996 ke změně privatizace na formu veřejné soutěže. Jak totiž stěžovatel podrobně rozvádí i v ústavní stížnosti, autory privatizačního projektu jsou přímí potomci, a to děti, arizátorů, kteří předmětný majetek (v části tehdy existující) získali v době nacistické okupace v době, kdy právní předchůdci stěžovatele zahynuli v nacistickém vyhlazovacím táboře. Ze strany stěžovatele jde o námitku závažné povahy, kterou proto nelze bez dalšího pominout, a to nejen proto, že privatizační projekt byl údajně schválen právě ve vztahu k uvedeným osobám, ale také z toho důvodu, že ke změně formy privatizace došlo dne 11. 9. 1996, tedy již po uplatnění nároku stěžovatele. Vzhledem k uvedenému Ústavní soud proto pro porušení čl. 36 odst. 1 Listiny podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ústavní stížnosti vyhověl a napadená rozhodnutí obecných soudů podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 3. srpna 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:4.US.204.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 204/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 106/15 SbNU 63
Populární název K vydání věci, ohledně níž byl schválen privatizační projekt a později byla změněna forma privatizace
Datum rozhodnutí 3. 8. 1999
Datum vyhlášení 30. 8. 1999
Datum podání 23. 4. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 116/1994 Sb., čl. II odst.2
  • 40/1964 Sb., §31
  • 87/1991 Sb., §5 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík rozhodné období
důkaz/formální posouzení
osoba/oprávněná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-204-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 34615
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-27