Rozhodnutí Ústavního soudu
ze dne 09.02.2000, sp. zn. IV. ÚS 302/99 [ nález / JANŮ / výz-3 ],paralelní citace: N 24/17 SbNU 177 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:4.US.302.99
Restituce - ke vztahu zákona č. 229/1991 Sb. a zákona č. 87/1991 Sb.
Právní větaPro restituční předpisy přijaté na počátku 90. let je typické, že předmět jejich úpravy zákon vždy stanoví, přičemž jejich věcná působnost není založena na jediném a výlučném hledisku. Zák. č. 229/1991 Sb. lze sice charakterizovat jako zákonodárcův pokus o komplexní právní regulaci společenských vztahů týkajících se zemědělského majetku, netýká se však veškerých nemovitostí, ani veškerých pozemků, proto je důležitý především jeho vztah se zákonem č. 87/1991 Sb. Časově starší, tj. zák. č. 87/1991 Sb., vyloučil z předmětu své úpravy v §1 odst. 3 a 4 situace, kdy zmírnění křivd je předmětem úpravy zvláštního zákona (v nezávazné poznámce pod čarou uvedl v té době již účinné předpisy) a vyloučil i případy zmírnění křivd, které vznikly převzetím zemědělské půdy, využívané k zemědělské výrobě, včetně souvisejících obytných a hospodářských budov, lesní půdy a vodních ploch. Charakter zemědělské půdy pro účely evidence nemovitostí. Toto třídění bylo závislé na druhu pozemků (§3 odst. 1 vyhl. č. 23/1964 Sb.,) kterou se provádí zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů), když u zemědělské půdy se pro jednotlivé druhy pozemků používalo označení: orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, louky a pastviny. Zákon č. 87/1991 Sb. vyloučil ze své působnosti jen část takto určené zemědělské půdy, a to pouze využívanou k zemědělské výrobě, na ostatní zemědělskou půdu se plně vztahoval. Zák. č. 229/1991 Sb., který je ve vazbě k zákonu č. 87/1991 Sb. předpisem pozdějším a speciálním, vymezil svůj předmět tak, že se vztahuje, mimo jiné, na půdu, která tvoří zemědělský půdní fond nebo do něj náleží (§1 odst. 1) přičemž pro postup podle jeho druhé části se za majetek uvedený v §1 odst. 1 považuje i majetek, který byl v době odnětí vlastnického práva k těmto účelům užíván (§30). Rozsah zemědělského půdního fondu je třeba vyvodit z tehdejšího zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon vymezil dvě části zemědělského půdního fondu, a to jednak zemědělskou půdu obhospodařovanou (přičemž ve výčtu jsou uvedeny i zahrady), jednak půdu, která byla a má být nadále zemědělsky obhospodařována, ale dočasně obdělávána není a do zemědělského půdního fondu náleží. Tím došlo k tomu, že zákon o půdě nejenomže vyplnil výluku z předmětu úpravy zákona č. 87/1991 Sb. obsaženou v §1 odst. 4 (regulací restituce zemědělské půdy využívané k zemědělské výrobě), avšak současně rozšířil výluku regulovanou §1 odst. 3.
ECLI:CZ:US:2000:4.US.302.99
sp. zn. IV. ÚS 302/99NálezÚstavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti ing. P. K., A. K. a ing. P. K., zastoupenými JUDr. B. M., advokátem, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 3.3.1999, č.j. 28 Ca 129/98-48, takto:Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 3.3.1999, č.j. 28 Ca129/98-48 a rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy,pozemkového úřadu, ze dne 19.3.1998, zn. PÚ 3807/92, se zrušují.Odůvodnění:Stěžovatel ing. P. K. se včas podanou ústavní stížnostídomáhal zrušení rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 3.3.1999,č.j. 28 Ca 129/98-48, jímž bylo potvrzeno rozhodnutí Magistrátuhlavního města Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 19.3.1998, zn. PÚ3807/92. K podané ustavní stížnosti se připojili další dvastěžovatelé. Pozemkový úřad rozhodl, že stěžovatelé nejsouvlastníky nemovitostí dle býv. PK parc. č. 1088, parc. č. 1089,parc. č. 1091 a parc. č. 1092 (dle KN části pozemků parc. č.1086/1, 1101, 1103/1, 3097/7 a 1078) v kat. úz. N. Stěžovatelénamítali, že v řízení před soudem nebyl naprosto jednoznačněa objektivně zjištěn charakter předmětných pozemků, což bylo prokonečné rozhodnutí ve věci nezbytné a že byli proto zkráceni nasvých právech garantovaných jim v čl. 36 odst. 2Listinyzákladních práv a svobod (dále jen "Listina").Městský soud v Praze, jako účastník řízení, považuje ústavnístížnost za nedůvodnou, neboť jsou v ní namítány skutečnosti, zekterých nelze dovodit porušení základních práv. Účastník řízeníshledává, že stížnost směřuje do skutkového a právního posouzenívěci soudem, přičemž stěžovatelé v tomto posouzení spatřujíporušení jejich práva garantovaného jim čl. 36 odst. 2Listiny.Skutečnost, že soud ve svém rozsudku dospěl k závěru založeném naodlišném právním názoru, než zastávají stěžovatelé, nepovažujeMěstský soud v Praze za porušení práva na soudní ochranu.Z uvedených důvodů Městský soud v Praze navrhuje, aby Ústavní soudstížnost odmítl.Magistrát hlavního města Prahy, pozemkový úřad, se ztotožnils názorem vysloveným v rozsudku Městského soudu v Praze a vzdal sepostavení vedlejšího účastníka.Z předložených podkladů, jakož i z vyžádaných vyjádřeníúčastníka a vedlejšího účastníka a ze spisu Městského souduv Praze sp. zn. 28 Ca 129/98 učinil Ústavní soud následujícízjištění: Magistrát hlavního města Prahy, pozemkový úřad, vydaldne 19.3.1998 rozhodnutí zn. PÚ 3807/92, jímž podle §9 odst. 4zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půděa jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dálejen "zákon o půdě") rozhodl, že stěžovatelé nejsou vlastníkysouboru nemovitostí v kat. úz. Nusle, na které uplatnilirestituční nárok. Svoje rozhodnutí odůvodnil správní orgánzjištěním, že předmětné nemovitosti přešly na čs. státznárodněním, přičemž ze znárodňovacího výměru vyplývá, že pozemkybyly užívány pro obchod se dřevem, a proto nejsou splněny podmínkydané §1 odst. 1 a §30 zákona o půdě. Současně vyslovil názor, žerozhodnutí ministerstva zemědělství dle §17 odst. 6 zákona o půděpovažuje za nadbytečné. Proti tomuto rozhodnutí podali stěžovateléopravný prostředek k Městskému soudu v Praze. V něm namítali, žepozemkový úřad interpretuje ustanovení §1 a §30 zákona o půdězužujícím způsobem, proti záměru zákonodárce a smyslu jednotlivýchustanovení zákona, protože ustanovení §30 chápe nikoliv jakorozšíření působnosti zákona dle §1, ale naopak jako zúženía omezení této působnosti.Městský soud v Praze přezkoumal rozhodnutí a dospěl k závěru,že opravný prostředek není důvodný, protože závěr pozemkovéhoúřadu o tom, že v případě požadovaných nemovitostí nejsou splněnypodmínky §1 odst. 1 a §30 zákona o půdě, má oporu v podkladechsprávního řízení, přičemž nebyl vyvrácen ani doklady, kteréstěžovatelé připojili k opravnému prostředku. ArgumentaceMěstského soudu v Praze je založena na těchto myšlenkovýchkonstrukcích: Podle §1 odst. 1 zákona o půdě se tento předpisvztahuje, kromě jiného, na půdu, která tvoří zemědělský půdní fondnebo do něj náleží. Zákon o půdě odkazuje na zák. č. 53/1966 Sb.,o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění platném ke dniúčinnosti zákona o půdě. Podle §1 odst. 1 zák. č. 53/1966 Sb. jezemědělským půdním fondem zemědělská půda obhospodařovaná (ornápůda, vinice, zahrady, ovocné sady, louky, pastvina) a půda, kterábyla a má být nadále zemědělsky obhospodařována, ale dočasněobdělávána není. Dle §1 odst. 2 pak do zemědělského půdního fondunáleží též pozemky, které sice zemědělské výrobě bezprostředněneslouží, ale jsou pro ni nepostradatelné (polní cesty apod.).V duchu těchto ustanovení je vymezen zemědělský půdní fond nazákladě věcných kritérií a nikoliv na základě evidence. Dvaz dotčených pozemků (parc. č. 1091 a 1092) nebyly zemědělskyobhospodařovány a tak také byly evidovány v pozemkové knize.Pozemky parc. č. 1088 a 1089 byly evidovány jako role a cesta,proto bylo třeba vycházet ze šetření o jejich skutečném využitía obhospodařování. Soud vzal za prokázané, že předmětné pozemky(a to v části využívané jako sad a zahrada pro potřebu rodiny)nebyly v době jejich odnětí využívány k zemědělské výrobě, a protojako pozemky zemědělsky neobhospodařované nenáležely dozemědělského půdního fondu, jak požaduje §1 odst. 1 zákonao půdě, a ve smyslu §30 zákona o půdě nejsou ani majetkem, kterýby byl v době odnětí užíván k zemědělské výrobě.Ústavní stížnost je důvodná.Restituce neprávem odňatého majetku, k nimž dochází nazákladě právních předpisů přijatých na počátku 90. let, jsouovládány řadou základních právních principů. Jedním z nich je takézásada legality, jejíž prvotní smysl spočívá ve skutečnosti, žepodmínky pro restituci jsou stanoveny zákonem, event. prováděcímiprávními předpisy. Mezi nejvýznamnější z nich patří zák. č.403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd,zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích a zák. č.229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinémuzemědělskému majetku. Pro citované předpisy je typické, že předmětjejich úpravy zákon vždy stanoví, přičemž jejich věcná působnostnení založena na jediném a výlučném hledisku. Zák. č. 229/1991 Sb.lze sice charakterizovat jako zákonodárcův pokus o komplexníprávní regulaci společenských vztahů týkajících se zemědělskéhomajetku, netýká se však veškerých nemovitostí, ani veškerýchpozemků. V posuzovaném případě je důležitý především vztah zákonač. 87/1991 Sb. a zák. č. 229/1991 Sb. Časově starší, tj. zák. č.87/1991 Sb., vyloučil z předmětu své úpravy v §1 odst. 3 a 4situace, kdy zmírnění křivd je předmětem úpravy zvláštního zákona(v nezávazné poznámce pod čarou uvedl v té době již účinnépředpisy) a vyloučil i případy zmírnění křivd, které vzniklypřevzetím zemědělské půdy, využívané k zemědělské výrobě, včetněsouvisejících obytných a hospodářských budov, lesní půdy a vodníchploch. Charakter zemědělské půdy tento předpis nedefinoval, v tédobě bylo vhodné využít členění zemědělské a nezemědělské půdy proúčely evidence nemovitostí. Toto třídění bylo závislé na druhupozemků (§3 odst. 1 vyhl. č. 23/1964 Sb., kterou se provádí zákonč. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, ve znění pozdějšíchpředpisů), když u zemědělské půdy se pro jednotlivé druhy pozemkůpoužívalo označení: orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocnésady, louky a pastviny. Zákon č. 87/1991 Sb. vyloučil ze svépůsobnosti jen část takto určené zemědělské půdy, a to pouzevyužívanou k zemědělské výrobě, na ostatní zemědělskou půdu seplně vztahoval.Zák. č. 229/1991 Sb., který je ve vazbě k zákonu č. 87/1991Sb. předpisem pozdějším a speciálním, vymezil svůj předmět tak, žese vztahuje, mimo jiné, na půdu, která tvoří zemědělský půdní fondnebo do něj náleží (§1 odst. 1), přičemž pro postup podle jehodruhé části se za majetek uvedený v §1 odst. 1 považujei majetek, který byl v době odnětí vlastnického práva k těmtoúčelům užíván (§30). Rozsah zemědělského půdního fondu je třebavyvodit z tehdejšího zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělskéhopůdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon vymezildvě části zemědělského půdního fondu, a to jednak zemědělskou půduobhospodařovanou (přičemž ve výčtu jsou uvedeny i zahrady), jednakpůdu, která byla a má být nadále zemědělsky obhospodařována, aledočasně obdělávána není a do zemědělského půdního fondu náleží.Tím došlo k tomu, že zákon o půdě nejenomže vyplnil výlukuz předmětu úpravy zákona č. 87/1991 Sb. obsaženou v §1 odst. 4(regulací restituce zemědělské půdy využívané k zemědělskévýrobě), avšak současně rozšířil výluku regulovanou §1 odst. 3.Pro posouzení restitučního nároku bylo v daném případěrozhodné, zda pozemky byly nebo nebyly součástí zemědělskéhopůdního fondu, příp. zda byly či nebyly v době odnětí užíványk takovým účelům, které jsou charakteristické pro pozemky zařazenédo zemědělského půdního fondu. Protože je evidentní, že samotnýdruh kultury podle bývalé evidence nemovitostí ještě nevypovídánic o tom, zda pozemek je nebo má být obhospodařován (event. zdabyl k účelům zemědělského půdního fondu užíván), nutno tedyzohlednit vedle právního znaku (tj. charakteristiku pozemkuv příslušném dobovém systému evidence nemovitostí) i znak faktický(tj. případné skutečné obhospodařování). Přitom však je nutno zaobhospodařování považovat nejen takové hospodaření na pozemcích,které je podnikáním v zemědělství, ale i takové, které uchovávápozemek ve stavu způsobilém k jeho zařazení do kategorií pozemkůpříslušících do zemědělského půdního fondu. V rámci posuzovánírestitučního nároku bylo zjištěno, že některé z odňatých pozemkůbyly využívány jako ovocný sad a zahrada, jež obdělávala rodinastěžovatelů pro svou potřebu. Za této situace je evidentní, žetakové pozemky byly užívány k účelům, k nimž slouží pozemkypatřící do zemědělského půdního fondu, a tudíž jsou podřaditelnépod režim §30 zákona o půdě.Ústavní soud, ve shodě s Městským soudem v Praze, neshledalporušení základního práva stěžovatelů zakotveného v čl. 36 odst.2 Listiny. Protože však Ústavní soud není vázán právní kvalifikacíprovedenou stěžovateli, zabýval se případným porušením jinýchjejich základních práv. Z provedené analýzy je zřejmé, žev průběhu řízení o restitučním nároku oba orgány, a to jak soud,tak pozemkový úřad, zaujaly výkladové stanovisko, které odporujesmyslu předpisů o navrácení odňatého majetku, když. dospělyk takovému výkladu aplikovaného ustanovení, který není v souladus objektivním právem. V judikatuře Ústavního soudu sice byla jižopakovaně vyslovena myšlenka, že nesprávnou interpretacihmotněprávního ustanovení při aplikaci práva nelze podřadit pod tapochybení, jejichž důsledky řeší čl. 36 odst. 1Listiny, nicméněnesprávná interpretace může být důvodem zrušení rozhodnutístátního orgánu tehdy, pokud je jí zasaženo některé z ústavníchhmotných subjektivních práv (viz nález ve věci sp. zn. III. ÚS31/97, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 8, Praha1998, nález č. 66, jakož i nález ve věci sp. zn. I. ÚS 34/98,Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 12, Praha 1999,nález č. 137). Ústavní soud však shledal, že přijatým výkladem obaorgány zásadním způsobem zasáhly do práva stěžovatelů domoci seprávními prostředky nápravy minulých majetkových křivd, čímž došlok porušení čl. 90Ústavy, dle něhož je soud povolán k tomu, abyzákonem stanoveným způsobem poskytoval ochranu právům. Také tentozávěr je souladný s dosavadní rozhodovací praxí Ústavního soudumyšlenkově navazující na nález Ústavního soudu ČSFR ve věci sp.zn. I. ÚS 597/92, v němž se dovozuje, že restitučními zákony sedemokratická společnost snaží alespoň částečně zmírnit následkyminulých majetkových a jiných křivd spočívajících v porušováníobecně uznávaných lidských práv a svobod ze strany státu. Státa jeho orgány jsou proto povinny postupovat v řízení podlerestitučních zákonů v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichžújma na lidských právech a svobodách má být alespoň částečněkompenzována (Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR,ročník 1992, nález č. 16). S ohledem na rozdílné postupy zvolenézákonodárcem pro uplatnění restitučních nároků (jednak výlučnáingerence soudů v řízeních podle zák. č. 403/1990 Sb. a zák. č.87/1991 Sb., jednak sukcesivní uplatnění pravomoci správníhoorgánu a soudu podle zák. č. 229/1991 Sb.), je žádoucí, aby právnířád obsahoval efektivní právní prostředky zajišťující prosazenísmyslu nápravy majetkových křivd, zejména sjednocováníminterpretačních a aplikačních přístupů. Restituční případy ve svévětšině představují skutkově velmi komplikované kauzy. Protomožnost posouzení oprávněnosti restitučního nároku podle zák.č 403/1990 a 87/1991 Sb. minimálně dvěma soudními instancemi jediametrálně odlišná od restitucí podle zákona o půdě, kdy soud jepovolán přezkoumat rozhodnutí správního orgánu pouze z hlediskazákonnosti. V takové situaci se skupina oprávněných osobuplatňujících nároky na zmírnění majetkových křivd podle zákonao půdě může oprávněně cítit diskriminovanou ve své šanci domoci sepráva. Vzhledem k tomu, že dosud nebyl v ČR zřízen Nejvyššísprávní soud předpokládaný Ústavou, musí Ústavní soud provádět vevěcech, které jsou projednávány v tzv. správním soudnictví, tj.také restituční nároky podle zákona o půdě, nápravu právníchnázorů, která by jinak příslušela tomuto soudu. Proto je namístě,aby Ústavní soud byl při posuzování takových kauz důraznější,i když se i nadále nepovažuje za další (odvolací) instanci.Nynější regulace správního soudnictví totiž nepřipouští jinýprostředek korekce soudního rozhodnutí, nežli je ústavní stížnost(narozdíl od ostatních restitučních záležitostí, v nichž jezajištěno jejich víceinstanční projednání v soudním řízení).Vzhledem k uvedeným skutečnostem musí soudy přezkoumávajícírozhodnutí správních orgánů ve věcech podle zákona o půdě důslednědbát na striktní dodržování jejich poslání vyjádřené v čl. 90Ústavy.Z uvedených důvodů Ústavní soud podle §82 zák. č. 182/1993Sb. ústavní stížnosti vyhověl a rozsudek Městského soudu v Prazeze dne 3.3.1999, č.j. 28 Ca 129/98-48 zrušil; současně Ústavnísoud z důvodu procesní ekonomie zrušil i rozhodnutí Magistrátuhlavního města Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 19.3.1998, zn. PÚ3807/92, aby bylo možno bez dalších prodlení přikročitk meritornímu projednání restitučního nároku.Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.V Brně dne 9. 2. 2000
Odlišné stanovisko soudce JUDr. Pavla Varvařovského k nálezu sp. zn.IV. ÚS 302/99 ze dne 9. 2. 2000Jsem nucen znovu opakovat názor, že Ústavním soudem nesdílená interpretace hmotného práva nemůže založit porušení čl. 36 odst. 1 Listiny, resp. čl. 90 Ústavy. Taková interpretace by mohla být důvodem zrušení rozhodnutí pouze tehdy, pokud by zasáhla některé z ústavních hmotných subjektivních práv. Vzhledem k tomu, že není žádné takové "právo na restituci", pak ani odlišný výklad soudu či správního orgánu nezakládá právo na zásah ÚS (tvrdí-li tento současně, že není soudem další instance)./Obdobně III. ÚS 31/97, sv. 8, č. 66, str. 149, bod 4 a str. 160 a 161/.Je věcí zákonodárce, aby uzpůsobil správní soudnictví tak, aby odpovídalo Ústavě a mezinárodním závazkům České republiky. Jakási suplující role Ústavního soudu měla snad své místo v počátcích činnosti tohoto soudu, nikoli již po sedmi rocích působnosti Ústavy.Se zrušovacím výrokem proto nesouhlasím a žádám, aby toto stanovisko bylo podle ustanovení §22 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, připojeno k rozhodnutí.V Brně dne 14. 2. 2000
Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury
ECLI:CZ:US:2000:4.US.302.99
Název soudu
Ústavní soud České republiky
Spisová značka
IV. ÚS 302/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)
N 24/17 SbNU 177
Populární název
Restituce - ke vztahu zákona č. 229/1991 Sb. a zákona č. 87/1991 Sb.
Datum rozhodnutí
9. 2. 2000
Datum vyhlášení
9. 2. 2000
Datum podání
21. 6. 1999
Datum zpřístupnění
15. 10. 2007
Forma rozhodnutí
Nález
Typ řízení
O ústavních stížnostech
Význam
3
Navrhovatel
STĚŽOVATEL - FO STĚŽOVATEL - FO STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán
Soudce zpravodaj
Janů Ivana
Napadený akt
rozhodnutí soudu rozhodnutí správní
Typ výroku
vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
1/1993 Sb., čl. 90
2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
229/1991 Sb., §1, §30
53/1966 Sb.
87/1991 Sb., §1 odst.3, §1 odst.4
Odlišné stanovisko
Varvařovský Pavel
Předmět řízení
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce