infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-167-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 24.02.2000, sp. zn. IV. ÚS 437/98 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 29/17 SbNU 215 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:4.US.437.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vyvolání stavu tísně při možnosti vyvlastnění nemovitosti ve veřejném zájmu

Právní věta Legální možnost nuceného vyvlastnění v případě nezískání pozemku od dosavadního vlastníka pro výstavbu ve veřejném zájmu smluvní cestou, ještě nevylučuje a priori (jak ve svém rozhodnutí dovozuje krajský soud) v jednotlivém konkrétním případě na straně prodávajícího vytvoření stavu tísně v intenzitě odpovídající obsahu §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě. Realizace účelů ve veřejném zájmů nemůže být v prostřední právního státu vnímána tak, že možnost získání nemovitosti proti vůli vlastníka v rámci vyvlastňovacího řízení činí legitimními dřívější protiprávní zásahy do vlastnictví.

ECLI:CZ:US:2000:4.US.437.98
sp. zn. IV. ÚS 437/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti S. Š., proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 4. 8. 1998, čj. 44 Ca 98/98-14, za účasti Krajského soudu v Praze, jako účastníka řízení, takto: Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 4. 8. 1998, čj. 44 Ca 98/98-14, se zrušuje. Odůvodnění: Stěžovatel se včas podanou ústavní stížností domáhá zrušení shora označeného rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 4. 8. 1998, čj. 44 Ca 98/98-14, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu Praha-východ, okresního pozemkového úřadu, ze dne 31. 3. 1998, čj. PÚ-R 2617, jímž bylo podle §9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě"), rozhodnuto, že stěžovatel se nestává vlastníkem pozemku dle PK v k.ú. B. Ústavní stížností napadené rozhodnutí je podle tvrzení stěžovatele v rozporu s čl. 1 Ústavy ČR, který prohlašuje ČR za právní stát, založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana, čl. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina), který zakazuje diskriminaci, čl. 4 Listiny, který určuje možnosti omezení základních práv a čl. 1 Dodatkového protokolu k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, podle něhož má každá osoba právo pokojně užívat svůj majetek. V odůvodnění ústavní stížnosti uvádí, že se neztotožňuje se závěry ve věci dosud rozhodujících orgánů veřejné moci, které v dosavadních řízeních o jeho restituční věci rozhodly v jeho neprospěch, byť každý z jiného důvodu. Uvádí, že nemůže souhlasit se závěrem Krajského soudu v Praze, podle něhož předmětnou kupní smlouvu neuzavřel ve stavu tísně, kterou ve svém rozhodnutí naopak uznal Okresní úřad Praha-východ, okresní pozemkový úřad. Na podporu svého tvrzení, že okolnosti celého případu ukazují, že jinak než v tísni by pozemek neprodal, uvádí, že se jednalo o jediný majetek, který měl po rodičích, osobně na něm po řadu let pracoval, pěstoval na něm zeleninu a ovoce a po seznámení se s novou metodou pěstování jablek prováděl od roku 1962 rekultivační práce na jílovitém pozemku tak, aby na něm mohl pěstovat vřetenokordony (cca 250 kusů). Skutečnost, že na takto: rekultivovaném a ovocnými stromy osázeném pozemku byly fyzicky zahájeny geodetické práce a bagrování, a teprve poté oznámeno ze strany tehdejšího MNV, že na pozemcích bude probíhat výstavba, podle jeho tvrzení nesporně dokládá vyvolání stavu tísně vůči jeho osobě, což konec konců ve svém rozhodnutí uznal i Okresní úřad Praha-východ, okresní pozemkový úřad. Z obsahu ústavní stížnosti a k ní připojených příloh, dále z obsahu vyžádaných spisů Okresního úřadu Praha-východ, okresního pozemkového úřadu, čj. PÚ-R 2617, a spisu Krajského soudu v Praze, sp. zn. 44 Ca 98/98, Ústavní soud zjistil, že v řízení podle §9 odst. 4 Okresní úřad Praha-východ, okresní pozemkový úřad (dále jen "pozemkový úřad") dospěl k závěru, že stěžovatel sice uzavřel kupní smlouvu ohledně předmětných nemovitostí v tísni, ovšem nikoliv za nápadně nevýhodných podmínek, když ze znaleckého posudku objednaného pozemkovým úřadem vyplynulo, že kupní cena prodávané nemovitosti byla stanovena v částce 37 726,- Kčs, což bylo o 6 975,- Kčs více, než byla cena zjištěná podle tehdejších cenových předpisů. Z tohoto důvodu nebyla tedy podle názoru pozemkového úřadu splněna podmínka nápadně nevýhodných podmínek na straně prodávajícího. Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel opravný prostředek, v němž uvádí, že se znaleckým posudkem objednaným pozemkovým úřadem nesouhlasí, a dále zdůrazňuje, že se pozastavuje nad tím, že nebyl znalcem vyzván k objasnění celé záležitosti tehdejšího prodeje. Krajský soud v řízení o opravném prostředku dospěl k závěru, že není důvodný. Své potvrzující rozhodnutí odůvodnil tak, že pozemkový úřad při posuzování restituční věci správně vycházel ze skutečnosti, že k naplnění restitučního titulu podle ust. §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě musí být prokázáno, že kupní smlouva byla uzavřena v tísni za nápadně nevýhodných podmínek, přičemž tíseň a nápadně nevýhodné podmínky podle cit. ustanovení je třeba posuzovat odděleně jako dva předpoklady, bez jejichž současného naplnění v době uskutečnění právního úkonu nelze úspěšně uplatnit právo na obnovu vlastnictví k žádané nemovitosti. Soud se v projednávané věci ale neztotožnil s právním názorem pozemkového úřadu, že posuzovanou kupní smlouvu navrhovatel uzavřel v tísni, jak má na mysli §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě. Podle soudu stěžovatel, který prodal žádaný pozemek čsl. státu z důvodu veřejného zájmu, nejednal ve stavu tísně, neboť při každém výkupu pozemků ve veřejném zájmu, bez ohledu na politické a společenské poměry ve společnosti, se vždy každý vlastník dotčeného pozemku nachází ve stejné situaci, kdy se musí rozhodnout, zda pozemky prodá či ne. Pokud orgány zastupující stát tyto vlastníky upozorňují i na možnost vyvlastnění pozemků, nejednají nesprávným nebo nezákonným způsobem. V posuzované restituční věci by tedy navrhovatel při vyvlastnění předmětného pozemku obdržel peněžitou náhradu podle tehdy platného cenového předpisu. Vzhledem k tomu, že pozemek čsl. stát od stěžovatele vykoupil za účelem realizace výstavby bytových jednotek, tedy ve veřejném zájmu, soud neshledal na straně prodávajícího tíseň při uzavření kupní smlouvy. Vzhledem k tomu, že soudem nebyla na straně stěžovatele shledána tíseň při uzavření kupní smlouvy, nezabýval se již prokázáním nápadně nevýhodných podmínek při uzavření kupní smlouvy, k nimž pouze obecně uvádí, že by nemusely spočívat pouze ve finančním poškození prodávajícího, ale i v jiných skutečnostech, na které stěžovatel poukazoval. Krajský soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti odkazuje v plném rozsahu na odůvodnění svého rozsudku a dále uvádí, že nepopírá, že situace stěžovatele byla před uzavřením kupní smlouvy ze subjektivního hlediska velmi nepříjemná, protože pozemek zrekultivoval a vysázel na něm malé stromky, což byla práce nepochybně velmi fyzicky náročná a namáhavá. Nicméně za situace, kdy jeho pozemek byl určen pro výstavbu bytových jednotek, tedy pro stavby ve veřejném zájmu, nelze hodnotit stav prodávajícího při uzavření takové smlouvy o prodeji pozemku za stav tísně ve smyslu restitučního titulu podle ustanovení §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě, protože tento stav nemá žádnou souvislost s politickým nátlakem tehdejší doby nesvobody. Soud je proto toho názoru, že stěžovatel nejednal pod žádným politickým nátlakem a kupní smlouvu o prodeji pozemku uzavřel bez ohledu na poměry panující ve společnosti v uvedeném období. Okresní úřad Praha-východ, okresní pozemkový úřad, Pozemkový fond ČR a město B., se v řízení o ústavní stížnosti ve smyslu §28 odst. 2 zákona č. 192/1993 Sb. vzdaly svého postavení vedlejších účastníků. Po seznámení se s průběhem dosavadních řízení a právními závěry v předmětné restituční věci, o které Krajský soud v Praze opřel své rozhodnutí, dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná, neboť stěžovateli nebyla v dosavadních řízeních poskytnuta dostatečná ochrana, čímž došlo k porušení čl. 36 odst. 1 Listiny, v němž je zakotveno právo na spravedlivý proces. K tomuto závěru Ústavní soud dospěl, respektuje svoji dosavadní ustálenou judikaturu, podle níž není v rámci řízení o ústavních stížnostech vybaven přezkumnou pravomocí ve vztahu k rozhodnutím orgánů veřejné moci. V daném případě však spatřuje Ústavní soud překročení ústavně právních mezí daných orgánům veřejné moci ve způsobu, jakým orgány veřejné moci postupovaly při interpretaci kategorie tísně, a to jak z hlediska procedurálního, tak z hlediska obsahového výkladu této kategorie v daném konkrétním případě. Ústavnímu soudu se totiž jeví zjednodušeným přístup, kdy Krajský soud v Praze opřel své potvrzující rozhodnutí o odkaz na existenci veřejného zájmu na případném výkupu a poukaz na rovné postavení všech v úvahu přicházejících vlastníků nemovitostí spadajících do území, v němž má být konkrétní účel ve veřejném zájmu realizován, a to za situace, kdy naopak pozemkový úřad v předmětném restitučním řízení kategorii tísně na straně stěžovatele uznal, přičemž ji jmenovitě opřel nejen o tvrzení žadatele o restituci, ale i svědecké výpovědi dvou osob, z nichž jedna mimo jiné, a to ve shodě s tvrzením stěžovatele, poukázala na to, že k realizaci vlastního prodeje došlo až poté, co na předmětném pozemku byly již fakticky zahájeny stavební práce, což lze podle názoru Ústavního soudu nesporně vnímat jako skutečnost, která by se mohla spolupodílet na navození stavu tísně na straně vlastníka pozemku, jehož se taková aktivita cizích subjektů dotýká. Ústavní soud je tedy toho názoru, že samotná existence veřejného zájmu, eventuálně legální možnost nuceného vyvlastnění v případě nezískání pozemku od dosavadního vlastníka pro výstavbu ve veřejném zájmu smluvní cestou, ještě nevylučuje a priori (jak ve svém rozhodnutí dovozuje krajský soud) v jednotlivém konkrétním případě na straně prodávajícího vytvoření stavu tísně v intenzitě odpovídající obsahu §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě. Zásada priority dohody před nuceným vyvlastněním při opatřování nemovitostí k realizaci účelů ve veřejném zájmu nemůže být v prostředí právního státu vnímána tak, že možnost získání nemovitosti proti vůli vlastníka v rámci vyvlastňovacího řízení činí legitimními dřívější protiprávní zásahy do vlastnictví. Za dané situace má proto Ústavní soudu za to, že v dosavadních řízeních nebylo učiněno zadost stěžovatelovu právu na spravedlivý proces, a proto Ústavnímu soudu nezbylo, než ústavní stížnosti podle §82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhovět a rozsudek Krajského soudu v Praze zrušit. Pro úplnost pohledu na věc z hlediska ústavně právního považuje Ústavní soud za nezbytné uvést, že tímto zprůchodněním procesních práv stěžovatele neinstruuje Ústavní soud ve věci věcně a místně rozhodující orgány veřejné moci jak předmětnou věc rozhodnout. Z téhož důvodu se Ústavní soud rovněž nijak nevyjadřuje ani k závěrům orgánů veřejné moci ve vztahu k nápadně nevýhodným podmínkám, jejichž posouzením v dané konkrétní věci se Krajský soud v Praze dosud obsahově nevyjádřil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 24. února 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:4.US.437.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 437/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 29/17 SbNU 215
Populární název Vyvolání stavu tísně při možnosti vyvlastnění nemovitosti ve veřejném zájmu
Datum rozhodnutí 24. 2. 2000
Datum vyhlášení 9. 3. 2000
Datum podání 15. 10. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §6 odst.1 písm.k
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík vlastnické právo/přechod/převod
tíseň
nápadně nevýhodné podmínky
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-437-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32601
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28