infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-123-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.01.2000, sp. zn. III. ÚS 274/99 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 6/17 SbNU 43 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:3.US.274.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Použití analogie ve správním soudnictví

Právní věta Jestliže Ústavní soud v řízení o ústavní stížnosti zjistí, že v řízení před obecným soudem žalovaným nemůže být správní orgán uvedený v žalobě, protože není orgánem, který rozhodoval v posledním stupni správního řízení (§250 odst. 4 o. s. ř.), Ústavní soud nemůže postupovat per analogiam ve smyslu ustanovení §94 odst. 2 o. s. ř. a nemůže zavázat obecný soud, aby po zrušení jeho rozhodnutí Ústavním soudem vydal usnesení, jímž by do řízení přibral příslušný správní orgán jako účastníka řízení.

ECLI:CZ:US:2000:3.US.274.99
sp. zn. III. ÚS 274/99 Nález Ústavní soud rozhodl dne 13. 1. 2000 v ústním jednání a v senátě ve věci stěžovatelky Č. s., a. s., zastoupené Mgr. J. P., advokátem, za účasti vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Ústí nad Labem, zastoupeného JUDr. J. S., proti usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 1. dubna 1999, sp. zn. 15 Ca 73/99, týkající se přezkumu správního rozhodnutí, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Ústavní stížností, podanou včas (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona) a co do formálních náležitostí ve shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34 odst. 1, 2, §72 odst. 1 písm. a), odst. 4 zákona], napadla stěžovatelka pravomocné usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 1. dubna 1999 (15 Ca 73/99-9) a s odkazem na nález Ústavního soudu ze dne 18. června 1997 vydaný ve věci II. ÚS 86/96 (publ. in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 8., vydání 1., č. 79, Praha 1998) - tvrdila, že tímto rozhodnutím označený obecný soud jako orgán veřejné moci porušil její ústavně zaručené právo plynoucí z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod; podle odůvodnění ústavní stížnosti stalo se tak tím, že označený obecný soud rozhodující o žalobě stěžovatelky proti Finančnímu úřadu v Roudnici nad Labem v režimu správního soudnictví s odkazem na ust. §250 odst. 4 o. s. ř. řízení zastavil, přestože v intencích dříve označeného nálezu Ústavního soudu měl ex officio "přibrat do řízení jako účastníka řízení příslušný správní orgán" (sc. Finanční ředitelství v Ústí nad Labem jako správní orgán, který ve věci rozhodl v druhém stupni jako orgán odvolací). Stěžovatelka proto navrhla, aby Ústavní soud svým nálezem ústavní stížností napadené rozhodnutí obecného soudu zrušil. Krajský soud v Ústí nad Labem, jako účastník řízení, se k výzvě Ústavního soudu (§42 odst. 4 zákona) k ústavní stížnosti vyjádřil podáním předsedy senátu, z něhož napadené rozhodnutí vzešlo (§30 odst. 3 zákona); odmítl v něm tvrzení ústavní stížnosti, zdůraznil - mimo jiné - že "žaloba stěžovatelky směřovala jednoznačně proti rozhodnutí, jež jako rozhodnutí správního orgánu prvého stupně nemůže být v tomto případě předmětem přezkoumávání soudem" a navrhl, aby posuzovaná ústavní stížnost byla zamítnuta. Vedlejší účastník řízení se k věci písemně nevyjádřil a u ústního jednání dne 30. září 1999 navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Právní věta nálezu druhého senátu Ústavního soudu (II. ÚS 86/96), jehož se stěžovatelka dovolávala zní: Pro obecný soud vyplývá ze zákona povinnost zkoumat nejen zda je napadené správní rozhodnutí přezkoumatelné soudem, ale současně je jeho povinností zkoumat, kdo je v takovém postavení, že jej zákon označuje za účastníka řízení. V případě, že kasační soud zjistil, že žalovaným nemůže být správní orgán uvedený v návrhu, neboť není orgánem, který rozhodoval v posledním stupni podle ustanovení §250 odst. 4 občanského soudního řádu, měl postupovat per analogiam v souladu s ustanovením §94 odst. 2 o. s. ř., tj. vydat usnesení, kterým by přibral příslušný správní orgán do řízení jako jeho účastníka. Je věcí soudu, aby k těmto náležitostem přihlížel kdykoli v průběhu řízení. Protože III. senát Ústavního soudu,v souvislosti s rozhodováním o posuzované ústavní stížnosti dospěl k názoru odchylnému od názoru vyjádřeného v označeném nálezu, předložil takto: vzniklou otázku k posouzení plénu Ústavního soudu (§23 zákona) s odůvodněním, že a) pokud je analogie v procesním právu vůbec namístě, nelze její aplikaci zaměňovat zákonem definované procesní instituty, resp. v dané věci (ústavním nálezem) přikazovat obecným soudům, aby analogií se znaky zřetelné promiskuity zasahovaly do procesního postavení účastníků (do jejich procesní volby), b) v posuzované věci je nadto analogie z povahy věci nepřípustná; třetí definice účastníků podaná občanským soudním řádem (§94) míří především na případy, kdy řízení před obecným soudem bylo zahájeno bez návrhu (§94 odst. 1 o. s. ř.), a to se zřetelně vysloveným předpokladem, že obecným soudem ex officio přibraný účastník nenahradí v řízení již jsoucího účastníka, ale že v zákonem založeném společenství bude vystupovat vedle něho, když za práva a povinnosti pokládají se také ta, která se ve výroku rozhodnutí neprojeví, ačkoli jsou jím dotčena (Bureš - Drápal: Občanský soudní řád - komentář); míří tedy uvažovaná třetí definice účastníků takřka výlučně na řízení nesporná a z nich převážně na řízení opatrovnická, v nichž kontradiktornost řízení (v postavení účastníků) je výrazně snížena, c) aktivní (pasivní) legitimace účastníků v již zahájeném řízení je podle konstrukce třetí definice účastníků nesporná (. soud přibere do řízení.), a proto tuto zákonnou definici analogií nelze rozšířit natolik, aby ve své podstatě a důsledcích zasáhla do procesního institutu přistoupení a záměny účastníků (§92 o. s. ř.), případně do konstrukce vedlejšího účastenství, a to mimo důvody již vyložené také proto, že by se autoritativním výrokem soudu obcházel (nahrazoval) zákonem vyžadovaný návrh nebo souhlas účastníků řízení dosavadních, d) ve správním soudnictví je řízení podle páté části občanského soudního řádu (§244 a násl.) nesporně řízením kontradiktorním, založeným vždy jen k návrhu, a již proto je nález ve věci II. ÚS 86/96 s dříve zmíněnými podmínkami třetí definice účastníků v rozporu: tento nález neřeší (a z důvodů, které jsou nasnadě ani řešit nemůže), jaké je procesní postavení původně žalovaného účastníka řízení, když, s ohledem na druhou definici účastníka (§250 odst. 4 o. s. ř.), je jeho pasivní legitimace ex lege vyloučena a jaké procesní důsledky plynou z toho, že samo řízení bylo zahájeno právě jen proti němu a konečně e) předmět řízení před obecným soudem je ve věci správního soudnictví vymezen individualizací správního rozhodnutí, které má být z podnětu (žaloby) žalobce tímto soudem přezkoumáno; je-li žalobcem takto označeno rozhodnutí správního orgánu I. stupně, a brání-li jeho přezkumu zákonná překážka (§250 odst. 4 o. s . ř.) nelze ani extenzivně aplikovanou analogií dospět k záměně předmětu řízení, tj. za "přibrání" jiného správního orgánu (rozhodnuvšího v posledním stupni) v rozporu s petitem žaloby (namířenému proti rozhodnutí vydanému v I. stupni) přezkoumávat správní rozhodnutí jiné (vydané jiným orgánem v posledním stupni). Plénum Ústavního soudu na svém zasedání dne 2. 11. 1999 přijalo stanovisko, jímž odchylný názor III. senátu vyložený v této věci (viz vpředu) schválilo a dle něhož, jestliže Ústavní soud v řízení o ústavní stížnosti zjistí, že v řízení před obecným soudem žalovaným nemůže být správní orgán uvedený v žalobě, protože není orgánem, který rozhodoval v posledním stupni správního řízení (§250 odst. 4 o. s. ř.), Ústavní soud nemůže postupovat per analogiam ve smyslu ustanovení §94 odst. 2 o. s. ř. a nemůže zavázat obecný soud, aby po zrušení jeho rozhodnutí Ústavním soudem vydal usnesení, jímž by do řízení přibral příslušný správní orgán jako účastníka řízení. Za takto nastalé situace posoudil Ústavní soud stěžovatelčinu ústavní stížnost, z důvodů již vpředu vyložených, jako nedůvodnou a jako o takové o ní rozhodl zamítavým výrokem (§82 odst. 1 zákona). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 13. ledna 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:3.US.274.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 274/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 6/17 SbNU 43
Populární název Použití analogie ve správním soudnictví
Datum rozhodnutí 13. 1. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 6. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36
Ostatní dotčené předpisy
  • 182/1993 Sb., §23
  • 99/1963 Sb., §94 odst.2, §247 odst.2, §250, §250d
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík správní řízení
správní soudnictví
procesní zásady
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka Stanovisko Pl. ÚS-st 10/99. Překonává nález sp. zn. II. ÚS 86/96.
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-274-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 34097
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28