ECLI:CZ:US:1999:4.US.371.98
sp. zn. IV. ÚS 371/98
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení s upuštěním od ústního jednání, v senátě o ústavní stížnosti J. J., proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 16. 6. 1998, čj. 44 Ca 71/98-24, za účasti Krajského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a České republiky - Vojenské správy, zastoupené Vojenským úřadem pro právní zastupování v Praze, jako vedlejších účastníků, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 16.6.1998, sp.zn. 44
Ca 71/98-24 se zrušuje.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, doručenou Ústavnímu soudu dne 24. 8. 1998,
doplněnou k výzvě Ústavního soudu dne 28. 12. 1998, a to ve smyslu
požadavků stanovených zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, směřující proti rozsudku Krajského
soudu v Praze ze dne 16. 6. 1998, čj. 44 Ca 71/98-24, kterým bylo
potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu P., okresního pozemkového
úřadu, ze dne 25.3.1998, č.j. 5755/92, R XIII 43/98, jímž bylo
rozhodnuto, že stěžovatelka není vlastníkem nemovitostí v k.ú.
Záběhlá, ve výroku cit. rozhodnutí blíže specifikovaných,
stěžovatelka tvrdí, že tímto rozsudkem bylo ve vztahu k ní
zasaženo do ústavně zaručeného práva vlastnit majetek, zakotveného
v čl. 11 odst. 1, a práva na soudní a jinou právní ochranu
zakotveného v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina").
Po seznámení se s obsahem ústavní stížnosti, k ní připojených
příloh a vyžádaného spisu Krajského soudu v Praze, sp. zn. 44 Ca
71/98, a spisového materiálu Okresního úřadu P., okresního
pozemkového úřadu (dále jen "pozemkový úřad"), jehož součástí je
rozhodnutí, čj. 5755/92, R XIII 43/98, ze dne 25. 3. 1998, Ústavní
soud dospěl k závěru, že z otázek, které byly předmětem posuzování
orgány veřejné moci v dosavadních řízeních, je třeba zaměřit
pozornost na závěr Krajského soudu v Praze, vyslovený v odůvodnění
ústavní stížností napadeného rozsudku, podle něhož stěžovatelka
včas a řádně restituční nárok u pozemkového úřadu na vydání
předmětných nemovitostí neuplatnila, a proto její nárok zanikl ve
smyslu §13 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, v platném znění (dále
jen "zákon o půdě"), neboť věcnou správností stěžovatelkou
uplatněného nároku se soud v řízení o opravném prostředku proti
výše označenému rozhodnutí pozemkového úřadu nezabýval, a to na
rozdíl od pozemkového úřadu, který své rozhodnutí, kterým bylo
určeno, že stěžovatelka není vlastníkem předmětných nemovitostí,
odůvodnil nenaplněním žádného z restitučních titulů ve smyslu
§6 odst. 1 zákona o půdě, když nemovitosti přešly na čsl. stát na
základě zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech,
a stěžovatelce za ně byla poskytnuta náhrada, který však v řízení
jím vedeném nijak nezpochybnil řádnost uplatněného restitučního
nároku
Nutno zdůraznit, že samotná stěžovatelka, a to jak ve svém
původním podání, tak ani v podání, kterým ústavní stížnost
doplňuje prostřednictvím svého právního zástupce, v tomto směru
právní názor vyslovený v rozsudku Krajského soudu v Praze blíže
nenapadá, k otázce uplatnění nároku z její strany u pozemkového
úřadu pouze konstatuje, že svůj nárok na vydání nemovitostí
uplatnila řádně a včas, a proto o něm bylo pozemkovým úřadem
rozhodnuto, i když na základě nesprávně zjištěného stavu věci
a nesprávného posouzení věci.
Krajský soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvádí, že z podání navrhovatelky, kterým
u pozemkového úřadu uplatnila restituční nárok, nebylo možné
dovodit, které konkrétní nemovitosti požaduje vydat, v jakých
podílech a po kom, projev vůle stěžovatelky byl tedy bez
konkrétního obsahu, a proto soud nemohl pomocí výkladu zjistit
vůli navrhovatelky, kterou zřejmě měla, ale kterou neprojevila.
Dále Krajský soud v Praze poukazuje na nález Ústavního soudu,
sp.zn. II. ÚS 156/95, v jehož odůvodnění je konstatováno, že výzva
podle zákona č. 87/1991 Sb. (s tím, že krajský soud dodává, že
podle zákona o půdě je to nárok uplatněný u pozemkového úřadu) je
nejenom podmínkou vzniku nároku, ale současně i jeho konkretizací
a dokonce i podkladem jeho vlastní realizace.
Okresní úřad P., okresní pozemkový úřad, ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti konstatuje, že má za to, že jak Krajský soud
v Praze, tak pozemkový úřad, postupovaly při rozhodování
o předmětné restituci podle platných právních norem.
Česká republika - Vojenská správa, zast. Vojenským úřadem pro
právní zastupování Praha, jako vedlejší účastník, k ústavní
stížnosti ve svém vyjádření uvádí, že s právními závěry
vyslovenými v odůvodnění tohoto rozhodnutí souhlasí, krajský soud
podle jeho vyjádření uvedenou věc posoudil věcně správně a učinil
správné právní rozhodnutí, proto navrhuje, aby ústavní stížnost
byla zamítnuta.
Pozemkový fond ČR se vzdal svého postavení vedlejšího účastníka.
Z vyžádaného spisu pozemkového úřadu Ústavní soud zjistil, že
konstatování Krajského soudu v Praze v tom směru, že ve spisu
pozemkového úřadu založené podání stěžovatelky ze dne 4. 12. 1992
ve věci uplatnění nároku na zemědělský majetek podle §9 zákona
o půdě, neobsahuje konkrétní nemovitosti, jejichž vydání
stěžovatelka požaduje, odpovídá skutečnosti. Současně však
považuje za potřebné uvést, že v tomto spisu jsou bezprostředně
v návaznosti na podání stěžovatelky založeny výpisy z pozemkové
knihy, týkající se předmětných nemovitostí, které pro pozemkový
úřad, k čj. 5755/92-2164, vyhotovil Katastrální úřad v P. (ke
kn.vložce č. 107 PK pro k.ú. Z. dne 22.5.1995, ke kn. vložce č.
106 a 108 PK pro k.ú. Z. dne 6. března 1996), z kterých bylo
následně při rozhodování pozemkového úřadu ve věci podle §9 odst.
4 zákona o půdě vycházeno, aniž by sám pozemkový úřad ve vztahu ke
stěžovatelce učinil jakýkoli úkon, kterým by jí sdělil, že její
nárok co do specifikace nemovitostí trpí vadami.
K této skutečnosti se pak vyjadřuje v odůvodnění svého rozsudku
Krajský soud v Praze v tom směru, že konstatuje, že pozemkový úřad
(jako odpůrce v řízení o opravném prostředku) měl podle ustanovení
§19 odst. 3 správního řádu vyzvat navrhovatelku k odstranění vad
neúplného podání. Toto jeho pochybení však nic nemění na
skutečnosti, že k prekluzi práva na vydání nemovitosti došlo, a je
tedy pro posouzení dané věci bez právního významu.
Ze spisu Krajského soudu v Praze Ústavní soud zjistil, že
pozemkový úřad jako odpůrce v řízení o opravném prostředku svým
sdělením ze dne 5. 6. 1998 omluvil (bez uvedení konkrétního důvodu
neúčasti) svoji neúčast z ústního jednání, nařízeného v dané věci
na 16. 6. 1998, a odkázal na své vyjádření k opravnému prostředku
ze dne 7. 4. 1998, v němž však není otázka týkající se toho, zda
nárok byl uplatněn řádně, řešena, neboť ta byla poprvé otevřena
právě až u ústního jednaní dne 16. 6. 1998.
V návaznosti na výše uvedené skutečnosti Ústavní soud považuje
pro posouzení toho, zda výše uvedeným postupem došlo ke vztahu ke
stěžovatelce k porušení jejího práva na spravedlivý proces,
zakotveného v čl. 36 odst. 1 Listiny, za významné konstatovat, že
zákon o půdě blíže nespecifikuje náležitosti podání (a to jak co
do obsahu, tak ani co do jeho formy) k uplatnění nároku
u pozemkového úřadu. Ač je tedy Ústavní soud téhož názoru jako
Krajský soud v Praze, že vlastní podání stěžovatelky ze dne 4.
12. 1992 neobsahuje údaje o konkrétních nemovitostech, nelze podle
něho pouze a výlučně z této skutečnosti dovodit, že by jejich
konkretizace, byť o tom není ve spisu založen žádný protokol či
zápis, nebyla ve lhůtě stanovené zákonem o půdě k uplatnění nároku
uskutečněna jiným úkonem (např.osobně, ústně). Za situace, kdy
z postupu pozemkového úřadu v průběhu řízení o restituci předmětné
nemovitosti nelze dovodit, že by měl pozemkový úřad v tomto směru
nějaké pochybnosti, nelze podle Ústavního soudu považovat ve
vztahu ke stěžovatelce z hlediska práva na spravedlivý proces za
ústavně konformní, když v řízení o opravném prostředku proti
rozhodnutí pozemkovému úřadu, v tomto řízení v postavení odpůrce,
byly právní důsledky absence údajů o konkrétních nemovitostech
v podání ze dne 4. 12. 1992 vyloženy bez dalšího k tíži
stěžovatelky. Postup, kterým dospěl Krajský soud v Praze k výše
uvedenému právnímu závěru, v jehož důsledku byla konstatována
prekluze jejího práva na restituci, aniž si tento k této
skutečnosti opatřil informace (stanovisko, názor) pozemkového
úřadu jako odpůrce ve věci, neshledal Ústavní soud za odpovídající
ústavně právním požadavkům na poskytnutí dostatečné ochrany právům
stěžovatelky. Z těchto důvodů Ústavní soud, aniž se mohl zabývat
dalšími skutečnosti a otázkami, týkající se dané restituční věci,
či dokonce zaujímal jakákoli stanoviska k jejímu věcnému řešení,
shledal ústavní stížnost důvodnou, a to ve směru k nedostatečnému
zajištění stěžovatelčina práva na spravedlivý proces, a to
i s přihlédnutím ke koncepci systému správního soudnictví
v podmínkách čs. právního řádu.
Pouze pro úplnost považuje Ústavní soud za vhodné uvést
k vyjádření Krajského soudu v Praze v části, kde odkazuje na nález
Ústavního soudu, sp. zn. II.ÚS 156/1995, a poukazuje na shodné
rysy výzvy k vydání věci vůči povinné osobě podle zákona č.
87/1991 Sb., v platném znění, a uplatnění nároku podle zákona
o půdě u pozemkového úřadu, že z platné právní úpravy plyne, že je
nelze ztotožňovat, jak se to pokouší činit Krajský soud v Praze,
neboť i v režimu zákona o půdě se uplatňuje - vedle uplatnění
nároku u pozemkového úřadu - institut výzvy k vydání věci vůči
povinné osobě. V tomto směru nejsou právní režimy restituce podle
výše uvedených zákonů shodné a k posouzení náležitostí nároku
uplatněného u pozemkového úřadu, který o věci rozhoduje ve
správním řízení, je třeba přistupovat výlučně z těchto pozic.
Ústavní soud proto z uvedených důvodů rozsudek Krajského soudu
v Praze pro jeho rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny zrušil [§82
odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 3. května 1999