infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-130-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 09.03.2000, sp. zn. IV. ÚS 484/99 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 37/17 SbNU 259 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:4.US.484.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Postup soudu při přezkoumávání rozhodnutí orgánu veřejné správy

Právní věta Ústavní soud je nucen opakovaně konstatovat (obdobně např. IV. ÚS 406/99), že nepřiměřeně přísný výklad náležitostí správní žaloby dle §249 odst. 2 o.s.ř. porušuje čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod a v důsledku toho i právo na soudní ochranu proti rozhodnutí orgánů veřejné správy dle čl. 36 odst. 2 Listiny.

ECLI:CZ:US:2000:4.US.484.99
sp. zn. IV. ÚS 484/99 Nález Ústavní soud ČR rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti společnosti K., proti usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 24. 6. 1999, č.j. 22 Ca 115/98-32, za účasti Krajského soudu v Ostravě, jako účastníka řízení, takto: Usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 24. 6. 1999, č.j. 22 Ca 115/98-32, se zrušuje. Odůvodnění: Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 1. 10. 1999 se stěžovatelka domáhala, aby Ústavní soud nálezem zrušil usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 24. 6. 1999, č.j. 22 Ca 115/98-32, kterým bylo pro neodstranění vad žaloby zastaveno řízení o přezkoumání rozhodnutí žalovaného Finančního ředitelství v Ostravě ve věci daně z příjmu právnických osob. Stěžovatelka tvrdí, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno její ústavně zaručené základní právo na soudní ochranu proti nezákonnému rozhodnutí orgánu veřejné správy zakotvené v čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod ("Listina"). V napadeném usnesení dále spatřuje neplnění ústavní povinnosti uložené soudu článkem 90 Ústavy České republiky, důsledkem čehož jí byla znemožněna ochrana základního práva zakotveného čl. 11 odst. 5 Listiny. Uvedla, že u Krajského soudu v Ostravě se domáhala zrušení rozhodnutí Finančního ředitelství v O. ze dne 16. 1. 1998, č.j. 7167/120/97FŘ-205, jímž bylo zamítnuto její odvolání proti rozhodnutí Finančního úřadu v B. ze dne 11. 6. 1997, č.j. DPV č. 970000112, kterým jí byla doměřena daň z příjmu právnických osob za zdaňovací období od 9. 5. 1995 do 31. 12. 1995 částkou 410 000,- Kč. K výzvě soudu ze dne 21. 12. 1998 doplnila odůvodnění návrhu a podáním doručeným dne 5. 2. 1999 soudu sdělila, že s rozhodnutím věci bez jednání nesouhlasí a trvá na projednání a rozhodnutí věci za osobní účasti všech účastníků řízení, vzhledem ke skutkové i právní složitosti problematiky. Dne 9. 8. 1999 bylo jejímu právnímu zástupci doručeno napadené usnesení krajského soudu, jímž se řízení zastavuje. Stěžovatelka je přesvědčena, že její žaloba splňovala podmínky ust. §249 odst. 2 o.s.ř. a že ve svých podáních doručených soudu dne 18. 3. 1998 a 20. 1. 1999 dostatečně uvedla, v čem spatřuje nezákonnost rozhodnutí správního orgánu. Domnívá se, že krajský soud klade přemrštěné požadavky na formulování obsahu žaloby, přičemž sám nepřesně parafrázuje ust. §249 odst. 2 o.s.ř. a takto klade pro uplatnění práv stěžovatelky další podmínky, když požaduje specifikaci "jednání" správního orgánu, jímž byl porušen zákon, ačkoliv cit. ustanovení hovoří o nezákonnosti "rozhodnutí". Při ústním jednání dne 9. 3. 2000 právní zástupce stěžovatele zopakoval argumentaci ústavní stížnosti, přičemž doplnil, že jednání Krajského soudu v Ostravě je podivné i z toho důvodu, že řízení bylo zastaveno až několik měsíců poté, co se soud dotázal účastníků řízení, zda souhlasí s tím, aby bylo rozhodnuto mimo ústní jednání, z čehož logicky plyne, že bylo o čem jednat. Krajský soud v Ostravě, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že z ust. §249 o.s.ř., konstantní judikatury obecných soudů i stanovisek zastávaných právní teorií, vyplývá, že žaloby směřující proti rozhodnutí správních orgánů musí obsahovat skutkové a právní odůvodnění, tzn. žalobcovo tvrzení, která konkrétní ustanovení právních předpisů byla podle jeho názoru porušena a o jaké důvody žalobce tento svůj názor opírá. Z uvedených skutkových a právních důvodů tak musí vyplývat porušení subjektivních práv žalobce. Rozsahem tvrzených nezákonností v žalobě jsou vymezeny hranice soudního přezkumu správního rozhodnutí, za které soud, s výjimkou vad vyvolávajících nicotnost rozhodnutí, k nimž se přihlíží i z moci úřední, nemůže jít. V dané věci stěžovatelka přes výzvu soudu neuvedla porušením jakých konkrétních ustanovení právních předpisů byla zkrácena rozhodnutím správního orgánu na svých právech, tzn. že se nedomáhala soudní ochrany způsobem stanoveným zákonem (čl. 36 odst. 1 Listiny) a krajský soud tak nemohl tím, že řízení o žalobě, která nesplňovala zákonem stanovené náležitosti, zastavil, porušit její právo na soudní ochranu, jak je v ústavní stížnosti tvrzeno. Vyšší nároky kladené na žaloby ve správním soudnictví našly svůj výraz i v povinném právním zastoupení žalobce, které je stanoveno v §250a o.s.ř. S ohledem na uvedené skutečnosti má zato, že ústavní stížnost nelze považovat za důvodnou a navrhl, aby byla zamítnuta. Finanční ředitelství v Ostravě se svého postavení vedlejšího účastníka výslovně vzdalo. Ústavní soud si dále vyžádal spis Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22 Ca 115/98, a poté, co se seznámil se shromážděnými podklady pro rozhodnutí, dospěl k závěru, že ústavní stížnosti je třeba vyhovět, a to z důvodů, které Ústavní soud formuloval již ve svém nálezu sp. zn. IV. ÚS 406/99, který se týkal rozhodnutí téhož krajského soudu. Podstatou ústavní stížnosti je nesouhlas stěžovatelky se zastavením řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Z ústavněprávního hlediska pak jde především o posouzení otázky, zda napadeným usnesením Krajského soudu v Ostravě o zastavení řízení pro neodstranění vady žaloby byla porušena základní práva stěžovatelky na soudní ochranu a na přezkoumání zákonnosti rozhodnutí orgánu veřejné správy, zakotvená v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny. V oblasti správního soudnictví jsou uvedená základní práva vymezena resp. omezena ustanoveními obsaženými v části páté o.s.ř., zejména ust. §250 odst. 2, který vymezuje, kdo je legitimován k podání žaloby a dále ust. §250a o povinném právním zastoupení, ust. §250b o lhůtě k podání žaloby a ust. §250h, limitujícím možnost žalobce rozsah napadení správního rozhodnutí mimo tuto lhůtu rozšířit. Lze akceptovat názor, že uvedené zákonem stanovené podmínky realizace ústavního práva zakotveného v čl. 36 odst. 2 Listiny mají pouze zajistit, aby se občan na soud obracel kvalifikovaně, aby byla uplatněna zásada koncentrace a efektivity řízení a tím byla usnadněna realizace dalšího ústavního práva - práva na to, aby věc byla projednána a rozhodnuta v přiměřené lhůtě a bez zbytečných průtahů (čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a čl. 38 odst. 2 Listiny). Nicméně Ústavní soud nemůže akceptovat takový postup krajského soudu, který již tak zákonem vymezenou či omezenou možnost uplatnění ústavně zaručeného základního práva zakotveného v čl. 36 odst. 2 Listiny dále omezuje, a to svým nadmíru přísným výkladem ustanovení §249 odst. 2 o.s.ř., jež upravuje náležitosti správní žaloby, jak se v daném případě stalo. Jak vyplývá z ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny, při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu, a nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena. Tento posledně uvedený ústavní princip je nezbytné aplikovat i v rozhodovací činnosti obecného soudu podle §250d odst. 3 o.s.ř. v případě, kdy má být řízení o správní žalobě zastaveno pro neodstranění takové vady žaloby, jež má spočívat v údajném neuvedení důvodů, v čem žalobce spatřuje nezákonnost rozhodnutí správního orgánu (§249 odst. 2 o.s.ř.). Kromě toho Ústavní soud v podstatě sdílí názor stěžovatelky, že dotaz na účastníky řízení o správní žalobě, zda souhlasí s rozhodnutím věci mimo ústní jednání by logicky měl signalizovat, že soud hodlá rozhodnout ve věci samé, jinak řečeno, že je o čem rozhodovat a že tedy, byť možná s výhradami, žaloba splňuje zákonné náležitosti. Z výše uvedených důvodů Ústavní soud podle §82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, ústavní stížnosti vyhověl, když shledal, že napadeným usnesením Krajského soudu v Ostravě bylo porušeno ústavně zaručené právo zakotvené v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny a ústavní princip zakotvený v čl. 4 odst. 4 Listiny. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 9. března 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:4.US.484.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 484/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 37/17 SbNU 259
Populární název Postup soudu při přezkoumávání rozhodnutí orgánu veřejné správy
Datum rozhodnutí 9. 3. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 1. 10. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2, čl. 4 odst.4
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 99/1963 Sb., §249 odst.2, §250d, §250 odst.4
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík daň/výpočet
řízení/zastavení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-484-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 34877
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-27