infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-209-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 29.03.1999, sp. zn. IV. ÚS 311/97 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 46/13 SbNU 329 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:4.US.311.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K principu přiměřenosti ve vztahu k §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb.

Právní věta Ustanovení §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb., ve znění účinném před vyhlášením nálezu Ústavního soudu č. 159/1998 Sb., připouštělo rozhodnutí o zákazu pobytu při každém "porušení povinnosti", takže nerozlišovalo skutečně závažná porušení právního řádu České republiky od porušení ostatních, která lze označit za méně společensky nebezpečná. Mimo jiné i z těchto důvodů Ústavní soud uvedené ustanovení zrušil pro jeho rozpor s čl. 1 Ústavy a čl. 14 odst. 1 v souvislosti s čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod. Také ve věci stěžovatele nebylo proto možno závěry pléna Ústavního soudu v uvedeném nálezu pominout, zejména když právě v případě stěžovatele nabývají na významu úvahy, týkající se principu přiměřenosti v právu, a to v souvislosti s uvážením intenzity porušení právních předpisů stěžovatelem (nedostatky zjištěné obchodní inspekcí v označení nabízeného zboží).

ECLI:CZ:US:1999:4.US.311.97
sp. zn. IV. ÚS 311/97 Nález Ústavní soud rozhodl se souhlasem účastníků s upuštěním od ústního jednání, v senátě o ústavní stížnosti D, proti usnesení Městského soudu v Praze, čj. 38 Ca 276/96-40, ze dne 25. 4. 1997, a rozsudku Městského soudu v Praze, čj. 38 Ca 276/96-41, ze dne 25. 4. 1997, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a Policejního prezídia Policie ČR, Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie, Praha, jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze, čj. 38 Ca 276/96-41, ze dne 25. 4. 1997, a usnesení téhož soudu, čj. 38 Ca 276/96-40, z téhož dne, se zrušují. Odůvodnění: Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá, s odvoláním na čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"), čl. l a čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě a čl. 14 odst. 1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (dále jen "Pakt"), zrušení shora označených rozhodnutí Městského soudu v Praze. Jak Ústavní soud zjistil z obsahu připojeného spisu Městského soudu v Praze, sp. zn. 38 Ca 276/96, uvedený soud svým usnesením, čj. 38 Ca 276/96-40, ze dne 25. 4. 1997, nevyhověl žádosti stěžovatele o odložení vykonatelnosti rozhodnutí Policejního prezídia ČR, Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie ze dne 10. 6. 1996, PPR-2768/RCP-c-225/96, a svým rozsudkem, čj. 31 Ca 276/96-41, z téhož dne, pak s podrobným odůvodněním zamítl žalobu stěžovatele proti uvedenému rozhodnutí policejního prezídia, kterým bylo zamítnuto odvolání stěžovatele proti rozhodnutí Služby cizinecké pohraniční policie České Budějovice ze dne 1. 4. 1996, čj. PJC-369-3/CPP-3-96, o zákazu pobytu stěžovatele. Rozhodnutí o zákazu pobytu stěžovatele bylo vydáno podle §14 odst. 1 písm. f) zákona č. 123/1992 Sb., když správní orgán, jak je patrno z odůvodnění jeho rozhodnutí, zjistil, že stěžovatel při své obchodní činnosti na území České republiky porušil §31 odst. 1, 2 a 4 zákona č. 455/91 Sb., ve znění pozdějších předpisů, §13 odst. 2 zákona č. 526/1990 Sb. a §12 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., čímž došlo k porušení §22 písm. a) zákona č. 123/1992 Sb. Orgány České obchodní inspekce byla totiž stěžovateli opakovaně ve třech případech uložena bloková pokuta za to, že kontrolami byly zjištěny nedostatky v označení nabízeného zboží. Stěžovatel v ústavní stížnosti uvádí, že jeho odvolání proti rozhodnutí o zákazu pobytu bylo policejním prezídiem zamítnuto, aniž by se tento odvolací orgán vypořádal s většinou jeho námitek, včetně námitky podjatosti, kterou v odvolání vznesl vůči vedoucímu oddělení cizinecké policie. Podal proto žalobu k Městskému soudu v Praze spolu s návrhem na odložení vykonatelnosti obou rozhodnutí a na jejich zrušení. Ještě předtím, než bylo soudem o těchto návrzích rozhodnuto, byl stěžovatel Policií České republiky za účelem vyhoštění zadržen v době od 11. 6. 1996 do 9. 7. 1996 a od 26. 7. 1996 do 6. 8. 1996, kdy byl z České republiky na základě rozhodnutí o zákazu pobytu vyhoštěn. Městský soud v Praze bez přítomnosti stěžovatele při jednání usnesením, čj. 38 Ca 276/96-40, ze dne 25. 4. 1997, žádosti o odložení vykonatelnosti žalobou napadeného rozhodnutí nevyhověl a rozsudkem, čj. 38 Ca 276/96-41, ze dne 25. 4. 1997, žalobu zamítl. Stěžovatel v podstatě namítá, že správními rozhodnutími byla porušena zásada ne bis in idem, kdy byl za totéž porušení svých povinností postižen dvakrát, tedy jednak v rámci přestupkového řízení a jednak vyslovením zákazu pobytu na území ČR. Zákaz pobytu je v jeho případě založen na ustanoveních práva správního, ale jde o určitý ekvivalent k trestu zákazu pobytu podle ustanovení §57a trestního zákona. Toto dvojí potrestání pak podle stěžovatele odporuje čl. 4 odst. l Protokolu č. 7 k Úmluvě. Tento článek stanoví, že nikdo nemůže být potrestán za trestný čin, za který byl již osvobozen nebo odsouzen konečným rozhodnutím podle zákona toho státu, přičemž stěžovatel poukazuje na nepřesnost překladu výrazu "trestný čin", když anglický a francouzský text Úmluvy, který má přednost před překladem, používá pojem významově širší. Další stěžovatelova námitka se týká dotčení jeho základního práva zaručeného v čl. 38 odst. 2 Listiny a čl. 14 odst. 1 Paktu, kdy stěžovatel v řízení před obecným soudem prostřednictvím svého právního zástupce namítal porušování jeho práva na veřejné projednání věci v jeho přítomnosti, nesouhlasil s odejmutím odkladného účinku jeho odvolání a žalobě, čímž byla dotčena i jeho základní práva zaručená v čl. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě. Soud však tuto stěžovatelovu námitku odmítl s odůvodněním, že osobní účast stěžovatele při soudním jednání neshledal jako nutnou. Ustanovení čl. 1 odst. 2 Protokolu č. 7 k Úmluvě přitom stanoví, že cizinec může být vyhoštěn pouze na základě výkonu rozhodnutí přijatého v souladu se zákonem, a musí mít možnost uplatnit námitky proti vyhoštění a dát přezkoumat svůj případ. Před výkonem těchto jeho práv může pak být vyhoštěn, je-li takové vyhoštění nutné v zájmu veřejného pořádku nebo je-li odůvodněno zájmy národní bezpečnosti. Stěžovatel proto svoji ústavní stížnost vztahuje i na usnesení městského soudu, kterým tento soud nevyhověl jeho žádosti o odložení vykonatelnosti správního rozhodnutí. Jako poslední námitku uvádí stěžovatel porušení jeho práva na spravedlivé projednání věci nezávislým a nestranným orgánem, zaručené mu v čl. 38 odst. 2 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy, spočívající v tom, že obecný soud nepovažoval za závažné pochybení to, že stěžovatel v odvolání proti rozhodnutí o zákazu pobytu namítal podjatost vedoucího oddělení cizinecké policie, který rozhodoval jako správní orgán I. stupně, a nadřízený správní orgán o této námitce nijak nerozhodl. Soud tento svůj názor odůvodnil tím, že o odvolání pak rozhodovala jiná osoba, než ta, jejíž podjatost stěžovatel namítal. Podle stěžovatelova názoru si tak obecný soud přisvojil pravomoc svěřenou v §12 odst. 1 správního řádu správnímu orgánu. Pokud správní orgán nijak nereagoval na oznámení stěžovatele a nerozhodl o něm, zatížil tak správní řízení vadou, která mohla mít vliv na zákonnost žalobou napadeného rozhodnutí. Současně s ústavní stížností podal stěžovatel podle ustanovení §74 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, návrh na zrušení ustanovení §14 odst. 1 písm. f), §14 odst. 4, §15 odst. 2, §16 odst. 3, §17 odst. 2, §32 odst. 2 zákona č. 123/1992 Sb., v tehdy platném znění, a ustanovení §15 odst. 2 písm. b) zákona č. 283/91 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Návrh odůvodnil tím, že k dotčení jeho základních práv došlo v přímém důsledku aplikace těchto zákonných ustanovení. Městský soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti odkázal na odůvodnění rozsudku s tím, že námitky uváděné v ústavní stížnosti byly obsaženy i v žalobě. Tvrzení stěžovatele, že zákazem pobytu na území České republiky je v podstatě podruhé, a tedy protiprávně sankcionován, není dle názoru soudu opodstatněné. Uložení blokové pokuty za jednání naplňující skutkovou podstatu přestupku nelze směšovat s řízením o uložení zákazu pobytu. Vyslovení zákazu pobytu je opatřením, kterým se stát má možnost za splnění zákonem stanovených podmínek bránit tomu, aby se na jeho území zdržovali cizí státní příslušníci, kteří se nechovají v souladu s platnými právními předpisy. Nejedná se však o sankci za spáchání přestupku. Pokud se týká postupu soudu, kterému stěžovatel vytýká, že mu neumožnil osobní účast při projednávání a rozhodování věci soudem, soud v daném případě dospěl k závěru, že osobní účast žalobce při ústním jednání není nutná. Stěžovatel byl v řízení zastoupen advokátem, přičemž při rozhodování soudu podle hlavy druhé části páté o.s.ř. se dokazování neprovádí. Osobní neúčast stěžovatele nemohla mít dle názoru soudu za následek újmu jeho práv. Nedošlo k porušení čl. 14 odst. 1 Paktu a čl. 38 odst. 2 Listiny. Věc byla projednána veřejně, za účasti právního zástupce stěžovatele, jehož prostřednictvím měl stěžovatel možnost uplatnit své námitky proti napadenému rozhodnutí. Výslech žalobce jako účastníka řízení ke zjišťování skutečností se v řízení podle hlavy druhé části páté neprovádí, když pro soud je rozhodující skutkový stav, který tu byl v době vydání napadeného rozhodnutí. Dále městský soud konstatuje, že ve správním řízení bylo prvostupňové rozhodnutí vydáno orgánem k tomu příslušným, toto rozhodnutí podepsal služební funkcionář tohoto orgánu. Tímto služebním funkcionářem však nebyl pplk. M. Z., jehož podjatost byla namítnuta. Ze shora uvedených důvodů Městský soud navrhuje, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl. S ohledem na spojený návrh stěžovatele na zrušení shora uvedených zákonných ustanovení bylo řízení o ústavní stížnosti usnesením ze dne 19. 1. 1998 přerušeno a dalším usnesením Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 3/98, ze dne 26. 1. 1996, byl pak tento spojený návrh navrhovatele odmítnut, a to ve vztahu k návrhu na zrušení ustanovení §15 odst. 2 písm. b) zákona č. 283/1991 Sb., v platném znění, a k ustanovení §17 odst. 2 zákona č. 123/1992 Sb., v platném znění, podle §43 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., proto, že uvedená ustanovení rozhodnutími správního soudu napadenými ústavní stížností nebyla aplikována, a nebyly tak splněny podmínky ustanovení §74 zákona č. 182/1993 Sb. V poměru k dalším stěžovatelem ke zrušení navrženým zákonným ustanovením byl pak jeho návrh odmítnut podle §43 odst. 1 písm. f) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění před novelou, s ohledem na to, že ke dni přerušení řízení o ústavní stížnosti již Ústavní soud o návrhu na zrušení těchto ustanovení jednal (§35 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.), stěžovatel však se stal ve smyslu ustanovení §35 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. vedlejším účastníkem ve věcech, v nichž bylo již dříve zahájeno řízení, vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 25/97 a Pl. ÚS 27/97. Nálezem, vydaným plénem Ústavního soudu pod sp. zn. Pl. ÚS 25/97, došlo pak ke zrušení ustanovení §14 odst. 4 zákona č 123/1992 Sb., a to dnem vyhlášení ve Sbírce nálezů, a dále bylo zrušeno ustanovení §14 odst 1 písm. f) téhož zákona dnem 13. 5. 1999. V důvodech tohoto nálezu Ústavní soud konstatoval, že jedním z esenciálních znaků právního státu je princip přiměřenosti, který předpokládá, že opatření omezující základní lidská práva a svobody nesmějí svými negativními důsledky přesahovat pozitiva, která představuje veřejný zájem na těchto opatřeních. Posouzení proporcionality mezi veřejným zájmem na zákazu pobytu cizince na straně jedné a zájmem na ochraně základních práv a svobod na straně druhé, proto musí vycházet z výše uvedeného principu. Posuzované ustanovení §14 odst. 1 písm. f) citovaného zákona připouští rozhodnutí o zákazu pobytu při každém "porušení povinnosti", takže nerozlišuje skutečně závažná porušení právního řádu České republiky od porušení ostatních, která lze označit za méně společensky nebezpečná. Mimo jiné i z těchto důvodů proto Ústavní soud uvedené ustanovení zrušil pro jeho rozpor s čl. 1 Ústavy a čl. 14 odst. 1 v souvislosti s čl. 4 odst. 4 Listiny. Ačkoliv pak v poměru k dalšímu napadenému ustanovení §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb. neshledal Ústavní soud namítaný rozpor s čl. 1 Protokolu č. 7 Úmluvy, zrušil i toto ustanovení, a to pro jeho rozpor s čl. 38 odst. 2 Listiny, z jehož textu je zřejmé, že toto ustanovení je obecnější a širší než čl. 1 Protokolu č. 7 Úmluvy. V této souvislosti pak Ústavní soud v důvodech svého nálezu uvedl, že tím, že ustanovení §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb. nepřiznává odvolání proti rozhodnutí o zákazu pobytu odkladný účinek, vylučuje prakticky přítomnost toho, komu byl zakázán pobyt, neboť odvolací řízení se zpravidla koná až poté, co taková osoba musela území České republiky opustit. Tím je jí znemožněno vyjádřit se ke všem prováděným důkazům, a má proto v řízení vůči státu nerovné postavení, což porušuje jednu ze základních podmínek spravedlivého procesu - princip rovnosti zbraní. Uvedeným nálezem pléna Ústavního soudu i důvody v něm uvedenými je vázán i senát, posuzující ústavní stížnost stěžovatele. Nemohl proto s ohledem na fakt, že projednávaná věc stěžovatele svým shora zjištěným skutkovým stavem zcela zapadá do úvah uvedených Ústavním soudem v jeho plenárním nálezu - a to přesto, že Městský soud v Praze rozhodoval před vydáním citovaného nálezu na základě ještě platného ustanovení §14 odst. 1 písm. f) zákona č. 123/1992 Sb. - závěry uvedeného nálezu pominout, zejména, když právě v případě stěžovatele nabývají na významu právní úvahy tam uvedené, týkající se principu přiměřenosti v právu, a to v souvislosti s vážením intenzity porušení právních předpisů stěžovatelem. Z uvedených důvodů byl proto napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušen pro rozpor s čl.1 Ústavy ČR a čl. 14 Listiny, aniž se Ústavní soud musel dále zabývat dalšími námitkami stěžovatele. Stejně tak s ohledem na podanou ústavní stížnost nemohla být pominuta ani právní změna, která nastala zrušením ustanovení §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb., a proto bylo zrušeno i ústavní stížností napadené usnesení uvedeného soudu [§82 odst. 1, 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 29. března 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:4.US.311.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 311/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 46/13 SbNU 329
Populární název K principu přiměřenosti ve vztahu k §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb.
Datum rozhodnutí 29. 3. 1999
Datum vyhlášení 1. 4. 1999
Datum podání 21. 8. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1
  • 2/1993 Sb., čl. 14
Ostatní dotčené předpisy
  • 123/1992 Sb., §14 odst.4
  • 283/1991 Sb., čl.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/svoboda pohybu a pobytu
Věcný rejstřík vyhoštění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-311-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30664
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29