ECLI:CZ:US:2000:4.US.127.99
sp. zn. IV. ÚS 127/99
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti D. T., zastoupené JUDr. J. Š., advokátem, proti rozhodnutí Okresního úřadu-pozemkového úřadu Nový Jičín ze dne 21.2.1997, č.j. PÚ/5684/3a.2/92-Va-72/9, a proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 5.11.1998, č.j. 38 Ca 145/97-58, za účasti vedlejších účastníků: státního podniku Benzina, s.p., zastoupeného JUDr. P. M., advokátem, A. M. a F. N., zastoupenými JUDr. J. Š., advokátem, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Stěžovatelka se včas podanou ústavní stížností (doplněnou
a upravenou na základě výzvy Ústavního soudu) domáhá zrušení
rozhodnutí Okresního úřadu-pozemkového úřadu Nový Jičín ze dne
21.2.1997, č.j. PÚ/5684/3a.2/92-Va-72/9, a rozsudku Městského
soudu v Praze ze dne 5.11. 1998, č.j. 38 Ca 145/97-58. V ústavní
stížnosti namítá, že napadenými rozhodnutími bylo porušeno její
základní právo podle čl. 11 a čl. 24 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"). Porušení základních práv a svobod,
zakotvených v citovaných ustanoveních Listiny, spatřuje
stěžovatelka především v tom, že v řízení o restitučním nároku
pozemkový úřad a soud bez dalšího vycházely z toho, že
stěžovatelkou požadovaný majetek byl zkonfiskován jejím rodičům
podle dekretů prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. a č. 108/1945
Sb., aniž by se zabývaly tím, zda byly v daném případě splněny pro
konfiskaci zákonné podmínky. V doplnění ústavní stížnosti
konkretizuje porušení základních práv tak, že podle jejího názoru
bylo porušeno její právo a právo jejích sourozenců vlastnit
majetek, který byl za okolností uvedených ve stížnosti neoprávněně
zkonfiskován rodičům. Porušení tohoto práva spatřuje také
v nadměrně extenzivním výkladu, který pozemkový úřad i soud
zaujaly v otázce překážky vydání pozemků, pokud jde o nezastavěné
pozemky nebo jejich části nezbytné pro provoz stavby a pokud jde
o podzemní nádrže. Článku 24 Listiny se stěžovatelka dovolává
ohledně údajného přihlášení se rodičů po záboru Sudet k německé
národnosti, a to bez prejudice pro své tvrzení, že to nebyl ve
skutečnosti otec stěžovatelky, kdo vyplnil sčítací arch ze dne
17.5.1939. Okresní úřad-pozemkový úřad Nový Jičín, ač jako
účastník řízení Ústavním soudem řádně vyzván, se k ústavní
stížnosti nevyjádřil. Přípisem ze dne 10.5.1999 Ústavnímu soudu
sdělil, že se vzdává postavení vedlejšího účastníka. K tomuto
sdělení však Ústavní soud nepřihlédl, neboť Okresní
úřad-pozemkový úřad Nový Jičín je účastníkem řízení ve smyslu §76 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), jako
orgán, proti jehož zásahu ústavní stížnost směřuje. Městský soud
v Praze konstatoval, že při přezkoumání napadeného rozhodnutí
Okresního úřadu-pozemkového úřadu v Novém Jičíně dospěl k závěru,
že v daném případě se nejednalo o zneužití dekretu č. 12/1945 Sb.,
neboť na původní vlastníky je třeba nahlížet jako na osoby německé
národnosti, a odkázal na odůvodnění rozsudku. Ohledně tvrzené
nesprávné aplikace §11 odst. 1 písm. c) zák. č. 229/1991 Sb. soud
upozornil, že ve věci již rozhodoval Krajský soud v Ostravě,
a proto se soustředil pouze na to, zda se pozemkový úřad řídil
právním názorem vysloveným tímto soudem. Městský soud v Praze
považuje ústavní stížnost za nedůvodnou. Vedlejší účastník,
Benzina, s.p., ponechává posouzení pozice stěžovatelky a jejích
sourozenců jako osob oprávněných na úvaze a zhodnocení Ústavního
soudu. Rozhodnutí o nevydání pozemku parc. č. 394 v kat. úz.
Klokočov však považuje za správné. Pozemkový fond ČR, územní
pracoviště Nový Jičín, má za to, že napadenými rozhodnutími
nedošlo k porušení základních práv stěžovatelky. Postavení
vedlejšího účastníka se vzdal. Vedlejšího účastenství se také
vzdala obchodní společnost TATRA, a.s., Kopřivnice. Další vedlejší
účastníci, tj. A. M., E. H. a F. N., se s obsahem ústavní
stížnosti ztotožnili, E. H. se posléze účastenství vzdala.
Z předložených podkladů, jakož i z vyžádaných vyjádření
účastníků a vedlejších účastníků, ze spisu Okresního
úřadu-pozemkového úřadu Nový Jičín sp.zn. PÚ/5684/3a.2/92-Va-72/9
a ze spisu Městského soudu v Praze sp. zn. 38 Ca 145/97 učinil
Ústavní soud následující zjištění: Stěžovatelka, společně se svými
sourozenci, v řízení o ústavní stížnosti vystupujícími
v postavení vedlejších účastníků, uplatnila jako oprávněná osoba
podle §2 odst. 2 písm. c) zákona č. 243/1992 Sb., postupem podle
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"), dne
2.7.1992 restituční nárok na vydání souboru pozemků v kat. úz.
Klokočov. Nárok byl doložen výpisy z příslušných vložek pozemkové
knihy, v nichž byla zaznamenána konfiskace majetku rodičů
stěžovatelky (podle dekretů č. 12/1945 Sb. a č. 108/1945 Sb.),
výměry býv. KNV v Ostravě, jímž bylo vráceno čs. státní občanství
rodičům stěžovatelky, a dalšími listinnými důkazy. Okresní
úřad-pozemkový úřad Nový Jičín o uplatněném restitučním nároku
opakovaně rozhodoval, nejprve rozhodnutím ze dne 18.3.1994, které
bylo k podaným opravným prostředkům dvěma rozsudky Krajského soudu
v Ostravě zrušeno, posléze rozhodnutím ze dne 23.11.1994, jež
v odstavci I. nabylo dne 23.11.1995 právní moci, a v odstavci II.
bylo zrušeno rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze dne
21.5.1996, č.j. 22 Ca 2/95-43 (ve spojení s opravným usnesením ze
dne 21.8.1996), pokud se týkalo pozemků parc. č. 660, 640/1, 659
a 718 (nyní parc. č. 395 a 394), ve zbývající části bylo potvrzeno
a nabylo právní moci 15.8.1996. Na to Okresní úřad-pozemkový úřad
Nový Jičín rozhodnutím ze dne 15.11.1996 rozhodl o vlastnictví
k částem pozemků parc. č. 659, 660 a 640/1 označených
v příslušném geometrickém plánu (rozhodnutí nabylo právní moci
2.1.1997), v dalším rozhodnutí ze dne 21.2.1997 rozhodl, že
oprávněné osoby nejsou vlastníky požadovaných nemovitostí.
Na základě podaných opravných prostředků proti tomuto
rozhodnutí rozhodovaly ve věci Krajský soud v Ostravě a Městský
soud v Praze (s ohledem na místní příslušnost podle §246a obč.
soudního řádu a v závislosti na tom, že opravný prostředek podalo
několik navrhovatelů s rozdílnými trvalými pobyty). Oba soudy
napadané rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdily.
Ústavní stížnost
není důvodná. Ústavní soud opakovaně ve svých rozhodnutích
upozornil, že není součástí obecné soudní soustavy, a proto mu
nepřísluší právo dozoru nad rozhodováním obecných soudů. Do
rozhodovací činnosti obecných soudů, příp. jiných orgánů, je
Ústavní soud oprávněn zasáhnout pouze tehdy, byly-li jejich
pravomocným rozhodnutím porušeny základní práva a svobody chráněné
ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR.
Vzhledem k tomu, že stěžovatelka se dovolává ochrany těchto práv,
přezkoumal Ústavní soud napadená rozhodnutí i řízením jim
předcházející. Stěžovatelka především namítá, že došlo k porušení
jejího práva a práva jejích sourozenců, zaručené v čl. 11 odst.
1 Listiny, vlastnit majetek, který byl za okolností ve stížnosti
uvedených neoprávněně zkonfiskován jejím rodičům. Při posuzování
zásahu do práva chráněného čl. 11 odst. 1 Listiny nemá Ústavní
soud žádný důvod odchýlit se od své dosavadní aplikační praxe,
v jejímž rámci zdůrazňuje, že tímto ustanovením je chráněno
vlastnické právo jako takové, musí jít zpravidla o vlastnické
právo již konstituované, a tedy již existující, a nikoli pouze
o tvrzený nárok na ně (např. nález Ústavního soudu, sp. zn.
III.ÚS 23/93, in Sbírka nálezů a usnesení - svazek 1., vydání 1.,
Praha, C.H. Beck, 1994, str. 45). Stěžovatelka opomíjí, že soubor
restitučních předpisů přijatých v České republice počátkem 90. let
založil (za stanovených podmínek) vznik práva dřívějších vlastníků
a jejích právních nástupců na obnovení vlastnictví, nezaložil
přímo vlastnické právo. Z tohoto pohledu se proto stěžovatelka
nemůže domáhat ochrany zaručené čl. 11 odst. 1 Listiny, neboť
právo každého vlastnit majetek zvoleným postupem zákonodárných
sborů nebylo dotčeno. Vzhledem k mimořádné pozornosti, kterou si
zasluhují restituční záležitosti, zaměřil se Ústavní soud také na
stěžovatelčinu námitku ohledně nadměrně extenzivního výkladu při
posuzování podmínek pro vydání nemovitostí, zejména zda nejde
o nemovitosti, které nelze vydat ve smyslu §11 zákona o půdě,
konkrétně zda nejde o pozemky, které byly po přechodu nebo převodu
do vlastnictví státu nebo jiné právnické osoby zastavěny
(nejde-li o stavbu nebránící zemědělskému nebo lesnímu využití
pozemku, nebo o stavbu movitou, nebo dočasnou, nebo jednoduchou,
nebo drobnou a nebo stavbu umístěnou pod povrchem země, přičemž za
zastavěnou část pozemku se považuje část, na níž stojí stavba,
která byla zahájena před 24.6.1991, a část pozemku s takovou
stavbou bezprostředně související a nezbytně nutnou k provozu
stavby - §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě).
Ústavní soud konstatuje, že v dosavadní praxi obecných soudů
se vyskytly interpretační i aplikační odlišnosti při hodnocení
citovaného ustanovení (na což reaguje řada nálezů Ústavního soudu,
např. nález sp. zn. IV.ÚS 68/94, in Sbírka nálezů a usnesení
- svazek 2., vydání 1., Praha, C.H.Beck, 1995, str. 189 a násl.).
Ústavní soud v citovaném nálezu především zdůraznil, že pokud je
zásadní spornou otázkou to, zda existuje či neexistuje překážka
bránící ve vydání pozemku ve smyslu §11 odst. 1 písm. c) zákona
o půdě, je povinností soudu (ovšem i pozemkového úřadu)
hodnověrným způsobem zhodnotit, zda předmětné pozemky jsou
skutečně takového charakteru, že je vydat nelze.
V posuzovaném případě Ústavní soud zjistil, že povahou
pozemků, na jejichž vydání uplatnila stěžovatelka s dalšími
oprávněnými osobami restituční nárok, se pozemkový úřad zabýval
již v původním rozhodnutí z 18.3.1994. Tehdy rozhodl o nevydání
souboru pozemků, mezi nimiž byly také všechny pozemky uvedené
v napadeném rozhodnutí. Jejich nevydání zdůvodnil tím, že jsou buď
pozemky zastavěnými, či bezprostředně souvisejí s vnitrozávodními
komunikacemi a průmyslovými objekty. Přitom se nespokojil jen
s argumenty povinné osoby, ale záležitost zkoumal ze snímků
katastrální mapy, stavebního povolení i kolaudačního rozhodnutí.
Nepřihlédl tehdy ke stanovisku oprávněných osob, že ozeleněné
plochy uvnitř areálu závodu lze využít k zemědělské nebo lesní
výrobě, neboť takové využití by bylo v rozporu s požadavky
hygienickými, požární bezpečnosti, bezpečnosti práce a v rozporu
se stavebními předpisy. Také pozemky parc. č. ... hodnotil jako
zastavěné, protože na prvním z nich se nacházejí podzemní nádrž
pohonných hmot a příjezdová komunikace, na druhém jsou umístěny
výdejní stojany a objekt pro obsluhu. S tímto stanoviskem se
ztotožnil Krajský soud v Ostravě v rozsudku ze dne 21.7.1994,
č.j. 22 Ca 241/94, i když rozhodnutí pozemkového úřadu zrušil
(avšak z jiného důvodu). Pozemkový úřad rozhodl o nevydání souboru
pozemků opětovně (rozhodnutí ze dne 23.11.1994) a nevydání
zdůvodnil totožnými důvody. Při rozhodování o dalším opravném
prostředku oprávněných osob krajský soud velmi důkladně posuzoval
rozsah, v jakém nezastavěné části pozemků bezprostředně souvisejí
se stavbou a jsou nutné k jejímu provozu (soud provedl ohledání na
místě samém dne 14.5.1996). Krajský soud zrušil rozhodnutí
pozemkového úřadu o nevydání pozemků, pokud šlo o pozemek parc.
č.... když shledal, že v jejich částech sloučených do pozemku
parc. ... by mělo dojít k vydání) a parc. č. ... , ovšem z důvodu
nesprávně označené povinné osoby (jinak je hodnotil jako
nemovitosti, které nelze vydat), ve zbývající části rozhodnutí
pozemkového úřadu o nevydání pozemků potvrdil. Pozemkový úřad
zadal vyhotovení geometrického plánu pro reálné rozdělení
nemovitostí a rozhodnutím ze dne 15.11.1996 vydal pozemek parc.
č...., který vznikl z dílů pozemků parc.č.... Rozhodnutí nabylo
právní moci dne 2.1.1997. Za účelem dořešení restitučního nároku
si vyžádal další důkazy - stavební povolení, kolaudační
rozhodnutí, zápisy do stavebních deníků prokazujících skutečné
datum zahájení staveb, aby napadeným rozhodnutím ze dne 21.2.1997
rozhodl, že zbývající pozemky se nevydávají a že za ně bude
poskytnuta náhrada. Pokud o podaném opravném prostředku
rozhodovaly soudy, oba soudy konstatovaly, že překážka k jejich
vydání [ve smyslu citovaného ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zák.
č. 229/1991 Sb.] je dána. Městský soud v Praze ve svém rozsudku
uvedl, že předmětem jeho zkoumání byla okolnost, zda se pozemkový
úřad řídil právním názorem vysloveným soudem v předcházejících
zrušujících rozsudcích. Po zhodnocení závěrů dosažených
v řízeních předcházejících napadeným rozhodnutím nezjistil Ústavní
soud porušení základního práva nebo svobody stěžovatelky.
Stěžovatelka podstatnou část námitek vznášených proti napadaným
rozhodnutím spojuje s porušením svého základního práva chráněného
v čl. 24 Listiny. Je však patrno, že v žádné fázi řízení
o restitučním nároku nedošlo k diskriminaci stěžovatelky z důvodu
její příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, což je
obsahem ochrany práva zakotveného v čl. 24 Listiny, jehož se
stěžovatelka dovolává. Stěžovatelka ve své původní stížnosti ze
dne 4.3.1999, v jejím doplnění ze dne 1.4.1999, tak v dalších
podáních adresovaných Ústavnímu soudu, opakovaně zdůrazňuje, že
při konfiskaci majetku rodičů nebyly naplněny stanovené podmínky
a že proto došlo ke zneužití Benešových dekretů. Uvádí, že pokud
Ústavní soud nezaujme stanovisko k češství její rodiny, nemůže být
případ spravedlivě vyřešen. K tomu je nutno uvést, že podle tzv.
Benešových dekretů mohl být konfiskován majetek nejen Němcům
a Maďarům, ale i dalším skupinám osob. Dále je nezbytné vzít na
zřetel, že zák. č. 243/1992 Sb. koresponduje filozofii
restitučního procesu založené na myšlence, že nelze odčinit
veškeré spáchané křivdy, přitom je jediným zákonem prolamujícím
časovou hranici stanovenou 25.únorem 1948, a tudíž napravuje
některé další křivdy, které se staly před tímto obdobím. Jeho účel
spočívá v nápravě těch křivd, jež vznikly v důsledku platnosti
nebo zvláštního použití právních předpisů nebo na základě jiných
vymezených důvodů na území ČR (srov. §1). Proto se na jeho
základě stali oprávněnými osobami, nad rámec původního okruhu osob
dle zákona č. 229/1991 Sb., i ti, kteří ztratili majetek podle
zmíněných Benešových dekretů o konfiskaci, neprovinili se proti
tehdejšímu čs. státu a nabyli zpět občanství.
Stěžovatelka i její sourozenci spatřují svoji křivdu v tom,
že na jejich rodiče byly neprávem vztaženy dekrety č. 12/1945 Sb.
a č. 108/1945 Sb. podle nichž došlo ke konfiskaci majetku. Ústavní
soud, při vědomí toho, že nelze napravit všechny spáchané křivdy,
spatřuje u stěžovatelky nápravu křivd v tom, že je považována za
osobu oprávněně se účastnící restituce, a že její restituční nárok
byl shledán důvodným. V jejím případě však bylo předmětem právního
posouzení, zda jí lze vydat původní pozemky, či zda vydání nebrání
některá ze zákonných překážek (srov. §11 odst. 1 zákona o půdě),
a proto jí budou převedeny jiné pozemky z vlastnictví státu (§11
odst. 2 zákona o půdě). Vzhledem ke zjištěným skutečnostem Ústavní
soud zamítl ústavní stížnost podle ustanovení §82 odst. 1 zákona
č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 15. března 2000