infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-271-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 19.05.1999, sp. zn. Pl. ÚS 4/98 [ nález / HOLEČEK / výz-2 ], paralelní citace: N 78/14 SbNU 147 [ 126/1999 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.4.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Obecně závazná vyhláška města Kravaře o chovu zvířat na území města

Právní věta Ústava České republiky v čl. 104 odst. 3 stanoví, že zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Podle §16 odst. 1 a 2 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), mohou být vyhlášky vydávány k plnění úkolů samosprávy a musí být v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení. Z toho plyne, že to, co je upraveno zákonem nebo obecně závazným právním předpisem, nemohou obce upravovat odchylně.

ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.4.98
sp. zn. Pl. ÚS 4/98 Nález Plénum Ústavního soudu rozhodlo dne 19. května 1999 o návrhu přednosty Okresního úřadu v Opavě na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kravaře č. 12/1997 ze dne 2.10.1997 o chovu a držení zvířat na území města Kravaře takto: Obecně závazná vyhláška města Kravaře č. 12/1997 ze dne 2.10.1997 o chovu a držení zvířat na území města Kravaře vyjma článku č. 7 věty první se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: Přednosta Okresního úřadu v Opavě podal dne 10. února 1998 Ústavnímu soudu návrh na zrušení této obecně závazné vyhlášky: Město Kravaře OBECNĚ ZÁVAZNÁ VYHLÁŠKA Č.12/1997 ZE DNE 2.10.1997 o chovu a držení zvířat na území města Kravaře Zastupitelstvo města Kravaře se na svém zasedání konaném dne 2.10.1997 usneslo vydat podle ust. §14 odst. 1 písm. o), §16 a §36 odst. 1 písm. f) zák. č. 367/90 Sb., o obcích, ve znění pozdějších změn a doplňků tuto obecně závaznou vyhlášku. Článek č. 1 1) Za chovatele je podle této vyhlášky považována každá právnická nebo fyzická osoba: a) která za účelem získávání trvalého zdroje peněžních příjmů chová zvíře nebo zvířata, přepravuje zvířata, obchoduje se zvířaty, provozuje jatka, provádí pokusy na zvířatech b) která drží zvíře nebo zvířata z jiných důvodů než je uvedeno v bodě a). 2) Zvířetem se pro účely této vyhlášky rozumí: a) hospodářské zvíře - zvíře využívané k hospodářským účelům, zejména skot, prasata, ovce, kozy, koně, hrabavá a vodní drůbež, holubi, kožešinová zvířata b) včely c) zvíře v zájmovém chovu- zvíře u kterého hospodářský efekt není hlavním účelem chovu, a to buď chované v prostorách k tomu určených nebo v domácnosti, a jehož chov slouží především zájmové činnosti nebo ostatní potřebě, zejména psi, kočky, zpěvaví a ozdobní ptáci, akvarijní ryby, drobná laboratorní zvířata, želvy, plazi a jiné živočišné druhy ze subtropických a tropických oblastí. 3) Chovem se pro účel vyhlášky rozumí každé držení zvířete v bytě či na vlastním pozemku. Článek č. 2 PODMÍNKY CHOVU, POVINNOSTI CHOVATELE 1) Chov zvířat je možný při dodržování hygienických a zdravotních zásad, při zachování bezpečnosti a čistoty. Chov nesmí obtěžovat obyvatele okolních bytů a domů. O zvířata musí být pečováno tak, aby nenarušovala životní prostředí či občanské soužití. Podmínky chovu jsou stanoveny právními předpisy citovanými v příloze. 2) Je zakázáno chovat zvířata uvedená v čl. 1 odst. 2) ve školách a domech, kde jsou společná zařízení pro děti (jesle, mikrojesle, školky, školy, družiny), v závodech veřejného stravování a potravinářské výroby, v obchodech s potravinami, ve společných ubytovnách a provozovnách poskytující hygienické služby, pokud je to v rozporu s hygienickými předpisy a dalších místech opatřených upozorněním "Zákaz vodění zvířat". Tento zákaz neplatí pro služební psy a vodící psy nevidomých osob. 3) Chovat zvířata na balkónech, ve sklepech, na půdách a v ostatních společných prostorách bytových domů lze pouze se souhlasem majitele domu. 4) Chovatel hospodářských zvířat musí mít k dispozici vhodnou plochu ke shromažďování hnoje a jiných odpadů. 5) K omezení obtěžujícího zápachu a hluku je chovatel povinen provést taková opatření, která zamezí negativnímu působení na okolí. 6) Chovatel je povinen zřídit zábrany proti vnikání chovaných zvířat (zvláště drůbeže) na cizí pozemky. Vypouštění zvířat na veřejná prostranství a komunikace je zakázáno. 7) Odvoz a likvidace těla uhynulého zvířete zajišťuje asanační ústav na objednávku chovatele. V případě, že chovatel není zjištěn, zajistí tuto činnost majitel nebo správce pozemku, na kterém bylo tělo nalezeno. 8) Toulavá zvířata mohou být odchycena. Článek č. 3 CHOV HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT A VČEL 1) Na pozemcích u bytových domů lze se souhlasem majitele dotčeného pozemku realizovat pouze chov drůbeže a králíků v rozsahu stanoveném na 1 bytovou jednotku: drůbež max. 10 ks, králík max. 10 ks. Chov ostatních zvířat je zakázán. 2) Při chovu hospodářských zvířat na pozemcích u rodinných domů, v zemědělských usedlostech a stavbách pro živočišnou výrobu situovaných v současně zastavěném území města je nutno dodržet tyto zásady: Počet kusů, kdy není nutný souhlas Městského úřadu v Kravařích: drůbež 30 ks, králík 30 ks nebo dohromady max. 50 ks, prase 2 ks, koza 2 ks, ovce 2 ks. K chovu skotu a koní a výše uvedených zvířat nad stanovené počty kusů je třeba souhlasu Městského úřadu v Kravařích. 3) Chovatel včel je povinen informovat Městský úřad v Kravařích o stanovišti včelstev. Městský úřad v Kravařích si vyhražuje právo posouzení vhodnosti stanoviště včelstva s ohledem na místní podmínky a právo požadovat přemístění stanoviště včelstva v případě možného ohrožení bezpečnosti a zdraví občanů. 4) K chovu včel v souvislé zástavbě je třeba souhlasu Městského úřadu v Kravařích. Článek č. 4 CHOV PSŮ 1) Bez souhlasu Městského úřadu v Kravařích lze chovat na pozemku u rodinného domu max. 2 psy. 2) Držitel psa je povinen: a) přihlásit psa do 15 dnů od jeho nabytí k evidenci na Městském úřadu v Kravařích, i když nepodléhá zpoplatnění b) opatřit psa evidovanou známkou c) vodit psa na vodítku ve společných prostorách obytných domů, na frekventovaných veřejných prostranstvích v hromadných dopravních prostředcích použít náhubku d) zabezpečit psa tak, aby nedošlo ke kontaktu ani zjevnému přímému ohrožení ostatních občanů (např. dorážení, očichávání ap.) - žádným způsobem nesmí obtěžovat ostatní občany, zejména však děti, důchodce ap. e) zabezpečit, aby nedocházelo k nadměrnému obtěžování okolí hlukem, zejména v době nočního klidu f) dbát, aby pes neznečišťoval společné prostory obytných domů, chodníky, domovní průčelí, portály, potravinové stánky, obaly před prodejnami, plochy veřejných skladů, parkující auta, veřejná zařízení (telefonní budky, reklamní poutače, květinové mísy) ap. g) odstranit ihned psem způsobenou nečistotu a k tomuto účelu být vybaven prostředky k jejímu odstranění h) psa, který pokousal občana dát neprodleně prohlédnout veterinárním lékařem, dodržet nařízená veterinární ochranná opatření a obstarat zraněnému potvrzení o prohlídce psa i) dodržovat předpisy o povinném očkování psů proti vzteklině a dalšímu stanovenému očkování proti jiným nemocem j) o tomto očkování předložit na požádání příslušných orgánů očkovací průkaz k) zajistit psa proti úniku- volné pobíhání psů bez vodítka na veřejném prostranství, v parku, rekreačních a ostatních místech je zakázáno l) výcvik psa provádět jen v prostorách k tomu vyhrazených m) pohybuje-li se pes volně na oploceném pozemku u rodinného domku (chatě, zahradě) opatřit vstup viditelnou a zřetelnou výstrahou "Pozor pes". Článek č. 5 Výjimky z této vyhlášky uděluje na základě kladných stanovisek hygienického a veterinárního orgánu odbor výstavby a životního prostředí Městského úřadu v Kravařích. Článek č. 6 SANKCE Porušení této vyhlášky bude posuzováno jako přestupek podle zák.č. 200/90 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších změn a doplňků, pokud se nejedná o trestný čin. Dodržování této vyhlášky sleduje odbor výstavby a životního prostředí Městského úřadu v Kravařích a Městská policie. Článek č. 7 Ruší se obecně závazná vyhláška o chovu a držení zvířat na území města Kravaře ze dne 19.9.1994. Tato obecně závazná vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem následujícím po dni jejího vyhlášení. PŘÍLOHA: Chov zvířat je upraven následujícími právními předpisy: Zák č. 246/92 Sb., na ochranu zvířat proti týrání ve znění pozdějších předpisů. Zák. č. 87/87 Sb., o veterinární péči v úplném znění č. 215/92 Sb. a prováděcí vyhláška č. 117/87 Sb., o péči o zdraví zvířat. Zák. č. 20/66 Sb., o zdraví lidu a prováděcí vyhláška č. 45/66 Sb., o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek. Stavby pro chov musí odpovídat ustanovení zák. č. 50/76 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších změn a doplňků a prováděcí vyhlášky č. 85/76 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků. Vyvěšeno: 3.10.1997 Sejmuto: 20.10.1997 Navrhovatel uvedl, že Okresní úřad v Opavě dne 3.12.1997 výkon vyhlášky pozastavil podle §62 odst. 1 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, pro její rozpor s Ústavou České republiky, Listinou základních práv a svobod a zákony. Jelikož město Kravaře nezjednalo nápravu, obrátil se přednosta Okresního úřadu v Opavě s návrhem na zrušení vyhlášky k Ústavnímu soudu. V návrhu vyhlášku podrobně analyzoval a poukázal na její ustanovení, která jsou v rozporu s Ústavou, Listinou základních práv a svobod, zákony a prováděcími předpisy a jež se vymykají samostatné působnosti obce. Starosta města Kravaře ve vyjádření k návrhu setrvání na vyhlášce odůvodnil tím, že po zániku Jednotného zemědělského družstva se značně rozšířil chov hospodářských zvířat na soukromých pozemcích u rodinných domů. Chov zvířat, zejména v důsledku hluku a zápachu, zhoršuje životní prostředí ve městě a je předmětem častých stížností. Totéž se týká velikého počtu psů, kteří navíc znečišťují veřejná prostranství. Regulace chovu zvířat podle platných právních předpisů nepřinesla zlepšení a proto městské zastupitelstvo v roce 1994 přijalo obecně závaznou vyhlášku, která se zabývala touto problematikou a jejíž dodržování se dalo snadno kontrolovat. Vyhláška, která se při omezování chovu zvířat v zájmu zlepšení životních podmínek obyvatel města osvědčila, byla sice na doporučení Okresního úřadu v Opavě z 23.9.1997 zrušena, ale nahradila ji současná vyhláška, již už město nehodlá ani rušit ani měnit. Návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky podal přednosta okresního úřadu podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy a §64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Z návrhu na zahájení řízení, zápisu ze 14. zasedání Městského zastupitelstva v Kravařích konaného 2.10.1997, usnesení z tohoto zasedání a vyhlášky samotné bylo zjištěno, že obecně závazná vyhláška města Kravaře byla přijata (podle mínění obecního zastupitelstva v samostatné působnosti města) dne 2.10.1997 potřebným počtem členů Městského zastupitelstva v Kravařích, když z 21členného zastupitelstva pro ni hlasovalo 13 členů ze 16 přítomných, tedy nadpoloviční většina. Vyhláška byla podepsána starostou města a jeho zástupcem a k jejímu vyhlášení došlo vyvěšením na úřední desce obecního úřadu od 3. do 20.10.1997, čímž byla splněna podmínka její platnosti. Dne 18.10.1997 vyhláška nabyla účinnosti. Z rozhodnutí Okresního úřadu v Opavě ze 3.12.1997 zn. 2570/97/KP, zápisu z 15. zasedání Městského zastupitelstva v Kravařích konaného 29.12.1997 , usnesení z tohoto zasedání a dopisu města Kravaře Okresnímu úřadu v Opavě z 5.1.1998 zn. Spr./3.332 bylo dále zjištěno, že Okresní úřad v Opavě výkon uvedené vyhlášky pozastavil. Městské zastupitelstvo v Kravařích však 17 hlasy z 18 přítomných svých členů rozhodlo, že vyhlášku nezruší. Ústavní soud obecně závaznou vyhlášku města Kravaře přezkoumal a ve shodě s přednostou Okresního úřadu v Opavě dospěl k závěru, že prakticky všechna ustanovení napadené vyhlášky jsou v rozporu s Ústavou, Listinou základních práv a svobod a zákonem, případně jiným právním předpisem, který danou materii upravuje. V čl. 2 odst. 1 větě druhé odst. 3,5 a 6 , čl. 3 odst. 1 větě první a čl. 4 odst. 2 písm. c), d), h), i), j) a l) jde o občanskoprávní vztahy, které upravují zejména §3,127 a 663 a násl. občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Do samostatné působnosti obce resp. města nepatří také právní vztahy, o nichž vyhláška pojednává ve svých čl. 2 odst. 1 větách první a třetí a odst. 2,4,7 a 8 a čl. 3 odst. 1 větě první, neboť jde o právní vztahy při výkonu státní správy, které upravují zejména §1,2,3,4,7,75 a 76 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, §1,23,50 a 53 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 45/1966 Sb., o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, §47 a 48 zákona České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, §85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, §1,2,5,22 a 24 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, ve znění pozdějších předpisů, §1, 9 a 12 zákona České národní rady č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče, ve znění pozdějších předpisů, §8 odst. 2 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 295/1997 Sb., o hygienických požadavcích na prodej potravin a rozsah vybavení prodejny (soulad vyhlášky nebo jejích jednotlivých ustanovení s ústavními zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a zákony Ústavní soud zkoumá v době přijetí rozhodnutí ve věci kontroly právní normy, příslušné ustanovení vyhlášky však už při jejím přijímání bylo v rozporu s tehdy platným §13 odst. 3 Výnosu Ministerstva zdravotnictví č. 373/1991 Sb., o hygienických požadavcích na potravinářské prodejny), §4 zákona České národní rady č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, §1,2,29 a 31 vyhlášky Federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 117/1987 Sb., o péči o zdraví zvířat. Ústava ve svém čl. 104 odst. 3 stanoví, že zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Podle §16 odst. 1 a 2 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), mohou být vyhlášky vydávány k plnění úkolů samosprávy a musí být v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení. Z toho plyne, že to, co je upraveno zákonem nebo obecně závazným právním předpisem, nemohou obce upravovat odchylně. Vyhláška města Kravaře č. 12/1997 ze dne 2.10. 1997 o chovu a držení zvířat na území města Kravaře je v rozporu jak s uvedenými ustanoveními Ústavy a zákona o obcích, tak s čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Z uvedených důvodů Ústavní soud napadenou obecně závaznou vyhlášku zrušil podle §70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Ústavní soud zrušil vyhlášku, s pochopitelnou výjimkou derogační normy, v plném rozsahu, neboť kdyby ustanovení, jež by sama o sobě před požadavky Ústavy a zákonů mohla obstát, zůstala v platnosti, tyto předpisy by nebyly životaschopné a neplnily by svůj účel. Projednávaná právní problematika i všechny skutkové okolnosti případu byly dostatečně zřejmé z listinných podkladů a protože se od ústního jednání nedalo očekávat další objasnění věci, Ústavní soud od něj se souhlasem obou účastníků řízení upustil podle §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 19. května 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.4.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 4/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 126/1999 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 78/14 SbNU 147
Populární název Obecně závazná vyhláška města Kravaře o chovu zvířat na území města
Datum rozhodnutí 19. 5. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 10. 2. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel PŘEDNOSTA OKRESNÍHO ÚŘADU - Opava
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holeček Miloš
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; 12/1997; obecně závazná vyhláška města Kravaře o chovu a držení zvířat na území města Kravaře
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 104
Ostatní dotčené předpisy
  • 126/1999 Sb.
  • 367/1990 Sb., §14, §16 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (okresní nebo krajský úřad)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka Právní závěry obsažené v tomto nálezu byly částečně překonány nálezem ze dne 21. října 2008 sp. zn. Pl. ÚS 46/06.
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-4-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32751
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28