infUsBrne,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 21.05.2001, sp. zn. I. ÚS 253/01 [ usnesení / KLOKOČKA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.253.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2001:1.US.253.01
sp. zn. I. ÚS 253/01 Usnesení I. ÚS 253/01 Ústavní soud rozhodl dnešního dne ve věci ústavní stížnosti stěžovatele JUDr. Z. A., proti zásahu orgánu veřejné moci - Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Ústavní stížností, která byla Ústavnímu soudu doručena dne 26. 4. 2001 se stěžovatel domáhal vydání nálezu, jímž by Ústavní soud zakázal Finančními ředitelství pro hl. m. Prahu pokračovat v zásazích proti stěžovateli. Současně s ústavní stížností podal návrh na zrušení ustanovení §23 odst. 13 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, ve znění pozdějších předpisů. Svou ústavní stížnost odůvodnil stěžovatel tím, že si vyžádal dopisem ze dne 17. 10. 2000 stanovisko k otázce postupu při zaúčtování postoupení pohledávky pro účely odvodu daně z příjmu. K této otázce vypracovalo Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu pod č. j. FŘ-9167/11/2000, dne 9. 2. 2001, stanovisko, které mu bylo doručeno dne 23. 2. 2001. V uvedeném stanovisku se uvádí, že stěžovatel je povinen v roce 2000 postupovat dle §23 odst. 13 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. U poplatníků neúčtujících v soustavě podvojného účetnictví při postoupení pohledávky, která je, nebo byla zahrnuta do obchodního majetku poplatníka s příjmy dle §7 cit. zákona, je příjmem dle tohoto zákona za zdaňovací období roku 2000 hodnota této pohledávky i v případě, že se jedná o pohledávku postoupenou za cenu nižší, než je její hodnota. S tímto výkladem zákona stěžovatel nesouhlasí a tvrdí, že ustanovení §23 odst. 13 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů je v rozporu s čl. 11 odst. 1 a čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Stěžovatel je přesvědčen, že postup Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, vyjádřený v dopise ze dne 9. 2. 2000, představuje zásah do ústavně zaručeného práva stěžovatele na ochranu vlastnictví a práva na podnikání. Po přezkoumání formálních náležitostí návrhu Ústavní soud konstatuje, že ústavní stížnost není přípustná. Ústavní stížnost může podat fyzická nebo právnická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy (§72 odst. 1 písm a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). Ústavní stížnost je nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně práva poskytuje, za takový prostředek se nepovažuje návrh na obnovu řízení (§75 odst. 1 cit. zákona). Stěžovatel v ústavní stížnosti tvrdí, že jeho ústavně zaručená práva, specifikovaná v ústavní stížnosti, porušilo Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu, jehož vyjádření ze dne 9. 2. 2001 považuje za jiný zásah orgánu veřejné moci. K tomu je nutno uvést, že předmětné vyjádření Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu bylo vypracováno na základě dotazu stěžovatele, směřovaného na Ministerstvo financí ČR, a je v něm vyjádřen názor tohoto správního orgánu na výklad zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. V žádném případě se však nejedná o jiný zásah veřejné moci, jak jej má na mysli zákon č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Zásah veřejné moci nelze totiž spatřovat tam, kde orgány veřejné moci pouze podávají obecné informace o právech a povinnostech fyzických osob. Pro úplnost je třeba doplnit, že stěžovatel nesplnil ani formální náležitosti návrhu, neboť jej nepodal prostřednictvím advokáta nebo notáře, jak to požadují příslušná ustanovení zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a návrh ani neobsahoval plnou moc udělenou pro zastupování před Ústavním soudem. Vzhledem k obsahu ústavní stížnosti však Ústavní soud nepovažoval za nutné vyzývat stěžovatele k odstranění této vady návrhu, neboť by to již nemělo podstatný vliv na jeho rozhodnutí. Na základě výše uvedeného tedy Ústavní soud posoudil ústavní stížnost jako nepřípustnou podle ustanovení §43 odst. 1 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a mimo ústní jednání usnesením ji odmítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně 21. května 2001 Prof. JUDr. Vladimír Klokočka, DrSc. soudce Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.253.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 253/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 21. 5. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 4. 2001
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Klokočka Vladimír
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost - §43/1/e)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.1, čl. 26
  • 586/1992 Sb., §23 odst.13
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík daň/daňová povinnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-253-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 38127
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25