infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-157-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 09.07.1999, sp. zn. IV. ÚS 377/98 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 102/15 SbNU 43 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:4.US.377.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K důsledkům změny lhůty pro podání žádosti o finanční náhradu za nemovitost odle §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb.

Právní věta Ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., v původním znění, zůstalo nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb.nedotčeno, takže k využití zákonné lhůty nemohla stěžovatelka jako oprávněná osoba přistoupit ani po 1. 1. 1994, kdy se stal uvedený nález vykonatelným. Byla tak fakticky vyloučena z okruhu oprávněných osob, které se mohly domáhat finanční náhrady, a došlo tak u ní - stejně tak jako u dalších osob v jejím postavení - jak již Ústavní soud konstatoval ve svém nálezu č. 153/1998 Sb., k protiústavnímu znevýhodnění.

ECLI:CZ:US:1999:4.US.377.98
sp. zn. IV. ÚS 377/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti V. B., bytem Francie, proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 7. července 1998, sp. zn. 20 Co 357/97, ve spoj. s rozsudkem Okresního soudu v Jihlavě ze dne 3. dubna 1997, sp. zn. 5 C 52/97, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, a České republice - Ministerstvu financí - se sídlem v Praze 1, Letenská 15, jako vedlejšího účastníka, a o návrhu na zrušení části ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, takto: 1.Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 7. července 1998, sp. zn. 20 Co 357/97, a rozsudek Okresního soudu v Jihlavě ze dne 3. dubna 1997, sp. zn. 5C 52/97, se zrušují. 2.Řízení o návrhu na zrušení části ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, se zastavuje. Odůvodnění: Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá zrušení rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 7. července 1998, sp. zn.20 Co 357/97, kterým byl potvrzen rozsudek Okresního soudu v Jihlavě ze dne 3. 4. 1997, sp. zn. 5 C 52/97, jehož zrušení stěžovatel rovněž navrhuje. Rozsudkem soudu I. stupně byla zamítnuta žaloba stěžovatele na zaplacení částky 2 500 000,- Kč formou cenných papírů, a to s odůvodněním, že zásadní překážkou, pro kterou nelze návrhu vyhovět, je nedodržení lhůty k podání žádosti o finanční náhradu podle ust. §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neboť nález Ústavního soudu, publikovaný pod č. 164/1994 Sb., se nedotkl lhůty k podání žádosti o finanční náhradu. Zrušení napadeného rozhodnutí se stěžovatel domáhá, s odvoláním na porušení jeho ústavně zaručených práv, konkrétně práv zaručených čl. 1, čl. 3 odst. 1 a čl. 4 odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), s odkazem na preambuli a čl. 1 a čl. 3 Ústavy ČR. Spolu se zrušením napadeného rozhodnutí proto stěžovatel podal návrh na zrušení části ust. §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů), vyjádřené slovy "nejpozději ve lhůtě jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona", neboť cit. ustanovení je podle jeho tvrzení v návaznosti na nález Ústavního soudu publikovaný pod č. 164/1994 Sb. ustanovením rozporným s ústavním zákonem, neboť neodůvodněně rozděluje oprávněné osoby z hlediska lhůt pro uplatnění nároků podle zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, na skupinu občanů ČR, s trvalým pobytem mimo území ČR, do dvou kategorií podle toho, zda jsou oprávněnými osobami, u nichž přichází v úvahu vydání původních nemovitostí, či oprávněnými osobami, u nichž přichází v úvahu pouze poskytnutí finanční náhrady. Ústavní soud po seznámení se s obsahem ústavní stížnosti, k ní připojených příloh a vyžádaného spisu Okresního soudu v Jihlavě, sp. zn. 5 C 52/97, zjistil, že stěžovatelova žaloba na zaplacení částky 2 500 000,- Kč formou cenných papírů jako finanční náhrady za odňatou nemovitosti (dům čp. 18 se stavební plochou č. 256 a zahradou p.č. 257 k.ú. Velké Meziříčí), kterou tento podal jako oprávněná osoba ve vazbě na vypuštění podmínky trvalého pobytu ze zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nálezem Ústavního soudu, publikovaného pod č. 164/1994 Sb., byla zamítnuta s odkazem na nedodržení lhůty ze strany žalobce k podání žádosti o finanční náhradu podle ust. §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Ve věci dosud rozhodující obecné soudy v odůvodnění svých rozsudků poukázaly na to, že nález Ústavního soudu, publikovaný pod č. 164/1994 Sb., se nedotkl lhůty k podání žádosti o finanční náhradu podle §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., a proto podle platného stavu v době rozhodování o žalobě obecnými soudy bylo třeba respektovat, že písemnou žádost o finanční náhradu bylo třeba podat do jednoho roku po účinnosti zákona č. 87/1991 Sb., tedy do 1. 4. 1992, nebo do jednoho roku ode dne, kdy byl zamítnut návrh na vydání věci. Za situace, kdy žalobce podal žádost o finanční náhradu dne 28. 4. 1995, a nepředložil a do budoucna zjevně nepředloží zamítavý rozsudek o návrhu na vydání věci, nebylo možno žalobě vyhovět. Krajský soud jako účastník řízení o ústavní stížnosti ve svém vyjádření k ústavní stížnosti plně odkázal na odůvodnění svého rozsudku. Česká republika - Ministerstvo financí ČR - ve svém vyjádření k ústavní stížnosti, doručeném Ústavnímu soudu dne 15. ledna 1999 (dopis je opatřen zjevně nesprávným datem 13. ledna 1998), s poukazem na obsah nálezu Ústavního soudu č. 153/1998 Sb. uvádí, že Ministerstvo financí vyzvalo Václava Benáčka, resp. jeho právního zástupce, k opatření znaleckého posudku o ceně předmětných nemovitostí, které nelze vydat, za účelem stanovení výše finanční náhrady. Současně uvádí, že ústavní stížnost stěžovatele za daného právního stavu považuje za bezpředmětnou, neboť cit. nález Ústavního soudu č. 153/1998 Sb. umožňuje stěžovateli včasné uplatnění nároku na finanční náhradu a jeho žádost je nyní na ministerstvu znovu vyřizována, neboť napadené rozsudky i bez jejich zrušení nebrání přiznání uplatňovaného nároku, a to podle §71 odst. 2 věta za středníkem zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu (vedlejší účastník ve svém vyjádření nesprávně uvádí, že se jedná o ust. občanského soudního řádu). Ministerstvo financí proto navrhuje, aby Ústavní soud stížnost zamítl. Stěžovatel svým podáním, doručeným Ústavnímu soudu dne 3. 3. 1999, vzal zpět svůj návrh na zrušení části ust. §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., a to s odkazem na nález Ústavního soudu č. 153/1998 Sb., kterým byla z ust. §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. vypuštěna slova "ode dne účinnosti tohoto zákona", a který byl Ústavním soudem vydán v průběhu řízení o včas podané ústavní stížnosti stěžovatele. S ohledem na tuto skutečnost a s přihlédnutím k §67 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. bylo Ústavním soudem řízení o návrhu stěžovatele na zrušení části §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. zastaveno. Za dané situace nutno poukázat na citovaný nález Ústavního soudu, jehož výrokem byla na návrh Nejvyššího soudu ČR dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů zrušena část ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona", neboť Ústavní soud shledal, že tento návrh je důvodný, neboť dosavadní znění citovaného ustanovení - vzhledem k uplynutí zákonné jednoroční lhůty - vylučuje osoby, jež mají trvalý pobyt mimo území České republiky, z uplatnění nároku na finanční náhradu. Citované ustanovení zůstalo nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. nedotčeno, takže k využití zákonné lhůty nemohly uvedené oprávněné osoby přistoupit ani po dni 1. 11. 1994, kdy se stal tento nález vykonatelným. Tyto osoby proto byly fakticky vyloučeny z okruhu oprávněných osob, které se mohly domáhat finanční náhrady, a byly tedy - ve srovnání s jinými oprávněnými osobami - protiústavně znevýhodněny a ocitly se vůči nim v nerovném právním postavení. V případech, kdy nelze uvažovat o vydání věci, není možné na uvedených oprávněných osobách spravedlivě požadovat, aby zmeškání první z uvedených lhůt podle §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., k němuž došlo jejich protiústavním vyloučením z okruhu oprávněných osob, nahrazovaly vyvoláním fiktivního sporu o vydání věci jen proto, že jim zamítavý rozsudek umožní požadavek finanční náhrady založit na běhu druhé ze lhůt uvedených v citovaném ustanovení. Podáním, doručeným Ústavnímu soudu dne 3. 3. 1999, stěžovatel potvrdil, že trvá na svém návrhu, kterým se domáhá zrušení ústavní stížností napadených rozsudků. K výše uvedeným skutečnostem považuje Ústavní soud na významné zdůraznit, že v daném případě jde o řízení o zrušení rozhodnutí obecných soudů, v nichž bylo aplikováno ustanovení, kterého se dotkla ve smyslu nálezu Ústavního soudu č. 153/1998 Sb. změna právní úpravy, a to v otázce lhůty k uplatnění nároku na finanční náhradu. Nelze proto obecným soudům vytknout porušení práv, která označuje navrhovatel, protože svá rozhodnutí přijímala za jiné právní situace, totiž v době, kdy v plném rozsahu platilo ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. S ohledem na nález Ústavního soudu č. 153/1998 Sb., na jehož právní důsledky bylo poukázáno výše, se Ústavní soud nezabýval ve vztahu k ústavní stížnosti směřující proti shora označeným rozsudkům problematikou lhůt k uplatnění žádosti na finanční náhradu. Na druhou stranu je třeba zdůraznit ve vztahu k dosud neskončenému řízení o ústavní stížnosti, kterou se stěžovatel domáhá zrušení napadených rozsudků obecných soudů, a rovněž s ohledem na doplňující podání stěžovatele, doručené dne 3. 3. 1999 Ústavnímu soudu, v němž stěžovatel potvrzuje, že setrvává na svém návrhu na zrušení napadených rozsudků obecných soudů, a to při vědomí změny platného právního stavu ve vztahu k lhůtám k podání žádosti na finanční náhradu, že stěžovateli nelze upřít právo na soudní ochranu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny, a to ve smyslu posouzení jeho věci za plného respektování čl. 95 odst. 1 Ústavy ČR, podle něhož je soudce vázán zákonem. To platí (jak bylo Ústavním soudem již judikováno např. v nálezu č. III. ÚS 65/94, publikovaném pod č. 54 ve svazku č. 2 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu) i v případě změny práva, a tedy i příslušného zákona, jak je tomu v dané věci. Rozhodnutí všech obecných soudů má svůj základ již v rozsudku soudu I. stupně a za dané situace tak Ústavnímu soudu nezbylo, než aby svým nálezem zrušil všechna rozhodnutí obecných soudů. Tato skutečnost nebrání tomu, aby ze strany ČR - Ministerstva financí - byla finanční náhrada za předmětné nemovitosti poskytnuta dobrovolně. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 9. července 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:4.US.377.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 377/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 102/15 SbNU 43
Populární název K důsledkům změny lhůty pro podání žádosti o finanční náhradu za nemovitost odle §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb.
Datum rozhodnutí 9. 7. 1999
Datum vyhlášení 12. 7. 1999
Datum podání 28. 8. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
zastaveno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 87/1991 Sb., §13 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip rovnosti
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík diskriminace
odškodnění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-377-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32546
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28