ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.4.98
sp. zn. Pl. ÚS 4/98
Nález
Plénum Ústavního soudu rozhodlo dne 19. května 1999 o návrhu přednosty Okresního úřadu v Opavě na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kravaře č. 12/1997 ze dne 2.10.1997 o chovu a držení zvířat na území města Kravaře takto:
Obecně závazná vyhláška města Kravaře č. 12/1997 ze dne
2.10.1997 o chovu a držení zvířat na území města Kravaře vyjma
článku č. 7 věty první se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve
Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
Přednosta Okresního úřadu v Opavě podal dne 10. února 1998
Ústavnímu soudu návrh na zrušení této obecně závazné vyhlášky:
Město Kravaře
OBECNĚ ZÁVAZNÁ VYHLÁŠKA
Č.12/1997 ZE DNE 2.10.1997
o chovu a držení zvířat na území města Kravaře
Zastupitelstvo města Kravaře se na svém zasedání konaném dne
2.10.1997 usneslo vydat podle ust. §14 odst. 1 písm. o), §16
a §36 odst. 1 písm. f) zák. č. 367/90 Sb., o obcích, ve znění
pozdějších změn a doplňků tuto obecně závaznou vyhlášku.
Článek č. 1
1) Za chovatele je podle této vyhlášky považována každá právnická
nebo fyzická osoba:
a) která za účelem získávání trvalého zdroje peněžních
příjmů chová zvíře nebo zvířata, přepravuje zvířata,
obchoduje se zvířaty, provozuje jatka, provádí pokusy na
zvířatech
b) která drží zvíře nebo zvířata z jiných důvodů než je
uvedeno v bodě a).
2) Zvířetem se pro účely této vyhlášky rozumí:
a) hospodářské zvíře - zvíře využívané k hospodářským
účelům, zejména skot, prasata, ovce, kozy, koně, hrabavá
a vodní drůbež, holubi, kožešinová zvířata
b) včely
c) zvíře v zájmovém chovu- zvíře u kterého hospodářský efekt
není hlavním účelem chovu, a to buď chované v prostorách
k tomu určených nebo v domácnosti, a jehož chov slouží
především zájmové činnosti nebo ostatní potřebě, zejména
psi, kočky, zpěvaví a ozdobní ptáci, akvarijní ryby,
drobná laboratorní zvířata, želvy, plazi a jiné živočišné
druhy ze subtropických a tropických oblastí.
3) Chovem se pro účel vyhlášky rozumí každé držení zvířete v bytě
či na vlastním pozemku.
Článek č. 2
PODMÍNKY CHOVU, POVINNOSTI CHOVATELE
1) Chov zvířat je možný při dodržování hygienických a zdravotních
zásad, při zachování bezpečnosti a čistoty. Chov nesmí obtěžovat
obyvatele okolních bytů a domů. O zvířata musí být pečováno tak,
aby nenarušovala životní prostředí či občanské soužití. Podmínky
chovu jsou stanoveny právními předpisy citovanými v příloze.
2) Je zakázáno chovat zvířata uvedená v čl. 1 odst. 2) ve školách
a domech, kde jsou společná zařízení pro děti (jesle, mikrojesle,
školky, školy, družiny), v závodech veřejného stravování
a potravinářské výroby, v obchodech s potravinami, ve společných
ubytovnách a provozovnách poskytující hygienické služby, pokud je
to v rozporu s hygienickými předpisy a dalších místech opatřených
upozorněním "Zákaz vodění zvířat". Tento zákaz neplatí pro
služební psy a vodící psy nevidomých osob.
3) Chovat zvířata na balkónech, ve sklepech, na půdách
a v ostatních společných prostorách bytových domů lze pouze se
souhlasem majitele domu.
4) Chovatel hospodářských zvířat musí mít k dispozici vhodnou
plochu ke shromažďování hnoje a jiných odpadů.
5) K omezení obtěžujícího zápachu a hluku je chovatel povinen
provést taková opatření, která zamezí negativnímu působení na
okolí.
6) Chovatel je povinen zřídit zábrany proti vnikání chovaných
zvířat (zvláště drůbeže) na cizí pozemky. Vypouštění zvířat na
veřejná prostranství a komunikace je zakázáno.
7) Odvoz a likvidace těla uhynulého zvířete zajišťuje asanační
ústav na objednávku chovatele. V případě, že chovatel není
zjištěn, zajistí tuto činnost majitel nebo správce pozemku, na
kterém bylo tělo nalezeno.
8) Toulavá zvířata mohou být odchycena.
Článek č. 3
CHOV HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT A VČEL
1) Na pozemcích u bytových domů lze se souhlasem majitele
dotčeného pozemku realizovat pouze chov drůbeže a králíků
v rozsahu stanoveném na 1 bytovou jednotku: drůbež max. 10 ks,
králík max. 10 ks. Chov ostatních zvířat je zakázán.
2) Při chovu hospodářských zvířat na pozemcích u rodinných domů,
v zemědělských usedlostech a stavbách pro živočišnou výrobu
situovaných v současně zastavěném území města je nutno dodržet
tyto zásady: Počet kusů, kdy není nutný souhlas Městského úřadu
v Kravařích: drůbež 30 ks, králík 30 ks nebo dohromady max. 50 ks,
prase 2 ks, koza 2 ks, ovce 2 ks. K chovu skotu a koní a výše
uvedených zvířat nad stanovené počty kusů je třeba souhlasu
Městského úřadu v Kravařích.
3) Chovatel včel je povinen informovat Městský úřad v Kravařích
o stanovišti včelstev. Městský úřad v Kravařích si vyhražuje právo
posouzení vhodnosti stanoviště včelstva s ohledem na místní
podmínky a právo požadovat přemístění stanoviště včelstva
v případě možného ohrožení bezpečnosti a zdraví občanů.
4) K chovu včel v souvislé zástavbě je třeba souhlasu Městského
úřadu v Kravařích.
Článek č. 4
CHOV PSŮ
1) Bez souhlasu Městského úřadu v Kravařích lze chovat na pozemku
u rodinného domu max. 2 psy.
2) Držitel psa je povinen:
a) přihlásit psa do 15 dnů od jeho nabytí k evidenci na
Městském úřadu v Kravařích, i když nepodléhá zpoplatnění
b) opatřit psa evidovanou známkou
c) vodit psa na vodítku ve společných prostorách obytných
domů, na frekventovaných veřejných prostranstvích
v hromadných dopravních prostředcích použít náhubku
d) zabezpečit psa tak, aby nedošlo ke kontaktu ani zjevnému
přímému ohrožení ostatních občanů (např. dorážení,
očichávání ap.) - žádným způsobem nesmí obtěžovat ostatní
občany, zejména však děti, důchodce ap.
e) zabezpečit, aby nedocházelo k nadměrnému obtěžování okolí
hlukem, zejména v době nočního klidu
f) dbát, aby pes neznečišťoval společné prostory obytných
domů, chodníky, domovní průčelí, portály, potravinové
stánky, obaly před prodejnami, plochy veřejných skladů,
parkující auta, veřejná zařízení (telefonní budky,
reklamní poutače, květinové mísy) ap.
g) odstranit ihned psem způsobenou nečistotu a k tomuto účelu
být vybaven prostředky k jejímu odstranění
h) psa, který pokousal občana dát neprodleně prohlédnout
veterinárním lékařem, dodržet nařízená veterinární
ochranná opatření a obstarat zraněnému potvrzení
o prohlídce psa
i) dodržovat předpisy o povinném očkování psů proti vzteklině
a dalšímu stanovenému očkování proti jiným nemocem
j) o tomto očkování předložit na požádání příslušných orgánů
očkovací průkaz
k) zajistit psa proti úniku- volné pobíhání psů bez vodítka
na veřejném prostranství, v parku, rekreačních a ostatních
místech je zakázáno
l) výcvik psa provádět jen v prostorách k tomu vyhrazených
m) pohybuje-li se pes volně na oploceném pozemku u rodinného
domku (chatě, zahradě) opatřit vstup viditelnou
a zřetelnou výstrahou "Pozor pes".
Článek č. 5
Výjimky z této vyhlášky uděluje na základě kladných
stanovisek hygienického a veterinárního orgánu odbor výstavby
a životního prostředí Městského úřadu v Kravařích.
Článek č. 6
SANKCE
Porušení této vyhlášky bude posuzováno jako přestupek podle
zák.č. 200/90 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších změn
a doplňků, pokud se nejedná o trestný čin.
Dodržování této vyhlášky sleduje odbor výstavby a životního
prostředí Městského úřadu v Kravařích a Městská policie.
Článek č. 7
Ruší se obecně závazná vyhláška o chovu a držení zvířat na
území města Kravaře ze dne 19.9.1994.
Tato obecně závazná vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem
následujícím po dni jejího vyhlášení.
PŘÍLOHA:
Chov zvířat je upraven následujícími právními předpisy:
Zák č. 246/92 Sb., na ochranu zvířat proti týrání ve znění
pozdějších předpisů.
Zák. č. 87/87 Sb., o veterinární péči v úplném znění č.
215/92 Sb. a prováděcí vyhláška č. 117/87 Sb., o péči o zdraví
zvířat.
Zák. č. 20/66 Sb., o zdraví lidu a prováděcí vyhláška č.
45/66 Sb., o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek.
Stavby pro chov musí odpovídat ustanovení zák. č. 50/76 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších změn
a doplňků a prováděcí vyhlášky č. 85/76 Sb., ve znění pozdějších
změn a doplňků.
Vyvěšeno: 3.10.1997
Sejmuto: 20.10.1997
Navrhovatel uvedl, že Okresní úřad v Opavě dne 3.12.1997
výkon vyhlášky pozastavil podle §62 odst. 1 zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů, pro její rozpor s Ústavou České republiky,
Listinou základních práv a svobod a zákony. Jelikož město Kravaře
nezjednalo nápravu, obrátil se přednosta Okresního úřadu v Opavě
s návrhem na zrušení vyhlášky k Ústavnímu soudu. V návrhu vyhlášku
podrobně analyzoval a poukázal na její ustanovení, která jsou
v rozporu s Ústavou, Listinou základních práv a svobod, zákony
a prováděcími předpisy a jež se vymykají samostatné působnosti
obce.
Starosta města Kravaře ve vyjádření k návrhu setrvání na
vyhlášce odůvodnil tím, že po zániku Jednotného zemědělského
družstva se značně rozšířil chov hospodářských zvířat na
soukromých pozemcích u rodinných domů. Chov zvířat, zejména
v důsledku hluku a zápachu, zhoršuje životní prostředí ve městě
a je předmětem častých stížností. Totéž se týká velikého počtu
psů, kteří navíc znečišťují veřejná prostranství. Regulace chovu
zvířat podle platných právních předpisů nepřinesla zlepšení
a proto městské zastupitelstvo v roce 1994 přijalo obecně závaznou
vyhlášku, která se zabývala touto problematikou a jejíž dodržování
se dalo snadno kontrolovat. Vyhláška, která se při omezování chovu
zvířat v zájmu zlepšení životních podmínek obyvatel města
osvědčila, byla sice na doporučení Okresního úřadu v Opavě
z 23.9.1997 zrušena, ale nahradila ji současná vyhláška, již už
město nehodlá ani rušit ani měnit.
Návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky podal přednosta
okresního úřadu podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy a §64 odst.
3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Z návrhu na zahájení
řízení, zápisu ze 14. zasedání Městského zastupitelstva
v Kravařích konaného 2.10.1997, usnesení z tohoto zasedání
a vyhlášky samotné bylo zjištěno, že obecně závazná vyhláška města
Kravaře byla přijata (podle mínění obecního zastupitelstva
v samostatné působnosti města) dne 2.10.1997 potřebným počtem
členů Městského zastupitelstva v Kravařích, když z 21členného
zastupitelstva pro ni hlasovalo 13 členů ze 16 přítomných, tedy
nadpoloviční většina. Vyhláška byla podepsána starostou města
a jeho zástupcem a k jejímu vyhlášení došlo vyvěšením na úřední
desce obecního úřadu od 3. do 20.10.1997, čímž byla splněna
podmínka její platnosti. Dne 18.10.1997 vyhláška nabyla účinnosti.
Z rozhodnutí Okresního úřadu v Opavě ze 3.12.1997 zn.
2570/97/KP, zápisu z 15. zasedání Městského zastupitelstva
v Kravařích konaného 29.12.1997 , usnesení z tohoto zasedání
a dopisu města Kravaře Okresnímu úřadu v Opavě z 5.1.1998 zn.
Spr./3.332 bylo dále zjištěno, že Okresní úřad v Opavě výkon
uvedené vyhlášky pozastavil. Městské zastupitelstvo v Kravařích
však 17 hlasy z 18 přítomných svých členů rozhodlo, že vyhlášku
nezruší.
Ústavní soud obecně závaznou vyhlášku města Kravaře
přezkoumal a ve shodě s přednostou Okresního úřadu v Opavě dospěl
k závěru, že prakticky všechna ustanovení napadené vyhlášky jsou
v rozporu s Ústavou, Listinou základních práv a svobod a zákonem,
případně jiným právním předpisem, který danou materii upravuje.
V čl. 2 odst. 1 větě druhé odst. 3,5 a 6 , čl. 3 odst. 1
větě první a čl. 4 odst. 2 písm. c), d), h), i), j) a l) jde
o občanskoprávní vztahy, které upravují zejména §3,127 a 663
a násl. občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Do samostatné působnosti obce resp. města nepatří také
právní vztahy, o nichž vyhláška pojednává ve svých čl. 2 odst. 1
větách první a třetí a odst. 2,4,7 a 8 a čl. 3 odst. 1 větě první,
neboť jde o právní vztahy při výkonu státní správy, které upravují
zejména §1,2,3,4,7,75 a 76 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, ve znění pozdějších předpisů, §1,23,50 a 53 vyhlášky
Ministerstva zdravotnictví č. 45/1966 Sb., o vytváření a ochraně
zdravých životních podmínek, §47 a 48 zákona České národní rady
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, §85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, §1,2,5,22 a 24
zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, ve znění pozdějších
předpisů, §1, 9 a 12 zákona České národní rady č. 108/1987 Sb.,
o působnosti orgánů veterinární péče, ve znění pozdějších
předpisů, §8 odst. 2 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č.
295/1997 Sb., o hygienických požadavcích na prodej potravin
a rozsah vybavení prodejny (soulad vyhlášky nebo jejích
jednotlivých ustanovení s ústavními zákony, mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy a zákony Ústavní soud zkoumá v době
přijetí rozhodnutí ve věci kontroly právní normy, příslušné
ustanovení vyhlášky však už při jejím přijímání bylo v rozporu
s tehdy platným §13 odst. 3 Výnosu Ministerstva zdravotnictví č.
373/1991 Sb., o hygienických požadavcích na potravinářské
prodejny), §4 zákona České národní rady č. 246/1992 Sb., na
ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, §1,2,29 a 31 vyhlášky Federálního ministerstva zemědělství a výživy
č. 117/1987 Sb., o péči o zdraví zvířat.
Ústava ve svém čl. 104 odst. 3 stanoví, že zastupitelstva
mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky.
Podle §16 odst. 1 a 2 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), mohou být vyhlášky vydávány k plnění
úkolů samosprávy a musí být v souladu se zákony a obecně závaznými
právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení.
Z toho plyne, že to, co je upraveno zákonem nebo obecně závazným
právním předpisem, nemohou obce upravovat odchylně.
Vyhláška města Kravaře č. 12/1997 ze dne 2.10. 1997 o chovu
a držení zvířat na území města Kravaře je v rozporu jak
s uvedenými ustanoveními Ústavy a zákona o obcích, tak s čl. 2
odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod.
Z uvedených důvodů Ústavní soud napadenou obecně závaznou
vyhlášku zrušil podle §70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu.
Ústavní soud zrušil vyhlášku, s pochopitelnou výjimkou
derogační normy, v plném rozsahu, neboť kdyby ustanovení, jež by
sama o sobě před požadavky Ústavy a zákonů mohla obstát, zůstala
v platnosti, tyto předpisy by nebyly životaschopné a neplnily by
svůj účel.
Projednávaná právní problematika i všechny skutkové
okolnosti případu byly dostatečně zřejmé z listinných podkladů
a protože se od ústního jednání nedalo očekávat další objasnění
věci, Ústavní soud od něj se souhlasem obou účastníků řízení
upustil podle §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 19. května 1999