infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-143-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12.09.2000, sp. zn. IV. ÚS 174/2000 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 132/19 SbNU 209 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:4.US.174.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K ukládání daní jen na základě zákona

Právní věta Pokud z případu jako celku je zřejmé, že ke zdanění nedošlo na základě zákona, je nezbytné zrušit i rozhodnutí správního soudu, přesto, že mu s ohledem na zásadu dispoziční a zásadu koncentrace řízení ve správním soudnictví nelze vytknout porušení práv stěžovatele.

ECLI:CZ:US:2000:4.US.174.2000
sp. zn. IV. ÚS 174/2000 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti města J. H., proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 12. 1999, č.j. 10 Ca 239/99-30, rozhodnutí Finančního ředitelství v Č. B. ze dne 7. 6. 1999, č.j. 1807/140/1999 a platebnímu výměru Finančního úřadu v J. H. ze dne 2. 3. 1999, č. 990000236, č.j. 11489/99/086960, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 12. 1999, č.j. 10 Ca 239/99-30, rozhodnutí Finančního ředitelství v Č. B. ze dne 7. 6. 1999, č.j. 1807/140/1999 a platební výměr Finančního úřadu v J. H. ze dne 2. 3. 1999, č. 990000236, č.j. 11489/99/086960, se zrušují. Odůvodnění: Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 20. 3. 2000 se stěžovatel domáhal, aby Ústavní soud nálezem zrušil rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 12. 1999, č.j. 10 Ca 239/99-30, rozhodnutí Finančního ředitelství v Č. B. ze dne 7. 6. 1999, č.j. 1807/140/1999 a platební výměr Finančního úřadu v J. H. ze dne 2. 3. 1999, č. 990000236, č.j. 11489/99/086960. Posledně uvedeným platebním výměrem byla stěžovateli vyměřena podle zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, daň z převodu nemovitostí ve výši 18.660,- Kč, podle pomůcky, tj. ocenění předmětné nemovitosti tzv. nákladovým způsobem, po marném uplynutí lhůty k odstranění pochybností v daňovém přiznání. Mezi stěžovatelem a Finančním úřadem J. H. došlo k neshodě ohledně stanovení tzv. ceny zjištěné, rozhodné pro základ daně z převodu nemovitostí, v souvislosti s úplatným převodem bytové jednotky z vlastnictví stěžovatele na kupující, dosavadní nájemce. Napadeným rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích byla žaloba proti uvedenému rozhodnutí Finančního ředitelství v Č. B. zamítnuta. Stěžovatel tvrdí, že napadenými rozhodnutími bylo porušeno jeho ústavně zaručené základní právo zakotvené v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod ("Listina") a že mu Krajský soud v Českých Budějovicích neposkytl ochranu, ačkoliv bylo zasaženo do jeho ústavně zaručených základních práv zakotvených v čl. 1 Ústavy České republiky ("Ústava"), čl. 4 odst. 1 a 2 a čl. 11 odst. 5 Listiny. V odůvodnění své stížnosti argumentuje z větší části obdobně, jako v žalobě, resp. v předcházejícím odvolání. Je přesvědčen, že Krajský soud v Českých Budějovicích rozhodl v rozporu s ust. čl. 36 odst. 2 Ústavy, když vyložil ust. §10 odst. 1 cit. zákona č. 357/1992 Sb. ve prospěch státu a současně nepřihlédl k ustanovení §20 odst. 6 písm. g) cit. zákona ve znění zákona č. 72/1994 Sb., podle něhož od daně z převodu nemovitostí byly osvobozeny mj. převody bytů podle zvláštních předpisů. Rovněž namítl porušení ustanovení §153 odst. 2 o.s.ř. Stěžovatel trvá na svém stanovisku, že cena, zjištěná ve znaleckém posudku kombinací nákladového a výnosového způsobu, byla zjištěna správně a v souladu se zvláštním předpisem. Vedle argumentů uplatněných ve správní žalobě stěžovatel poukázal též na nález Ústavního soudu ze dne 30. 11. 1999, sp. zn. II. ÚS 485/98 a vyjádřil přesvědčení, že stejně chybně jako ve věci, které se týkal cit. nález Ústavního soudu, orgány veřejné moci postupovaly i v jeho případě a tudíž že ke zdanění došlo v rozporu se zákonem. Krajský soud v Českých Budějovicích, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že v řízení, jež vedlo k napadenému rozsudku, nebyla zpochybňována otázka, zda úplatný převod podléhá zdanění, ale jednalo se pouze o to, jakou metodou podle příslušného předpisu se pro účely zdanění stanoví tzv. cena zjištěná podle zvláštního předpisu. Důvody, pro které zaujal právní názor, že v daném případě nemohla být akceptována cena stanovená kombinací nákladového a výnosového způsobu, jsou podrobně rozvedeny v odůvodnění napadeného rozsudku. Jiná námitka v žalobě uplatněna nebyla a tudíž žalobou napadené rozhodnutí přezkoumával jen v rozsahu důvodů, v nichž nezákonnost spatřoval žalobce. Neztotožňuje se s tvrzením, že v daném případě postačovalo, když ve správní žalobě byly vylíčeny rozhodující skutečnosti, a že tudíž nebylo třeba namítat skutečnosti uplatněné až v ústavní stížnosti, tj. že předmětný prodej je ve smyslu ust. §20 odst. 6 písm. g) zák.č. 357/1992 Sb. osvobozen od daně z převodu nemovitostí. Řízení o žalobách je založeno na dispoziční zásadě a soud žalobou napadené rozhodnutí nepřezkoumává ze všech hledisek, které by přicházely v úvahu. V tomto směru poukázal na nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 97/94. Z uvedených důvodů má zato, že svým postupem neporušil ust. §153 o.s.ř., ani čl. 4 a 11 odst. 5 Listiny. Závěrem uvedl, že je mu nyní znám cit. nález Ústavního soudu ze dne 30. 11. 1999, sp. zn. II. ÚS 485/98, a z toho důvodu nečiní návrh, jak má být v dané věci rozhodnuto. Finanční ředitelství v Č. B., jako vedlejší účastník, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedlo, že námitky uplatněné stěžovatelem v ústavní stížnosti jsou de facto shodné s námitkami vznesenými jak v odvolání, tak i v žalobě a z toho důvodu odkázal na odůvodnění svého napadeného rozhodnutí. Je toho názoru, že skutečnost, že stěžovatel neměl v řízení před obecným soudem ve věci úspěch, sama o sobě nepředstavuje porušení čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny. Námitku, že převod předmětného bytu neměl být dle §20 odst. 6 písm.g) zákona č. 357/1992 Sb. předmětem zdanění, stěžovatel nevznesl ani v odvolacím řízení ani v řízení před soudem, když před těmito orgány namítal pouze způsob, kterým byla nemovitost oceněna. Finanční ředitelství proto nepovažuje odkaz na nález II. ÚS 485/98 za relevantní, neboť toto rozhodnutí se týká jen účastníků daného řízení. Vedlejší účastník proto navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a současně uvedl, že na ústním jednání netrvá. Ústavní soud si dále vyžádal spis Finančního úřadu v J. H., č.j. 11489/99/086960, a poté, co se seznámil se shromážděnými podklady pro rozhodnutí, dospěl k závěru, že ústavní stížnosti a návrhům s ní spojeným je třeba vyhovět, a to z následujících důvodů. Pokud jde o namítané porušení čl. 36 odst. 1 Listiny, Ústavní soud neshledal, že by postupem obecného soudu byl stěžovatel zkrácen na svém právu na spravedlivý proces tak, jak je v citovaném ustanovení Listiny zaručeno a jak bylo toto právo Ústavním soudem opakovaně v jeho ustálené judikatuře vyloženo. Již ze samotného faktu, že ústavní stížnost směřuje proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, vydanému podle části páté, hlavy druhé o.s.ř., a tudíž že rozhodnutí správního orgánu bylo příslušným soudem přezkoumáno, lze evidentně dovodit, že právo na soudní přezkum správního rozhodnutí zakotvené v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny nebylo porušeno. Jiná je ovšem situace, pokud jde o namítané porušení čl. 11 odst. 5 Listiny s argumentací, že v případě stěžovatele byla daň uložena v rozporu s ustanovením §20 odst. 6 písm. g) zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů. Ústavní soud akceptuje vyjádření Krajského soudu v Českých Budějovicích k ústavní stížnosti a je si vědom, že v době rozhodování finančních orgánů a správního soudu, stěžovateli i uvedeným orgánům veřejné moci nebyl a nemohl být znám nález Ústavního soudu ze dne 30. 11. 1999, sp. zn. II. ÚS 485/98. Stěžovatel ve správní žalobě ústavní argumentaci obsaženou v odůvodnění cit. nálezu ostatně také neuplatnil a správní soud se pochopitelně neexistující námitkou nezabýval. S ohledem na dispoziční zásadu, kterou je správní soudnictví ovládáno, nelze krajskému soudu vytknout, že takto: postupoval. Jinak řečeno, pokud by Ústavní soud posuzoval soudní rozhodnutí izolovaně, byl by nucen ústavní stížnost odmítnout. S přihlédnutím k případu jako celku je však nucen Ústavní soud vyslovit, že napadenými rozhodnutími správních orgánů bylo porušeno ústavně zaručené základní právo stěžovatele zakotvené v čl. 11 odst. 5 Listiny. Tento závěr je založen na právním názoru, který Ústavní soud zaujal v nálezu, sp. zn. II. ÚS 485/98, ze dne 30.11.1999, tedy na výkladu závaznosti "poznámek pod čarou" v právním předpisu. Na odůvodnění tohoto nálezu proto senát odkazuje s tím, že ke zdanění nedošlo na základě zákona. Vzhledem k tomu, že rozhodnutí správce daně trpí stejnými nedostatky, jako rozhodnutí ve výše uvedené věci (a v řadě dalších věcí, kde bylo Ústavním soudem rozhodnuto obdobně), nepovažoval senát, zejména z důvodů procesní ekonomie, za vhodné, aby zjevná nezákonnost rozhodnutí musela být řešena postupem podle části páté zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu nezbylo, než podle ust. §82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, návrhu zcela vyhovět a napadená rozhodnutí orgánů veřejné moci podle §82 odst. 3 písm. a) cit. zákona zrušit, aniž by se zabýval dalšími tvrzeními uvedenými v ústavní stížnosti. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 12. září 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:4.US.174.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 174/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 132/19 SbNU 209
Populární název K ukládání daní jen na základě zákona
Datum rozhodnutí 12. 9. 2000
Datum vyhlášení 2. 10. 2000
Datum podání 20. 3. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Jindřichův Hradec
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.5, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 357/1992 Sb., §20 odst.6 písm.g
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík daň/osvobození
interpretace
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-174-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37315
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25