infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-143-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.10.2000, sp. zn. IV. ÚS 511/98 [ nález / ČERMÁK / výz-3 ], paralelní citace: N 143/20 SbNU 35 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:4.US.511.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Posouzení lidsky důstojného ubytování

Právní věta Ochrana přiměřené životní úrovně, včetně "přiměřeného" bydlení, je zdůrazněna v celé řadě mezinárodních smluv o lidských právech, kupř. v čl. 11 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech, čl. 16 Evropské sociální charty, tedy vesměs smluv, jež ve smyslu čl. 10 Ústavy ČR jsou pro Českou republiku bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. Pojem "lidsky důstojné ubytování" uvedený v ustanovení §712 odst. 2 občanského zákoníku proto třeba vykládat ve smyslu již zmíněného ústavně právního požadavku "přiměřenosti" vztahujícího se i na bydlení. V zásadě je sice možné, aby tomuto požadavku bylo vyhověno i v objektech sloužících jinému účelu než bydlení, nicméně zejména v těchto případech je třeba pečlivě zkoumat, zda poskytovaná bytová náhrada odpovídá běžnému standardu bydlení, i pokud se týče hluku, hygieny a vůbec celkového prostředí, v němž je dislokována.

ECLI:CZ:US:2000:4.US.511.98
sp. zn. IV. ÚS 511/98 Nález Ústavní soud rozhodl dne 4. října 2000 v senátě ve věci ústavní stížnosti 1) M. K., 2) V. K., proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 14. 9. 1998, čj. 13 Co 310/98-84, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, a vedlejšího účastníka ing. L. P., za souhlasu účastníků bez ústního jednání, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 14. 9. 1998, čj. 13 Co 310/98-84, se zrušuje. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedenému usnesení Krajského soudu v Brně stěžovatelé mimo jiné tvrdí, že bylo porušeno jejich právo na spravedlivý proces garantované v čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále je "Úmluva") a čl. 2 odst. 3 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Podle stěžovatelů rovněž došlo k porušení čl. 2 odst. 2 Listiny, neboť v jejich případech nebyla státní moc (v tomto případě moc soudní) uplatněna v mezích a způsobem stanoveným zákonem, konkrétně v mezích uvedených v občanském soudním řádu. Stěžovatelé jsou rovněž toho názoru, že došlo k porušení práva na ochranu zdraví, které garantuje čl. 31 věta první Listiny, čl. 32 odst. 1 věta druhá Listiny, který zaručuje zvláštní ochranu dětí, čl. 35 Listiny, který garantuje právo na příznivé životní prostředí, kdy ochrany těchto práv se lze s ohledem na ustanovení čl. 41 odst. 1 Listiny dovolávat v mezích zákonů, které tato práva provádějí. Postupem soudních orgánů došlo i k porušení čl. 3 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte, podle kterého je zájem dítěte předním hlediskem při jakékoli činnosti. Krajský soud v napadeném rozhodnutí nesprávně vyložil ustanovení §135 odst. 2 o. s. ř., když se považoval za zavázán předloženým kolaudačním rozhodnutím, ačkoli právě toto rozhodnutí mohlo být zpochybněno předloženými odbornými posudky. Závěr soudu o tom, že bylo stanoveno omezení počtu konání akcí v jednom roce, což sníží nepříznivý vliv kulturního sálu na užívání nabízeného bytu, nemá oporu v důkazech, neboť nebylo vydáno žádné rozhodnutí o tom, kolik se v daném objektu smí konat ročně zábav, když ostatně takové rozhodnutí ani vydáno být nemůže, neboť objekt je v soukromém vlastnictví. Z těchto, jakož i dalších, důvodů domáhají se proto stěžovatelé zrušení napadeného usnesení. Krajský soud v Brně ve svém vyjádření ze dne 8. 8. 2000 uvedl, že výhrady stěžovatelů vůči soudnímu rozhodnutí jsou téměř totožné s odvolacími námitkami, s nimiž se tento soud snažil vypořádat v napadeném rozhodnutí, na které pro stručnost odkazuje. Navrhuje proto zamítnutí ústavní stížnosti. Vedlejší účastník se k podané ústavní stížnosti ve stanovené lhůtě nevyjádřil. Z obsahu spisu 13 E 479/97 Okresního soudu ve Zlíně Ústavní soud zjistil, že usnesením tohoto soudu ze dne 5. 5. 1998, čj. 13 E 479/97-66, bylo nařízeno provedení výkonu rozhodnutí vyklizením stěžovatelů z bytu v domě č. p. 274 v L. a jejich přestěhováním do zajištěného náhradního bytu ve víceúčelové budově Z. D. v L. K odvolání stěžovatelů rozhodl Krajský soud v Brně napadeným usnesením tak, že usnesení soudu prvého stupně potvrdil, vycházeje z toho, že oprávněný doložil splnění své povinnosti zajištění náhradního bytu kolaudačním rozhodnutím Úřadu města Z. Předložené kolaudační rozhodnutí je rozhodnutím správního orgánu, a pro soud je tudíž ve smyslu ustanovení §135 odst. 2 o. s. ř. závazné. Navíc toto rozhodnutí nebylo zpochybněno ani odbornými posudky předloženými stěžovateli. K dovolání stěžovatelů proti napadenému usnesení krajského soudu rozhodl Nejvyšší soud ČR usnesením ze dne 25. 5. 2000, čj. 20 Cdo 2339/98-105, tak, že toto dovolání odmítl, když dospěl k závěru, že dovolání v dané věci není přípustné. Podle názoru Nejvyššího soudu ČR odvolací soud sice chybně vyložil ustanovení §135 odst. 2 o. s. ř., nicméně současně konstatoval, že uvedený soud ve skutečnosti kolaudační rozhodnutí hodnotil. Právní posouzení věci na řešení uvedené otázky nespočívá (princip vázanosti soudu kolaudačním rozhodnutím se v něm neprosazuje), takže potud nemá zásadní význam pro věc samu. Výkladem pojmu náhradní byt z ústavně právního hlediska se Ústavní soud zabýval již ve svém nálezu sp. zn. III. ÚS 114/94 publikovaném ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, svazek 3, č. 9, roč. 1995 - I. díl, v němž mimo jiné uvedl, že interpretace ustanovení §712 odst. 2 občanského zákoníku ze strany Krajského soudu v Brně by vedla k eliminaci vlastníkova dispozičního práva (jehož součástí je i možnost výpovědi), a tudíž nešetřila podstatu a smysl jednoho z ústavně garantovaných základních práv. Pojmy "zásadní rovnocennost" a "místní podmínky" nutno v kontextu citovaného ustanovení občanského zákoníku interpretovat v souladu s ústavními zákony v tom smyslu, že kladou na pronajímatele (vlastníka) povinnost zajistit takovou bytovou náhradu, která nutně splňuje znak druhý zákonného vymezení přiměřeného náhradního bytu a zakládají dále pronajímateli povinnost vyvinout všechno úsilí, které lze od něj rozumně vyžadovat, aby zajistil náhradní byt, který se podle místních podmínek a podle všech v zákoně uvedených parametrů aproximativně nejvíce blíží vyklizovanému bytu. Ani v projednávané věci nemůže být pochyb o tom, že ustanovení §712 odst. 2 občanského zákoníku týkající se bytové náhrady nelze interpretovat způsobem vedeným k již naznačené eliminaci vlastníkova dispozičního práva. Tento významný a esenciální moment je však třeba uvažovat v souvislosti s rovněž esenciální podmínkou kladenou na náhradní byt, totiž aby zajišťoval "lidsky důstojné ubytování". Ochrana přiměřené životní úrovně, včetně "přiměřeného" bydlení, je zdůrazněna v celé řadě mezinárodních smluv o lidských právech, kupř. v čl. 11 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech, čl. 16 Evropské sociální charty, tedy vesměs smluv, jež ve smyslu čl. 10 Ústavy ČR jsou pro Českou republiku bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. Napadené rozhodnutí jde však v tomto směru stranou posléze konstatované esenciální podmínky, k čemuž nepochybně přispěla i ta skutečnost, že krajský soud se ve smyslu ustanovení §135 odst. 2 o. s. ř. cítil kolaudačním rozhodnutím vázán, i když jinak, jak konstatoval ve svém rozhodnutí již Nejvyšší soud ČR, zmíněné kolaudační rozhodnutí "poměřoval". Zásadní problém, s nímž se obecné soudy vzhledem k výše uvedenému nevypořádaly, tkví totiž v tom, že náhradní byt je umístěn ve víceúčelové budově Z. D. v L., v níž se kupř. nachází i sál, v němž se konají kulturní akce i taneční zábavy, a velkokapacitní kuchyně. Přitom ze spisu zdá se být zjevno, že k vybudování bytové jednotky došlo v tomto objektu, kde jiné další bytové jednotky patrně nejsou, z ryze účelových důvodů, tedy pro účely poskytnutí bytové náhrady. Ve spisu založeném přípisu Okresního úřadu ve Zlíně, okresního hygienika, ze dne 11. 4. 1997, zn. 718-A-216/1997/Ka, se přitom uvádí, že při pořádání sportovního plesu dne 15. 2. 1997 se naměřené hladiny hluku buď rovnaly nejvyšší přípustné hodnotě nebo byly mírně vyšší. Uvedený přípis vychází z informace majitele budovy, že počet zábav v kalendářním roce nepřesáhne čísla 6 a současně se v něm konstatuje, že při zvýšení počtu kulturních akcí po 22. hodině by bylo nutno danou situaci hygienicky přehodnotit. Jak stěžovatelé uvádí ve svém dovolání, četnost zábav pořádaných v areálu víceúčelové budovy jen za období od 10. 1. 1998 do 25. 4. 1998 dosáhla čísla 8. S tímto údajem přichází stěžovatelé teprve po vydání napadeného rozhodnutí, nicméně i ve svém odvolání opětovně poukazují na fakt přetrvávající hlučnosti. Přitom není vůbec jasné, a napadené rozhodnutí tím se stává i nepřezkoumatelným, z jakých důvodů nemá počet zábav v kalendářním roce přesáhnout právě číslo 6. Pojem "lidsky důstojné ubytování" zahrnuje podmínku, kterou je třeba vykládat ve smyslu již zmíněného ústavně právního požadavku "přiměřenosti" vztahujícího se i na bydlení. V zásadě je sice možné, aby tomuto požadavku bylo vyhověno i v objektech sloužících jinému účelu než bydlení, nicméně zejména v těchto případech je třeba pečlivě zkoumat, zda poskytovaná bytová náhrada odpovídá běžnému standardu bydlení, i pokud se týče hluku, hygieny a vůbec celkového prostředí, v němž je dislokována. Protože krajský soud v napadeném usnesení v tomto směru otázku "lidsky důstojného ubytování" nezkoumal, porušil tím ústavně zaručené právo stěžovatelů zakotvené v čl. 6 odst. 1 Úmluvy, jakož i čl. 36 odst. 1 Listiny. Z těchto důvodů proto Ústavní soud pro porušení těchto ústavně zaručených práv ústavní stížnosti podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyhověl a napadené usnesení podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 4. října 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:4.US.511.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 511/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 143/20 SbNU 35
Populární název Posouzení lidsky důstojného ubytování
Datum rozhodnutí 4. 10. 2000
Datum vyhlášení 13. 11. 2000
Datum podání 9. 12. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 120/1976 Sb./Sb.m.s., #2 čl. 11
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 40/1964 Sb., §712 odst.2
  • 99/1963 Sb., §135 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík byt/vyklizení
výkon rozhodnutí
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-511-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32670
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28