infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-177-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.05.2000, sp. zn. II. ÚS 544/99 [ nález / CEPL / výz-3 ], paralelní citace: N 67/18 SbNU 101 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:2.US.544.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K Ústavě odpovídajícímu výkladu pojmu "správní rozhodnutí procesní povahy" podle §248 odst. 2 písm. e) občanského soudní...

Právní věta Extenzivní interpretací pojmu správního rozhodnutí procesní povahy podle ustanovení §248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu bylo vyloučeno přezkoumání rozhodnutí, týkajícího se základního práva domáhat se stanoveným postupem svého hmotného práva u jiného orgánu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny.

ECLI:CZ:US:2000:2.US.544.99
sp. zn. II. ÚS 544/99 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti stěžovatele P. H., na zrušení usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, č. j. 29 Ca 25/99-32, za účasti Krajského soudu v Brně jako účastníka řízení a Finančního ředitelství v Brně jako vedlejšího účastníka řízení, za souhlasu účastníků bez ústního jednání, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, č. j. 29 Ca 25/99-32, se zrušuje. Odůvodnění: Stěžovatel podal návrh na zahájení řízení před Ústavním soudem podáním ze dne 1. 12. 1999, které bylo doručeno Ústavnímu soudu dne 2. 12. 1999. V návrhu ústavní stížnosti stěžovatel navrhl, aby Ústavní soud zrušil usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, čj. 29 Ca 25/99-32, jímž bylo zastaveno řízení o žalobě stěžovatele, kterou se domáhal zrušení rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 30. 11. 1998, č. j. 5957/98/FŘ/150, jakož i jemu předcházejícího rozhodnutí Finančního úřadu Brno-venkov ze dne 22. 7. 1998, č. j. 99298/98/293940/2246. Krajský soud v Brně řízení zastavil, neboť dospěl k závěru, že napadené správní rozhodnutí je rozhodnutím procesním, které je ustanovením §248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu z přezkumné činnosti soudu vyloučeno. S tímto závěrem stěžovatel zásadně nesouhlasí a tvrdí, že předmětné rozhodnutí správce daně (výzva k zaplacení daňového nedoplatku ručitelem v náhradní lhůtě) se podle §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen zákon o správě daní), dotýká přímo jeho práv a povinností. Tato výzva je podle stěžovatele rozhodnutím v daňovém řízení podle §32 zákona o správě daní a právě proto je proti ní přípustný i řádný opravný prostředek, přestože obecně proti výzvám v daňovém řízení řádný opravný prostředek možný není. Stěžovatel ve všech opravných prostředcích vznesl. námitku, že není ručitelem. Soud se tedy měl žalobou zabývat meritorně. Jestliže tak neučinil, porušil jeho ústavně zaručené základní právo na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listina), ústavně zaručené právo nemoci být nucen činit, co zákon neukládá podle čl. 2 odst. 3 Listiny a dále ústavně zaručené právo na možnost ukládání povinností toliko na základě zákona a v jeho mezích podle čl. 4 odst. 1 Listiny. Ústavní soud konstatoval, že ústavní stížnost odpovídá všem formálním požadavkům stanoveným zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a s ohledem na obsah ústavní stížnosti si vyžádal vyjádření účastníka a vedlejších účastníků řízení. Krajský soud v Brně jako účastník řízení ve svém vyjádření ze dne 14. 1. 2000 uvedl, že k tvrzenému porušení ústavních práv stěžovatele nedošlo, neboť soud se od zákonem stanoveného postupu neodchýlil. Základem pro posouzení věci je ručitelský závazek, jeho akcesorická podstata, nikoli primární daňová povinnost, jejímž nositelem je daňový dlužník. V oblasti veřejného práva (placení daní) je vztah ručení formulován v zákoně o správě daní jako subjektivní povinnost ručitele zaplatit daňový nedoplatek daňového dlužníka. Krajský soud v Brně má za to, že napadené rozhodnutí je v tomto ohledu dostatečně odůvodněno, a proto na velmi podrobné odůvodnění rozhodnutí zcela odkazuje. K tvrzenému zásahu do ústavních práv stěžovatele krajský soud uvedl, že každý, kdo se u soudu domáhá ochrany svého subjektivního práva, musí respektovat zákonem stanovený způsob jeho ochrany, v tomto případě zákonnou úpravu části páté, hlavy druhé občanského soudního řádu. Z ustanovení §248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu plyne, že z přezkumné pravomoci soudu jsou vyňata mimo jiné rozhodnutí procesní povahy. Podle ustanovení §250d odst. 3 občanského soudního řádu předseda senátu usnesením řízení zastaví, jestliže žaloba směřuje proti rozhodnutí, jež nemůže být předmětem přezkoumání soudem. Jsou-li rozhodnutí správních orgánů procesní povahy vyloučena zákonem z přezkumné pravomoci soudu, nelze zastavení řízení o žalobě v dané věci považovat za odepření soudní ochrany ve smyslu ústavně zaručených práv stěžovatele. Proto krajský soud navrhl, aby ústavní stížnost byla jako zjevně neopodstatněná odmítnuta. Finanční ředitelství v Brně jako vedlejší účastník ve svém vyjádření ze dne 9. 2. 2000 uvedlo, že stěžovatel nesouhlasí s názorem účastníka, že žalobou napadené rozhodnutí Finančního úřadu Brno-venkov, jímž se žalovaný správní orgán nedotkl práv stěžovatele, která přímo vyplývají z hmotného práva (právní stav, který tu byl před vydáním výzvy správce daně se nemění), ale zasáhl do práv daných pro vedení řízení, vedených správcem daně podle části šesté zákona o správě daní, je z přezkumné činnosti soudu ustanovením §248 odst. 2 písm. e), občanského soudního řádu, jako rozhodnutí správního orgánu procesní povahy, vyloučeno. Podle ustanovení §57 odst. 5 zákona o správě daní jsou daňový nedoplatek povinni zaplatit také ručitelé, pokud jim zákon povinnost ručení ukládá a pokud jsou k plnění této platební povinnosti správcem daně vyzváni. Proti této výzvě se může ručitel odvolat. V odvolání může ručitel namítat pouze skutečnost, že není ručitelem, nebo že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanoveném rozsahu, nebo že již bylo zaplaceno. Stěžovatel byl vyzván k plnění platební povinnosti vyplývající z institutu ručení. Vedlejší účastník se ztotožnil s právním závěrem správního soudu, že ustanovení §57 odst. 5 zákona o správě daní je systematicky zařazeno v části šesté daňové procesní normy. Rozhodnutí vydané podle citovaného ustanovení samo o sobě právní vztah správce daně a ručitele nezakládá. Je rozhodnutím, které neřeší ani neukládá hmotně právní povinnost platit daň, ale stanoví povinnost ručitele uhradit daňový nedoplatek, za předpokladu, že zákon povinnost ručení ukládá a ručitel je k plnění této povinnosti vyzván. Povinnost ručení tedy ukládá ručitelům zákon, v případě této ústavní stížnosti je to ustanovení §106 obchodního zákoníku. Pokud stěžovatel poukazuje na porušení jeho základního práva uvedeného v čl. 2 odst. 3 Listiny rozhodnutím správního soudu, má vedlejší účastník za to, že správní soud svým rozhodnutím, když usnesením zastavil řízení o přezkoumání rozhodnutí správního orgánu, nenutil stěžovatele činit něco, co zákon neukládá. Usnesení soudu pak není podle názoru vedlejšího účastníka ani v rozporu s ustanovení čl. 4 odst. 1 Listiny, neboť soud svým rozhodnutím žádnou povinnost stěžovateli neuložil. Na základě uvedených skutečností vedlejší účastník navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost zcela zamítl. Finanční úřad Brno-venkov jako vedlejší účastník se sdělením ze dne 11. 1. 1999 svého postavení vedlejšího účastníka v souladu s ustanovením §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, vzdal. Podle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků upustit od ústního jednání, nelze-li od tohoto jednání očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že citované usnesení lze vztáhnout na posouzení předmětné věci, Ústavní soud si vyžádal od účastníků řízení vyjádření, zda souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Souhlas s upuštěním od soudního jednání vyjádřili podáním ze dne 13. 4. 2000 Krajský soud v Brně a podáním ze dne 14. 4. 2000 stěžovatel. Proto Ústavní soud od ústního jednání upustil. Ústavní soud přezkoumal napadené rozhodnutí z hlediska tvrzeného porušení ústavně chráněných práv a poté dospěl k závěru, že ústavní stížnost je opodstatněná. Při posuzování opodstatněnosti ústavní stížnosti Ústavní soud vzal v úvahu jak výklad aplikovaných ustanovení citovaných právních předpisů zastávaný stěžovatelem, tak výklad zastávaný v dosavadních řízeních ve věci rozhodujících orgánů veřejné moci, a to při respektování skutečnosti, že Ústavní soud není další soudní instancí, ani vrcholem soudní soustavy a není tedy oprávněn přezkoumávat rozhodnutí obecných soudů, pokud v jejich rozhodovací činnosti současně nedošlo k zásahu do ústavně zaručených práv a svobod ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR. Ústavní soud shledal v souzené věci extrémní nesoulad mezi právními závěry Krajského soudu v Brně a vykonanými skutkovými zjištěními. Podle ustanovení §244 a dalších občanského soudního řádu přezkoumávají soudy ve správním soudnictví zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy. Podle ustanovení §57 odst. 5 zákona o správě daní se může ručitel odvolat proti výzvě k plnění platební povinnosti. V odvolání může namítat pouze skutečnost, že není ručitelem nebo že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanoveném rozsahu nebo že již bylo zaplaceno. Stěžovatel ve svém odvolání ze dne 7. 9. 1998 uvedl, že není ručitelem, uvedl tedy zákonný důvod pro odvolání. Jak již bylo shora uvedeno, nadřízený správní orgán odvolání zamítl a následně Krajský soud v Brně k podané žalobě na přezkum tohoto rozhodnutí řízení zastavil. V případě rozhodnutí instančně vyššího správce daně jde vždy o posouzení právních a skutkových okolností případu, které se týkají i postavení osoby zúčastněné na řízení z hlediska namítaného ručení (případně tvrzení, že ručitelem není). Rozhodnutí o povolení přezkumu musí pečlivě zvážit dodržení zákonnosti rozhodnutí a zejména i skutkový stav v podobě existence skutečností, které alespoň naznačují, že ten, kdo je označen za ručitele, jím být nemusí. Pokud by instančně vyšší správce daně nepřihlédl k porušení právního předpisu, tedy podstatné vadě řízení, nebo k tomu, že skutkové okolnosti alespoň nasvědčují, že ten, kdo je označen za ručitele, jím nemusí být, zůstal by při extenzívním výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" stěžovatel v tomto řízení bez soudní ochrany, která je mu Listinou v čl. 36 odst. 1 a 2 zaručena. Porušení základních práv a svobod takto: spočívalo v neposkytnutí soudní ochrany, když Krajský soud v Brně se přidržel výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" v rozsahu, který vedl k namítanému zásahu do základních práv a svobod stěžovatele. Je věcí obecného soudu, aby zvážil, zda ke zkrácení práv skutečně došlo a zda rozhodnutí instančně vyššího správce daně skutečně odpovídá zákonu a zda skutečně zde nejsou okolnosti, které by je vedly k nesprávnému označení ručitele. V posuzované věci tak bylo extenzivní interpretací pojmu správního rozhodnutí procesní povahy podle ustanovení §248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu vyloučeno přezkoumání rozhodnutí, týkajícího se základního práva domáhat se stanoveným postupem svého hmotného práva u jiného orgánu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny. Za tohoto stavu věci proto Ústavnímu soudu nezbylo, než napadené rozhodnutí Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, čj. 29 Ca 25/99-32, zrušit /§82 odst. 1,3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb./. Vzhledem k tomu, že Ústavní soud zrušil napadené rozhodnutí pro rozpor s čl. 36 Listiny základních práv a svobod, nezabýval se již též tvrzeným rozporem tohoto rozhodnutí s čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. května 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:2.US.544.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 544/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 67/18 SbNU 101
Populární název K Ústavě odpovídajícímu výkladu pojmu "správní rozhodnutí procesní povahy" podle §248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu
Datum rozhodnutí 10. 5. 2000
Datum vyhlášení 7. 6. 2000
Datum podání 2. 12. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Cepl Vojtěch
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §57 odst.5
  • 99/1963 Sb., §248 odst.2 písm.e
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík daň/nedoplatek
správní soudnictví
rozhodnutí procesní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-544-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 33825
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28