infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-191-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 06.05.1999, sp. zn. IV. ÚS 366/98 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 70/14 SbNU 99 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:4.US.366.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K pojmu "bezúhonnost" v českém právním řádu

Právní věta Zachování rovnosti mezi žadateli o zbrojní průkaz vyžaduje respektovat zcela specifické vymezení pojmu bezúhonnosti v ustanovení §44 odst. 1 zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu, a odhlédnout od všech případů zahlazení odsouzení, resp. vzniku domněnky, že se na žadatele hledí, jako by trestán nebyl, které mohou podle trestního práva nastat.

ECLI:CZ:US:1999:4.US.366.98
sp. zn. IV. ÚS 366/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti P. M., proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 6. 5. 1998, č.j. 22 Ca 431/97-20, za účasti Krajského soudu v Ostravě jako účastníka řízení, a Policie ČR, Správy Sm kraje v Ostravě jako vedlejšího účastníka řízení, za souhlasu účastníků bez ústního jednání, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Dne 19. 8. 1998 byla Ústavnímu soudu doručena ústavní stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 6. 5. 1998, č.j. 22 Ca 431/97-20, jímž byla zamítnuta žaloba o přezkoumání rozhodnutí Policie ČR, Správy Sm kraje v Ostravě, ze dne 3. 6. 1997, č.j. PSM-330/BS-97, kterým by.o zamítnuto odvolání stěžovatele a potvrzeno rozhodnutí Okresního ředitelství Policie ČR v Šumperku ze dne 15. 5. 1997, č.j. ORSU-577/ZBR-97. Posledně uvedeným rozhodnutím nebylo vyhověno žádosti stěžovatele o vydání zbrojního průkazu s odkazem na ustanovení §44 odst. 1 písm. e) a §44 odst. 2 zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), s odůvodněním, že žadatel není bezúhonný, protože byl pravomocně odsouzen pro trestný čin a k zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona se při posuzování bezúhonnosti osoby nepřihlíží. Současně s ústavní stížností podal stěžovatel podle §74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon") návrh na zrušení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních. Stěžovatel je přesvědčen, že napadeným rozsudkem bylo porušeno jeho ústavně zaručené právo na soudní ochranu zakotvené v čl. 36 Listiny základních práv a svobod ("Listina") a v čl. 90 a čl. 95 Ústavy České republiky ("Ústava"), a byl porušen i čl. 4 odst. 3 a 4 Listiny, neboť došlo k nepřípustnému omezení jeho práva na osobní čest a dobrou pověst zakotveného v čl. 10 odst. 1 Listiny. Stěžovatel namítl i porušení čl. 40 odst. 2 Listiny, zakotvující princip presumpce neviny. V odůvodnění svého návrhu stěžovatel uvedl, že jediným důvodem, proč mu nebyl vydán zbrojní průkaz, byla skutečnost, že byl v roce 1991 uznán vinným pro trestný čin podle §277 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. a) trestního zákona a byl mu uložen podmíněný trest odnětí svobody v trvání 6 měsíců se zkušební dobou 1 roku, přičemž následným usnesením Vojenského obvodového soudu v Olomouci ze dne 25. 6. 1992, sp. zn. 2 T 109/91, bylo uznáno, že se osvědčil a hledí se na něho podle §60 odst. 4 trestního zákona, jakoby nebyl odsouzen. Na tomto základě pak Krajský soud v Ostravě, stejně jako dříve orgány Policie ČR, dospěl k závěru, že nesplňuje podmínku bezúhonnosti stanovenou v §44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních. Trestněprávní důsledky osvědčení se ve zkušební době jsou podle názoru soudu právně irelevantní, protože správní orgán musí při posuzování bezúhonnosti žadatele důsledně vycházet z legální definice tohoto pojmu. Krajský soudu zastával názor, že podle §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních je nutno přihlížet nejen k odsouzení, které bylo zahlazeno, ale i k odsouzení, u kterého platí zákonná domněnka neodsouzení. Podle názoru stěžovatele je tento výklad extenzivní a omezuje žadatele na jeho právu na vydání zbrojního průkazu. Navíc je otázka, zda lze na tento případ aplikovat ust. §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních, když institut zahlazení odsouzení je věcně odlišný od institutu zákonné domněnky neodsouzení. Stěžovatel je přesvědčen, že aplikací uvedeného ustanovení došlo k porušení jeho základního práva na osobní čest a dobrou pověst zakotveného v čl. 10 Listiny základních práv a svobod ("Listina") a je dán i rozpor s čl. 40 odst. 2 Listiny, když je vyloučeno, aby se osobě, která je považována za nevinnou, protože k jejímu odsouzení nelze přihlížet, přičítalo k tíži, že spáchala trestný čin. Závěrem stěžovatel navrhl, aby Ústavní soud nálezem napadené rozhodnutí a ustanovení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních, zrušil. Vyslovil též souhlas s tím, aby Ústavní soud upustil od ústního jednání ve věci ústavní stížnosti samotné. Krajský soud v Ostravě, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že namítané porušení základních práv stěžovatele považuje za nedůvodné. Dle jeho názoru k porušení čl. 90 Ústavy nedošlo, neboť stěžovateli byla ochrana práv zákonným způsobem poskytnuta. Stejně tak nebyl porušen čl. 95 Ústavy, protože ve věci bylo rozhodnuto v souladu se zákonem, přičemž soud nedospěl k závěru, že zákon č. 288/1995 Sb. je v rozporu s ústavním zákonem. Nesouhlasí ani s namítaným porušením čl. 36 odst. 2 Listiny, neboť právo obrátit se na soud stěžovateli nebylo upřeno. K námitce porušení čl. 40 odst. 2 Listiny uvedl, že k takovému porušení nemohlo dojít, neboť toto ustanovení se týká práva na soudní ochranu v trestním řízení a nelze ho aplikovat v řízení přezkumném dle části páté o.s.ř. Z uvedených důvodů účastník řízení navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta, přičemž vyjádřil též souhlas s upuštěním od ústního jednání. Policie ČR, Správa Sm kraje Ostrava, jako vedlejší účastník, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedla, že návrh na zrušení ust. §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních nepovažuje za důvodný, neboť dle jejího názoru není v rozporu s Ústavou a neporušuje čl. 4 odst. 3 a 4 Listiny, stejně jako čl. 40 odst. 2 Listiny. Dále je přesvědčena, že stěžovatel v ústavní stížnosti nesprávně směšuje trestně právní důsledek podle §60 odst. 4 trestního zákona s dopady pro posouzení bezúhonnosti jako jedné z podmínek pro vydání zbrojního průkazu, upravených v zákoně o střelných zbraních, který je speciální normou. Z uvedených důvodů navrhla, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Po zjištění, že návrh splňuje podmínky stanovené v §74 zákona, rozhodl IV. senát Ústavního soudu podle §78 odst. 1 zákona usnesením ze dne 13. 10. 1998, sp. zn. IV. ÚS 366/98, o přerušení řízení o ústavní stížnosti, a návrh na zrušení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních postoupil plénu Ústavního soudu. Plénum pak nálezem ze dne 17. února 1999, sp. zn. Pl. ÚS 16/98, návrh spojený s návrhem na zrušení ustanovení §44 odst. 1 písm. d) téhož zákona zamítlo, když žádné z napadených ustanovení neshledalo rozporným s Ústavou, ústavními zákony ani mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy. Senátu, vázanému názorem pléna o ústavnosti aplikovaných ustanovení zákona č. 288/1995 Sb., tedy zbylo posoudit, zda způsob, jakým orgány veřejné moci aplikovaly tato ustanovení, nevybočil z ústavních mezí, resp. zda proces, ve kterém byla rozhodnutí vydána, splňoval znaky procesu spravedlivého. Pokud jde o prvou otázku, konstatuje senát, že nález pléna, resp. jeho odůvodnění, neobsahuje jednoznačné stanovisko k tomu, zda při posuzování bezúhonnosti se nepřihlíží pouze k zahlazení odsouzení výrokem soudu či zda bezúhonnost vylučují i jiné způsoby vzniku domněnky beztrestnosti. Nezbylo tedy, než aby se senát touto otázkou zabýval samostatně. Skutečnosti, na jejichž základě mohou nastat účinky zahlazení odsouzení, které jsou ve své podstatě stejné - tj. na pachatele se hledí, jako by odsouzen nebyl, jsou trojího druhu. Je to jednak rozhodnutí soudu o tom, že se odsouzení pachatele zahlazuje (§69, 70 a 87 tr. zákona a §363 - 365 tr. řádu). Dále jde o zahlazení odsouzení na základě rozhodnutí prezidenta republiky o amnestii nebo o udělení individuální milosti, kdy může jít jednak o akt samotného zahlazení odsouzení (rehabilitace) anebo o prominutí trestu nebo jeho zbytku s výslovně uvedeným účinkem, že se na pachatele hledí, jako by odsouzen nebyl. Konečně pak může jít o právní fikci, že se na pachatele hledí, jako by odsouzen nebyl, která vzniká přímo ze zákona v souvislosti s některými druhy trestů (např. po výkonu trestu zákazu činnosti, po výkonu peněžitého trestu uloženého za trestný čin spáchaný z nedbalosti, při podmíněném odsouzení za předpokladů uvedených v §60 odst. 4 tr. zákona, což je případ stěžovatele, a v minulosti též po vykonaném trestu tzv. nápravného opatření, po výkonu trestu ve vojenském nápravném zařízení, jakož i v jiných případech). Pro ústavněprávní posouzení věci třeba dále konstatovat, že právní řád České republiky pojem "bezúhonnost či bezúhonný" sice dosti hojně používá, ale zpravidla nedefinuje. Bezúhonnost se vyžaduje pro výkon určitých činnosti či funkcí nebo pro udělení různých oprávnění, povolení či licencí. Vůbec není podmínka bezúhonnosti konkretizována např. v zákoně č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, v zákoně č. 12/1993 Sb., o státním zastupitelství, v zákoně č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, v zákoně o Ústavním soudu, jakož v zákonech o BIS, o advokacii, o notářích, o patentových zástupcích, o obecní Policii, či v zákoně o služebním poměru příslušníků Policie ČR, případně celním zákoně. V jiných případech je bezúhonnost vázána na to, že osoba nebyla odsouzena pro trestný čin, a to buď pro jakýkoli trestný čin spáchaný v souvislosti s činností, pro kterou se podmínka bezúhonnosti vyžaduje anebo pro úmyslný trestný čin určité závažnosti či určitého zaměření (za všechny takové předpisy lze uvést např. živnostenský zákon). Obdobně je podmínka bezúhonnosti vymezena např. v zákoně č. 523/1992 Sb., o daňových poradcích, v zákoně č. 360/1992 Sb., o autorizovaných architektech a inženýrech, a v některých dalších. Jiné předpisy pak požadují jako doklad o splnění podmínky bezúhonnosti výpis z Rejstříku trestu (např. zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech), případně sice výslovně o bezúhonnosti nehovoří, ale vyžadují, aby osoba nebyla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin (např. zákon č. 524/1992 Sb., o auditorech a Komoře auditorů ČR). Toto srovnání lze zakončit konstatováním, že žádný z uvedených právních předpisů, s výjimkou zákona o střelných zbraních, výslovně nestanoví, že by splnění podmínky bezúhonnosti vylučovalo zahlazené odsouzení. Po zvážení výše uvedených skutečností dospěl senát Ústavního soudu k závěru, že ustanovení §44 odst. 1 zákona o střelných zbraních vymezuje bezúhonnost způsobem zcela speciálním a evidentně z jeho konstrukce vyplývá, že pro vymezení bezúhonnosti, jako jedné z podmínek pro vydání zbrojního průkazu, je zcela bezvýznamné to, že se na žadatele případně hledí tak, jako by trestán nebyl. Zákon taxativně vymezuje, kdo se za bezúhonného nepovažuje, a to způsobem poměrně velmi přísným, když odsouzení za zvlášť závažné trestné činy označuje za okolnost vylučují bezúhonnost navždy, u dalších trestných činů pak stanoví lhůtu 25 resp. 10 let od odsouzení či vykonání trestu odnětí svobody. Zákon tedy stanoví pro držení střelné zbraně kritéria daleko přísnější, než jaká zná zákon pro zahlazení odsouzení. Výslovné ustanovení §44 odst. 2 pak je spíše již nadbytečné, přičemž poznámce pod čarou, která odkazuje jen na některá ustanovení tr. zákona a tr. řádu nelze přiznat normativní obsah. Zejména však, s přihlédnutím k zachování rovnosti mezi žadateli o zbrojní průkaz, je třeba respektovat zcela specifické vymezení bezúhonnosti a je tedy nezbytné při rozhodování o konkrétních žádostech odhlédnout od všech případů zahlazení odsouzení, resp. vzniku domněnky neodsouzení, tak jak byly popsány výše. Opačný výklad by znamenal, že by pravomocné odsouzení u stejných trestných činů mohlo mít pro různé osoby odlišné důsledky, aniž by k tomu byly rozumné a akceptovatelné důvody. Poslední otázkou posouzení pak bylo, zda proces, ve kterém bylo o stěžovatelově žádosti rozhodováno, měl znaky spravedlivého procesu, a to přesto, že stěžovatel v tomto směru ve své ústavní stížnosti neměl připomínek. Ústavní soud si z tohoto důvodu vyžádal spis, který soud ve věci vedl, po seznámení se s jeho obsahem však dospěl k závěru, že ani v tomto směru nelze napadenému rozhodnutí z ústavního hlediska nic vytknout. Ze všech výše uvedených důvodů proto senát Ústavního soudu dospěl k závěru, že napadeným rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ani jemu předcházejícími rozhodnutími Policie ČR nedošlo k zásahu do Ústavou zaručených práv či svobod stěžovatele. Proto rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 6. května 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:4.US.366.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 366/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 70/14 SbNU 99
Populární název K pojmu "bezúhonnost" v českém právním řádu
Datum rozhodnutí 6. 5. 1999
Datum vyhlášení 20. 5. 1999
Datum podání 19. 8. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 140/1961 Sb., §277, §69, §70 odst.1
  • 288/1995 Sb., §44 odst.1 písm.e, §44 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/ochrana lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti a jména
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík trestní rejstřík
správní řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-366-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32536
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28