ECLI:CZ:US:2000:1.US.402.98
sp. zn. I. ÚS 402/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci stěžovatele M. F., zastoupeného JUDr. P. B., advokátem, o ústavní stížnosti proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 2 Cdon 76/96, ze dne 18. 6. 1998, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Ústavní stížností doručenou Ústavnímu soudu dne 18. 9. 1998,
doplněnou podáním doručeným dne 25. 11. 1998, napadl stěžovatel
rozsudek Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 2 Cdon 76/96, ze dne 18. 6.
1998.
V ústavní stížnosti stěžovatel uvedl, že rozsudkem Okresního
soudu v Chebu, sp. zn. 11 C 78/94, ze dne 20. 11. 1994, byla
zamítnuta jeho žaloba proti České republice - Ministerstvu
spravedlnosti o zaplacení částky 44 065 Kč s 3% úrokem od 12.
11.1993 do zaplacení. Krajský soud v Plzni rozsudkem, sp. zn. 11
Co 61/96, ze dne 21. 9. 1995, rozhodl o odvolání stěžovatele tak,
že rozsudek soudu I. stupně potvrdil. V podané žalobě se
stěžovatel domáhal náhrady podle §23 odst. 3 zákona č. 119/1990
Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o soudní rehabilitaci"), neboť byl rozsudkem Okresního
soudu v Chebu, sp. zn. 2 T 22/74, ze dne 20. 2. 1974, odsouzen pro
trestné činy výtržnictví podle §202 odst. 1 trestního zákona,
útoku na veřejného činitele podle §155 odst. 1, písm. a) a §156
odst. 2 trestního zákona a hanobení národa, rasy a přesvědčení
podle §198 odst. 1 písm. b) trestního zákona k úhrnnému trestu
odnětí svobody v trvání 16 měsíců nepodmíněně. Usnesením Okresního
soudu v Chebu, sp. zn. 2 Rt 1173/91, ze dne 13. 12. 1991, které
nabylo právní moci dne 23. 3. 1993, bylo rozhodnuto, že se podle
§14 odst. 1 písm. d) a f) zákona o soudní rehabilitaci výše
uvedený rozsudek zrušuje v celém rozsahu, jakož i všechna další
rozhodnutí na zmíněný rozsudek navazující. Usnesením téhož soudu,
sp. zn. 2 Rt 1173/91, ze dne 19. 5. 1993, bylo rozhodnuto, že
z důvodu účasti stěžovatele na amnestii prezidenta republiky ze
dne 1. 1. 1990 se trestní stíhání zastavuje. Stěžovatel se poté
domáhal finanční náhrady za neprávem vykonaný trest odnětí svobody
se započtením vazby od 24. 12. 1973 do 24. 4. 1975, kdy byl po
odpykání celého trestu propuštěn.
Okresní soud v Chebu svým rozsudkem žalobu zamítl
s odůvodněním, že podle §23 odst. 3 zákona o soudní rehabilitaci
se odškodnění v plném rozsahu poskytuje jen tehdy, bylo-li
odsuzující soudní rozhodnutí zcela zrušeno podle oddílu druhého
nebo pátého cit. zákona, nebo takovéto rozhodnutí bylo zcela
zrušeno podle oddílu třetího a poškozený byl zproštěn obžaloby.
Dojde-li jen k částečné změně odsuzujícího soudního rozhodnutí,
poskytne se odškodnění jen se zřetelem k rozdílu mezi tresty
vykonanými na základě původního rozsudku a stanovenými přiměřenými
tresty nebo tresty nově uloženými. V daném případě bylo sice
odsuzující soudní rozhodnutí zcela zrušeno podle oddílu třetího
zákona o soudní rehabilitaci, ale poškozený nebyl obžaloby
zproštěn, a to ani zčásti. Vzhledem k tomu, že v případě M.
F. skončilo trestní stíhání zastavením na základě amnestie
prezidenta republiky a v trestním stíhání nebylo na jeho žádost
pokračováno, nelze podle závěru soudu odškodnění přiznat. Krajský
soud v Plzni jako soud odvolací ve svém rozsudku poukázal na to,
že vyhovění žalobě brání nejen ustanovení §23 odst. 3 zákona
o soudní rehabilitaci, ale i ustanovení §5 odst. 2 a §6 odst.
3, písm. b) zákona č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem. Krajský soud však k této otázce připustil ve svém
rozsudku dovolání, neboť podle jeho názoru "uvedené právní
posouzení věci nedovoluje plně postihnout účel a smysl zákona
o soudních rehabilitacích tak, jak je vyjádřen v jeho §1. Je tomu
tak proto, že nebýt amnestie prezidenta republiky a na ni
navazujícího usnesení o zastavení trestního stíhání, bylo možno
očekávat vydání rozsudku ve svém výsledku mírnějšího a pro žalobce
příznivějšího, ve srovnání s rozsudkem Okresního soudu v Chebu,
sp. zn. 2 T 22/74, ze dne 20. 2. 1974." O podaném dovolání rozhodl
Nejvyšší soud ČR napadeným rozsudkem tak, že dovolání zamítl, a to
ze stejných důvodů, jako soudy nižších stupňů.
Stěžovatel nesouhlasí s argumentací soudů, že se měl domáhat
pokračování v řízení a uložení tzv. zbytkového trestu. Podle jeho
názoru v případě pokračování v řízení by byl okresní soud vázán
§227 trestního řádu a mohl by pouze rozhodnout o vině, avšak
nemohl by uložit trest. V tomto případě by tedy v civilním řízení
soud neměl zbytkový trest, k němuž by mohl přihlédnout.
Navrhovatel je přesvědčen, že po něm nelze spravedlivě požadovat,
aby se domáhal nepříznivějšího výsledku řízení jen za účelem, aby
nebyl zbaven nároku na odškodnění, čímž by zcela bezdůvodně došlo
ke zhoršení jeho situace vůči jiným rehabilitovaným osobám.
Ustanovení §1 zákona o soudní rehabilitaci vyjadřuje nejen právo
na odstranění nezákonných rozhodnutí, ale upravuje i právo na
přiměřené hmotné odškodnění. Stěžovatel v této souvislosti
poukazuje na nový zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
(z. č. 82/1998 Sb.), když přiznává nárok na náhradu škody (§10)
tomu, na němž byl zcela nebo zčásti vykonán trest, jestliže
v pozdějším řízení bylo rozhodnutí jako nezákonné zrušeno. Tedy
váže nárok na náhradu škody jen na skutečnost, že musí být původní
rozhodnutí jako nezákonné zrušeno. Tato nová právní úprava podle
stěžovatele odpovídá Ústavě ČR a Úmluvě o ochraně lidských práv
a základních svobod.
Stěžovatel má za to, že postupem soudů došlo k porušení jeho
práva zaručeného čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), podle něhož má každý nárok na náhradu škody
způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu. Podle názoru
stěžovatele v případě kolize podmínek o nároku stěžovatele je
nezbytné rozhodovat v souladu s čl. 4 odst. 4 Listiny, podle něhož
platí, že při používání ustanovení o mezích základních práv
a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Podstatu
a smysl odškodnění za nezákonné omezení osobní svobody spatřuje
stěžovatel v tom, že se mu dostane skutečné a spravedlivé
odškodnění.
K obsahu ústavní stížnosti se písemně vyjádřil Nejvyšší soud
ČR, Krajský soud v Plzni, Okresní soud v Chebu a Ministerstvo
spravedlnosti ČR.
Nejvyšší soud ČR uvedl, že soud při posuzování případu musel
vycházet z ustanovení §23 odst. 3 zákona o soudní rehabilitaci,
podle něhož se odškodnění poskytuje jen tehdy, bylo-li odsuzující
soudní rozhodnutí zcela zrušeno podle oddílu druhého nebo pátého
cit. zákona, nebo takové rozhodnutí bylo zcela zrušeno podle
oddílu třetího a poškozený byl zproštěn obžaloby. Dojde-li jen
k částečné změně odsuzujícího rozhodnutí, poskytne se odškodnění
jen se zřetelem k rozdílu mezi tresty vykonanými na základě
původního rozsudku a stanovenými přiměřenými tresty nebo tresty
nově uloženými. V případě stěžovatele došlo ke zrušení
odsuzujícího rozhodnutí podle §14 odst. 1 písm. d) a f) zákona
o soudní rehabilitaci. Podle §15 téhož zákona po právní moci
zrušovacího rozhodnutí měl soud pokračovat v řízení na základě
původní obžaloby. K tomu však nedošlo v důsledku amnestie
prezidenta republiky, když trestní stíhání bylo zastaveno. Podle
názoru soudu měl stěžovatel využít možnosti dané §15 odst. 3
zákona o soudní rehabilitaci, a tím, že této možnosti nevyužil
a nepožádal, aby v trestním řízení bylo pokračováno, vyloučil
možnost, aby, byly-li by pro to shledány předpoklady, byl obžaloby
zproštěn, čímž by byl naplněn jeden z předpokladů odškodnění podle
zákona o mimosoudní rehabilitaci. Krajský soud v Plzni pouze
odkázal na odůvodnění svého rozsudku. Okresní soud v Chebu uvedl
ve svém vyjádření, že stěžovatel v zákonné patnáctidenní lhůtě
nepodal návrh na pokračování v trestním řízení a zbavil se tak
možnosti, pokud by k tomu byly shledány předpoklady, aby byl
obžaloby zproštěn, čímž by byl naplněn zákonný předpoklad pro
odškodnění. Česká republika prostřednictvím Ministerstva
spravedlnosti k ústavní stížnosti uvedla, že podle §9 odst. 1
zákona č. 58/1969 Sb., ve spojení s ustanovením §24 odst. 1
zákona o soudní rehabilitaci Ministerstvo spravedlnosti předběžně
projednávalo stěžovatelem uplatňované nároky a tyto by mohlo
mimosoudně uspokojit pouze v případě, že by jejich základ a rozsah
bylo možno učinit nesporným. K takovému závěru však ministerstvo
dospět nemohlo, když při posuzování možnosti odškodnění není
nejvýznamnějším kritériem fakt, že původní odsuzující rozhodnutí
bylo zrušeno, významný je výsledek řízení navazujícího na zrušené
rozhodnutí. Ministerstvo spravedlnosti je názoru, že za porušení
práva na spravedlivý proces či práva na odškodnění za škodu
způsobenou nezákonným rozhodnutím, není možno pokládat stav, kdy
ten, jehož trestní stíhání bylo zastaveno, protože v řízení nelze
pokračovat z důvodu účasti obžalovaného na amnestii prezidenta
republiky, nevyužije svého práva prohlásit, že na projednání věci
trvá, ačkoliv o tomto právu byl řádně poučen. Ze shodného právního
názoru vycházely i soudy všech stupňů, které ve věci rozhodovaly,
a je tudíž zřejmé, že nemohly žalobě vyhovět. Tolik stanovisko
Ministerstva spravedlnosti.
II.
Ústavní soud po přezkoumání formálních náležitostí ústavní
stížnosti shledal, že nic nebrání jejímu projednání ve věci samé.
Po zhodnocení argumentů stěžovatele, rozhodnutí obecných soudů
a vyjádření účastníků řízení pak dospěl k závěru, že ústavní
stížnost nelze považovat za důvodnou, a to především z níže
uvedených důvodů.
Účel a smysl zákona o soudní rehabilitaci je vyjádřen v jeho
ustanovení §1. Tímto deklarovaným účelem zákona je zrušit
odsuzující soudní rozhodnutí za činy, které tehdy v rozporu
s principy demokratické společnosti respektující občanská
politická práva a svobody zaručené ústavou a vyjádřené
v mezinárodních dokumentech a mezinárodních právních normách zákon
označoval za trestné, umožnit rychlé přezkoumání případů osob takto:
protiprávně odsouzených v důsledku porušování zákonnosti na
úseku trestního řízení, odstranit nepřiměřené tvrdosti v používání
represe, zabezpečit neprávem odsouzeným osobám společenskou
rehabilitaci a přiměřené hmotné odškodnění a umožnit ze zjištěných
nezákonností vyvodit důsledky proti osobám, které platné zákony
vědomě nebo hrubě porušovaly.
Již z uvedeného ustanovení je zřejmé, že zákon počítá
i s hmotným odškodněním neprávem odsouzených osob. K tomu však
stanovil podmínky, od nichž ani Ústavní soud při svém rozhodování
nemůže odhlédnout. V případech zrušení odsuzujícího rozsudku podle
oddílu třetího je hmotné odškodnění takto rehabilitované soby
vázáno na zproštění obžaloby nebo uložení tzv. zbytkového trestu
(§23 zákona). V daném případě však po zrušení odsuzujícího
rozsudku podle §14 odst. 1 zákona bylo trestní stíhání
stěžovatele zastaveno z důvodu jeho účasti na amnestii prezidenta
republiky ze dne 1. 1. 1990 v čl. V. písm. a), a to usnesením
Okresního soudu v Chebu, č. j. 2 R 1173/91 - 17, ze dne 19. 5.
1993. Zákon č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
nezákonným rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem, který byl platný v době uplatňování nároku stěžovatele
před obecnými soudy, vyloučil z práva na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o vazbě nebo rozhodnutím o trestu (§5 a §6) osoby,
proti nimž bylo pozdější trestní stíhání zastaveno jen proto, že
mu byla udělena milost nebo že po právní moci původního rozsudku
byla udělena amnestie vztahující se na čin, za nějž byl původní
trest uložen.
Zákon o soudní rehabilitaci však problematiku
rehabilitovaných osob, jejichž trestní stíhání na základě původní
obžaloby bylo zastaveno, řeší. Podle ustanovení §15 odst. 1 cit.
zákona soud po právní moci rozhodnutí podle §14 odst. 1 pokračuje
v řízení na základě původní obžaloby, přičemž při hlavním líčení
se ustanovení §11 užije obdobně. Podle odst. 3 téhož ustanovení
"došlo-li po zrušení vadného rozhodnutí k zastavení nebo přerušení
trestního stíhání, může odsouzený nebo jeho zákonný zástupce do
15 dnů ode dne, kdy mu bylo rozhodnutí oznámeno, požádat, aby se
v řízení pokračovalo. Pro další řízení pak platí přiměřeně §227
trestního řádu". Jak však bylo v řízení před obecnými soudy
prokázáno, stěžovatel této možnosti nevyužil a o pokračování
v trestním řízení nepožádal. V odůvodnění ústavní stížnosti pak
poukázal na skutečnost, že v pokračujícím trestním řízení by
s ohledem na ustanovení §227 trestního řádu soud mohl pouze
vyslovit vinu či nevinu, nemohl by však stěžovateli uložit trest
a v řízení o odškodnění by potom soud nemohl přiznat odškodnění
s ohledem na uložený "zbytkový" trest (§23 odst. 3 zákona
o soudní rehabilitaci). Tímto postupem, pokud by nebyl obžaloby
v celém rozsahu zproštěn, by se stěžovatel podle svého přesvědčení
dostal do obdobné situace, v jaké se ocitá nyní. I když se
argumentace stěžovatele k této otázce může zdát logickou, nelze,
než ji s ohledem na již výše zmiňovaný účel zákona o soudní
rehabilitaci odmítnout.
Koncepce zákona o soudní rehabilitaci je taková, že některá
odsuzující soudní rozhodnutí pro činy, které byly v době od 25.
2. 1948 do 1. 1. 1990 považovány za trestné především
z politických a ideologických důvodů, byla zrušena podle oddílu
druhého přímo ze zákona, tedy bez návrhu dotčené osoby (§2 cit.
zákona), jiná odsuzující soudní rozhodnutí mohla být podle oddílu
třetího zrušena pouze na návrh odsouzeného nebo dalších osob
v zákoně vyjmenovaných (§4 cit. zákona) a z důvodů taxativně
stanovených v §14 odst. 1 zákona o soudní rehabilitaci. V prvém
případě stát přímo rehabilitoval osoby, které se dopustily
trestných činů, které, jak se uvádí v úvodním ustanovení cit.
zákona, "zákon označoval za trestné v rozporu s principy
demokratické společnosti respektující občanská politická práva
a svobody" (§1 odst. 1 zákona) nebo "byly československými
trestními zákony prohlášeny za trestné v rozporu s mezinárodním
právem" (§1 odst. 2 zákona). V druhém případě stát umožnil
rehabilitaci i dalším osobám, které byly odsouzeny za trestné
činy, které nebyly sice považovány za trestné v rozporu
s mezinárodním právem, ale při vyšetřování, v průběhu trestního
řízení a při potrestání pachatele došlo k takovým závažným
pochybením, že konečné rozhodnutí o nich lze považovat za
nezákonné. V těchto případech zákon o soudní rehabilitaci umožnil
poškozeným osobám rehabilitaci v tzv. přezkumném řízení, které je
upraveno v ustanovení §4 až 6 tohoto zákona, a dále v oddílu
čtvrtém, který upravuje řízení před soudem. Zásadním ustanovením,
které upravuje postup při rehabilitaci těchto osob, je právě
ustanovení §15, podle něhož po právní moci rozhodnutí o zrušení
odsuzujícího rozsudku soud pokračuje v řízení na podkladě původní
obžaloby. Důvod, proč zákonodárce zvolil tento způsob
rehabilitace, je ten, že teprve v dalším řízení lze posoudit míru
trestnosti spáchaného skutku a určit tak rozsah případných nároků
na hmotné odškodnění. V daném případě Okresní soud v Chebu jak ve
svém zrušujícím usnesení z 13. 12. 1991, tak i 19. 5. 1993
v usnesení o účasti stěžovatele na amnestii charakterizoval
skutek, který byl předmětem trestního řízení z let 1973 - 1974
tak, že stěžovatel 24. 12. 1973 v nočních hodinách v podnapilém
stavu na ulici a pak ve svém bytě "se rval s manželkou a když byl
upozorněn nájemníky domu, ve svém jednání neustal, takže muselo
být proti němu zakročeno hlídkou VB", jejíž členy pak urážel
a hanobil. V důsledku toho kvalifikoval soud jeho chování jako
souběh trestného činu výtržnictví, útoku na veřejného činitele
a hanobení národa, rasy a přesvědčení.
Závěrem proto nelze než konstatovat, že stěžovatel nesplnil
zákonné podmínky pro poskytnutí odškodnění za vykonaný trest
odnětí svobody. V zákonem stanovené patnáctidenní lhůtě nevyužil
svého práva požádat o pokračování v trestním řízení a tímto svým
opomenutím se tak připravil o možnost prokázat před soudem míru
své viny za spáchání žalovaných skutků a dosáhnout případně
úplného nebo částečného zproštění obžaloby (když uložení
přiměřeného nebo nového trestu je vyloučeno vzhledem k ustanovení
§227 trestního řádu). Ústavní soud zvážil též celkovou koncepci
zákona o soudní rehabilitaci, nedospěl však k názoru
o protiústavnosti jeho ustanovení, obsaženého v §15 odst. 3.
Proto mu nezbylo než se přiklonit ke stanovisku obecných soudů.
V postupu obecných soudů ani v napadeném rozhodnutí neshledal
Ústavní soud porušení stěžovatelem namítaných základních práv
a svobod, zaručených Ústavou, ústavními zákony nebo mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy ČR, a proto ústavní stížnost jako
nedůvodnou podle ustanovení §82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zcela zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 22. února 2000