ECLI:CZ:US:2000:2.US.59.99
sp. zn. II. ÚS 59/99
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci navrhovatelky společnosti H., s. r.o., o ústavní stížnosti proti usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 16. 12. 1998, čj. 10 Ca 344/98-8, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích jako účastníka řízení a Městského úřadu v Třeboni jako vedlejšího účastníka, takto:
Usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 16.
12. 1998, č.j. 10 Ca 344/98-8 a rozhodnutí Městského úřadu
v Třeboni ze dne 8. 8. 1997, č.j. výst. 656/1186/97, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatelka se svým návrhem domáhá, s odvoláním na porušení
čl. 11 odst. 3 a čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen Listina), zrušení v záhlaví uvedeného rozhodnutí
krajského soudu, neboť tento soud tím, že zastavil řízení, odmítl
stěžovatelce právo na soudní ochranu před zvůlí správního orgánu.
Žalobou se stěžovatelka domáhala ochrany svých práv proti
rozhodnutí Městského úřadu v Třeboni ze dne 8. 8. 1997, čj. výst.
656/1186/97, kterým byla ve sloučeném územním a stavebním řízení
povolena stavba ordinace a bytu stavebníku MUDr. J. B. (dále jen
stavebník). Stěžovatelka již v předchozím řízení, které bylo
z podnětu stavebníka zastaveno, uplatnila jako vlastník sousedního
pozemku a účastník stavebního řízení námitky proti projektu,
nerespektujícímu technické podmínky stavby vymezené obecně
závaznými předpisy, což by se v případě realizace stavby dotýkalo
jejích oprávněných zájmů a práv. Podle jejího názoru správní orgán
o téže věci za zcela nezměněných podmínek a beze změny vadného
projektu v tomto sloučeném řízení ji záměrně jako účastníka řízení
pominul a tím ji zbavil možnosti uplatnit proti rozhodnutí
správního orgánu řádné opravné prostředky, neboť o nově
probíhajícím řízení nevěděla, a rozhodnutí správního orgánu
o umístění a povolení stavby tak nabylo právní moci již v prvním
stupni. Tvrzení stavebního úřadu, že nemohla být coby stěžovatelka
účastníkem sloučeného územního a stavebního řízení, neboť prodejem
úzkého pruhu pozemku stavebníka na hranicích s jeho nemovitostí
přestala být bezprostředním sousedem, považuje za účelovou
a scestnou. Navíc správní orgán nemá právo libovolně a v rozporu
se zákonem zužovat okruh účastníků řízení. Pokud jde o závěr
krajského soudu, že není účastníkem řízení, stěžovatelka se
domnívá, že je v rozporu s ustanovením §34 odst. 1 zák. č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (dále i jen
stavební zákon). Nesouhlasí dále s názorem soudu, že v řízení se
nelze dovolávat principů správního řádu, neboť byl uplatněn
zvláštní předpis, tj. stavební zákon. V ústavní stížnosti dále
namítá nesprávnost tvrzení, že rozhodnutí o umístění stavby
a o stavebním povolení se nedotýkají jejích práv, a nesouhlasí ani
s argumentací soudu, dle které překážkou dovolání se práva je
nevyčerpání všech opravných prostředků, když jí jejich použití
bylo znemožněno postupem správního orgánu. Dle názoru stěžovatelky
může žalobu podat i osoba, se kterou nebylo ve správním řízení
jednáno jako s účastníkem, ač s ní jako s účastníkem jednáno být
mělo.
Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost spolu s připojeným
spisem Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp.zn. 10 Ca
344/98, včetně připojeného rozhodnutí Městského úřadu v Třeboni,
odboru výstavby, ze dne 6. 2. 1997, čj. výst. 340/608/97,
i rozhodnutí téhož orgánu ze dne 8. 8. 1997,
čj. výst. 656/1186/97. Prvně uvedeným rozhodnutím městský úřad na
návrh stavebníka územní řízení zastavil. Druhým z citovaných
rozhodnutí městský úřad povolil stavbu "ordinace všeobecné
chirurgie a bytu lékaře" na pozemku parc. č. 1851/12 - 159/1 v k.
ú. Chlum u Třeboně. Proti tomuto rozhodnutí o povolení stavby
podala stěžovatelka žalobu.
Krajský soud v daném případě zjistil, že nejsou splněny
předpoklady ani pro přezkum napadeného rozhodnutí, neboť proti
němu nebyl podán opravný prostředek, ani pro stanovení povinnosti
správnímu orgánu dodatečně doručit své rozhodnutí stěžovatelce.
Krajský soud přitom v odůvodnění rozhodnutí uvedl, jakými úvahami
se při posuzování sporné skutečnosti řídil, tj. zda stěžovatelka,
ačkoliv nebyla bezprostředním mezujícím sousedem ve sloučeném
stavebním a územním řízení, měla být účastníkem správního řízení,
a uvedl, které právní normy na případ aplikoval (tj. zejména
ustanovení §34 odst. 1 a §59 odst. 1 stavebního zákona), přičemž
dospěl k závěru, že stěžovatelka nemohla být účastníkem stavebního
řízení, neboť nebyla mezujícím sousedem, který by mohl být
předpokládanou stavbou dotčen ve svých právech. Stavební řád
ustanovením §140 vylučuje pro určení okruhu účastníků použití
zák. č. 71/1967, o správním řízení (správní řád), a proto se
na stěžovatelku nevztahuje ustanovení §14 odst. 1 správního řádu,
dle kterého se práva účastníka řízení může dovolávat i ten, kdo je
dotčen ve svých zájmech (nikoliv jen právech), kterým však podle
platné právní úpravy nelze poskytnout ochranu soudní cestou
prostřednictvím správní žaloby.
K výzvě Ústavního soudu podal své vyjádření Krajský soud
v Českých Budějovicích jako účastník řízení a navrhl odmítnutí
ústavní stížnosti s tím, že v daném případě byly dány předpoklady
pro postup podle ustanovení §250d odst. 3 o.s.ř., neboť bylo
napadeno rozhodnutí, které nemohlo být soudem přezkoumáno.
Ve vyjádření dále zopakoval argumenty, které použil v odůvodnění
napadeného usnesení.
Městský úřad v Třeboni se k ústavní stížnosti nevyjádřil
a stejně jako krajský soud a stěžovatel vyjádřil souhlas
s upuštěním od ústního jednání.
Podstatou ústavní stížnosti je nesouhlas stěžovatelky s tím,
že se krajský soud nezabýval její žalobou proti rozhodnutí
správního orgánu meritorně, neboť nebyla přizvána jako účastnice
k územnímu a stavebnímu řízení, a nesouhlasí s vymezením okruhu
osob, které mohou být účastníky takového řízení.
Ústavní stížnost je důvodná.
Podle ustanovení §34 odst. 1 zák. č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění platném ke
dni rozhodnutí správního orgánu, jsou účastníky územního řízení
navrhovatel a organizace či občané, jejichž vlastnická nebo jiná
práva k pozemkům nebo stavbám včetně sousedních pozemků a staveb
mohou být rozhodnutím přímo dotčena. Účastníky stavebního řízení
pak jsou dle §59 tohoto zákona stavebník, jakož i organizace
a občané, kteří mají vlastnická nebo jiná práva k sousedním
pozemkům nebo stavbám a jejichž práva, právem chráněné zájmy nebo
povinnosti, mohou být stavebním povolením dotčeny. Praxe se
v době vydání napadeného rozhodnutí klonila k tomu, že "sousedem"
je pouze vlastník či uživatel tzv. mezujícího pozemku (srov. např.
rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22 Ca 104/94,
publikovaný v časopise Správní právo 4/95, z něhož plyne, že
"sousedním pozemkem" ve smyslu §34 odst. 1 stavebního zákona je
pouze pozemek, který má společnou hranici s pozemkem, jehož se
územní rozhodnutí týká). Na této interpretaci pojmu "sousední
pozemek" je založeno také napadené rozhodnutí. Žaloba stěžovatelky
tak byla zamítnuta, neboť nebyla účastníkem stavebního řízení
a nemohla tak ani využít řádné opravné prostředky.
K problematice výkladu pojmu "sousední pozemek" se vyjádřil
Ústavní soud již ve svém nálezu, sp. zn. Pl. ÚS 19/99, kterým bylo
zrušeno ustanovení §139 písm. c) stavebního zákona. Uvedené
ustanovení, zavedené do stavebního zákona jeho novelou, zák. č.
83/1998 Sb., obsahovalo legální definici pojmu "sousední pozemky
a stavby na nich". V odůvodnění citovaného nálezu Ústavní soud mj.
uvádí, že: "uzavřená legální definice absolutně vylučující možnost
pojmout za účastníky řízení i vlastníky jiných sousedních pozemků
než pozemků majících společnou hranici s pozemkem, který je
předmětem řízení (tedy i vlastníky pozemku "za potokem", "za
cestou", "za zjevně bagatelním co do výměry vklíněným pozemkem ve
vlastnictví jiné osoby"), jejichž práva mohou být dotčena, omezuje
prostor pro správní uvážení správních orgánů tam, kde je zjevné,
že i přes neexistenci společné hranice mohou být práva
"nemezujícího" souseda dotčena." V předmětném nálezu Ústavní soud
dále vyslovil, že posouzení otázky, kdo je účastníkem řízení, tedy
osobou, která očividně může být rozhodnutím vydávaným ve správním
řízení dotčena ve svých právech, bude vždy věcí individuálního
posouzení, a to jak při rozhodování stavebních úřadů, tak i při
rozhodování o přezkoumávání těchto rozhodnutí v rámci správního
soudnictví.
Pokud jde o přezkoumávané rozhodnutí krajského soudu, Ústavní
soud zaujal obdobný přístup. Jak již bylo výše uvedeno, mezi
předmětnými pozemky nyní tvoří hranici zjevně bagatelní co do
výměry (cca 3 metry) vklíněný pozemek ve vlastnictví jiné osoby
(rodičů stavitele). Jeví se v této souvislosti vhodným odkázat
i na předválečnou judikaturu; ta vyvozovala, že účastníkem
stavebního řízení je nikoli jen "mezující" soused, ale i "dotyčný
(interesovaný)" soused, jehož individuálních práv a zájmů se
stavba dotýká, tedy i např. majitel nemovitostí vzdálenějších
(srov. Boh. A 14314/38, v tomto případě oddělovala pozemek
stěžovatele od stavby cesta 4 metry široká). Není tedy rozhodující
existence fyzické hranice mezi pozemkem stavebníka a stěžovatele,
ale možnost, že i přes jistou, bagatelní vzdálenost může dojít
k porušení či ohrožení stěžovatelových práv. Podobný závěr by bylo
třeba vyslovit i v daném případě, tím spíš, že stěžovatelka
přestala být "sousedem", a tím i účastnicí původního řízení jen na
základě toho, že stavitel odprodal třímetrový pruh pozemku svým
rodičům. V důsledku toho se stěžovatelkou nebylo jednáno jako
s účastnicí, ona tak neměla možnost uplatňovat opravné prostředky,
rozhodnutí správního orgánu tudíž nabylo právní moci v prvním
stupni a soud musel žalobu zamítnout, neboť skutečně nebyly
(a nemohly být) splněny formální předpoklady pro její přípustnost
(vyčerpání opravných prostředků, žaloba podaná ve lhůtě).
Dalším aspektem, který Ústavní soud vzal v úvahu, je
"očividnost" možné dotčenosti práv stěžovatele. Pozemek, tvořící
nyní hranici mezi pozemkem stavebníka a stěžovatele, vznikl
odprodejem části stavitelova pozemku osobám blízkým (rodičům
stavitele). Ústavní soud má za to, že nelze vyloučit společné
zájmy stavebníka a osob blízkých na straně jedné, a tím
i eventuální dotčení práv stěžovatele na straně druhé.
V obdobných případech obecně nelze vyloučit ani obcházení zákona.
Tím spíše je pak třeba, aby taková osoba byla přizvána jako
účastník k řízení, v němž by svá práva mohla hájit.
Ústavní soud dospěl k závěru, že došlo k porušení práva
obrátit se na soud, aby přezkoumal zákonnost rozhodnutí správního
orgánu, zakotvené v čl. 36 odst. 2 Listiny. Tím, že správní orgán
nezacházel se stěžovatelkou jako s účastnicí, ačkoli očividně
mohla být rozhodnutím vydávaným ve stavebním řízení dotčena ve
svých právech, a to i v právech ústavně chráněných, jako je právo
na pokojné užívání majetku, vyřadil ji z možnosti obrátit se
k ochraně svých práv na soud.
Pokud jde o namítané porušení vlastnického práva, chráněného
čl. 11 Listiny, Ústavní soud konstatuje, že samotným procesním
rozhodnutím krajského soudu nemohlo být porušeno, když navíc
i stěžovatelka toto porušení provedením zamýšlené stavby
předpokládá až do budoucna.
Na základě uvedených skutečností Ústavní soud dle §82 odst.
3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 16. 12.
1998, č.j. 10 Ca 344/98-8 zrušil. Z důvodu procesní ekonomie
Ústavní soud zrušil i rozhodnutí Městského úřadu v Třeboni ze dne
8. 8. 1997, č.j. výst. 656/1186/97.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 3. srpna 2000