infUs2xVecEnd, infUsVec2, errUsDne, infUsKratkeRadky-229-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12.04.2000, sp. zn. II. ÚS 559/99 [ nález / PROCHÁZKA / výz-3 ], paralelní citace: N 57/18 SbNU 39 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:2.US.559.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Ke zrušení usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jímž bylo zrušeno usnesení zastupitelstva obce

Právní věta Ústavní soud posoudil právní charakter napadeného usnesení Poslanecké sněmovny. Dovodil, že jde o zrušovací akt orgánu, t. j. Poslanecké sněmovny, který k němu nemá žádnou pravomoc. Pro tento svůj akt nemá právní oporu v Ústavě ani v jiném právním předpisu; příslušná ustanovení §62 resp. §62a zákona o obcích byla derogována dnem účinnosti Ústavy, t. j. 1. ledna 1993 na základě zásady lex posterior derogat priori; zde dokonce je derogujícím zákonem Ústava. Právní akt vydaný nepříslušným úřadem (orgánem) je v právní teorii nazýván absolutně zmatečným právním aktem - jde o paakt, který nikoho nezavazuje. V normativním světě se jeví jako neexistující, a proto striktně vzato jej nelze ani rušit - je to ne-norma. Možnost vydat deklaratorní nález (rozhodnutí), že jde o případ nulity, náš právní řád nezná. Právní praxe i teorie však dospěly k závěru, že je velmi obtížná interpretace těchto aktů a volili v jisté a rozumné míře v zájmu efektivnosti dohledu nad zákonností možnost napadat (v daném případě zákazem) i takové právně neexistentní normy (Zemský zákon č. 7 ze dne 16. dubna 1864). Nejde totiž o akt týkající se projednávaného případu. Svým významem jej daleko přesahuje, neboť Poslanecká sněmovna stále považuje a v minulosti i považovala - byť proti Ústavě - za zákonné rušit opatření v samostatné působnosti obcí na návrh přednostů okresních úřadů.

ECLI:CZ:US:2000:2.US.559.99
sp. zn. II. ÚS 559/99 Nález Ústavní soud rozhodl v senátu o návrhu 1) Zastupitelstva města Ú. a 2) Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N., zastoupených JUDr. P. T., na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ze dne 13. října 1999 č. 457 (17. schůze), takto: V usnesení Poslanecké sněmovny ze dne 13. října 1999 č. 457 se zrušuje část II., kterou bylo zrušeno usnesení Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N. č. Z/69/98 ze dne 15. 9. 1998. V ostatním se návrh zamítá. Odůvodnění: Dne 9.12.1999 obdržel Ústavní soud ústavní stížnost 1) Zastupitelstva města Ú., 2) Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N. proti usnesení Poslanecké sněmovny PČR č. 457 ze dne 13. října 1999 s návrhem na zrušení ustanovení §62 a 62a zákona č. 367/1990 Sb. o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích"). Stěžovatelé ve svém podání vylíčili stručně skutkovou podstatu své stížnosti a rozebrali právní důvody, jimiž svou stížnost podpírají. Zejména zdůrazňují, že usnesením Poslanecké sněmovny bylo porušeno právo na samosprávu, zaručené územním samosprávným celkům v čl. 8 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), které je rovněž vyjádřeno a vymezeno v §13 odst. 1 a 2, §14 odst. 1 a 2 zákona o obcích. Dovozují, že rozhodnutí o realizaci stavebních úprav v Matiční ulici zcela nepochybně patří do samostatné působnosti obce a jakýkoli zásah do této samosprávné působnosti je možný jen, vyžaduje-li to ochrana zákona a jen způsobem stanoveným zákonem (čl. 101 odst. 4 Ústavy). Proto mají stěžovatelé za to, že státní moc - v daném případě moc zákonodárná - postupovala v rozporu s tímto ustanovením Ústavy a že zrušení usnesení Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N. Poslaneckou sněmovnou bylo neústavním zásahem do činnosti územního samosprávného celku. Své názory a argumenty pak stěžovatelé podporují citací argumentů právních teoretiků. Protože spolu s ústavní stížností byl podán i návrh na zrušení ustanovení §62 a 62a zákona o obcích, II. senát Ústavního soudu usnesením ze dne 11. ledna 2000 sp. zn. II.ÚS 559/99 řízení o ústavní stížnosti přerušil podle ustanovení §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a návrh na zrušení §62 a §62a zákona o obcích, postoupil plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy. Věc byla zapsána pod sp. zn. Pl.ÚS 1/2000. Nálezem pléna Ústavního soudu ze dne 5. dubna 2000 bylo v této části návrhu rozhodnuto tak, že části ustanovení §62 a §62a zákona o obcích, pokud stanovily kompetenci České národní rady k nápravě nesprávných opatření, se ruší. Po odpadnutí překážky (§63 zák. č. 182/1993 Sb., ve vztahu k §111 odst. 2 in fine občanského soudního řádu) může senát pokračovat v řízení. Ve vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ze dne 11. 2. 2000 k návrhu na zrušení napadeného usnesení je uvedeno, že stěžovatelé podání stížnosti proti usnesení Poslanecké sněmovny odůvodňují tvrzením, že přijatým usnesením bylo porušeno zaručené právo územního samosprávného celku na samosprávu a dále, že došlo k nezákonnému zásahu státu do činnosti územních samosprávných celků (čl. 101 odst. 4 Ústavy). Ve své argumentaci pak dále vytýkají přijatému usnesení, že nebylo odůvodněno a zveřejněno ve Sbírce zákonů, že nebylo obci doručeno, že zástupce obce neměl možnost se k věci před Poslaneckou sněmovnou vyjádřit a že veškeré stavební úpravy provedené podle zmíněného usnesení již byly před jeho zrušením provedeny na základě stavebních předpisů. Usnesení Poslanecké sněmovny č. 457, jehož zrušení se navrhovatelé domáhají, sestává z pěti částí a celkem devíti výroků. Jedná se o usnesení, které Poslanecká sněmovna přijala dne 13. října 1999 při svém řádném jednání v rámci své 17. schůze. Zásady jednání Poslanecké sněmovny se řídí zákonem č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Pokud se jedná o posouzení věci, která je předmětem stížnosti, tedy zrušení rozhodnutí Poslanecké sněmovny ve věci nápravy nesprávného opatření, tato se přímo týká výroku v bodě II. napadeného usnesení, kterým Poslanecká sněmovna cit.:" ruší usnesení Zastupitelstva městské části Ú. - N. č. Z/69/98 ze dne 15. 9. 1998". Je třeba zde poukázat na to, že navržený petit zní na zrušení celého usnesení č. 457. Proto nelze v daném případě otázku posouzení a rozhodnutí zúžit pouze na její jediný bod, týkající se právě samotného tzv. rozhodnutí ve věci pozastaveného usnesení, ale i na další Poslaneckou sněmovnou schválené výroky dotyčného usnesení tak, jak je to navrhováno v ústavní stížnosti. S poukazem na shora uvedené se ponechává na dalším postupu řízení, zda navrhovatelé budou skutečně trvat na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny v celém jeho rozsahu, nebo zda budou směřovat své úsilí ve shodě s obsahem stížnosti ke zrušení pouze té části usnesení, která se týká tzv. rozhodnutí ve věci podle merita věci samotné. V každém případě je nutno říci, že každé rozhodnutí Poslanecké sněmovny je vždy vyjádřením názoru určité většiny jejich členů hlasováním a že taková rozhodnutí nelze opatřit jednoznačným zdůvodněním. Výsledek hlasování je vždy určitou množinou hlasů poslanců - jejich vyjádření souhlasu či nesouhlasu - když pohnutky mohou být u každého poslance zcela jiné. Navíc je třeba zdůraznit, že ve shodě s čl. 26 Ústavy poslanec není při výkonu mandátu vázán žádnými příkazy (na rozdíl od soudce, který je podle čl. 95 odst. 1 Ústavy vázán zákonem). Jde-li o námitku navrhovatelů ohledně nezveřejnění schváleného usnesení ve Sbírce zákonů, takový postup podle našeho mínění nemá oporu v právní úpravě; pokud se jedná o další námitky ohledně postupu ve věci, je třeba říci, že procesní postup není nijak upraven (na rozdíl od běžných procesních předpisů například v řízení soudním apod.), a ani z dikce stávající úpravy přímo nevyplývá, že by se mělo jednat o jakousi analogii řízení. Zákon pouze bez dalšího hovoří o tom, že věc bude předložena do 30 dnů od pozastavení Poslanecké sněmovně k rozhodnutí. V závěru svého vyjádření Poslanecká sněmovna vyslovila stanovisko, že zákonodárný sbor jednal při projednávání uvedené věci v přesvědčení, že přijaté usnesení není v přímém rozporu s Ústavou a že právní úprava je v souladu s tehdejší ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem. Ponechala na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil ústavnost napadeného usnesení Poslanecké sněmovny a dotyčných ustanovení zákona a vydal příslušné rozhodnutí. Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření ze dne 26. ledna 2000 se vyjadřoval pouze k návrhu na zrušení §62 a §62a zákona o obcích. Protože otázka pasivní legitimace navrhovatelů, jakož i přípustnost ústavní stížnosti byla řešena v nálezu Pl.ÚS 1/2000 ze dne 5. 4. 2000, přistoupil senát k projednání návrhu na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny č. 457 ze 17. schůze dne 13. října 1999. Celé usnesení Poslanecké sněmovny zní : Poslanecká sněmovna I.konstatuje, že 1.Zastupitelstvo městské části Ú. - N. s úmyslem odstranit problémy v občanském soužití rozhodlo ve své samostatné působnosti svým usnesením č. Z/69/98 ze dne 15. 9. 1998 o záměru vystavět dětské hřiště, chodníky a oplocení v Matiční ulici, 2.o vlastní stavbě oplocení se rozhoduje ve správním řízení a o tom není Poslanecká sněmovna oprávněna se usnášet, 3.stavba oplocení již není otázkou práva. Stala se nepravdivým symbolem o stavu české společnosti, zejména pokud jde o ochranu práv menšin. Oplocení v Matiční ulici je těmi, jejichž byty mělo oddělit od nejbližší komunikace, chápáno jako snižování jejich lidské důstojnosti, a proto se tato stavba stala ve veřejném mínění doma i v zahraničí zkresleným symbolem rasové diskriminace; II.ruší usnesení Zastupitelstva městské části Ú. - N. č. Z/69/98 ze dne 15. 9. 1998; III.je si vědoma existence etnických a sociálních konfliktů, jejichž vyřešení vyžaduje vyvážený přístup a je připravena se na něm aktivně podílet; IV.vyzývá 1.Zastupitelstvo městské části Ú. - N., aby pokračovalo v jednání se zástupci vlády s úmyslem vyřešit stávající konflikt, 2.vládu, aby se situací v Matiční ulici vážně zabývala a vynaložila veškeré možné úsilí k nalezení řešení existujícího konfliktu při nezbytném respektu k lidským a občanským právům všech obyvatel dotčené lokality. Zároveň, aby vyvinula potřebnou aktivitu k vytváření pravdivého obrazu České republiky v zahraničí. 3.všechny zúčastněné strany k dodržování zákona; V.důrazně žádá vládu, aby jmenovala svého nového zástupce a okamžitě jeho prostřednictvím zahájila nové jednání se všemi zúčastněnými stranami konfliktu. Z výpisu usnesení z jednání Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N. ze dne 15. 9. 1998 je přesné znění usnesení č. Z/69/98 toto : Výpis usnesení z jednání Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N., které se konalo dne 15. 9. 1998 od 15,00 hodin v restauraci "Na Skalce", v prostorách obřadní síně usnesení č. Z/69/98 Stavební úpravy v ulici Matiční - dětské hřiště a oplocení Zastupitelstvo městského obvodu Ú. - N. projednalo předloženou zprávu a souhlasí s realizací stavebních úprav v ulici Matiční ve smyslu důvodové zprávy dle finančních možností v následujícím pořadí jednotlivých stavebních úprav : -dětské hřiště -chodníky, oplocení (1,8 m) -oplocení (1,5 m) a nové vchody Ing. P. T. starosta Ústavní soud, jak je uvedeno v odůvodnění jeho nálezu Pl.ÚS 1/2000, byl nucen pro své rozhodnutí posoudit právní charakter napadeného usnesení Poslanecké sněmovny. Dovodil, že jde o zrušovací akt orgánu, t. j. Poslanecké sněmovny, který k němu nemá žádnou pravomoc. Pro tento svůj akt nemá právní oporu v Ústavě ani v jiném právním předpisu; příslušná ustanovení §62 resp. §62a zákona o obcích byla derogována dnem účinnosti Ústavy, t. j. 1. ledna 1993 na základě zásady lex posterior derogat priori; zde dokonce je derogujícím zákonem Ústava. Právní akt vydaný nepříslušným úřadem (orgánem) je v právní teorii nazýván absolutně zmatečným právním aktem - jde o paakt, který nikoho nezavazuje. V normativním světě se jeví jako neexistující, a proto striktně vzato jej nelze ani rušit - je to ne-norma. Usnesení Poslanecké sněmovny ze dne 13. října 1999 je též výslednicí předcházejících normativně zcela pochybných aktů. Jde o usnesení vlády České republiky č. 505/1999 z 26. 5. 1999 čl. IV, dávající pokyn přednostovi Okresního úřadu v Ú. předložit tuto věc v případě nezjednání nápravy Zastupitelstvem města Ú. k rozhodnutí Poslanecké sněmovně a dále jde o předložení návrhu přednostou Okresního úřadu v Ú. na zrušení usnesení Zastupitelstva městského obvodu Ú.-N. k rozhodnutí Poslanecké sněmovny České republiky, které jsou v rozporu s Ústavou. Usnesení Poslanecké sněmovny o zrušení dotčeného usnesení bylo publikováno a poté široce komentováno a medializováno doma i za hranicemi. Možnost vydat deklaratorní nález (rozhodnutí), že jde o případ nulity, náš právní řád nezná. Právní praxe i teorie však dospěly k závěru, že je velmi obtížná interpretace těchto aktů a volili v jisté a rozumné míře v zájmu efektivnosti dohledu nad zákonností možnost napadat (v daném případě zákazem) i takové právně neexistentní normy (Zemský zákon č. 7 ze dne 16. dubna 1864). Bližší zdůvodnění je obsaženo v nálezu Ústavního soudu Pl.ÚS 1/2000. Nejde totiž o akt týkající se jen tohoto případu. Svým významem jej daleko přesahuje, neboť Poslanecká sněmovna stále považuje a v minulosti i považovala - byť proti Ústavě - za zákonné rušit opatření v samostatné působnosti obcí na návrh přednostů okresních úřadů. V období od 1. ledna 1997 do dnešní doby tak rozhodovala o 4 usneseních a jednom opatření podle již zmiňovaných a derogovaných ustanovení §62 a §62a zákona o obcích. Celé usnesení Poslanecké sněmovny č. 457 je značně nekonzistentní. Jeho části sub. I.,III., IV., V. mají pouze deklarativní a politický význam bez zavazujícího účinku pro obec. Nejsou autoritativním aktem, který by závazným způsobem upravoval nebo zakládal právní poměry tak, že by takový projev byl schopen právní moci. Proto v této části musel být návrh ústavní stížnosti zamítnut : Ke zrušení části II., byť se jednalo o nulitní akt, dochází v důsledku porušení ústavních kompetencí, a to zvláště čl. 8 a 15 Ústavy. Jinak by to vytvářelo nežádoucí a neúnosný vliv na právní povědomí společnosti, zejména na představy o kompetencích Parlamentu. Přitom je naprosto nutné zcela odmítnout jakékoli spojování této argumentace s hodnocením obsahu usnesení Zastupitelstva městského obvodu Ú. - N. i jeho provádění. Nejde vůbec o obsah onoho zrušeného usnesení, ten je při právním posuzování usnesení Poslanecké sněmovny zcela irelevantní - jde o to, že žádný orgán v tomto státě, byť jeden z nejvyšších, si nesmí osvojovat pravomoc, která mu nepřísluší. Bylo by to porušení zásad právního státu : nikdo nesmí zasáhnout do práv a svobod jiného, ať jde o fyzickou či právnickou osobu nebo o samosprávu jinak, než na ochranu zákona a jen způsobem, který stanoví zákon. To je ratio legis všech těchto úvah o možnostech zrušit napadené usnesení Poslanecké sněmovny. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:2.US.559.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 559/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 57/18 SbNU 39
Populární název Ke zrušení usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jímž bylo zrušeno usnesení zastupitelstva obce
Datum rozhodnutí 12. 4. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 9. 12. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O komunálních stížnostech dle čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Městský obvod Ústí nad Labem-Neštěmice
OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Ústí nad Labem
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 8, čl. 15
Ostatní dotčené předpisy
  • 367/1990 Sb., §13 odst.1, §13 odst.2, §14, §62, §62a
  • 90/1995 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
Věcný rejstřík působnost/samostatná
akt/nicotný (paakt)
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-559-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 33842
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28