infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-157-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 19.12.2000, sp. zn. III. ÚS 428/2000 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 191/20 SbNU 333 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:3.US.428.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K povinnosti nového vlastníka uhradit daňový nedoplatek na dani z nemovitosti

Právní věta Jakkoli Ústavní soud v nálezu vydaném ve věci I. ÚS 469/98 (publ. in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 15., vydání 1., č. 97, Praha 2000) vyložil, že správce daně je při stanovení daňové povinnosti a jejím vyměřování vázán úzkou součinností s daňovými subjekty (§2 odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), přičemž se důsledků z této povinnosti plynoucích nemůže zbavit ani odkazem na (před novelou) platné znění §13 ozn. zákona, a zejména, že novému majiteli nemovitostí je sice zákonem uložena povinnost uhradit případný nedoplatek předchozího vlastníka, nicméně že výzva správce daně (§73 odst. 1 zák. č. 337/1992 Sb.) neukládá novému vlastníkovi nijakou povinnost, neboť svou povahou i zněním je pouhou upomínkou k zaplacení (dříve a jinému) vyměřené a splatné daně, právní závěry z označeného nálezu na posuzovanou ústavní stížnost nedopadají. Podle přesvědčení Ústavního soudu ratio označeného nálezu podle jeho rozhodovacích důvodů spočívá v záměru zachovat nastupujícímu novému subjektu v pozici daňového dlužníka ex lege soudní ochranu tehdy, jestliže jde o subjekt zcela odlišný od původního daňového dlužníka, s nímž není tento nový subjekt nikterak svázán, a jemuž existence daňového dluhu nebyla (nemusela být) známa, ať již co do jeho důvodu nebo jeho výše, neboť jen v tomto smyslu má soudní ochrana jako ochrana před případným zásahem do hmotně-právních vztahů nového subjektu smysl.

ECLI:CZ:US:2000:3.US.428.2000
sp. zn. III. ÚS 428/2000 Nález Ústavní soud rozhodl dne 19. 12. 2000 v ústním jednání a v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky D. Staré Město, a. s., za účasti vedlejšího účastníka Finančního úřadu v Uherském Hradišti, zastoupeného Ing. Pavlem Zámečníkem, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 15. května 2000, sp. zn. 29 Ca 48/2000, a rozhodnutí Finančního úřadu v Uherském Hradišti ze dne 22. listopadu 1999, sp. zn. 137924/99/336961/2807, spolu s návrhem na zrušení §13b odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, týkající se povinnosti k úhradě daně z nemovitosti, takto: 1.Ústavní stížnost se zamítá. 2.Návrh na zrušení §13b odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se odmítá. Odůvodnění: Ústavní stížností, podanou včas (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona) a co do formálních náležitostí ve shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a), 4 zákona], napadla stěžovatelka pravomocné usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 15. května 2000 (29 Ca 48/2000-25) a také jemu předcházející rozhodnutí správního orgánu (Finančního úřadu v Uherském Hradišti ze dne 22. listopadu 1999 - 137924/99/336961/2807) a tvrdila, že zmíněné orgány veřejné moci porušily její ústavně zaručené právo plynoucí zejména z čl. 11 odst. 3 a 5, čl. 36 odst. 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod; podle odůvodnění ústavní stížnosti k porušení označených ústavně zaručených práv došlo tím - stručně shrnuto - že správní orgán jako správce daně její přeplatek na dani z přidané hodnoty (v částce 342.321,- Kč) převedl z úřední povinnosti za úhradu nedoplatků, totiž na poplatcích dle zák. č. 389/1991 Sb. (ve výši 10.449,- Kč) a na dani z nemovitosti (v částce 4,270.673,- Kč), ačkoli nesplněná daňová povinnost se týkala jiného právního subjektu (Zemědělského družstva D.), a ačkoli jí jako odlišnému právnímu subjektu, která nemovitosti původního daňového dlužníka nabyla do vlastnictví převodem (před novelou zák. č. 65/2000 Sb.), nebyla daňová povinnost ani vyměřena a o přetrvávajícím daňovém dluhu původního dlužníka nebyla ani vyrozuměna. Obecnému soudu stěžovatelka posléze vytkla, že řízení o její žalobě stran přezkumu zákonnosti rozhodnutí správních orgánů, když její předchozí reklamace u správce daně byla neúspěšná, zastavil s odůvodněním, že žalobou napadené rozhodnutí má svůj základ v procesním právu a jako takové je ze soudního přezkumu ze zákona vyňato (§250d odst. 3 o. s. ř.). Stěžovatelka proto navrhla, aby Ústavní soud rozhodnutí orgánů veřejné moci, jak vpředu jsou označena, svým nálezem zrušil, a protože ona rozhodnutí mají svůj právní základ v ustanovení §13b odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., které je s ústavním pořádkem republiky neslučitelné, navrhla, aby také toto ustanovení bylo zrušeno. Předseda senátu obecného soudu, z něhož ústavní stížností napadené rozhodnutí vzešlo, se k výzvě Ústavního soudu vyjádřil tak (§42 odst. 4 zákona), že vývody stěžovatelky odmítl, poukázal na rozhodovací důvody vyložené v odůvodnění napadeného rozsudku, dovodil, že postup správce daně stran stěžovatelčina daňového přeplatku odpovídá zákonu (§64 zák. č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), není rozhodnutím o právech a povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a protože rozhodnutí správních orgánů procesní povahy jsou ze zákona z přezkumné pravomoci obecných soudů vyloučeny, nelze ústavní stížností napadené rozhodnutí pokládat za odepření soudní ochrany, jak tvrdí stěžovatelka; navrhl proto, aby Ústavní soud o stěžovatelčině ústavní stížnosti rozhodl odmítavým výrokem [§43 odst. 1 písm. a) zákona]. Obdobný návrh vznesl také správce daně jako vedlejší účastník (§76 odst. 2 zákona); i on - po podrobném vylíčení věci, též s odkazem na usnesení Ústavního soudu vydané ve věcech IV. ÚS 21/99 a IV. ÚS 37/99 a finančního stavu na daňovém účtu a s odkazem na rozhodnutí vydané vůči původnímu daňovému dlužníku a s důrazem na to, že povinnost k úhradě daňového dluhu přešla na stěžovatelku ze zákona (§13b odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), dovodil, že v následném jeho postupu vůči stěžovatelce šlo o postup zákonem předvídaný, který se nikterak nedotkl otázek spojených s hmotným právem. Ústavní stížnost není důvodná. Jakkoli Ústavní soud v nálezu vydaném ve věci I. ÚS 469/98 (publ. in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 15., vydání 1., č. 97, Praha 2000) vyložil, že správce daně je při stanovení daňové povinnosti a jejím vyměřování vázán úzkou součinností s daňovými subjekty (§2 odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), přičemž se důsledků z této povinnosti plynoucích nemůže zbavit ani odkazem na (před novelou) platné znění §13 ozn. zákona, a zejména, že novému majiteli nemovitostí je sice zákonem uložena povinnost uhradit případný nedoplatek předchozího vlastníka, nicméně že výzva správce daně (§73 odst. 1 zák. č. 337/1992 Sb.) neukládá novému vlastníkovi nijakou povinnost, neboť svou povahou i zněním je pouhou upomínkou k zaplacení (dříve a jinému) vyměřené a splatné daně, právní závěry z označeného nálezu na posuzovanou ústavní stížnost nedopadají. Podle přesvědčení Ústavního soudu ratio označeného nálezu podle jeho rozhodovacích důvodů spočívá v záměru zachovat nastupujícímu novému subjektu v pozici daňového dlužníka ex lege soudní ochranu tehdy, jestliže jde o subjekt zcela odlišný od původního daňového dlužníka, s nímž není tento nový subjekt nikterak svázán, a jemuž existence daňového dluhu nebyla (nemusela být) známa, ať již co do jeho důvodu nebo jeho výše, neboť jen v tomto smyslu má soudní ochrana jako ochrana před případným zásahem do hmotně-právních vztahů nového subjektu smysl. Ve věci posuzované ústavní stížnosti však tomu tak není. Ústavní soud, necítě se vázán skutkovými zjištěními, k nimž dospěly orgány veřejné moci v předchozích řízení (§81 zákona), v řízení o ústavní stížnosti provedl sám dokazování v níže rozvedeném rozsahu a takto zjistil: a) z prohlášení ZD D. jako vkladatele, že nezaplacenou daní dotčené nemovitosti vložilo označené družstvo dne 22. dubna 1997 formou nepeněžitého vkladu do jmění stěžovatelky (D. Staré Město, a. s.) a že toto prohlášení za vkladatele podepsal (spolu s dalším členem představenstva) ing. J. K. jako jeho místopředseda, b) z úplného výpisu z obchodního rejstříku vedeného Krajským obchodním soudem v Brně (oddílu Dr XXXVII, vložky 1196), že JZD D.bylo do obchodního rejstříku zapsáno dne 6. října 1950, že s platností od 17. května 1993 byl jako místopředseda zapsán ing. J. K., který tuto funkci zastával nepřetržitě až do dne 21. září 1998, kdy družstvo vstoupilo do likvidace a kdy později (dnem 20. března 2000) byl na ně prohlášen konkurs, c) z úplného výpisu z obchodního rejstříku vedeného Krajským obchodním soudem v Brně (oddílu B, vložky 2164), že stěžovatelka byla jako akciová společnost pod jménem D. Staré Město, a. s., zapsána dne 8. ledna 1997, a že od téhož dne byl jako její místopředseda zapsán ing. J. K., který ode dne 27. října 1999 až dosud vykonává funkci předsedy představenstva. Skutečnosti, vyplývající z označených částí obchodního rejstříku vedeného Krajským obchodním soudem v Brně, byly nadto potvrzeny výslechem ing. J. K. jako svědka. Tato skutková zjištění nemohou podle přesvědčení Ústavního soudu zůstat bez vlivu na posouzení stěžovatelčiny ústavní stížnosti; jestliže ústavněprávním závěrům nálezu Ústavního soudu, na který se stěžovatelka odvolává (I. ÚS 469/98), je zapotřebí rozumět v takovém smyslu, jak vpředu byl vyložen, je zřejmé, že osobou ing. K., jako odpovědného statutárního zástupce jak původního daňového dlužníka (ZD D.), tak později daňového dlužníka ex lege (stěžovatelky), je dáno vědomí obou právních subjektů - nejen o majetkové situace obou, ale současně také o závazcích vůči třetím osobám, včetně neuhrazené daňové povinnosti vůči státu; tvrzení stěžovatelky, že "si nebyla vědoma svého dluhu na dani z nemovitosti", proto ve světle uskutečněných zjištění neobstojí. Své úvahy nad posuzovanou ústavní stížností uzavírá Ústavní soud tak, že pro zřejmou personální unii mezi oběma daňovým dluhem zatíženými subjekty nejsou dány podmínky pro aplikaci zásad vyplývajících z právního závěru nálezu Ústavního soudu ve věci I. ÚS 469/98, dle něhož výzva správce daně (§73 odst. 1 zák. č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), jako pouhá upomínka k zaplacení daňového nedoplatku (dluhu), nezakládá právo nebo povinnost podrobit se daňové exekuci; proto pod aspekty zjištěných skutečností lze přisvědčit právnímu názoru obecného soudu, že správní žalobou napadené rozhodnutí má svůj základ jen v právu procesním, jímž nedochází k nijakým změnám v oblasti stěžovatelčiných (hmotných) práv, když co do dalších důvodů postačí stěžovatelku odkázat na rozhodovací důvody obecného soudu. S ohledem na skutková zjištění, k nimž Ústavní soud dospěl po provedení důkazů zmíněných již dříve a závěrům, které z nich z hlediska ochrany ústavnosti (čl. 83 úst. zák. č. 1/1993 Sb.) vyplynuly, odmítl Ústavní soud tvrzení stěžovatelky stran porušení ústavně zaručených práv, jichž se dovolávala, v důsledku toho její ústavní stížnost jako nedůvodnou zamítl (§82 odst. 1 zákona). O stěžovatelčině návrhu na zrušení jí označeného ustanovení §13b odst. 2 zák. č. 338/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, bylo rozhodnuto odmítavým výrokem, vzhledem k tomu, že toto ustanovení bylo změněno zákonem č. 65/2000 Sb. a skutečnost, že se tak stalo až k 1. lednu 2001, je z hlediska ochrany ústavnosti nerozhodná; návrh byl proto posouzen jako zjevně neopodstatněný [§43 odst. 2 písm. a) zákona]. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 19. prosince 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:3.US.428.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 428/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 191/20 SbNU 333
Populární název K povinnosti nového vlastníka uhradit daňový nedoplatek na dani z nemovitosti
Datum rozhodnutí 19. 12. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 7. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §64, §73
  • 338/1992 Sb., §13, §13b odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík daň/nedoplatek
rozhodnutí procesní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-428-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 36881
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25