infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-185-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 08.03.2000, sp. zn. I. ÚS 355/97 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 35/17 SbNU 245 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:1.US.355.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Označení žalovaného ve správním soudnictví; způsobilost Policie České republiky být účastníkem řízení

Právní věta Ústavní soud odkazuje na svoji ustálenou judikaturu, podle níž z hlediska ustanovení §43 odst. 2 o.s.ř. žaloba má mít (i s poučením soudu, je-li toho třeba) takové náležitosti, aby mohla být podkladem pro jednání ve věci samé. Není věcí soudu, aby žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace. Soud však má žalobce poučit ve věci správného označení účastníků řízení, a to i tehdy, je-li žalován někdo, kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Poučení soudem tam, kde je možno věc posoudit spíše jako omyl žalobce, jestliže má na mysli jeden a týž subjekt, je tedy plně namístě (srov. např. nález sp. zn. III. ÚS 74/94, sv. 3, str. 298-299 a nález sp. zn. I. ÚS 388/97, sv. 10, str. 63). I když Policie ČR není právnickou osobou (srov. k tomu citované stanovisko pléna Nejvyššího soudu ČR Plsn 2/96), jsou její útvary podle ustanovení §54 zákona o přestupcích příslušné k projednání přestupků spáchaných porušením právních předpisů o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu v prvním stupni a odvolacím orgánem je správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený orgánu, který napadené rozhodnutí vydal (§58 odst. 1 správního řádu), tedy rovněž příslušný orgán Policie ČR. Podle ustanovení §250 odst. 4 o.s.ř. je u rozhodnutí správního orgánu vydaného ve správním řízení žalovaným správní orgán, který rozhodl v posledním stupni, neboť ve správním soudnictví soudy přezkoumávají zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy (§244 odst. 1 o.s.ř.). Přitom správní úřad není eo ipso osobou v právním smyslu a z hlediska veřejnoprávního si jej lze představit také jako výčet určitých pravomocí. Žalobce proto určuje nikoliv osobu, nýbrž nositele těchto pravomocí (srov. Bureš/Drápal/Mazanec, Občanský soudní řád - komentář, 2. vydání, Praha, 1996, str. 721). Jestliže tedy okresní soud bez náležitého poučení navrhovatele zastavil řízení, neboť dospěl k závěru, že žalovaný nemá způsobilost být účastníkem řízení, a krajský soud toto rozhodnutí potvrdil, bylo tím porušena základní právo stěžovatele na soudní ochranu, zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.

ECLI:CZ:US:2000:1.US.355.97
sp. zn. I. ÚS 355/97 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti J. W., zastoupeného advokátkou JUDr. R. J. , proti usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 29. 5. 1997, sp. zn. 24 Co 266/97, a proti usnesení Okresního soudu v Kladně ze dne 10. 4. 1997, sp. zn. 9 C 5/97, takto: Usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 29. 5. 1997, sp. zn. 24 Co 266/97, a usnesení Okresního soudu v Kladně ze dne 10. 4. 1997, sp. zn. 9 C 5/97, se zrušují. Odůvodnění: V záhlaví označeným usnesením Okresní soud v Kladně zastavil řízení, v němž stěžovatel žaloval 1) Policii ČR, Okresní ředitelství, Dopravní inspektorát v Kladně a 2) Policii ČR, Správu Středočeského kraje, Dopravní inspektorát v Praze. Touto žalobou se domáhal zrušení rozhodnutí o přestupku, vydaného Policií ČR, Okresním ředitelstvím Dopravním inspektorátem v Kladně, č.j. ORKD-2024/DI-96, ze dne 15. 11. 1996, ve znění rozhodnutí Policie ČR, Správy Středočeského kraje, Dopravní inspektorát Praha 1 ze dne 19. 12. 1996, č.j. PSC-898/PDS-DS-96. V odůvodnění usnesení okresní soud uvedl, že žaloba směřovala proti subjektu, který nemá způsobilost být účastníkem řízení, neboť prý Policie ČR není právnickou osobou ve smyslu ustanovení §18 odst. 2 písm. d) občanského zákoníku a ani podle zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR. Proto Okresní soud v Kladně - jak již bylo uvedeno - řízení podle ustanovení §104 odst. 1 občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") zastavil. Krajský soud v Praze napadeným usnesením citované usnesení Okresního soudu v Kladně potvrdil. V odůvodnění tohoto usnesení konstatoval, že Policie ČR (ani žádná z jejích organizačních složek) není právnickou osobou a zákon jí proto nepřiznává ani způsobilost být účastníkem řízení před soudem. Způsobilost mít práva a povinnosti jakož i způsobilost být účastníkem řízení má ve věcech týkajících se Policie ČR stát, tzn. Česká republika. Jménem České republiky jedná v těchto věcech příslušný státní orgán, jímž je Ministerstvo vnitra. Procesní způsobilost Policie ČR údajně nevyplývá ani z její pravomoci rozhodovat o přestupcích, neboť úkolem Policie je sice podle zákona č. 283/1991 Sb. i projednávání přestupků, pokud tak stanoví zvláštní zákon §2 odst. 1 písm. k), nicméně "o přiznání způsobilosti být účastníkem řízení tento zákon ani v souvislosti s plněním uvedeného úkolu Policií ČR nehovoří". Pasivní legitimace Policie ČR prý nevyplývá ani z ustanovení §246 odst. 3 o.s.ř., které upravuje věcnou příslušnost okresního soudu ve správním soudnictví. Stěžovatel v ústavní stížnosti zejména namítá, že odůvodnění odvolacího soudu vychází z nesprávného posouzení věci, čímž mu byla odňata možnost jednat před soudem. Podle ustanovení §19 o.s.ř. má totiž způsobilost mít práva a povinnosti rovněž ten, komu ji zákon výslovně přiznává. Podle ustanovení §250 odst. 4 cit. zákona je přiznáno právo účastníka i správnímu orgánu, který rozhodl v posledním stupni ve správním řízení. Policie ČR, Správa Středočeského kraje, Dopravní inspektorát Praha, je oprávněna jako správní orgán rozhodovat o daných přestupcích podle ustanovení §54 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve spojení s ustanovením §58 odst. 1 zákona č. 71/1967, správního řádu. Je prý proto "naprosto nemožné, aby v takovém případě byla účastníkem řízení Česká republika, zastoupená příslušným orgánem, protože sám stát nemá právo v řízení o přestupcích vydávat rozhodnutí, která by zavazovala osoby stíhané pro přestupek a navíc mu ukládala za takový přestupek tresty". Z uvedených důvodů se stěžovatel domnívá, že napadenými usneseními obou obecných soudů bylo porušeno jeho základní právo podle čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a podle čl. 4 Ústavy ČR. Prohlásil, že souhlasí s tím, aby bylo od ústního jednání před Ústavním soudem upuštěno. Protože stěžovatel současně s ústavní stížností podal i dovolání, vyčkal Ústavní soud výsledku dovolacího řízení. Nejvyšší soud ČR usnesením ze dne 24. 6. 1998, sp. zn. 20 Cdo 63/98, řízení o podaném dovolání zastavil, neboť při rozhodování o žalobách podle hlavy druhé části páté o.s.ř., proti rozhodnutí soudu, jenž rozhodoval o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, není přípustný opravný prostředek podle o.s.ř. a proto také proti takovému soudnímu rozhodnutí není přípustné dovolání. "Na uvedeném nemůže nic změnit ani okolnost, že odvolací soud svou funkční příslušnost k projednání odvolání posoudil nesprávně." Protože tedy Nejvyšší soud ČR shledal neodstranitelný nedostatek podmínky řízení (funkční příslušnosti) a řízení o dovolání zastavil. Ústavní soud požádal o vyjádření k ústavní stížnosti Krajský soud v Praze a Okresní soud v Kladně. Krajský soud v Praze se k ústavní stížnosti nevyjádřil, pouze sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Okresní soud v Kladně uvedl, že Policie ČR není právnickou osobou a zákon jí nepřiznává ani způsobilost být účastníkem řízení před soudem. V této souvislosti odkázal i na stanovisko pléna Nejvyššího soudu ČR ze dne 22. 1. 1997 (Plsn 2/96). Jménem České republiky jedná ve věcech Policie ČR především Ministerstvo vnitra ČR. Okresní soud se ztotožnil i s odůvodněním napadeného usnesení Krajského soudu v Praze, nicméně prý o odvolání nemělo být rozhodováno, neboť zákon proti rozhodnutí soudu prvního stupně nepřipouštěl opravný prostředek, což mělo být uvedeno i v poučení o opravném prostředku v usnesení okresního soudu. Proto okresní soud navrhl, aby byla ústavní stížnost odmítnuta a sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Ústavní soud shledal, že podstatou ústavní stížnosti je stěžovatelova námitka, že obecné soudy v daném případě neměly řízení zastavit, nýbrž se měly jeho žalobou zabývat věcně. Okresní a krajský soud naopak dospěly k závěru, že stěžovatel podal žalobu proti subjektu, který nemá způsobilost být účastníkem řízení, a že se tedy jedná o neodstranitelný nedostatek podmínky řízení ve smyslu ustanovení §104 odst. 1 o.s.ř., pro který bylo nutno řízení zastavit. Ústavní soud se nejprve musel zabývat otázkou, proti kterému rozhodnutí ústavní stížnost ve skutečnosti směřuje a zda v daném případě byl Krajský soud v Praze vůbec oprávněn rozhodovat o odvolání proti citovanému usnesení Okresního soudu v Kladně. V této věci se Ústavní soud ztotožňuje s právním názorem Nejvyššího soudu ČR, který v citovaném usnesení konstatoval, že proti rozhodnutí soudu, jenž rozhodoval o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, není přípustný opravný prostředek podle o.s.ř. Je tedy zřejmé, že k projednání takového opravného prostředku funkčně příslušný soud neexistoval. Na druhé straně však nelze přehlédnout, že Okresní soud v Kladně v citovaném usnesení (resp. v jeho poučení) výslovně uvedl, že "proti tomuto usnesení lze podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení ke Krajskému soudu v Praze prostřednictvím soudu zdejšího" a stěžovateli proto není možno přičítat k tíži, pokud za těchto okolností odvolání skutečně podal a pokud se jím krajský soud meritorně zabýval a rozhodl o něm. Ústavní soud dále - jak již bylo uvedeno - musel tedy posoudit, zda ústavní stížnost směřuje toliko proti citovanému usnesení Krajského soudu v Praze (tzn. proti rozhodnutí, mylně považovanému za - po právu existující - rozhodnutí o posledním prostředku k ochraně práva) nebo i proti citovanému usnesení Okresního soudu v Kladně. Stěžovatel totiž při formulaci petitu ústavní stížnosti - na jedné straně - navrhuje vyhovět ústavní stížnosti, "směřující proti pravomocnému usnesení Krajského soudu v Praze" a toto rozhodnutí zrušit, nicméně na jiném místě označuje za protiústavní "usnesení Krajského soudu v Praze, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Kladně" a na přední straně ústavní stížnosti dokonce navrhuje, "aby toto usnesení (poznámka: usnesení Krajského soudu v Praze) bylo ve spojení s usnesením Okresního soudu v Kladně zrušeno". Za této situace dospěl Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost ve své podstatě směřuje jak proti v záhlaví uvedenému usnesení Krajského soudu v Praze, tak i proti předcházejícímu usnesení Okresního soudu v Kladně. Z tohoto pohledu ji také dále posuzoval. Ústavní soud si je totiž vědom skutečnosti, že pokud by ústavní stížnosti vyhověl a zrušil toliko napadené usnesení Krajského soudu v Praze, mohla by vzniknout právně nepřehledná situace, neboť krajský soud by se pravděpodobně odmítl podaným odvoláním z důvodu funkční nepříslušnosti meritorně zabývat a na situaci stěžovatele by se tak fakticky nic nezměnilo. Tím by byla ústavní stížnost, jakožto prostředek ochrany ústavně zaručených základních práv a svobod stěžovatele, zjevně neefektivní. Po zodpovězení těchto základních otázek se Ústavní soud zabýval věcnou podstatou ústavní stížnosti. V této souvislosti odkazuje na svoji ustálenou judikaturu, podle níž z hlediska ustanovení §43 odst. 2 o.s.ř. žaloba má mít (i s poučením soudu, je-li toho třeba) takové náležitosti, aby mohla být podkladem pro jednání ve věci samé. Není věcí soudu, aby žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace. Soud však má žalobce poučit ve věci správného označení účastníků řízení, a to i tehdy, je-li žalován někdo, kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Poučení soudem tam, kde je možno věc posoudit spíše jako omyl žalobce, jestliže má na mysli jeden a týž subjekt, je tedy plně namístě (srov. např. nález sp. zn. III. ÚS 74/94, sv. 3, str. 298-299 a nález sp. zn. I. ÚS 388/97, sv. 10, str. 63). Ústavní soud nemá důvod odchylovat se od této ustálené judikatury ani v souzené věci. Nelze totiž přehlédnout, že i když Policie ČR není právnickou osobou (srov. k tomu blíže citované stanovisko pléna Nejvyššího soudu ČR Plsn 2/96), jsou její útvary podle ustanovení §54 zákona o přestupcích příslušné k projednání přestupků spáchaných porušením právních předpisů o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu v prvním stupni a odvolacím orgánem je správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený orgánu, který napadené rozhodnutí vydal (§58 odst. 1 správního řádu), tedy rovněž příslušný orgán Policie ČR. Podle ustanovení §250 odst. 4 o.s.ř. je u rozhodnutí správního orgánu vydaného ve správním řízení žalovaným správní orgán, který rozhodl v posledním stupni, neboť ve správním soudnictví soudy přezkoumávají zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy (§244 odst. 1 o.s.ř.). Přitom správní úřad není eo ipso osobou v právním smyslu a z hlediska veřejnoprávního si jej lze představit také jako výčet určitých pravomocí. Žalobce proto určuje nikoliv osobu, nýbrž nositele těchto pravomocí (srov. Bureš/Drápal/Mazanec, Občanský soudní řád - komentář, 2. vydání, Praha, 1996, str. 721). Jestliže tedy v souzené věci - za uvedené značně sporné právní situace - okresní soud bez náležitého poučení navrhovatele zastavil řízení, neboť dospěl k závěru, že žalovaný nemá způsobilost být účastníkem řízení, a krajský soud toto rozhodnutí potvrdil, bylo tím porušena základní právo stěžovatele na soudní ochranu, zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela vyhověl a napadená usnesení Krajského soudu v Praze a Okresního soudu v Kladně zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 8. března 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:1.US.355.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 355/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 35/17 SbNU 245
Populární název Označení žalovaného ve správním soudnictví; způsobilost Policie České republiky být účastníkem řízení
Datum rozhodnutí 8. 3. 2000
Datum vyhlášení 5. 4. 2000
Datum podání 23. 9. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 283/1991 Sb.
  • 40/1964 Sb., §18 odst.2 písm.d
  • 99/1963 Sb., §43 odst.2, §250 odst.4, §246 odst.1, §104
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík řízení/zastavení
správní soudnictví
legitimace/pasivní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-355-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29476
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30