ECLI:CZ:US:2000:1.US.313.99
sp. zn. I. ÚS 313/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci stěžovatele JUDr. P. L., zastoupeného JUDr. K. B., advokátkou, o ústavní stížnosti proti usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 9. 4. 1999, sp. zn. 10 Ca 7/99, proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 11. 12. 1998, č. j. 5457/150/1998, a proti výzvě Finančního úřadu v Pacově ze dne 9. 9. 1998, č. j. 17234/98/094971/5948, takto:
Ústavní stížnosti se vyhovuje a usnesení Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 9. 4. 1999, sp. zn. 10 Ca 7/99,
rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne
11. 12. 1998, č. j. 5457/150/1998, a výzva Finančního úřadu
v Pacově ze dne 9. 9. 1998, č. j. 17234/98/094971/5948, se
zrušují.
Odůvodnění:
I.
Stěžovatel ústavní stížností napadl shora uvedená rozhodnutí,
která podle něj porušují řadu ustanovení zákona č. 338/1992 Sb.,
o dani z nemovitostí, případně zákon č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, a konstatoval, že tato rozhodnutí porušují
zároveň jeho ústavní práva uvedená v čl. 4 Ústavy ČR a čl. 2
odst. 2 a 3, čl. 4 odst. 1 a čl. 36 odst. 1, čl. 38 odst. 2 a čl.
11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, a čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Ústavní
stížnost směřuje především proti tomu, že nový vlastník
nemovitosti je povinen platit nedoplatky za předešlého vlastníka,
a dále že finanční orgány nerespektovaly, že v daňovém řízení lze
ukládat povinnosti jen rozhodnutím.
Stěžovatel dále v ústavní stížnosti uvedl, že Finanční úřad
v Pacově vydal dne 9. 9. 1998 výzvu k zaplacení daňového
nedoplatku v náhradní lhůtě podle §73 zákona č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o správě daní a poplatků"), podle níž je stěžovatel povinen
doplatit daňový nedoplatek ve výši 1 776 Kč za období ve výzvě
neuvedeném. Na ústní žádost stěžovatele o bližší vysvětlení bylo
stěžovateli sděleno, že požadované informace jsou tajné a nemohou
být sděleny. Proti výzvě stěžovatel podal v zákonné lhůtě
odvolání, které však Finanční ředitelství v Českých Budějovicích
zamítlo. Dne 8. 1. 1999 podal tedy stěžovatel žalobu ke Krajskému
soudu v Českých Budějovicích. Krajský soud svým usnesením řízení
zastavil s odůvodněním, že výzva k zaplacení daňového nedoplatku
je rozhodnutím procesní povahy a takové rozhodnutí je z přezkumu
soudem vyloučeno.
Stěžovatel v ústavní stížnosti uvádí, že je nesprávné, že on
sám nesmí vědět z důvodu tajemství finančního úřadu, kdo a kdy
způsobil daňový nedoplatek a z jakého důvodu tento nedoplatek či
penále vznikl. Výklad, že nový vlastník je povinen uhradit
nedoplatek předešlého vlastníka, je zvláštním, účelovým výkladem
§13 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z nemovitostí").
V tomto ustanovení žádná taková povinnost uvedena není. Podle
ustanovení §244 a násl. občanského soudního řádu jsou
k přezkoumání rozhodnutí správních orgánů oprávněny obecné soudy.
Rozhodnutími správních orgánů se přitom rozumí rozhodnutí vydaná
jimi ve správním řízení, a jimiž se zakládají, mění nebo ruší
povinnosti a oprávnění fyzických nebo právnických osob. Není
rozhodující, jak je akt správního orgánu označen. Za rozhodnutí
procesní povahy, jež jsou z rozhodování soudů vyňata, je možno
považovat pouze ta rozhodnutí, kterými se správní orgán nedotkl
přímo hmotných práv účastníka řízení. Za rozhodnutí procesní
povahy tedy nelze v žádném případě považovat rozhodnutí
konstatující existenci daňového nedoplatku, který je do této doby
stěžovateli neznám.
Ve věci je třeba nejprve konstatovat, že Ústavní soud se
obdobnou problematikou zabýval již několikrát, a to na základě
ústavních stížností téhož stěžovatele. Naposledy nálezem, sp. zn.
I. ÚS 469/98 z 8. 7. 1999, pak jiné ústavní stížnosti téhož
stěžovatele vyhověl a všechna napadená rozhodnutí zrušil
s odůvodněním, že výzvu k zaplacení daňového nedoplatku
v náhradní lhůtě podle §73 zákona o správě daní a poplatků nelze
považovat za rozhodnutí procesní povahy, pokud jí nepředchází
vydání rozhodnutí o výši daňové povinnosti.
V daném případě si Ústavní soud vyžádal spisový materiál
a z něj zjistil následující skutečnosti.
Finanční úřad v Pacově vyměřil družstvu S. C. daň
z nemovitosti za roky 1993, 1994, 1995 a 1996 jako vlastníku
nemovitosti v katastrálním území V. - obytná budova, stavební
parcela č. 1 a parcela č. 38/2. Jmenované družstvo tuto daň
nezaplatilo. Stěžovatel se stal vlastníkem předmětných nemovitostí
na základě darovací smlouvy ze dne 14. 10. 1996, když dárkyní byla
paní L., která tyto nemovitosti získala na základě kupní smlouvy.
Právní účinky vkladu do katastru nemovitostí nastaly dne 16. 10.
1996. Z titulu svého vlastnictví měl podat stěžovatel přiznání na
daň z nemovitosti na r. 1997 do 31. 1. 1997, což učinil, i když
opožděně, a správcem daně mu byla vyměřena daň z nemovitosti na r.
1997 podle §46 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků, ve výši
Kč 1 776. Tato daň byla stěžovateli vyměřena platebním výměrem ze
dne 25. 4. 1997, doručeným stěžovateli dne 2. 5. 1997 a měla být
uhrazena ve čtyřech splátkách po 444 Kč, splatných ke dni 2. 6.
1997, 30. 6. 1997, 39. 9. 1997 a 1. 12. 1997. Dne 10. 7. 1997 byla
stěžovateli doručena výzva Finančního úřadu v Pacově ze 4. 7.
1997 k zaplacení daňového nedoplatku v náhradní lhůtě podle §73
odst. 1 zákona o správě daní a poplatků, a to na celkovou částku
12 744 Kč. Tento daňový nedoplatek sestával z neuhrazených dvou
splátek na daň, stanovenou platebním výměrem ze dne 25. 4. 1997,
a dále z neuhrazených daní bývalého vlastníka nemovitostí,
splatných v období od 2. 10. 1995 do 24. 2. 1997. V následující
době byl daňový nedoplatek upraven na částku 8 367 Kč. Proti této
výzvě podal stěžovatel odvolání, posléze správní žalobu.
V odvolání stěžovatel mimo jiné uvedl, že daňovou povinnost na
základě výměru ze dne 25. 4. 1997 splnil a zaplatil celou daň za
rok 1997.
Další výzvu k zaplacení částky 1 776 Kč, kterou stěžovatel
již uhradil, označenou za daňový nedoplatek, č. j.
17234/98/094971/5948, zaslal správce daně stěžovateli dne 9. 9.
1998, stěžovatel ji převzal dne 14. 9. 1998. Tento požadavek na
celkovou částku 1 776 Kč, poplatník podle správce daně nezaplatil
ve stanovené lhůtě splatnosti. V odvolání proti této výzvě
stěžovatel uvedl, že na základě výměru ze dne 25. 4. 1997 již
zaplatil tuto celou daň za rok 1997. Finanční ředitelství
v Českých Budějovicích v rozhodnutí ze dne 11. 12. 1998 odvolání
zamítlo s poukazem na to, že zákon o správě daní a poplatků
upravuje v §59 odst. 6 způsob použití úhrady daně na úhradu
daňových povinností ve stanoveném pořadí. Stěžovatelem zaplacená
částka daně z nemovitosti za rok 1997 ve výši 1 776 Kč byla tak
podle odvolacího orgánu použita na úhradu daňových povinností
v pořadí určeném cit. zákonem, tedy na úhradu nejstarších
nedoplatků na dani z nemovitosti na zdaňovací období roku 1994,
které na něj přešly jako na nového vlastníka v souladu
s ustanovením §13b odst. 2 zákona o dani z nemovitostí. Řízení
u Krajského soudu v Českých Budějovicích, zahájené na základě
správní žaloby bylo poté zastaveno s odvoláním na ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř. V odůvodnění rozhodnutí soud uvedl,
že se jedná o daňový nedoplatek za rok 1997, tedy za období,
kterého se sám žalobce dovolává jako období, kdy se stal
vlastníkem nemovitostí. Z rozhodnutí je seznatelné zcela
jednoznačně, že se jedná o daňový nedoplatek právě za rok 1997.
Rozhodnutí o vyměření daně za konkrétní období bylo žalobci řádně
doručeno. V konkrétním daňovém období pak žalobce daňovým
poplatníkem byl.
Z vyjádření Krajského soudu v Českých Budějovicích k obsahu
ústavní stížnosti vyplynulo, že nadále považuje výzvu k uhrazení
daňového nedoplatku za procesní rozhodnutí, které je vyloučeno ze
soudního přezkumu. Konkrétní výzva ústavní stížností napadená pak
je odlišná od výzvy, která byla předmětem řízení pod sp. zn. 10 Ca
246/98 a následně řízení před Ústavním soudem pod sp. zn. I. ÚS
469/98, a proto je krajský soud názoru, že jeho rozhodnutí
o zastavení řízení může v daném případě obstát.
Finanční ředitelství v Českých Budějovicích ve svém obsáhlém
vyjádření uvedlo k podstatě ústavní stížnosti, že výzvě
k zaplacení daňového nedoplatku v náhradní lhůtě ze dne 9. 9.
1998 předcházelo stanovení daně platebním výměrem ze dne 25. 4.
1997. Výzva je proto rozhodnutím procesní povahy, neboť směřuje
k realizaci již založené povinnosti a nemá povahu rozhodnutí
o právu či povinnosti fyzické osoby a jako taková je ze soudního
přezkumu vyloučena. K údajnému zaplacení daně za rok 1997
stěžovatelem finanční ředitelství uvedlo, že stěžovatelem
zaplacená částka daně z nemovitosti byla použita na úhradu
daňových povinností v pořadí určeném ustanovením §59 odst. 6
zákona o správě daní a poplatků. Finanční úřad v Pacově rovněž ve
svém vyjádření uvedl, že nedoplatek váznoucí na nemovitosti přešel
podle §13b odst. 2 zákona o dani z nemovitostí na nového
poplatníka, tedy na stěžovatele. Pokud jde o daň vyměřenou
platebním výměrem na rok 1997, finanční úřad sdělil, že na účet
daně z nemovitostí, vedeného u Finančního úřadu v Pacově, uhradil
stěžovatel v roce 1997 a 1998 částku ve výši 3 552 Kč. Na základě
ustanovení §59 odst. 6 zákona o správě daní a poplatků byly
platby daně z roku 1997 a 1998 použity na úhradu nejstarších
nedoplatků na dani, tedy k úhradě nedoplatku převedeného
z předchozího vlastníka z roku 1994, 1995 a 1996. Ke dni 9. 9.
1998, kdy byla vydána výzva napadená touto ústavní stížností, byl
na účtu daně z nemovitostí nedoplatek ve výši 1 176 Kč. Vzhledem
k tomu, že poplatník neuhradil nedoplatek na dani z nemovitostí
ani na výzvu, bylo dále postupováno ve smyslu ustanovení §73
zákona o správě daní a poplatků a vydáním exekučního příkazu na
přikázání pohledávky na peněžní prostředky na účet vedený u České
spořitelny, a. s., byla celková dlužná částka, evidovaná u správce
daně, vymožena. Na základě nálezu Ústavního soudu, sp. zn. 469/98
z 8. 7. 1999, pak vrátil finanční úřad neoprávněně exekuované
peněžní prostředky včetně úroku ve výši dvojnásobku 140 %
diskontní úrokové sazby ČNB platné první den kalendářního
čtvrtletí.
II.
Po zvážení obsahu ústavní stížnosti, připojených správních
spisů a nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 469/98, dospěl
Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud považuje za nutné uvést, jak již učinil v řadě
svých rozhodnutí, že není další instancí v systému všeobecného
soudnictví, neposuzuje celkovou zákonnost vydaných rozhodnutí ani
provedených či použitých důkazů a svou přezkumnou pravomoc
vykonává především tehdy, kdy napadeným rozhodnutím soudu bylo
porušeno základní právo nebo svoboda zaručená ústavním zákonem
nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR.
Ústavní soud neřešil tedy v řízení o tomto případě možné
chyby či opomenutí, týkající se konkrétních rozhodnutí o výši
daňových povinností stěžovatele, a zaměřil se na ústavněprávní
stránku věci, průběh řízení a spravedlivý proces v daném případě
a namítané porušení základních práv a svobod.
Poplatníkem daně k 1. 1. 1996 bylo Družstvo S. C., v průběhu
roku 1996 došlo k dvojímu převodu vlastnických práv
k nemovitosti, a to dnem 5. 1. 1996 na M. L., a dnem 16. 10. 1996
na stěžovatele. Poplatníkem daně k 1. 1. 1997 se stal stěžovatel
a ze zákona na něj přešla povinnost uhradit nedoplatek Družstva S.
C. Dle názoru Ústavního soudu zákon č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitostí, sice určuje povinnost nového majitele uhradit
případný daňový nedoplatek předchozího vlastníka, ale tím
nezbavuje správce daně povinnosti, aby novému majiteli rozhodnutím
podle §32 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, mimo
jiné stanovil, jaké peněžité plnění se mu ukládá, zejména když
z průběhu jednání a údajů finančních orgánů vyplývalo, že daňová
povinnost byla vyměřena původnímu vlastníkovi. Ústavní soud
neakceptoval názor soudu, že se v případě výzvy k zaplacení
daňového nedoplatku v náhradní lhůtě splatnosti jedná o procesní
úkon, neboť jí není rozhodováno o hmotných právech či povinnostech
daňového dlužníka, jestliže je pouze vyzýván k úhradě daňového
nedoplatku. Proto musí této výzvě vždy předcházet rozhodnutí, ve
kterém je daňovému subjektu uložena daňová povinnost. Tak se podle
soudu ve věci sp. zn. I. ÚS 469/98 stalo tím, že platební výměry
byly zaslány původnímu vlastníkovi nemovitosti.
V daném případě se jedná o to, že stěžovatel obdržel dne 2.
5. 1997 platební výměr na daň z nemovitosti za rok 1997 v částce
1 776 Kč. Tuto svou daňovou povinnost splnil tím, že celou částku
zaplatil, avšak finanční úřad použil úhradu této daně podle §59
odst. 6 zákona o správě daní a poplatků na úhradu nejstarších
nedoplatků na dani, tedy nedoplatků za předchozího vlastníka
nemovitostí. Protože však podle závěru Ústavního soudu v již
zmiňovaném nálezu musí být daňová povinnost uložena rozhodnutím,
za něž nelze považovat pouhou výzvu k zaplacení daňového
nedoplatku v náhradní lhůtě podle §73 odst. 1 zákona o správě
daní a poplatků, Ústavní soud v daném případě konstatuje, že
správce daně neměl právo daň za rok 1997, předepsanou řádným
rozhodnutím a následně zaplacenou, započítat bez dalšího na úhradu
daňových nedoplatků předchozího vlastníka nemovitosti, když tato
daňová povinnost nebyla v té době stěžovateli uložena v souladu se
zákonem. Finančním ředitelstvím namítaný platební výměr z 25. 4.
1997 se totiž týkal právě pouze daně z nemovitosti za rok 1997 ve
výši 1 776 Kč. Z těchto důvodů proto nelze považovat výzvu
k zaplacení daňového nedoplatku ze dne 9. 9. 1998 za procesní
rozhodnutí, které nepodléhá soudnímu přezkumu.
Ústavní soud zvažoval důsledky nesprávného postupu finančních
orgánů a soudu a dospěl k závěru, že ústavní stížností napadená
rozhodnutí nelze než zrušit s odkazem na porušení čl. 4 odst.
1 a čl. 11 odst. 5 Listiny, neboť daňová povinnost nebyla ukládána
v souladu se zákonem a v jeho mezích. Postupem soudu pak byl
porušeno rovněž stěžovatelovo právo na spravedlivý proces podle
čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny.
Ze všech výše uvedených důvodů tedy Ústavní soud všechna
ústavní stížností napadená rozhodnutí podle §82 odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 6. září 2000