infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-249-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.03.1999, sp. zn. Pl. ÚS 25/98 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 38/13 SbNU 269 [ 57/1999 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.25.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Restituce Lobkovického paláce - vlastnický režim národních kulturních památek

Právní věta Ústavní soud nesdílí názor zákonodárce, že u správy národních kulturních památek je dán rozumný důvod pro jejich časově neurčité vyčlenění z normálního režimu, který bez přesvědčivých důvodů a argumentů určitou skupinu bývalých vlastníků, resp. jejich právních nástupců diskriminuje, aniž by zde převažoval zájem na ochranu veřejných hodnot.

ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.25.98
sp. zn. Pl. ÚS 25/98 Nález Plénum Ústavního soudu rozhodlo ve věci návrhu Obvodního soudu pro Prahu 1, na zrušení ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, za účasti Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, takto: Ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: I. Dne 14.10.1998 byl Ústavnímu soudu doručen návrh Obvodního soudu pro Prahu 1, podaný podle čl. 95 odst. 2 Ústavy a podle §64 odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Jak vyplývá z části I. návrhu, je u podepsaného soudu veden od roku 1992 spor žalobce M. L. proti Kanceláři prezidenta republiky. Touto žalobou se žalobce, jako oprávněná osoba dle §3 zákona č. 87/1991 Sb., domáhá uzavření dohody o vydání nemovitostí v k. ú. Hradčany městské části Praha 1, a to tzv. Lobkovického paláce a dvou zastavěných parcel. Žalovaná strana odmítá požadované nemovitosti vydat s odůvodněním, že jsou součástí národní kulturní památky "Pražský hrad", který je zapsán ve Státním seznamu nemovitých kulturních památek pod ev. č. 1-922, tedy s poukazem na ustanovení §8 odst. 6 cit. restitučního zákona. Usnesením sp. zn. 10 C 195/92, ze dne 12. 8. 1998, Obvodní soud pro Prahu 1 řízení přerušil a spis spolu s návrhem na zrušení ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb. postoupil Ústavnímu soudu, když dospěl k názoru, že toto ustanovení, které by mělo být při řešení sporu použito, je v rozporu s Ústavou. Navrhovatel především uvádí, že tzv. restituční zákony vydané k nápravě některých majetkových křivd, ke kterým došlo v tzv. rozhodném období, jsou ve vztahu k obecné občanskoprávní úpravě předpisy speciálními. Tyto zákony lze rozdělit do dvou skupin. První skupinu představují zákony, které pro nápravu majetkových křivd nepředpokládají zvláštní právní úkon a k přechodu majetku dochází ze zákona na určené oprávněné osoby. Druhou skupinu, do které patří i zákon č. 87/1991 Sb., tvoří zákony, které naopak k tomu, aby byl majetek vrácen, vyžadují, aby ten, kdo se cítí být k vydání oprávněn, předepsaným způsobem vyzval držitele majetku k jeho vydání. Zákon č. 87/1991 Sb. určuje v §3, že oprávněnou osobou může být pouze fyzická osoba, jejíž věc přešla do vlastnictví státu za podmínek uvedených v §6 tohoto zákona, a to za podmínky, že žadatel má státní občanství ČR. Ustanovení §8 odst. 6 cit. restitučního zákona však stanoví, že "věc, která je prohlášena za národní kulturní památku, se nevydá až do doby, kdy ČNR a SNR přijmou nový zákon o správě a ochraně národních kulturních památek". Dle názoru nalézacího soudu toto ustanovení již téměř 8 let brání určitému okruhu oprávněných osob realizovat jejich právo na odčinění křivd, což je v rozporu s účelem tohoto zákona, který je vyjádřen uvozovacím odstavcem a §1 tohoto zákona. Určitá skupina oprávněných osob je se svými nároky odsunuta do časově neohraničené doby, navíc pak způsobem dosti neurčitým, neboť není jisto, kdy a zda vůbec bude předpokládaný zákon přijat. Stejně tak není zřejmé, zda zákonodárce měl na mysli přijetí komplexního nového zákona, či přijetí zákona pouze měnícího a doplňujícího dosud platný zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči. Přitom porovnáním dikce tohoto ustanovení (.se nevydá až do doby .) s dikcí ustanovení §8 odst. 1, 3 a 4 téhož zákona (.se nevydává, se nevydávají.) lze dospět k závěru, že zřejmě nebylo míněno, že věci prohlášené za národní kulturní památku jsou či budou věcmi, které vydat nelze. Tento závěr podporuje též ustanovení §8 odst. 5 tohoto zákona, které osobě, jejíž věc vydat nelze, přiznává právo na finanční náhradu podle §13 odst. 1. Ze všech výše uvedených důvodů je navrhovatel toho názoru, že ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb. odporuje čl. 1 Ústavy, jakož i čl. 1, 3 odst. 1 a čl. 4 odst. 2 a 3 Listiny základních práv a svobod (dále "Listina"). II. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ve svém vyjádření ze dne 16.11.1998, podepsaném předsedou sněmovny prof. V. K., uvedla, že napadené ustanovení bylo do zákona včleněno až v době jeho projednávání zákonodárným sborem, neboť v původně předloženém návrhu zákona ani v důvodové zprávě takové ustanovení nebylo. Podle názoru účastníka řízení toto ustanovení nezpochybňuje fakt, že žalobce je osobou oprávněnou podle zákona. Toto ustanovení pouze u jasně vymezeného okruhu věcí s režimem národní kulturní památky upravuje podmínky pro jejich vydání. Zákonodárce tedy neměl v úmysl zcela vyřadit nebo omezit určitou skupinu oprávněných osob na úkor jiných, ať již stanovením nepřiměřených podmínek či jejich diskriminací. Zřejmým záměrem byla snaha vydávat tyto věci až po schválení nové právní úpravy správy a ochrany kulturních památek, když dosavadní právní úprava jejich ochranu dostatečným způsobem nezajišťuje. Podle názoru účastníka řízení je zřejmé, že se má jednat o zcela nový zákon a nikoliv o pouhou novelu, což svědčí o důležitosti, kterou zákonodárce této věci přikládá. Pokud pak jde o nejasné časové ohraničení k přijetí, nepovažuje Poslanecká sněmovna takovou úpravu za rozpornou s demokratickými principy zákonodárného procesu, naopak za rozpornou by považovala pevné stanovení lhůty k přijetí nového právního předpisu. Z výše uvedených důvodů nesdílí účastník řízení názor navrhovatele, že napadené ustanovení odporuje čl. 1 Ústavy, resp. čl. 1, čl. 3 odst. 1, či čl. 4 odst. 2 a 3 Listiny. V závěru vyjádření je konstatováno, že zákon č. 87/1991 Sb. byl schválen potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru a byl řádně vyhlášen. Je na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost napadeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí. Ve stanovisku, o které ve smyslu §48 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, požádal soudce zpravodaj Ministerstvo kultury, se uvádí, že v souladu s usnesením vlády č. 632 ze dne 30. 9. 1998 o Plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 1998 a na rok 1999, a o Výhledu legislativních prací vlády na léta 2000 až 2002, připravuje Ministerstvo kultury ČR návrh věcného záměru zákona o ochraně kulturních památek. Tento návrh bude vládě předložen k projednání v červnu 1999. Z tohoto důvodu ministerstvo nedoporučuje, aby ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, bylo zrušeno, ale doporučuje vyčkat nové zákonné úpravy. Vyjádření je datováno 16. 12. 1998 a je podepsáno náměstkyní ministra kultury JUDr. A. W. III. Plénum především konstatovalo, že není nutné zabývat se tím, zda zákon č. 87/1991 Sb. byl vydán v mezích Ústavou ustanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem, neboť splnění těchto podmínek konstatoval již ve svých nálezech vyhlášených pod č. 164/1994 Sb. a č. 153/1998 Sb. Pokud pak jde o věc samotnou, dospělo plénum Ústavního soudu k závěru, že návrh je důvodný. Tento svůj závěr opírá Ústavní soud o následující argumenty. Zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, stanoví v §4, že určení toho, co je třeba považovat za národní kulturní památku, provádí vláda svým nařízením. V ustanovení §9 jsou stanoveny zvláštní povinnosti vlastníka kulturní památky, §13 stanoví předkupní právo státu k těmto věcem a §15 odst. 3 upravuje postup v případech, kdy vlastník zanedbává péči o národní kulturní památku. Posledně zmíněné ustanovení umožňuje v určitých případech i vyvlastnění majetku. V přechodném ustanovení §42 odst. 2 se pak stanoví, že národní kulturní památky prohlášené podle dřívějších právních předpisů, se považují za národní kulturní památky podle tohoto zákona. Podle prováděcí vyhlášky Ministerstva kultury ČR č. 66/1988 se vede ústřední seznam kulturních památek, ve kterém se vyznačuje též, že určitá kulturní památka je prohlášena za "národní". Současný stav je tedy takový, že o tom, co bude z tzv. národních kulturních památek vydáno oprávněným osobám, rozhoduje vlastně vláda, která svým nařízením může určité věci ze seznamu vypustit, resp. prohlášení národní kulturní památkou omezit či upřesnit. Jako příklad takového postupu lze uvést nařízení vlády č. 404/1992 Sb., kterým oproti původnímu vymezení, že národní kulturní památkou je celé Staroměstské náměstí v Praze, bylo určeno, že tento charakter nadále bude mít pouze Palác Kinských, Radnice a Týnský chrám a podobným způsobem bylo omezeno prohlášení historického centra města Tábor za národní kulturní památku. Dalším takovým opatřením vlády bylo nařízení č. 262/1995 Sb., týkající se např. zámku Zbraslav, tzv. Müllerovy vily od Adolfa Loose v Praze-Střešovicích, Klementina, vily Tugendhat v Brně, zámků Telč a Kroměříž, areálu Pusteven v Beskydech a řady dalších objektů celé ČR. Nařízení vlády č. 171/1998 Sb. pak nově vymezilo (přesněji řečeno zúžilo) vymezení národních kulturních památek Špilberk v Brně, Slovanského hradiště v Mikulčicích, rotundy ve Znojmě, Památníku J.A. Komenského ve Fulneku a jiných objektů a to tak, že byly určeny parcely a č.p. budov, které budou nadále tyto památky tvořit a budou tedy ve smyslu ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb. i nadále nevydatelné. Nařízením vlády, tedy formálně normativním právním aktem, jsou de facto vydávány individuální správní akty, které ve svém důsledku některým oprávněným osobám otevírají cestu k restituci tím, že určitý majetek je ze seznamu národních kulturních památek vypuštěn, případně je jeho rozsah vymezen jinak. Ustanovení §8 odst. 6, původně míněné zřejmě jako ustanovení blokační, může tedy vláda ve skutečnosti obejít. Z výše uvedeného vyplývá, že v současné době existuje mezi restituenty několik podskupin, které tvoří především ti, kteří své nároky uplatnili k majetku, který v době vznesení nároku byl národní kulturní památkou a je jí dosud (což je případ, který projednává soud, který tento návrh předložil), dále pak osoby, u kterých byl po uplatnění nároku požadovaný majetek ze seznamu národních kulturních památek vyčleněn, a konečně pak osoby, které své nároky neuplatnily právě pro existenci ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb., a u kterých podle stanoviska Nejvyššího soudu ČR nemohlo dojít k zániku nároku uplynutím lhůty (Cpjn 50/1993, publ. pod č. 7 - 8/1993, str. 254, bod 11 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek), Ústavností vymezení okruhu oprávněných osob v zákoně č. 87/1991 Sb. se zabýval nález Pl. ÚS 3/94 (ÚS, 1, 279 - 291). Na otázku, zda existuje zákonný důvod pro vyloučení určitých subjektů z okruhu těch, které jinak znaky určitého restitučního titulu naplňují, odpověděl ÚS ČR záporně, když vyslovil, že rámec možného omezení je dán pouze čl. 11 odst. 2 Listiny, tj. že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů ČR. Z toho dovodil, že Listina "nezmocňuje zákonodárce ke stanovení dalších podmínek nabytí vlastnictví (ať už v rámci restitučního procesu či obecně)." Z těchto důvodů byla podmínka trvalého pobytu prohlášena za rozpornou s čl. 11 odst. 2 Listiny. V nálezu Pl. ÚS 33/96 (ÚS, 8, 163 a násl.) ÚS ČR vyslovil, že nemá důvod odchýlit se od výše uvedeného názoru a dále připomenul svá rozhodnutí, ve kterých vyložil obsah ústavního principu rovnosti, zejména Pl. ÚS 16/93 (ÚS, 1, 194 - 195, 205-206), Pl. ÚS 36/93 (ÚS, 1, 179), Pl. ÚS 5/95 (ÚS, 4, 218), Pl. ÚS 9/95 (ÚS, 5, 137). Ve všech těchto nálezech je konstatováno, že tento princip chápe ÚS ČR tak, jak byl vyjádřen již Ústavním soudem ČSFR (ÚS ČSFR, 1992, R 11): "je věcí státu, aby v zájmu zabezpečení svých funkcí rozhodl, že určité skupině poskytne méně výhod než jiné. Ani zde však nesmí postupovat zcela libovolně. Může se tak stát pouze s odvoláním na veřejné hodnoty." Ústavní soud tedy chápe rovnost občanů jako rovnost relativní, přičemž obsah tohoto pojmu posouvá do oblasti ústavněprávní akceptovatelnosti odlišování subjektů a práv. Přitom za prvé hledisko označuje vyloučení libovůle a za hledisko druhé, zejména u nerovnosti v sociálních vztazích, dotčení některého základního práva či svobody. Plénum Ústavního soudu konstatovalo, že ani v této věci nemá důvod výše uvedené právní názory měnit. Vzhledem k tomuto závěru pak rozhodnutí o návrhu na zrušení ustanovení §8 odst. 6 vyžadovalo především posoudit, zda vyčlenění určité skupiny oprávněných osob z nároku na vydání věcí, obecně odůvodňované tím, že dosavadní právní úprava ochrany kulturních památek není dostatečná, obstojí ve smyslu výše uvedených právních názorů a principů. Z rozboru dosud platné právní úpravy je zřejmé, že pro prohlášení určité nemovité či movité věci za národní kulturní památku není rozhodující, jaký má tato věc vlastnický režim. Jde tedy o zákon, který stanoví vlastníkovi určitá omezení a určitý zvláštní režim v případech, že by o tento majetek nepečoval řádně. Přesto, že zákon ČNR č. 20/1987 Sb. byl vydán ve zcela jiných společenských a ekonomických podmínkách a některá jeho ustanovení jsou nepochybně již neaplikovatelná, dává dle názoru Ústavního soudu státu dostatek prostředků k ochraně kulturních hodnot, při respektování práv restituentů. Povinnost vlastníka kulturní památky (tedy i národní) řádně pečovat o její zachování a udržování vyplývá z ustanovení §9 zákona ČNR č. 20/1987 Sb., kde jsou též stanovena rozsáhlá oprávnění orgánů památkové péče ve vztahu k vlastníkovi, který své povinnosti neplní. V §13 je založeno přednostní právo státu na koupi kulturní památky atd. I když je sporné, zda některá v tomto zákoně uvedená omezení jsou slučitelná se čl. 11 odst. 4 Listiny, není existující právní úprava natolik nepoužitelná, aby byla důvodem pro vytvoření zvláštní skupiny restituentů. Spíše lze říci, že práva státu omezující vlastníka, jsou mnohdy na hranici ústavnosti. Tím se však Ústavní soud, vázán rozsahem návrhu, zabývat nemohl. Ústavní soud tedy nesdílí názor zákonodárce, že u národních kulturních památek je dán rozumný důvod pro jejich vyčlenění z normálního režimu restitučního procesu. Platná úprava se proto jeví jako libovůle zákonodárce, který bez přesvědčivých důvodů a argumentů určitou skupinu bývalých vlastníků, resp. jejich právních nástupců, diskriminuje, aniž by zde převažoval zájem na ochraně veřejných hodnot. V tomto směru je tedy napadené ustanovení v rozporu s čl. 1 Ústavy, jakož i s čl. 1 Listiny základních práv a svobod. Výše uvedené důvody považoval Ústavní soud za dostatečné pro vyhovění návrhu na zrušení napadeného ustanovení, aniž by se zabýval též otázkou ústavněprávní akceptovatelnosti mlčení zákonodárce, tedy skutečností, že tímto ustanovením předpokládaný nový zákon nebyl po dobu přibližně osmi let vydán, jakož i tím, zda vůbec apel bývalého federálního zákonodárce byl závazný v době svého vydání či dokonce v době současné. Svůj názor na osmileté mlčení zákonodárců tedy Ústavní soud vyjádřil pouze tím, že vykonatelnost výroku o zrušení napadeného ustanovení neodložil. (§50 odst. 1 a §70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. března 1999

Odlišné stanovisko Soudce Ústavního soudu JUDr. V. P. k nálezu Pl. ÚS 25/98 Ústavní soud tím, že tímto nálezem zrušil §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb., se odchýlil od své rozhodovací praxe, v níž pokládal restituční zákony za leges speciales, jež obsahují právní úpravy, které nebyly a nejsou vždy typické pro postavení vlastníků skutečných či domnělých, ale měly a mají ještě stále za cíl zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd, k nimž došlo v období let 1948 až 1989. Přestože zákonodárce věděl, proč toto ustanovení §8 odst. 6 do uvedeného zákona zařadil, neboť předpokládal, že bude potřebovat v nových poměrech dost času, než se dostane při výstavbě nové společnosti k otázkám ochrany kulturních památek, současné stanovisko vystačilo s odůvodněním, že to trvá příliš dlouho, že dochází k diskriminaci určité skupiny osob a že údajně je toto ustanovení protiústavní (po deseti letech jeho platnosti). Tím vlastně Ústavní soud rozhodl paušálně na místě zákonodárce o tom, který majetek, patřící mezi národní kulturní památky, bude vydáván podle ostatních ustanovení zákona o mimosoudních rehabilitacích, aniž respektoval, že tímto ustanovením si zákonodárce vyhradil pro sebe, příp. pro kompetenci vlády rozhodnutí o tom, za jakých předpokladů a podmínek respektujících ochranu veřejného zájmu bude majetek vydáván. Podle mého názoru zrušené ustanovení §8 odst. 6 zákona č. 87/1991 Sb. není protiústavní, neboť jen deklaruje, kdy bude možno k restituci a projednání určité skupiny majetků, které se dostaly do rukou státu, skutečně přikročit. Vždyť ani tento restituční zákon neupravuje komplexně všechny restituce, některé oblasti ponechal jiným zákonům a některé zatím ještě ani nevydal, jak to stanovil již §1 odst. 3 nebo 4 předmětného zákona. Stejně tak nevytváří ani nemůže vytvořit při odstraňování některých křivd rovné podmínky pro všechny potenciální účastníky. Tento nález ovšem zpochybnil do jisté míry i to, co v řadě nálezů bylo zdůrazněno, že zákonodárce přikročil k restitucím jako součásti celkové rehabilitace společnosti. Navíc se nelze vyhnout dojmu, že Ústavní soud v tomto případě, ve snaze dovodit libovůli zákonodárce, který bez přesvědčivých důvodů a argumentů diskriminuje skupinu bývalých vlastníků, resp. jejich právních nástupců, aniž by převažoval zájem na ochraně veřejných hodnot, a v úvaze o ústavněprávní akceptovatelnosti mlčení zákonodárce, se obírá rozborem fungování státní památkové péče, což mu bezesporu nepřísluší. V tomto zaujetí pro urychlené rozhodnutí věci Ústavním soudem pak nepřihlíží k tomu, že v řešení problematiky právní úpravy správy a ochrany kulturních památek by mohl dát přednost zákonodárci, když Poslanecká sněmovna zřejmě počítá se zcela novým zákonem v této oblasti a ministerstvo kultury upozorňuje, že vláda bude zřejmě návrh věcného záměru předkládat již v červnu r. 1999 a výslovně nedoporučuje, aby ustanovení §8 odst. 6 citovaného zákona bylo zrušeno a doporučuje vyčkat nové právní úpravy. Lze mít proto pochybnost, zda svou přílišnou iniciativou a nerespektováním stanoviska zákonodárce i exekutivy nepřekročil Ústavní soud svou kompetenci, když protiústavnost je sice tvrzena, ale je pochybné, lze-li ji pokládat za prokázanou.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.25.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 25/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 57/1999 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 38/13 SbNU 269
Populární název Restituce Lobkovického paláce - vlastnický režim národních kulturních památek
Datum rozhodnutí 10. 3. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 14. 10. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SOUD - OS Praha 1
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt zákon; 87/1991; o mimosoudních rehabilitacích; §8/6
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1
  • 2/1993 Sb., čl. 1, čl. 11 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 20/1987 Sb., §9, §13, §15 odst.3, §4
  • 57/1999 Sb.
  • 87/1991 Sb., §8 odst.6, §3, §6
Odlišné stanovisko Paul Vladimír
Předmět řízení zrušení právního předpisu (soud)
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
Věcný rejstřík vlastnické právo/omezení
kulturní památka
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-25-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32762
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28