infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-403-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 27.02.2001, sp. zn. I. ÚS 157/98 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 37/21 SbNU 329 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.157.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Podmínka pro uplatnění restitučního nároku podle zákona č. 87/1991 Sb., státní občanství České a Slovenské Federativní r...

Právní věta Nález Ústavního soudu č. 164/1994 Sb., neboť ten se vztahoval pouze na podmínku trvalého pobytu na území ČSFR, resp. ČR, a nikoliv na podmínku státního občanství ČSFR (ČR). Pro úplnost lze uvést, že stejný názor týkající se podmínky státního občanství v zákoně č. 87/1991 Sb. po citovaném nálezu Ústavního soudu ČR vyslovil i Nejvyšší soud ČR ve svém rozsudku ze dne 16. 3. 1998, sp. zn. 2 Cdon 645/97 (In: Soudní rozhledy 12/1998, str. 321n.). Pokud zákon č. 88/1990 Sb. umožňoval v ustanovení článku II bodu 2 písm. a), aby se v případě občana, který svého státního občanství pozbyl rozhodnutím o jeho odnětí (a podal do 31. 12. 1993 u příslušného orgánu žádost, v níž projevil vůli, že chce tímto občanem zůstat), "mělo za to", že nepřestal být československým státním občanem, pak nebylo možné vztáhnout tyto účinky i na případy, kdy občan své občanství pozbyl jinak. Bylo to vyloučeno i proto, že pro osoby propuštěné ze státního svazku platí speciální úprava čl. II bodu 3 písm. a) tohoto zákona, podle které je těmto osobám na jejich žádost státní občanství udělována, avšak bez právní fikce jeho nepřetržitého trvání. Také z tohoto důvodu nelze ani na stěžovatele (který podle sdělení Ministerstva vnitra ČR byl na vlastní žádost propuštěn ze státního svazku dne 9. 11. 1987) hledět jako na osobu, která československé státní občanství nikdy nepozbyla. Ústavní soud ještě zdůrazňuje, že zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, neodstraňuje a ani nemůže odstranit - neboť by to nebylo v silách a možnostech státu - všechny křivdy, ale toliko zmírňuje následky některých majetkových a jiných křivd, k nímž došlo v období let 1948 až 1989.

ECLI:CZ:US:2001:1.US.157.98
sp. zn. I. ÚS 157/98 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě, k ústavní stížnosti F. K., jehož procesním nástupcem se stal Fr. K., bytem SRN, zastoupený advokátem JUDr. R. D., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 8. 1. 1998, sp. zn. 20 Co 513/97, ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 19. 11. 1996, sp. zn. 27 C 184/95, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Obvodní soud pro Prahu 1 rozsudkem ze dne 19. 11. 1996, sp. zn. 27 C 184/95, zamítl žalobu stěžovatele (žalobce) F. K., s návrhem, "aby byl žalovaný" (první žalovaný Banka Haná, a.s., se sídlem Újezd 12, Prostějov, a druhý žalovaný Bytový podnik Prahy 1, s.p. v likvidaci, se sídlem Jindřišská 5, Praha 1) povinen vydat žalobci jednu ideální šestnáctinu nemovitosti, a to domu čp. 1375, se stavební parcelou 654 v k.ú. Nové Město, obec Praha, zapsané na listu vlastnictví č. 754, a současně rozhodl, že žalobce je povinen zaplatit druhému žalovanému náklady právního zastoupení ve výši 2.380,- Kč na účet JUDr. T. H., do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku. Podle závěru Obvodního soudu pro Prahu 1 žalobce, který byl jediným testamentárním dědicem po zemřelé občance SRN H. M., jemuž bylo uděleno státní občanství ČR až dnem 8. 9. 1993 a jenž se s odkazem na ustanovení §3 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích - ve znění nálezu Ústavního soudu ČR ze dne 12. 7. 1994, č. 164/1994 Sb. - jako oprávněná osoba domáhal vydání předmětné nemovitosti, nesplňoval ke dni 1. 10. 1991 zákonnou podmínku státního občanství ČSFR, resp. ČR a nebyl tudíž osobou oprávněnou. Oprávněnou osobou podle §3 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb. - ve znění před vydáním uvedeného nálezu Ústavního soudu - byla fyzická osoba, jejíž věc přešla do vlastnictví státu v případech uvedených v §6 zákona, pokud splňovala podmínku státního občanství ČSFR, resp. ČR a podmínku trvalého pobytu na jejím území. Stejné podmínky musela podle ustanovení §3 odst. 2 cit. zákona splňovat fyzická osoba, která se stala oprávněnou v důsledku úmrtí osoby, jejíž věc přešla do vlastnictví (roz. státu) v případech uvedených v §6 před uplynutím lhůty stanovené v §5 odst. 2 tohoto zákona. Podle ustanovení §5 odst. 2 se jednalo o šestiměsíční prekluzivní lhůtu od účinnosti zákona (1. 4. 1991) k výzvě k vydání věci povinné osobě, takže lhůta propadla k 1. 10. 1991. Nálezem Ústavního soudu ČR ze dne 12. 7. 1994, č. 164/1994 Sb., byla zrušena podmínka trvalého pobytu na území ČSFR, resp. ČR a stávající lhůta k uplatnění nároku podle §5 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb. byla v tomto smyslu vázána na vykonatelnost tohoto nálezu, tedy na den 1. 11. 1994. Obvodní soud konstatoval, že u ostatních podmínek zůstaly lhůty nezměněny a vydání věci na základě uvedeného nálezu lze uplatňovat výzvou pouze za předpokladu, že fyzická osoba (při splnění ostatních podmínek zák. č. 87/1991 Sb.) splňovala podmínku státního občanství ČSFR, resp. ČR ke dni 1. 10. 1991. Obvodní soud konečně uvedl, že žalobce, který nese ve sporu důkazní břemeno, neprokázal restituční titul podle §6 zák. č. 87/1991 Sb., v daném případě uzavření darovací smlouvy v tísni. Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 8. 1 1998, sp. zn. 20 Co 513/97, napadený rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1 potvrdil, žádnému z účastníků nepřiznal právo na náhradu nákladů odvolacího řízení a zamítl návrh na připuštění dovolání. Odvolací soud - po doplněném dokazování - v odůvodnění svého rozsudku uvedl, že ze sdělení Ministerstva vnitra ČR, civilněsprávního úseku ze dne 3. 2. 1997, zjistil, že žalobce byl na základě své žádosti propuštěn ze státního svazku ČR dne 9. 11. 1987. Nešlo tedy o odnětí státního občanství. Žalobce, který měl v době podání žádosti občanství SRN, požádal o znovuudělení státního občanství ČSFR v souladu se zákonem č. 88/1990 Sb., kterým se mění a doplňují předpisy o nabývání a pozbývání československého státního občanství (dále jen "zákon č. 88/1990 Sb.") dne 15. 6. 1992. Státního občanství ČSFR (ČR) nabyl, po neprodleném vyřízení své žádosti, dnem 18. 6. 1992 (nikoli tedy až dnem 8. 9. 1993, jak bylo uvedeno v rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1). Odvolací soud proto konstatoval, že "v době od 9. 11. 1987 do 18. 6. 1992 tedy nebyl státním občanem ČR". Městský soud v Praze neshledal ani důvodnost tvrzeného žalobcova dědického nároku, neboť - jak bylo již Obvodním soudem pro Prahu 1 v řízení pod sp. zn. 12 C 402/93 zjištěno - přešla ideální 1/16 těchto nemovitostí z H. E. na Čs. stát na základě "darovacího postupního prohlášení" ze dne 15. 6. 1965. Vzhledem k tomu, že tento majetek přešel na československý stát ještě za života H. E., nebyl v den její smrti součástí pozůstalosti a žalobce, který byl v té době stále jen občanem SRN, proto nemohl tuto věc získat z titulu svého obecného dědického nároku na základě závěti, a to bez zřetele k tomu, že závěť byla vypořádána podle práva SRN. Dědický nárok žalobce na vydání nemovitosti by prý mohl vyplývat ze zákona č. 87/1991 Sb. jen tehdy, pokud by H. E. svůj "v právu důvodný" restituční nárok na vydání věci uplatnila sama ve lhůtě od 1. 4. 1991 do 1. 10. 1991, avšak dříve než by byl uspokojen, by zemřela, leč toliko za situace, kdy by splňovala (H. E.) všechny zákonné podmínky pro vznik restitučního nároku. Vzhledem k tomu, že H. E. svůj nárok podle zákona č. 87/1991 Sb. neuplatnila a před uplynutím lhůty stanovené v §5 odst. 2 cit. zákona zemřela, mohl by být žalobce oprávněnou osobou z titulu dědictví ze závěti [§3 odst. 2 - nyní odst. 4 - písm. a) cit. zákona], avšak i on by musel splňovat již v době do 1. 10. 1991 podmínku státního občanství ČR, aby mohl nárok ještě do 1. 10. 1991 řádně uplatnit. Městský soud v Praze v této souvislosti zdůraznil, že účinky nálezu Ústavního soudu ČR č. 164/1994 Sb., jímž byla odstraněna podmínka trvalého pobytu na území ČSFR (ČR), by se na žalobce právě vztahovaly pouze za předpokladu, že by nejpozději k datu 1. 10. 1991 nabyl občanství ČR a restituční nárok neuplatnil (poznámka: pro nedostatek podmínky trvalého pobytu). Odvolací soud konstatoval, že tato otázka byla správně vyložena soudem prvního stupně, s jehož názorem se plně ztotožňuje. Odvolací soud tedy souhrnně konstatoval, že žalobci nevznikl nárok ani z titulu nástupu do práv zůstavitelky na základě dědění ze závěti podle obecných ustanovení o právu dědickém, neboť věc - ještě za života zůstavitelky - na základě platné darovací smlouvy přešla na stát a nemohla být proto součástí pozůstalosti po dárkyni, ani z titulu restitučního nároku podle ustanovení §3 odst. 4 písm. a) zákona č. 86/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neboť žalobce nesplňoval podmínku existence státního občanství ČR do 1. 10. 1991, když státní občanství prokazatelně (a sám to činí nesporným) nabyl až dnem 18. 6. 1992. V záhlaví uvedené rozsudky napadl stěžovatel ústavní stížností, v níž dovozuje porušení svého základního práva zakotveného v čl. 11 věta první a druhá, v čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny") a v čl. 90 Ústavy České republiky. Stěžovatel v prvé řadě vychází z toho, že původní vlastnice H. M., která zemřela dne 16. 9. 1991, byla českou státní občankou bez trvalého pobytu na území ČR, a proto v době úmrtí nesplňovala podmínky pro uplatnění nároku na vydání majetku podle zákona č. 87/1991 Sb. Stěžovatel jako univerzální testamentární dědic po zemřelé ("na základě rozhodnutí příslušného německého soudu se stal výlučným dědicem po zemřelé") je prý oprávněnou osobou ve smyslu uvedeného zákona, protože podle nálezu Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. (kterým byla odstraněna podmínka trvalého pobytu na území České republiky) uplatnil nárok u povinných osob ve lhůtě, jež byla nově stanovena osobám, které (dosud) podmínku trvalého pobytu nesplňovaly. Stěžovatel je toho názoru, že české státní občanství nikdy neztratil, neboť žádost o propuštění z českého státního svazku podal v důsledku nepřípustného nátlaku "ze strany politického režimu nutícího občany svého státu k jednání, které by za normálních okolností nikdy neučinili". Stěžovatel, jenž by za běžných okolností neemigroval a nežádal o propuštění ze státního občanství, byl nucen podat uvedenou žádost proto, že československý zastupitelský úřad požadoval jako podmínku vydání potvrzení o zápočtu doby pojištění v tehdejším Československu - jež stěžovatel potřeboval k zápočtu doby pojištění pro účely přiznání důchodu ve SRN - legalizaci vztahu s Československou republikou, jehož oba způsoby (vydání vystěhovaleckého pasu nebo zmíněné propuštění ze státního svazku) byly spojeny s úhradou poplatku blížícího se částce 5.000 DM. Stěžovatel připomíná, že nespravedlností, kterých se minulý režim dopustil, si byl vědom také zákonodárce, a proto zákonem č. 88/1990 Sb., umožňoval občanům navracení československého občanství, a to "v původní stav", ovšem za předpokladu, že žádost o navrácení byla podána ve lhůtě. Stěžovatel žádost podal a československé občanství mu bylo vráceno. Stěžovatel je tedy přesvědčen, že české státní občanství nikdy neztratil, že soudy obou stupňů toliko "hledaly důvod, pro který by nebylo navrhovateli vyhověno". Otázkou způsobu pozbytí státního občanství stěžovatelem se prý navíc "zabývaly zkratkovitě". Proto stěžovatel navrhl, aby byly oba napadené rozsudky zrušeny. Stěžovatel sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. V důsledku úmrtí stěžovatele Ústavní soud usnesením ze dne 4. 10. 1999, č.j. I. ÚS 157/98-32, řízení o ústavní stížnosti přerušil až do skončení řízení o dědictví po stěžovateli. Obvodní soud pro Prahu 9 usnesením ze dne 6. 4. 2000, č.j. 13 D 811/99-22 , ve věci dědického řízení po stěžovateli F. K., zemřelém 20. 6. 1999, schválil dohodu dědiců, tj. manželky zůstavitele V. K. a syna zůstavitele (a jediného testamentárního dědice zůstavitele) F. K., o majetku zůstavitele, jehož vlastníkem se stal syn zůstavitele Fr. K. V souzené věci se tedy procesním nástupcem stěžovatele stal jeho dědic Fr. K., bytem SRN, který o pokračování v řízení o ústavní stížnosti požádal prostřednictvím zplnomocněného právního zástupce JUDr. R. D. Prostřednictvím téhož právního zástupce manželka zůstavitele V. K. sdělila, že se k žádosti o pokračování řízení v předmětné ústavní stížnosti nepřipojuje. Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost splňuje všechny zákonem stanovené formální náležitosti a že tedy nic nebrání projednání a rozhodnutí věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Obvodní soud pro Prahu 1, Městský soud v Praze, a vedlejší účastníci řízení - Banka Haná, a.s., a Bytový podnik Praha 1, s.p. "v likvidaci". Obvodní soud pro Prahu 1 navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta, neboť uvedená rozhodnutí soudu vycházejí z aplikace platných právních předpisů a tvrzení stěžovatele o porušení čl. 11 a 36 Listiny a čl. 90 Ústavy ČR není důvodné. Na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Městský soud v Praze v prvé řadě vyjádřil názor, že novelizované ustanovení §239 odst. 2 o.s.ř. činí - i v případě, kdy odvolací soud zamítl návrh stěžovatele na připuštění dovolání - dovolání přípustným, ovšem za podmínky, že dovolací soud dospěje k závěru, že napadené rozhodnutí má po právní stránce zásadní význam. Podle Městského soudu v Praze tím, že stěžovatel nepodal dovolání, neposkytl dovolacímu soudu možnost posoudit jeho přípustnost, a je tak na zvážení Ústavního soudu, zda je ústavní stížnost formálně přípustná. Ve vztahu ke konkrétním důvodům ústavní stížnosti - tedy k tvrzení stěžovatele, že soudy obou stupňů dospěly k nesprávnému právnímu názoru, podle kterého stěžovatel nesplnil podmínku státního občanství ČR podle zákona č. 87/1991 Sb., v důsledku čehož mu nevznikl restituční nárok na předmětnou nemovitost, dále k tvrzení o tom, že by se na stěžovatele mělo hledět jako na osobu, která (s odkazem na zákon č. 88/1990 Sb.) nikdy české státní občanství neztratila a konečně k tvrzení o vzniku nároku na vydání nemovitosti z titulu dědění po původní vlastnici - Městský soud v Praze poukázal na soudcovu vázanost zákonem a rovněž uvedl, že "nedospěje-li soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním zákonem, je povinen jeho normy aplikovat, jejich obsah vykládat v souladu s tím, co norma skutečně vyjadřuje, nemůže terminologii užitou v normě ignorovat, či ji nahodile a účelově vykládat v rozporu s všeobecně přijatými výkladovými pravidly". S odkazem na zákon č. 88/1990 Sb., Městský soud v Praze ve svém vyjádření uvedl, že v souladu s čl. II bodem 2 písm. a) cit. předpisu se má za to, že občan, který svého státního občanství pozbyl rozhodnutím o jeho odnětí a podal do 31. 12. 1993 u příslušného orgánu žádost, že chce zůstat československým státním občanem, jím nepřestal být. Tyto účinky však nemůže soud vztahovat i na případy, kdy občan svého dosavadního občanství pozbyl jinak, např. propuštěním ze státního svazku na vlastní žádost, neboť pro tyto platí zvláštní úprava podle čl. II bod 3 písm. a) cit. zákona, podle níž je těmto osobám na jejich žádost občanství udělováno, ovšem již bez právní fikce jeho nepřetržitého trvání. Městský soud v Praze proto zdůraznil, že "pokud by tuto zcela jednoznačnou právní úpravu ignoroval, dopustil by se naopak sám porušení ústavních záruk na spravedlivý proces". Proto nelze podle názoru odvolacího soudu hledět na stěžovatele, který byl dle sdělení Ministerstva vnitra ČR na vlastní žádost propuštěn ze státního svazku dne 9. 11. 1987, jako na osobu, která svého československého státního občanství nikdy nepozbyla. Toto občanství mu bylo nově uděleno až dnem 18. 6. 1992, takže ke dni 1. 10. 1991 proto československým státním občanem nebyl. V dalším Městský soud v Praze setrval na názoru, že nález Ústavního soudu ČR publikovaný pod č. 164/1994 Sb., se týkal jen těch československých (českých) občanů žijících v cizině, kteří splňovali podmínku československého občanství již ke dni 1. 10. 1991 (byť třeba zpětně až na základě fikce stanovené dle čl. II. bodu 2 písm. a) zákona č. 88/1990 Sb.). Podmínky státního občanství se tento nález nedotkl. Pokud jde o důvody, pro které stěžovatel nenabyl vlastnického práva (spoluvlastnického podílu) k předmětné nemovitosti na základě práva dědice, ani restitučního nároku na vydání věci dle restitučního zákona, odkázal odvolací soud na odůvodnění napadeného rozhodnutí a na svých závěrech setrval. Městský soud v Praze proto navrhl, aby Ústavní soud - "neshledá-li důvody pro odmítnutí ústavní stížnosti - tuto pro neopodstatněnost zamítl". Vedlejší účastník Banka Haná, a.s., ve svém vyjádření trvá na tom, že věc "nelze vydat ze zákonných důvodů", neboť stěžovatel není oprávněnou osobou nejen podle původní úpravy zákonem č. 87/1991 Sb., ale ani podle nálezu Ústavního soudu ze dne 12. 7. 1994 (publikovaného pod č. 164/1994 Sb.), kterým byla zrušena podmínka trvalého pobytu na území ČSFR, resp. ČR. Vydání věci na základě tohoto nálezu lze podle vedlejšího účastníka uplatňovat jen za splnění podmínek zákona a tedy i podmínky státního občanství ke dni 1. 10. 1991. Dále podle názoru vedlejšího účastníka stěžovatel neprokázal restituční titul podle §6 zák. č. 87/1991 Sb. Vedlejší účastník považuje ústavní stížnost za bezdůvodnou, nevzdává se postavení vedlejšího účastníka a trvá na ústním jednání. Vedlejší účastník Bytový podnik Praha 1, s.p. "v likvidaci", ve svém vyjádření poukázal na dostatečně zjištěný skutkový stav ve věci a na nedůvodnost návrhu na vydání věci jak z titulu nástupu (roz. stěžovatele) do práv zůstavitelky, tak z titulu restitučního nároku podle zákona č. 87/1991. Podle jeho názoru zamítavá rozhodnutí obecných soudů nepředstavují zásah do ústavně zaručených základních práv a svobod, neboť nedošlo ani k porušení vlastnického práva stěžovatele podle čl. 11 Listiny (neboť stěžovatel se vlastníkem předmětných nemovitostí nikdy nestal), ani k porušení jeho práva na soudní ochranu podle čl. 36 Listiny. Bytový podnik Praha 1, s.p. "v likvidaci", navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a prohlásil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Ústavní soud se v prvé řadě zabýval námitkou Městského soudu v Praze, že stěžovatel nepodal proti napadenému rozsudku dovolání, takže je prý otázka, zda je ústavní stížnost formálně přípustná. Podle obsahu uvedeného rozsudku navrhl stěžovatel připuštění dovolání k posouzení otázky, "zda se v tomto případě jedná o dědický návrh žalobce na vydání věci či nikoli". Ústavní soud - ve shodě s odůvodněním napadeného rozsudku - sdílí názor, že tato otázka je judikaturou vyřešena, takže podané dovolání by bylo - co do posouzení jeho přípustnosti - zjevně neefektivní. Za této situace Ústavní soud nedospěl k závěru, že by stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje (ust. §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ao Ústavním soudu contr.). Ústavní stížnost lze tedy považovat za formálně přípustnou. Ústavní soud však dospěl k závěru, že po věcné stránce není ústavní stížnost důvodná. Stěžovatel (dnes již zemřelý) uvedl, že napadenými rozhodnutími byla porušena ustanovení čl. 11, věta první a druhá ( zřejmě odst. 1 věta první a věta druhá) a čl. 36 Listiny, jakož i čl. 90 Ústavy ČR. Pokud stěžovatel namítá porušení čl. 11 odst. 1 věta první a druhá Listiny, jedná se nepochybně o návrh neopodstatněný. Napadenými rozhodnutími totiž nebylo zpochybněno stěžovatelovo právo vlastnit majetek ani stejný zákonný obsah a ochrana vlastnického práva všech vlastníků. Ústavní soud neshledal důvod, aby se odchýlil od své ustálené judikatury, podle níž se právo vlastnit majetek podle čl. 11 odst. 1 Listiny vztahuje pouze na vlastnictví již nabyté, existující, a nikoli pouze na tvrzený nárok na ně (srov. např. nález sp. zn. I. ÚS 115/94, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 3, Praha, C.H.Beck 1995, str. 295; nález sp. zn. I. ÚS 299/96, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 9, Praha, C.H.Beck 1998, str. 237). Stejně tak je nutno považovat za neopodstatněné tvrzení stěžovatele - blíže nekonkretizované - o porušení čl. 36 Listiny, který je součástí komplexního práva na spravedlivý proces, jakož i čl. 90 Ústavy ČR, podle jehož první věty jsou soudy povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. V souzené věci Ústavní soud shledal, že stěžovatel využil možnosti domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a že ani interpretací a aplikací příslušných ustanovení zákona č. 87/1991 Sb. a nálezu Ústavního soudu ČR publikovaného pod č. 164/1994 Sb., stejně jako zákona č. 88/1990 Sb., obecnými soudy stěžovatelovo právo na spravedlivý proces porušeno nebylo. Pokud jde o posouzení stěžovatelem tvrzeného nároku na vydání nemovitosti z titulu jeho nástupu do práv zůstavitelky na základě dědění ze závěti (a dále z titulu restitučního nároku na vydání věci podle zákona č. 87/1991 Sb.), a posouzení stěžovatelova názoru, že se obecné soudy "otázkou způsobu pozbytí státního občanství navrhovatelem ... zabývaly zkratkovitě", respektoval Ústavní soud i v této otázce skutečnost, že není součástí soustavy obecných soudů a že mu zpravidla nepřísluší přehodnocovat jejich rozhodnutí, pokud jimi nedojde k porušení základních práv nebo svobod zaručených ústavními zákony nebo mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy ČR. Taková situace však v souzené věci nenastala. Oba obecné soudy dospěly k závěru, že stěžovatel nebyl oprávněnou osobou ve smyslu ustanovení §3 odst. 2, odst. 4 písm. a) zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neboť ke dni 1. 10. 1991 nesplňoval podmínku státního občanství ČSFR (České republiky). Tento den - jako rozhodný časový termín - vyplývá z ustanovení §5 odst. 2 a §35 cit. zákona. Stěžovatel se v této souvislosti mylně odvolává na nález Ústavního soudu č. 164/1994, Sb., ze kterého výslovně vyplývá, že "běh nové lhůty ode dne vykonatelnosti nálezu" (kterým se zrušila slova "ode dne účinnosti tohoto zákona" v §5 odst. 2 a odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb.) "se však netýká osob, které již před účinností nálezu byly osobami oprávněnými". "Tato nově otevřená lhůta se však týká jen osob, které se nálezem stanou osobami oprávněnými. Jde tedy o osoby, které nesplňovaly podmínku trvalého pobytu na území ČSFR (ČR), již nález Ústavního soudu zrušil." Nejen ze smyslu samotného tohoto nálezu, nýbrž i z další judikatury Ústavního soudu (srov. nález I. ÚS 409/97) lze usuzovat, že se uvedený nález na stěžovatele nevztahuje. Stěžovatel v období rozhodném pro podání výzvy k vydání věci ve smyslu ustanovení §5 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., které začalo dnem jeho účinnosti (1. 4. 1991) a skončilo o 6 měsíců později (1. 10. 1991), státním občanem ČSFR (ČR) - vzhledem k datu získání státního občanství dne 18. 6. 1992 - nebyl a nebyl tedy ani oprávněnou osobou ve smyslu citovaného ustanovení §3 odst. 2 písm. a) zákona č. 87/1991 Sb. Na jeho postavení nic nezměnil ani nález Ústavního soudu č. 164/1994 Sb., neboť ten se vztahoval pouze na podmínku trvalého pobytu na území ČSFR, resp. ČR, a nikoliv na podmínku státního občanství ČSFR (ČR). Pro úplnost lze uvést, že stejný názor týkající se podmínky státního občanství v zákoně č. 87/1991 Sb. po citovaném nálezu Ústavního soudu ČR vyslovil i Nejvyšší soud ČR ve svém rozsudku ze dne 16. 3. 1998, sp. zn. 2 Cdon 645/97 (In: Soudní rozhledy 12/1998, str. 321n.). Obecné soudy, které z tohoto důvodu stěžovatelův návrh zamítly, respektive toto rozhodnutí potvrdily, dospěly ke správnému závěru, jejž Ústavní soud - i se zřetelem na ochranu základních práv a svobod stěžovatele - nemá důvod zpochybňovat. Pokud jde o stěžovatelovu námitku, že se obecné soudy zabývaly otázkou způsobu pozbytí jeho státního občanství pouze "zkratkovitě", Ústavní soud (vedle již výše uvedeného) konstatuje, že podle čl. 95 odst. 1 (část věty před středníkem) Ústavy ČR je soudce při rozhodování vázán zákonem. Proto obecným soudům nezbylo než dotčený zákon č. 88/1990 Sb., kterým se mění a doplňují předpisy o nabývání a pozbývání československého státního občanství, respektovat. Pokud tedy zákon č. 88/1990 Sb. umožňoval v ustanovení článku II bodu 2 písm. a), aby se v případě občana, který svého státního občanství pozbyl rozhodnutím o jeho odnětí (a podal do 31. 12. 1993 u příslušného orgánu žádost, v níž projevil vůli, že chce tímto občanem zůstat), "mělo za to", že nepřestal být československým státním občanem, pak nebylo možné vztáhnout tyto účinky i na případy, kdy občan své občanství pozbyl jinak. Bylo to vyloučeno i proto, že pro osoby propuštěné ze státního svazku platí speciální úprava čl. II bodu 3 písm. a) tohoto zákona, podle které je těmto osobám na jejich žádost státní občanství udělována, avšak bez právní fikce jeho nepřetržitého trvání. Také z tohoto důvodu nelze ani na stěžovatele (který podle sdělení Ministerstva vnitra ČR byl na vlastní žádost propuštěn ze státního svazku dne 9. 11. 1987) hledět jako na osobu, která československé státní občanství nikdy nepozbyla. K uvedené námitce stěžovatele Ústavní soud ještě zdůrazňuje, že zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, neodstraňuje a ani nemůže odstranit - neboť by to nebylo v silách a možnostech státu - všechny křivdy, ale toliko zmírňuje následky některých majetkových a jiných křivd, k nímž došlo v období let 1948 až 1989. Ve vztahu k procesnímu nástupci stěžovatele (jeho synovi a dědici) Fr. K. Ústavní soud konstatuje, že pokud výše uvedený požadavek zákona č. 87/1991 Sb., týkající podmínky státního občanství ČSFR (ČR), nesplňoval stěžovatel (a z tohoto důvodu nebyl oprávněnou osobou), nemůže být za oprávněnou osobu považována ani osoba jeho právního nástupce (dědice), na kterou přecházejí jen ta práva a povinnosti, která svědčí zůstavitelovi (stěžovateli). Ústavní soud proto dospěl k závěru, že napadenými rozsudky Městského soudu v Praze a Obvodního soudu pro Prahu 1 základní práva nebo svobody stěžovatele (ani jeho procesního nástupce) zakotvená v ústavních zákonech nebo v mezinárodních smlouvách podle čl. 10 Ústavy, jichž se stěžovatel (jeho procesní nástupce) dovolává, porušeny nebyly. Proto Ústavní soud ústavní stížnost zcela zamítl (§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 27. února 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.157.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 157/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 37/21 SbNU 329
Populární název Podmínka pro uplatnění restitučního nároku podle zákona č. 87/1991 Sb., státní občanství České a Slovenské Federativní republiky
Datum rozhodnutí 27. 2. 2001
Datum vyhlášení 27. 2. 2001
Datum podání 6. 4. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 87/1991 Sb., §3 odst.1, §5 odst.2, §4, §6
  • 88/1990 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
Věcný rejstřík interpretace
osoba/oprávněná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-157-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30954
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29