ECLI:CZ:US:2000:1.US.380.98
sp. zn. I. ÚS 380/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele F., spol. s r.o., zastoupeného JUDr. M. V., advokátem, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 29. 6. 1998, č.j. 29 Ca 358/96-58, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 29. 6. 1998, č.j. 29
Ca 358/96-58, se zrušuje.
Odůvodnění:
Finanční úřad Brno II rozhodnutím ze dne 20. 12. 1995, č.j.
FÚII/932/36- B/95, rozhodl - na základě zjištění uvedených ve
zprávě o kontrole daně z přidané hodnoty ze dne 19. 12. 1995,
č.j. FÚ II/932/110, provedené u společnosti F., s.r.o. (dále jen
"stěžovatel"), za zdaňovací období červenec 1993 až prosinec 1994
- o dodatečném vyměření daně z přidané hodnoty (dále jen "DPH")
stěžovateli ve výši 684 594,- Kč (dodatečný platební výměr č.
36/95).
Finanční ředitelství v Brně rozhodnutím ze dne 16. 8. 1996,
č.j. FŘ 2525/130/1996, shora uvedené rozhodnutí Finančního úřadu
Brno II změnilo tak, že se částka dodatečně vyměřené DPH ve výši
684 594,- Kč snižuje o částku 8 738,- Kč na konečnou dodatečně
vyměřenou DPH ve výši 675 856,- Kč. Finanční ředitelství v Brně
rozhodnutí o odvolání odůvodnilo tím, že Finanční úřad Brno II
postupoval ve všech (v odůvodnění uvedených) případech v souladu
s daňovými předpisy a DPH stanovil oprávněně. Proti tomuto
rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně podal stěžovatel žalobu,
kterou se domáhal zrušení obou výše uvedených správních
rozhodnutí.
Krajský soud v Brně rozsudkem ze dne 7. 4. 1997, č.j. 29 Ca
358/96-33, který nabyl právní moci dne 21. 4. 1997, žalobu zamítl
a dále rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů
řízení. V odůvodnění svého rozhodnutí krajský soud - po
přezkoumání napadeného rozhodnutí, včetně správního řízení, které
mu předcházelo - vycházel především z toho, že stěžovatel
(žalobce) v průběhu daňového řízení nedoložil řádnými daňovými
doklady oprávněnost uplatněného nároku na odpočet DPH a v souladu
s ustanovením §19 odst. 3 zákona o zákona č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o DPH"), nemá proto nárok na odpočet DPH. Krajský soud dále uvedl,
že "na správci daně jistě nelze spravedlivě požadovat, aby při
kontrole ověřoval u každého daňového dokladu, zda byl vystaven
omylem či chybně zaúčtován". S odkazem na ustanovení §31 odst.
9 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
konstatoval, že důkazní břemeno nespočívá na správci daně, ale na
daňovém subjektu (stěžovateli).
Proti uvedenému rozsudku Krajského soudu v Brně podal
stěžovatel dne 16. 6. 1997 ústavní stížnost, v níž zejména namítl,
že krajský soud postupoval podle tehdy platného ustanovení §250f
občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") a rozhodl bez
nařízení jednání, čímž porušil ustanovení čl. 36 odst. 2 a čl. 38
odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina")
a ustanovení čl. 90 Ústavy ČR.
Ústavní soud v řízení o uvedené ústavní stížnosti dospěl
k závěru, že přezkoumávání otázky vyměření dodatečné DPH nelze
kvalifikovat jako případ jednoduchý. Vzhledem k tomu a s odkazem
na svou dosavadní judikaturu konstatoval, že byl porušen princip
spravedlivého procesu, jak vyplývá zejména z ustanovení čl. 38
odst. 2 Listiny, který přiznává každému právo, aby jeho věc byla
projednána veřejně, bez zbytečných průtahů, v jeho přítomnosti
a aby se mohl vyjádřit ke všem provedeným důkazům. Ústavní soud
proto nálezem ze dne 3. 2. 1998, sp. zn. I. ÚS 210/97, rozsudek
Krajského soudu v Brně ze dne 7. 4. 1997, sp. zn. 29 Ca 358/96,
zrušil.
V dalším řízení Krajský soud v Brně usnesením ze dne 14. 4.
1998, č.j. 29 Ca 358/96-55, vyzval stěžovatele (žalobce), aby ve
lhůtě 15 dnů od jeho doručení, odstranil nedostatek podání ze dne
21. 10. 1996 spočívající v tom, že stěžovatel není zastoupen
advokátem. Ve výroku tohoto usnesení dále uvedl, že nevyhoví-li
stěžovatel této výzvě ve stanovené lhůtě, soud řízení zastaví.
Krajský soud v odůvodnění svého usnesení uvedl, že žalobu ze dne
21. 10. 1996 nelze projednat, neboť stěžovatel - ač mu to ukládá
ustanovení 250a o.s.ř. - není zastoupen advokátem, neboť "plná moc
k zastupování udělená pro řízení advokátce JUDr. I. D. zanikla
právní mocí rozsudku zdejšího soudu ze dne 7. 4. 1997, č.j. 29 Ca
358/96-33" (pozn.: zrušeného Ústavním soudem).
Krajský soud v Brně dále usnesením ze dne 29. 6. 1998, č.j.
29 Ca 358/96-58, řízení zastavil a rozhodl, že žádný z účastníků
nemá právo na náhradu nákladů řízení. V jeho odůvodnění poukázal
především na to, že citovaným usnesením ze dne 14. 4. 1998, č.j.
29 Ca 358/96-55, poučil stěžovatele ve smyslu ustanovení §250a
o.s.ř. a vyzval jej, aby ve lhůtě 15 dnů odstranil vady žaloby
spočívající v tom, že - ač sám nemá právnické vzdělání - není
zastoupen advokátem. Rovněž uvedl, že stěžovatele poučil o zániku
plné moci k zastupování udělené pro řízení advokátce JUDr. I. D.,
k němuž došlo právní mocí rozsudku "zdejšího" soudu ze dne 7. 4.
1997, č.j. 29 Ca 358/96-33. Řízení bylo podle ustanovení §250d
odst. 3 o.s.ř. zastaveno, neboť stěžovatel na výzvu soudu, která
mu byla doručena dne 13. 5. 1998, nereagoval.
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 29. 6. 1998, č.j. 29
Ca 358/96-58, napadl stěžovatel ústavní stížností.
V ní poukázal především na to, že krajský soud citovaným
usnesením zcela ignoroval argumenty stěžovatele, které uvedl ve
svém vyjádření ze dne 2. 6. 1998, v něm prohlásil, že plná moc
udělená advokátce pro účely celého řízení v dané věci neztratila
platnost, neboť nálezem Ústavního soudu ze dne 3. 2. 1998, sp. zn.
I. ÚS 210/97, bylo "pouze zrušeno meritorní rozhodnutí soudu
v dané věci a soudní řízení nezačíná znovu od samého počátku,
nýbrž se nachází ve stádiu zahájeného řízení před vydáním
meritorního rozhodnutí". Plná moc udělená advokátce výslovně pro
účely "zastupování při řízení ve věci" prý nezanikla, neboť
předmětné řízení dále trvá.
Stěžovatel dále poukázal na to, že v zákoně č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o Ústavním soudu"), není řešena podrobná úprava důsledků, které má
zrušení (ústavní stížností) napadeného rozhodnutí orgánu veřejné
moci - jak se také stalo v souzené věci nálezem Ústavního soudu ze
dne 3. 2. 1998, sp. zn. I. ÚS 210/97 - na průběh celého
předcházejícího řízení. Stejně tak nejsou tyto důsledky upraveny
ani v o.s.ř. Proto je prý nutno vycházet z obecných ustanovení
těchto zákonů. Stěžovatel z formulace uvedené v ustanovení §82
odst. 3 zákona o Ústavním soudu, že Ústavní soud "zruší napadené
rozhodnutí" dovozuje, že "jediným zrušovaným úkonem v rámci celého
předchozího procesu je napadené rozhodnutí". Nálezem Ústavního
soudu proto není zrušen žádný jiný úkon, který byl v předchozím
řízení učiněn, a řízení před krajským soudem, jehož je stěžovatel
účastníkem, se prý vrátilo do fáze, ve které bylo před vydáním
rozsudku zrušeného nálezem Ústavního soudu. Podle názoru
stěžovatele proto neexistuje "právní důvod domnívat se, že
zrušením rozsudku, který stěžovatel úspěšně napadl ústavní
stížností, bylo zahájeno soudní řízení nové". Uvedené závěry prý
potvrzuje názor V. Ševčíka, podle něhož "nastává po zrušení
ústavní stížností napadeného rozhodnutí situace, v níž řízení před
orgánem veřejné moci jakoby neskončilo" (Ševčík, V.: Některé
problémy ústavnosti v českých soudních řádech, Právník, 1995, č.
7, str. 625).
V návaznosti na tyto úvahy stěžovatel uvádí, že okamžikem,
kdy rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 7. 4. 1997, č.j. 29 Ca
358/96-33, nabyl právní moci, "neztratila platnost ani plná moc,
kterou stěžovatel udělil pro řízení v dané věci před krajským
soudem advokátce a ztratit ji ani nemohla, neboť uvedený rozsudek
byl nálezem Ústavního soudu zrušen, takže na něj bylo a je nutno
pohlížet jako na neexistující a na řízení před krajským soudem
jako na neukončené". Jestliže krajský soud od stěžovatele
vyžadoval předložení nové plné moci a posléze z důvodu její údajné
absence řízení zastavil, bezdůvodně stěžovateli odepřel právo na
soudní ochranu, které je zaručeno v čl. 36 odst. 1 Listiny.
Nesprávnost napadeného usnesení krajského soudu spatřuje
stěžovatel také v tom, že zastavením řízení s odkazem na údajnou
ztrátu platnosti udělené plné moci, krajský soud "jednal
přinejmenším nad rámec zákona", neboť ze žádného ustanovení
stávajících zákonů nevyplývá, že by právní mocí nálezu Ústavního
soudu, kterým se zrušuje protiústavní rozhodnutí soudního orgánu,
"kromě napadeného rozhodnutí právně zanikly také veškeré úkony
učiněné v předchozím řízení". Krajský soud prý proto v souzené
věci porušil i ustanovení čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR a čl. 2 odst.
2 Listiny, podle kterých jednání státní moci musí být opřeno
o ustanovení zákona.
Z těchto důvodů stěžovatel navrhl, aby usnesení Krajského
soudu v Brně ze dne 29. 6. 1998, č.j. 29 Ca 358/96-58, bylo
zrušeno a prohlásil, že na ústním jednání před Ústavním soudem
netrvá.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje
všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání projednání
a rozhodnutí ve věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Krajský
soud v Brně, vedlejší účastník - Finanční ředitelství v Brně
a dále Finanční úřad Brno II.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření konstatoval, že
k tvrzenému porušení ústavně zaručených práv stěžovatele postupem
krajského soudu nedošlo a odkázal na odůvodnění jím vydaného
napadeného usnesení. Dále zdůraznil, že stěžovatel nereagoval na
výzvu soudu k odstranění vad podání a stanovisko stěžovatele ze
dne 2. 6. 1998, jehož se v ústavní stížnosti dovolává, bylo soudu
doručeno až 20. 7. 1998, přičemž výzvu soudu k odstranění vad
podání ze dne 14. 4. 1998 převzal podle doručenky dne 13. 5. 1998
a krajský soud rozhodoval dne 29. 6. 1998.
Krajský soud dále vyjádřil přesvědčení, že stěžovatel svou
nečinnost v řízení před krajským soudem o žalobě proti rozhodnutí
správního orgánu, která měla za následek zastavení řízení,
nahrazuje ústavní stížností.
Krajský soud je toho názoru, že v přezkumném řízení "dostál
svým ústavním povinnostem", navrhl zamítnutí ústavní stížnosti
a sdělil, že na ústním jednání netrvá.
Finanční ředitelství v Brně a Finanční úřad Brno II ve svých
vyjádřeních uvedly, že napadené usnesení Krajského soudu v Brně
pokládají za "učiněné v souladu se zákonem" a navrhly zamítnutí
ústavní stížnosti. Na ústním jednání před Ústavním soudem
netrvají.
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud musel nejprve obecně posoudit procesní důsledky
nálezu ze dne 3. 2. 1998, sp. zn. I. ÚS 210/97 [učiněného podle
ustanovení §82 odst. 3 písm. a) zákona o Ústavním soudu], kterým
Ústavní soud zrušil napadené rozhodnutí orgánu veřejné moci
(v souzené věci rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 7. 4.
1997, č.j. 29 Ca 358/96-33). Zákon o Ústavním soudu další důsledky
pro řízení před obecným soudem (orgánem veřejné moci) výslovně
neupravuje. Stejně tak neřeší tuto procesní otázku ani o.s.ř.
Ústavní soud sám dovozuje, že zrušení napadeného pravomocného
soudního rozhodnutí představuje jediný procesní úkon, který byl ve
vztahu k předcházejícímu soudnímu řízení učiněn. Po zrušení
napadeného rozsudku tedy v předcházejícím soudním řízení není
meritorně rozhodnuto a toto řízení proto ani nemohlo skončit. Za
tohoto stavu tedy nemohlo proto být v téže věci zahájeno nové
soudní řízení.
Ústavní soud proto usuzuje, že v tomto procesním stavu řízení
před příslušným soudem (orgánem veřejné moci) pokračuje a jsou
zachovány právní následky všech ostatních (tj. nezrušených)
procesních úkonů, které byly v dosavadním řízení učiněny.
Podle názoru Ústavního soudu proto v souzené věci nezanikla
ani procesní plná moc, která byla právní zástupkyni stěžovatele
udělena pro celé řízení. Nezanikla tedy ani právní mocí rozsudku
Krajského soudu v Brně ze dne 7. 4. 1997, č.j. 29 Ca 358/96-33.
Ústavní soud se proto domnívá, že pokud krajský soud
požadoval od stěžovatele odstranění nedostatku podání ze dne 21.
10. 1996, spočívajícího v tom, že stěžovatel (žalobce) není
zastoupen advokátem, postupoval způsobem, který zákon nevyžaduje.
Z těchto důvodů dospěl Ústavní soud k závěru, že napadeným
usnesením Krajského soudu v Brně bylo porušeno stěžovatelovo právo
na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1, čl. 2 odst. 2 Listiny
a čl. 2 odst. 3 Ústavy, jichž se stěžovatel dovolává.
Proto Ústavní soud stížnosti zcela vyhověl a usnesení
Krajského soudu v Brně ze dne 29. 6. 1998, č.j. 29 Ca 358/96-58,
zrušil.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 26. ledna 2000