ECLI:CZ:US:2001:1.US.165.99
sp. zn. I. ÚS 165/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o ústavní stížnosti M. Ř., proti usnesení Okresního soudu v Olomouci ze dne 8. 6. 1998, č.j. 12 C 280/91-204, ve znění opravného usnesení ze dne 13. 8. 1998, č.j. 12 C 280/91-207, a proti usnesení Krajského soudu v Ostravě - pobočky v Olomouci ze dne 30. 9. 1998, sp.zn. 12 Co 817/98, 12 Co 803/98-217, takto:
Usnesení Krajského soudu v Ostravě - pobočky v Olomouci ze
dne 30. 9. 1998, sp.zn. 12 Co 817/98, 12 Co 803/98-217, a usnesení
Okresního soudu v Olomouci ze dne 8. 6. 1998, č.j. 12
C 280/91-204, ve znění opravného usnesení ze dne 13. 8. 1998,
č.j. 12 C 280/91-207, se zrušují.
Odůvodnění:
Okresní soud v Olomouci rozhodl v záhlaví uvedeným usnesením
tak, že se zastavuje řízení v právní věci stěžovatele proti
odpůrcům ČR - Ministerstvu spravedlnosti a ČR - Ministerstvu
vnitra o jeho nároku na náhradu škody způsobené protiprávním
postupem a rozhodováním v trestním řízení, že žádný z účastníků
nemá právo na náhradu nákladů řízení, a že navrhovatel je povinen
zaplatit náklady řízení státu ČR, na účet Okresního soudu
v Olomouci ve výši 384,- Kč do tří dnů od právní moci usnesení. Ve
svém rozhodnutí zejména uvedl, že v řízení již byl usnesením,
které nabylo právní moci dne 2. 10. 1992, v plném rozsahu zamítnut
původní návrh, kterým se stěžovatel domáhal náhrady škody ve výši
1.000.000,- Kč nejdříve proti Policii ČR, okresnímu ředitelství
Olomouc, a posléze proti Československému státu, Ministerstvu
spravedlnosti České republiky. Po té, co bylo odvolacím soudem
toto usnesení zrušeno a věc vrácena okresnímu soudu k dalšímu
řízení s odůvodněním, že Okresní soud v Olomouci jednal a rozhodl,
aniž byly dány podmínky řízení, byl stěžovatel vyzván, aby ve
lhůtě 14 dnů přesně označil odpůrce. Stěžovatel přes výzvu soudu
návrh neopravil a proto bylo usnesením ze dne 31. 3. 1994, č.j.
12 C 280/91-89, řízení o jeho návrhu zastaveno. V dalším odvolání
podanému proti tomuto usnesení, stěžovatel označil za odpůrce ČR
- Ministerstvo spravedlnosti ČR, se sídlem v Praze a ČR
- Ministerstvo vnitra ČR, se sídlem v Praze, a svůj nárok
specifikoval tak, že za dobu od roku 1978 do doby než mu byl
přiznán invalidní důchod činil jeho ušlý výdělek a zisk 21.000,-
Kč, že za dobu od roku 1983, kdy mu byl přiznán invalidní důchod
do doby než mu byl přiznán plný invalidní důchod, tj. 24 měsíců,
činil jeho ušlý výdělek a zisk 85.560,- Kč, že za dobu od roku
1985 do roku 1990, kdy pobíral plný invalidní důchod ve výši
1.000,- Kč, činil jeho ušlý výdělek a zisk 420.000,- Kč, a že za
dobu od roku 1990 do roku 1994, kdy pobírá důchod 2.260,- Kč, činí
jeho ušlý výdělek a zisk 825.160,- Kč. Celkem tedy uplatnil škodu
ve výši 1.351.660,- Kč a dále rentu ve výši 14.470,- Kč do
budoucna. Usnesením ze dne 2.5.1996, č.j. 12 C 280/91-153, soud
připustil, aby do řízení přistoupil na straně odpůrce jako další
účastník ČR - Ministerstvo vnitra, se sídlem v Praze 7.
Napadené usnesení odůvodnil Okresní soud v Olomouci zejména
tím, že návrh stěžovatele dosud postrádá přesný, určitý
a materiálně vykonatelný žalobní petit a vzhledem k tomu, že soud
připustil usnesením ze dne 2. 5. 1996 přistoupení 2. odpůrce do
řízení, je nezbytné, aby bylo z tohoto žalobního petitu zřejmé,
jak má který z odpůrců navrhovateli plnit. Proto vyzval
stěžovatele usnesením ze dne 7. 5. 1998, č.j. 12 C 280/91-202, aby
ve lhůtě 5 dnů svůj návrh doplnil o žalobní petit a zároveň
specifikoval, jak má který z odpůrců plnit. Ačkoliv toto usnesení
- i s poučením o tom, že řízení bude zastaveno, pokud nebude návrh
ve stanovené lhůtě opraven - bylo právnímu zástupci stěžovatele
doručeno dne 22. 5. 1998, k opravě a doplnění žalobního petitu ze
strany stěžovatele nedošlo. Pro úplnost Okresní soud v Olomouci
dodal, že stěžovatel uplatňuje škodu celkem ve výši 1.351.660,-
Kč, leč součtem jednotlivých dílčích nároků vychází částka
1.351.720,- Kč. Proto i v tomto směru je třeba výši škody zcela
jednoznačně upřesnit.
V záhlaví uvedeným usnesením rozhodl Krajský soud v Ostravě
tak, že se usnesení Okresního soudu v Olomouci v napadené části
výroku potvrzuje, v odstavci prvním a druhém (tj. v části výroku
o věci samé), a v napadené části výroku v odstavci třetím mění
tak, že České republice se právo na náhradu nákladů řízení
nepřiznává.
V odůvodnění rozsudku v prvé řadě uvedl, že z předloženého
spisu zjistil následující skutečnosti.
Návrhem, který došel Okresnímu soudu v Olomouci dne 16. 12.
1991, se stěžovatel domáhal proti Okresnímu ředitelství policie
v Olomouci náhrady škody za protiprávní postup a rozhodování
v trestním řízení s tím, že výši škody ponechává na rozhodnutí
soudu. K výzvě soudu po té upravil svým podáním ze dne 3. 3. 1992
svůj návrh tak, že náhradu škody požaduje nejméně ve výši
1.000.000,- Kč. Při jednání dne 14. 5. 1992 se stěžovatel domáhal
vydání rozsudku proti odpůrci Čs. státu, Ministerstvu
spravedlnosti ČR, ukládajícího zaplatit mu náhradu škody ve výši
1.000.000,- Kč do tří dnů od právní moci rozsudku s tím, aby soud
současně připustil změnu v osobě odpůrce. Usnesením soudu ze dne
9. 9. 1992, č.j. 12 C 280/91-45, bylo připuštěno, aby dosavadní
odpůrce vystoupil z řízení a na jeho místo vstoupil Čs. stát,
Ministerstvo spravedlnosti České republiky, Praha. Rozsudkem
Okresního soudu v Olomouci ze dne 10. 12. 1992, č.j. 12
C 280/91-54, byl návrh stěžovatele, aby odpůrce byl povinen
zaplatit stěžovateli 1.000.000,- Kč, zamítnut. K podanému odvolání
byl tento rozsudek usnesením Krajského soudu v Ostravě - pobočky
v Olomouci ze dne 13. 8. 1993, č.j. 12 Co 310/93-75, zrušen a věc
vrácena okresnímu soudu k dalšímu řízení. Podáním ze dne
5. 11. 1993 doplnil stěžovatel svůj návrh tak, že požaduje rozdíl
mezi výší invalidního důchodu a výší průměrného výdělku do konce
života stanovený paušální částkou 500.000,- Kč, celkový zisk
určený paušální částkou ve výši 500.000,- Kč, ztrátu na
nemocenských dávkách ve výši nejméně 15.000,- Kč až 20.000,- Kč,
"náhradu za společenské uplatnění" stanovenou paušální částkou
1.000.000,- Kč, náklady na léky stanovené paušální částkou
300.000,- Kč, přičemž upozornil, že náklady na navrácení
částečného sluchového vjemu pomocí inplantátu určuje částkou
1.360,- Kč. Přitom uvedl, že se již nejedná o částku 1.000.000,-
Kč, ale o částku, k níž soud dojde sečtením jednotlivých položek.
Dne 31. 3. 1994 Okresní soud v Olomouci řízení ve věci pro vady
návrhu zastavil. Stěžovatel proti tomuto rozhodnutí podal
odvolání. Před jeho projednáním upřesnil svůj návrh písemným
podáním ze dne 19. 9. 1994 tak, že na straně odpůrců žaluje Českou
republiku - Ministerstvo spravedlnosti ČR a Českou republiku
- Ministerstvo vnitra ČR. Součástí tohoto podání byla také další
specifikace nároku na náhradu škody tak, že se jedná o ztrátu na
výdělku a zisku za dobu 10-ti měsíců v roce 1978 ve výši 21.000,-
Kč, ztrátu na výdělku od roku 1983 do roku 1984, tj. za 24 měsíců
v celkové výši 85.560,- Kč, ztrátu na výdělku a na ušlém zisku za
léta 1985 - 1990 v celkové výši 420.000,- Kč a ztrátu na výdělku
a ušlém zisku za léta 1990 - 1994 v celkové výši 825.160,- Kč.
Celkem uplatňoval škodu ve výši 1.351.660,- Kč a dále rentu ve
výši 14.740,- Kč do budoucna. Krajský soud v Ostravě - pobočka
v Olomouci usnesením ze dne 12. 1. 1995, č.j. 12 Co 1052/94-105,
napadené rozhodnutí Okresního soudu v Olomouci zrušil a věc vrátil
okresnímu soudu k dalšímu řízení s tím, že písemným podáním ze dne
19. 9. 1994 stěžovatel doplnil svůj návrh tak, že je již patrno,
čeho se domáhá. Při jednání dne 28. 3. 1995 stěžovatel trval na
petitu, jak byl dosud označen a uvedl, že v průběhu dalšího řízení
po dokazování petit upřesní. Současně navrhl, aby soud připustil
přistoupení druhého účastníka na straně odpůrce, a to České
republiky, Ministerstva vnitra ČR. Vstup tohoto účastníka do
řízení na straně odpůrce Okresní soud v Olomouci usnesením ze dne
2. 5. 1996 připustil. Usnesením téhož soudu ze dne 7. 5. 1998 byl
stěžovatel vyzván, aby doplnil svůj návrh o žalobní petit, který
musí být přesný, určitý a materiálně vykonatelný. Přitom byl
upozorněn, že sice vymezil jednotlivé dílčí nároky, z nichž se
sestává jeho požadavek na zaplacení žalované částky, ale protože
označil dva odpůrce, je nezbytné, aby specifikoval, jak má který
z odpůrců plnit. Na tuto výzvu soudu již stěžovatel nereagoval
a proto Okresní soud v Olomouci rozhodl ve věci napadeným
usnesením, jímž - jak již bylo uvedeno - řízení zastavil.
Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc v odůvodnění
napadeného usnesení dále zejména uvedl, že z návrhu musí být
patrno, čeho se navrhovatel domáhá, a že žalobní petit musí být
přesný, určitý a srozumitelný, tzn. vymezení práv a jím
odpovídajících povinností v něm obsažených musí být takové, aby po
jejich převzetí do výroku soudního rozhodnutí mohl být nařízen
a proveden výkon rozhodnutí. Soud totiž nemůže přiznat účastníkům
jiná práva a uložit jim jiné povinnosti než jsou navrhovány,
a proto musí žalobní petit svým rozhodnutím zcela vyčerpat a nesmí
jej překročit. Samotnému projednání návrhu pak dále brání jeho
nedostatky spočívající v tom, že neobsahuje vylíčení rozhodujících
skutečností nebo vylíčení těchto skutečností je natolik neúplné,
neurčité nebo nesrozumitelné, že nelze bez dalšího stanovit, jaký
skutek má být předmětem řízení. V tomto případě Okresní soud
v Olomouci již usnesením ze dne 17. 9. 1993 stěžovatele vyzval,
aby návrh na zahájení řízení upřesnil tak, aby bylo zřejmé, za
které období, z jakého důvodu, na který dílčí nárok, jakou výši
náhrady škody požaduje, tj. zvlášť ušlý zisk, zvlášť ušlý výdělek,
a to jednak za dobu pracovní neschopnosti, jednak po skončení
pracovní neschopnosti, zvlášť náhradu za ztížení společenského
uplatnění, popřípadě jiné nároky. Zároveň byl vyzván k upřesnění
označení odpůrce. Písemné podání navrhovatele ze dne 19. 9. 1994,
na které nyní navrhovatel poukazuje, však nadále nesplňuje shora
uvedené náležitosti návrhu na zahájení řízení, a to pro nedostatek
spočívající v rozporu mezi označením okruhu účastníků na straně
odpůrce, skutkovými tvrzeními a žalobním petitem, což brání
v projednání tohoto návrhu. Z hlediska posouzení vad návrhu a jeho
stavu v době rozhodnutí Okresního soudu v Olomouci je jedinou jeho
úpravou, která splňuje kritéria přesnosti, určitosti
a srozumitelnosti žalobního petitu a odpovídá okruhu účastníků na
straně odpůrce, ta, která byla stěžovatelem provedena při jednání
Okresního soudu dne 14. 5. 1992, kdy navrhovatel upravil svůj
návrh tak, že se domáhal vydání rozsudku ukládajícího odpůrci
Československému státu, Ministerstvu spravedlnosti ČR, povinnost
zaplatit navrhovateli na náhradu škody částku 1.000.000,- Kč do
tří dnů od právní moci rozsudku. Od té doby již navrhovatel žádnou
další úpravu žalobního petitu neučinil, "snad s výjimkou podání ze
dne 19. 9. 1994", v jehož rámci však z hlediska formulace
žalobního petitu pouze upřesnil, že celkem uplatňuje škodu ve výši
1.351.660,- Kč a dále uplatňuje rentu, tj. ucházející výdělek
a zisk ve výši 14.740,- Kč do budoucna. Je zřejmé, že oproti
původnímu návrhu, tak jak jej formuloval dne 14. 5. 1992, měl
navrhovatel v úmyslu jednak rozšířit návrh na celkovou částku
1.351.660,- Kč, jednak rozšířit návrh o další nárok na placení
renty. Aby však o této změně návrhu mohl okresní soud rozhodnout,
je třeba, aby změna návrhu z hlediska formulace žalobního petitu
splňovala hlediska přesnosti, určitosti a srozumitelnosti i ve
vztahu k okruhu účastníků na straně odpůrce. Ode dne 14. 5. 1992,
kdy stěžovatel naposled formuloval žalobní petit, totiž došlo ke
změně okruhu účastníků na straně odpůrce, kdy se souhlasem soudu
na stranu odpůrce kromě Českého státu, Ministerstva spravedlnosti
ČR, vstoupil do řízení i Český stát, Ministerstvo vnitra ČR. Co
však stěžovatel vůči pasivnímu společenství na straně odpůrce
konkrétně požaduje, tj. samostatné dílčí plnění každého z nich
nebo jejich společné plnění, ať solidární či dělené, dosud zřejmé
není. V tomto směru je návrh stěžovatele stále neurčitý
a nesrozumitelný, neboť existuje rozpor mezi označením okruhu
účastníků na straně odpůrce, kde jsou uvedeny dva subjekty,
a žalobním petitem, kterým je dosud původní návrh požadující
uložit Českému státu, Ministerstvu spravedlnosti ČR, povinnost
k náhradě škody ve výši 1.000.000,- Kč. Jelikož soud nemůže
účastníkům přiznat jiná práva a uložit jim jiné povinnosti než
jsou navrhovány, nelze v řízení proti dalšímu odpůrci, kterým je
Česká republika, Ministerstvo vnitra ČR, vůbec jednat, pokud proti
němu není uplatněn žádný nárok, když podání stěžovatele ze dne
19. 9. 1994 řádný žalobní petit akceptující pasivní společenství
na straně odpůrců neobsahuje. Projednat prý nelze výše uvedený
žalobní petit proti odpůrci České republice, Ministerstvu
spravedlnosti ČR - i kdyby šlo proti němu o petit řádný - též
proto, že písemným podáním ze dne 19. 9. 1994 specifikoval
stěžovatel obecně své jednotlivé dílčí nároky tak, že došel
k souhrnné částce 1.351.660,- Kč přesahující původně uplatněný
nárok ve výši 1.000.000,- Kč. Pokud by tedy měl předmětem
projednání i nadále zůstat žalobní petit stěžovatele proti prvému
odpůrci na zaplacení částky 1.000.000,- Kč - když podání ze dne
19. 9. 1994 nesplňuje kritéria řádné změny návrhu - je tento
žalobní petit v rozporu právě se skutkovými tvrzeními stěžovatele
ohledně dílčích nároků v písemném podání ze dne 19. 9. 1994. Je
tomu tak proto, že se v daném případě jedná o nárok na náhradu
škody, který je speciálním nárokem. Ten, ačkoliv je vyčíslen
kapitalizovanou částkou, se skládá z jednotlivých dílčích nároků,
které je třeba odděleně přezkoumat. Stěžovatel je proto povinen je
specifikovat tak, aby bylo zřejmé, z čeho se celkový konečný nárok
skládá. Částka 1.000.000,- Kč veškeré dílčí nároky uvedené
v podání z 19. 9. 1994 nevyčerpává, a proto nelze bez dalšího
posoudit, zda stěžovatel uplatňuje poměrně snížené nároky, nebo
pouze některé z nich. Tato původně uplatněná částka navíc neměla
oporu ve skutkových tvrzeních stěžovatele a byla pouze jakousi
paušální náhradou.
V odůvodnění svého rozsudku Krajský soud v Ostravě - pobočka
Olomouc dále uvedl, že si Okresní soud v Olomouci vytčený
nedostatek uvědomil teprve v souvislosti s usnesením ze dne 7. 5.
1998, č.j. 12 C 280/91-202, kterým stěžovatele (prostřednictvím
právního zástupce) vyzval k doplnění návrhu o žalobní petit.
Přitom jej upozornil na skutečnost, že označil dva odpůrce a je
proto nezbytné, aby nyní specifikoval, jak má který z odpůrců
plnit. Tuto povinnost stěžovatel nesplnil, takže jeho návrh nadále
nesplňoval náležitosti ustanovení §79 odst. 1 o.s.ř. Jestliže
Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc v rámci usnesení ze dne
12. 1. 1995 zaujal stanovisko, že návrh stěžovatele je
projednatelný, vycházel pouze ze zjištění, že nárok byl zatím
uplatněn pouze proti odpůrci České republice - Ministerstvu
spravedlnosti ČR, Praha, přičemž proti tomuto odpůrci byl již
řádně zformulován žalobní petit a podáním ze dne 19. 9. 1994 došlo
pouze k upřesnění návrhu o specifikaci jednotlivých dílčích nároků
a k úpravě celkově žalované částky, případně o rozšíření o další
nárok z titulu renty. S ohledem na změnu v okruhu účastníků na
straně odpůrce však nelze podání ze dne 19. 9. 1994 považovat za
řádnou specifikaci žalobního petitu. V tomto smyslu dospěl Krajský
soud v Ostravě - pobočka Olomouc shodně s Okresním soudem
v Olomouci k závěru, že přes snahu soudu o odstranění nedostatku
podmínek řízení, spočívajících v nedostatečném návrhu na jeho
zahájení podle §104 odst. 2 o.s.ř., se tento nedostatek nepodařilo
odstranit, a to ani postupem podle §43 odst. 1, 2 o.s.ř. Proto
nezbylo, než řízení ve věci zastavit, neboť v něm nelze pro tento
nedostatek pokračovat. Co se týče výroku o náhradě nákladů řízení,
Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc změnil rozhodnutí
Okresního soudu v Olomouci proto, že neshledal důvody uložit
stěžovateli povinnost uhradit státu jeho náklady řízení.
V záhlaví uvedená usnesení Okresního soudu v Olomouci
a Krajského soudu v Ostravě napadl stěžovatel ústavní stížností.
V ní zejména uvedl, že svou žalobu ve smyslu zák. č. 58/1969 Sb.
uplatnil "z titulu škody" způsobené nesprávným úředním postupem
státního orgánu. Ten spočívá v tom, že stěžovatel byl v roce 1979
vzat do vazby pro trestný čin příživnictví, přestože trestní
stíhání proti němu bylo následně zastaveno. Proto označil v žalobě
za orgány odpovědné za škodu Český stát - Ministerstvo
spravedlnosti ČR jako právního nástupce Prokuratury ČSR, která ho
vzala do vazby, a Český stát - Ministerstvo vnitra jako právního
nástupce tehdejšího ministerstva vnitra odpovědného za SNB, která
se dopustila vůči stěžovateli nezákonné represe.
Stěžovatel prý nároky, u nichž to bylo možné, specifikoval,
kromě odškodnění za újmu na zdraví, jež nelze finančně vyčíslit
bez posudku soudního znalce, kterého ustanoví soud. Soud to však
stěžovateli uložil a pohrozil mu zastavením řízení pro neurčitost
žalobního návrhu dle §43 a 79 o.s.ř. Tuto pohrůžku také splnil
a řízení zastavil. Odvolací soud poté prvoinstanční rozhodnutí
potvrdil. Stěžovatel se proto cítí být poškozen na právech
zaručených mu Ústavou ČR a "Mezinárodní úmluvou Rady Evropy
O ochraně lidských práv a základních svobod". Konkrétně prý došlo
k porušení čl. 36 Listiny základních práv a svobod, neboť
stěžovatel má právo domáhat u nezávislého a nestranného soudu
náhrady škody z titulu nesprávného úředního postupu státního
orgánu. Základem tohoto práva je, že soud o něm musí rozhodnout.
To však Okresní soud v Olomouci neučinil. Soud např. požadoval od
stěžovatele, aby rozdělil odpovědnost v žalobním petitu mezi oba
žalované, přestože se jednalo o "jednočinný souběh", kdy jak orgán
tehdejšího ministerstva vnitra, tak ministerstva spravedlnosti do
případu současně zasahovaly. Občanský zákoník zná tzv. solidární
odpovědnost v případě, kdy se nedá určit míra spoluzavinění
odpovědných subjektů. V případě stěžovatele prý došlo k porušení
čl. 5 a 6 "Úmluvy Rady Evropy O ochraně lidských práv a základních
svobod", která má dle čl. 10 Ústavy ČR přednost před vnitrostátním
zákonodárstvím.
Proto stěžovatel navrhl, aby Ústavní soud napadená usnesení
zrušil, a požádal o přiznání nákladů řízení spočívajících
v nákladech zastoupení advokátem ve výši 7.500,- Kč + 2 paušálů po
75,- Kč, vše za 2 úkony právní pomoci. Poukázal na to, že je
invalidním důchodcem, který žije ve špatné finanční situaci.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Okresní
soud v Olomouci a Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc
a vedlejší účastníci - Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo
vnitra.
Okresní soud v Olomouci v prvé řadě předestřel genezi návrhů
stěžovatele a rozhodnutí soudu, obdobně jako v odůvodnění
v záhlaví uvedeného usnesení ze dne 8. 6. 1998. Dodal, že
stěžovatel po výzvě soudu ze dne 17. 9. 1993 (k upřesnění návrhu
svým podáním ze dne 5. 11. 1993) doplnil svůj návrh tak, že
požadoval rozdíl mezi výší jeho invalidního důchodu a výší
průměrného výdělku do konce svého života paušální částkou
500.000,- Kč, celkový zisk určil paušální částkou 500.000,- Kč,
ztrátu na nemocenských dávkách ve výši nejméně 15.000-20.000,- Kč,
náhradu za společenské uplatnění stanovil v paušální částce
1.000.000,- Kč a náklady na léky paušální částkou 300.000,- Kč.
Stěžovatel upozornil též na to, že na vrácení částečného
sluchového vjemu "určuje 1.360.000,- Kč" a také označil jako
odpůrce Českou republiku, zast. Ministerstvem vnitra ČR. Dále
Okresní soud v Olomouci konstatoval, že usnesením ze dne 31. 3.
1994 řízení zastavil, protože stěžovatel přes výzvu návrh
neopravil, a že usnesením Krajského soudu v Ostravě - pobočka
Olomouc ze dne 12. 1. 1995 bylo toto usnesení zrušeno a věc
vrácena Okresnímu soudu v Olomouci k dalšímu řízení. K tomu jen
doplnil, že podáním ze dne 14. 9. 1994 označil stěžovatel jako
odpůrce ČR - Ministerstvo spravedlnosti a ČR - Ministerstvo vnitra
a podáním ze dne 19. 9. 1994 upřesnil svůj návrh, pokud se týká
označení odpůrců a zároveň specifikoval jednotlivé dílčí nároky
a dobu za kterou tyto nároky požaduje s tím, že celkem uplatňoval
náhradu škody ve výši 1.351.660,- Kč a dále rentu ve výši
14.740,- Kč do budoucna.
Dále Okresní soud v Olomouci ve svém vyjádření nově uvedl
zejména to, že po vrácení věci k dalšímu řízení nařídil znalecký
posudek z oboru zdravotnictví, který znalec podal dne 25. 7.
1995. Usnesením z 2. 5. 1996, č.j. 12 C 280/91-153, soud
připustil, aby do řízení přistoupil na straně odpůrce další
účastník ČR - Ministerstvo vnitra ČR, se sídlem v Praze 7. Po té
soud prováděl další dokazování, jak výslechem svědků, tak
listinnými zprávami. Vzhledem k tomu, že stěžovatel nesouhlasil se
závěry znaleckého posudku, navrhl vypracování revizního znaleckého
posudku s tím, aby si ustanovený znalec přibral znalce z oboru
psychiatrie, který zhodnotí psychický stav stěžovatele. Předtím
než soud rozhodl o návrhu stěžovatele na vypracování revizního
znaleckého posudku, vyzval stěžovatele usnesením z 7. 5. 1998,
č.j. 12 C 280/91-202, k doplnění návrhu na zahájení řízení
o žalobní petit, který musí být přesný, určitý a materiálně
vykonatelný, stanovil stěžovateli lhůtu pěti dnů a zároveň jej
poučil o tom, že řízení zastaví, jestliže podání neopraví.
V odůvodnění tohoto usnesení Okresní soud v Olomouci mj. uvedl, že
vzhledem k tomu, že soud připustil, aby jako druhý účastník na
straně odpůrce přistoupil ČR - Ministerstvo vnitra, je nezbytné,
aby navrhovatel specifikoval, jak má který z odpůrců plnit. Toto
usnesení bylo doručeno právnímu zástupci stěžovatele dne 22. 5.
1998, zůstalo však bez odezvy. Proto Okresní soud v Olomouci
napadeným usnesením z 8. 6. 1998, č.j. 12 C 280/91-204, řízení
zastavil. Stěžovatel nebyl vyzván, aby specifikoval jednotlivé
nároky, jak uvádí ve své ústavní stížnosti, neboť tak učinil již
v podání z 19. 9. 1994. Ve vztahu k odpůrci ČR - Ministerstvu
vnitra však stěžovatel žádný nárok formou žalobního petitu
neuplatnil, a protože soud nemůže účastníkům přiznat jiná práva
a uložit jim jiné povinnosti než jsou navrhovány, soudu nezbylo
než stěžovatele vyzvat, aby svůj návrh o žalobní petit doplnil.
Okresní soud v Olomouci proto namítl, že zastavil řízení
z důvodů procesních ve smyslu ust. §43 odst. 2 o.s.ř., neboť
stěžovatel nesplnil přes výzvu soudu svou povinnost, ačkoliv jeho
návrh na zahájení řízení musí splňovat podmínky uvedené v §79
odst. 1 o.s.ř., v němž je výslovně uvedeno, že z návrhu musí být
patrno, čeho se navrhovatel domáhá, tj. žalobní petit. Proti
tomuto usnesení podal stěžovatel včas odvolání, v rámci kterého
mohl vadu návrhu stále opravit. Této možnosti však nevyužil
a proto Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc usnesením z 30.
9. 1998, č.j. 12 Co 803/98-217, uvedené usnesení z 8. 6. 1998
potvrdil. Okresní soud v Olomouci v závěru svého vyjádření navrhl,
aby ústavní stížnost stěžovatele byla zamítnuta. Současně sdělil,
že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc ve svém vyjádření
zejména uvedl, že se s důvody ústavní stížnosti a právními závěry,
o něž stěžovatel ústavní stížnost opírá, neztotožňuje a poukázal
na podrobné odůvodnění svého (napadeného) usnesení.
V souladu s těmito důvody konstatuje, že ve sporném řízení,
které je ovládáno dispoziční zásadou, platí, že soud je vázán
žalobou. Z toho v prvé řadě vyplývá, že soud nemůže navrhovateli
přiznat více, než požadoval v žalobním petitu. Jde-li o plnění
dělitelné a vystupuje-li na straně odpůrce více účastníků, nemůže
soud jednotlivým odpůrcům uložit povinnost poskytnout vyšší
plnění, než bylo od každého z nich požadováno. Pouze ve
výjimečných případech může soud překročit návrhy účastníků
a přisoudit více, než čeho se domáhají, jestliže z právního
předpisu vyplývá určitý způsob vypořádání vztahů mezi účastníky.
Jedná se např. o vypořádání náhrady škody, určené právními
předpisy u škod způsobených několika škůdci, kdy soud není vázán
návrhem potud, pokud navrhovatel požadoval konkrétní výši plnění
od jednotlivých odpůrců, tj. rozdělení výše plnění mezi jednotlivé
odpůrce, celkovou výši plnění však soud nemůže překročit.
Předpokladem pro posouzení, do jaké míry je soud v konkrétním
případě vázán zněním žalobního petitu ze strany ze strany
navrhovatele ve vztahu k jednotlivým odpůrcům, je však to, že zde
existuje řádný žalobní petit, který odpovídá v souladu
s ustanovením §79 odst. 1 o.s.ř. požadavku přesnosti, určitosti
a srozumitelnosti. Pokud je na straně odpůrce navrhovatelem
označeno v řízení o náhradu škody několik škůdců, je nezbytné, aby
žalobní petit odrážel i tuto skutečnost a bylo z něj patrné,
uložení jaké povinnosti ve vztahu ke všem těmto odpůrcům se
navrhovatel domáhá. Lze souhlasit se stěžovatelem do té míry, že
formulace žalobního petitu nevylučuje, aby závazek odpůrců, pokud
mají poskytnout stěžovateli společné plnění, byl formulován
v souladu s ust. §511 odst. 1, 2 občanského zákoníku buď jako
závazek společný a nerozdílný (tj. solidární) nebo dílčí. Tato
skutečnost pak musí vyplývat ze slovního vyjádření a formulace
žalobního petitu.
Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc dále uvedl, že
v rámci odůvodnění svého (napadeného) usnesení poukázal na
zjištění učiněná ze spisu Okresního soudu v Olomouci sp.zn. 12
C 280/91. Z těch v podstatě vyplývá, že svůj nárok stěžovatel
původně uplatňoval proti odpůrci Okresnímu ředitelství policie,
Olomouc. V průběhu řízení pak došlo k připuštění záměny účastníků
na straně odpůrce, kdy do řízení vstoupil namísto původně
žalovaného Československý stát, Ministerstvo spravedlnosti ČR,
a v souladu s tím došlo i k úpravě žalobního petitu tak, že se
stěžovatel domáhal vydání rozsudku ukládajícího mu povinnost
zaplatit stěžovateli částku 1.000.000,- Kč do tří dnů od právní
moci rozsudku. V průběhu dalšího řízení provedl specifikaci
jednotlivých nároků s tím, že celkem uplatňoval škodu ve výši
1.351.660,- Kč a dále rentu ve výši 14.740,- Kč do budoucna,
přičemž současně upravil okruh účastníků na straně odpůrce tak, že
žaloval 1. Českou republiku - Ministerstvo spravedlnosti ČR a 2.
Českou republiku - Ministerstvo vnitra ČR. Přes upozornění ze
strany soudu, při jednání dne 28. 3. 1995 v souvislosti s návrhem
na připuštění vstupu druhého odpůrce do řízení, trval navrhovatel
na původním znění žalobního petitu, byť došlo k úpravě výše
žalované částky i ke změně okruhu účastníků řízení na straně
odpůrce. O této změně návrhu z hlediska jeho rozšíření co do výše
žalované částky Okresní soud v Olomouci nerozhodl, neboť
stěžovatel přes výzvu neupravil žalobní petit tak, aby uložení
povinnosti k náhradě škodu z hlediska charakteru závazku
odpovídalo skutečnosti, že na straně odpůrce jsou žalováni dva
účastníci řízení; proto bylo nezbytné specifikovat, zda
navrhovatel uplatňuje svůj nárok i proti druhému odpůrci České
republice - Ministerstvu vnitra ČR, který vstoupil do řízení
teprve dodatečně a jehož účastenství nebylo stěžovatelem v rámci
žalobního petitu "vyjádřeno" s tím, že pokud by stěžovatel
uplatňoval svůj nárok skutečně vůči oběma odpůrcům společně, bylo
by třeba, aby formulace žalobního petitu odpovídala tomu, zda se
ze strany odpůrců jedná o společný a nerozdílný závazek nebo dílčí
plnění ze strany každého z nich. Těmto požadavkům však žalobní
petit tak, jak byl stěžovatelem naposledy formulován a jak byl
předmětem tohoto řízení, neodpovídal, když se v jeho rámci
navrhovatel domáhal uložení povinnosti pouze proti prvému odpůrci
ve výši 1.000.000,- Kč. Byť lze tedy souhlasit se stěžovatelem do
té míry, že závazek může být vyjádřen jako solidární a že ve
vztahu k odpůrcům jako škůdcům není soud vázán jejich podílem na
škodě vyjádřeným v rámci žalobního petitu, je soud vždy vázán
žalobním petitem v tom, vůči kterým odpůrcům se navrhovatel
uložení konkrétní povinnosti domáhá. V tomto směru žalobní petit,
který je zatím předmětem řízení, neodpovídá okruhu účastníků na
straně odpůrců. Zde je pak v rozporu i se skutkovými tvrzeními
navrhovatele, že se na vzniku škody podíleli oba odpůrci, resp.
jejich předchůdci, přičemž je třeba v této souvislosti
konstatovat, že ani změna návrhu, v jejímž rámci se navrhovatel
domáhá náhrady škody ve výši 1.351.660,- Kč a renty, tj.
ucházejícího výdělku a zisku ve výši 14.740,- Kč do budoucna
(o níž však Okresní soud v Olomouci dosud nerozhodl), těmto
kritériím neodpovídá a neodpovídá ani "v části renty" kritériu
určitosti tohoto nároku z hlediska charakteru jako opakujícího se
plnění a doby, od které jej navrhovatel požaduje.
Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc proto trval na
závěru, že za stavu, kdy neexistoval řádný návrh na zahájení
řízení, jehož petit by splňoval z hlediska ustanovení §79 odst.
1 o.s.ř. požadavek přesnosti, určitosti a srozumitelnosti
(a přitom by byl v souladu s okruhem účastníků a skutkovými
tvrzeními stěžovatele), nebylo možno pro tento nedostatek v řízení
pokračovat a byl proto na místě postup podle §43 odst. 2 o.s.ř.,
když stěžovatel byl o těchto následcích poučen. Vzhledem k tomu
navrhl, aby ústavní stížnost stěžovatele byla jako nedůvodná
zamítnuta, a sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem
netrvá.
Vedlejší účastník - Ministerstvo spravedlnosti ve svém
vyjádření sdělil, že souhlasí s tím, aby v dané věci bylo od
ústního jednání upuštěno, a že nehodlá v řízení využít jiných mu
náležejících procesních oprávnění, než práva na doručení písemného
vyhotovení rozhodnutí ve věci samé.
Vedlejší účastník - Ministerstvo vnitra ve svém vyjádření
uvedl, že se plně ztotožňuje, jak po stránce procesní, tak i po
stránce věcné, se závěry uváděnými v napadených usneseních
Okresního soudu v Olomouci, resp. Krajského soudu v Ostravě
- pobočka Olomouc. Má za to, že "aplikace institutu jednočinného
souběhu" použitého v ústavní stížnosti je zcela pochybená, neboť
se jedná o termín vyskytující se v trestním řízení. Ministerstvo
vnitra usuzuje, že v dané věci nelze použít institut tzv.
solidární odpovědnosti, jak ji zná občanský zákoník, neboť se
jedná o žalobu o náhradu škody podle zákona č. 58/1969 Sb., kde
odpovídá za případnou škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím jako
jediný subjekt stát, a to prostřednictvím příslušného ústředního
orgánu. Je nepochybné, že povinností žalujícího je označit orgán
státu, který ve smyslu citovaného zákona za škodu a její výši
odpovídá. Proto navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost jako
neoprávněnou zamítl, a sdělil, že na ústním jednání před Ústavním
soudem netrvá.
Ústavní stížnost je důvodná, byť v podstatě z jiných příčin
než uvádí stěžovatel.
Obě v záhlaví této ústavní stížnosti uvedená usnesení
Okresního soudu v Olomouci a Krajského soudu v Ostravě - pobočka
Olomouc, jsou odůvodněna stejným závěrem vycházejícím ze splnění
podmínek uvedených v ust. §43 odst. 2 o.s.ř. Tato usnesení
poukázala na to, že stěžovatel, ačkoliv byl vyzván k úpravě svého
návrhu s poučením, že soud řízení zastaví, jestliže jeho podání
nebude ve lhůtě stanovené soudem opraveno, svůj návrh neopravil
a nedoplnil o žalobní petit, který by byl přesný, určitý
a materiálně vykonatelný s ohledem na existenci dvou odpůrců.
Podle výzvy Okresního soudu v Olomouci měl stěžovatel
specifikovat, jak má který z odpůrců, tj. ČR - Ministerstvo
spravedlnosti a ČR - Ministerstvo vnitra, plnit. Podle názoru
krajského soudu - jenž ve svém (v záhlaví uvedeném) usnesení
konstatuje shodně s Okresním soudem v Olomouci, že se přes snahu
soudu o odstranění nedostatku podmínek řízení ve smyslu ust. §104 odst. 2 o.s.ř. nezdařilo ani postupem podle §43 odst. 2
o.s.ř. odstranit nedostatek spočívající v nedostatečném návrhu na
jeho zahájení - pak byl stěžovatelem uplatněný návrh (žalobní
petit) proti jednomu z odpůrců nejen v rozporu s označením více
účastníků na straně odpůrce, ale i v rozporu se skutkovými
tvrzeními stěžovatele z hlediska charakteru a výše jednotlivých
dílčích nároků. Zatímco tedy Okresní soud v Olomouci požadoval
k odstranění nedostatku návrhu od stěžovatele (jak je patrno
z odůvodnění jeho usnesení), upřesnění návrhu v tom smyslu, aby
bylo zřejmé, jak má každý z odpůrců plnit nároky uplatněné
stěžovatelem v souhrnné výši 1.351.660,- Kč, včetně tzv. renty
(srov. napadené usnesení str. 1 p.v. - č.l. 204 p.v.), Krajský
soud v Ostravě - pobočka Olomouc byl v odůvodnění svého
potvrzujícího usnesení názoru, že návrh stěžovatele nelze za
současného stavu řízení projednat (nehledě k tomu, že se domáhá
náhrady škody zatím jen vůči ČR - Ministerstvu spravedlnosti,
nikoliv i vůči ČR - Ministerstvu vnitra) také proto, že se
stěžovatel svým návrhem dosud domáhá náhrady škody ve výši
1.000.000,- Kč, byť ve svém podání ze dne 19. 9. 1994 specifikoval
své jednotlivé dílčí nároky a došel k souhrnné částce 1.351.660,-
Kč. Skutková tvrzení ohledně těchto dílčích nároků jsou tak
- podle mínění Krajského soudu v Ostravě - pobočka Olomouc
- v rozporu s částkou 1.000.000,- Kč uvedenou v žalobním petitu,
neboť citované podání nelze považovat za změnu návrhu, jestliže
nesplňuje kritéria řádné změny návrhu, ani za řádnou specifikaci
žalobního petitu s ohledem na změnu v okruhu účastníků na straně
odpůrců.
V této souvislosti Ústavní soud ze spisu Okresního soudu
v Olomouci, sp. zn. 12 C 280/91, zjistil, že obsahem podání
stěžovatele z 19. 9. 1994 je skutečně specifikace jeho
jednotlivých dílčích nároků (tak, jak je uvedena v odůvodnění
napadeného usnesení Okresního soudu v Olomouci), a dále označení
odpůrců, tj. - ČR - Ministerstva spravedlnosti a ČR - Ministerstva
vnitra. V usnesení Okresního soudu v Olomouci ze dne 7. 5. 1998
(kterým byl stěžovatel vyzván k úpravě svého návrhu předtím než
bylo usnesením téhož soudu ze dne 8. 6. 1998 řízení zastaveno), se
praví, že: "podáním z 19. 9. 1994 navrhovatel (stěžovatel) doplnil
svůj návrh na zahájení řízení tak, že je z něj nyní patrno, čeho
se domáhá, vymezil, jaké konkrétní částky a za která konkrétní
období požaduje a z jakých dílčích nároků sestává jeho požadavek
na zaplacení žalované částky." Dále se v něm také odkazuje na
usnesení soudu ze dne 2. 5. 1996, kterým bylo připuštěno
přistoupení ČR - Ministerstva vnitra jako účastníka na straně
odpůrce. Z těchto zjištění je zřejmé, že Okresní soud v Olomouci
vyzval stěžovatele k opravě jeho návrhu ve znění podání ze dne
19. 9. 1994.
Ústavní soud ze spisu Okresního soudu v Olomouci, sp. zn. 12
C 280/91, dále zjistil, že podání stěžovatele z 19. 9. 1994 bylo
doplněním odvolání stěžovatele ze dne 15. 6. 1994 proti usnesení
Okresního soudu v Olomouci ze dne 31. 3. 1994, sp. zn. 12
C 280/91, o kterém rozhodl Krajský soud v Ostravě - pobočka
Olomouc usnesením ze dne 12. 1. 1995, sp. zn. 12 Co 1052/94, tak,
že se napadené usnesení zrušuje a věc se vrací soudu prvního
stupně k dalšímu řízení. Toto usnesení Krajský soud v Ostravě
- pobočka Olomouc zdůvodnil mj. tím (což posléze uvedl i Okresní
soud v Olomouci ve svém usnesení z 7. 5. 1998), že je již patrno,
čeho se stěžovatel domáhá, a že jeho návrh je tudíž projednatelný.
Po vrácení věci pak Okresní soud v Olomouci nařídil několik
jednání. Při prvním z nich konaném dne 28. 3. 1995 se stěžovatel
vyjádřil k dotazu soudu tak, že trvá na stávajícím petitu
a navrhuje rozhodnout o přistoupení druhého účastníka na straně
odpůrce. Na to soud reagoval tak, že vydal dne 2. 5. 1996
usnesení, jímž připustil přistoupení druhého účastníka - ČR
- Ministerstvo vnitra, pak přistoupil k vlastnímu projednávání
věci, nařídil několik jednání (např. dne 9. 7. 1996, dne 29. 11.
1996, dne 13. 3. 1997, 21. 11. 1997, dne 23. 2. 1998) a provedl
určité důkazy (např. znalecký posudek o zdravotním stavu
stěžovatele, výslechy svědků, atd.). Teprve poté Okresní soud
v Olomouci usoudil, že v řízení nejsou splněny podmínky pro
projednání a rozhodnutí věci, což řešil dne 7. 5. 1998 usnesením,
ve kterém vyzval stěžovatele k odstranění vad ve lhůtě 5 dnů
s poučením, že řízení bude zastaveno, pokud nebude podání ve
stanovené lhůtě opraveno. Protože stěžovatel resp. jeho právní
zástupce vytčené vady ve lhůtě neodstranil, Okresní soud
v Olomouci řízení zastavil. Toto rozhodnutí k odvolání stěžovatele
potvrdil i Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc s odkazem na
ust. §104 odst. 2 o.s.ř. a poukázal na to, že postupem dle ust.
§43 odst. 2 o.s.ř. nepodařilo nedostatek podmínky řízení
odstranit, takže muselo být zastaveno.
Podle názoru Ústavního soudu uvedené závěry Okresního soudu
v Olomouci i Krajského soudu v Ostravě - pobočka Olomouc nelze
z ústavněprávního hlediska akceptovat. Z obsahu spisu totiž
vyplývá, že po té, co Krajský soud v Ostravě svým usnesením ze dne
12. 1. 1995, sp. zn. 12 Co 1052/94, uložil Okresnímu soudu
v Olomouci pokračovat v řízení a konstatoval, že návrh je vzhledem
k podání stěžovatele ze dne 19. 9. 1994 projednatelný, se Okresní
soud v Olomouci jako soud prvního stupně procesně zabýval
- s ohledem na obsah tohoto podání - pouze přistoupením druhého
účastníka do řízení na straně odpůrce, když na vyjádření
stěžovatele k specifikaci jeho žalobního návrhu procesně
nereagoval. Podání stěžovatele v tomto smyslu začal Okresní soud
v Olomouci zkoumat až v souvislosti s výzvou k odstranění vad
návrhu ze dne 7. 5. 1998, tj. více než 2 roky poté, co bylo
rozhodnuto o přípustnosti přistoupení druhého účastníka, tj. ČR
- Ministerstva vnitra, do řízení usnesením soudu ze dne 2. 5.
1996, v důsledku něhož se změnil okruh účastníků, jež byl hlavním
důvodem požadovaného odstranění vad návrhu. Zejména nelze
přehlédnout, že k tomu okresní soud přistoupil až po té, kdy do
značné míry provedl dokazování a proběhla před ním četná jednání,
k nimž došlo až po vydání zmíněného usnesení ze dne 2. 5. 1996. Za
tohoto stavu věci tedy mohl stěžovatel vycházet z toho - i se
zřetelem na výše uvedené konstatování krajského soudu - že
projednání řízení nebrání nic.
Ústavní soud nemohl v této souvislosti abstrahovat ani od
skutečnosti, že citované usnesení okresního soudu ze dne 7. 5.
1998 uložilo navrhovateli (stěžovateli) doplnění návrhu o žalobní
petit, který musí být "přesný, určitý a materiálně vykonatelný"
v bezprecedentně krátké lhůtě 5 dnů od doručení uvedeného
usnesení. Nepřiměřená krátkost této lhůty je zřejmá zejména
v souzené věci, která napadla soudu již v prosinci 1991, přičemž
jde podle obsahu spisu o věc procesně značně nepřehlednou
a komplikovanou. Za tohoto stavu lze usnesení obecného soudu,
vyzývající stěžovatele k doplnění návrhu ve lhůtě 5 dnů, stěží
považovat za "vhodné opatření" ve smyslu ustanovení §104 odst.
2 o.s.ř., kterým tento předpis podmiňuje možné zastavení řízení.
Jestliže se tedy Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc
ztotožnil se závěrem Okresního soudu v Olomouci a jím vydané
usnesení o zastavení řízení potvrdil (vycházeje zřejmě i z toho,
že podle ust. §103 o.s.ř. soud přihlíží kdykoliv za řízení
k tomu, zda jsou podmínky řízení splněny), je třeba v souzené věci
považovat jeho názor za stojící v rozporu s principy spravedlivého
procesu. Ty totiž zaručují v souladu s ust. čl. 36 odst. 1 a čl.
38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod každému občanu zejména
právo domáhat se stanoveným způsobem svého práva u soudu a právo
na projednání jeho věci bez zbytečných průtahů. Aby byla
respektována uvedená ústavně zaručená práva fyzických
a právnických osob, je zásada uvedená v ust. §103 o.s.ř.
vykládána tak, že je (přirozeně) úkolem soudu zkoumat v průběhu
řízení z úřední povinnosti, zda není dán nedostatek podmínek
řízení (viz Občanský soudní řád, komentář, 4.vydání, C.H.BECK,
str. 261); pokud jej nalezne, musí se postarat podle navazujícího
ust. §104 o.s.ř. vhodným způsobem o nápravu. Vhodnost zvoleného
způsobu (opatření) pak závisí i na čase jeho provedení, neboť
- i ve vztahu k souzené věci - jen včasné zajištění návrhu,
o kterém lze rozhodnout, minimalizuje možnost toho, aby vlastní
řízení provázely průtahy způsobené nadbytečným dokazováním anebo
nadbytečnými procesními úkony účastníků i soudu.
Vzhledem k těmto úvahám dospívá Ústavní soud k závěru, že
Okresní soud v Olomouci a Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc
porušily napadenými usneseními právo stěžovatele na spravedlivý
proces zakotvené v čl. 36 a 38 Listiny základních práv a svobod.
Proto Ústavní soud napadené usnesení Krajského soudu
v Ostravě - pobočka Olomouc ze dne 30. 9. 1998, sp. zn. 12 Co
817/98, č.j. 12 Co 803/98-217, a usnesení Okresního soudu
v Olomouci ze dne 8. 6. 1998, č.j. 12 C 280/91-204, ve znění
opravného usnesení ze dne 13. 8. 1998, č.j. 12 C 280/91-207,
zrušil.
Ústavní soud neuložil obecným soudům, aby nahradily
stěžovateli jeho náklady řízení. To proto, že podle obsahu spisu
se na komplikovanosti a nepřehlednosti řízení před obecnými soudy
a na době jeho trvání podílel i stěžovatel §82 odst. 1 a odst.
3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 29. 5. 2001