ECLI:CZ:US:2001:1.US.243.98
sp. zn. I. ÚS 243/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelek J. V., a E. D. proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. 3. 1998, sp. zn. 10 Ca 426/97, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. 3.
1998, sp. zn. 10 Ca 426/97, a rozhodnutí Okresního úřadu,
okresního pozemkového úřadu v Českém Krumlově ze dne 7. 10. 1997,
čj. PÚ 36248/97, se zrušují.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti, která došla Ústavnímu soudu
dne 25. 5. 1998, stěžovatelky napadají rozsudek Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 4. 3. 1998, sp. zn. 10 Ca 426/97,
kterým v rámci přezkumného řízení podle §250q odst. 2 o. s. ř.
bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu, okresního pozemkového
úřadu v Českém Krumlově ze dne 7. 10. 1997, čj. PÚ 36248/97.
Navrhují zrušení napadeného rozsudku krajského soudu, neboť mají
za to, že nesprávnou interpretací ustanovení zákona č. 243/1992
Sb. a č. 229/1991 Sb. došlo k porušení jejich základních práv
a svobod zaručených ústavním zákonem a mezinárodní smlouvou podle
čl. 10 Ústavy ČR, a to zejména článků 11 a 36 Listiny základních
práv a svobod.
Stěžovatelky nesouhlasí s názorem, vysloveným v napadených
rozhodnutích, zejména s výkladem aplikace obou uvedených zákonů
při posuzování tohoto případu. Dále nesouhlasí s tím, že předmětná
nemovitost ve Zdíkách čp. 33 jim nebyla vydána, když ostatní
majetek, o který v restituci požádaly, jim byl vydán; tato
nemovitost totiž byla převedena ze Státního statku D. D. , s. p.,
na fyzické osoby kupní smlouvou ze dne 30. 10. 1991, tedy před
účinností zákona č. 243/1992 Sb. Mají za to, že tento převod je
absolutně neplatný s ohledem na ustanovení §5 odst. 3 zákona č.
229/1991 Sb.
Okresní úřad, okresní pozemkový úřad v Českém Krumlově ve
svém rozhodnutí ze dne 7. 10. 1997 "na základě návrhu oprávněných
osob a stanoviska povinné osoby ve věci vydání nemovitostí rozhodl
o vlastnictví oprávněných osob podle §9 odst. 4 zákona č.
229/1991 Sb." tak, že stěžovatelky nejsou vlastnicemi konkrétních
nemovitostí uvedených ve výroku rozhodnutí, zapsaných v katastru
nemovitostí pro obec B. , katastrálního území Z., a to proto, že
nemovitosti, jejichž původními spoluvlastníky byli rodiče
stěžovatelek a které přešly na stát podle dekretu prezidenta
republiky č. 12/1945 Sb., byly před účinností zákona č. 243/1992
Sb., která nastala dnem 29. 5. 1992, převedeny na základě kupní
smlouvy, uzavřené dne 30. 10. 1991, prodávající stranou - Statkem
D. D. , s. p., do bezpodílového spoluvlastnictví fyzických osob
- manželů P. P. a M. M. . Konkrétně šlo o stavební nemovitost čp.
33 ve Z.
Správní orgán zde vyslovil názor, že ustanovení §5 odst. 3
zákona č. 229/1991 Sb. podpůrně platí, ovšem při jeho aplikaci
nelze jít před účinnost zákona č. 243/1992 Sb., tedy před 29. 5.
1992. Aplikace zákona č. 229/1991 Sb. je možná údajně jen na ty
otázky, kde to zákon výslovně upravuje a připouští. Poměr mezi
oběma zákony není poměr mezi obecným a zvláštním zákonem, ale
každý z nich upravuje svou vlastní problematiku a analogické
použití zákona o půdě, č. 229/1991 Sb., není možné. Dále okresní
pozemkový úřad poukázal ve svém rozhodnutí na to, že ostatní
požadované pozemky ve výroku rozhodnutí uvedené, ani nebyly
převedeny ve smyslu ustanovení §5 odst. 3 zákona o půdě, když
Okresní úřad v Českém Krumlově svým rozhodnutím ze dne 18. 9.
1991, čj. Fin 72/9-125/91, je přidělil současným vlastníkům do
osobního užívání, které se teprve s účinností nového občanského
zákona dnem 1. 1. 1992 změnilo ve vlastnictví.
Krajský soud ve svém potvrzujícím rozsudku vyslovil, že závěr
okresního pozemkového úřadu je správný, neboť vychází
z ustanovení §4 zákona č. 243/1992 Sb. ("povinnými osobami jsou
stát nebo právnické osoby"), který činí v poznámce pod čarou odkaz
na §5 zákona o půdě, č. 229/1991 Sb. Uvádí, že když dne 30. 10.
1991 a 1. 1. 1992 byl majetek převeden do vlastnictví fyzických
osob, v té době ještě nebyl účinný zákon č. 243/1992 Sb., (ten
nabyl účinnosti až dne 29. 5. 1992), podle kterého stěžovatelky
uplatnily dne 1. 10. 1992 u Okresního úřadu, okresního pozemkového
úřadu v Českém Krumlově svůj restituční nárok. Dospěl k závěru, že
není důvodná námitka navrhovatelek, týkající se neplatnosti
převodu předmětných nemovitostí na fyzické osoby, uskutečněného
před účinností zákona č. 243/1992 Sb. Ustanovení §4 zákona č.
243/1992 Sb., ve kterém je učiněn odkaz na ustanovení §5 zákona
č. 229/1991 Sb., nelze podle jeho názoru vztáhnout na převody
uskutečněné před účinností zákona č. 243/1992 Sb., ale pouze na
převody realizované po účinnosti tohoto zákona.
Ústavní soud si vyžádal k ústavní stížnosti vyjádření od
Okresního úřadu, okresního pozemkového úřadu, se sídlem v Českém
Krumlově, který ve svém přípise ze dne 24. 8. 2000 v zásadě
opakoval svá stanoviska, uvedená v jeho rozhodnutí ze dne 7. 10.
1997. Krajský soud v Českých Budějovicích se k ústavní stížnosti
nevyjádřil, protože neměl jiný podkladový materiál, který by mu
umožnil vypracovat vyjádření tak, aby mohl kvalifikovaně reagovat
na vznesené námitky. Své vyjádření zaslali dne 15. 9. 2000 rovněž
vedlejší účastníci P. P. a M. M. a uvedli v něm zejména, že se
plně ztotožňují s výrokem i odůvodněním rozsudku Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 4. 3. 1998, sp. zn. 10 Ca 426/97,
a připomínají, že stěžovatelky již v roce 1997 uplatnily
u Okresního soudu v Českém Krumlově návrh na určení neplatnosti
převodu zemědělské usedlosti čp. 33 v k. ú. Zdíky, včetně
stavebního pozemku č. 3 o výměře 1210 m2 a dále pozemků č. 1/2
o výměře 960 m2 a č. 1/4 o výměře 394 m2 v tomtéž katastrálním
území. Jmenovaný okresní soud svým rozsudkem ze dne 1. 4. 1997,
čj. 6 C 1008/96 - 13, o návrhu rozhodl tak, že jej zamítl mj.
s odůvodněním, že ustanovení §5 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb.
nelze ve vztahu k oprávněným osobám, které se jimi staly až ode
dne účinnosti zákona č. 243/1992 Sb., aplikovat retroaktivně, tj.
před den 29. 5. 1992, kdy nabyl zákon č. 243/1992 Sb. účinnosti.
Stěžovatelky se proti tomuto rozsudku odvolaly, avšak v průběhu
odvolacího řízení vzaly své odvolání zpět (krajský soud proto svým
usnesením ze dne 3. 7. 1997, čj. 8 Co 1439/97 - 25, odvolací
řízení zastavil). Jmenovaní vedlejší účastníci navrhli zamítnutí
ústavní stížnosti a odvolali se na to, že stěžovatelky nebyly
v době převodu zmíněných nemovitostí z vlastnictví státu do
vlastnictví vedlejších účastníků (tj. dne 31. 10. 1991)
oprávněnými osobami ve smyslu zákona o půdě, že tento převod nebyl
uskutečněn v rozporu s tehdy platnými předpisy a že rozhodnutí
Okresního úřadu, okresního pozemkového úřadu v Českém Krumlově ze
dne 7. 10. 1997, čj. 36248/97, potvrzené rozsudkem Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 4. 3. 1998, sp. zn. 10 Ca 426/97,
je zákonné a věcně správné.
Ústavní soud v rámci projednávání návrhu ústavní stížnosti
stěžovatelek, po zvážení argumentace ústavní stížnosti
a napadeného rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích,
i rozhodnutí správního orgánu, které tomuto rozsudku předcházelo,
jakož i posouzení vyjádření účastníků, dospěl k závěru, že ústavní
stížnost je důvodná.
Ústavní soud se v prvé řadě zaměřil na námitky stěžovatelek,
že došlo k porušení jejich ústavních práv, jak jsou uvedena v čl.
11 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod. V souladu s řadou
svých předchozích rozhodnutí musel konstatovat, že nebyla porušena
jejich vlastnická práva podle čl. 11, protože tato jejich práva
nejsou dosud prokázána, neboť o jejich existenci či neexistenci se
vedlo a vede sporné jednání a jsou i předmětem řízení ústavní
stížnosti, která byla Ústavnímu soudu předložena k rozhodnutí.
Naproti tomu zjištění, že byla porušena ústavní práva
stěžovatelek podle čl. 36 Listiny základních práv a svobod
a případně i podle čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod, pokud jde o spravedlivý proces, uznal za
oprávněné.
Není úkolem Ústavního soudu, aby vytýkal všechny nedostatky,
které se projevily v průběhu správního či soudního řízení, nýbrž
aby specifikoval, čím byla ústavní práva stěžovatelek narušena
a umožnil kroky k nápravě.
Jako jednu z hlavních námitek stěžovatelek lze pokládat
tvrzení, že v restituci požadovaný majetek byl stěžovatelkám vydán
jen zčásti (zemědělské a lesní pozemky) a nebyla vydána zemědělská
usedlost čp. 33 s hospodářskou budovou a několika zemědělskými
pozemky s tím, že tyto nemovitosti byly kupní smlouvou ze dne 30.
10. 1991 převedeny na občany na základě výjimky, udělené k tomuto
převodu předsednictvem vlády ČR ze dne 16. 10. 1991 č. 416/P ve
smyslu ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb.
Stěžovatelky namítaly, že Statek D. D. nebyl oprávněn podle
§5 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb. provádět jakékoliv převody do
vlastnictví jiných osob, a pokládaly převod na základě kupní
smlouvy na občany za neplatný, takže výše zmíněné nemovitosti jsou
stále ve vlastnictví povinné osoby, tj. Statku D. D. , s. p.
Okresní pozemkový úřad v Českém Krumlově a Krajský soud
v Českých Budějovicích ve svých rozhodnutích vycházely z toho, že
ustanovení §5 zákona č. 229/1991 Sb.nelze použít při aplikaci
zákona č. 243/1992 Sb. Jeho ustanovení v §4, v němž je odkaz na
ustanovení §5 zákona č. 229/1991 Sb., nebylo možno podle nich
vztáhnout na převody uskutečněné před účinností zákona č.
243/1992 Sb., ale pouze na převody realizované po účinnosti tohoto
zákona. To vyvozovaly ze skutečnosti, že v poznámce je uveden jen
odkaz na zákon č. 229/1991 Sb.
Nejzávažnějším nedostatkem dosavadních rozhodnutí jak
správního, tak soudního orgánu bylo, že nevzala na vědomí úlohu,
která byla určena dvěma základním restitučním zákonům, tj. zákonu
o mimosoudních rehabilitacích a zákonu o půdě. Tuto jejich roli
vícekráte Ústavní soud zdůraznil ve svých rozhodnutích tím, že je
pokládá za leges speciales v poměru k ostatním zákonům a vždy
znovu připomenul, že je jimi zajišťováno zmírnění následků
majetkových a jiných křivd, způsobených různými protiprávními
postupy, k nimž došlo v období let 1948 až 1989. To zdůrazňuje
i zákon č. 243/1992 Sb., kterým se upravuje zmírnění následků
některých dalších majetkových křivd, souvisejících se zákonem č.
229/1991 Sb.
Jen z nepochopení role, která byla restitučním zákonům
zákonodárcem svěřena, mohlo dojít k výkladu, že ustanovení §4
zákona č. 243/1992 Sb., ve kterém je v poznámce odkaz na §5
zákona o půdě, nelze vztáhnout na převody, uskutečněné před
účinností zákona č. 243/1992 Sb., ale pouze na převody realizované
po účinnosti tohoto zákona. Přitom zákon č. 229/1991 Sb. nabyl
účinnosti již dnem 24. 6. 1991 a platil již téměř po dobu jednoho
roku než byl vydán zákon č. 243/1992 Sb., který nabyl účinnosti až
dnem 29. 5. 1992. Z toho zcela nepochybně vyplývá, že §5 odst.
3 zákona o půdě platil ode dne, kdy nabyl účinnosti, a povinným
osobám bylo zakázáno převádět věci na jiné osoby bez ohledu na to,
zda byl uplatněn nárok na vydání či nikoliv. Z toho důvodu je
převod nemovitostí, který je předmětem sporu stěžovatelek,
uskutečněný kupní smlouvou registrovanou státním notářstvím dne
31. 10. 1991 ve prospěch jiných fyzických osob, třeba pokládat za
uskutečněný v rozporu se zákonem, a tedy za absolutně neplatný ve
smyslu ustanovení §5 odst. 3 zákona o půdě, který stanoví
výslovně, že povinná osoba je povinna s nemovitostmi až do jejich
vydání oprávněné osobě (podle §4 tohoto zákona) nakládat s péčí
řádného hospodáře, ode dne účinnosti tohoto zákona nemůže tyto
věci, jejich součásti a příslušenství převést do vlastnictví
jiného. Takové právní úkony jsou neplatné. Za povšimnutí stojí
i skutečnost, že ostatní restituční převody ve prospěch
stěžovatelek, jak o tom byla již zmínka, byly provedeny na základě
rozhodnutí Okresního úřadu, okresního pozemkového úřadu v Českém
Krumlově ze dne 1. 12. 1994 právě podle zákona č. 229/1991 Sb.
a ohledně sporného pozemku bylo jen konstatováno, že v tomto
rozhodnutí není zahrnut, neboť patří panu P. a paní M.
Ostatně stanovisko Okresního úřadu, okresního pozemkového
úřadu v Českém Krumlově, nebylo zpočátku tak jednoznačné.
V rozhodnutí ze dne 1. 12. 1994 schválil podle §9 odst. 2 zákona
č. 229/1991 Sb. zákona o půdě dohodu o vydání nemovitostí ze dne
10. 12. 1992, uzavřenou mezi stěžovatelkami a Statkem D. D. ,
zastoupeným ing. J. K., a souhlasil se záznamem do katastru
nemovitostí pro k. ú. Z. Byly to údajně všechny nemovitosti,
jejichž vydání v restituci stěžovatelky uplatnily, s výjimkou
těch, jejichž vydání požadují nyní v ústavní stížnosti. O těch
však Okresní úřad, okresní pozemkový úřad v Českém Krumlově,
přerušil dne 13. 6. 1995 řízení a odkázal stěžovatelky na soud,
protože dotčené nemovitosti byly dne 31. 10. 1991 převedeny na
fyzické osoby. K tomu sám uvedl, že podle §5 odst. 3 musí osoba
povinná s nemovitostmi hospodařit s péčí řádného hospodáře
a nemůže převést tyto věci do vlastnictví jiného a upozornil, že
takové právní úkony jsou neplatné. Jelikož nemovitost byla
převedena po účinnosti zákona o půdě, podotkl, že oprávněná osoba
se odkazuje na soud s návrhem na zrušení předmětné kupní smlouvy.
Teprve v rozhodnutí ze dne 7. 10. 1997 Okresní úřad, okresní
pozemkový úřad v Českém Krumlově uvádí, že oprávněné osoby
uplatnily svůj nárok podle zákona č. 243/1992 Sb. a §5 zákona č.
229/1991 Sb. nelze použít.
Neméně závažným se jeví v těchto souvislostech konstatování
krajského soudu v jeho rozsudku ze dne 4. 3. 1998, že sporný
objekt -nemovitost čp. 33 - byl před účinností zákona č. 243/1992
Sb., v platném znění, převeden Statkem D. D. , s. p., fyzickým
osobám P. P. a M. M. kupní smlouvou ze dne 30. 10. 1991, k jejímuž
uzavření byla předsednictvem vlády ČR udělena výjimka dne 16. 10.
1991, č. 416/P, ke stavební parcele č. 3 a dalším pozemkovým
parcelám. Ústavní soud k tomu ze spisu zjistil, že jde o přípis
Ministerstva zemědělství ČR ze dne 21. 10. 1991, čj. 618/91
- 130V, označený jako výjimka, adresovaný Statku D. D. s tímto
textem: "Usnesením předsednictva vlády České republiky ze dne 16.
října 1991, č. 416/P, Vám byla udělena výjimka ve smyslu
ustanovení §45 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, a to na prodej: dům čp. 33
v Ježkově na st. p. č. 3 Zdíky s příslušenstvím a pozemkem.
Podpis: JUDr. K. Ř., zástupce ředitele odboru legislativního
a právního." K tomu musel Ústavní soud konstatovat, že §45 zákona
č. 92/1991 Sb., tj. zákon o podmínkách převodu majetku státu na
jiné osoby (velká privatizace), který nepřipouští uzavírání smluv
podniky o převodu vlastnictví majetku, mimo obvyklé hospodaření,
uznává, že výjimky z tohoto odstavce může v odůvodněných případech
povolit příslušná vláda. Taková výjimka by tedy nemohla být ovšem
udělena jen předsednictvem vlády, protože to nemá právo svým
usnesením měnit ustanovení zákona, v tomto případě zákaz uzavření
smlouvy o převodu majetku. Zde však jde navíc o zákaz dispozice
majetkem podle restitučního zákona, kde žádná výjimka nepřichází
v úvahu a jakékoliv porušení tohoto zákazu je stíháno ze zákona
neplatností takového úkonu.
Vzhledem k tomu, že jak v rozsudku krajského soudu, tak
i v rozhodnutí správního orgánu, došlo k nesprávné aplikaci
ustanovení zákona č. 229/1991 Sb. i č. 243/1991 Sb., Ústavní soud
dospěl k závěru, že nešlo o spravedlivý proces a že byl porušen
čl. 36 Listiny základních práv a svobod i čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod. Ze souhrnu pochybení
je pak zřejmé i to, že soud neposkytl stěžovatelkám ochranu
stanoveným způsobem a porušil tak i čl. 90 Ústavy ČR.
Ze všech uvedených důvodů rozhodl Ústavní soud tak, že návrhu
stěžovatelek vyhověl, pokud jde o zrušení rozsudku Krajského soudu
v Českých Budějovicích, a z důvodů procesní ekonomie rozhodl
i o zrušení rozhodnutí Okresního úřadu, okresního pozemkového
úřadu v Českém Krumlově (§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb.).
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 30. ledna 2001