infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-172-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.10.2000, sp. zn. IV. ÚS 420/2000 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 145/20 SbNU 43 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:4.US.420.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Podmínka trvalého pobytu jakožto podmínka volitelnosti člena zastupitelstva v obci

Právní věta Je-li zákonem podmínka trvalého pobytu stanovena jako condicio sine qua non volitelnosti do orgánu obce, nutno s ní jako s takovou ze strany zastupitelů zacházet; nelze být občanem jedné obce pro jednu oblast veřejného práva (např. daňového) a občanem obce druhé pro jinou oblast veřejného práva.

ECLI:CZ:US:2000:4.US.420.2000
sp. zn. IV. ÚS 420/2000 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů Ing. arch. L. R., a Městského zastupitelstva města H., proti rozhodnutí přednosty Okresního úřadu v Pelhřimově, ze dne 29. 5. 2000, č.j. PE 7095/2000, za účasti přednosty Okresního úřadu v Pelhřimově Ing. M. G., takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Podáním, které bylo Ústavnímu soudu doručeno dne 13. 7. 2000, se stěžovatelé domáhají, aby bylo zrušeno rozhodnutí přednosty Okresního úřadu v Pelhřimově ze dne 29. 5. 2000, č. j. PE 7095/2000, kterým byl vysloven podle ustanovení §55 odst. 3 zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích o změně a doplnění některých dalších zákonů, v platném znění (dále jen "zákon"), zánik mandátu člena zastupitelstva města H. Ing. arch. L. R. z důvodu ztráty volitelnosti v obci H. Stěžovatelé uvádějí, že Ing. arch. R. byl v komunálních volbách v roce 1998 zvolen jako náhradník do městského zastupitelstva a s účinností od 3. 11. 1999 se stal členem zastupitelstva. Následně pak, v době od 14. 12. 1999 do 3. 1. 2000 se uvedený zastupitel přihlásil k trvalému pobytu na adrese B. nad P. Na tuto skutečnost upozornil Městské zastupitelstvo přednosta Okresního úřadu v Pelhřimově přípisem ze dne 21. 4. 2000, ve kterém požádal o mimořádné svolání tohoto zastupitelstva a o vyslovení zániku mandátu podle ustanovení §55 odst. 2 písm. b) zákona, a to pro ztrátu podmínky volitelnosti ve smyslu §6 a §7 cit. zákona. Městské zastupitelstvo na svém zasedání dne 24. 5. 2000 však tomuto návrhu nevyhovělo a zánik mandátu nevyslovilo. Následně pak dne 29. 5. 2000 rozhodl přednosta Okresního úřadu v Pelhřimově tak, že zánik mandátu vyslovil sám. Stěžovatelé považují rozhodnutí přednosty za nesprávné a učiněné v rozporu s čl. 100 Ústavy a čl. 21 Listiny základních práv a svobod. Podle jejich názoru nedochází k zániku mandátu přímo ze zákona, v této věci tedy změnou trvalého bydliště, ale ke ztrátě mandátu je zapotřebí právního úkonu - vyslovení zániku mandátu. Zánik mandátu je nutno posuzovat podle stavu v době rozhodování, analogicky, jak je činěno ve většině rozhodování v oblasti soudní a správní. Změna trvalého pobytu u stěžovatele nastala na velice krátkou dobu, z důvodu ryze formální změny tohoto bydliště. Ve skutečnosti nedošlo k odstěhování se stěžovatele do jiného místa. Ke změně došlo z důvodu dořešení daňových záležitostí, majících vazbu na rodinné příslušníky stěžovatele Ing. R. Fakticky ale stěžovatel nadále bydlel v H. a nic mu nebránilo v tom, aby řádně vykonával svá práva a povinnosti vyplývající z jeho mandátu. V době, kdy v obci H. přestal být stěžovatel volitelný, nerozhodlo o zániku mandátu městské zastupitelstvo dle §55 odst. 2 písm. b) zákona, ani takto: nerozhodl přednosta okresního úřadu. Pokud tedy přednosta okresního úřadu rozhodl dne 29. 5. 2000 o zániku mandátu ke dni 6.6. 2000, rozhodl v rozporu se zákonem, protože jak ke dni 29. 5. 2000, tak i ke dni 6. 6. 2000 byl stěžovatel v obci volitelný. Podle názoru stěžovatelů došlo tedy ke konvalidaci nedostatku volitelnosti po dobu dočasného přihlášení se k trvalému pobytu mimo obec a není již možno rozhodnout o zániku mandátu. V dané věci, s ohledem na nutnost vyslovení zániku mandátu, nelze dovozovat, že by mandát zanikl okamžikem změny trvalého bydliště, ale je nutno, jak vyplývá ze shora uvedeného zákona, příslušné opatření. To potvrzuje právní názor stěžovatelů v tom směru, že je nutno vycházet ze stavu ke dni vyslovování zániku mandátu a že je možno i aplikovat při rozhodování širší souvislosti, tedy i skutečnost, jaký byl faktický pobyt stěžovatele a zda v dané době plnil práva a povinnosti dané jeho mandátem. Ve vyjádření k ústavní stížnosti ze dne 3. 8. 2000 uvedl přednosta Okresního úřadu v Pelhřimově Ing. M. G., že při svém rozhodování byl veden nejen dikcí ustanovení §55 odst. 2 písm. b) a odst. 3 zákona ve spojení s §§6 a 7 tohoto zákona, ale i stanoviskem, které na jeho žádost k věci zaujalo Ministerstvo vnitra, odbor pro místní správu, jakož i z názorů publikovaných právními teoretiky. Ve věci považuje za rozhodující, že stěžovatel přestal být v H. volitelný z důvodu odhlášení se z trvalého pobytu. Délka tohoto období ani skutečnost, že se po tuto dobu na území obce fakticky zdržoval, není relevantní. Stejně tak není podstatné, že v době konání zasedání městského zastupitelstva, které se touto otázkou zabývalo, uvedené okolnosti pominuly. Z tohoto důvodu navrhl zamítnutí podané stížnosti. Při ústním jednání dne 10. 10. 2000 setrvali účastníci na svých stanoviscích. Právní zástupkyně stěžovatelů zdůraznila, že přednost při posouzení věci by měla být dána nikoli formálnímu přihlášení se k pobytu, ale faktickému trvalému pobytu, což vyplývá i z dikce §6 zákona, který hovoří o místě, kde má občan trvalý pobyt, nikoli kde je hlášen k trvalému pobytu. Právní zástupce protistrany pak namítal, že připuštění takového výkladu místa trvalého pobytu, jaký uvádí zástupkyně stěžovatelů, by v oblasti veřejného práva vedla k těžko řešitelným situacím. Po zvážení výše uvedených podání a argumentů a po slyšení stran sporu při ústním jednání dospěl Ústavní soud k závěru, že stížnost není důvodná. Ústavní soud se musel zabývat především otázkou, zda skutečně lze akceptovat názor, že ústavní stížnost je jediným prostředkem k ochraně práv stěžovatelů. Pokud jde o stěžovatele R., konstatuje Ústavní soud, že v platné právní úpravě absentuje zvláštní řízení, které by umožnilo soudní přezkum rozhodnutí o zániku mandátu, např. obdobným způsobem jako v zákoně č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů (§48 odst. 6) a v řízení podle §200w o.s.ř. Přesto, že taková výslovná úprava neexistuje, nepovažuje Ústavní soud za vyloučené, aby rozhodnutí přednosty okresního úřadu bylo napadeno obecnou správní žalobou, neboť není sporu o tom, že při platnosti tzv. generální klauzule ve správním soudnictví, a při nevyloučení této konkrétní věci ze soudního přezkumu, by takový postup přicházel v úvahu. Na druhé straně však Ústavní soud uvážil, že věc svým významem a povahou přesahuje vlastní zájmy stěžovatele, a proto ve smyslu §75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, přijetí ústavní stížnosti neodmítl. Pro tento postup navíc svědčí i skutečnost, že stížnost současně podává i zastupitelstvo města H., které opírá svoji aktivní legitimaci o čl. 100 Ústavy a tedy zřejmě, ač to v ústavní stížnosti výslovně vyjádřeno není, spatřuje v postupu přednosty okresního úřadu nezákonný zásah státu do činnosti orgánů územní samosprávy. V této části je pak kompetence Ústavního soudu nepochybně dána, a to ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy a §72 odst. 1 písm. b) zákona o Ústavním soudu. O sporné věci samé pak uvážil Ústavní soud takto: Trvalý pobyt lze považovat za standardní podmínku k nabytí volebního práva a k jeho výkonu. Pokud tedy zákon v §§6 a 7 vymezuje, že členem zastupitelstva v obci může být zvolen každý volič, který má v obci trvalý pobyt, tedy je v obci oprávněn volit, nelze takovou podmínku považovat za neústavní, neboť nepochybně z takto konstruované podmínky volitelnosti lze dovodit, že na samosprávě společenství občanů se mají podílet pouze ti, kteří do tohoto společenství také patří. Jakkoli se mohou zdát argumenty stěžovatelů, že postačuje faktický trvalý pobyt, logické a ekonomické, nelze přehlédnout, že takto nahlížené podmínky volitelnosti a z toho plynoucí posouzení otázky trvání či netrvání mandátu, by postrádalo jakýkoli řád. V právním státě musí mít každé konkrétní jednání předvídatelné právní důsledky. Ústavní soud proto zastává názor, že ke ztrátě volitelnosti a tedy i k zániku mandátu, dochází na základě skutečnosti, že došlo ke změně trvalého pobytu mimo obvod obce. Tuto právní skutečnost nelze zhojit ani anulovat a není tedy rozhodující, že k zániku de iure dojde až konstatováním této skutečnosti rozhodnutím zastupitelstva samotného, resp. rozhodnutím přednosty (resp. ministra vnitra u měst statutárních). Každý jiný výklad by vytvářel stav zcela nepřehledný a do jisté míry i nelogický. Dojde-li ke ztrátě volitelnosti a následnému zániku mandátu, nemůže takto zaniklý mandát být znovu nabyt jinak, než novou volbou. Jinak řečeno, rozhodnutí přednosty pouze deklaruje, že skutečnost vedoucí k zániku mandátu nastala. To, že k zániku mandátu dochází až ke dni rozhodnutí, je dáno logikou a účelem úpravy, která byla do zákona začleněna na základě praktických problémů vznikajících v původním právním prostředí. Předchozí úprava (zák. ČNR č. 298/1992 Sb.) totiž rozlišovala ztrátu mandátu, k níž docházelo přímo ze zákona a zánik mandátu, což v praxi často vedlo k situacím, kdy o ztrátě mandátu zastupitelstvo nevědělo, či vědět nechtělo, zastupitel tedy dále hlasoval a následně mohla být zpochybněna rozhodnutí orgánu samosprávy učiněná v této době. Z tohoto důvodu bylo v nové úpravě upuštěno od ztráty mandátu ze zákona a byl upraven pouze zánik mandátu, přičemž ustanovení §55 odst. 3 bylo logickou reakcí zákonodárce na problémy, které vznikaly. Jakkoli se tedy může jevit tento výklad jako přísný, nelze pominout, že je-li zákonem podmínka trvalého pobytu stanovena jako condicio sine qua non volitelnosti do orgánu obce, nutno s ní také jako s takovou ze strany zastupitelů zacházet, tj. býti si vědom nepříznivých důsledků v oblasti výkonu volených funkcí. Jinak řečeno, nelze být občanem jedné obce pro účely jedné oblasti veřejného práva (např. proto, že je to výhodné z pohledu daňového) a občanem obce druhé pro jinou oblast veřejného práva. Ústavní soud proto rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno, když nedospěl k názoru, že by rozhodnutím přednosty okresního úřadu došlo k tvrzenému zásahu do práv stěžovatele R. garantovaných čl. 21 Listiny základních práv a svobod, resp., že by došlo k neoprávněnému zásahu státu do samosprávných kompetencí obce ve smyslu čl. 99 a násl. Ústavy. Dále považuje Ústavní soud za nezbytné upozornit v souvislosti s tímto rozhodnutím na potřebu zajistit při novelizaci zákona o komunálních volbách, resp. při přijetí zákona nového, aby právo na soudní ochranu při možných konfliktech mezi státní správou a samosprávou bylo zajištěno obdobným způsobem, jak se stalo v již zmíněném zákoně č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, tedy návrhem ke krajskému soudu, který rozhodne v krátké lhůtě. Bylo by nepochybně neefektivní a neúčelné, aby i nadále trval stav, kdy jedinou obranou při nesouhlasu se zánikem mandátu v zastupitelstvu obce je ústavní stížnost. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. 10. 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:4.US.420.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 420/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 145/20 SbNU 43
Populární název Podmínka trvalého pobytu jakožto podmínka volitelnosti člena zastupitelstva v obci
Datum rozhodnutí 10. 10. 2000
Datum vyhlášení 10. 10. 2000
Datum podání 13. 7. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O komunálních stížnostech dle čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Humpolec
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí jiné
rozhodnutí jiné
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 100
  • 2/1993 Sb., čl. 21
Ostatní dotčené předpisy
  • 152/1994 Sb., §6, §7, §55 odst.2 písm.b, §55 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/svoboda pohybu a pobytu
základní práva a svobody/právo podílet se na správě věcí veřejných /volební a hlasovací právo
Věcný rejstřík volby/do zastupitelstev obcí
volby/do zastupitelstev krajů
pobyt
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-420-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37558
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25